Täytyy kysyä, että saako kristitty raivostua? Raivolla kun on monesti se ominaisuus, että kun ihminen pitkän aikaan sietää kaikenlaista ja kun raja tulee lopulta vastaan, niin ihminen on todella vihoissaan.
Takana tuntuu olevan jonkinlainen "ethän sinä voi raivostua, koska olet kristitty"-tyyppinen ajatus.
Jeesus kaatoi rahanvaihtajien pöydät ja ajoi kyyhkysen myyjät temppelistä ruoskalla, tämähän lukee Raamatussa.
Miten paljon enemmän kristityt laitetaan kestämään ja miten paljon enemmän heitä koetellaan?
Onko muilla uskovilla ollut koskaan samankaltaisia mietelmiä?
Saako Kristitty raivostua?
7
<50
Vastaukset
- puurim
Efesolaiskirje:
4:26 "Vihastukaa, mutta älkää syntiä tehkö." Älkää antako auringon laskea vihanne yli,
Hakuehdolla löytyi 1 jaetta. - rfaajjht
Raivostuminen olisi merkki siitä, että kirkko on ehkä vielä elossa. Kuollut kirkko ei kykene raivostumaan. Vertaa tähän.
Ilm 3:15 Minä tiedän sinun tekosi: sinä et ole kylmä etkä palava; oi, jospa olisit kylmä tai palava!
3:16 Mutta nyt, koska olet penseä, etkä ole palava etkä kylmä, olen minä oksentava sinut suustani ulos. - 12+16=28
Vihasta ja riidasta
21 "Teille on opetettu tämä isille annettu käsky: 'Älä tapa.' Se, joka tappaa, on ansainnut oikeuden tuomion. [2. Moos. 20:13 ; 5. Moos. 5:17 ]
22 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka on vihoissaan veljelleen, on ansainnut oikeuden tuomion. Samoin jokainen, joka sanoo veljelleen: 'Senkin hölmö', on ansainnut Suuren neuvoston tuomion, ja se, joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen. [3. Moos. 19:17; Kol. 3:8; 1. Joh. 3:15]
23 "Jos siis olet viemässä uhrilahjaasi alttarille ja siinä muistat, että veljelläsi on jotakin sinua vastaan,
24 niin jätä lahjasi alttarin eteen ja käy ensin sopimassa veljesi kanssa. Mene sitten vasta antamaan lahjasi. [Matt. 6:14,15; 1. Tim. 2:8]
25 "Tarjoa vastapuolellesi sovintoa jo silloin, kun vielä olet hänen kanssaan matkalla oikeuteen. Muuten hän saattaa luovuttaa sinut tuomarille ja tuomari vartijalle, ja niin sinut teljetään vankilaan. [Luuk. 12:58,59 : Sananl. 25:8; Matt. 18:34; Ef. 4:26]
26 Usko minua: sieltä sinä et pääse, ennen kuin olet maksanut kaiken viimeistä kolikkoa myöten.
Eiköhän Jeesus ole paras puhemies tässä asiassa! Viha ja raivo voivat olla myös ihmistä puolustavia voimia. Ymmärtääkseni Raamatussa hyväksytään vihastuminen esimerkiksi epäoikeudenmukaisuuden vuoksi.
Arvelen, että ihmiselle on hyväksi olla rehellinen. Eli ainakin itselleen pitäisi avoimesti myöntää myös vihan tunteensa. Peitelty ja kätketty ja tukahdutettu viha aiheuttaa pahimmillaan syvää masennusta ja muita ongelmia.
Tunteet eivät ole hyviä tai pahoja. Ne vain ovat ja kertovat jotakin tärkeää siitä, mitä meidän sisällämme tapahtuu. ¨
Tunteiden vuoksi ei tietenkään ole oikeutta tehdä mitä tahansa tekoja. Eli vihan tunnekaan ei oikeuta vaikkapa lyömään, loukkaamaan sanoilla tms. Mutta tunne sisänsä ei ole paha eikä hyvä.
Itse ajattelen, että on hyvä kuunnella omia tunteitaan mahdollisimman rehellisesti ja kysellä Jumalan armahtavien silmien alla, mitä tämä tunne yrittää minulle nyt kertoa? Mitä minun pitäisi tehdä? Miten toimia ja mitä ajatella tästä?
Emilia (toimittaja)Raamattuhan kehoittaa "vihastumaan, mutta ei tekemään syntiä.". Vihahan on yksi ihmisen tunteista, ei uskoontulo tee ihmisestä tunteetonta. Ei ole hyväksi padota tunteita sisälle. Toisaalta olisi aina hyvä miettiä kuinka sitä vihaa osoittaa tai purkaa, ettei saa aikaan vahinkoa itselle tai muille.
- goddeloos
"Saako Kristitty raivostua?"
- Saa
Matt. 21:12-13 - EL. ak:IM
Sanoja
Ei kristittyjä koetella yhtään enemmän kuin Jeesustakaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 275434
Olit ihan
Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu333603Oletko keskustellut kaivatustasi muiden
Kanssa lähiaikoina? Jos, onko keskustelu ollut positiivista tai negatiivista? Vaikuttaako keskustelut mielipiteeseesi ka533512Ennen ei ollut persuja ja työttömyyttä, lääkäriinkin pääsi
Ennen oli kaikilla töitä Kauppiaille kelpasi kun saivat voittoa Yritystukia ei ollut Lääkäriin pääsi kaikki haluklaat Nu263397Trump huonommassa kunnossa kuin Usasta virallisesti sanotaan?
"Terveys on vakaa mutta ei normaali".Uskallan melkein sanoa,että Trumpin terveydentilaa kaunistellaan.Myös se että se nu1242996Kyllä on Vasemmistoliitosta Koskelan johdolla tullut todellinen ääripuolue
se on niin tulipunainen kuin olla voi, ja selvästi haluaa jatkuvasti eripuraa, ja repiä kansaa kahtia. Siinä on jo vuod322727Antifasismi - mitä se on?
Se on äärivasemmistolaista anarkistista toimintaa joka käyttää fasisminvastaisuutta keppihevosena oikeuttaakseen toimint212409Suomen veroaste 5 %-yks liian matala
Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.1202380MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa
TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,142205- 412142