missä kaupoissa myydään marjaharavia?

marjaharvan

Missä kaupoissa myydään marjaharavia ja minkä hintaisia ne ovat?

3

2632

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Reijo K

Posiolta saapi vielä tilata suoraan valmistajalta.Hinta 40 postitusk.11euroa.Muutama jäljellä eikä tällekesää lisää tule.Puh.040-5963052

• haravasta

Taitavat olla yksittäisten tekijöiden valmisteita, kuten tuon Reijo K:n. Harava vaatii oikeastaan vielä myös erityisen poiminta-astian, jonka pitää olla oikeanlainen. Näin kyllä kerran thaipoimijoiden vetävän marjaa haravalla suoraan ämpäriin, mutta raskaan ja vähän vaikean näköistä kumartalua se oli.

Haravan teko ei ole kovin vaikeaa, hitsausvälineet tosin tarvitaan. Piikit ovat suurin "ongelma" ja niitä tippuukin silloin tällöin. Pianolanka 3-3,5mm läpimitaltaan toimii, teräksiset naulat ovat vielä lujemmat. Pituutta niissä saa olla 7-8 cm, piikkien väli jotain 9mm, ei liian tiheä. Haravan leveys n. 25-30 cm, leveämpi alkaa olla jo kömpelö. Piikit hitsataan joko kulma- tai neliöprofiiliin porattuihin reikiin ylhäältä päin.

Varreksi käy vanha alumiinisauva, johon käsivarren ympärille tuleva rengas ja poikkikahva kiinnitetään poimijan käsivarren mittojen mukaan. Puuvarsi tai neliöprofiili käyvät myös. Alapäähän itse harava sopivaan kulmaan sekä "ottavuuden" että sivukulman suhteen. Alumiinivarren etu on helppo säädettävyys taivuttamalla. Olen nähnyt myös yksinkertaisen löylykauha -mallisen kädensijan. Se on kuitenkin otteeltaan heikompi (ei poikkikahvaa) ja varreltaan lyhyempänä vaatii kumartelua enemmän kuin "oikea" varsi.

Hyvä poiminta-astia on sopivan kokoinen, vetää reilut 5kg marjaa ennen tyhjentämistä. Enemmästä rasittuu vasen käsi. Kiinnipitokahvan tulee olla sellaisella korkeudella, että siiitä saa tukea. Omani on nivelöity alhaalta. Parista vanhasta muovikanisterista astiaa voi yrittää rakennella, myös kangas/kehikko -rakenteisen astian olen nähnyt.

Enimillään olen vetänyt omatekoisella haravalla 5 tunnissa 100kg puolukkaa. Tämä kertoo kuitenkin enemmän marjan määrästä kuin välineistä tai poimijasta. Normaali määrä on jotain 10 kg tunnissa, ei aina sitäkään. Kuitenkin harava on käsikoneeseen verrattuna nopeampi ja ennen kaikkea kevyempi tapa poimia marjoja. Vähän huonommastakin marikosta sillä jaksaa vielä poimia.

• Reijo K

No eipä tarvi ko 30 l saavin esim.Ei ko marjat talteen.Keräilyastia on aina erikseen.Tosin ite poimin parisangollista saaviin ja kaadan sitten kantoastiaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      364
      8223
    2. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      159
      2572
    3. Oletko samaa mieltä

Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      76
      928
    4. Sylikkäin.

Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta
      Ikävä
      60
      853
    5. Postilaatikoista

Tuntuu kaikki tietävän tekijän/tekijät, mutta miksi nimiä ei julkaista???
      Kihniö
      25
      826
    6. Nainen arvaa kuka

En ikävä kyllä elä enää pitkään
      Ikävä
      55
      823
    7. Sano nyt kiertääkö

Huhut meistä tai jostain muusta?
      Ikävä
      64
      812
    8. Kuka pistetty kylmäksi

Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      12
      810
    9. Mietin että

Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      46
      786
    10. Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!

"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss
      Maailman menoa
      68
      713
    Aihe