Välit viilenneet läheisten käytöksen takia

vanhemmissavika

Kaipaisin nyt mielipiteitä asiasta joka on vaivannut mieltäni jo jonkin aikaa. Eli sukulaisteni käytös silloin kun olen heidän kanssaan tekemisissä. Heillä on selvästi puheongelmainen lapsi (alle 3 vuotias) joka käyttäytyy usein todellakin häiritsevästi. Hän kiusaa perheen kissaa, on todella vaativa persoonallisuus muutenkin, määräilee minuakin kaikessa. Loukkaa myöskin koskemattomuuttani, tulee syliini silloin kun haluaa eikä siinä mitään mutten saa itse taas koskea häntä... jatkuvasti myös sellainen ilme, että noh viihdytätkös mua. Siis että hänen pitäisi olla huomion keskipisteenä koko ajan.

Yritän tietenkin olla aina mahdollisimman ystävällinen ja yritän ymmärtää häntä koska onhan hän vielä pieni lapsi, leikinkin hänen kanssaan. Mutta yhtä asiaa en ymmärrä; vanhemmat eivät välitä lapsestaan silloin kun tämä käyttäytyy huonosti minua kohtaan! Eivät tee silloin elettäkään että ottaisivat lapseensa kontaktia kun joudun ahdinkotilaan. Toki minä kiellänkin lasta tarvittaessa ja leikinkin hänen kanssaan, mutta olen tavallaan "vihainen" lapsen vanhemmille kun he eivät ota asiakseen pitää lapselleen kuria. En ole kuitenkaan lapsen äiti... kuitenkaan en tiedä miten sanoisin heille hienovaraisesti, että pitäisivät lapsesta parempaa huolta. Tästä on tullut kommunikaatioeste välillemme. Luulisi kuitenkin oman lapsensa asiat kiinnostavan sen vertaa, että opettaisivat sille sosiaalisia taitoja jne.

Molemmilla osapuolilla on varmaan jonkinlainen pelko siitä, että loukkaisi toisen tunteita. Itse ongelma on siis selvästi havaittavissa muttei siitä puhuta. Kerran jouduin jopa vaihtamaan itse pojalle housut (kun lapsi sitä vaatii) ja käyttämään potalla äidin läsnäollessa. Olin itse melko hämmentynyt asiasta, eiväthän ne minulle kuulu.

Vanhemmat toki komentavat lasta napakasti jos kiusaa perheen lemmikkieläimiä, mutteivät välitä jos kiusaa läheisiä ihmisiä. Se minua ihmetyttää kovasti. Nyt tilanne on johtanut siihen, etten mielelläni ota heitä kylään enkä itsekään pidä heidän luona kyläilyjä mitenkään mukavina vaikka lapsi sinänsä käyttäytyisikin ihan nätisti... olen sitten varmaan jollainlailla "traumatisoitunut" (kuulostaa typerältä mutten keksi muutakaan sanaa tälle tilanteelle). Samalla minulla on pieni pelko omien lemmikkieläimien turvallisuudesta.

Onko minulla hyvä syy vetäytyä kuoreeni tässä tilanteessa? Haluaisin kovasti keskustella asiasta mutta pelkään sanovani jotain väärin tai sellaisella sävyllä että katkaiset lopullisesti välit koko perheeseen vaikka haluaisin toisaalta olla heidän kanssaan suht hyvissä väleissä kun lähisukulaisia ovat.

0

197

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä siellä ABC on tapahtunut

Tavallista isompi operaatio näkyy olevan kyseessä.
        Alajärvi
        175
        7204
      2. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
        Nurmijärvi
        68
        2971
      3. Kuvaile elämäsi naista

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
        Ikävä
        56
        2228
      4. Kolari Klaukkala

Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se
        Nurmijärvi
        67
        1415
      5. Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä

Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.
        Maailman menoa
        368
        1369
      6. Kuvaile elämäsi miestä

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
        Ikävä
        56
        1284
      7. Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!

Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l
        Kesämökki
        19
        1229
      8. Toivoisin, että lähentyisit kanssani

Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä
        Ikävä
        17
        1040
      9. Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan

Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni
        Ikävä
        79
        1000
      10. Kevyt on olo

Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <3
        Ikävä
        84
        998
      Aihe