Veneet muuttuvat aina vaan vastenmielisimmiksi. Kaikki ne joihin oma reilun 100 ke budjetti riittäisi ovat liimamassa kasattuja melamiinipäällysteisiä kyhäelmiä. Monessa näyttivät olevan pinnat päreinä jo 3. messupäivänä. Mutta hyvähän se on, että sasademetsät säästyvät puutarhakalusteisiin.Avotilojen ja kansijärjestelyiden suunnittelijat eivät liene koskaan retkipurjehtineet ainakaan Suomen kesässä. Valmistuskuluissa tehtyjä säästöjä ei ole tietekään ole siirretty asiakkaalle, hinnat ovat vaikka millä mittarilla mitattuna naurettavan korkeita. Pitäkää veneenne, minä koitan löytää kelvollisen klassikon tai olen sitten ilman.
Surkeat purkkarit uivassa
63
1875
Vastaukset
- m
Siellä oli esimerkiksi ruotsalainen Linjett 34, jossa puutyö on aivan upeaa eikä yhtään melamiinilevyä. Miten Suomen kesä ja avotilojen järjestelyt nyt liittyvät mihinkään? Sinä et ole tainut elämässäsi nähdä yhtään purjevenettä.
- 18
Linnjetissä köyden kenen välissä onko hyvä?
- 1ooooooooooooooooooo
Kävin itsekin 34 ja 37 Linjett purjeveneissä ,puutyö oli kyllä aivan loistavaa."Melamiiniveneet" näyttävät tulevan tuolta keski euroopasta.Tulevina vuosina keksivät varmaan edullisemman tavan tehdä veneitä.
- ennen oli paremmin
Muutama tullut nähtyä, jopa omistettuakin. Linjetissä en käynyt koska ei mahdu edellä mainittuun budjettiini - tilasitko itse Linjetin? Jos olisi viettänyt viimeisenä 20 kesänä noin 4-5 viikkoa purjeveneessä tietäisit kyllä kokemuksesta mitä tarkoitan. Ylileveät avotilat, epäkäytännölliset jopa vaaralliset alaslaskettavat muotioikkuperälaudat, liian korkeat, täysin epä-ergonomiset keularatkaisut eivät todellakaan ole suunniteltu pohjoismaisissa sää ja saaristo-olosuhteissa lasten kanssa liikkumista varten. Miksi ihmeessä sinne keulan puolelle ängetään väkisin kaikkiin Suomeen tuotaviin veneisiin ankkuriteline? Kaikkien maahantuojien lisävarusteena ei edes tarjota kunnollista ankankannokkaa varustettuna integroiduilla portailla. Seurasin näyttelyssä hyvinkin ihmeellisiä tyylejä eri veneisiin nousemiseksi. Osa jätti suosiolla nousematta. Millä tahansa rakennustyömaalla tämänkaltainen kapuamisjärjestely johtaisi välittömiin sanktioihin työnjohtoa kohtaan sekä asian välittömiin korjausvaatimuksiin.
Oletko kuullut nk. pappateltasta , todella monet teettävät sellaisen avotilaan suojaamaan kesäkeleiltä - uusissa veneissä voimme muuttaa nimityksen festariteltaksi ja kuomun tekijä on varmasti iloinen kun teltan hinta 2-3 kertaistuu jos sen asentaminen ylipäätään on mahdollista. Festriteltan aiheuttama tuulikuorma saattaa tehdä veneestä mielenkiitoisen laiturinaapurin kovemmassa kelissä. Odotan mielenkiinnolla näkeväni ensimmäisen festariteltan esim Dufour 335:ssa ja vielä kuulevani mitä se maksoi.
Mm edellisten johdosta jätän uuden veneen ostamatta, eivät vaan todellakaan vastaa omia tarpeitani ja mieltymyksiäni.- 23
Pari viikkoa sitten ihailin tuollaista "festaritelttaa" ruotsalaisen Dufour 375:n avotilan suojana Airiston vierassatamassa. Kangasta ja ikkunamuovia oli kietämättä kulunut muutama neliö...
- kysyn vaan
23 kirjoitti:
Pari viikkoa sitten ihailin tuollaista "festaritelttaa" ruotsalaisen Dufour 375:n avotilan suojana Airiston vierassatamassa. Kangasta ja ikkunamuovia oli kietämättä kulunut muutama neliö...
Millainen istuma-aukko on leveä? Ja mitä haittaa siitä on? Onko myös kapeasta istuma-aukosta haittaa?
Entäpä keulassa oleva ankkurirulla? Millä tavalla se on hankalampi kuin 70-90 -lukujen suomalaispurkkarien umpinaiset eteenpäintörröttävät keulakaiteet?
Kyllä jälkimmäisissä voimistellaan aika lailla maihin mennessä. - kaxx
kysyn vaan kirjoitti:
Millainen istuma-aukko on leveä? Ja mitä haittaa siitä on? Onko myös kapeasta istuma-aukosta haittaa?
Entäpä keulassa oleva ankkurirulla? Millä tavalla se on hankalampi kuin 70-90 -lukujen suomalaispurkkarien umpinaiset eteenpäintörröttävät keulakaiteet?
Kyllä jälkimmäisissä voimistellaan aika lailla maihin mennessä.Missä suomalaispurkkarissa on umpinainen keulakaide? Pääsääntöisesti ovat avoimia.
- Pappailmantelttaa
Jos mietit onko muutamaa neliötä suurempaan pappatelttaan varaa niin kannattaa ehkä ostaa pari tonnia halvempi vene ja säästää ne rahat siihen telttaan. Jos pappateltta on mielstäsi Suomen ilmastossa välttämätön, kannattaa ehkä harkita koko purjeveneen hankintaa. Joku katettu moottorivene voisi olla sinulle souvampi valinta.
- telttaonhyvä
Pappailmantelttaa kirjoitti:
Jos mietit onko muutamaa neliötä suurempaan pappatelttaan varaa niin kannattaa ehkä ostaa pari tonnia halvempi vene ja säästää ne rahat siihen telttaan. Jos pappateltta on mielstäsi Suomen ilmastossa välttämätön, kannattaa ehkä harkita koko purjeveneen hankintaa. Joku katettu moottorivene voisi olla sinulle souvampi valinta.
Edellisessä veneessä oli pappateltta ja seuraavaankin haluan sellaisen ehdottomasti. Tämän alla oli erittäin mukava istuskella iltaa ja jättää esim. kelissä kastuneita releitä yöksi kuivumaan. Ymmärrän kyllä senkin, että joku pappa haluaa mielummin istua satamassa avotilassa vesisateessa mustogoret päällään tai kuivempana iltana kilpailla villapaita päällä kavereiden kanssa hyttysen tappamisessa. Jostain syystä muuten aika monessa todella kalliissa purjeveneessä on kiinteät tuulilasit ja hyvinkin suojaisat avotilat
- Ulkoilija
telttaonhyvä kirjoitti:
Edellisessä veneessä oli pappateltta ja seuraavaankin haluan sellaisen ehdottomasti. Tämän alla oli erittäin mukava istuskella iltaa ja jättää esim. kelissä kastuneita releitä yöksi kuivumaan. Ymmärrän kyllä senkin, että joku pappa haluaa mielummin istua satamassa avotilassa vesisateessa mustogoret päällään tai kuivempana iltana kilpailla villapaita päällä kavereiden kanssa hyttysen tappamisessa. Jostain syystä muuten aika monessa todella kalliissa purjeveneessä on kiinteät tuulilasit ja hyvinkin suojaisat avotilat
Olen aina luullut, että purjehdus on ulkoilmaharrastus. Pappaveneiden "suojaisat" avotilat ovat vähemmän suojattomia, jos aalto tulee veneen päälle. Siispä ohjaus tulee järjestää täysin suojaisasta tilasta, tuulilasit ja telttakankaat lentävät taivaan tuuliin kovassa aallokossa.
http://yachtpals.com/vendee-globe-4010 - eimuutenoo
telttaonhyvä kirjoitti:
Edellisessä veneessä oli pappateltta ja seuraavaankin haluan sellaisen ehdottomasti. Tämän alla oli erittäin mukava istuskella iltaa ja jättää esim. kelissä kastuneita releitä yöksi kuivumaan. Ymmärrän kyllä senkin, että joku pappa haluaa mielummin istua satamassa avotilassa vesisateessa mustogoret päällään tai kuivempana iltana kilpailla villapaita päällä kavereiden kanssa hyttysen tappamisessa. Jostain syystä muuten aika monessa todella kalliissa purjeveneessä on kiinteät tuulilasit ja hyvinkin suojaisat avotilat
Istumalaatikko on avotilaa ulkona, salonki on oleskelupaikka sateella. Mihin sitä telttaa tarvitaan? Minuutissa viritettävä puomiteltta suojaa auringolta ja satunnaiselta kuuroltakin ja ulkotila pysyy edelleen ulkotilana, eikä tartte tuijotella metrin päässä olevaa kangasseinää. Niin vaaria ei minusta ainakaan eläissäni tule, että umpitelttaa rupeaisin veneen päälle pystyttelemään.
- 18
kaxx kirjoitti:
Missä suomalaispurkkarissa on umpinainen keulakaide? Pääsääntöisesti ovat avoimia.
En muista ainakaan heti umpinaisia, mutta sellainen voimakkaasti viistetty keula ja sen jatkeena vielä eteenpäin työntyvä keulakaide on kyllä ilman tikasta todella mielenkiintoinen kiivettävä ainakin ponttonilaiturilta.
- kaxx
18 kirjoitti:
En muista ainakaan heti umpinaisia, mutta sellainen voimakkaasti viistetty keula ja sen jatkeena vielä eteenpäin työntyvä keulakaide on kyllä ilman tikasta todella mielenkiintoinen kiivettävä ainakin ponttonilaiturilta.
Ei se liene sen mukavampaa jos keula on pysty. Seuatikkaat ratkaissee onkelman
- Flundra
eimuutenoo kirjoitti:
Istumalaatikko on avotilaa ulkona, salonki on oleskelupaikka sateella. Mihin sitä telttaa tarvitaan? Minuutissa viritettävä puomiteltta suojaa auringolta ja satunnaiselta kuuroltakin ja ulkotila pysyy edelleen ulkotilana, eikä tartte tuijotella metrin päässä olevaa kangasseinää. Niin vaaria ei minusta ainakaan eläissäni tule, että umpitelttaa rupeaisin veneen päälle pystyttelemään.
Mulla on nyt jo toinen vene, jossa kuomu avotilan päälle. Aikaisemmin oli puomiteltta. Kyllähän kuomu on ehdottoman hyvä. Sitähän ei tarvitse nostaa, jos siltä tuntuu. Mutta esimerkiksi sivu-perätuulessa antaa mukavan tuulensuojan, sateesta puhumattakaan. Myös pakkasöinä on kuomun alla läpimämpää kuin ulkopuolella, varsinkin jos antaa lämppärin hieman puhaltaa avotilaan. Meillä ainakin on tapana istua ulkona, myös syömme aina avotilassa, tarvittaessa kuomun alla. Onhan paljon mukavampi ruokailla ja katsella maisemia vaikka sateessa. Mainittuahan jo aikasemmin tulikin, että märät purjehdusvarusteet voi jättää kuomun alle kuivumaan. Sateisella ja tuulisella säällä on kivempi istua siälläkin kun voi pitää luukut auki kuivaan avotilaan.
- eimuutenoo
Flundra kirjoitti:
Mulla on nyt jo toinen vene, jossa kuomu avotilan päälle. Aikaisemmin oli puomiteltta. Kyllähän kuomu on ehdottoman hyvä. Sitähän ei tarvitse nostaa, jos siltä tuntuu. Mutta esimerkiksi sivu-perätuulessa antaa mukavan tuulensuojan, sateesta puhumattakaan. Myös pakkasöinä on kuomun alla läpimämpää kuin ulkopuolella, varsinkin jos antaa lämppärin hieman puhaltaa avotilaan. Meillä ainakin on tapana istua ulkona, myös syömme aina avotilassa, tarvittaessa kuomun alla. Onhan paljon mukavampi ruokailla ja katsella maisemia vaikka sateessa. Mainittuahan jo aikasemmin tulikin, että märät purjehdusvarusteet voi jättää kuomun alle kuivumaan. Sateisella ja tuulisella säällä on kivempi istua siälläkin kun voi pitää luukut auki kuivaan avotilaan.
Miten maisemia katsellaan sen kuomun läpi, niistä muovi-ikkunoistako? Sadevaatteiden ulkona säilytyksen tekee jo puomitelttakin ja pelkästään luukun kattava sprayhood mahdollistaa luukun aukipidon. Melkein veneessä kuin veneessä istumaolot ovat mukavammat sisällä, kun tarkoitus on olla pöydän ääressä. Mitä nyt toisten veneissä on vieraisilla ollut, joissa sellainen kuomu on, se on lähinnä hankaloittanut kulkua. Pienet lapset se pitää sisällään.
- Flundra
eimuutenoo kirjoitti:
Miten maisemia katsellaan sen kuomun läpi, niistä muovi-ikkunoistako? Sadevaatteiden ulkona säilytyksen tekee jo puomitelttakin ja pelkästään luukun kattava sprayhood mahdollistaa luukun aukipidon. Melkein veneessä kuin veneessä istumaolot ovat mukavammat sisällä, kun tarkoitus on olla pöydän ääressä. Mitä nyt toisten veneissä on vieraisilla ollut, joissa sellainen kuomu on, se on lähinnä hankaloittanut kulkua. Pienet lapset se pitää sisällään.
Niin juuri, ikkunoiden läpi ja myös tulilasien läpi näkee ympärilleen 100% enemmän kuin veneen sisältä. Jokuhan jo mainitsi, että purjedus on ulkoilua, käsittääkseni kaikissa keleisä. Huonoja kelejä ei ole, on vain vääriä tai puutteellisia varusteita.
- vitsimikävitsi
Flundra kirjoitti:
Niin juuri, ikkunoiden läpi ja myös tulilasien läpi näkee ympärilleen 100% enemmän kuin veneen sisältä. Jokuhan jo mainitsi, että purjedus on ulkoilua, käsittääkseni kaikissa keleisä. Huonoja kelejä ei ole, on vain vääriä tai puutteellisia varusteita.
Maisemien katselu niiden kelmujen läpi on kyllä vitsi. Puomiteltan alta taas näkee niin sateella kuin hellepäivänäkin virheettömästi. Purjehdus on todella ulkoilua ja käy mukavasti oikeilla varusteilla. Satamissa taas ei purjehdita.
- Flundra
vitsimikävitsi kirjoitti:
Maisemien katselu niiden kelmujen läpi on kyllä vitsi. Puomiteltan alta taas näkee niin sateella kuin hellepäivänäkin virheettömästi. Purjehdus on todella ulkoilua ja käy mukavasti oikeilla varusteilla. Satamissa taas ei purjehdita.
Taas näitä. Minä tiedän vaikka itsellä ei kokeöusta olekkaan.
Useimmilla on spyhood ja siinä ikkuna. Jos on hyvin hoitanu, näkee läpi hyvin, niin kuomun ikkunoistakin. Lisäksi on tuulilasit ja kuomun osia voi jopa rullailla yös (joissain irrottaa). Kuomun perän voi pitää aina auki niin halutessaan, jos kuomu on riittävän pitkä malliltaa.
Jos puomiteltta on oikeaoppisesti tethy, eli reunat menevät riittävän alas, ei sivulle näy ollenkaan. Ylös jätetyt reunat haukkaavat tuulta niin, että puomiteltta toimii purjeena satamassa. Sanoiko joku, että satassa ei purjehdita?
No se siitä. Jokainen, jolla on kuomu tietää miten hyvä se on. Puomiteltta toimii korvikkeena ja on paljon parempi kuin ei mitään. Tiukka ja tuulessalepattamaton ja mielellään virtaviivainen kuomu on ehdoton. Joissain veneissä.on seisomatilaa haluttu paljon kuomun alle ja niistä tulee noita festaritelttoja. Varmaan mukava, mutta se alkaa ottamaan tuulta turhan paljon. Kuomuahan yleensä käytetään kun on keliä. Vai olisko nuo festariteltat biminin jatkeita? - kampelakala
Flundra kirjoitti:
Taas näitä. Minä tiedän vaikka itsellä ei kokeöusta olekkaan.
Useimmilla on spyhood ja siinä ikkuna. Jos on hyvin hoitanu, näkee läpi hyvin, niin kuomun ikkunoistakin. Lisäksi on tuulilasit ja kuomun osia voi jopa rullailla yös (joissain irrottaa). Kuomun perän voi pitää aina auki niin halutessaan, jos kuomu on riittävän pitkä malliltaa.
Jos puomiteltta on oikeaoppisesti tethy, eli reunat menevät riittävän alas, ei sivulle näy ollenkaan. Ylös jätetyt reunat haukkaavat tuulta niin, että puomiteltta toimii purjeena satamassa. Sanoiko joku, että satassa ei purjehdita?
No se siitä. Jokainen, jolla on kuomu tietää miten hyvä se on. Puomiteltta toimii korvikkeena ja on paljon parempi kuin ei mitään. Tiukka ja tuulessalepattamaton ja mielellään virtaviivainen kuomu on ehdoton. Joissain veneissä.on seisomatilaa haluttu paljon kuomun alle ja niistä tulee noita festaritelttoja. Varmaan mukava, mutta se alkaa ottamaan tuulta turhan paljon. Kuomuahan yleensä käytetään kun on keliä. Vai olisko nuo festariteltat biminin jatkeita?No niitä juuri... Juuri siksi, että on kokemusta, ei sellaista karavaanitelttaa itellä ole, eikä tule. Paitsi että en viihdy siinä teltassa, en viihdy edes sellaisen vieressä satamassa. Se peittää naapuriltaankin näkyvyyden kuin betoniseinä. Eikä auta, vaikka siinä olisi ikkunoita. Jopa hölmöimmät vappulasit ovat optisesti huippuluokkaa muovikelmuun verrattuna.
- nyton iso koukussa
kampelakala kirjoitti:
No niitä juuri... Juuri siksi, että on kokemusta, ei sellaista karavaanitelttaa itellä ole, eikä tule. Paitsi että en viihdy siinä teltassa, en viihdy edes sellaisen vieressä satamassa. Se peittää naapuriltaankin näkyvyyden kuin betoniseinä. Eikä auta, vaikka siinä olisi ikkunoita. Jopa hölmöimmät vappulasit ovat optisesti huippuluokkaa muovikelmuun verrattuna.
Älä huoli, nyt sen verran kallis paatti kiikarissa, että jos tästä kaupat syntyy niin loput rahat ei tule riittämään edes soputelttaan.Ja perhekin saa vastedes nauttia kryssipastaa ympäri vuoden. Tosin tämän varalaita voi ensi kesänä hieman peittää maisemiasi siellä alhaalla tähtösiä tiiraillessasi.
- 3736
nyton iso koukussa kirjoitti:
Älä huoli, nyt sen verran kallis paatti kiikarissa, että jos tästä kaupat syntyy niin loput rahat ei tule riittämään edes soputelttaan.Ja perhekin saa vastedes nauttia kryssipastaa ympäri vuoden. Tosin tämän varalaita voi ensi kesänä hieman peittää maisemiasi siellä alhaalla tähtösiä tiiraillessasi.
Osta laadukkaampi ja pienempi vene.
Niin on kaikilla mukavampaa, eritysesti perheesi ja itsesi tähden.
Uuden massavessan dealeri on ainoa jonka katteesta se on pois.
-Leikkaa liina äkkiä ;) - 3736
3736 kirjoitti:
Osta laadukkaampi ja pienempi vene.
Niin on kaikilla mukavampaa, eritysesti perheesi ja itsesi tähden.
Uuden massavessan dealeri on ainoa jonka katteesta se on pois.
-Leikkaa liina äkkiä ;)Niin ja pappateltan alle mahtuu kyllä silti koko perhe ja vieraat...
Suojan puolen voi vaikka pitää auki jos haluaa katsella muihin suuntiin kuin eteenpäin.
Center cockpitin ikkunat menevät edestä yleensä myös melko pitkälle sivuille, ettei tarvii pelätä teltta tunnelmaa vaikka on suojassa ;) - 34
kampelakala kirjoitti:
No niitä juuri... Juuri siksi, että on kokemusta, ei sellaista karavaanitelttaa itellä ole, eikä tule. Paitsi että en viihdy siinä teltassa, en viihdy edes sellaisen vieressä satamassa. Se peittää naapuriltaankin näkyvyyden kuin betoniseinä. Eikä auta, vaikka siinä olisi ikkunoita. Jopa hölmöimmät vappulasit ovat optisesti huippuluokkaa muovikelmuun verrattuna.
Masokistinen luonne täytyy olla, jos ei huoli kunnollista katetelttaa veneeseensä. Miksi muuten veneestä tarvitsisi satamassa nähdä mihinkään?
- täh?
34 kirjoitti:
Masokistinen luonne täytyy olla, jos ei huoli kunnollista katetelttaa veneeseensä. Miksi muuten veneestä tarvitsisi satamassa nähdä mihinkään?
Eikös telttailu ole hotellioloihin verrattuna lähempänä masokismia? Varsinkin, kun molemmat ovat vielä samaan hintaan tarjolla, hotelli jopa hitusen edullisempana. En minä mene kaljallekaan terassille muutoin kuin hyvällä säällä.
Istumalaatikon penkit on suunniteltu mukaviksi toisenlaiseen käyttöön kuin salongin pehmustetut sohvat. - nouseeko ankkurisi
34 kirjoitti:
Masokistinen luonne täytyy olla, jos ei huoli kunnollista katetelttaa veneeseensä. Miksi muuten veneestä tarvitsisi satamassa nähdä mihinkään?
Masokistinen luonne pitää olla, jos kasvattaa veneen sivutuulipintaa veneen ollessa peräankkuroituna.
- Varustus ja taito
nouseeko ankkurisi kirjoitti:
Masokistinen luonne pitää olla, jos kasvattaa veneen sivutuulipintaa veneen ollessa peräankkuroituna.
Varustus ja niiden käyttö tule tietysti tarpeiden mukaan. Jos sinulla ei ole mahdollisuuksia eikä kykyä peräankkuroida kuomulla varustettua venettä, älä moiti niitä, jotka siihen kykenee.
- Flundra
nouseeko ankkurisi kirjoitti:
Masokistinen luonne pitää olla, jos kasvattaa veneen sivutuulipintaa veneen ollessa peräankkuroituna.
Jos ei sitä sivutuulta ole? Minkälainen luonne pitää mielestäsi olla, jos menee peräankkurilla sivutuuleen? Vai onko se vain kokemattomuutta ja tietämättömyyttä?
- eri näkökulmia
Me olemme silloin tällöin redillä ja minusta silloin ankurikeulassa on aivan oikeassa paikassa. Tietysti on meillä toinenkin ankkuri takana. tilavat istuin kaukalot ovat etu, eiä haitta, mukavampi kun on tilavampaa ja avanrampaa sekä ulkotilassa että sen alla sisätiloissa, t.s. en ostaisi vanhanmallista kapeaperäistä venettä.
Olisiko osuva rinnastus automaailmaan, että vaikka Bentley edustaa todellista käsityö kauneutta ja Ford tai Audi sitä jalopuujärjiltelmää ja sen kaikki hyväksymme, kun auto hinallisesti painivat täysin eri sarjassa. Veneitäkin voidaan kategorisoida usealla eri tavalla, mutta onko kahden eri kategorian veneen vertaus keskenään tähdellistä. jos toinen vene maksaa 100k€ ja toinen 200k€, niin eiköhän ne paini ihan eri kategorioissa. Hintalaatusuhde vaan yleensä on paljon parempi noissa halvemmissa kategorioissa, niin se on autoissakin. Toyota on miltei yhtä hyvä auto aja miltei samoista osista valmistettu kuin Lexus, mutta brändätty laatumielikuva rakenettu ihan erilailla. - messuaminen turhaa
Mitäpä sitä messuilta uusia kesämökkejä etsimään, 100 keurolla irtoaa kyllä ilman messuamista uusi oikea purjevene:
http://www.beneteau.com/Sailing-Yachts/First/First-30- eikä laatua missään
Kova hinta jollasta!!
- ertddd
maahantuojan on turha mainostaa beneteau veneitään täällä.
keskity after salesiin josta olet niin surullisen kuuluisa - Mielipide tämäkin
ertddd kirjoitti:
maahantuojan on turha mainostaa beneteau veneitään täällä.
keskity after salesiin josta olet niin surullisen kuuluisaAfter sales palvelut ovat kädettömille tumpeloille.Uunot siis niitä kaipaa.
- harmitus on kova
eikä laatua missään kirjoitti:
Kova hinta jollasta!!
Harmittaahan se, että nykyveneet kestävät ja kulkevat paremmin kuin vanhat.
http://www.beneteau.com/News/Sailing-Yachts/First/First-30/Victoire-du-First-30-Naos
http://www.boatnet.de/kirchner-mares/exposes/Expose First 30 GB.pdf
"ORC- Measurment form available, GPH 649,0."
- Finjävel
Jep, samaa mieltä olen. Nykyveneiden suunnittelijat eivät ole taineet merellä käydä kuin tyynellä säällä. Järkyttävän isot sitloorat (ei saa tukea jaloille, kun vene on kallellaan), täysin mahdottomat keulat ja erityisesti keulakaiteet (kallistettu taaksepäin), sisällä tanssilavan verran tyhjää lattiatilaa ja ei kaiteita sisällä kajuutan katossa, pöytien kulmat teräviä eikä pyöristettyjä. (miten pärjätään kallistuneessa veneessä).
- 12
Ko. veneissä ei kallistella
- d4444
Tuollaistet tarinjat eivät ole koskaan käyneet nykyveneissä, joiden leveissä istumalaatiokoissa on jalkatukia jokaiselle.
Myöskin erittäin viisasta on veneessä kuin veneessä pyöriä sisällä purjehduksen aikana kovassa kelissä, että mahdatko koskaan edes ollut purjehtimassa millään veneellä? - Finjävel
d4444 kirjoitti:
Tuollaistet tarinjat eivät ole koskaan käyneet nykyveneissä, joiden leveissä istumalaatiokoissa on jalkatukia jokaiselle.
Myöskin erittäin viisasta on veneessä kuin veneessä pyöriä sisällä purjehduksen aikana kovassa kelissä, että mahdatko koskaan edes ollut purjehtimassa millään veneellä?Joo, purjehdipa vaikka Visbyhyn käymättä kertaakaan sisällä. Siitä vaan yrittämään. Sen lisäksi että kä'y katsomassa veneitä maissa, niin kannattaa joskus käydä vaikkapa purjehtimassa.
- käy ite merellä
Finjävel kirjoitti:
Joo, purjehdipa vaikka Visbyhyn käymättä kertaakaan sisällä. Siitä vaan yrittämään. Sen lisäksi että kä'y katsomassa veneitä maissa, niin kannattaa joskus käydä vaikkapa purjehtimassa.
Nynäshamnista Visbyyseen purjehtii päivän valoisaan aikaan ja ei ole tarvetta käydä sisällä. Eväät valmiiksi sitlooraan ja menoksi.
- 39
käy ite merellä kirjoitti:
Nynäshamnista Visbyyseen purjehtii päivän valoisaan aikaan ja ei ole tarvetta käydä sisällä. Eväät valmiiksi sitlooraan ja menoksi.
Taisit sitten tahallasi ymmärtää väärin, kun viitattiin pitkään avomerilegiin, vaikkapa Helsingistä tai Hangosta Visbyyn. Eikä se muuten onnistu Virosta tai Latviastakaan päivänvalossa, edes kesällä.
- analyysiä122345
39 kirjoitti:
Taisit sitten tahallasi ymmärtää väärin, kun viitattiin pitkään avomerilegiin, vaikkapa Helsingistä tai Hangosta Visbyyn. Eikä se muuten onnistu Virosta tai Latviastakaan päivänvalossa, edes kesällä.
Otit muuten itse esiin pitkän avomerilegin ed viestissä 1. kertaa.
Toisekseen kaiteita kajuuttaan ja kannelle saa pikkurahalla vaikka biltemasta ja pistosaha on keksitty pöytien kulmien pyöristämiseen. - 39
analyysiä122345 kirjoitti:
Otit muuten itse esiin pitkän avomerilegin ed viestissä 1. kertaa.
Toisekseen kaiteita kajuuttaan ja kannelle saa pikkurahalla vaikka biltemasta ja pistosaha on keksitty pöytien kulmien pyöristämiseen.Paha tietysti on koskaan olla varma toisten tarkoituksista. Mutta vaikka en itse kirjoittanutkaan sitä viestiä, jossa Visbyyn viitattiin, olen vaikka valmis pienen vedon lyömään, että sen kirjoittaja tarkoitti juuri niitä pitkiä avomerilegejä. Toki Visbyyn on mahdollista purjehtia Suomesta niin, ettei tule kuin päivänvaloetappeja. Mutta asiayhteyden perusteella olen varma, että sitä ei tarkoitettu.
- voi p....
analyysiä122345 kirjoitti:
Otit muuten itse esiin pitkän avomerilegin ed viestissä 1. kertaa.
Toisekseen kaiteita kajuuttaan ja kannelle saa pikkurahalla vaikka biltemasta ja pistosaha on keksitty pöytien kulmien pyöristämiseen.Mitä pahaa me ollaan tehty? Purkkaripoika siellä, jodlari täällä.
- Flundra
käy ite merellä kirjoitti:
Nynäshamnista Visbyyseen purjehtii päivän valoisaan aikaan ja ei ole tarvetta käydä sisällä. Eväät valmiiksi sitlooraan ja menoksi.
Kyllä toikin legi aika pitkä on kusematta, ainakin naisväelle. Jos nyt sellasta seuraa onnistutte mukaan saamaan...
- Purjehtia suomen kes
Lapsellista rutinaa sanon minä mutta kuvastaa perisuomalaisen "tosipurjehtiijan" mentaliteettia josta tosin muu maailma ajoi jo ohi! -
- purjeilija
Kyllä muuallakin maailmassa tehdään edelleen laadukkaita purjehdukseen suunniteltuja veneitä, noiden massatuotettujen kesämökin korvikkeiden tilalle. Itesasiassa kesämökinkorvikkeen ymmärtää paljon paremmin maissa, joissa mökkejä ei löydy joka helvetin nimestä ja saarelmasta kuten täällä.
- Pitäköön tunkkinsa
Kyllä minuakin harmittaa. Haluaisin uuden 36-40 jalkaisen veneen, jossa on käsityönä tehty täyspuusisustus, täysi purjevarustus hienosta laminaattikankaasta, iso dieselkone, kaikki mukavuudet, riki viimeisen päälle, sekä posliinit ja kristallit kaapissa täyden konjakkipullon kera. Luovii kuin gepardi ja lenssaa kuin gaselli. Maksaisin siitä 50 tuhatta euroa, kun enempää rahaa ei löydy, mutta kukaan ei tee eikä myy. Vastenmielistä porukkaa. Pitäköön purkkinsa, minä ostan vanhan Santun ja lopulla rahalla Virosta viinaa, niin ei harmita niin paljon.
- venekannan puolesta
"minä ostan vanhan Santun"
http://www.royalyachting.net/en/detail-voilier.htm?_ref=19288&modele=J Boats J 92-1993 - oierutuie
Repes!
Upea näkemys, sinulla on sana hallussa, pelastit päivän. HTR meni vähän niin ja näin enkä ehtinyt (byhyy) uivaan ihmettelemään.
Saan Jutalta piiskaa ensi vuonna, jos uhkaus pitää paikkaansa. Linjett ja HR karkaavat hinnaltaan kuin horisontti, vaikka tässä ei ihan persaukisia olla. Muuthan tuolla uivassa ovat näitä mdf-häkkyröitä. Ei kiitos. - Joakim_
oierutuie kirjoitti:
Repes!
Upea näkemys, sinulla on sana hallussa, pelastit päivän. HTR meni vähän niin ja näin enkä ehtinyt (byhyy) uivaan ihmettelemään.
Saan Jutalta piiskaa ensi vuonna, jos uhkaus pitää paikkaansa. Linjett ja HR karkaavat hinnaltaan kuin horisontti, vaikka tässä ei ihan persaukisia olla. Muuthan tuolla uivassa ovat näitä mdf-häkkyröitä. Ei kiitos.Olivatko Saare, Maestro, EF, FinnFlyer ja NautiCat mielestäsi mdf-häkkyröitä? Hinnaltaan karkaavia tietysti ovat.
- oierutuie
Joakim_ kirjoitti:
Olivatko Saare, Maestro, EF, FinnFlyer ja NautiCat mielestäsi mdf-häkkyröitä? Hinnaltaan karkaavia tietysti ovat.
No joo ei, mutta se NautiCat oli ihan helevetin ruma "töpökatti". Jos nyt tarkoitamme samaa "venettä" joka oli siinä lähellä mastonosturia.
- piuyghftdrwsa
Itte oot surkee...itun luuseri!Syöksy betoniin!
- uberalles de
Saksasta saa halvalla. Kyllä kaikista alla olevista löytyy muun pätevän varustuksen lisäksi lämppäri. Nykyveneet eivät ole todellakan enää mitään suvussa vaalittavia perintökalleuksia, niitä ollaan muuttamassa ainakin eräiden valmistajien toimesta puhtaasti kulutushyödykkeiksi. Valmistajan ei kannata tehdä "liian" hyvää ja mallitkin pitää vanhentaa valmistajalle sopivasti viihde-elektroniikan ja autojen tapaan. Arvon romahdus on ensimmäisinä vuosina kymmeniä tuhansia joten lomalla kannattaa yrittää ottaa ilo irti jokaisesta arvokkaasta minuutista. Tämä ei ole veneen ostajan kannalta todellakaan hyvä tilanne. Välittömät arvonalennukset alkavat olla ainakin allekirjoittaneelle turhan suuria , mahdollisella luotolla hankitussa veneessä pääoma muuttuisi negatiiviseksi eikä venettä tahdo saada kaupaksi tarvittaessa ainakaan tällä hetkellä edes reippaalla alihinnalla. Kaikista palstan hölönpölöpuheista huolimatta uusia purjeveneitä ei tainnut uivassa mennä ensimmäistäkään kaupaksi, käsi pystyyn jos meni.
Bavaria Cruiser 2012 € 111.900,-
Bavaria Cruiser 36 2011 € 97.900,-
Bavaria 36 cruiser 2005 € 69.900,-
Hanse 385 2012 €119.900,-
Hanse 375 2011 € 104.900,-
Hanse 350 2008 € 79.900,-
Hanse 325 2011 € 69.500,-- 2+8
Uutta sarjatuotantovenettä ostaessa kannattaa tosiaan kärkkyä 'tilaisuuksia'.
Jos ostaa about Suomen listahinnalla ja saa 'diilinä' sprayhoodin kaupanpäälle niin tulee aivan helkutan kalliiksi jos päättääkin tai joutuu myymään muutaman vuoden sisään...
Tässä muutama esimerkki, sanoisin että hinnoissa vielä 10-30% ilmaa...
http://www.nettivene.com/purjevene/hanse/486086
http://www.nettivene.com/purjevene/beneteau/466704
http://www.nettivene.com/purjevene/hanse/450819
http://www.nettivene.com/purjevene/jeanneau/484394 - 25
2+8 kirjoitti:
Uutta sarjatuotantovenettä ostaessa kannattaa tosiaan kärkkyä 'tilaisuuksia'.
Jos ostaa about Suomen listahinnalla ja saa 'diilinä' sprayhoodin kaupanpäälle niin tulee aivan helkutan kalliiksi jos päättääkin tai joutuu myymään muutaman vuoden sisään...
Tässä muutama esimerkki, sanoisin että hinnoissa vielä 10-30% ilmaa...
http://www.nettivene.com/purjevene/hanse/486086
http://www.nettivene.com/purjevene/beneteau/466704
http://www.nettivene.com/purjevene/hanse/450819
http://www.nettivene.com/purjevene/jeanneau/484394Nuo sinun esimerkkisi eivät kyllä oikein tue puhettasi.
Jeanneausta pyydetään, 149 000, kun sen "listahinta" ilmoituksessa mainituin lisäyksin (performance ja muita lisävarusteita) oli 2008 alle 140 000.
Beneteaun hinta on puolikasosuudella, koko veneestä pyydetty 120 000. En löytänyt sen listahintaa vuodelta 2008, mutta ei se ainakaan paljoa yli tuon ollut.
Hansen pyyntö näyttäisi ainoalta, jossa voi puhua hinnan laskeneen selvähkösti hankinnasta (kahdessa vuodessa n. 20 000 euroa). - putoo ne
25 kirjoitti:
Nuo sinun esimerkkisi eivät kyllä oikein tue puhettasi.
Jeanneausta pyydetään, 149 000, kun sen "listahinta" ilmoituksessa mainituin lisäyksin (performance ja muita lisävarusteita) oli 2008 alle 140 000.
Beneteaun hinta on puolikasosuudella, koko veneestä pyydetty 120 000. En löytänyt sen listahintaa vuodelta 2008, mutta ei se ainakaan paljoa yli tuon ollut.
Hansen pyyntö näyttäisi ainoalta, jossa voi puhua hinnan laskeneen selvähkösti hankinnasta (kahdessa vuodessa n. 20 000 euroa).Pyyntihinta on pyyntihinta, myyntihinta on kaupassa tilille tulevat rahat. So 36i performance 2008 kaupitellaan keskieuroopassa hintaan 92.5000 e. Saksassa pyydetään kaksi vuotta uudemmasta Oceanis 37 vm 2010 105.000 e.
- Biscaya
Olet täysin oikeassa.,osta Hollannista tai Englannista Sigma 362. Budjettisi riittää
siihen mainiosti vaikka joitakin suurempia päivityksiä pitäisi tehdä. Sigma 362 riittää
ominaisuuksiltaan joka lähtöön. - 12
Jonkinlaista talousrealismia voisi toivoa näiltä arvostelijoilta. Nykyaikaiset sarjatuotantoveneet ovat mahdollistaneet veneilyn ja etenkin purjeveneilyn leviämisen yhä laajemmalle yleisölle. Jos uustarjonta koostuisi pelkistä HR/Malö/Najad -hintaluokkaan kuuluvista tai kalliimmista, niin uusia veneitä myytäisiin Suomessa n. viisi vuodessa ja Euroopassakin niin vähän, ettei sieltä juuri ostettavaa riittäisi.
Toinen asia on, että vaikka täällä niin innokkaasti väitään keskieurooppalaisten veneiden olevan Suomen oloihin sopimattomia, niin väite on hapero. Kovin tyytyväisinä näkyvät kai jo satojen Bavaria/Beneteau/Jeanneau/Dufour/Hanse-veneiden porukat seilaavan näillä vesillä. Esimerkiksi sisätilojen "avomerikelvottomuus" (jota voi sinänsäkin hieman epäillä) ei ole Itämerellä kovin merkittävä tekijä, koska Itämerellä vähänkin sääennusteita seuraava ei todennäköisesti joudu olemaan kovin montaa tuntia poissa saariston tai sataman suojasta kovassa kelissä. Kölejä on väitetty liian syviksi ja pystykeuloja luonnonsatamissa huonoiksi, mutta väliäkö sillä, jos jää ankkuriin tai ylipäätään mieluumin yöpyy palvelusatamissa ne yöt, jotka vene ei ole kulussa.- S&S
Kerran purjehtinut vuokrabavarialla Välimeren vesillä. Koskaan en ole omassa veneessä pelännyt missään olosuhteissa, mutta silloin pelkäsin ja todella paljon.
- 29
S&S kirjoitti:
Kerran purjehtinut vuokrabavarialla Välimeren vesillä. Koskaan en ole omassa veneessä pelännyt missään olosuhteissa, mutta silloin pelkäsin ja todella paljon.
mitä pelkäsit? Kyllä siellä Välimeren vesillä vuokrabavariat ihan hyvin ovat pärjänneet jo vuosikymmeniä ja miljoonia maileja.
Taitaa ongelma olla korvien välissä. - t555555
S&S kirjoitti:
Kerran purjehtinut vuokrabavarialla Välimeren vesillä. Koskaan en ole omassa veneessä pelännyt missään olosuhteissa, mutta silloin pelkäsin ja todella paljon.
Kuules, miksi s&s piirsi järkyttäviä lähes purjehduskelvottomia ior pullukoita 1980 luvun tuntumassa?
- Tuula Vantaalta
Kyllä ihmetyttää, että SS-mies pelkäsi Bavarialla Välimerellä. Eikös ne olleet aika karskia joukkoa.
- Bavaria, heh
Ss-miehille kelpasi vain paras. Bavaria ei ole parasta mitä rahalla saa, kaikkea muuta.
- Nuukaniilo
Olen aina ihaillut ja arvostanut Hallberg-Rassyja, mutta tuo uivassa ollut 37 oli kyllä paha pettymys. Lähtien ensivaikutelmasta kun keulasta sisäänkäynti oli tehty ihan tyhmän vaikeaksi. Minun veneessä pitäisi olla helpompi sisäänkäynti, eli joku ankannokka tai vastaava jossa olisi paikat jaloille. Eihän tuosta saa siideripissistä hiprakassa sisään jos tarvis vaatii.
Sitten heti perään vantit törrötti sinnetänne ristiinrastiin juuri siinä mistä luulisi kuljettavan tiikkitäkillä perään. Viereisessä Linjettissä ne eivät näyttäneet olevan ansalankoina. Älkää selittäkö miksi ne oli siinä, ei kelpaa selitykseksi, vetäisivät sitten kulkutiehen eli tiikkikanteen mutkan siitä ruffin katon kautta.
Sisällä käytävä mun lukaaliin eli owners cabiniin oli matala, joutuu nöyristelemään ja kumartelemaan - ei sovi mulle.
Pitänee kääntää katseet isompiin malleihin, mutta tämä 37 oli pettymys.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1908637
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264808- 504268
- 623837
- 513236
- 503020
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262696- 432501
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.452419Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382233