Volvo 850 vetoakselin irroitus.

J.Färm

Volvo 850 Vm 93,2.4l bensa ja automaattivaihteisto.

Haulla löytyi jotain ohjeita ,mutta tuntuu nyt olevan erilaisia näkemyksiä asiasta,siksi kysymys.

Tarkoitus olisi vaihtaa ulomman vetonivelen suojakumi. Kuminvaihto kun olisi helpompaa työpöydällä koko akselin ollessa ruuvipenkissä.

Voiko vetoakselin irroittaa huoleti automaatti vaihdelaatikosta kampeamalla irti ilman että automaattiöljyä valuu ulos....? Stefaa pitänee varoa ja joku sokkarengashan siellä lootan sisällä ottaa hieman kiinni ?

Vai olisiko järkevämpää irroittaa vetoakseli sisemmästä vetonivelestä,silloihan sisempi vetonivel jäisi vaihdelaatikkoon kiinni ja akselin mukana tulisi se kolmisakarainen osa jossa ovat rullat neulalaakereineen.

Vai pitääkö se vetoakseli jättää suosiolla takaosastaan lootaan kiinni ja yrittää irroittaa ulompaa niveltä ja sitten vaihtaa kumi?
Kumi on perinteinen....ei siis ylivedettävää mallia.


Kiitos :)

11

6527

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • volvo_puranen

      Tuota sen voi tehdä kahdella tapaa.Irroittaa sen vetakselin nivelen ja kootaa siinä ruuvipenkissä tai sitten tuo linkin avulla.
      Muista Volvossa se napamutterin kiristys on n120Nm ja lisäksi se 60astetta vaihe 2 .Ja onko siinä lukitussa sekin muistat..Osta hyvä suojakumi jossa on hyvät kiristyspannat puhdista nivel hyvin jos sinne on mennyt hiekkaa tai likaa.
      Ole varovainen ettei se vetoakseli irtoa sieltä laatikon päästä ja se stefa ettei mene rikki .
      Tässä tämä nopea ohje http://www.motonet.fi/phpBB/viewtopic.php?f=51&t=7014&sid=94c0d718c233e2793ed52129f557418e


      Perinteinen muuten sama hommaa muttaa se nivelen lukitus on lukkosokalla eli ne pihdit jotka aukeaa ulospäinn kun kahvasta painaa syytä olla rempassa mukana.Kerro kuinka meni remppa ja kumpi oli asennutapa

    • J.Färm

      Hommaan on tarkoitus ryhtyä ens viikonloppuna. Perinteinen kumi pantoineen hankittu....ulommaiseen niveleen.
      Voinko siis huoleti avata sisemmän vetonivelen suojakumin pannan ja ottaa sen suojakumin auki jotta saisin vedettyä vetoakselin ulos siitä kohdasta? Tällöinhän sisemmän vetonivelen ulko osa jäisi lootaan kiinni?
      Näin olen monessa muussa merkissä tehnyt. Ei kai volvossa ole mitään erityistä lukitusta juuri tässä sisemmän vetonivelen / vetoakselin kytkennässä...?

    • volvo_puranen

      Nyt puhutaan sisemmistä suojakumin pannoista ja uloimmista vetonivelistä jotern minä tipahdin kärryiltä.Sinä siist vaihdat siinä renkaan vieressä olevan vetonivelen suojakuminvai kuinka.Selvennä vähän ja kuten tiedät manuaalilaatikossa kyllä se vetoakseli lukittuu siihen laatikkoon,siellä on sellainen lukitus

    • J.Färm

      Joo sorry saatan ilmaista asian vaikeimman kautta. Vaihdossa siis ulomman vetonivelen suojakumi. Jotta saan vetoakselin ja ulomman nivevel pakettina työpöydälle,niin ajattelin ottaa vetoakselin irti siistä sisemmän vetonivelen kohdasta siten että avaan sen suojakumin ja vedän akselin ulos sisemmästä vetonivelestä.Silloin tämä sisemmän vetonivelen ulkoosa jäisi lootaan kiinni,mutta sen kolmisakarainen sisäosa tulisi vetoakselin mukana ulos ....eikös vaan?

    • volvo_puranen

      Mutta varmaakin käy mutta tuo vetoniven irroitus siitä uloimasta ainakin on helpompi homma. vetarin kumihalki.Rasvat rättiin lukituussokka auki ja hupsi vetari käsissä nopeasti kumi vaihdetaan ja kipin kapan paketti kasaan.:Mit'ä vahemmän purkaa sen parempi ja muista tehdä kaikki hommat huolella Kerro lopuksim kuinka remppa onnistui

    • J.Färm

      Ok kiitti tuesta mr Puranen,kerron aikanaan että miten meni....kiitos :)

    • koskevi

      Tein tuon rempan samanlaiselle autolle keväällä. Molemmat kumit oli rikki yllättäen, joten päätin vaihtaa samalla koko nivelet(50e/kpl). Lukkorengas oli varsin hankala/mahdoton avata, joten päädyimme rälläköimään vanhat nivelet pois. Muuten ei probleemia.

    • J.Färm

      Koskevi... Olikos akselit rälläköinnin aikana kiinni autosa vai ruuvipenkissä? Meinaan että irrotitko ja miten / mistä kohtaa irtosi akseli.

    • koskevi

      Autossa kiinni. Irrotin siis alatukivarren, jarrusatulan ja -levyn ja sen jälkeen ulompi vetonivel irti akselilta. Onnistu hyvin sisempiin niveliin koskematta. Laatikkoöljyt vaihdoin samalla. Manuaaliaski.

    • J.Färm

      Jep .....raportoin tänne sitten kun homma tulee tehdyksi...kiitos.

    • J.Färm

      Oikeanpuolisen vetoakselin ulompi suojakumi vaihdettu. Eipä ollut nyt niin paha rasti tämä.

      Menetelmiä on useampia,me tehtiin se irroittamalla vetoakseli sisemmästä vetonivelestä joka jäi siis paikoilleen tukilaakereineen.

      -Ennakoivasti ruosteeniroitusainetta oikeisiin paikkoihin pultit mutterit ym.

      -32mm voimahylsy jatkovarrella ja napamutteri avautui, varovainen lämmitys pienellä kaasutoholla varmaan auttoi asiaa,oli meinaan tiukassa. Kierteen suunta normaali. Napamutterin reunassa on lukitus,näkyy silmällä.

      - Etupää pukeille ja pyörä irti.
      -Raidetangon pään pallonivel irti olkavarresta.
      -ABS anturin johto irti liittimestään.
      -Jarrusatula irti ja varovasti rautalangalla roikkumaan.( Ei pakko,mutta suosittelen tätä niin on kevyempi liikutella olkavarsi / napapakettia eikä jarruletku niin rasitu ).
      -Olkavarsi irti iskarin alapäästä,kaksi läpipulttia muttereineen.
      -Kun napamutterin poistaa ja kääntää olkavarsi pakettia sivulle ja eteen saa painettua / napautettua vetoakselin ulos navasta.
      -Varo ulomman vetonivelen mahdollista ABS anturin hammaskehää.
      -Vetoakselin sisemmän nivelen suojakumin panta auki ja suojakumi irti.
      -Kannattaa laittaa akseliin ja sisempään niveleen merkki jotta saa laitettua
      vetoakselin takaisin samaan kohtaan sisempään niveleen.

      -Vedä vetoakselia ulos sisemmästä nivelesta,jos ei kevyesti tule niin siellä nivelen sisällä on sellainen peltinen suoja / lukituslevy rasvan peitossa.. Sen kun kääntää kohilleen niin lähti ja vetoakselin päässä on sisemmän nivelen kolmisakarainen laakeriosa joka suojataan heti kankaalla tv.

      -Puhdistusta rasvasta ja vetoakseli ruuvipenkkiin.
      -Sokkarengas näkyy nivelessä akselin juuressa,sokkarengasta jännitetään auki meisselillä tai sopivilla pihdeillä samalla painaen sitä niin että sokkarengas ei varmasti enää lukitse akselia nivelee. Nyt nivel pitäisi pystyä napauttamaan irti.

      Veikkaan että moni vetonivel ei ole irronnut akselista juuri siksi koska sokkarengasta ei ole täysin onnistuttu painamaan auki vetoakselin urasta,eli se kantaa osittain.
      Jos ei meinaa nivel irrota akselista ja sokkarengas on varmasti saatu pidettyä auki,niin akselinpään ja vetonivelen boorit voivat olla jumissa.

      Näin oli meilläkin,siihen auttoi kun akseli oli kiinni ruuvipenkissä ja niveltä napautettiin välillä ulos ja välillä sisään akselin suhteen. Muutaman kerran jälkee nivel irtosi akselista.

      Nivelten puhdistus,suojakumin vaihto,uudet rasvat,kumin pannat ja akseli on valmis asennettavaksi. Puhdista myös varoen se nivelessä oleva ABS hammaskehä. Sitä hammaskehää kannattaa varoa muutenkin tärväämästä.

      -Puhdista sisempi nivel,uudet rasvat,työnnä akseli sisempään niveleen ja muista se merkki että menee samaan kohtaan. (Jos ei mene kevyesti sisään,muista se peltinen suoja / lukituslevyn asento nivelen sisällä).
      -Sisemmän nivelen suojakumi kiinni ja panta päälle.Perinteistä pantaa voi olla vaikea kiristä ahtaassa tilassa,siksi käytimme kevyttä ja siroa letku klemmaria jonka sai ruuvaamalla kiristettyä.

      -Sitten akseli ja ulompi nivel pyörän napaan ja loput päinvastaisessa järjestyksessä kuin purkaminen.
      -Pultit / mutterit ohje tiukkuuteensa ja mieluummin uudella napamutterilla joka pitää muistaa lukita lyömällä reunus uraan.
      Puhatus on tärkeää joka suhteessa,hiekka ei ole hyväksi näissä hommissa.


      Kertomus vaikuttaa sekavalta ja vaikealta,mutta ei tuohon mennyt kuin tunti puolitoista taukoineen.
      Jotkut irroittavat koko vetoakselin kaikkineen vaihdelaatikosta ja onnistuuhan se niinkin...ei siinä mitään .
      Jotkut irroitavat uloman vetonivelen akselin ollessa kiinni autossa,onnistuuhan sekin...paitsi jos nivel onkin pahasti jumissa,silloin ruuvipenkki on kova sana.

      Pelkän kumin vaihtaminen onnistuu myös jos käyttää ns ylivedettävää joustavaa kumia.

      Hyvä video asiasta löytyy youtubesta hakusanalla "SKF CV Joint"

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      106
      4928
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      3259
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3165
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      419
      2306
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      237
      1422
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      12
      1251
    7. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1217
    8. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      73
      1180
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      31
      1148
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      122
      1059
    Aihe