Kartonkia tarvitaan paljon

Paperinkerääjä

Miksi ihmeessä me lopetimme ja vähensimme paperin ja kartongin tuotannon alueella ja Suomessa yleensä?

Muovin käyttä vähenee koko ajan. Ihan jo pakon edessä. Öljyä ei riitä kauppapussien tekoon ja hintakin on liian kova. Maailma tarvitsee paperia ja pahvia/kartonkia.

Ei niitä kamoja voi tietokoneeseenkaan pakata. Tietokoneaika on sekoittanut tehtaiden omistajien päänupit.

Mitä jörkeä on tunkea kaikkien sinne Kiinaan ja Etelä-Amerikkaan? Liika tarjonta puottaa kannattavuuden, olipa eukalyptuksen kasvu kuinka nopeaa tahansa.

Viisaat, jotka jäävät Suomeen tuottamaan puuphjaisia laatumateriaaleja, pärjäävät jatkossa hyvin, jopa erittäin hyvin.

Kierrätysmateriaaleihin perustuva tuotanto uuden raaka-aineen ohella on tulevaisuutta.

8

149

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • entinen alalla

      Osakkeen omistajien ahneus. Ei edes pientä taantumaa kestetä kun tuottovaatimus
      pääomalle on lähes 20 %

      Tehdaiden siirto aasiaan oli paniikkiratkaisu. Sinnehän se Nokiakin puski ja nyt on henkitoreissaan.

      Liekö Kiinasta tännepäin myötävirta, koska tuoda kannattaa muttei viedä.

      On tosin myönnettävä että tosi huono politiikka on tehtaiden tuotantoa rassannut.
      Lisättynä päästömaksuilla ja maailman tiukinmilla luontoohjelmilla.

    • Olisin sitä mieltä

      Että tuon viimeisnkin paperitehtaan voi lakkauttaa tuotannollisista ja taloudelisista syistä Kuusankoskelta.
      En näe järkeä pyörittää kyseistä tehdasta pitempään.
      Kuusankosken keksittävä muita työ aloja seudun elämiseen.
      Paperitehdas on suomessa jo vanha vitsi.

      UPM = uppoa paska maahan. Ja näinhän se tekeekin. Siivoais myrkynsäkkin pois kun tehdas pysähtyy.

      Pitäisi ilmoittaa EU että retuperällä jälki hoito maaperällä.

      • leveeperäistä touhuu

        Siinäpä se. Suomen ympäristölaki lakkaa toimimasta kun yhtiö lyö ovet kiinni.

        Siellä ne oksidit makaa kymen pohjassa prinsessan unta.

        Tehtaan kaatopaikka voi olla myös kemikalisoitu aikas vahvasti.


      • Onni oksalla
        leveeperäistä touhuu kirjoitti:

        Siinäpä se. Suomen ympäristölaki lakkaa toimimasta kun yhtiö lyö ovet kiinni.

        Siellä ne oksidit makaa kymen pohjassa prinsessan unta.

        Tehtaan kaatopaikka voi olla myös kemikalisoitu aikas vahvasti.

        Lieneeköhän sellaista mahdollisuutta vaikkapa valtion taholta tarjottu, että oman alansa asiantuntijat, paperi- ja puunjalostusalan työtekijät voisivat keskenään jatkaa tehdasta, ettei lakkauttamista suotta sallittaisi?

        Tietysti Suomen kaikenlainen epäjärkevä säädäntö on täynnä pykäliä, ettei sellainen mitenkään käy päinsä? Ei kai isentään kilpailulainsäädäntö osuuskuntia voi kieltää? Mitäs tuollainen työministeri tällaiseen mahtaisi sanoa?

        Osuuskuntamuotoisena jalostuslaitos vaikkapa voisi toimia, jos ei
        varsinaista rahamaailmaa tässä vaiheessa lähitulevaisuuden raha kiinnostakaan.

        Nyt, kun ihan selvästi näyttää olevan kartonkialalla hyvä tulevaisuus, olisi työpaikkamahdollisuuksia ja osuuskuntahan saa jakaa bonuksia jäsenilleen. Näin ainakin osuuskaupat tekevät.


    • Voi laukkauttaa

      Paperitehtaat pitäisi kieltää lailla.
      suomi ei ole enää näiden tehtaiden varassa.
      Joten turha paapoa ja valtion antaa mitään etuoikeuksia.
      Päästöihin pitäisi puuttua ensimmäisenä ja niiden ylityksiin.
      Ja jos ylitetään myös sakko sen mukanen,eikä mitään läpi sormien katselua.

      • Pieni polku

        Olisihan sekin jotain, jos voitaisiin palata luolaelämään!

        Luopuisitko itse lukutaidostasi. jonka avulla pystyt hiemaisen seuraamaan tapahtumia tai ainakin lukemaan sarjakuvia ja katselemaan kuvakirjoja. Niihinkin vaan tarvitaan paperia. Kaikenlaisia niksejä elämää varten on aikojen kuluessa painettu paperille.

        Minustakin me kyllä tuhlaamme ja saastutamme aivan hirveästi. Kirjat ovat kuitenkin sivistyksen perusta ja hauskoja lukea sitäpaitsi.

        Koska sitä paprua kuitenkin valmistetaan, onko sitten parempi, että se tehdään maissa, missä ei juuri minkäänlaista ympäristölainsäädäntöä tai ainakaan seurantaa ja sanktioita ole. Mielestäsi kehittyvien maiden ihmisten sopii kyllä kärsiä saasteista?

        UPM kun lopetti Voikkaalla, kävi suru, aika suuri tuon hiomorakennuksen purkamisen vuoksi (tietysti työpaikkojen menetteämisen vuoksi).
        Toisaalta iloakin, koska Kymi taas sai lisää puhtautta.

        Siihen Voikkaan tehtaaseen liittyen: Miksi eivät ihmiset saa ylittää Voikkaan ja Pilkanmaan väliä sillan kautta kävellen? Eikös se tehtaan nykytilanteessa kävisi aivan hyvin päinsä? Kenelle pitäisi asiasta kirjelmöiä, soittaa, meilata?


    • myyntivalttina

      pitää määrätty taho että alue on aidattu,ulkopuolisilta suljettu..kielletty alue.
      vanhan kymin läpi voi ajaa autolla vaikka alueella toimii kemiran klooritehdas.
      niin se vaan on alueen tärkeys ja turvallisuus erilaista.
      turhaa ihmisten kiusaamista tuo voikkaan "businesarean"touhu.

    • Kiusa pienikin kiusa

      On tosiaan ärsyttävää, että erotellaan Voikkaan alueet, vaikka käytettävissä on kulkuväylä. Mitään todellista estettä ei ole ihmisten kulun estämiseksi. On vain niin nöyrrytty omistajapiirien saneluun ja kulkuesteiden luomiseen, ettei uskalleta kääntyä vaikkapa oman luottamushenkilön puoleen asiassa. Vai eikä ole ketään, joka kuuluisi tuohon HYVÄ VELI-verkostoon? Muitako ei kuunnella?

      Jalankulkija-mummu tai -pappa joutuu kiertämään melkoisen taipaleen, vaikka ystävä asuisi näköetäisyydellä.

      Kauppojakin on liikenneympyrän vieressä, joissa voisi asioida. Ja pankkiautomaatti, R-kioski... Bussien käyttömahdollisuus hyvä...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      131
      2211
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      268
      2067
    3. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      69
      1591
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      117
      1381
    5. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1268
    6. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      130
      1229
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      980
    8. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      66
      958
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      47
      895
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      861
    Aihe