Liikkuva munuainen ja munuaisaltaan laajentuma

Kidney

Löytyykö kohtalotovereita joilla on samat vaivat? Kaipaisin kuulla kokemuksia kyseisistä vaivoista. Itselläni todettiin vähän aikaa sitten liikkuva munuainen, oireina oli oikeanpuoleista kylkikipua joka säteili selkään ja vatsanpuolelle kylkikaaren alle.

Minulle tehtiin vatsanalueen ultra ja varjoainekuvaus , nyt seuraavana on gammakuvaus munuaisista.
Kivut ovat päivittäisiä ja litalginia joudun ottamaan kipuihin.
Netistä olen yrittänyt etsiä tietoa, mutta sitä löytyy todella niukasti.
Olisi mukava saada enemmän tietoa, osa lääkäreistä ei ollut ikinä kuullutkaan moisesta vaivasta, liikkuvasta munuaisesta. Urologille en ole vielä päässyt koska jonot on niin pitkät.

3

7169

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Täällä on yksi kohtalotoverisi! Minä sain kahteen otteeseen muutaman kk:n välein useita päiviä kestävän kipukohtauksen, johon TK:n eka päivystävät lääkäri arpoi lihasjännitystä ja toinen sappikiviä lähettäen särkylääkkeiden kanssa kotiin. Mikään lääke ei vienyt kovaa yötäpäivää jatkuvaa kipua, ei edes Panacod, joten kohtaukset olivat rankkoja tosi koviin synnytyskipuihin verrattavia. Toisella kerralla kipu lieveni parissa päivässä, mutta jatkui kuitenkin, jolloin menin oman TK:n lääkärille, joka lähetti minut ultraan, jossa todettiin oikean munuaisaltaan laajentuneen.

      Pääsin pätevän urologin hoitoon, urografiassa todettiin molempien munuaisteni myös liikkuvan, vaikka vain oikeanpuoleinen vaivasi. Urologi päätti kokeilla, auttako kolmeksi kuukaudeksi munuaisesta virtsarakkoon asennettu stentti (putki, jossa on reikiä). Se ei auttanut, joten oikeaan munuaiseen kohdistuva leikkaus oli ainoa vaihtoehto. Kipuja minulla ei tänä aikana ollut, paitsi stentti vähän tuntui rakossa ja juoksutti vessassa, mutta ei se kovasti häirinnyt. Jos ei olisi ollut tarvetta muotoilla munuaisallasta pienemmäksi, olisi tähystysleikattu, mutta avoleikkaus oli minun tapauksessani välttämätön.

      Operaation aikana löytyi ylläri: verisuoni oli kiertynyt virtsanjohtimen ympärille sen yhtymäkohdassa munuaiseen, joten johdin täytyi katkaista ja tietysti kursia kiinni. Munuaiset ommeltiin kiinni ja oikean allasta muotoiltiin. Leikkaus oli iso, olin viikon sairaalassa, mutta toivuin siitä nopeasti, olin silloin 53 v, hyväkuntoinen liikuin paljon, kuten nykyäänkin, nyt siitä on 6 vuotta. Olen iloinen, että tulin kuntoon, olen voinut elää täyttä elämää sen jälkeen ilman mitään vaivoja. Jo ekassa kontrollissa todettiin munuaisteen taas liikkuvan, mutta niille ei tehdä mitään, koska eivät vaivaa, kontrolleja on ollut tähän asti, munuaiset toimivat riittävästi, oikea vähän huonommin, mutta voin hyvin. Hienoa, kun tällaisia leikkauksia voidaan tehdä. Toivon Sinulle kaikkea hyvää, kerro kuulumisiasi, jos haluat, kiinnostaa!

      • Majoni

        Moi. Vähän tullut muita kommentteja muttta mä elän tällä hetkellä vastaavan löydöksen kanssa. Hydronefroosi / vesimumuainen löydetty 2 vkoa sitte ja kohta alkaa tutkimjkset. Huolettaa kovin, ultralääkärin mukaan tämä vaiva on ollut mulla jo pitkään. Niin näytti munuainen jo vaurioituneen. Muutama vatsakramppi (pari tuntia) oli vuosi, pari sitten. Liekö oire? Ja hieman aina oikea alaselkä/ kylki jumissa. Buranalla on menty, toivottavasti vasen on kunnossa. Aika vähän on tästä netissä, aikuisilla (ei raskaana) havaittuna.


    • Anonyymi

      Minulla oli liikkuva munuainen. Kovat selkäkivut. Kun leikattiin, siihen loppui kipu. Leikkaus v. 1979. Rape

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe