Mitä talvipyöräily vaatii?

ensiokansio

Nyt kun kesän aikana on päässyt pyöräilemällä hyvään kuntoon niin mitä järkeä on lopettaa se talven tultua? Ajattelin pyöräillä työmatkaa ympäri vuoden. Mitä se vaatii pyörältä? Minulla on kokemusta ainoastaan pikkupakkasesta ja silloin vaihteet jäätyivät. Saako hybridiin kunnollisia nastarenkaita ja kuinka raskasta niillä on polkea?

76

19646

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pyöräilijä

      En tiedä minkälainen pyörä on kysessä mutta pääsääntoisesti noilla kaikilla voi ajaa myös kohtuullisissa pakkasissa.

      Voitele kaikki vaijerit asianmukaisella öljyllä (itse käytän teflonöljyä).

      Minkähänlainen vapaanapa on takapyörässä ?

      Ns.rullanapa ei kovilla pakkasilla toimi.

      Hybridiin on saatavana nastarenkaita monia eri vaihtoehtoja ja niiden pyörintävastus ei ole suuri kun valitaan tuollaiseen ns.normaali päiväkäyttöön soveltuva renkas (yksi vaihtoehto on ns.kotimainen merkki).

      Vältä kuitenkin yhden Ruotsalaisketjun renkaita jotka ovat nastoitettunakin huonommat kuin parhaat nastoittamattomat.

      Joten nastarenkasta vain talveksi alle mutta hyvät ja omaan käyttöösi sopivat.

      • Apache1

        Ajoin duuniin (ajaisin vieläkin jos olisi sellainen :)) niin pakkasrajani oli 29-30 astetta. Olen jopa fillaroinut 34,5 asteen pakkasilla täältä hesasta vantaalle. Matkaa oli noin 23-25 kilsaa, en ole mitannut. Ainoa ongelma oli kovilla pakkasilla huonolla BIlteman romulla, että jarruvaijeri ruppasi jäätymään. Selvitin sen käyttämällä asiallista öljyä suoraan putkeen. JOs pyörä pääsi kastumaan oli öljytys taas edessä.

        Vaihteet jäätyivät tuolla 34,5 asteen pakkasella suoraan "kutoselle" heti ovesta ulos päästyäni... Sitten ajeltiin kutosella... Takajarru jäätyi, mutta ei etujarru (mekaaninen levyjarru). Tulin duuniin lähes normaalissa ajassa :)

        Yleisesti ottaen pääsin duuniin noin 60 minuutissa, yleensä alle. Hiki on silloin jo melkoinen jolloin on pakko päästä duunissa suihkuun jonka jälkeen duunikamppeet päälle.

        HIkisenä ei ole kiva olla... Tulee pahoja katseita... :(

        Kunnon nastat fillariin. Hakkapelitat jossa 240 vai olikos 244 nastaa ovat varsin hyvät.. Ovat kalliin, mutta hyvät. Sivupitoa on hyvin paljon. Asfaltilla niillä ei tosin ole mukava mennä :)

        Tämmöinen kokemus minulla.


      • Anonyymi
        Apache1 kirjoitti:

        Ajoin duuniin (ajaisin vieläkin jos olisi sellainen :)) niin pakkasrajani oli 29-30 astetta. Olen jopa fillaroinut 34,5 asteen pakkasilla täältä hesasta vantaalle. Matkaa oli noin 23-25 kilsaa, en ole mitannut. Ainoa ongelma oli kovilla pakkasilla huonolla BIlteman romulla, että jarruvaijeri ruppasi jäätymään. Selvitin sen käyttämällä asiallista öljyä suoraan putkeen. JOs pyörä pääsi kastumaan oli öljytys taas edessä.

        Vaihteet jäätyivät tuolla 34,5 asteen pakkasella suoraan "kutoselle" heti ovesta ulos päästyäni... Sitten ajeltiin kutosella... Takajarru jäätyi, mutta ei etujarru (mekaaninen levyjarru). Tulin duuniin lähes normaalissa ajassa :)

        Yleisesti ottaen pääsin duuniin noin 60 minuutissa, yleensä alle. Hiki on silloin jo melkoinen jolloin on pakko päästä duunissa suihkuun jonka jälkeen duunikamppeet päälle.

        HIkisenä ei ole kiva olla... Tulee pahoja katseita... :(

        Kunnon nastat fillariin. Hakkapelitat jossa 240 vai olikos 244 nastaa ovat varsin hyvät.. Ovat kalliin, mutta hyvät. Sivupitoa on hyvin paljon. Asfaltilla niillä ei tosin ole mukava mennä :)

        Tämmöinen kokemus minulla.

        120 nastaa on paljon parempi kuin 240 nastaa. Tämä on minun kokemukseni.


      • Anonyymi
        Apache1 kirjoitti:

        Ajoin duuniin (ajaisin vieläkin jos olisi sellainen :)) niin pakkasrajani oli 29-30 astetta. Olen jopa fillaroinut 34,5 asteen pakkasilla täältä hesasta vantaalle. Matkaa oli noin 23-25 kilsaa, en ole mitannut. Ainoa ongelma oli kovilla pakkasilla huonolla BIlteman romulla, että jarruvaijeri ruppasi jäätymään. Selvitin sen käyttämällä asiallista öljyä suoraan putkeen. JOs pyörä pääsi kastumaan oli öljytys taas edessä.

        Vaihteet jäätyivät tuolla 34,5 asteen pakkasella suoraan "kutoselle" heti ovesta ulos päästyäni... Sitten ajeltiin kutosella... Takajarru jäätyi, mutta ei etujarru (mekaaninen levyjarru). Tulin duuniin lähes normaalissa ajassa :)

        Yleisesti ottaen pääsin duuniin noin 60 minuutissa, yleensä alle. Hiki on silloin jo melkoinen jolloin on pakko päästä duunissa suihkuun jonka jälkeen duunikamppeet päälle.

        HIkisenä ei ole kiva olla... Tulee pahoja katseita... :(

        Kunnon nastat fillariin. Hakkapelitat jossa 240 vai olikos 244 nastaa ovat varsin hyvät.. Ovat kalliin, mutta hyvät. Sivupitoa on hyvin paljon. Asfaltilla niillä ei tosin ole mukava mennä :)

        Tämmöinen kokemus minulla.

        Itse olen fillaroinut 33.2 asteessa, mutta kun lömpötila laski 34.4 asteeseen, niin vaihteet jäätyivät.

        Optimaalinen lämpötila pyöräilyyn on mielestäni 24.6 astetta, myös 25.7 asteessa olen pyöräillyt ja ongelmia ei tullut.


    • dekker

      Aloitetaan pyörästä. Nastarenkaat ja valot eteen ja taakse. Hyviä löytyy. Nastarenkaat ovat ihan hyviä ajettavia talvella. Työmatkoihin voi varata varttitunnin enemmän kuin kesällä (riippu matkasta). Vaihteita ei tarvi kuin yksi tai kaksi, hyvin on pärjännyt ihan normaaleilla ketjuvaihteilla. Muutamia talvia olen ajanut ihan kiinteällä välityksellä ts. siirtäjät pois ja ketjut sopivalle rattaalle. Rättipuolelta löytyy nykyisin erinomaisia varusteita. Joku pakkasraja kannattaa sopia itsensä kanssa etukäteen ja hannkia varusteet sen mukaan.
      Talvipyöräily on suositeltavaa, ellei välttämätöntä, jos meinaa olla ensi kesänä ihan oikeasti "kovassa kunnossa"

      • ensiokansio

        Niin työmatkaa yhteensä 70km mutta tarkoitus on ajaa se joka toinen päivä. Tuo vaihteiden jäätyminen on käsittääkseni ainoa ongelma. Liike josta ostin pyöräni suositteli talveksi toista parempilaatuista(kalliimpaa) hybridiä johon saa laadukkaampaa osaa ja hyvät renkaat. Miten hybridillä pääsee talvella huonosti auratulla tiellä, se jää nähtäväksi...Nauttikaamme nyt kesäkeleistä! Ps. Olishan se mukava olla HUIPPUKUNNOSSA ensi keväänä kun muut vasta aloittelevat...ja painaa aivan omaa vauhtia!


      • dekker
        ensiokansio kirjoitti:

        Niin työmatkaa yhteensä 70km mutta tarkoitus on ajaa se joka toinen päivä. Tuo vaihteiden jäätyminen on käsittääkseni ainoa ongelma. Liike josta ostin pyöräni suositteli talveksi toista parempilaatuista(kalliimpaa) hybridiä johon saa laadukkaampaa osaa ja hyvät renkaat. Miten hybridillä pääsee talvella huonosti auratulla tiellä, se jää nähtäväksi...Nauttikaamme nyt kesäkeleistä! Ps. Olishan se mukava olla HUIPPUKUNNOSSA ensi keväänä kun muut vasta aloittelevat...ja painaa aivan omaa vauhtia!

        Niin minäkin, jos olisin kauppias. Talvipyöräilyssä on ehkä ikävimpänä puolena se maantiesuola. Se tuhoaa tehokkaasti vehkeitä, eikä se sääli yhtään, vaikka olisi kuinka kallis pyörä. Vaihteiden jäätyminen ei ole mikään ongelma. Jos siirtäjä ei toimi, niin silloin ajetaan sillä välityksellä, mikä toimii. Takapakka saattaa jäätyä möykyksi, jossa on näkyvillä ainoastaan se yksi ratas.


      • ensiokansio
        dekker kirjoitti:

        Niin minäkin, jos olisin kauppias. Talvipyöräilyssä on ehkä ikävimpänä puolena se maantiesuola. Se tuhoaa tehokkaasti vehkeitä, eikä se sääli yhtään, vaikka olisi kuinka kallis pyörä. Vaihteiden jäätyminen ei ole mikään ongelma. Jos siirtäjä ei toimi, niin silloin ajetaan sillä välityksellä, mikä toimii. Takapakka saattaa jäätyä möykyksi, jossa on näkyvillä ainoastaan se yksi ratas.

        Millaista matkaa ajelet dekker? Ympärivuotisesti?Minulla ei ole kokemusta kuin viime keväältä -10c pakkasesta kun ajelin duuniin, silloin vaihteet oli umpijäässä puoleenväliin asti, muuten polkeminen oli nautittavaa. Ajatus olisi tosiaan pyöräillä duuniin läpi talven. Liekö meitä muita hulluja paljonkin?


      • parrujalka
        ensiokansio kirjoitti:

        Millaista matkaa ajelet dekker? Ympärivuotisesti?Minulla ei ole kokemusta kuin viime keväältä -10c pakkasesta kun ajelin duuniin, silloin vaihteet oli umpijäässä puoleenväliin asti, muuten polkeminen oli nautittavaa. Ajatus olisi tosiaan pyöräillä duuniin läpi talven. Liekö meitä muita hulluja paljonkin?

        on asenne kysymys. Kun on päättänyt että töihin mennään pyörällä talvella niin siitä ei kannata sitten enää luovuttaa. Mun on vilukissana pitänyt panostaa hanskoihin, kenkäsuojiin ja kypärämyssyyn. Takkina mulla on paksu fleece-takki. Talvella teen maksimissaan neljän tunnin lenkkejä kun pakkasta on 5-10C. talvella kannattaa ottaa huomioon myös ajamisen tuoma viima.
        Ylärajana lenkille lähtöön on -20C mutta lyhennän lenkkiä jo kun pakkanen nousee yli 10C. Asun rannikolla joten sisämaassa rajat voisivat olla erit.

        Monet mun työkaverit ihmettelee etteikö siinä tule kylmä, mutta kyllä mulla on joka lenkillä aina hiki :)


      • dekker
        ensiokansio kirjoitti:

        Millaista matkaa ajelet dekker? Ympärivuotisesti?Minulla ei ole kokemusta kuin viime keväältä -10c pakkasesta kun ajelin duuniin, silloin vaihteet oli umpijäässä puoleenväliin asti, muuten polkeminen oli nautittavaa. Ajatus olisi tosiaan pyöräillä duuniin läpi talven. Liekö meitä muita hulluja paljonkin?

        Matkaa kertyy reilut 21 kilometriä yhteen suuntaan. Pakkasrajana kotoa lähtiessä olen pitänyt -10 astetta.


      • yasrt

        Eli kovalla pakkasella kuoritakkia ja mitä sitten alle? mikään toppatakkia ja muut ei kyllä tule kyseeseen. fleece tai jotain ja jotain alle. ite polkenut melkein koko ikänsä ympärivuoden mutta alkanut miettiin tuota varustelua nykyään kun on mistä valita mutta kallista


    • TSe

      Talvipyöräily vaatii pirunmoista kuntoa. Ajelen ainoastan kesäisin. Tai oikeastaan huhtikuusta lokakuuhun. Maantiepyörällä. Joskus aamulla on ollut pakkasta (tai hallaa) -5. Kyllä energiaa kuluu ihan eri tavalla kuin 20 asteen lämmössä.

      Nastarenkaista.
      Harkinnassa on Nokian nastarenkaat. Kysymys kuuluu:
      nastat kahdessa rivissä vai neljässä?
      jos kahdessa, niin keskellä vai reunoissa?

      Ajotapa tietty vaikuttaa. Ajattelin ostaa ne neliriviset, mutta paino nousee ja rullaavuus kärsii...!

      • Vuorka

        En ole kokenut jäätymistä ongelmana kuin kerran kun ilma oli pakkasella mutta tie vielä märkä => pakka jäätyi niin että se yksikin vaihde alkoi hyppiä yli.

        Ajan maastopyörällä 16km yhteen suuntaan ja rajana pidän n. -15, ääreisverenkierto on huono ja varpaat jäätyy vaikka tekis mitä. Windstopper -puku (myös kypärän alla) ja neopreenisuojat kengillä. Hyvin menee ja pysäkeillä katseet kääntyy kun pimeällä vetää kypärävalot päällä.


      • masa
        Vuorka kirjoitti:

        En ole kokenut jäätymistä ongelmana kuin kerran kun ilma oli pakkasella mutta tie vielä märkä => pakka jäätyi niin että se yksikin vaihde alkoi hyppiä yli.

        Ajan maastopyörällä 16km yhteen suuntaan ja rajana pidän n. -15, ääreisverenkierto on huono ja varpaat jäätyy vaikka tekis mitä. Windstopper -puku (myös kypärän alla) ja neopreenisuojat kengillä. Hyvin menee ja pysäkeillä katseet kääntyy kun pimeällä vetää kypärävalot päällä.

        Kunnon varusteet ja oikea asenne on tärkeimmät jutut talvipyöräilyssä. Sopivat vaatteet sun muut rensselit oppii kokemuksella. Ite oon ajannut nyt viidettä vuotta työmatkoja ympärivuotisesti(14 km siivu) ja joka talvi oppii jotain uutta. Ehkä tärkein yksittäinen juttu vaatteissa on hupullinen ja laadukas kuoritakki jolla saa naaman lähes kokonaan peittoon kunnon pakkasilla. Lukkopolkimia en oo vielä arvannu kokeilla talvifillarissa. Pakkasrajaa en oo pitänyt vaan hidastanut vauhtia pakkasen kiristyessä.


    • Zeko

      itse olen pyöräillyt talvisin aktiivisisesti jotain 5 vuotta koulumatkat jne. Nastarenkaita en ole hommannut maastopyörän renkailla olen pärjännyt hyvin. Tosin se varmasti vaatii vähän totuttelua jos on oikein jäiset tiet. Talvipyöräilyn inhottavin asia on, että siinä meinaa aina tulla hiki kun on päässyt määränpäähän. Esim. aamulla kun on pyöräillyt sellanen 4km kouluun niin meinaa olla pikkasen hiki hatussa, eikä ilman pipoakaan viitti kovalla pakkasella mennä. Ennen talvea kannattaa rasvata hyvillä öljyillä lukot ja kaikki mitkä vaativat öljyä, niin ei tarvitse välttämättä talvella sitä tehdä pakkasessa tai kun lukko on jäätynyt kiinni.

    • dekker

      Vanhemmiten on tullut aremmaksi ja samalla liikenne on lisääntynyt huomattavasti, eli se on pahin, ja oikeastaan ainoa este, mikä on talvipyöräilyn harrastamisessa. Ja kun puhutaan työmatkapyöräilystä, niin se tarkoittaa ruuhka-aikana pyöräilyä. Muutenkin kaikki liikennejärjestelyt on tehty pyöräilijöitä "vastaan".

    • alkup. Maantiepyöräilijä

      Jotkut ajavat samalla pyörällä, esimerkiksi crossarilla kesät talvet, mutta aika moni vaihtaa yksinkertaisempaan, sinkulaan talveksi. Pyörään täytyy mahtua nastat ja kenties lokarit, jos niitä kaipaa. Täällä etelässä toimii ihan hyvin kapea 32mm nastakin, joten jopa KONAn Paddywagoneita on näkynyt nastoilla talvipyörinä. Tosin niihin ei silloin saa lokareita.

      http://www.nishiki.fi/mallisto/city/roadmaster/

      Jotkut ajavat lukkiksilla myös talvella, mutta tiedän ympäri vuoden pyöräileviä, jotka vaihtavat talveksi flätit. Silloin voi käyttää tavallista maihinnousukenkää tms. lämmintä jalkinetta. Toinen arka paikka ovat sormet. Päälimmäiseksi täytyy todellä kylmällä löytää joku hyvä, iso rukkanen.

      Kerrospukeutuminen ihan kuten kaikessa muussakin talviliikunnassa. Alimmaksi hikeä väliitävä kerros, sitten joku fleece ja päälimmäiseksi kuorikerros. Ainoa ero on, että alushousuina kannattaa talvellakin käyttää normaalia ajohousua, jossa on pehmustus.

      • Apache1

        Kertoi, talvipyöräily on asennekysymys. Jos on huono ääreisverenkierto se todellakin haittaa. Vaimolla on eikä suostu lähtemään talvella. No, mutta ajatko Dekker pyöräteitä vai maantietä? Aamulla lähtiessä yleensä tie on tyhjä siinä 05.00 aikaan jolloin voi ajaa suhteellisen vapaasti. Maantiellä kannattaa valot olla kunnossa jotta sinut huomataan. Pyörätiellä myös :)

        Talvipyöräily on vaadi sen parempaa kuntoa kuin kesälläkään. Kestävyys ja kyky hyödyntää happea talvella paranee. Jos on kova pakkanen = 15 - 20 niin laita suoja suun eteen. Itse tarvitsin suojaa vasta siinä -23 pakkasilla. Helsingin alueella kun ilmakosteus on kova. Pysyy flussat kaukana fillaroidessa. Muut vaikeroi flunssien kourissa mulle ei tullut mitään vaikka kuinka pärskivät suuntaani :)


      • ent. "dekker"
        Apache1 kirjoitti:

        Kertoi, talvipyöräily on asennekysymys. Jos on huono ääreisverenkierto se todellakin haittaa. Vaimolla on eikä suostu lähtemään talvella. No, mutta ajatko Dekker pyöräteitä vai maantietä? Aamulla lähtiessä yleensä tie on tyhjä siinä 05.00 aikaan jolloin voi ajaa suhteellisen vapaasti. Maantiellä kannattaa valot olla kunnossa jotta sinut huomataan. Pyörätiellä myös :)

        Talvipyöräily on vaadi sen parempaa kuntoa kuin kesälläkään. Kestävyys ja kyky hyödyntää happea talvella paranee. Jos on kova pakkanen = 15 - 20 niin laita suoja suun eteen. Itse tarvitsin suojaa vasta siinä -23 pakkasilla. Helsingin alueella kun ilmakosteus on kova. Pysyy flussat kaukana fillaroidessa. Muut vaikeroi flunssien kourissa mulle ei tullut mitään vaikka kuinka pärskivät suuntaani :)

        Kirjoitin tuolla nimimerkillä vuosi sitten, eli on vanhaa juttua. Silloin, kun vielä ajelin töihin talvella, olin varautunut siihen, että lähdin kotoa vielä -10 asteen pakkasella. Tällä alueella se tarkoittaa lähes koko vuoden ajamisia. Kovempia pakkasia on aika harvoin, joskus ei lainkaan koko talvena. Sportfiren fleece/tuulensuoja-pusero, Löfflerin alus/välipaita-yhdistelmä, lyhyet ajohousut ja Sportfiren puolihaalarihousut jotka ovat samaa materiaalia, kuin pusero. Kypärän alla huppu, kypärän tuuletusaukot tukittu, Sportfiren karvaiset kengänsuojukset ja laskettelijan lämpöiset hansikkaat(jos hybridillä)
        Tällaiset varustukset. Pyörässä isohkolla akulla varustettu kahden lampun Cat Eye valaisin, takana punaista vilkkuva ledi. Työmatkasta oli n. puolet pyörätietä viime vuosina. Olen ajanut pitkiäkin lenkkejä ja kilpailuja niin huonossa kelissä, ettei normaali-ihminen nokkaansa ulos laittaisi, mutta ikinä en ole niistä vilustunut tai muutenkaan sairastunut.


      • Apache1
        ent. "dekker" kirjoitti:

        Kirjoitin tuolla nimimerkillä vuosi sitten, eli on vanhaa juttua. Silloin, kun vielä ajelin töihin talvella, olin varautunut siihen, että lähdin kotoa vielä -10 asteen pakkasella. Tällä alueella se tarkoittaa lähes koko vuoden ajamisia. Kovempia pakkasia on aika harvoin, joskus ei lainkaan koko talvena. Sportfiren fleece/tuulensuoja-pusero, Löfflerin alus/välipaita-yhdistelmä, lyhyet ajohousut ja Sportfiren puolihaalarihousut jotka ovat samaa materiaalia, kuin pusero. Kypärän alla huppu, kypärän tuuletusaukot tukittu, Sportfiren karvaiset kengänsuojukset ja laskettelijan lämpöiset hansikkaat(jos hybridillä)
        Tällaiset varustukset. Pyörässä isohkolla akulla varustettu kahden lampun Cat Eye valaisin, takana punaista vilkkuva ledi. Työmatkasta oli n. puolet pyörätietä viime vuosina. Olen ajanut pitkiäkin lenkkejä ja kilpailuja niin huonossa kelissä, ettei normaali-ihminen nokkaansa ulos laittaisi, mutta ikinä en ole niistä vilustunut tai muutenkaan sairastunut.

        Ihmiset eivät miellä sitä tosiasiaa, että liikunta on parasta hoitoa kehoon. Kun keho on fyysisesti tasapainossa niin mielikin hoitaa homman kevyemmin. Vasta kun sairastuin työpaineiden ja koulutuksen tuomilla ongelmilla masennukseen sain hirvittävän flunssan myös silloin. Flunssa kesti 4 kuukautta ja samalla olin masentunut.... Keho pisti hanttiin heti kun sain itseni koottua elävien kirjoihin.. Takaisin tuohon tilaan en halua...

        Taistelen kynsin-hampain nykyisestä tilastani :)

        Itse käytin kovilla pakkasilla -22 - -30 kypärän sisällä hattua. Hattu hikoili tosin pahasti. Pysähtyä ei juuri voinut, kun pakkasta on sopivasti. Ainoat ongelmat talvifillaroinnissa on todellakin jarru(jen) ja vaihteiden jäätyminen sekä kehon mahdollinen hikoilu pysähtyessä.

        Yleensä kovilla pakkasilla pidin ulkoilutakkia, joka estää viiman. Alla pitkähihainen paita. Housuiksi kelpasi myös ulkoiluhousut joka estää viiman. Välillä vaan tuli niin kuuma, että oli pakko raottaa takkia :)

        Cannondale:n Jekyllillä ajelin pari kertaa kovalla pakkasella (tämä oli pakko välillä, kun duunipyörä ei vain lähtenyt käyntiin). Hydrauliset jarrut eivät välittäneet yhtään mitään -20 - -30 pakkasesta, hidastuivat hieman... Siis vähän...Samoin kävi XT--pakan.. Ei välittänyt pakkesesta. Ehkä olisi välittänyt jos olisi kosteutta päässyt vaijeriputkeen. Hayes-merkkiset jarrut, mutta Cannondaleani en uskaltanut paljoa duuniin pihalle jättää.

        Myös työpaikalla tuli ongelmia. Ennätyajoni päivänä -34,5 helsingissä pakkanen painoi aamulla ja pääsin duuniin noin tunnissa, ehkä vähän yli. Jarrut jäätuivät takaa (v-jarru) edessä mekaaninen levy... MEkaaninen toimi mutta kehnosti ;) toimi kuitenkin. Talvella on kiva mennä etujarrun täysin varassa :) NOh, myös vaihteet olivat kutosella ja kun pihalle astelin niin jymähtihän se siihen kutoselle... Sitten ajettiin. Duunissa sitten tulivat n.11.00 - 12.00 paikalle. Näkivät minun kohta lähtevän himaan niin puhkaisivat molemmat kumit ihan vittuillessaan... Tämnmöstä myös työpaikalla voi tapahtua...

        Tulihan tässä taas tarinaa.... :)


      • aloittava
        Apache1 kirjoitti:

        Ihmiset eivät miellä sitä tosiasiaa, että liikunta on parasta hoitoa kehoon. Kun keho on fyysisesti tasapainossa niin mielikin hoitaa homman kevyemmin. Vasta kun sairastuin työpaineiden ja koulutuksen tuomilla ongelmilla masennukseen sain hirvittävän flunssan myös silloin. Flunssa kesti 4 kuukautta ja samalla olin masentunut.... Keho pisti hanttiin heti kun sain itseni koottua elävien kirjoihin.. Takaisin tuohon tilaan en halua...

        Taistelen kynsin-hampain nykyisestä tilastani :)

        Itse käytin kovilla pakkasilla -22 - -30 kypärän sisällä hattua. Hattu hikoili tosin pahasti. Pysähtyä ei juuri voinut, kun pakkasta on sopivasti. Ainoat ongelmat talvifillaroinnissa on todellakin jarru(jen) ja vaihteiden jäätyminen sekä kehon mahdollinen hikoilu pysähtyessä.

        Yleensä kovilla pakkasilla pidin ulkoilutakkia, joka estää viiman. Alla pitkähihainen paita. Housuiksi kelpasi myös ulkoiluhousut joka estää viiman. Välillä vaan tuli niin kuuma, että oli pakko raottaa takkia :)

        Cannondale:n Jekyllillä ajelin pari kertaa kovalla pakkasella (tämä oli pakko välillä, kun duunipyörä ei vain lähtenyt käyntiin). Hydrauliset jarrut eivät välittäneet yhtään mitään -20 - -30 pakkasesta, hidastuivat hieman... Siis vähän...Samoin kävi XT--pakan.. Ei välittänyt pakkesesta. Ehkä olisi välittänyt jos olisi kosteutta päässyt vaijeriputkeen. Hayes-merkkiset jarrut, mutta Cannondaleani en uskaltanut paljoa duuniin pihalle jättää.

        Myös työpaikalla tuli ongelmia. Ennätyajoni päivänä -34,5 helsingissä pakkanen painoi aamulla ja pääsin duuniin noin tunnissa, ehkä vähän yli. Jarrut jäätuivät takaa (v-jarru) edessä mekaaninen levy... MEkaaninen toimi mutta kehnosti ;) toimi kuitenkin. Talvella on kiva mennä etujarrun täysin varassa :) NOh, myös vaihteet olivat kutosella ja kun pihalle astelin niin jymähtihän se siihen kutoselle... Sitten ajettiin. Duunissa sitten tulivat n.11.00 - 12.00 paikalle. Näkivät minun kohta lähtevän himaan niin puhkaisivat molemmat kumit ihan vittuillessaan... Tämnmöstä myös työpaikalla voi tapahtua...

        Tulihan tässä taas tarinaa.... :)

        Pyöräni on tavallinen Tunturi She (vuodelta 2001) ja ajttelin, että sillä pyöräilisin myös talven työmatkat (noin 20km päivässä). Tarvitsisin ihan käytännön ohjeita renkaiden hankintaan (minkälaiset kannattaisi hankkia, mistä [Helsingissä], mitä suunnilleen maksaa). Kiitos.


      • Rinkulaattori
        aloittava kirjoitti:

        Pyöräni on tavallinen Tunturi She (vuodelta 2001) ja ajttelin, että sillä pyöräilisin myös talven työmatkat (noin 20km päivässä). Tarvitsisin ihan käytännön ohjeita renkaiden hankintaan (minkälaiset kannattaisi hankkia, mistä [Helsingissä], mitä suunnilleen maksaa). Kiitos.

        http://www.q-pyora.fi/product_info.php?products_id=277

        Käy vaikka Kauppaveljiltä kyselemässä

        http://www.kauppaveljet.fi/site/

        Toki jos osaat katsoa minkäkokoiset renkaat tarvtiset ja saat vaihdettua ne itse, niin ulkomaisista nettikaupuoista tilaamalla nuo renkaat saa todennäköisesti 50% edullisemin.


    • Potteroinen

      Ei ole järkeä lopettaa talvella. Kannattaa tietysti ensinnäkin katsoa millä vaijerit ja ketjut voitelee kun ajaa pakkasessa. Pyöräliikkeestä saat pakkaselle sopivia voiteluaineita. Ennen niiden laittoa kannatta tietysti pestä rattaat ja ketjut kesämömmöistä.
      Nastarenkaatkin menevät todennäköisesti pyörääsi ihan heittämällä. Vaihto-operaatioon tuskin menee yli tuntia vaikka tekisit sen ensimmäistä kertaa. Laiska tietysti voi vaihdattaa ne pyöräliikkeesäkin.

    • RX800

      Ostin talvipyöräksi Tunturi RX 800 mallin 8 kappavaihdetta ja napadynamo. Toimii suhteellisen hyvin aina 15 pakkasasteeseen asti. Siitä alaspäin ja varsinkin nyt alle 20 pakkasissa pyöräily ko malilla on kuin tervassa ajaisi. Eli kappa on kertakaikkiaan aivan kohmeessa, alamäkeenkin täytyy polkea.

      Syynä ei todellakaan ole jumiutuneet jarrut tai huonosti rasvatut kettingit.

      Ratasvaihteilla oli ongelmana se, että ne jäätyi täysin nin, että vain yksi vaihde toimi.

      Siis ainakaan Tunturi RX 800 mallia en suosittele, jos todella ajaa myös kunnon pakkasilla. Toki kunto nousee, kun on vastukset päällä.

      T. Markku Turust

      • Alkup. Maantiepyöräi

        Tuossa tunturissa on muitakin syitä, minkä vuoksi jättäisin sen kauppaan. Napavaihde ainakin teorissa toimii myös talvella, kunhan se huolletaan vuosittain ja kasataan miinusasteille sopivilla rasvoilla ja öljyillä.

        Sinkulacrossari on minusta paras valinta talvikäyttöön. Toki talvikäyttöjä on monenlaisia ja siten tarpeitakin.


      • cops
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Tuossa tunturissa on muitakin syitä, minkä vuoksi jättäisin sen kauppaan. Napavaihde ainakin teorissa toimii myös talvella, kunhan se huolletaan vuosittain ja kasataan miinusasteille sopivilla rasvoilla ja öljyillä.

        Sinkulacrossari on minusta paras valinta talvikäyttöön. Toki talvikäyttöjä on monenlaisia ja siten tarpeitakin.

        itse ajan talvet halvalla hybridillä, nokian nastat alla ja ketjuista syksylläkaikki rasva pois niin toimii vaihteet, kengiksi 2-3 numeroa liian isot että mahtuu parit kolmet villasukat kenkiin, käsiin3 lapaset päällekkäin niin tarkenee kelillä kuin kelillä


    • talvipolkija

      Mielestäni pyörä kannattaa pitää koko talven kylmässä (= ulkotilan lämpötilassa) , kuitenkin sateelta ja tuiskulta suojassa.

      Tämä kondensoituvan kosteuden välttämiseksi.

      Tänä talvena olen käyttänyt rasvaamiseen auton notkeita täyssynteettisiä moottoriöljyjä ja perinteistä tippakannua (halpaa ja hyvin voitelevaa verrattuna spraytavaraan). Syksyllä käytin myös crc:n aseöljyä. Vapaarattaan huolsin syystalvesta, laakereihin vaseliinia ja kynsiin täyssynt. moottoriöljyä. Kynnet olivat ennen huoltoa selvästi keränneet (kondensoitunutta) kosteutta, sillä rasva oli muuttunut kellertävän valkoiseksi, ja aiheutti tyhjän polkemista pakkasella.

      Lukkopolkimia käytän talvellakin. Lukot ovst mielestäni aivan ehdottomat talvella, sillä kenkä ei lipsu polkimilta, lisäksi lumihangessa/lumipenkoissa "puskemiseen" saa huomattavasti enemmän ja tasaisemmin vääntöä. Myös liukkaat ylämäet pääsee paremmin ylös lukkopolkimilla pyörittämällä. Myös lukot täytyy muistaa voidella hyvin.

      Tuunasin kengät (mokkanahkaa tekstiiliä, upotetut klossit) paremmin kosteutta kestäviksi kyllästämällä ne kalvovaatteiden kyllästysaineella, lisäksi teippasin sisäpuolelta klossien kiinnitysreijät umpeen. Lisäksi ostin kenkiin edulliset villasekoitepohjalliset, joiden alapuolelle teippasin ilmastointihommiin käytettävää alumiiniteippiä, joka heijastaa jalan lämmön takaisin päin. Aiemmin jäykkä ja kylmä muovipohja aiheutti jalan palelua, mutta nyt pärjää -20 asteeseen ilman neopreenisia kengänsuojia, jotka on aika ärsyttävät pukea.

    • gder

      On siinä se järki et talvella on aivan UUNOA mennä polkispyörällä. Se on puhtaasti kesälaji. Tietty jos haluaa teha markorepairssit ni siitä sitten

    • Konkeli kesät talvet

      Mä ostin Biltemast 28 tuumasen naisten yks vaihteisen mummo konkelin, sil oon menny kesät talvet. Talvel ku lumi menee kovaks ni pumppaan kumit kivikovaks ni rullaa mukavasti. Nastoista ei oo hajuukaa.. Pääseepähä sladis heh. Jalka jarrul oon menny, edestä oon löysänny/irrottanu v-jarru piuhan, jäätyy niin että jää jarrutus asentoo kovil pakkasin ja jos vanteesee tulee jäätä/lunta ni ottaa jarrupalat kiinni joka hidastaa v'ttumaisesti. Biltemasta vielä Extra Gel silikooni satulan päällinen, sen luvataan lämmittää persettä ja on mukava pitkil matkoil. Pimeällä lamppu päälle ni voi sillon tällön eksyy autotielle. Vaatetus on ollu perus kesä superstar kengät, tykit housujen alle, pitkähihane takin alla ja tuhdit hanskat je tietenki pipo ja huppu kireenä. Nyt on ollu nokka tukos toista kuukautta, syytän huonoo vaatetusta ainaki kenkien puolest ja ku joskus meen kaula paljaana, sitä en suosittele, kaula peittoon!

    • Anonyymi

      Hei
      Erikoislääkäri kieltää talvipolkupyöräilyn kun asuu Nivala ,k
      Jatkuva pysty pyörä ja tarkka hypintä, reitit,nilkka muut
      en itse niin tee vammaa. 1/1000

    • Anonyymi

      Talvipyöräily vaatii pakon. Kauppaa 10 km:ä. Ei ole muuta kulkupeliä kuin polkupyörä, niin on pakko käyttää pyörää kesät talvet.

      • Anonyymi

        Sama täällä Ivalossa. Lumi ei haittaa nyt täällä, sitähän on alle puolet mitä Helsingissä, mutta pakkasta on yli 30 astetta. Vanha väljä vaihteeton rasvasta kuivattu pyörä alle ja hernarin hakkuun. Kelkkakypärä ja haalarit on hyvä yhdistelmä, ei tarvii vaippahousujakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama täällä Ivalossa. Lumi ei haittaa nyt täällä, sitähän on alle puolet mitä Helsingissä, mutta pakkasta on yli 30 astetta. Vanha väljä vaihteeton rasvasta kuivattu pyörä alle ja hernarin hakkuun. Kelkkakypärä ja haalarit on hyvä yhdistelmä, ei tarvii vaippahousujakaan.

        Haalari sietääkin hikeä aivan eri lailla kuin nykyajan pyöräilylumput. Juhannuksena ko pessee eli ui Inarinjärvessä haalarit päälä, on koko talaven raitis haslari. Irtuaa myös talaven ruokalista.


    • Anonyymi

      No niin, taas erottuu turhanpyöräilijät ja ihan oikeaan liikkumisen tarpeeseen polkupyörää käyttävät. Jälkimmäiset eivät edes koe harrastavansa liikuntaa, kun he pyöräilevät.

    • Anonyymi

      Talvipyöräily vaati polkupyörän. Laittaa sitten vaatteita sen mukaan että on hyvä ajella. Turha tehdä asiaa monimutkaiseksi.

    • Anonyymi

      Yksi lumimyräkkä ja Helsingissä vie kuukauden, että pyörätiet saadaan siihen kuntoon, että voi pyörää käyttää turvallisesti ilman jatkuvaa taluttamista. Oli akku tai ei.

      • Anonyymi

        Onko noin paha tilanne siellä. Täällä maaseudulla tai pikkukaupungissa pyörätiet yleensä parin päiväää lumikaaoksen jälkeen ovat hyvin ajeltavissa.

        Taisi tuo kuukausi olla vähän liioittelua?

        Mutta ymmärrän, nykyisin ei katujen auraus toimi enää niin hyvin kuin se toimi entisinä hyvinä aikoina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko noin paha tilanne siellä. Täällä maaseudulla tai pikkukaupungissa pyörätiet yleensä parin päiväää lumikaaoksen jälkeen ovat hyvin ajeltavissa.

        Taisi tuo kuukausi olla vähän liioittelua?

        Mutta ymmärrän, nykyisin ei katujen auraus toimi enää niin hyvin kuin se toimi entisinä hyvinä aikoina.

        Kyllä helsingissä ainakin pääpyörätiet on ajokunnossa jo seuraavana päivänä, toki kaikkea ei saada aurattua koskee myös katuverkostoa autoille.
        Tänäänkin ajoin noin 30km, vain noin kilometri oli huonosti aurattua lumen ollessa sohjoa noin 10cm korkuista, kerran piti jalka laskea lumelle kun liiras.


    • Anonyymi

      Talvipyöräily vaatii hyvän persekunnon. Jos perse ei kestä niin on viisasta siirtyä sosialiseenkuljetukseen.

    • Anonyymi

      Työkavereidein mukaan talvipyöräilyni töihin vaatii itsepäisyyttä ja on sulaa hulluutta. Tänään Tampereella ajamallani 7 km matkalla näin yhden fillaroijan eli saattavat olla oikeassakin.

      Vaan, kivaa oli. Ps luomulla liikenteessä

      • Anonyymi

        Tsemppiä sulle, olen hengessä mukana, itse ajoin jo noin 35 - 40 vuotta sitten kesät ja talvet pyörällä työmatkat. No ne olivat vain noin 3 km suuntaansa, mutta muuta hyötyajoa tuli talvellakin jonkin verran. Ei ollut edes nastarenkaita ja kaatumisia en ainakaan muista.

        Nyt 120 nastaiset renkaat tuntuvat aika turvallisilta kelillä kuin kelillä talvella.

        Hulluudesta ei ole lainkaan kysymys jos on kivaa. No luomu siihen vielä päälle plussana.

        Kaikesta voi nauttia ja mitä ihminen ilokseen tekeekin, se on viisasta, siis viisautta vaan ei hulluutta.


    • Anonyymi

      Talvipyöräily vaatii tahdonvoimaa ja säänmukaiset vaatteet. Pyörän osalta ei ole juuri muita vaatimuksia kuin se että siihen voi asentaa renkaat jotka soveltuvat vallitseviin olosuhteisiin. Hyvin ja oikein huollettu pyörä toimii myös pakkasella. Tämä pätee ainakin arkipyöräilyyn.

    • Anonyymi

      Kannattaa teiden ylityksissä huomioida, että tien auraus on jättänyt suojatielle penkan, jonka ylitys voi tehdä temppuja, eilen sulivat, nyt kovassa jäässä.

      Eli puolihulluutta ja uhkarohkeutta tuo vaatii.

    • Anonyymi

      Taas on Oulu-Kajaani eteläpuolella Kaisan Kaljamat. Kyllä tuonne pyörällä sotkemaan lähteminen on sulaa ---HULLUUTTA ---

      • Anonyymi

        Oon ollu Liisan liukkailla.


    • Anonyymi

      Kovat on paraillaan talvipäiväntasausta ajamassa. Palstan "tietäjät" ilmeisesti iltakaljalla.

      • Anonyymi

        Jokos KOVAT ON KOVIA ovat perillä, aikaahan on vielä pari tuntia ?

        Me palstalaiset tosiaan ollaan vässyköitä ja itketään valoista sekä renkaista, akkukaan ei auta.


    • Anonyymi

      Eilen kävin dopatulla pyörälläni kaupassa, 10 km:ä yhteen suuntaan. Sanoisin, että oli ankarat keliolossuhteet, pimeää, tie täysin jäinen ja vielä tihkusadetta ja jopa aitoa sadetta.

      • Anonyymi

        Tänään sama mettäsuksella ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tänään sama mettäsuksella ?

        Jouluaattona pannaan 40-kilometriä nastarenkaisella graavelilla. Pikkujouluisilta jääkaapeilta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jouluaattona pannaan 40-kilometriä nastarenkaisella graavelilla. Pikkujouluisilta jääkaapeilta.

        Paninkin vasta tapaninpäivänä. Kauhean huonosti aurattuja sivuteitä. Suurimmaksi osaksi sai tosissaan hakea jääuraa, sillä irtokumelle ei nastarenkailla ole asiaa. Silloin ura vie minne sattuu ja polkija inisee. Kun vaihdoin nastat laitoin myös sliperiipolkimet. Yksi lenkki riitti saappaanpohjien lipsutellessa. Vaihdoin takaisin lukkopolkimiin. Kyllä nyt kelpasi runnoa koko satakiloisen ruhon voimalla. Se on voima joka jyllää! Lenkin jälkeen olin äärimmäisen väsynyt mutta onnellinen. Olinhan käyttänyt kaikkien aistien koko arsenaalia. Kannatti motivoida itsensä liikkeelle.


    • Anonyymi

      Talvipäivänseisaus-pyöräily ajettiin 17.-18.12.2022 eli pahaan pyryyn, ennen aikojaan.

    • Anonyymi

      se vaatii jalkakäytävien hiekoituksen poistamista

    • Anonyymi

      se vaatii hyvästellä suruja

    • Anonyymi

      se vaatii kalliin polttoaineen ja sähkön

    • Anonyymi

      lisäksi voisi vaatia vähän köyhyyttä

    • Anonyymi

      rouvalta pitää kysyä lupaa ennen kuin menee ajaa lumeen
      rouva pukee kyrpärän ja kerrospukeutumisen

    • Anonyymi

      Ite olen pyöräillyt koneladun varteen, kun kunta ei enää aja latukoneella pihaan saakka, kuten ennen ystävällisesti tekivät. Nyt sitä ei saa pyörähtämään pihassa edes rahalla.

    • Anonyymi

      Aivan aluksi niin vaatii sen pyörän. Talvivarusteet ja vaatteet ovat myös hyvä olla, muuten pyörälenkistä saattaa tulla hyvin lyhyt.

    • Anonyymi

      Sladdi tarvii villasukan - sitten se näyttääkin isommalta trikoiden läpi.

    • Anonyymi

      nosto.
      Täytyy laittaa talvipyöräily harrastus alulle.

    • Anonyymi

      Talvipyöräily on aivan oma lajinsa.

      Oikeaan liikkumiseen suositellaan vain navoiltaan täysin suljettua laitetta, joka ei hyydy kosteuteen ja pakkaseen.

    • Anonyymi

      Hauskaa kun talvella polkupyöräily on nykyään joku extremelaji, joka vaatii oikeanlaiset varusteet ja välineet. Koulussa kuljettiin 30 asteen pakkasillakin vanhalla mummiskalla eikä siinä ollut mitään ihmeellstä. Pipo vain syvälle päähän, kaulaliina kaulan ympärille ja nenän ja suun eteen ja silmäripset kuurassa painettiin menemään, Ei tarvinnut mitään muuta tuon lisäksi kuin se vanhan naistenpyörän ja hengissä edelleen ollaan.

    • Anonyymi

      On siinä paljonkin järkeä, jos ei vaan tarkene. Kylmäveriset tarkenee kai paremmin, mutta itse tarvitsisin hengitysilman lämmittimen ja sen kanssa ajaminen ei tunnu järkevältä.
      Kuntosalilla taas on mukavan lämmin pyöräillä ja erilaisia pyöriä ja laitteita joissa voi vaikka testata, että kuinka hyvässä kunnossa on. On se niin järkevää, että voin suositella lämpimästi.
      Keväällä liikkuu taas pyörä kevyesti.

    • Anonyymi

      Talvipyöräily vaatii pakon ja köyhyyden kokemisen.

      • Anonyymi

        Talvipyöräily vaatii pyörän ja lämpimät vaatteet.


      • Anonyymi

        Pyöräilijät ovat tutkitusti keskimääräistä varakkaampia. Tämän kyllä näkee harjaantuneempi jo pyöristä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyöräilijät ovat tutkitusti keskimääräistä varakkaampia. Tämän kyllä näkee harjaantuneempi jo pyöristä.

        Pyhpah. Minäkin olen työtön ja varaton mutta polkupyörä ja vehkeet on viimeisen päälle. Asiahan on niin että kannattaa miettiä mihin vähät varansa sijoittaa.


    • Anonyymi

      Pyörään voi viritellä jouluvalot. Termariin glögiä ja runkolaukkuun pipareita niin saa omaa mukavaa tunnelmaa hiukan asennetta ja talvisodanhenkeä vaativaan talvipyöräilyynkin. Talvipyöräily ei sovi heikoille.

      • Anonyymi

        Heikkomieliset katuvat valintojaan sitten vanhempana, kun terveys on mennyt viimassa hikoillessa. Olisipa ollut silloin viisaampi, on tuttu virsi monelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heikkomieliset katuvat valintojaan sitten vanhempana, kun terveys on mennyt viimassa hikoillessa. Olisipa ollut silloin viisaampi, on tuttu virsi monelle.

        Pikemminkin päinvastoin. Terveys menee sohvalla loikoillessa. Olisinpa ollut viisaampi silloin kun sohvalla loikoilin, on tuttu valitusvirsi sairaille ja raihnaisille.


    • Anonyymi

      Talvipyöräilys tarvittee paksun pipon ja paksut kintaat, ja x2 enemmän aikaa. Nastat on aika tyhjän kanssa, kun sileän jään pinnalla on lumi, ei siinä pidä mikään, eikä jääuraisilla poimuilla pysy pystyssä. Muulloin onkin ihan hyvä tien kannalta polkea.

      • Anonyymi

        Kyllä niissä poimuissa pystyssä pysyy mutta edellyttää poimuajoa. Toisin sanoen saappaat lukkopolkimiin ja vauhtia. Jos ryhtyy pelkäämään niin kaatuminen on melko varmaa.


      • Anonyymi

        Tähän vielä tarkennus: jos on täysin jäinen tie, silloin kävellään, ja nastat kengissä on hyvä lisä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tähän vielä tarkennus: jos on täysin jäinen tie, silloin kävellään, ja nastat kengissä on hyvä lisä.

        Riippuu jään laadusta. Sileä tie mustalla jäällä on ihanteellinen nastarenkaalle. Kävellen ei pysy pystyssä mutta nastarenkaisella polkupyörällä tee heikkoakaan.


    • Anonyymi

      Talvipyöräily vaatii talven.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1805
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1514
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1194
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1193
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1182
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1136
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1119
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1114
    Aihe