Väsyttää työnteko.

m

Kuinka moni teistä tuntee samoin?
Olen 55v. nainen. Haluaisn jäädä jo pois työelämästä. Tuntuu todella ahdistavalta ajatella, että työvuosia on vielä useampi jäljellä.
Kun katselen taaksepäin elettyä elämää, niin sen olen elänyt ihan työn ehdoilla.
Nyt olen niin väsynyt, ettei edes toimeentulo motivoi. Haaveilen siitä, että saisin olla jo rauhassa ja oikeasti elää.

48

484

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SAS*

Ihan samat tuntemukset oli minullakin sinun iässäsi. Pääsin onneksi 57 vuotiaana eläkeputkeen, se ehkä pelasti minut.
      Olin mielestäni ollut ahkera työntekijä koko ikäni, mutta työpaikan ilmapiiri ja terveys oli huono. Kumpaankaan en voinut itse vaikuttaa, niin lopputulos oli sama kuin sinulla.

• Isän juuri saattanut

Olen nyt 52 ja alkanut laskemaan vuosia eläkkeelle päsyyn. Väsyttää työpaikan nuudistukset ja kaikenmaailman markkinointikoulutukset joihin en jaksaisi perehtyä. Työni jaksan tehdä kuten ennenkin mutta haaveilu on alkanut. Terveys vielä hyvä mutta paino alkanut nousta vaihdevuosien ja väsymyksen vuoksi.

Naisilla on usein aika kovaa kun noi lasten ja vanhempien hoidot on tässä kasaantuneet meidän niskaan kaiken lisäksi. Haluaisin pariksi kuukaudeksi jonnekin merenrantamökkiin yksikseni niin ettei kukaan vaatisi mitään palveluksia.

• Auttaiskohan se jos kävisi juttelemassa työterveyshuollossa. Itsekin olen myös ollut parissa työpaikassa, missä työpaikan ilmapiirit olivat jotenkin ikääntymisvastaisia ja työkokemusta ei arvostettu. Työterveyslääkärillä juttelu auttoi ja löysin ihan uuden työpaikan sitämyöten. Ei siis mitään työpaikan sisäisiä siirtoja tai muutoksia vaan ihan kokonaan uusi työ.

Riippuu tietysti alasta löytyykö uusia kevyempiä työtehtäviä. Hoitoalalla lastenhoidon parissa on vielä suuressa kaupungissa ollut jopa valinnanvaraa toistaiseksi. Vuoden päästä minullakin on muutosten aika, tämänhetkinen työni loppuu ensi syksynä.

Työn ehdoilla on suurin osa meidän ikäluokkaamme koko ikänsä elänyt. Ensin lapsena lapsityövoiman uhrina ja nyt tulevaisuudessa vanhana vanhustyövoiman uhrina, samat ihmiset. Tsemppiä työläisille.

• Riippuu paljon työpaikan ilmapiiristä ja työtehtävien laadusta tuo into ja jaksaminen. Joulun aikoihin tulee 50 vuotta mittariin. Jo 20 vuotta sitten oli selviö, että oma ikäluokkani pääsee eläkkeelle noin 70-vuotiaana. Eli 20 vuotta on vielä edessä, jos vaan terveyttä riittää. On paljon tuskallisempaa panna merkkipaalu varhaiseen ikään ja lykätä sitä pakolla vuosi kerrallaan eteenpäin kuin ottaa pitempi jakso tarkasteluun ja laatia suunnitelmat sen varalle. Jokavuotinen ylimääräinen palkaton lomakuukausi lisää kummasti jaksamista.

Olen myös osa-aikaviljelijä ja MYEL-vakuutettu. Siellä eläkeikä on valittavissa väliltä 63-68 vuotta. Eläkkeessä on huima ero, kymmeniä prosennteja, riippuen siitä missä vaiheesssa työt malttaa jättää.

• Tervetuloa 50 plussalaisiin.

Meiltähän ei edes lasketa kaikkia työvuosia eläkkeisiin, siis jos on aloittanut työt nuorena, alta kakskymppisenä. Ja eikös se työeläkkeen kertyminenkin lopu jossain vaiheessa myös näin iäkkäiltä? Taidetaan nipistää molemmista päistä, heh heh.

Samoin myös ei meidän ikäluokka taida saada niitä hyvityksiä opiskeluistakaan. Nykyiset ammattikorkeakouluopiskelijat saavat jotain korotusta tuleviin eläkkeisiinsä opiskeluista, mut se ei koske meidän ikäluokkia varmaankaan...et ihan hyväntekeväisyyttä tää lienee...

• Hei kun keikuskelen

Olen samaa mieltä "miljoonan" kanssa, että voisit mennä keskustelemaan työterveyslääkärin kanssa. On tosi ikävää, jos joutuu työskentelemään taakkanaan uupumusta ja ahdistusta.

Itselläni on käynyt äärimmäisen hyvä onni, että olen saanut tehdä juuri sitä työtä, josta pidän. Monesti olen ajatellut, että jos olisin joutunut vaikkapa johonkin konttoriin töihin, niin olisin kyllästynyt työhöni alta aikayksikön. Luonteeni ei kertakaikkisesti sovi esim. niin, että työaikani olisi klo 8-16.
      Tarvitsen luovaa hulluutta ja ympärilleni samanlaisia tyyppejä:)
      Kaiken kukkuraksi en edes tahdo olla rauhassa. Mulle jotenkin sopii tämmönen pikku ryntäily, välillä palvelutaloon ja äitini asioitten hoitelut ja sitten lastenlasten kanssa touhuilut, omat koti-inspikset, työni tuomat erilaisuudet ja sen semmoset. Niin ja ystävien tapaamiset, yökyläilyt puolin ja toisin.

• Jep. Se on tärkeää, että saa itse vaikuttaa työnsä suunnitteluun ja toteutukseen. Sen kun ne työnantajat ymmärtäisivät, niin olis työilmapiiri hyvällä mallilla. Paljon on varmasti itsestäkin kiinni, kun täytyy osata tuoda ajatuksensa rakentavalla tavalla julki.

Itsenäisestä työtä minullakin ja omaa luovaa hulluutta minäkin toteutan. Lapsista saan iloa ja energiaa.

Nyt täytyy rientää iltavuoroon.

• 'papu'

Hyvin kummasti jaksaa kun ajattelee että muuten ei leipää tule pöytään.

Onneksi ei tarvitse työyhteisöä ottaa kotiseinien sisäpuolelle.

Asenne kysymys! :)

• Nvm55

Minulla oli samanlainen tilanne n. 9 vuotta sitten, olin lähellä burn outia, mutta tein ratkaisuni ja jäin pois vakituisesta työstä, sen jälkeen olen tehnyt keikkatöitä silloin kun huvittaa ja nauttinut vapaista. Onneksi ei tarvitse kuin itsensä elättää niin pärjää vähemmälläkin

• Jälkiviisas!

Kun lapset olivat jo vuosia aikaisemmin lähteneet omilleen eikä asunnoista ollut velkaakaan niin ryhdyin 53-vuotisena keventelemään pätkätöiden muodossa muuttaen työ / työttömyys suhdetta.

500:n työttömyyspäivän jälkeen putkeen 57-vuotisena.

Ei Suomessa kukaan työtön nälkään kuole.

Oletko harkinnut mahdollisuutta katkaista arkirutiini 3kk:n työnhakujaksoilla jossakin EU-maassa?

• ...

Just joo.

Loispummit on vaan loispummeja.Just tollasten ihmisten takia, suomi ei yllättäen mikään pohjoismainen hyvinvointivaltio ja valtio sekä kunnat menossa konkurssiin kaikki. Liikaa laiskoja pummeja elätettävänä.

=DW=

• Jälkiviisas!
        ... kirjoitti:

Just joo.

Loispummit on vaan loispummeja.Just tollasten ihmisten takia, suomi ei yllättäen mikään pohjoismainen hyvinvointivaltio ja valtio sekä kunnat menossa konkurssiin kaikki. Liikaa laiskoja pummeja elätettävänä.

=DW=

Epäitsekäs, jalo teko!

Vetäydyin nuorempien, suuremmassa työpaikan tarpeessa olevien tieltä tyytyen hyvin pieneen, tulevaan eläkkeeseen.
        Huom! En saa mitään asumis- tai muitakaan tukia.
        Jopa terveydenhuollossa käytän etupäässä yksityisiä palveluja.

• WanhaWilma
        ... kirjoitti:

Just joo.

=DW=

Voitko sanoa 40v työtä tehneille " olette laiskoja pummeja " ?

Voisit kääntää katseesi nuorempien puoleen, jotka eivät
        ole tehneet työtä päivääkään kun " sossu elättää " ?
        Näitäkin on, jotka eivät haluakaan työn raskaan raadantaan.

• Jälkiviisas!
        WanhaWilma kirjoitti:

Voitko sanoa 40v työtä tehneille " olette laiskoja pummeja " ?

Voisit kääntää katseesi nuorempien puoleen, jotka eivät
        ole tehneet työtä päivääkään kun " sossu elättää " ?
        Näitäkin on, jotka eivät haluakaan työn raskaan raadantaan.

Juuri noin! Minäkin laiskiainen.

Koskaan en kouluaikaan pitänyt lomaa vajaata viikkoa enempää.
        14-v tein ensimmäisen kesälomanityötä verokirjalle E-G:n palveluksessa.

Ensimmäisen kesälomani pidin 27-vuotisena. Sitä ennen pisin oli ollut 4pv.

Työn vuoksi vaihdoin maata useita kertoja ja paikkakuntaa vielä useammin.
        Perhe muutti paikkaa mukanani neljästi.
        Loppuvuodet etsin käntyn kappaleita ympäri Etelä-Suomea.

Eipä omatunto kolkuttele.

• ...

Alan vaihto.

Mä en tajua koko juttua, että kaikki vaan haahuilee eläkkeen perään. Nykyaikana ihminen joutuu joka tapauksessa kouluttautumaan koko ikänsä. Monet ajautuneet väärälle alalle, siksi kyrsii ja viituttaa työn tekeminen.

Ite juu vaihdoin tavallaan ammattia alle viiskymppisenä. Ihan hyvä idea, tosin sattui, työllistymismahdollisuudet heikot. Mutta nyt jos hommia sattuu saamaan, todella kiinnostunut asiasta, aiemmin ei paljoa työt kiinnostaneet, kun oli ajautunut tyotannollisiin töihin.

Silloin aikanaan mulle jopa ehdoteltiin sairauseläkettä, se oli yksi syy vaihtaa hommia, pitää tehdä sitä, mihin kykenee, ei sitä mikä on ammattinimiknä papereissa. Sinällään, sairaus eläke ois lyönyt kaiketi paremmin leiville noin rahallisesti. Mutta itsetunnolle jne tekee hyvää, koska on vielä työhön kykenevä, ei mikään loispummieläkeläinen. No, freelancerilla on joskus ihan hyvät tulot, toisinaan taas ei tuloja ollenkaan. Mutta eip tarvi soskunluukulla, tai kelassa olla kerjäämässä rahaa.

Sä nuori vielä, työikää jäljellä helposti 15 vuotta. Mieti, kumpi kiinnostaa enenpi olla eläkeläinen muitten loispummien joukossa, vaiko tehdä mieluisia töitä virkistyksekseenkin? Ja just, paljonko massissa rahaa?

=DW=

• Rimmir tänään

Selasin noita vastauksia sinulle, tuli vain mieleen että onko ne vuorotteluvapaat lopetettu ?

• ...

Ei virallisesti.

Käytännössä niitä ei myönnetä enää kovin paljoa, ei virkavapaitakaan. Syynä se, kukaan ei uskalla kysellä sellaisista potkujen pelossa.

=DW=

• ... kirjoitti:

Ei virallisesti.

Käytännössä niitä ei myönnetä enää kovin paljoa, ei virkavapaitakaan. Syynä se, kukaan ei uskalla kysellä sellaisista potkujen pelossa.

=DW=

Höpö höpö. Systeemiä jatkettiin nimenomaan siksi, että sen suosio kasvaa koko ajan.

Vuorotteluvapaa voisi olla hyvä ratkaisu ylimenokaudeksi. Tällöin jää aikaa pohtia sitä, mitä elämältään haluaa.

• ...
        Minna-Maaria kirjoitti:

Höpö höpö. Systeemiä jatkettiin nimenomaan siksi, että sen suosio kasvaa koko ajan.

Vuorotteluvapaa voisi olla hyvä ratkaisu ylimenokaudeksi. Tällöin jää aikaa pohtia sitä, mitä elämältään haluaa.

Suosio voi kasvaakin, käyttö ei.

Mutta miten joku pätkätyöläinen voi asiaa hyödyttää tai yt- neuvotteluissa pyörivässä firmassa oleva uskaltaa edes ajatella tollasta? Eihän nykyään kukaan uskalla sairastaakkaan, sitä huomaa yllättäen olevansa poispotkittu "tuotanollisista syistä" johtuen.

Ainoat, jotka jonkin verran käyttelevät vuorotteluvapaita tai virkavapaita on töissä valtiolla tai kunnalla. ensin käydään koulut, sitten ollaan duunarina, kunnes saadaan virkaa ja välittömästi virkavapaalle ja sen päälle äitiyslomat jne. Ja sitten ihmetellään, kun virkoja ei koskaan auki, ainoastaan sijaisuuksia, samalla kun virkapaikkoja muutenkin vähennetään ja hommia ulkoistetaan.

Vuorotteluvapaalla oleva duunari on menoerä työnantajalle, koska sijaisen hankkimisesta ja kouluttamisesta tulee ylimääräisiä kuluja.

=DW=

• kohta eläkkeellä

minä olin 58v asti työssä ja sitten 500 pv ansiosidonnaista, 60v työttömyysputkeen ja 62v eläkkeelle, eli on eläkeikä jo noussut, tässä esimerkki, enää ei putkeen pääse 57v...

• Ajatuksia...m

Työterveyshuolto: Sitä ei ole järjestetty monellakaan yksitysellä työnantajalla. Mitä vaihtoehtoja silloin on? Menetkö sanomaan puutteesta työnantajalle, joka muutenkin hokee työntekijöiden kalleutta.
        Alanvaihto: Välillä olen innostunut tästä, mutta vaikka hankkisin uuden ammatin niin kuka oikeasti uskoo siihen,että koulutuksen jälkeen yli 55v. nainen (varsinkaan) saa enää uutta työpaikkaa.
        Vuorotteluvapaa: Pienellä yksitysellä yrityksellä töissä olevana en usko tätä mahdollisuutta olevan käytännössä. Miksiköhän?
        Muuta: Pettymys ja katkeruus varmaan paistaa minun kirjoituksista ehkä myös itsevarmuuden puute kenties asenne ja oma valinta. Tälläiseksi olen muovautunut tähään ikään mennessä. Kyllä siihen on osaltaan vaikuttanut kanssaihmiset ja yhteiskunta.
        Tulevaisuus: Saisipa aloittaa alusta tällä elämänkokemuksella, niin jokaisen päivän vaihtaisin pois, olen jumissa.

• Ajatuksia...m kirjoitti:

Työterveyshuolto: Sitä ei ole järjestetty monellakaan yksitysellä työnantajalla. Mitä vaihtoehtoja silloin on? Menetkö sanomaan puutteesta työnantajalle, joka muutenkin hokee työntekijöiden kalleutta.
        Alanvaihto: Välillä olen innostunut tästä, mutta vaikka hankkisin uuden ammatin niin kuka oikeasti uskoo siihen,että koulutuksen jälkeen yli 55v. nainen (varsinkaan) saa enää uutta työpaikkaa.
        Vuorotteluvapaa: Pienellä yksitysellä yrityksellä töissä olevana en usko tätä mahdollisuutta olevan käytännössä. Miksiköhän?
        Muuta: Pettymys ja katkeruus varmaan paistaa minun kirjoituksista ehkä myös itsevarmuuden puute kenties asenne ja oma valinta. Tälläiseksi olen muovautunut tähään ikään mennessä. Kyllä siihen on osaltaan vaikuttanut kanssaihmiset ja yhteiskunta.
        Tulevaisuus: Saisipa aloittaa alusta tällä elämänkokemuksella, niin jokaisen päivän vaihtaisin pois, olen jumissa.

Eikös tuo työterveyshuollon järjestäminen ole ihan lakisääteinen juttu. No, en minä tiedä, miten se käytännössä toimii, mutta eikö pikkufirmat joudu hankkimaan työterveyspalvelut jostain. Jos oikeasti työssä olo väsyttää ja ahdistaa, eikö olisi syytä niitä palveluita käyttää. Olisi ainakin yritetty.

Alan tai edes työpaikan vaihto voisi olla yksi ratkaisu, jos työn väsyttävyys ja ahdistavuus johtuisikin vain nykyisestä työpaikasta. Tosin ei välttämättä ole niin yksinkertaista, tällä iällä. Sivusta joutunut seuraamaan uudelleenkouluttautumista, joka johti vain ojasta allikkoon. Mutta voihan siinä paremminkin käydä.

Et usko vuorotteluvapaan mahdollisuuteen. Oletko kysynyt? Vuorotteluvapaalla voisi ainakin kerätä voimia jaksamaan vielä sen vuodella? lyhentyneen työssäoloajan.

Ymmärrän kyllä sinua. Itsellä ei niin jaksamisesta kiinni, mutta melkoista tervanjuontia on työssä käyminen. Ensimmäinen syy se, kun ei jää riittävästi aikaa siihen, mitä oikeasti haluaisi tehdä. Toinen syy tyytymättömyys työpaikkaan.

Mikäs minä neuvomaan, mutta kannattaisiko kuitenkin yrittää sitä työterveyshuoltoa, tai sitten ihan terveyskeskukseen puhumaan. Työuupumustakin? voinnee hoitaa.

• Koekaniini
        mies-vm56 kirjoitti:

Eikös tuo työterveyshuollon järjestäminen ole ihan lakisääteinen juttu. No, en minä tiedä, miten se käytännössä toimii, mutta eikö pikkufirmat joudu hankkimaan työterveyspalvelut jostain. Jos oikeasti työssä olo väsyttää ja ahdistaa, eikö olisi syytä niitä palveluita käyttää. Olisi ainakin yritetty.

Alan tai edes työpaikan vaihto voisi olla yksi ratkaisu, jos työn väsyttävyys ja ahdistavuus johtuisikin vain nykyisestä työpaikasta. Tosin ei välttämättä ole niin yksinkertaista, tällä iällä. Sivusta joutunut seuraamaan uudelleenkouluttautumista, joka johti vain ojasta allikkoon. Mutta voihan siinä paremminkin käydä.

Et usko vuorotteluvapaan mahdollisuuteen. Oletko kysynyt? Vuorotteluvapaalla voisi ainakin kerätä voimia jaksamaan vielä sen vuodella? lyhentyneen työssäoloajan.

Ymmärrän kyllä sinua. Itsellä ei niin jaksamisesta kiinni, mutta melkoista tervanjuontia on työssä käyminen. Ensimmäinen syy se, kun ei jää riittävästi aikaa siihen, mitä oikeasti haluaisi tehdä. Toinen syy tyytymättömyys työpaikkaan.

Mikäs minä neuvomaan, mutta kannattaisiko kuitenkin yrittää sitä työterveyshuoltoa, tai sitten ihan terveyskeskukseen puhumaan. Työuupumustakin? voinnee hoitaa.

On lakisäääteinen mutta käytännössä se on pelkkää kosmetiikkaa.

Muutamassa pk-yrityksessä tekemieni havaintojen mukaan käytännön toiminta rajoittuu toimialasta ja työstä riippuviin määräaikaistarkastuksiin.

Metallissa kuulon tarkastus ehkä 5:n vuoden välein.
        Värimetallien hitsauksessa verikokeet määräajoin yms.

Suurempien yritysten työterveydenhuollon kanssa ei ole juuri mitään yhteistä.

Mennessäni sydärin tapaisen jälkeen työteveydenhuoltoon sydänfilmiin olin täsmälleen samassa asemassa kuin kuka tahansa kadulta sisään tallannut.

Henkipuolen jutuista on täysin turha mennä sinne kertomaan.
        sillä, että se on TYÖTERVEYDENHUOLLON toimipiste ei ole mitään merkitystä.

Menin itse sinne pahojen unihäiriöiden kanssa. Olin juuri ollut pakotettu irtisanomaan kolmasosan pajan porukasta ja ottamaan itselleni myös suunnitteluun siirretyn työnjohtajan tehtävät.
        Oma huolto osoitti minut t-keskuksen yleiselle puolelle josta sain passituksen t-keskuksen kallonporaajan juttusille.

Toivon todella, ettei kukaan joutuisi hakemaan apua tyypillisen pk-yrityksen "työterveydenhuollosta".
        TYKY- "toiminta" on kuin helvetin huono vitsi!

• ...
        Koekaniini kirjoitti:

On lakisäääteinen mutta käytännössä se on pelkkää kosmetiikkaa.

Muutamassa pk-yrityksessä tekemieni havaintojen mukaan käytännön toiminta rajoittuu toimialasta ja työstä riippuviin määräaikaistarkastuksiin.

Metallissa kuulon tarkastus ehkä 5:n vuoden välein.
        Värimetallien hitsauksessa verikokeet määräajoin yms.

Suurempien yritysten työterveydenhuollon kanssa ei ole juuri mitään yhteistä.

Mennessäni sydärin tapaisen jälkeen työteveydenhuoltoon sydänfilmiin olin täsmälleen samassa asemassa kuin kuka tahansa kadulta sisään tallannut.

Henkipuolen jutuista on täysin turha mennä sinne kertomaan.
        sillä, että se on TYÖTERVEYDENHUOLLON toimipiste ei ole mitään merkitystä.

Menin itse sinne pahojen unihäiriöiden kanssa. Olin juuri ollut pakotettu irtisanomaan kolmasosan pajan porukasta ja ottamaan itselleni myös suunnitteluun siirretyn työnjohtajan tehtävät.
        Oma huolto osoitti minut t-keskuksen yleiselle puolelle josta sain passituksen t-keskuksen kallonporaajan juttusille.

Toivon todella, ettei kukaan joutuisi hakemaan apua tyypillisen pk-yrityksen "työterveydenhuollosta".
        TYKY- "toiminta" on kuin helvetin huono vitsi!

Pikkufirmoissa työterkkari on paikka, minne ei missään nimessä kanata mennä. Onhan ne vaitiolovelvollisuudet jne, mutta koko hommasta vain harmeja.

Hah, kerran yhdessä pikkupajassa työnantajaa vitutti, kun se ei saanutkaan työterkkarista ihmisitä mitään raportteja. Perheyritys, tarkastusten jälkeen kolme tytärtä kävi kerrankin "porisemassa mukavia" jokaisen palkollisen kanssa. Utelemassa mitä terkkarissa oli sanottu. Noh, ainakin yks vanhempi työnterkijä erotettiin sen jälkeen "tuotannollisista syistä".

Tavalliseen terkkariin tai mieluiten yksityiselle, eikä työpaikalla kyllä kannata puhua kerrassaan mitään omasta jaksamisesta tai terveydestään-

=DW=

• Pensionista

Vanhakantaisen työläisperheen tyttölapsena minut pantiin heti oppivelvollisuuden jälkeen töihin ja pieni päivittäistavarakauppa oli ensimmäinen vaihtoehto.

Puotia vaihtaen ja välillä kaksi lasta synnyttäen työskentelin 50-vuotiseksi eri kaupoissa, kaikki loppuvuodet kassalla.
      Syöpä ja sen vaatima sytostaattilääkitys aiheuttivat säännöllisiä häiriöitä työkyvyssäni.
      Aina sytostaattipiikityksen jälkeisenä päivänä minulla oli 38,5:n asteen kuume ja joku nivel käsittämättömän kipeänä.

Huolimatta jokaviikkoisista sairaspäivistä olisin mielelläni jatkanut työssä vaikka olinkin hyvin uupunut.
      Mieheni painostuksesta työnantajani suostui antamaan minulle lopputilin.

Irtisanomisaikana oireeni pahenivat siihen pisteeseen että kelan toimiston ihmiset kehoittivat hakemaan eläkettä joka sitten myönnettiinkin noin puolessa vuodessa.
      Eläkkeen alussa piikitys vaihdettiin kapseleiksi jolloin haittavaikutukset katosivat täysin.
      Elinikäennusteen kannalta ne eivät kuulemma ole yhtä hyviä kuin piikit.

En väitä, enkä usko sinulla olevan mitään sairautta mutta hankkiudu hyvä ihminen pois työelämästä!

• Asenne ratkaisee

Sinähän vastaat itse itsellesi aloituksessasi: "... olen elänyt ihan työn ehdoilla. ..."

Virhe! Kuka sun on käskenyt tehdä niin? Ajattelu ja asenne asiassa on taitanut olla hukkateillä. Elämä on, sen pitää olla, muutakin kuin työtä, mielekästä tekemistä, menemistä, olemista ... josta voima työntekoon tulee ja saadaan. Oikeasti eläminen tarkoittaa tasapainoa työn, kodin, harrastusten ... ja kaiken ympärillä olevan kanssa. Liian pieni piiri rupeaa ahdistamaan - ja väsyttämään.

Jos et ole ikinä tehnyt muuta kuin työtä, niin sulle käy katalasti, jos lopetat sen kuin seinään eikä ole mitään muuta tekemistä. Alamäki alkaa juuri siitä hetkestä, kun työtä, joka on pitänyt liikkeessä, ei enää ole. Oikea elämä ei ole laakereillaan lepäämistä vaan oman mielen mukaista tekemistä ja oman itsensä toteuttamista; toiveitten, haaveitten, unelmien ...

Olen sinua pari vuotta vanhempi enkä ole ikinä väsynyt ja olen ajatellut, että eläkeikä voisi alkaa noin 70 vuotiaana jos terveyttä riittää. Elämänmottoni ei tosiaankaan ole ollut; kaikki voimavarat työlle ja pelkästään jonkun muun hyväksi kuin omakseni. "Elämän tarkoitus on murheen karkoitus" eikä palkkatyö siihen kykene millään, jos et satu tekemään sitä, mitä sydämesi halajaa.

• Noin minäkin olen alkanut ajatella, varsinkin kun omassa työssäni
      alennettiin palkkatasoammekin ja se madalsi samalla tietenkin motivaatiota.

• That's it

Sori baby, mutta sinä olet väärässä työssä, jos teet sitä vain palkan takia. Työn tulee ravita ja palkita myös henkeä.

• That's it kirjoitti:

Sori baby, mutta sinä olet väärässä työssä, jos teet sitä vain palkan takia. Työn tulee ravita ja palkita myös henkeä.

Joo, ei ole mikään ala jota olen ikäni kaivannut, se on ala johon ajauduin vuosien varrella monien vaiheiden jälkeen. En ole näitä lukeneita vaan työn kautta edenneitä kunnes oli mentävä taaksepäin, kunto sanelee kohdallani paljon.
        Ollapa todella sellainen ravitseva työ meillä kaikilla, mahtavaa olisi.

• Pensionista
        That's it kirjoitti:

Niin tulee ravita, mutta monellekin ruumiin ravinnon hankkiminen menee itsensä toteuttamisen edelle!

Sori sinullekin! Viime kädessä, itsensä toteuttajat maksattavat toteutuksensa yhteiskunnalla.

• Visionaari
        Pensionista kirjoitti:

Niin tulee ravita, mutta monellekin ruumiin ravinnon hankkiminen menee itsensä toteuttamisen edelle!

Sori sinullekin! Viime kädessä, itsensä toteuttajat maksattavat toteutuksensa yhteiskunnalla.

Niinkö? Toinen vaihtoehto on, että hänestä, joka tekee sitä, mitä sydän sanelee, tulee miljonääri. Hän ei väännä väkisin, pysyy iloisena, positiivisena, terveenä ja jaksaa jaksamasta päästyään.

• 'Tuhat peninkulmaa'
        vantaannainen kirjoitti:

Joo, ei ole mikään ala jota olen ikäni kaivannut, se on ala johon ajauduin vuosien varrella monien vaiheiden jälkeen. En ole näitä lukeneita vaan työn kautta edenneitä kunnes oli mentävä taaksepäin, kunto sanelee kohdallani paljon.
        Ollapa todella sellainen ravitseva työ meillä kaikilla, mahtavaa olisi.

Kuuntele itseäsi ja sisintäsi; mitä kaikista eniten maailmassa tahtoisit tehdä. Sitten pikku askelein ...

• Visionaari kirjoitti:

Niinkö? Toinen vaihtoehto on, että hänestä, joka tekee sitä, mitä sydän sanelee, tulee miljonääri. Hän ei väännä väkisin, pysyy iloisena, positiivisena, terveenä ja jaksaa jaksamasta päästyään.

Monikohan meistä oikeasti voi tehdä (leipä)työkseen sitä, mitä "sydän sanelee"?

• Rohkea rokan syö
        mies-vm56 kirjoitti:

Monikohan meistä oikeasti voi tehdä (leipä)työkseen sitä, mitä "sydän sanelee"?

Aika moni voisi. Mutta esteitä ja estoja, pelkoa, arkuutta, uskaltamattomuutta ... on pilvin pimein tiellä, jotta ei edes näe, tunne, huomaa, löydä ... sitä sydämen ääntä, sen sanelu ei kuulu, ymmärrys ei yllä, taju ei tiedota.

• Minä olen sinua hiukan vanhempi ja toivon, että minulla olisi vielä monta työvuotta jäljellä. Olen äskettäin vaihtanut alaa enkä koe itseäni vanhaksi. Tunnen jaksavani siinä missä nuoremmatkin. Voi olla että kotona asuvat lapset vaikuttavat myös asiaan. Haluan jääkaapissani olevan sisällä jotain muutakin kuin valon. Voi olla myös, että olen niitä jotka pyrkivät päämääräänsä vaikka läpi harmaan kiven ja tekemään haaveistaan totta - tosin ensin pitää olla päämäärä.

Ei tämä työnteko kuitenkaan niin rakasta ole, etten malttaisi lopettaa, jos vaikka lottovoitto osuisi kohdalle. (En muuten lottoa, eli ei varmasti osu)

• Sinä tunnutkin viihtyvän työssäsi, hyvä niin. Työssä viihtymiseen tai viihtymättömyyteen vaikuttaa niin moni asia. Onnistunut alan vaihto tällä iällä voi taata jaksamisen eläkkeelle asti, vaikka ikäkin jo alkaisi hieman painaa. Paljon on kiinni tietysti myös työnantajasta ja työyhteisöstä, omasta terveydentilasta ja siviilielämäkin vääjäämättä vaikuttaa. Eri asioiden summa voi olla eri ihmisillä niin erilainen, toiset jaksaa, toiset ei.

Minä lottoan säännöllisesti. Vaan on niitä aika monta muutakin lottoajaa, että parempi vaan rakentaa sen varaan, että vielä tuolla "pakkotyössä" joutuu vuosikausia käymään;( Mutta jos nyt lotto-onni välttämättä haluaisi potkia persiille, ei kauaa tarvis miettiä työssä käynnin lopettamista.

• mies-vm56 kirjoitti:

Sinä tunnutkin viihtyvän työssäsi, hyvä niin. Työssä viihtymiseen tai viihtymättömyyteen vaikuttaa niin moni asia. Onnistunut alan vaihto tällä iällä voi taata jaksamisen eläkkeelle asti, vaikka ikäkin jo alkaisi hieman painaa. Paljon on kiinni tietysti myös työnantajasta ja työyhteisöstä, omasta terveydentilasta ja siviilielämäkin vääjäämättä vaikuttaa. Eri asioiden summa voi olla eri ihmisillä niin erilainen, toiset jaksaa, toiset ei.

Minä lottoan säännöllisesti. Vaan on niitä aika monta muutakin lottoajaa, että parempi vaan rakentaa sen varaan, että vielä tuolla "pakkotyössä" joutuu vuosikausia käymään;( Mutta jos nyt lotto-onni välttämättä haluaisi potkia persiille, ei kauaa tarvis miettiä työssä käynnin lopettamista.

Olisin minä viihtynyt siinä edellisessäkin työssäni, mutta minultahan oli jaksaminen loppumassa muista kuin työsyistä ja halusin karistaa kaikki menneisyyden haamut kannoiltani samalla kertaa enkä ole katunut.
        Viihtyminen voi olla huono kuvaamaan suhdettani työhön. Ennemminkin motivoitunut.

• Oman elämän suunnittelua. Elämässä on muutakin kuin työ. No, eipä se ole uutinen.

Koko liittomme ajan olemme hahmottaneet elämämme raameja hieman pitemmällä tähtäyksellä.
        Eräs 4-kympin tienoissa tehty hahmotus oli vetäytyminen palkkatyöstä 5-kympin paikkeilla. Työstä riippumatta.

Kahden työnantajan konkurssin vuoksi ajoitus lipsahti 3-vuotta pitkäksi.
        Silloinkin vetäytyminen tapahtui "pehmeästi. Ei minkään osaeläkkeen eikä osa-aikatyön muodossa.

Ainoastaan 80-luvun puolessa välissä olin turhautunut silloiseen työhöni mutta siihenkin tuli korjaus samassa työpaikassa, tehtävän vaihdon muodossa.
        Jatko johtui vain kutiavista jalkapohjistani.

Huolimatta varsinkin loppuvuosien mielenkiintoisista, haasteellisista ja palkitsevista töistä en harkinnut hetkeäkään niiden jatkamista.
        Eipä tarvinnut montaa kertaa kieltäytyä tarjotusta.

Olemme erilaisia. Joku pelkää muutosta nähden siinä vain uhkia eikä mahdollisuuksia.
        Joku motivoi jatkamispäätöksensä taloudellisilla tekjöillä.
        Eräälle tuttavalleni työ oli pakopaikka kotoa. Hänen vaimonsa oli jo eläkkeellä.
        Jollekin työ yksinkertaisesti on vain muodostunut niin tärkeäksi osaksi elämän sisältöä, että siinä roikutaan viime tippaan.

Kukin tyylillään. Kunhan pysyy ja tulee onnelliseksi.

• laiska-lasse kirjoitti:

Oman elämän suunnittelua. Elämässä on muutakin kuin työ. No, eipä se ole uutinen.

Koko liittomme ajan olemme hahmottaneet elämämme raameja hieman pitemmällä tähtäyksellä.
        Eräs 4-kympin tienoissa tehty hahmotus oli vetäytyminen palkkatyöstä 5-kympin paikkeilla. Työstä riippumatta.

Silloinkin vetäytyminen tapahtui "pehmeästi. Ei minkään osaeläkkeen eikä osa-aikatyön muodossa.

Ainoastaan 80-luvun puolessa välissä olin turhautunut silloiseen työhöni mutta siihenkin tuli korjaus samassa työpaikassa, tehtävän vaihdon muodossa.

Huolimatta varsinkin loppuvuosien mielenkiintoisista, haasteellisista ja palkitsevista töistä en harkinnut hetkeäkään niiden jatkamista.

Olemme erilaisia. Joku pelkää muutosta nähden siinä vain uhkia eikä mahdollisuuksia.
        Eräälle tuttavalleni työ oli pakopaikka kotoa. Hänen vaimonsa oli jo eläkkeellä.
        Jollekin työ yksinkertaisesti on vain muodostunut niin tärkeäksi osaksi elämän sisältöä, että siinä roikutaan viime tippaan.

Ollaan todella eri elämäntilanteessa. Yh-äipän motivaatiot elättää kolme yhden palkalla ovat varmaan eri kuin kahden omillaan pärjäävän eläkeläisen. Minähän haalin kaikki ne työvuorotkin, joista tienaa parhaiten, kun pariskunnat haluavat vastaavina aikoina viettää yhteistä laatuaikaa ja ovat valmiita sen vuoksi tinkimään elintasosta. Sen heille kernaasti myös suon, koska varmasti itsekin haluaisin heidän sijassaan kuherrella mieluummin viikoloput rakkaani kyljessä kuin olla töissä.

• juupa jaapa
        laiska-lasse kirjoitti:

Oman elämän suunnittelua. Elämässä on muutakin kuin työ. No, eipä se ole uutinen.

Hienoa että elämäsi on suurin kaartein mennyt niin kuin olet kaavaillutkin. Silloin kun hommat menevät ongelmista huolimatta ns. putkeen, on helppo huokaillla muitten onnea tai epäonnea. Silloin myös jää helposti huomaamatta tilanteet joissa ei juuri vaihtoehtoja ole, esim. PupuPuskasta kommentit. Sanoisin tähän vielä että mikään tässä elämässä ei ole takuuvarmaa, mitä tahansa voi käydä ja kelle tahansa. Silloin kaikki hienot jutut valuvat hiekkaan, tulevaisuudensuunnitelmat menevät uusiksi ja kaikki on päin persettä. Tule siinä sitte onnelliseksi.

• Sinnikäs sissi
        juupa jaapa kirjoitti:

Hienoa että elämäsi on suurin kaartein mennyt niin kuin olet kaavaillutkin. Silloin kun hommat menevät ongelmista huolimatta ns. putkeen, on helppo huokaillla muitten onnea tai epäonnea. Silloin myös jää helposti huomaamatta tilanteet joissa ei juuri vaihtoehtoja ole, esim. PupuPuskasta kommentit. Sanoisin tähän vielä että mikään tässä elämässä ei ole takuuvarmaa, mitä tahansa voi käydä ja kelle tahansa. Silloin kaikki hienot jutut valuvat hiekkaan, tulevaisuudensuunnitelmat menevät uusiksi ja kaikki on päin persettä. Tule siinä sitte onnelliseksi.

Toisille / joillekin muutos ja / tai kaiken uusiksi ja päin pershettä meneminen tarkoittavat uusia mahdollisuuksia. Asioiden uudestaan puntarointia, suunnittelua, toteutusta, eteen päin elämistä kaikesta huolimatta. Elämä ei lopu siihen, että "kaikki hienot jutut valuvat hiekkaan", jos niin käy, etsitään ja otetaan käyttöön uudet hienot jutut. Katsele valoisammin, pysyt terveempänä.

• laiska-lasse
        PupuPuskasta kirjoitti:

Ollaan todella eri elämäntilanteessa. Yh-äipän motivaatiot elättää kolme yhden palkalla ovat varmaan eri kuin kahden omillaan pärjäävän eläkeläisen. Minähän haalin kaikki ne työvuorotkin, joista tienaa parhaiten, kun pariskunnat haluavat vastaavina aikoina viettää yhteistä laatuaikaa ja ovat valmiita sen vuoksi tinkimään elintasosta. Sen heille kernaasti myös suon, koska varmasti itsekin haluaisin heidän sijassaan kuherrella mieluummin viikoloput rakkaani kyljessä kuin olla töissä.

Viittasin kintaalla aktiivi-iässä hahmotettuun elämään 10-vuoden tähtäyksellä.
        40v vaiheessa olivat penskat pieniä, rakennusvelat niskassa ja vaimo teki 5:n kotivuoden jälkeen kaupan kassalla 22h / viikko.

En ole perehtynyt yksinhuoltajien arkeen mutta tuttavapiirissämme on yksi, samoin 3:n lapsen yksinhuoltajaäiti joka työskentelee matalapalkka-alalla.
        Hän ei valita mistään ja päällisin puolin katsottuna hän elää varsin vaurasta elämää.
        Rivitaloasunto 4h k vuokralla, uudehko auto jonka huollattaa merkkiliikeessä.
        Vaimoni väittämän mukaan seurailee pukeutumisessaan kohtuullisesti trendejä jne.

Lottovoittoakaan ei ole syytä epäillä.

• juupa jaapa kirjoitti:

Koskaan kaikki ei mene suunnitelmien mukaan joten pitemmän tähtäyksen yksityiskohtiin on turha panostaa.
        Vuoden voi vielä melko hyvin suunnitella ja valmistella mutta 5 - 10v on jo aikajänne jolle hahmotimme tavoitteet ja välietapit.
        Välietapeissa tarkistimme ja tarkensimme suunnittelua.

Pääpiirteissään jutut ovat menneet putkeen.
        Viime vuonna poksahtanut syöpä aiheutti poikkeavan hässäkän.
        Kaksi leikkausta ja pitkä toipuminen oli otettava asiana jolle ei voinut mitään.

Nyt on juttu normalisoitumassa ja olemme palaamassa entiseen elämäntapaan.

Tyytyväiseksi ( onnelliseksi ) ei tule poistamalla tyytymättömyystekijöitä. Seurauksena on vain vähäisempi tyytymättömyys.
        Tyytyväisyystekijät ovat eri asioita.

Ei meillä ole ollut, eikä ole mitään hienoja juttuja. Vain tavallista taapertamista mutta suuntaan on yritetty vaikuttaa itse.

Uhraan energiaa vain niihin asioihin joihin voin vaikuttaa.
        Omien vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella olevien kanssa on turha puristella kiveksiään!

• laiska-lasse kirjoitti:

Viittasin kintaalla aktiivi-iässä hahmotettuun elämään 10-vuoden tähtäyksellä.
        40v vaiheessa olivat penskat pieniä, rakennusvelat niskassa ja vaimo teki 5:n kotivuoden jälkeen kaupan kassalla 22h / viikko.

En ole perehtynyt yksinhuoltajien arkeen mutta tuttavapiirissämme on yksi, samoin 3:n lapsen yksinhuoltajaäiti joka työskentelee matalapalkka-alalla.
        Hän ei valita mistään ja päällisin puolin katsottuna hän elää varsin vaurasta elämää.
        Rivitaloasunto 4h k vuokralla, uudehko auto jonka huollattaa merkkiliikeessä.
        Vaimoni väittämän mukaan seurailee pukeutumisessaan kohtuullisesti trendejä jne.

Lottovoittoakaan ei ole syytä epäillä.

Tosi hienoa että tuttavasi on lapsineen saanut pidettyä elämänsä ja taloutensa hallinnassa. Varmaan lisäksi vielä pitää kotinsakin siistinä ja lapset ovat hyvin kasvatettuja. Ei hän varmaan n. 50 euron yh-korotuksellakaan ole päässyt rikastumaan. Ei se, että hän pärjää hyvin, ole sinulta pois.

• Sinnikäs sissi kirjoitti:

Toisille / joillekin muutos ja / tai kaiken uusiksi ja päin pershettä meneminen tarkoittavat uusia mahdollisuuksia. Asioiden uudestaan puntarointia, suunnittelua, toteutusta, eteen päin elämistä kaikesta huolimatta. Elämä ei lopu siihen, että "kaikki hienot jutut valuvat hiekkaan", jos niin käy, etsitään ja otetaan käyttöön uudet hienot jutut. Katsele valoisammin, pysyt terveempänä.

Noin juuri. Ehkä monelle voisi olla terveellistä vaihtaa alaa tai ainakin työpaikkaa määräajoin. Uupunellakin saattaa olla varastossa yllättäviä voimavaroja, kun ne saa suunnattua johonkin ihan uuteen juttuun.

• PupuPuskasta kirjoitti:

Noin juuri. Ehkä monelle voisi olla terveellistä vaihtaa alaa tai ainakin työpaikkaa määräajoin. Uupunellakin saattaa olla varastossa yllättäviä voimavaroja, kun ne saa suunnattua johonkin ihan uuteen juttuun.

Jep. Monta kertaa on tullut vaihdettua. Jopa vieraassa maassa ja vieraalla kielellä. Uudet kuviot ei ole koskaan pelottanut, vaihtelu virkistää.

Olen kanssasi samaa mieltä, että kyllä niitä voimavaroja löytyy kun ensin löytää sen oman jutun. Paljon on kivaa työtä maailmassa.

• väsyttää

Mä olen 59 v., ja raskaassa fyysisessä työssä. Onnekseni tykkään alasta jossa on myös asiakaspalvelua, mutta ihan viime aikoina olen huomannut että tahti hidastuu eikä motivaatiokaan ole samaa kuin ennen. Harmikseni en pääse osa-aikaeläkkeelle koska mulla on sopimus osa-aikatyöstä, vaikka teenkin täysiä työviikkoja. Tänään tipahti ilmoitus työeläkkeen ja vanhuuseläkkeen määrästä. Vielä kun tietäisi tuleelko työeläke vanhuuseläkkeen lisäksi vai sisältyykö se vanhuuseläkkeeseen vai onko jotain muita kommervenkkejä ehkä vielä matkassa.

• av

Näin on kun vanhuus tulee--- kuitenkin täytyy olla kipinä elämään joka on varmaan myös sinulla.

Haaveilla täytyy olla perusta, ex rahassa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      170
      6524
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      58
      4462
    3. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      28
      3098
    4. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      61
      2977
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1895
    6. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      15
      1554
    7. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      27
      1536
    8. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      38
      1485
    9. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      34
      1330
    10. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      44
      1230
    Aihe