Pärjääkö 200 eurolla kuussa?

köyhäilijä

Aloitin yliopisto-opinnot Helsingissä ja asun tällä hetkellä edullisessa opiskelija-asunnossa. Otin opintolainan, joten tuloni opintotuen lisäksi ovat n 800 e/kk. Koska vuokrani on vain 260 e kuussa, rahaa jää paljon yli, ja tuhlaan mm. ruokaan välillä yli 300 e kuussa.
Ongelmani on se, että haluaisin muuttaa lähemmäs keskustaa, jossa vuokrataso on tunnetusti järkyttävä. Onko 800 e tuloilla varaa asua asunnossa, jonka vuokra on 600-700 e ? Olen valmis tinkimään monesta asiasta asunnon vuoksi, mutta jossain se rajakin varmaan tulee vastaan. Paljonko opiskelijat keskimäärin käyttävät rahaa ruokaan kuussa, voiko alle 200 e syödä suht. terveellisesti?
Mikä on teidän mielestänne minimisumma joka vuokran jälkeen tulee jäädä käteen, itse kuvittelisin, että 300 e pärjää joten kuten????? Minulla on reilu tonni säästöjä, mutta haluaisin käyttää säästöjä vain pakon edessä. Lisäksi uskon, että saisin vanhemmiltani ehkä 100 e kuussa, jos kehtaisin pyytää. Tuloni olisivat siis n 900 e ( säästöt) . Pärjääkö tällä? Saan todennäköisesti ensi vuoden toukokuussa 3500e perinnön, mutta en haluaisi tämänkään varaan laskea.
Anteeksi sekavasta tekstistä, kaipaisin neuvoja muilta opiskelijoilta tai pienituloisilta. Haluaisin tietää, millainen elintaso on muutamilla satasilla saavutettavissa. En kaipaa neuvoja kuten "hanki töitä" tai "pysy opiskelija-asunnossa".

269

13522

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eläkeläinen

      Ei 800€/kk tuloilla ole varaa asua 700€/kk asunnossa. Ruokaan kannattaa varata 300€/kk. Itselläni ruokaan menee toisinaan n.250€ kk. Laitan itse ruuat, jotain ostan eräpäivätuotteena jos sattuu kohdalle. Minulla on aina kaapissa makarooneja , tonnikalaa , näkkileipää ja puuroaineksia joita yleensä ostan kerralla vähän enemmän joten niitä ei siis tarvitse ihan joka kk ostaa. Oma menoerä sekin. Näin siksi että toisena kuukautena voi laskuja olla enemmän.. Sekin pitää ottaa huomioon että, voi sairastua ja tarvitsee ehkä jonkin lääkekuurin. Lääke ei välttämättä maksa montaakaan euroa mutta,siihenkin pitää se raha jostain löytyä... Kirppareilta voi tehdä kivojakin löytöjä mutta joskus on vaan niin että joskus kannattaa kerralla ostaa esim. kunnon kengät ,nekin alennusmyynnistä..

      • entinen opiskelija

        Tiesittekö, että makaroni on kallista "ravintoa". Tonnikala on tietenkin terveellisempää, mutta laskekaapa kilohinta sillekin. Olen aina ihmetellyut mitenkä opiskelijoilla on varaa ostaa jatkuvasti tonnikalaa ja makaroni, mutta tiedän, ettei opiskelijat viitsi tehdä kunnon ruoka-aineista ruokaa. Siihen pitäsi nähdä hiukan enemmän vaivaa kuin makaronipussin ja säilyketölkin avaamiseen.

        Milloinka olette kuulleet tai nähneet, että opiskelija ostaisi silakoita, perunaa, ruisjauhoja ... joista saisi terveellisen, täyspainoisen aterian? Ei, ei opiskelija viitsi nähdä vaivaa, mutta valittaa pitää kuitenkin, vaikka voisi elää toisinkin.

        Opiskelija haluaa helppoa elämää. Turha väittää että opiskelu nielee kaiken ajan ja energian. Olenhan opiskellut aikoinaan itsekin. Ei vain ollut koskaan varaa ostaa makaronia ja tonnikalaa. Ei olutta, eikä ollut autoakaan.

        Kävin myös ongella ja tein ruuaksi saamani syötävät kalat. Kyllä on monesti paistettu särkeä pannulla, vaikka sitä roskakalaksi tituleerataan. Kävin myös sienessä ja niistäkin tein ruokaa. Kyllä opiskelukaverit tulivat mielellän syämään luokseni keitettyjä perunoita ja sienikastiketta. Eivät kyllä itse viitsineet niitä tehdä!

        No, noista köyhistä opiskeluajoista on karttunut hyvä ruuanlaittotaito vähistä aineksista ja varsinkin kalaruokien valmistuksessa olen tosi hyvä vaikka itse kehnukin. Muta ovat muutki kehuneet.


      • opiskelijatytsyhki
        entinen opiskelija kirjoitti:

        Tiesittekö, että makaroni on kallista "ravintoa". Tonnikala on tietenkin terveellisempää, mutta laskekaapa kilohinta sillekin. Olen aina ihmetellyut mitenkä opiskelijoilla on varaa ostaa jatkuvasti tonnikalaa ja makaroni, mutta tiedän, ettei opiskelijat viitsi tehdä kunnon ruoka-aineista ruokaa. Siihen pitäsi nähdä hiukan enemmän vaivaa kuin makaronipussin ja säilyketölkin avaamiseen.

        Milloinka olette kuulleet tai nähneet, että opiskelija ostaisi silakoita, perunaa, ruisjauhoja ... joista saisi terveellisen, täyspainoisen aterian? Ei, ei opiskelija viitsi nähdä vaivaa, mutta valittaa pitää kuitenkin, vaikka voisi elää toisinkin.

        Opiskelija haluaa helppoa elämää. Turha väittää että opiskelu nielee kaiken ajan ja energian. Olenhan opiskellut aikoinaan itsekin. Ei vain ollut koskaan varaa ostaa makaronia ja tonnikalaa. Ei olutta, eikä ollut autoakaan.

        Kävin myös ongella ja tein ruuaksi saamani syötävät kalat. Kyllä on monesti paistettu särkeä pannulla, vaikka sitä roskakalaksi tituleerataan. Kävin myös sienessä ja niistäkin tein ruokaa. Kyllä opiskelukaverit tulivat mielellän syämään luokseni keitettyjä perunoita ja sienikastiketta. Eivät kyllä itse viitsineet niitä tehdä!

        No, noista köyhistä opiskeluajoista on karttunut hyvä ruuanlaittotaito vähistä aineksista ja varsinkin kalaruokien valmistuksessa olen tosi hyvä vaikka itse kehnukin. Muta ovat muutki kehuneet.

        Hienoa yleistystä. Olen opiskelija, kasvissyöjä. Teen kaikki ruokani itse, koska se tulee halvemmaksi. Makaroni on halvempaa kuin esimerkiksi peruna, mutta käytän silti viimeksimainittua enemmän. Siinä on sentään jotain vitamiineja edes. Juurekset ovat Suomessa muutenkin edullisia, niitä kannattaa hyödyntää. Liha ja kala ovat yleensä kalliita, joten jauhelihan asemesta kannattaa kokeilla vaikkapa soijarouhetta. 500 g:n paketti maksaa halvimmillaan alle 2 euroa ja siitä tulee yhteensä kilo syötävää. Leipä kannattaa myös leipoa itse, silläkin säästää paljon. Ja autoa minulla ei todellakaan ole, vaan käytän julkisia/pyörää/kävelen tilanteesta riippuen. Että joopa joo, opiskelijat ovat tyhmiä ja laiskoja, minun nuoruudessani...

        Minä kulutan ruokaan kuukaudessa noin 150 euroa. Periaatteessa siis 800 e:n tuloilla voisi asua kalliissakin asunnossa, mutta onkohan siinä silti järkeä. Entäs jos tulee äkillinen tarve matkustaa/lääkärireissu tms asia, johon tarvitsisi rahaa?


      • ap
        opiskelijatytsyhki kirjoitti:

        Hienoa yleistystä. Olen opiskelija, kasvissyöjä. Teen kaikki ruokani itse, koska se tulee halvemmaksi. Makaroni on halvempaa kuin esimerkiksi peruna, mutta käytän silti viimeksimainittua enemmän. Siinä on sentään jotain vitamiineja edes. Juurekset ovat Suomessa muutenkin edullisia, niitä kannattaa hyödyntää. Liha ja kala ovat yleensä kalliita, joten jauhelihan asemesta kannattaa kokeilla vaikkapa soijarouhetta. 500 g:n paketti maksaa halvimmillaan alle 2 euroa ja siitä tulee yhteensä kilo syötävää. Leipä kannattaa myös leipoa itse, silläkin säästää paljon. Ja autoa minulla ei todellakaan ole, vaan käytän julkisia/pyörää/kävelen tilanteesta riippuen. Että joopa joo, opiskelijat ovat tyhmiä ja laiskoja, minun nuoruudessani...

        Minä kulutan ruokaan kuukaudessa noin 150 euroa. Periaatteessa siis 800 e:n tuloilla voisi asua kalliissakin asunnossa, mutta onkohan siinä silti järkeä. Entäs jos tulee äkillinen tarve matkustaa/lääkärireissu tms asia, johon tarvitsisi rahaa?

        Osta seksiä varakkaalta naiselta niin luulen että hänellä on paljon rahaa


      • Ulkomailta

        Suomessahan pärjää tosi hyvin kaikki . Ruoka on hirveän halpaa ja vuokrat alhaisia . Mitä te täällä valitatte . Sosiaalista hakekaa lisää rahaa . Niin ne muutkin tekee .


      • wedwe
        opiskelijatytsyhki kirjoitti:

        Hienoa yleistystä. Olen opiskelija, kasvissyöjä. Teen kaikki ruokani itse, koska se tulee halvemmaksi. Makaroni on halvempaa kuin esimerkiksi peruna, mutta käytän silti viimeksimainittua enemmän. Siinä on sentään jotain vitamiineja edes. Juurekset ovat Suomessa muutenkin edullisia, niitä kannattaa hyödyntää. Liha ja kala ovat yleensä kalliita, joten jauhelihan asemesta kannattaa kokeilla vaikkapa soijarouhetta. 500 g:n paketti maksaa halvimmillaan alle 2 euroa ja siitä tulee yhteensä kilo syötävää. Leipä kannattaa myös leipoa itse, silläkin säästää paljon. Ja autoa minulla ei todellakaan ole, vaan käytän julkisia/pyörää/kävelen tilanteesta riippuen. Että joopa joo, opiskelijat ovat tyhmiä ja laiskoja, minun nuoruudessani...

        Minä kulutan ruokaan kuukaudessa noin 150 euroa. Periaatteessa siis 800 e:n tuloilla voisi asua kalliissakin asunnossa, mutta onkohan siinä silti järkeä. Entäs jos tulee äkillinen tarve matkustaa/lääkärireissu tms asia, johon tarvitsisi rahaa?

        makaroni on kyllä kalliimpaa kuin peruna, jos haluaa ostaa ns. "terveysmakaronia" johon on lisätty vitamiineja ja hivenaineita, mutta normimakaronissa 3pss/1e ei ole hyötyaineita nimeksikään...
        perunan kilohinta on yleensä n. 70-80c..mistä saat makaronia samalla hinnalla yhtä paljon...


      • rambo79
        entinen opiskelija kirjoitti:

        Tiesittekö, että makaroni on kallista "ravintoa". Tonnikala on tietenkin terveellisempää, mutta laskekaapa kilohinta sillekin. Olen aina ihmetellyut mitenkä opiskelijoilla on varaa ostaa jatkuvasti tonnikalaa ja makaroni, mutta tiedän, ettei opiskelijat viitsi tehdä kunnon ruoka-aineista ruokaa. Siihen pitäsi nähdä hiukan enemmän vaivaa kuin makaronipussin ja säilyketölkin avaamiseen.

        Milloinka olette kuulleet tai nähneet, että opiskelija ostaisi silakoita, perunaa, ruisjauhoja ... joista saisi terveellisen, täyspainoisen aterian? Ei, ei opiskelija viitsi nähdä vaivaa, mutta valittaa pitää kuitenkin, vaikka voisi elää toisinkin.

        Opiskelija haluaa helppoa elämää. Turha väittää että opiskelu nielee kaiken ajan ja energian. Olenhan opiskellut aikoinaan itsekin. Ei vain ollut koskaan varaa ostaa makaronia ja tonnikalaa. Ei olutta, eikä ollut autoakaan.

        Kävin myös ongella ja tein ruuaksi saamani syötävät kalat. Kyllä on monesti paistettu särkeä pannulla, vaikka sitä roskakalaksi tituleerataan. Kävin myös sienessä ja niistäkin tein ruokaa. Kyllä opiskelukaverit tulivat mielellän syämään luokseni keitettyjä perunoita ja sienikastiketta. Eivät kyllä itse viitsineet niitä tehdä!

        No, noista köyhistä opiskeluajoista on karttunut hyvä ruuanlaittotaito vähistä aineksista ja varsinkin kalaruokien valmistuksessa olen tosi hyvä vaikka itse kehnukin. Muta ovat muutki kehuneet.

        jees tonnikala on nykyään hemmetin kallista 1.59e purkki


      • 18+18
        wedwe kirjoitti:

        makaroni on kyllä kalliimpaa kuin peruna, jos haluaa ostaa ns. "terveysmakaronia" johon on lisätty vitamiineja ja hivenaineita, mutta normimakaronissa 3pss/1e ei ole hyötyaineita nimeksikään...
        perunan kilohinta on yleensä n. 70-80c..mistä saat makaronia samalla hinnalla yhtä paljon...

        19 snt /400g pussi, lyhyellä matikalla pääteltynä makaronia saa siis 1600g sillä 80snt:llä. Ja keitettynä paino lisääntyy, joten niin paljoa ei tarvitse keittää saadakseen mahansa täyteen kuin täytyisi perunaa.

        Hölmö väittely, mutta osallistuimpa kuitenkin.

        AP.Halvalla syö jos viitsii nähdä vaivaa sen syömisen eteen. SÄästätkö esim bussikortin hintaa jos muutat keskustaan..?


      • 13334550008888888888
        opiskelijatytsyhki kirjoitti:

        Hienoa yleistystä. Olen opiskelija, kasvissyöjä. Teen kaikki ruokani itse, koska se tulee halvemmaksi. Makaroni on halvempaa kuin esimerkiksi peruna, mutta käytän silti viimeksimainittua enemmän. Siinä on sentään jotain vitamiineja edes. Juurekset ovat Suomessa muutenkin edullisia, niitä kannattaa hyödyntää. Liha ja kala ovat yleensä kalliita, joten jauhelihan asemesta kannattaa kokeilla vaikkapa soijarouhetta. 500 g:n paketti maksaa halvimmillaan alle 2 euroa ja siitä tulee yhteensä kilo syötävää. Leipä kannattaa myös leipoa itse, silläkin säästää paljon. Ja autoa minulla ei todellakaan ole, vaan käytän julkisia/pyörää/kävelen tilanteesta riippuen. Että joopa joo, opiskelijat ovat tyhmiä ja laiskoja, minun nuoruudessani...

        Minä kulutan ruokaan kuukaudessa noin 150 euroa. Periaatteessa siis 800 e:n tuloilla voisi asua kalliissakin asunnossa, mutta onkohan siinä silti järkeä. Entäs jos tulee äkillinen tarve matkustaa/lääkärireissu tms asia, johon tarvitsisi rahaa?

        Kasvissyöjänä voisit syödä sipsejäkin. Sipsit on hyvin täyttäviä kun niisä on paljon rasvaakin. Prismasta niitä suolasipsejä saa 1,7€ 400g pussi. Yksi tällainen sipsipussi riittää päivän pääruoaksi, se on niin täyttävää ja siitä tule tukeva olo. Minä olen syönyt juuri näitä sipsejä pääruokanani jo toista vuotta. Muserran nämä sipsit pieneksi silpuksi ja sellaisena ne syön. Tähän sitten voi jotain pientä lisäksi ostaa, tai syö vaikka 2 tällaista sipsipussia jos on oikein nälkä. Myös ranskalaisia perunoita olen paljon syönyt ja nekin ovat täyttäviä ja hyvin edullisia kilon pusseissa.


      • lällälläääää
        13334550008888888888 kirjoitti:

        Kasvissyöjänä voisit syödä sipsejäkin. Sipsit on hyvin täyttäviä kun niisä on paljon rasvaakin. Prismasta niitä suolasipsejä saa 1,7€ 400g pussi. Yksi tällainen sipsipussi riittää päivän pääruoaksi, se on niin täyttävää ja siitä tule tukeva olo. Minä olen syönyt juuri näitä sipsejä pääruokanani jo toista vuotta. Muserran nämä sipsit pieneksi silpuksi ja sellaisena ne syön. Tähän sitten voi jotain pientä lisäksi ostaa, tai syö vaikka 2 tällaista sipsipussia jos on oikein nälkä. Myös ranskalaisia perunoita olen paljon syönyt ja nekin ovat täyttäviä ja hyvin edullisia kilon pusseissa.

        Mahtaisko mennä ne säästöt sitten lääkärin, lääke- ja vitamiinikuluihin... Onneksi tiedän että kirjoittamasi on provoa :)


      • Impala87

        Et pärjää 200 eurolla. Eläminen ei ole vain ruokaa. Mistä hankit vaatteet, lääkkeet, pesuaineet, matkustamisen, puhelimeen, nettiin, opiskelutarvikkeisiin...

        Opiskelijaruoka maksaa n. 2-2,50 e/annos. Kuukaudessa on 30 päivää eli ruokakulut opiskelijaruokalassa 75 euroa. Jos syöt aamupalan, toisen lämpimän ruuan ja iltapalan sekin maksaa jotakin.

        Kaupan roskiksesta dyykkaamalla saattaa saada jotakin syötävää. Mutta kuinka kauan jaksat tuollaista ja onko se pitkän päälle edes turvallista.

        Seurakunnat jakaa ilmaista ruokaa, mutta vain kerran kuukaudessa. EU-apuruokaakin saa satunnaisesti.

        Vaatteet Pelastusarmeijasta saattaa olla mitä vaan. Toki myös laatua, ja jos koolla ei ole väliä...

        Kovan hinnan maksat keskusta-asumisesta, jos aijot sitten pihistellä tuolla 200 eurolla. Onko siinä mitään järkeä?

        Muuta vaikka kavereiden kanssa yhteisasuntoon, sekin on halvempaa.

        Jos sulla menee rahojen kanssa tosi toukille, niin on todennäköistä, että lennät asunnostasi pellolle maksamattomien vuokrien takia - ja saat merkinnän luottotietoihisi.


      • AlfMelmac
        opiskelijatytsyhki kirjoitti:

        Hienoa yleistystä. Olen opiskelija, kasvissyöjä. Teen kaikki ruokani itse, koska se tulee halvemmaksi. Makaroni on halvempaa kuin esimerkiksi peruna, mutta käytän silti viimeksimainittua enemmän. Siinä on sentään jotain vitamiineja edes. Juurekset ovat Suomessa muutenkin edullisia, niitä kannattaa hyödyntää. Liha ja kala ovat yleensä kalliita, joten jauhelihan asemesta kannattaa kokeilla vaikkapa soijarouhetta. 500 g:n paketti maksaa halvimmillaan alle 2 euroa ja siitä tulee yhteensä kilo syötävää. Leipä kannattaa myös leipoa itse, silläkin säästää paljon. Ja autoa minulla ei todellakaan ole, vaan käytän julkisia/pyörää/kävelen tilanteesta riippuen. Että joopa joo, opiskelijat ovat tyhmiä ja laiskoja, minun nuoruudessani...

        Minä kulutan ruokaan kuukaudessa noin 150 euroa. Periaatteessa siis 800 e:n tuloilla voisi asua kalliissakin asunnossa, mutta onkohan siinä silti järkeä. Entäs jos tulee äkillinen tarve matkustaa/lääkärireissu tms asia, johon tarvitsisi rahaa?

        Makaroni, heh, heh. Peruna täyttää ja ruisleipä, joskus jauhelihaa.


      • KOKKI KOLMONEN
        13334550008888888888 kirjoitti:

        Kasvissyöjänä voisit syödä sipsejäkin. Sipsit on hyvin täyttäviä kun niisä on paljon rasvaakin. Prismasta niitä suolasipsejä saa 1,7€ 400g pussi. Yksi tällainen sipsipussi riittää päivän pääruoaksi, se on niin täyttävää ja siitä tule tukeva olo. Minä olen syönyt juuri näitä sipsejä pääruokanani jo toista vuotta. Muserran nämä sipsit pieneksi silpuksi ja sellaisena ne syön. Tähän sitten voi jotain pientä lisäksi ostaa, tai syö vaikka 2 tällaista sipsipussia jos on oikein nälkä. Myös ranskalaisia perunoita olen paljon syönyt ja nekin ovat täyttäviä ja hyvin edullisia kilon pusseissa.

        Sipsejä joka pvä???? HUH HUH ! Missä ovat vitamiinit ja hivenaineet??? EN KYLLÄ SUOSITTELE TUOLLAISTA PASKAA SYÖMÄÄN. Halvalla saa terveellistäkin jos hieman miettii mitä ostaa ja mistä.


      • Tarpeeton lisäarvo
        rambo79 kirjoitti:

        jees tonnikala on nykyään hemmetin kallista 1.59e purkki

        Vähäsen aikaa sitten tölkkitonnikala maksoi 99senttiä purkki nyt se maksaa jo yli 1.49E joten...ei kannta alkaa edes miettimään mitä oikea aito tonnikalafile maksanee kauppahallissa?
        Arvatkaa minkä hinta laskee Suomessa?


      • vertaa laatua ja hin
        Tarpeeton lisäarvo kirjoitti:

        Vähäsen aikaa sitten tölkkitonnikala maksoi 99senttiä purkki nyt se maksaa jo yli 1.49E joten...ei kannta alkaa edes miettimään mitä oikea aito tonnikalafile maksanee kauppahallissa?
        Arvatkaa minkä hinta laskee Suomessa?

        Yhdessä tonnikalapurkissa on sisältöä noin 185 g ja siinä on vesi ja öljy mukana. Voi ihan hyvin laskea kilohinnan, jos itse tonnikalaa on on purkissa 100-150 g ja purkki maksaa 1,49 euroa. Kilohinnaksi tulee joka tapauksessa yli 10 euroa. Ei ole ihan halpaa. Kyllä muutakin ruokaa saa kympillä/kg. Ihan kunnon pihvinkin.

        Siis tonnikala on kallista ruokaa. Mutta kala on silti terveellistä ja hyvää. Lohtakin saa halvemmalla kuin purkkitonnikalaa.


      • tutki tutki
        opiskelijatytsyhki kirjoitti:

        Hienoa yleistystä. Olen opiskelija, kasvissyöjä. Teen kaikki ruokani itse, koska se tulee halvemmaksi. Makaroni on halvempaa kuin esimerkiksi peruna, mutta käytän silti viimeksimainittua enemmän. Siinä on sentään jotain vitamiineja edes. Juurekset ovat Suomessa muutenkin edullisia, niitä kannattaa hyödyntää. Liha ja kala ovat yleensä kalliita, joten jauhelihan asemesta kannattaa kokeilla vaikkapa soijarouhetta. 500 g:n paketti maksaa halvimmillaan alle 2 euroa ja siitä tulee yhteensä kilo syötävää. Leipä kannattaa myös leipoa itse, silläkin säästää paljon. Ja autoa minulla ei todellakaan ole, vaan käytän julkisia/pyörää/kävelen tilanteesta riippuen. Että joopa joo, opiskelijat ovat tyhmiä ja laiskoja, minun nuoruudessani...

        Minä kulutan ruokaan kuukaudessa noin 150 euroa. Periaatteessa siis 800 e:n tuloilla voisi asua kalliissakin asunnossa, mutta onkohan siinä silti järkeä. Entäs jos tulee äkillinen tarve matkustaa/lääkärireissu tms asia, johon tarvitsisi rahaa?

        Kukahan sanoi että opiskelijat ovat tyhmiä ja laiskoja?

        Mutta ovat kyllä laskoja tekemään itse ruokaa, näin oli minun nuoruudessani ja näin on edelleen. Seuraappa näkevin silmin tilannetta ja tutki asiaa.

        Itse olen opiskellut ravintoterapeutiksi, joten olen ollut aina kiinnostunut ruuasta ja sen terveellisyydestä. Mutta eivät kaikki ola. Senb sijaan rahan puutekin voi laittaa kiinnostumaan.


      • oikeistopropagandaa
        entinen opiskelija kirjoitti:

        Tiesittekö, että makaroni on kallista "ravintoa". Tonnikala on tietenkin terveellisempää, mutta laskekaapa kilohinta sillekin. Olen aina ihmetellyut mitenkä opiskelijoilla on varaa ostaa jatkuvasti tonnikalaa ja makaroni, mutta tiedän, ettei opiskelijat viitsi tehdä kunnon ruoka-aineista ruokaa. Siihen pitäsi nähdä hiukan enemmän vaivaa kuin makaronipussin ja säilyketölkin avaamiseen.

        Milloinka olette kuulleet tai nähneet, että opiskelija ostaisi silakoita, perunaa, ruisjauhoja ... joista saisi terveellisen, täyspainoisen aterian? Ei, ei opiskelija viitsi nähdä vaivaa, mutta valittaa pitää kuitenkin, vaikka voisi elää toisinkin.

        Opiskelija haluaa helppoa elämää. Turha väittää että opiskelu nielee kaiken ajan ja energian. Olenhan opiskellut aikoinaan itsekin. Ei vain ollut koskaan varaa ostaa makaronia ja tonnikalaa. Ei olutta, eikä ollut autoakaan.

        Kävin myös ongella ja tein ruuaksi saamani syötävät kalat. Kyllä on monesti paistettu särkeä pannulla, vaikka sitä roskakalaksi tituleerataan. Kävin myös sienessä ja niistäkin tein ruokaa. Kyllä opiskelukaverit tulivat mielellän syämään luokseni keitettyjä perunoita ja sienikastiketta. Eivät kyllä itse viitsineet niitä tehdä!

        No, noista köyhistä opiskeluajoista on karttunut hyvä ruuanlaittotaito vähistä aineksista ja varsinkin kalaruokien valmistuksessa olen tosi hyvä vaikka itse kehnukin. Muta ovat muutki kehuneet.

        Huomautan vain, että perunat ovat ravintoarvoltaan sitä tasoa, että ne voisi heitellä vaikka lokeille.

        Minä en ehdotuksessasi näe vielä mitään täysipainoista.
        Vaikka toisten mollaus ja itsesi kehuskelu taisivatkin olla pääasiat kirjoituksessasi.

        Minua ei saisi ongelle edes kirveellä uhkaamalla.
        Ja sekö on toimeentulon edellytys nykyään, että pienituloiset kalastavat osan ruuastaan? Ja marjaan pitäisi kanssa tietysti painua ja hankkia ase ja metsästyslupa. Siinä oikein kunnon kokoomuspropagandaa taas opiskelijoille malliksi.


      • Super thin
        18+18 kirjoitti:

        19 snt /400g pussi, lyhyellä matikalla pääteltynä makaronia saa siis 1600g sillä 80snt:llä. Ja keitettynä paino lisääntyy, joten niin paljoa ei tarvitse keittää saadakseen mahansa täyteen kuin täytyisi perunaa.

        Hölmö väittely, mutta osallistuimpa kuitenkin.

        AP.Halvalla syö jos viitsii nähdä vaivaa sen syömisen eteen. SÄästätkö esim bussikortin hintaa jos muutat keskustaan..?

        Makaronissa ei ole mitään terveellistä, toisinkuin perunassa.
        Riisikin on parempi vaihtoehto kuin makaroni. Ja riisi tummana, sitähän mallitkin syö kasviksia.


      • 23667788888888888888
        KOKKI KOLMONEN kirjoitti:

        Sipsejä joka pvä???? HUH HUH ! Missä ovat vitamiinit ja hivenaineet??? EN KYLLÄ SUOSITTELE TUOLLAISTA PASKAA SYÖMÄÄN. Halvalla saa terveellistäkin jos hieman miettii mitä ostaa ja mistä.

        Juttuni ei ole mikään provo.
        Syön kyllä näiden ruokien lisäksi leipää ja emmental-juustoa päivittäinkin. Myös kanamunia keittelen silloin tällöin ja öljysardiineja joskus niine öljyineen. Myös ainakin tomaattia tai appelsiineja ostan silloin tällöin kun ne halpoja ovat.
        Minä olen jo sen verran vanhempi äijäkin, että niin moni on minua nuorempana jo kuollut(moni himoterveys/kunto-intoiljakin), ja lähes kaikki perheettömät yksinäiset miehet eivät elä siihenkään ikään mitä jo nyt olen. Pituus/painonikin on nykyään niissä lukemissa mitä se 2-kymppisenäkin oli. 3-kymppisenä oli jotain kymmenkunta kiloa ylipainoakin kun silloin vielä tupakoinkin, mutta nekin lähti siinä vaiheessa kun tupakoinnin lopetin ja siksi vähän kuntolenkkejä aloin tehdä. Nykyään ei tarvitse välttämättä kuntolenkkejäkään tehdä, sekin riittää mitä tästä n.s. hyötyliikunnasta saa.
        Tuskin kuitenkaan olisin enää elossa jos en olisi lopettanut tupakointia n. 10 vuotta sitten. Tupakointi rassaa terveyttä niin monin tavoin. Tupakoitsijoiden ei paljon muista terveysriskeistä kannata edes piitata, ne ovat mitättömiä siihen nähden kuinka paljon tupakointi rassaa terveyttä. Jo pelkästään 2-3 kertaa vuodessa toistuvat flunssatkin katoavat sen myötä kun tupakoinnin lopettaa.
        Viinaa olen nyt vanhemmiten vähän alkanut juoda. Nuorempana en juonutkaan juuri mitään , ja kaljaa en ole juonut koskaan.
        Eniten kyllä tykkään ranskalaisista perunoista, enkä niihin muuta laita kuin vähän suolaa,. Myös emmental-juustosta ja öljysardiinien öljystä pidän ja tomaateista.


      • sipsimiess
        23667788888888888888 kirjoitti:

        Juttuni ei ole mikään provo.
        Syön kyllä näiden ruokien lisäksi leipää ja emmental-juustoa päivittäinkin. Myös kanamunia keittelen silloin tällöin ja öljysardiineja joskus niine öljyineen. Myös ainakin tomaattia tai appelsiineja ostan silloin tällöin kun ne halpoja ovat.
        Minä olen jo sen verran vanhempi äijäkin, että niin moni on minua nuorempana jo kuollut(moni himoterveys/kunto-intoiljakin), ja lähes kaikki perheettömät yksinäiset miehet eivät elä siihenkään ikään mitä jo nyt olen. Pituus/painonikin on nykyään niissä lukemissa mitä se 2-kymppisenäkin oli. 3-kymppisenä oli jotain kymmenkunta kiloa ylipainoakin kun silloin vielä tupakoinkin, mutta nekin lähti siinä vaiheessa kun tupakoinnin lopetin ja siksi vähän kuntolenkkejä aloin tehdä. Nykyään ei tarvitse välttämättä kuntolenkkejäkään tehdä, sekin riittää mitä tästä n.s. hyötyliikunnasta saa.
        Tuskin kuitenkaan olisin enää elossa jos en olisi lopettanut tupakointia n. 10 vuotta sitten. Tupakointi rassaa terveyttä niin monin tavoin. Tupakoitsijoiden ei paljon muista terveysriskeistä kannata edes piitata, ne ovat mitättömiä siihen nähden kuinka paljon tupakointi rassaa terveyttä. Jo pelkästään 2-3 kertaa vuodessa toistuvat flunssatkin katoavat sen myötä kun tupakoinnin lopettaa.
        Viinaa olen nyt vanhemmiten vähän alkanut juoda. Nuorempana en juonutkaan juuri mitään , ja kaljaa en ole juonut koskaan.
        Eniten kyllä tykkään ranskalaisista perunoista, enkä niihin muuta laita kuin vähän suolaa,. Myös emmental-juustosta ja öljysardiinien öljystä pidän ja tomaateista.

        Tuossa on pointtia, sipsit on hyviä hinta-laatusuhteessa, jos ajatellaan sitä suunnatonta kalorimäärää minkä niistä saa :)


      • vertaa laatua
        oikeistopropagandaa kirjoitti:

        Huomautan vain, että perunat ovat ravintoarvoltaan sitä tasoa, että ne voisi heitellä vaikka lokeille.

        Minä en ehdotuksessasi näe vielä mitään täysipainoista.
        Vaikka toisten mollaus ja itsesi kehuskelu taisivatkin olla pääasiat kirjoituksessasi.

        Minua ei saisi ongelle edes kirveellä uhkaamalla.
        Ja sekö on toimeentulon edellytys nykyään, että pienituloiset kalastavat osan ruuastaan? Ja marjaan pitäisi kanssa tietysti painua ja hankkia ase ja metsästyslupa. Siinä oikein kunnon kokoomuspropagandaa taas opiskelijoille malliksi.

        Elän vihreiden aatteiden mukaan, en kokoomuksen. Kalastus on ihan hyvä harrastus, tahtoo vain olla että nuoret eivät enää ole kiinnostuneita harrastuksista, jotka jotenkin kytkeytyvät luontoon. Eihän metsästyksestäkään ole enää juuri nuoret kiinnostuneita. Vain vahat ukot.

        Kuuntelin mummoni tarnoita "silloin ennen". Kyllä ovat niin vähästä joutuneet ruokansa toiset hankkimaan, että ei uskoisi.

        Peruna on kuitenkin perusruokaa, mutta sillä ei tarvi täyttää koko mahaansa. Tarjouksesta saa esim. lohifilee 5,99 e/kg. Sikanauta jauheliha 400g 1,69 euroa. Porsaan pihvi 240 g 2,49 euroa. Naudan paisti 500 g maksaa 4,99, siitä saa jo ison kattilallisen lihakeittoa, mutta pitäis siihen silti sitä perunaakin laittaa vaikka kuinka olisi lokin ruokaa...


      • Läppäkö? Ei ole!
        ap kirjoitti:

        Osta seksiä varakkaalta naiselta niin luulen että hänellä on paljon rahaa

        "Mikä on teidän mielestänne minimisumma joka vuokran jälkeen tulee jäädä käteen, itse kuvittelisin, että 300 e pärjää joten kuten????? "

        1 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 euroa puhtaana käteen per kk.


      • Ei tuo riitä.
        Läppäkö? Ei ole! kirjoitti:

        "Mikä on teidän mielestänne minimisumma joka vuokran jälkeen tulee jäädä käteen, itse kuvittelisin, että 300 e pärjää joten kuten????? "

        1 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 euroa puhtaana käteen per kk.

        Tässä oikea summa:

        1 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 € kuussa.

        Ota tai jätä!


      • :)
        Ei tuo riitä. kirjoitti:

        Tässä oikea summa:

        1 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 € kuussa.

        Ota tai jätä!

        Onko nuo riisejä?


      • Suola vie hengen
        13334550008888888888 kirjoitti:

        Kasvissyöjänä voisit syödä sipsejäkin. Sipsit on hyvin täyttäviä kun niisä on paljon rasvaakin. Prismasta niitä suolasipsejä saa 1,7€ 400g pussi. Yksi tällainen sipsipussi riittää päivän pääruoaksi, se on niin täyttävää ja siitä tule tukeva olo. Minä olen syönyt juuri näitä sipsejä pääruokanani jo toista vuotta. Muserran nämä sipsit pieneksi silpuksi ja sellaisena ne syön. Tähän sitten voi jotain pientä lisäksi ostaa, tai syö vaikka 2 tällaista sipsipussia jos on oikein nälkä. Myös ranskalaisia perunoita olen paljon syönyt ja nekin ovat täyttäviä ja hyvin edullisia kilon pusseissa.

        Sinulla on varmasti korkea LDL-kolesteroli ja sepelvaltimotauti ja verenpaine korkealla... Olet elänyt suolalla ja rasvalla.


      • Vastaa ensin tähän
        :) kirjoitti:

        Onko nuo riisejä?

        Riisit sulla on hanurissa.

        Vai onko?


      • 5+2
        sipsimiess kirjoitti:

        Tuossa on pointtia, sipsit on hyviä hinta-laatusuhteessa, jos ajatellaan sitä suunnatonta kalorimäärää minkä niistä saa :)

        Nyt on kyllä laskutaitosi pahasti hukassa, taidat olla rikkaan perheen kersa, jonka ei tarvi rahasta välittää. Ei sipsit mitään halpoja ole. Sipsi pussin hinnalla saat helposti 2 kilon säkin venhnäjauhoja ja litran pullon ölljy, ehkä pussin suolaa vielä. Niitä kun käryttelet pannulla, niin kyllä saamasi energia määrä on 10 kertanen.


      • SurvivorMan.
        oikeistopropagandaa kirjoitti:

        Huomautan vain, että perunat ovat ravintoarvoltaan sitä tasoa, että ne voisi heitellä vaikka lokeille.

        Minä en ehdotuksessasi näe vielä mitään täysipainoista.
        Vaikka toisten mollaus ja itsesi kehuskelu taisivatkin olla pääasiat kirjoituksessasi.

        Minua ei saisi ongelle edes kirveellä uhkaamalla.
        Ja sekö on toimeentulon edellytys nykyään, että pienituloiset kalastavat osan ruuastaan? Ja marjaan pitäisi kanssa tietysti painua ja hankkia ase ja metsästyslupa. Siinä oikein kunnon kokoomuspropagandaa taas opiskelijoille malliksi.

        Kulkukissoja ja koiria voi metsästää varsijousella kaupunkialueellakin illan pimennossa ravinnoksi, ilman että herättäää kovin pahasti huomiota. Ja jos tulee ongelmia esim virkavallan kanssa, niin viritetyllä mopolla pääsee helposti karkuun, kunhan tuntee reitit.


      • PerunaaKehuttuLiikaa
        Super thin kirjoitti:

        Makaronissa ei ole mitään terveellistä, toisinkuin perunassa.
        Riisikin on parempi vaihtoehto kuin makaroni. Ja riisi tummana, sitähän mallitkin syö kasviksia.

        Tuota, ei se perunakaan niin terveellistä ole..siis ei siinäkään nyt kovin paljon ole mitään.

        Makaronistakin on nykyään myös keksitty tumma versio.


      • Aulis
        Vastaa ensin tähän kirjoitti:

        Riisit sulla on hanurissa.

        Vai onko?

        Tule katsomaan


      • ex-murkku
        5+2 kirjoitti:

        Nyt on kyllä laskutaitosi pahasti hukassa, taidat olla rikkaan perheen kersa, jonka ei tarvi rahasta välittää. Ei sipsit mitään halpoja ole. Sipsi pussin hinnalla saat helposti 2 kilon säkin venhnäjauhoja ja litran pullon ölljy, ehkä pussin suolaa vielä. Niitä kun käryttelet pannulla, niin kyllä saamasi energia määrä on 10 kertanen.

        Persaukisen valittamista taas..."rikkaan perheen kersa"...aina löytyy joku "rääsyköyhälistön" edustaja valittamaan. Ihankuin olis jotenkin kamalaa jos on rahaa, höh.


      • FatBooth
        entinen opiskelija kirjoitti:

        Tiesittekö, että makaroni on kallista "ravintoa". Tonnikala on tietenkin terveellisempää, mutta laskekaapa kilohinta sillekin. Olen aina ihmetellyut mitenkä opiskelijoilla on varaa ostaa jatkuvasti tonnikalaa ja makaroni, mutta tiedän, ettei opiskelijat viitsi tehdä kunnon ruoka-aineista ruokaa. Siihen pitäsi nähdä hiukan enemmän vaivaa kuin makaronipussin ja säilyketölkin avaamiseen.

        Milloinka olette kuulleet tai nähneet, että opiskelija ostaisi silakoita, perunaa, ruisjauhoja ... joista saisi terveellisen, täyspainoisen aterian? Ei, ei opiskelija viitsi nähdä vaivaa, mutta valittaa pitää kuitenkin, vaikka voisi elää toisinkin.

        Opiskelija haluaa helppoa elämää. Turha väittää että opiskelu nielee kaiken ajan ja energian. Olenhan opiskellut aikoinaan itsekin. Ei vain ollut koskaan varaa ostaa makaronia ja tonnikalaa. Ei olutta, eikä ollut autoakaan.

        Kävin myös ongella ja tein ruuaksi saamani syötävät kalat. Kyllä on monesti paistettu särkeä pannulla, vaikka sitä roskakalaksi tituleerataan. Kävin myös sienessä ja niistäkin tein ruokaa. Kyllä opiskelukaverit tulivat mielellän syämään luokseni keitettyjä perunoita ja sienikastiketta. Eivät kyllä itse viitsineet niitä tehdä!

        No, noista köyhistä opiskeluajoista on karttunut hyvä ruuanlaittotaito vähistä aineksista ja varsinkin kalaruokien valmistuksessa olen tosi hyvä vaikka itse kehnukin. Muta ovat muutki kehuneet.

        Jos olisit ehtinyt kalastelultasi käymään myös koulussa, saattaisi kirjoitusvirheidesi määrä olla yhtä vähäinen kuin mielipiteesi tarpeellisuus tässä viestiketjussa...


      • Kotikokki

        300€ on ihan "liikaa" pistettäväksi ruokaan kuukaudessa. Jos siis opiskelijasta/vähätuloisesta puhutaan. Itse opiskeluaikoina käytin maksimissaan sen 150€ ruokaan kuukaudessa. Ja tämä 150€ sisälsi myös mahdolliset herkut, mitä joskus tuli syötyä. Nytkin pienituloisena käytän suunnilleen 200€ ruokaan kuukaudessa. Tietysti teen paljon itse ruokiani ja joutuu välillä miettimään luovasti, jotta tämä pieni ruokabudjetti toteutuisi. Mutta on siis kuitenkin hyvinkin mahdollista pärjätä 150€ ruokaostoksilla kuukaudessa. Terveydestä radikaalisti tinkimättä.


      • Leipuri
        entinen opiskelija kirjoitti:

        Tiesittekö, että makaroni on kallista "ravintoa". Tonnikala on tietenkin terveellisempää, mutta laskekaapa kilohinta sillekin. Olen aina ihmetellyut mitenkä opiskelijoilla on varaa ostaa jatkuvasti tonnikalaa ja makaroni, mutta tiedän, ettei opiskelijat viitsi tehdä kunnon ruoka-aineista ruokaa. Siihen pitäsi nähdä hiukan enemmän vaivaa kuin makaronipussin ja säilyketölkin avaamiseen.

        Milloinka olette kuulleet tai nähneet, että opiskelija ostaisi silakoita, perunaa, ruisjauhoja ... joista saisi terveellisen, täyspainoisen aterian? Ei, ei opiskelija viitsi nähdä vaivaa, mutta valittaa pitää kuitenkin, vaikka voisi elää toisinkin.

        Opiskelija haluaa helppoa elämää. Turha väittää että opiskelu nielee kaiken ajan ja energian. Olenhan opiskellut aikoinaan itsekin. Ei vain ollut koskaan varaa ostaa makaronia ja tonnikalaa. Ei olutta, eikä ollut autoakaan.

        Kävin myös ongella ja tein ruuaksi saamani syötävät kalat. Kyllä on monesti paistettu särkeä pannulla, vaikka sitä roskakalaksi tituleerataan. Kävin myös sienessä ja niistäkin tein ruokaa. Kyllä opiskelukaverit tulivat mielellän syämään luokseni keitettyjä perunoita ja sienikastiketta. Eivät kyllä itse viitsineet niitä tehdä!

        No, noista köyhistä opiskeluajoista on karttunut hyvä ruuanlaittotaito vähistä aineksista ja varsinkin kalaruokien valmistuksessa olen tosi hyvä vaikka itse kehnukin. Muta ovat muutki kehuneet.

        Omat opiskelu on myös menneet. Itse leivoin kaikki leivät myös ruisleipää. Leipää kun ei tarvitse ostaa niin säästää yllättävän paljon vuodessa. 8 ruisleipää itse tehtynä maksaa n. 5e. Sienestin, marjastin, kalastin ja jos oli varaa ostin jostain hevosen lihaa 15kg joka oli tuolloin 5e kilo.
        Vaikka joutuisit kauempaa kulkemaan koululle se on halvempaa asumista ja taatusti syöt paremmin kuin jossain 700e/kk olevassa vuokrakämpässä. Eikä se ole pelkkä vuokra tulee myös vesi(riippuu talosta) sähkö eli sen 750e/kk.

        En suosittele tuota siirtoa ollenkaan, jos todella et tahdo nähdä nälkää pelkän ihmismielen ahneuden ja ylevyyden takia. Jos ei ole varaa niin ei ole. Mieluummin niinpäin et käteen jää reilusti yli rahaa kuin olemattoman vähän, jolla ei saa edes makaronia kaupasta.
        Käytä Exceliä ja visio mahdollinen uusi elämä nykyisillä tuloillasi.

        Tulevaisuudessa kun olet pysyvässä työssä voit paremmin harkita ylevämpää asuinpaikkaa.


      • Pysytäämpäs aiheessa
        Aulis kirjoitti:

        Tule katsomaan

        Tuo se summa on ja pysyy, jos ei kelpaa niin sitten ei kelpaa.


      • voihan vitalis
        18+18 kirjoitti:

        19 snt /400g pussi, lyhyellä matikalla pääteltynä makaronia saa siis 1600g sillä 80snt:llä. Ja keitettynä paino lisääntyy, joten niin paljoa ei tarvitse keittää saadakseen mahansa täyteen kuin täytyisi perunaa.

        Hölmö väittely, mutta osallistuimpa kuitenkin.

        AP.Halvalla syö jos viitsii nähdä vaivaa sen syömisen eteen. SÄästätkö esim bussikortin hintaa jos muutat keskustaan..?

        Perunan hinta on sitäpaitsi noussut! Taitaa olla makaroninkin. Täytyy olla kermaperse jos täytyy opiskelijana muuttaa keskustaan kalliimpaan asuntoon.
        Kansuu asua opiskelijakämpässä kunnes opinnot on päättynyt tai saa
        edes osaaikaista duunia.


      • Kokeiltu on .......
        SurvivorMan. kirjoitti:

        Kulkukissoja ja koiria voi metsästää varsijousella kaupunkialueellakin illan pimennossa ravinnoksi, ilman että herättäää kovin pahasti huomiota. Ja jos tulee ongelmia esim virkavallan kanssa, niin viritetyllä mopolla pääsee helposti karkuun, kunhan tuntee reitit.

        Opiskelijoille neuvo . SYÖKÄÄ , JUOKAA JA NAIKAA KUNNOLLA . Sexi pitää iloisena mielen .


      • opiskelija tyttö
        Leipuri kirjoitti:

        Omat opiskelu on myös menneet. Itse leivoin kaikki leivät myös ruisleipää. Leipää kun ei tarvitse ostaa niin säästää yllättävän paljon vuodessa. 8 ruisleipää itse tehtynä maksaa n. 5e. Sienestin, marjastin, kalastin ja jos oli varaa ostin jostain hevosen lihaa 15kg joka oli tuolloin 5e kilo.
        Vaikka joutuisit kauempaa kulkemaan koululle se on halvempaa asumista ja taatusti syöt paremmin kuin jossain 700e/kk olevassa vuokrakämpässä. Eikä se ole pelkkä vuokra tulee myös vesi(riippuu talosta) sähkö eli sen 750e/kk.

        En suosittele tuota siirtoa ollenkaan, jos todella et tahdo nähdä nälkää pelkän ihmismielen ahneuden ja ylevyyden takia. Jos ei ole varaa niin ei ole. Mieluummin niinpäin et käteen jää reilusti yli rahaa kuin olemattoman vähän, jolla ei saa edes makaronia kaupasta.
        Käytä Exceliä ja visio mahdollinen uusi elämä nykyisillä tuloillasi.

        Tulevaisuudessa kun olet pysyvässä työssä voit paremmin harkita ylevämpää asuinpaikkaa.

        Mutta jos ei syö leipää ollenkaan . Silloin säästää vielä enemmän . Minä en osta koskaan leipää enkä maitotuotteita . Olen maidolle allerginen . Juon vain vettä . Olen myös täysin raitis . Sekin on säästöä .


      • virheentekijä
        FatBooth kirjoitti:

        Jos olisit ehtinyt kalastelultasi käymään myös koulussa, saattaisi kirjoitusvirheidesi määrä olla yhtä vähäinen kuin mielipiteesi tarpeellisuus tässä viestiketjussa...

        Näinpä. Ihan kamalaa, mitenkä on kirjoitusvirheitä tekstissäni. Ja jossain vaiheessa olen jopa kirjoittamalla elättänyt itseni. No, kirjoitusvirheet ovat varmaan lyöntivirheitä kun toinen käsi on sormia myöten paketissa. Haittaa tosi paljon 10-sormijärjestelmällä kirjoittamista. Ehkä alan kirjoittaa vain vasemman käden etusormella. Jos kirjoitusvirheetkin vähenisi.

        Kiitos vain huomautuksesta, mutta kyllähän minä näen ne kirjoitusvirheet itsekin. En vain tarkasta tekstiäni. Olisihan virheet voinut korjatakin.

        Ei siis johdu kalastelemisesta, en ainakaan usko...

        Ja voihan olla, ettei mielipiteeni ole mitenkään tarpeellinen, mutta eikös nämä keskustelut Suomi24 palstoilla ole juuri sitä varten että kommentoidaan. Kommentti, joka herättää keskustelua, on paikallaan, oltiin siitä sitten mitä mieltä tahansa.

        Ja käyn ongella edelleen, kunhan saan kipsin kädestäni pois...


      • fisu90
        rambo79 kirjoitti:

        jees tonnikala on nykyään hemmetin kallista 1.59e purkki

        extra tonnikala on 0.90 e purkki s-marketissa


      • suden ruuaksi
        SurvivorMan. kirjoitti:

        Kulkukissoja ja koiria voi metsästää varsijousella kaupunkialueellakin illan pimennossa ravinnoksi, ilman että herättäää kovin pahasti huomiota. Ja jos tulee ongelmia esim virkavallan kanssa, niin viritetyllä mopolla pääsee helposti karkuun, kunhan tuntee reitit.

        Sut pitäis sievästää ja jättää kitumaan johonkin,joku kulkukissa tai vaikka susi vois syödäkin, mut voi voi eläinparka vois saada myrkytyksen,ei siis hyvä idea.


      • Eebenpuu5
        ap kirjoitti:

        Osta seksiä varakkaalta naiselta niin luulen että hänellä on paljon rahaa

        Siis varmaan kannattaa myydä sitä seksiä...


      • Tonnikala yök
        entinen opiskelija kirjoitti:

        Tiesittekö, että makaroni on kallista "ravintoa". Tonnikala on tietenkin terveellisempää, mutta laskekaapa kilohinta sillekin. Olen aina ihmetellyut mitenkä opiskelijoilla on varaa ostaa jatkuvasti tonnikalaa ja makaroni, mutta tiedän, ettei opiskelijat viitsi tehdä kunnon ruoka-aineista ruokaa. Siihen pitäsi nähdä hiukan enemmän vaivaa kuin makaronipussin ja säilyketölkin avaamiseen.

        Milloinka olette kuulleet tai nähneet, että opiskelija ostaisi silakoita, perunaa, ruisjauhoja ... joista saisi terveellisen, täyspainoisen aterian? Ei, ei opiskelija viitsi nähdä vaivaa, mutta valittaa pitää kuitenkin, vaikka voisi elää toisinkin.

        Opiskelija haluaa helppoa elämää. Turha väittää että opiskelu nielee kaiken ajan ja energian. Olenhan opiskellut aikoinaan itsekin. Ei vain ollut koskaan varaa ostaa makaronia ja tonnikalaa. Ei olutta, eikä ollut autoakaan.

        Kävin myös ongella ja tein ruuaksi saamani syötävät kalat. Kyllä on monesti paistettu särkeä pannulla, vaikka sitä roskakalaksi tituleerataan. Kävin myös sienessä ja niistäkin tein ruokaa. Kyllä opiskelukaverit tulivat mielellän syämään luokseni keitettyjä perunoita ja sienikastiketta. Eivät kyllä itse viitsineet niitä tehdä!

        No, noista köyhistä opiskeluajoista on karttunut hyvä ruuanlaittotaito vähistä aineksista ja varsinkin kalaruokien valmistuksessa olen tosi hyvä vaikka itse kehnukin. Muta ovat muutki kehuneet.

        Olen itsekin ajatellut että miten on varaa jatkuvasti ostaa tonnikalaa sillä sehän on älyttömän kallista. Parempi ostaa kunnon raaka-aineita ja tehdä useammalle päivälle kerralla.


      • sipsiomies
        13334550008888888888 kirjoitti:

        Kasvissyöjänä voisit syödä sipsejäkin. Sipsit on hyvin täyttäviä kun niisä on paljon rasvaakin. Prismasta niitä suolasipsejä saa 1,7€ 400g pussi. Yksi tällainen sipsipussi riittää päivän pääruoaksi, se on niin täyttävää ja siitä tule tukeva olo. Minä olen syönyt juuri näitä sipsejä pääruokanani jo toista vuotta. Muserran nämä sipsit pieneksi silpuksi ja sellaisena ne syön. Tähän sitten voi jotain pientä lisäksi ostaa, tai syö vaikka 2 tällaista sipsipussia jos on oikein nälkä. Myös ranskalaisia perunoita olen paljon syönyt ja nekin ovat täyttäviä ja hyvin edullisia kilon pusseissa.

        Mulla sama juttu....sipsit on se pääruoka.....välillä teen mikropopcorneja niin saa vähän vaihtelua.....


      • 77889955666666666666
        5+2 kirjoitti:

        Nyt on kyllä laskutaitosi pahasti hukassa, taidat olla rikkaan perheen kersa, jonka ei tarvi rahasta välittää. Ei sipsit mitään halpoja ole. Sipsi pussin hinnalla saat helposti 2 kilon säkin venhnäjauhoja ja litran pullon ölljy, ehkä pussin suolaa vielä. Niitä kun käryttelet pannulla, niin kyllä saamasi energia määrä on 10 kertanen.

        Minä näitä sipsejä ehdotin ja olen kyllä jo kaukana mistään kersasta sillä vanhempani ovat jo ajat sitten kuolleet. Eivät muuten syöneet paljon sipsejä nämä vanhempani. Isäni kuolikin jo nelikymppisenä, mutta ei hän siksi kuollut kun ei syönyt sipsejä tai ranskalaisia perunoita.


    • ap

      Mutta entä 900e tuloilla alle 600e asunnossa? Halvimmat yksiöt keskustan tuntumassa taitavat olla 500 e tienoilla. Jos ottaa huomioon, että esim sairastumisen tai muun yllättävän menoerän tullessa tai voin käyttää säästöjäni, pärjäänkö pääosin n. 300-400 e kuussa? 1000 euron säästöt kuulostaa pieneltä summalta, mutta jos siitä kuukausittain käyttää muutaman kympin, se riittää aika pitkäksi aikaa.

      • ....................

        Jos haluut lähelle keskustaa, niin kannattaa miettiä josko ottaisit radan varresta jostain sen halvan kämpän. Isompi alue mistä valita. Junat ei jumita ruuhkassa.


      • 2+5
        .................... kirjoitti:

        Jos haluut lähelle keskustaa, niin kannattaa miettiä josko ottaisit radan varresta jostain sen halvan kämpän. Isompi alue mistä valita. Junat ei jumita ruuhkassa.

        ...paitsi sitten kun tulee talvi ja yllättää VR:n kuten joka vuosi.

        Eikä junalippukaan ole ilmainen.


      • ap
        .................... kirjoitti:

        Jos haluut lähelle keskustaa, niin kannattaa miettiä josko ottaisit radan varresta jostain sen halvan kämpän. Isompi alue mistä valita. Junat ei jumita ruuhkassa.

        Asun metroradan varrella Kontulassa. Varmaan ymmärrät miksi haluan muuttaa "hienommille alueille", tämä paikka ei ole varsinaisesti mieltä ylentävä.. Keskustaan pääsee nopeasti 15 minuutissa ja palvelut löytyy ostarilta, mutta en silti kestä tätä paikkaa (sori vaan kontulalaiset).


      • 8+5
        ap kirjoitti:

        Asun metroradan varrella Kontulassa. Varmaan ymmärrät miksi haluan muuttaa "hienommille alueille", tämä paikka ei ole varsinaisesti mieltä ylentävä.. Keskustaan pääsee nopeasti 15 minuutissa ja palvelut löytyy ostarilta, mutta en silti kestä tätä paikkaa (sori vaan kontulalaiset).

        Se vaan että kun puoli suomea haluisi muuttaa sille samalle muutaman neliökilometrin pläntille, niin varmaan ymmärrät että hinnat nousee sille tasolle, että opintotuella ei pärjää. Itse asun erittäin tyytyväisenä 200 km päässä mokomasta ruuhkahelvetistä.


      • kontula never again
        ap kirjoitti:

        Asun metroradan varrella Kontulassa. Varmaan ymmärrät miksi haluan muuttaa "hienommille alueille", tämä paikka ei ole varsinaisesti mieltä ylentävä.. Keskustaan pääsee nopeasti 15 minuutissa ja palvelut löytyy ostarilta, mutta en silti kestä tätä paikkaa (sori vaan kontulalaiset).

        köyhimpinä aikoinani asuin Kontulassa yök kokonaista 6v.Mut jos asunnon hintoja katotaan eiks ois viisainta asuu siellä missä on halvinta ja metrolla pääsee mihin vaan.Muutin maalle ja vot täällä on kivaa ja edullista asuu...


    • eläkeläinen

      300€ kk ei kyllä riitä ja 400€ kk on siinä ja siinä. Vuokrasumman jälkeen arvioi paljonko nettimaksu ja puhelinlasku on noin summa. Jos vuokran jälkeen käyttöraha on se 400€kk miinus netti ja puhelin esim. 75€ niin 325€ jaettuna 31 päivää on 10,48€ päivää kohti . Sen sitten pitää riittää ruokaan ja pesuaineisiin sekä mahdollisesti ehkä lääkkeisiin. Neljä viikkoa on pitkä aika. 1000€ säästöä kannattaa varjella mahdollisimman pitkään että, voi sitten hätätilanteessa ottaa vaikka vähän ruokarahaa. Rahapäivänä kannattaa laskujen maksamisen jälkeen laskea paljonko on rahaa päivittäiseen elämiseen ettei elä yli varojensa . Liian ahtaalle jouduttuaan saattaa vahingoosa erehtyä ottamaan pikavippiä ja se on vihoviimeinen erhe! Sittenhän sitä liemessä onkin.. Oma ystäväni on siihen vipuun erehtynyt ja nyt sitä makselee pikkuhiljaa kun pankissa neuvoivat ja antoivat yhden lainan millä kaikki pikavipit maksettiin pois... Älä vaan erehdy ottamaan.

    • krista1970

      Pärjää tuolla yksi ihminen hyvin,. Itselläni 3 poikaa ja rahaa jää saman verran kuukaudessa ruokaan... pärjäämme sillä. emmekä näe nälkää.

      • Äiti ja poika

        Minulla menee 300 e kk ruokaan vaikka asun 1 pojan kanssa . Me kyllä syödään hyvää ruokaa .


    • opiskelija myös

      Jos olet niin onnellinen, että olet saanut paikan opiskelija-asuntolassa pidä se, et tarvitse vuokramarkkinoilta kalliimpaa asuntoa. Jos et kuluta tällä hetkellä, vaan sinulle jää rahaa - miksi et säästäisi sitä ? Avaa vaikka erillinen säästötili, jolta saat tarvittaessa otettua rahaa yllättäviin menoihin, esim., juuri noihin edellisissä viesteissä mainittuihin sairaskustannuksiin. YTHS on edullinen, mutta ei ilmainen. Rahaa tarvitse siinä vaiheessa viimeistään, kun opintosi loppuvat. Silloin joudut melko pian muuttamaan pois opiskelija-asunnosta, ja sinulla pitää olla rahaa säästössä vuokratakuihin tms. - eikä se työpaikankaan saanti ole valmistumisen jälkeen todellakaan varmaa. Säästöt antavat sinulle joustoa pahan päivän varalle.

      Voi kun itsellänikin olisi yhtä hyvä tilanne kuin sinulla. Minä joudun tekemään töitä, jotta saan nuo suuret vuokrakulut katettua. Ja esim. itä-puolelta matkaa keskustaan on 16-20 km ja vuokrataso täälläkin kova. 860-970 maksetaan kaksioista, jotka ovat esim metroa lähellä. Jos haluaa edullisempia hintoja, pitää mennä paljon kauemmas, Keravan tai Tuusula/Järvenpää-sektorille, mistä taas sitten junamatkat maksavat enemmän, vaikka vuokra tuntuiskin edullisemmalta.

      Tsemppi opintoihisi

      • ap

        Tiedän olevani etuoikeutettu, kun sain hoasilta asunnon, kun niin moni jäi ilman. Olen kotoisin pieneltä paikkakunnalta ja olin ladannut muuttoon hirveästi odotuksia. Luulin, että kaikki helsingissä asuvat hienoissa vanhoissa kivitaloissa keskustan tuntumassa, ja kun muutin tänne kurjaan betonilähiöön kaikki mielikuvat romuttuivat. Olen tottunut helppoon elämään, enkä oikein osannut ajatella että elintaso voisi olla muuta kuin lapsuudenkodissani. Itsekin tiedän, että kaikista järkevintä olisi jäädä edulliseen opiskelija-asuntoon, mutta en vain osaa olla tyytyväinen täällä.


    • rtyhwrhw

      200 eurolla pärjää n. viikon jos oikein tinkii menoista.

      • Opiskelija89

        Kyllä minä pärjään kuukauden 150€. On vähän pakko.


      • niin, pitää vaan välttää keskustan kalliita kauppoja ja kahviloita - pitäisi käydä Kontulassa ostoksilla.


    • kymicityboy85

      Riittäähän 200e ruokaan helposti, mutta entäpä kun samasta rahasta pitäisi maksaa myös puhelin, netti, sähkö ym. laskut, mahdolliset bussiliput jne.

      300-400e kuussa vuokran jälkeen riittää kaikkiin menoihin kun säästeliäästi elää.

      • Jaska xxxx

        Kyllä ei paljon syödä 200 e kuukaudessa . Siis viikossa menee ruokaan 50 e . Se on kyllä vähän . Ei siinä paljon piereskellä .


      • äippä1+3
        Jaska xxxx kirjoitti:

        Kyllä ei paljon syödä 200 e kuukaudessa . Siis viikossa menee ruokaan 50 e . Se on kyllä vähän . Ei siinä paljon piereskellä .

        Mitähän sinä syöt ja kuinka itse valmistat jos 50e/vko ei riitä. Tuolla rahalla saat esim:
        2kg jauhelihaa, 3pussia makaroonia, 5 kgperunaa, n. kg kalaa, 10 Lmaitoa, 2 kg jauhoja, kg margariinia, 2 pkt hiivaa, 15kpl kananmunia, 350g leikkelettä, 0.5kg juustoa ja kasviksia sekä hedelmiä.
        Olen 3 lapsen äiti ja teen itse ruoat. lapset saavat monipuolista ruokaa ja myös pullaa ja piirakkaa, kun itse teen. Marjat poimitaan itse. Kun viitsii nähdä vaivaa niin kyllä yksin eläjä vkon 50e syö.
        Ymmärrän että jotkut ovat tottuneet valmiiseen tai käymään syömässä. Kerran kuussa lapsieni kanssa käymme syömässä ulkona, esim ABC, american diners tai pizzalla. Minulla menee kuukaudessa kolmen lapsen kanssa ruokaan rahaa 250-400e.
        herkuttelu hetkiä, vieraita ja synttäreitä on mut arkiruokaan riittää hyvin tuo 50.
        äiti ja lapset 3-8-11v


      • Liidial
        äippä1+3 kirjoitti:

        Mitähän sinä syöt ja kuinka itse valmistat jos 50e/vko ei riitä. Tuolla rahalla saat esim:
        2kg jauhelihaa, 3pussia makaroonia, 5 kgperunaa, n. kg kalaa, 10 Lmaitoa, 2 kg jauhoja, kg margariinia, 2 pkt hiivaa, 15kpl kananmunia, 350g leikkelettä, 0.5kg juustoa ja kasviksia sekä hedelmiä.
        Olen 3 lapsen äiti ja teen itse ruoat. lapset saavat monipuolista ruokaa ja myös pullaa ja piirakkaa, kun itse teen. Marjat poimitaan itse. Kun viitsii nähdä vaivaa niin kyllä yksin eläjä vkon 50e syö.
        Ymmärrän että jotkut ovat tottuneet valmiiseen tai käymään syömässä. Kerran kuussa lapsieni kanssa käymme syömässä ulkona, esim ABC, american diners tai pizzalla. Minulla menee kuukaudessa kolmen lapsen kanssa ruokaan rahaa 250-400e.
        herkuttelu hetkiä, vieraita ja synttäreitä on mut arkiruokaan riittää hyvin tuo 50.
        äiti ja lapset 3-8-11v

        No sun lapset on ehkä vielä siinä iässä että kaikki äitin tekemä kelpaa. Odotas vaan kun tulee pizza, hese/makki ikään. Lisäksi ne saa ilmaisen ruuan koulussa/ hoidossa.

        Ihan kaunis ajatus tehdä ruokaa itse ja puuhastella kotona. Mutta meitä on aika monta jotka ei voi opiskelunsa takia viettää aikaa hellanääressä ja marjametsässä.

        Kaikki ei oo kuin Strömsössä!!


      • murkku
        Liidial kirjoitti:

        No sun lapset on ehkä vielä siinä iässä että kaikki äitin tekemä kelpaa. Odotas vaan kun tulee pizza, hese/makki ikään. Lisäksi ne saa ilmaisen ruuan koulussa/ hoidossa.

        Ihan kaunis ajatus tehdä ruokaa itse ja puuhastella kotona. Mutta meitä on aika monta jotka ei voi opiskelunsa takia viettää aikaa hellanääressä ja marjametsässä.

        Kaikki ei oo kuin Strömsössä!!

        Marjamettässä ollaan kesäaikaan.
        Kesällä pittää olla kuin muurahainen. Kerätä ja kerätä ja taas kerätä...
        Ei ole ainaostaan kaunis ajatus vaan joskus pakko, että elää. ja kun sitä oppii tekemään (ruuan valmistaminen), lopulta siihen ei mene niin paljon aikaa.

        Kaurapuuro marjojen kera ja hernesoppa on halpaa.


      • uunoko oot
        Liidial kirjoitti:

        No sun lapset on ehkä vielä siinä iässä että kaikki äitin tekemä kelpaa. Odotas vaan kun tulee pizza, hese/makki ikään. Lisäksi ne saa ilmaisen ruuan koulussa/ hoidossa.

        Ihan kaunis ajatus tehdä ruokaa itse ja puuhastella kotona. Mutta meitä on aika monta jotka ei voi opiskelunsa takia viettää aikaa hellanääressä ja marjametsässä.

        Kaikki ei oo kuin Strömsössä!!

        opiskelun takia ei voi viettää aikaa hellan ääressä??? vtf??? ikävä kyllä niille lapsille kun on pakko sitä ruokaa tehdä ja jos jokapäivä tunget sitä mäkkii tai pizzaa naamaan niin olet sen näköinenkin sitten!
        miten ihmeessä osaat tulevaisuudessa hoitaa kodin, työt ja lapset kun nytkään et pysty ruokaa tekemään??? kilot sulla karttuu ja pahasti jos sitä hesee vaan vedät :D


      • elämää on
        uunoko oot kirjoitti:

        opiskelun takia ei voi viettää aikaa hellan ääressä??? vtf??? ikävä kyllä niille lapsille kun on pakko sitä ruokaa tehdä ja jos jokapäivä tunget sitä mäkkii tai pizzaa naamaan niin olet sen näköinenkin sitten!
        miten ihmeessä osaat tulevaisuudessa hoitaa kodin, työt ja lapset kun nytkään et pysty ruokaa tekemään??? kilot sulla karttuu ja pahasti jos sitä hesee vaan vedät :D

        Kaurapuuro valmistuu 10 minuutissa. Perunat kiehuu kypsiksi 20 minuutissa. Kypsymisaikan voi opiskella. Ei opiskelijan kaikki hereillä olo aika mene opiskeluun. Tai sitten opiskelu on liian vaativaa ja kannattaisi vaihtaa helpompaan opiskelualaan.


      • Jaska xxxx
        äippä1+3 kirjoitti:

        Mitähän sinä syöt ja kuinka itse valmistat jos 50e/vko ei riitä. Tuolla rahalla saat esim:
        2kg jauhelihaa, 3pussia makaroonia, 5 kgperunaa, n. kg kalaa, 10 Lmaitoa, 2 kg jauhoja, kg margariinia, 2 pkt hiivaa, 15kpl kananmunia, 350g leikkelettä, 0.5kg juustoa ja kasviksia sekä hedelmiä.
        Olen 3 lapsen äiti ja teen itse ruoat. lapset saavat monipuolista ruokaa ja myös pullaa ja piirakkaa, kun itse teen. Marjat poimitaan itse. Kun viitsii nähdä vaivaa niin kyllä yksin eläjä vkon 50e syö.
        Ymmärrän että jotkut ovat tottuneet valmiiseen tai käymään syömässä. Kerran kuussa lapsieni kanssa käymme syömässä ulkona, esim ABC, american diners tai pizzalla. Minulla menee kuukaudessa kolmen lapsen kanssa ruokaan rahaa 250-400e.
        herkuttelu hetkiä, vieraita ja synttäreitä on mut arkiruokaan riittää hyvin tuo 50.
        äiti ja lapset 3-8-11v

        Syön lohta ja kaviaaria .


      • tehdään itse
        Liidial kirjoitti:

        No sun lapset on ehkä vielä siinä iässä että kaikki äitin tekemä kelpaa. Odotas vaan kun tulee pizza, hese/makki ikään. Lisäksi ne saa ilmaisen ruuan koulussa/ hoidossa.

        Ihan kaunis ajatus tehdä ruokaa itse ja puuhastella kotona. Mutta meitä on aika monta jotka ei voi opiskelunsa takia viettää aikaa hellanääressä ja marjametsässä.

        Kaikki ei oo kuin Strömsössä!!

        Mun lapset ovat teini-iässä (11-18 vuotiaita, 4 lasta) kaikki syövät äidin tekemää ja silloin kun ei äiti (eli minä) ehdi tekemään, tekevät teinit ruokaa ja osaavat kyllä. Jopa hirvipaisti onnistuu.

        Lapseni ovat pienestä pitäen olleet mukana keittämässä, paistamassa ja leipomassa. Ei ole pakotettu, mutta pienenä heillä oli kova hinku olla mukana. Kyllä siitä toisinaan sotkua tuli, mutta yhdessä siivottiin. Näin ruuanlaitto onkin tullut luonnollisena osana tavallista elämää. Eikä siitä ole tarvinnut sen kummemmin nostaa mitään ätäkkää.

        Tulee tietenkin hetkiä ettei ruuanlaitto huvita, mutta ei aina tarvi huvittaa. Voi jättää väliin, tai tehdä sitten vaikka ei huvittaisi. Tilanteen sanelevat.

        Kahden vanhemman lapsen poikaystävätkin ovat meillä innostuneet ruuanlaittoon. Ja muuten, kenelläkään meistä ei ole ylipainoa.

        Ruuanlaitto on mukavaa yhdessäoloa ja syöminen myös.


    • Mistä luuksta opiskelijat noin paljon " juoroja " kääri, henkilötuloni ovat n. 500 juoroa joka kuukausi velkaannun n. 500 juoroa joka kuukausi. Perse nettoa työttömänä ja ikä rasismin tötkeimpänä esimerkkinä!

    • TYHMÄ KYSYMYS. kysyin kaverilta että voiko ja ei voi. Ja aiempi komentti keskustelusaamme (joka ei liittynyt tähän)kaveriltani oli että ei voi joten ei voi. Ja en lukenut edes loppuun koska olet ilmeisesi syöny vain laihan teeleivän tänään koska tekstisikin oli kuivaa.

    • ikiteekkari #33

      Ruokakulut on helppo painaa pieniksi kun ostaa kaiken Lidlistä, vaihtaa tuoreet vihannekset pakastevihanneksiin, syö puuroa päivittäin, lihaa vain kerran viikossa jne. Vain mielikuvitus on rajana. Esim. maidosta voi tehdä kefiiriä täysin ilmaiseksi, eikä sen jälkeen tarvitse enää ostella jugurttia eikä piimää, ja saa samalla päivittäisen alkoholiannoksenkin.

      Hommahan menee itse asiassa niin että mitä vähemmän käyttää rahaa ruokaan ja juomiin, sitä terveellisemmin elää.

      • Älä pilkkaa...

        Kommentoin: Loppuosa tekstistäsi oli pelkkää toisten ihmisten pilkkaa.


    • opiskelijaneitonen

      Riittää....Varsinkin lainan kanssa. Itse maksan asumisesta 700e kuukaudessa, koska oma rauha on välttämätön. Ensimmäisen vuoden pinnistelin solussa, mutta oma mielenterveys meni rahan edelle.

      Itselläni on kesätyösäästöjä n.3000e, joka riittää koko lukukaudeksi, kun unohtaa matkustelut, ryyppäämiset ja turhat törsäämiset. Ruokaan menee 100-150e kuussa, bussilippuun 40e. Opintotuki on sen 470e, enkä ole edes ajatellut ottaa lainaa ennen kuin ne kesätyösäästöt on käytetty loppuun. Mutta jouluun asti nyt ainakin pärjää säästöjen varassa, ja sillon tulee muhkeat veronpalatukset menen kuukaudeksi töihin joulu-tammikuussa, joiden tuloilla pärjään nipin napin toukokuulle, ja sitten palaankin taas töihin.

      Joskus vanhemmat antavat jonkun yksinäisen setelin, kun käyn kyläilemässä. Se menee yleensä heti sitten vaatteisiin tai johonkin huvitteluun.

      Niin ja lykkyä tykö, jos meinaat löytää alle kuuden sadan kämpän keskustasta! :D

      • vuokranantaja voi vähän karsastaa hakijaa jolla 900€ kk-tulot, jos kämpän vuokra vaikka 650€ ,. jos toisella hakijalla vaikkapa säännöllinen osa-aikatyö 1400€ kk niin taitaa asunto mennä jälkimmäiselle ,.


    • mies 86

      200 euroa kuussa riittää mielestäni ruokaan ihan hyvin.

    • Elät ruualla

      sinä et rahalla elä, vaan ruualla, sitä saa ilmatteeksi.

      • Ulkomailta

        Muistakaa käydä useammin leipäjonossa .


      • ...
        Ulkomailta kirjoitti:

        Muistakaa käydä useammin leipäjonossa .

        Ihmiset ovat tottuneet liian hyvään, harrasta enemmän, sekin on ilmaista btw niin pysyvät ajatukset muuallakin kuin raha-asioissa joista sinun ei tule huolehtia Suomessa..

        Et tule kuolemaan nälkään tai kylmyyteen.


      • Perustele!!!!!!!

        Mistä ruokaa saa ilmaiseksi?

        Kommentoin jälleen.


      • ...
        Perustele!!!!!!! kirjoitti:

        Mistä ruokaa saa ilmaiseksi?

        Kommentoin jälleen.

        Kvg


    • Kuivamuonaa

      Kysymykseesi minulla ei ole antaa suoraa vastausta. Toki 200€ kuulostaa aika vähältä. Nuoruus on kuitenkin muutakin kuin opiskelua.

      Mutta vinkkinä eläkeläisen kommenttiin:
      "Minulla on aina kaapissa makarooneja , tonnikalaa , näkkileipää ja puuroaineksia joita yleensä ostan kerralla vähän enemmän joten niitä ei siis tarvitse ihan joka kk ostaa."

      En asu pääkaupunkiseudulla, mutta koht suuressa kaupungissa kuitenkin. Meillä on yhdellä teollisuusalueella mesta, joka myy kerran viikossa tukkuliikeistä tms. tullutta "myyntikelvotonta" elintarviketta.

      Esim. trukkilava jossa on riisipaketteja kaatuu, ja osumakohdan paketit hajoavat, menee koko lava hylkyyn. Näitä ehjäksi jääneitä paketteja on sitten tuolla myynnissä.
      Paikassa ei ole kylmälaitteita, joten hyllyillä on juurikin riisit, makaroonit, säilykkeet yms.

      Hinnoittelu on todella edullista. Mesta ei mainosta itseään, juttu kulkee asiakkaalta toiselle.

      Kysele muilta opiskelijoilta onko lähellä vastaavaa paikkaa. Luulisi olevan, ei noilla hinnoilla tavaroita ympäri Suomea kuskata.

      • pula-aika

        Missähän kaupungissa tuollaista myyntikelvotonta saa ostaa. Omassa kaupugissani
        ei saa edes pelastusarmeijalta kuin kerran kuussa jauhoja ja jotain kuivamuonaa.
        Ja silloinkin pitää osallistua hartaushetkeen.(kun ei ole tippaakaan uskonnollinen niin vaikeaa on), olen yh-perheenäiti jolle jää kuukaudessa noin 200e ruokaan ja
        kaikkeen muuhun laskujen jälkeen. Olisin tosi kiitollinen, jos saisi jotain vinkkiä. mistä saisi ostaa edullisesti ruokaa.


      • Lisäetu +
        pula-aika kirjoitti:

        Missähän kaupungissa tuollaista myyntikelvotonta saa ostaa. Omassa kaupugissani
        ei saa edes pelastusarmeijalta kuin kerran kuussa jauhoja ja jotain kuivamuonaa.
        Ja silloinkin pitää osallistua hartaushetkeen.(kun ei ole tippaakaan uskonnollinen niin vaikeaa on), olen yh-perheenäiti jolle jää kuukaudessa noin 200e ruokaan ja
        kaikkeen muuhun laskujen jälkeen. Olisin tosi kiitollinen, jos saisi jotain vinkkiä. mistä saisi ostaa edullisesti ruokaa.

        EU-ruokakasseja jaetaan jokaisessa kaupungissa/kunnassa. Niitä jakavat seurakunnat, eivätkä velvoita mihinkään tilaisuuksiin osallistumista. Kannattaa kysyä lähiseurakunnasta(diakoni), eikä tarvitse kuulua kirkkoon. EU-ruokakassit on tarkoitettu vähävaraisille(opiskelijat, eläkeläiset, työttömät, yh-perheet)ja niitä jaetaan kerran kuussa. Kuittaus, että on hakenut ja se on sillä selvä.


      • pula-aika
        Lisäetu + kirjoitti:

        EU-ruokakasseja jaetaan jokaisessa kaupungissa/kunnassa. Niitä jakavat seurakunnat, eivätkä velvoita mihinkään tilaisuuksiin osallistumista. Kannattaa kysyä lähiseurakunnasta(diakoni), eikä tarvitse kuulua kirkkoon. EU-ruokakassit on tarkoitettu vähävaraisille(opiskelijat, eläkeläiset, työttömät, yh-perheet)ja niitä jaetaan kerran kuussa. Kuittaus, että on hakenut ja se on sillä selvä.

        Niin, pitänee vaihtaa kaupungia, koska kyseiset EU-ruokakassitkin tulevat sinne
        pelastusarmeijaan :), Työttömien leipäjonoon en voi mennä, koska en ole työtön.
        Meitä on neljä henkeä ja kyllä tiukkaa tekee pärjäämisen kanssa. Ruokakaupoissa käytän aina viimeisen päiväyksen tarjoukset, mutta ei niitä aina ole ja silloinkin alennus on 30%. Ruuan teen alusta loppuun itse, paitsi jos joku valmisruoka on
        erittäin edullinen.


      • Ulkomailta ........
        pula-aika kirjoitti:

        Niin, pitänee vaihtaa kaupungia, koska kyseiset EU-ruokakassitkin tulevat sinne
        pelastusarmeijaan :), Työttömien leipäjonoon en voi mennä, koska en ole työtön.
        Meitä on neljä henkeä ja kyllä tiukkaa tekee pärjäämisen kanssa. Ruokakaupoissa käytän aina viimeisen päiväyksen tarjoukset, mutta ei niitä aina ole ja silloinkin alennus on 30%. Ruuan teen alusta loppuun itse, paitsi jos joku valmisruoka on
        erittäin edullinen.

        Onko siellä Suomessa pula-aika nyt ? Kirjoituksista päätellen on ? Asun ulkomailla . Olen muuttanut suomesta jo 50 vuotta sitten . En tiedä minkälaista siellä on nykyään . Silloin kun asuin siellä niin elämä oli tiukkaa . Ei ollut koskaan rahaa tarpeeksi . Köyhää oli kaikilla .


      • Ulkomailta ........ kirjoitti:

        Onko siellä Suomessa pula-aika nyt ? Kirjoituksista päätellen on ? Asun ulkomailla . Olen muuttanut suomesta jo 50 vuotta sitten . En tiedä minkälaista siellä on nykyään . Silloin kun asuin siellä niin elämä oli tiukkaa . Ei ollut koskaan rahaa tarpeeksi . Köyhää oli kaikilla .

        se on silleen että kun asiat ovat muuten hyvin niin pieniä murheita paisutellaan ,.
        esim keväällä lumen alta paljastuva koirankakka aiheuttaa melkein sisällissodan ,.


    • näinononon

      mitä sinä siellä lähellä keskustaa teet jos sulla ei ole rahaa käydä missään tai ostaa mitään..? sinuna pysyisin vaan siellä kauempana niin jää rahaa elämiseenkin..

      • Katutyttö

        No keskustassa voi vaikka tienata yötöissä pimeesti .


      • ap

        Olen itse miettinyt ihan samaa.. Aloitusotsikkoni oli hieman lapsellinen, tarkoitus oli kiinnittää ihmisten huomio, jotta liittyisivät keskusteluun. Toki 900 e tuloilla jää halvimman mahdollisen yksiön jälkeen käteen enemmän kuin 200 e. Ennemminkin haluaisin kuulla mielipiteitä opiskelijoita, jotka asuvat kalliissa kämpässä hyvällä alueella.


      • Katutyttö kirjoitti:

        No keskustassa voi vaikka tienata yötöissä pimeesti .

        ap:tä ei työnteko kiinnostanut - mua kiinnostaa mitä hän opiskelee jos työnteko ei kiinnosta ,. onko hän valtsikassa?


      • ap kirjoitti:

        Olen itse miettinyt ihan samaa.. Aloitusotsikkoni oli hieman lapsellinen, tarkoitus oli kiinnittää ihmisten huomio, jotta liittyisivät keskusteluun. Toki 900 e tuloilla jää halvimman mahdollisen yksiön jälkeen käteen enemmän kuin 200 e. Ennemminkin haluaisin kuulla mielipiteitä opiskelijoita, jotka asuvat kalliissa kämpässä hyvällä alueella.

        käy kerran Strindbergillä kahvilla niin sun budjetti menee uusiksi ,. Syskovitsi varmaan tarjoaa siellä mielellään taloudellisia neuvonantojaan ,.


    • fhkfnbsföbn

      Yksinasuvalla 200e riittää kuussa ehkä justiinsa ruokaan mut ei sillä kyllä muuten pärjää.
      Jo puhelinlasku siihen rahaan on useimmiten liikaa.
      Uskokaa, kokemusta on opiskeluajoilta.
      Kouluin puolesta sai kämpän ilmaiseksi(asuntola) ja yhden aterian koulun ruokalassa päivässä(ilman santsimahdollisuutta). Ne auttoivat, mutta kaikkeen muuhun 200e ei riittänyt.
      Enkä todellakaan ole tuhlari.

    • Pikkucissa

      Kun asuin yksin ruokaan minulla meni vähän yli 100e kuussa, eikä tarvinnut nähdä nälkää, kunhan vain käytti järkevästi.
      Bussikortti (HKIn sisäinen opiskelijahinnoin) oli 21e / kk,
      nykyään (seutu, aikuinen) on n. 92e / kk. Jos et tarvitse bussikorttia, voit kävellä täi pyöräillä, säästät rahaa.
      Nykyään on netti 20e (viestittelen kavereille FB:ssä, säästän puhelinlaskussa)
      puhelin noin 20 e (ei ole mobiilinettiä joka olisi 5e/kk)
      Noin joka kolmas kk e-pillerit 38e
      En muista mitä sähkölasku oli, nykyään sen maksaa puolisoni. Vesi kuuluu vuokraan.
      Pesulakortti oli 40e 10 krt. Kävin myös kaverilla pesemässä pyykkiä, sillä minulla ei ollut pesukonetta.

      Eli näillä kk menoni olivat 174e sähkölasku ja pesulakortti. Minulle jäi varaa sijoittaa johonkin kivaan, esim vaatteisiin. Säästin myös autokoulua varten.

    • herra 43

      Kyllä on nykynuoriso opetettu gourmetruokailijoiksi jos saa 200 - 300 € kuukaudessa menemään ruokaan. Vai onko tapana kenties syödä ravintolassa joka päivä?

      • Preustele.....

        Kommentti väliin. Perustele kantasi.


      • Nykykeski-iästö

        Tässä taas joku vanhan liiton mies tulee pätemään kuinka ennen oli miehet rautaa ja naisetkin oli miehiä ja kesällä hiihdettiin vastatuuleen kouluun joka päivä.

        Taisi vain tällä 70-luvulle jumiutuneella pässillä mennä kokonaan ohi semmoinen pikku fakta, että ruoka on nykyään aika hintavaa.

        Itse olen urheileva mies ja ruokaa menee. Opiskeluaikoina en käytännössä ikinä syönyt ulkona, enkä juonut alkoholia enkä syönyt makeisia lainkaan. Ruokaan meni opiskelujen alkuaikoina ehkä 250-300 euroa, nykyään heittäisin arviolta reilusti yli 400 euroa samanlaisella dieetillä. Tosin dieetinvaihdoksesta johtuen (ei aina halua ostaa halvinta paskaa, josta tulee vain paha mieli, eikä aina voi olla kotona kokkaamassa), nykyään varmaan 500-550 euroa lähempänä totuutta.


      • 8+11
        Nykykeski-iästö kirjoitti:

        Tässä taas joku vanhan liiton mies tulee pätemään kuinka ennen oli miehet rautaa ja naisetkin oli miehiä ja kesällä hiihdettiin vastatuuleen kouluun joka päivä.

        Taisi vain tällä 70-luvulle jumiutuneella pässillä mennä kokonaan ohi semmoinen pikku fakta, että ruoka on nykyään aika hintavaa.

        Itse olen urheileva mies ja ruokaa menee. Opiskeluaikoina en käytännössä ikinä syönyt ulkona, enkä juonut alkoholia enkä syönyt makeisia lainkaan. Ruokaan meni opiskelujen alkuaikoina ehkä 250-300 euroa, nykyään heittäisin arviolta reilusti yli 400 euroa samanlaisella dieetillä. Tosin dieetinvaihdoksesta johtuen (ei aina halua ostaa halvinta paskaa, josta tulee vain paha mieli, eikä aina voi olla kotona kokkaamassa), nykyään varmaan 500-550 euroa lähempänä totuutta.

        Lisäyksenä vielä, että tietysti jos ei tee mitään fyysistä, ei harrasta mitään ja/tai jos on pienikokoinen tahi nainen niin voi varmaan pärjätä noin puolella tuosta summasta.

        Tuo 200e/kk kituuttaminen on silti täysin mahdotonta, vaikka ruokaan ei menisi kuin 150e/kk. Jos vaikka tietokone hajoaa, eikä ole varaa ostaa uutta, saattaa yhtäkkiä opiskelut kärsiä ja kurssit jäädä roikkumaan ja lumipalloefekti on valmis. Ei kannata säästää väärissä paikoissa.


    • kippura

      100-200 euroa kuussa riittää hyvin ruokaan, kun miettii mitä ostaa. Mutta jos ja kun sinulla on puhelin ja netti, niihin menee muutama kymppi kuussa, samoin sähkölaskuun vähintään 20€/kuussa. Ja pakkohan on myös ostaa vessapaperia, saippuaa, shampoota yms. sekä joskus jotain vaatteita, ainakin sukkia ja alusvaatteita. Eli ruuan lisäksi elämiseen on pakko laskea noin 100 euroa kuussa.

    • talous kunnossa

      En ymmärrä millaisia vellipyllyjä sielä helsingin seudulla asustaa.

      Itse asun Turun keskustassa, vuokra 570e (sis netin yms.).
      Opintotuen jälkeen olen kuussa noin 100e tappiolla jo.

      Mutta kuukausittain minulla on rahaa käytettäväksi (olen säännöstellyt) niin 900€, josta maksan laskuni, kouluruokani, omat ruokani (tänään söin kreikkalaista salaattia, eilen perunaa ja tarjouskanaa). Ja rahaa jää silti satunnaiseen olueeseen ja viinilasiin.
      Eli n. 270e rahalla juon, poltan ja syön monipuolisesti ja terveellisesti, ilman minkään sortin ongelmia!

      Luulisi tupakoimattomien pärjäävän vielä pienemmillä summilla ;)

    • oletko miettinyt sitä että ehdottat kavereille kimpakämpää keskustan lähdeltä ja maksaisite yhdestä vuokra ja tekisite yhdestä ruokaa ja yms.

    • inhottaa

      sä elät hyvin. oisitko vaan halunnut pröystäillä kirjeelläsi?Ja jos 200e ei sulla riitä kk ni huh huh.Ite tupakoin ja mulla on koiria2 kpl,vaikka oon työtön niin me eletään hyvin. Nyt tohon joku sanoo et sossun elätti. Maksan osan vuokraa ite ja puh laskut.Mulle tulee myös lehtiä,ja harrastan maalaamista,mut koskaan en oo tarvinnut lainailla.Mulla on aina koiria varten muutamii kymppei sivussa esim lääkäriin.Jos ressu rahas ei riitä ruokaan taidat olla aika punkero syöppö.Tavallisesta kaupasta ostan ruokani ja syön hyvin ja terveellisesti koska mul sokeritauti.Koirilla aina ruokaa puruluita ja silloin tällöin ostan jopa leluja.Jätä juhliminen,rentoutua voi muutenkin.Jumalauta et tollasii pitää täältä kysellä,tee jos osaat, ite lasku ja maksu suunnitelmasi eläkä tänne tollasii vitsejä heitä.Ja joo mee töihin!!!!

      • jepjepjep222

        sun kannattais miettii mitä sanot sossurotta.. huono sanoo kellekkää et mee töihin jos ite on työttömänä...


      • sossurotta
        jepjepjep222 kirjoitti:

        sun kannattais miettii mitä sanot sossurotta.. huono sanoo kellekkää et mee töihin jos ite on työttömänä...

        tosi on et töitä ei oo mutta kyllä opiskelija saa aina jotain jostain,vaikka tilapäistä.Esim mainoksii pääsee aina jakamaan tai jotain muuta sit.kyl hätä keinot keksii.


      • Mieti, mitäpuhut

        Kommentti väliin. Eläinläääkärin laskut ovat suurempia, kuin ns. ihmisten.


      • muutamii kymppejä...
        Mieti, mitäpuhut kirjoitti:

        Kommentti väliin. Eläinläääkärin laskut ovat suurempia, kuin ns. ihmisten.

        vastaan tohon et jos sanon mul muutamii kymppeu sivussa el.lääkärii varten niin meillä on tapana jos ei oo koko suurta summaa kerralla maksaa niin muutamalla kympillä saa hoidon ja loput maksaa myöhemmin. kai mä nyt koirien omistajana tiiän et muutama kymppi ei koko laskuun riitä.mut näin meillä pikku kunnassa...on maalla omat etunsa hei ääliöt...


    • truulia

      Minulla jää vuokran ja laskujen jälkeen 80e/kuussa käteen ruokarahaa. Saan lisäksi tietty 100e/kk, joten ruokarahaa on 180e/kk. Osa tästä ei mene edes ruokaan. Mutta riippuu taas kuinka terveellisesti tahtoo syödä. Salaatti on minulle harvinainen herkku. Tosin tämä johtuu myös osin laiskuudesta. Ja minä syön perunaa useammin kuin pastaa. Makaroni on tosissaan kallista. Ostan tarjoustuotteita ja juureksia, kun tuppaavat olemaan halpoja. Luovuudella teen perusraaka-aineista hyvää perusruokaa, jonka hinta ei päätä huimaa. Olen budjetoinut itselleni keskimäärin 5e/päivä ruokaan. Ja periaatteessa itse pääruokaan ei mene niin paljoa, koska sillä 150e/kk kustannan myös näkkileivät, rasvat, maidot, kahvit ym. tuotteet, jotka ei kulu kerralla.

      • truulia

        Niin ja tuolla alle 200e/kk tulee silloin tällöin myös juotua ja jopa tilattua pizzaa tai ostettua muuten herkkuja. Tiedä kuinka pienellä rahalla pärjäisin ruoan suhteen, jos keskittyisin vain olennaiseen.


      • happycat

        hei truulia. sähän elät niinkuin mä.Kyllä vähälläkin rahalla pärjää tosiaan riippuu mitä syö.Ainahan on kiva kun joskus voi herkutella ja silloin siitä nauttii.Omistan 3kissaa ja oon työtön.Ei me nälässä olla.Kissojen pito ei oo halpaa.Hiekat, monipuoliset ruuat leluja pitää olla.Ja poltan tupakkaakin.Enkä asu keskustassa.Kävellen kuljen kohtuumatkat,ja pyöräilen.Ei mulla oo kauppaa nurkan takana bussillakin pääsis mut säästän.Eli me ollaan köyhä pieni perhe,mutta tyytyväisiä.


      • Säästeliäs

        Mulla jää 900 e kk käteen kun olen maksanut vuokran . Ruokaan menee 200-300 e kk . Pärjään hyvin . Laitan säästöön joka kk rahaa . Koko kesän olin töissä Tukholmassa .


      • xxxx xxxx
        happycat kirjoitti:

        hei truulia. sähän elät niinkuin mä.Kyllä vähälläkin rahalla pärjää tosiaan riippuu mitä syö.Ainahan on kiva kun joskus voi herkutella ja silloin siitä nauttii.Omistan 3kissaa ja oon työtön.Ei me nälässä olla.Kissojen pito ei oo halpaa.Hiekat, monipuoliset ruuat leluja pitää olla.Ja poltan tupakkaakin.Enkä asu keskustassa.Kävellen kuljen kohtuumatkat,ja pyöräilen.Ei mulla oo kauppaa nurkan takana bussillakin pääsis mut säästän.Eli me ollaan köyhä pieni perhe,mutta tyytyväisiä.

        Lopeta ne kissat niin pärjäät vielä paremmin .


      • happycat
        xxxx xxxx kirjoitti:

        Lopeta ne kissat niin pärjäät vielä paremmin .

        ei tarvii kun osaan elää niin ettei fyrkat lopu,taijat olla rapajuoppo??


      • xxxx xxxx
        happycat kirjoitti:

        ei tarvii kun osaan elää niin ettei fyrkat lopu,taijat olla rapajuoppo??

        Olen kuule täysin raitis .


      • happycat
        xxxx xxxx kirjoitti:

        Olen kuule täysin raitis .

        oot sit muuten dorka kissojen vihaaja...lopeta ittes vai pitääkö suo auttaa...


    • mummeli vain

      Tuota miinusta se laina-osuus pois tuloistasi.. Se ei ole tulo vaan laina, jonka joskus joudut maksamaan takaisin.. Laske tuloksi vain opintotuki ja asumislisä joka on sitä oikeaa tuloa.. asumislisä tosin menee siihen vuokran maksuun.. eli tulokseksi oikeasti jää vain opintoraha.. koska laina pitää joskus maksaa pois.. Mieti sitten millä elät ja maksat syömisesi... sekä mahdollisesti terveydenhoitomenosi, opintovälineet, vaatemenot, harrastukset, liikkumisvälineet, joihin luetaan autot, pyörät ja niiden vakuutukset.. Nyt jos mietit että jääkö opintorahasta jotain jäljelle.. niin sanosin että syödä voit vain makaronia ja tonnikalaa.. tahi lenkkimakkaraa..

    • kanako?

      Tollaset ku sä, muuta mökkiin ilman sähköö juoksevaa vettä mettän keskelle ja syö sienii ja marjoja.Kokeile vaik yksi kesä.Silloin tajuut että ei sun tarvii asuu keskustassa ja ruokaan ku pistät 150e kk ni johan syöt leveesti.Himpskatin ääliö.Tai muuta jonnekin perähikiälle ja mee maanviljelijän kaa kimppaan ,hoitelet lehmii ja kanoja,lähin kauppa 30km päässä.Se sopis tollasille pintaliitäjille.

    • rohmuli

      Miten voi opiskelija tuhlata 300 euroa ruokaan kuussa!? Itse olen valmistautunut siihen, että ehkä noin 100 euroa jää (tai kannattaa käyttää) ruokaan. Aloitan opinnot AMK:ssa ja muutan ensimmäistä kertaa pois kotoa. Tilanteeni on sinänsä mukava, että pääsin opiselijasoluun ja vuokra on vaan 270 e/kk ja siihen sisältyy kaikki vesi, sähkö, sauna, pesutupa, ja jopa netti ! Joten muita kuluja jää vain puhelinlasku (joka on mulla normaalisti max 15-20 e/kk), bussikortti, ja ruoka ja vaatteet ym. Ja vaatteitakin ostan ehkä pari kertaa vuodessa isompia eriä. Säästän myös rahaa siinä että en polta, juo alkoholia tai kahvia, enkä käy baareissa tai diskoissa bilettämässä. Elokuvissakin käyn ehkä joka toinen kuukausi. Joten minä ainakin aio kituutella vaan opintotuella ja uskon että myös tulen pärjäämään.

    • opintotukijuhlaa

      Mulla on AMK-opiskelijana käytössä ruokaan ja muihin menoihin noin 20e/kk, eli aika ruhtinaallisesti jollain kahdella sadalla elää. Suu säkkiä myöten.

    • ykstyttönennn

      200 eurolla menee aika tiukille, itselläni on n. 400euroa kuussa käytettävänä, mutta sillä ei paljo shoppailla tai käydä baareissa.. :/

      • ykstyttönennn

        Ja vielä lisäys että toi HSL eli matkat maksaa tosi paljon,niinkuin varmaan tiedät helsinkiläisenä.


      • 400e?????????????

        Ja voi ellun kanat.Että 400e ei sulla riitä!!Voi vittu!Jos kertaa pitää shoppailla ja baareissa käydä niin mee töihin ja sit biletä kaikki rahasi.Kyllä te ootte niin yksinkertaisii ette tajuu miten julma ja karu tää maailma osaa olla. Hyppää kaivoon.


      • toinen tyttönen

        ja sulle ykstyttönen,jopas oot sinäkin aikamoinen ipana.Jos sul asiat noin hyvin ei pitäis valittaa.Sun varmaan pitää kerran kk saada uudet vaatteet ja tietty ku on baarireissu niin seksikkäät kalliit alusvaatteet,jos kävis tuuri....ni ja ku saat jonku onnettoman mukaasi ja esittelet uusia alusvaatteitas, kas äkkii ostelet jo pinnasänkyy ja potkupukuja.Mites sit biletät?Vauva hoitoon ja lisää hankkimaan.On sullakin ressulla kovaa.Onnellinen olen mä joka pääsin ukosta eroon, sain erossa 3koiraa ja elän kelan rahalla vuokralla.Ja meidän viihteelle meno on kova lenkki ja kuuma suihku ,ehkä hyvää naposteltavaa.Toiset osaa elää...


    • mummeli vain

      Se tulotaso mikä opiskelijoilla pitäs olla on opintoraha, jjoka olis työmarkkinatuen suuruinen.. ja siihen yleisen asumistuen tasoinen asumislisä.. jos sitten ihmisellä tahi tässä tapauksessa opiskelijalla menis enempi rahaa elämiseen.. niin se loppu pitäs sitten ottaa opintolainana.. Näin sen pitäs olla.. eli mielestäni opiskelijalla pitäs olla samat oikeudet kuin työttömällä..

      Voihan toki yrittää opiskella työttömyysetuudella.. saa siihen ylläpitokorvauksen päälle.. ja asumislisän.. tulotaso on ihan eri kuin opintoetuuksilla vielä tällä hetkellä..

    • on koettu

      Ilman muuta järkevin vaihtoehto on etsiä halpa asunto kauempaa palvelujen läheltä ja hyvien yhteyksien päästä. Se keskustassa asuminen voi ajatuksena viehättää, mutta arki pienessä parvekkeetomassa cityasunnossa voi yllättää karuudellaan. Tilapäisesti voi sinnitellä parin sadan menobudjetilla, mutta ei sen varaan voi laskea koko opintovuotta. Ja jos on pakko päästä keskustaan, niin kimppa-asunto sitten, joka on puolta halvempi vaihtoehto kuin oma yksiö ja voi olla muutenkin parempi sopeutumisen kannalta sinkkuna elävälle.
      Helsingissä on hyvin kirppareita, huutokauppoja ja muita edullisesti tavaraa myyviä paikkoja. Se 200 euroa riittää yhdelle ruokaan kuukaudessa, ja varsinkin jos itse tekee, mutta ei ulkona syömiseen ja semmoiseen, mitä opiskelijana ei voi välttää eikä pidäkään. Joten tingi asumisesta, älä muusta.

    • niin köyhä

      Pidän kirjanpitoa menoistani. Jokainen euro merkitään ylös. Melkein joka päivä ostan s-marketista valmiiksi grillatun koiven, jota syön ison perunan (miksossa valmistettu), pakastevihannesten ja kastikkeen kanssa. Paistan välillä tonnikala/peruna/muna sekoituksesa tehtyjä litteitä palloja. En kuluta paljon aikaa kokkaamiseen mutta syön aika hyvin 30 eurolla viikossa.

      En tietenkään polta enkä juo muuta kuin vettä tai maitoa.

      Kyllä vähällä pärjää kun on pakko. Täytyy vaan pitää itsestä huolta ettei sairastu ja joudu sairauskuluja maksamaan.

      Muista että vuokrahuoneista pitää maksaa parin kuukauden vuokratakuu ja sähkö ja vakuutus ym.

      • säästä vielä vähän

        Halvemmaksi tulisi ostaa paketti raakoja koipia ja paistaa kerralla ne uunissa. Se ei vaadi sen kummempaa kokkailua - uunipellille laittaminen ei kestä kuin hetken, ja kypsymisajan voi tehdä muuta. Paketissa on 3-4 koipea, kyllä ne jääkaapissa säilyvät, jos yhden päivässä syö.


    • näillä mennään

      pärjää jos meinaa dyykata noit roskiksia kaupan minne ne heittää sitä safkaa ja jos käyttää leipä jonoi hyväksi.Plus sitten käy kalassa,kerää noita sieniä ja marjoja ni eiköhän niin varmasti pärjää et järjen käyttö on sallittua kylläkin

    • diibadaaba

      Mulla on budjetti vaihdellu noin 400-600 euron välillä kuukaudessa, siihen sisältyy lähestulkoon joka päivä yks tai kaks ruokaa yliopistolla ja viikonloppusin omia kokkailuja, kohtuullinen määrä bileitä sun muita opiskelijatapahtumia ja jokusia shoppailureissuja. En kyllä koko ajan voisi elää 400 eurolla kuussa, kyllä välillä täytyy ostaa muutakin kun ihan välttämättömimpiä ruoka- ja hygieniajuttuja!

      • biletys22

        Kun kerran pitää käydä baareissa tiiätkö varasta sieltä veskista vessapaperit,tai kirjastosta,ota mukaan nestesaippuatkin,et tarvii ostaa shampoota.Ajattele saat niilläkin pari tuoppia.ja tosiaan 100e ruokaan kk ei oo paljon mut riittää ilman varasteluakin.Mut sä tunnut niin vitun tyhmältä et kannattaa kokeilla.onnea nälkäisiin päiviin.Ja voisit mennä iltatöihin.....


      • Visu Viivi
        biletys22 kirjoitti:

        Kun kerran pitää käydä baareissa tiiätkö varasta sieltä veskista vessapaperit,tai kirjastosta,ota mukaan nestesaippuatkin,et tarvii ostaa shampoota.Ajattele saat niilläkin pari tuoppia.ja tosiaan 100e ruokaan kk ei oo paljon mut riittää ilman varasteluakin.Mut sä tunnut niin vitun tyhmältä et kannattaa kokeilla.onnea nälkäisiin päiviin.Ja voisit mennä iltatöihin.....

        Joo baareista voi ottaa palasokeria kotiin kun käy siellä kahvilla . Myös vessapaperit voi hakea baareista tai kirjastosta tai terveyskeskuksesta . Samoin nestesaippuat löytyy sieltä . Se on kaikki säästöä .


    • polttakaammerahaa

      Miten ihmeessä te saatte kulumaan ruokaan yli 150 euroa kuussa? Eihän tuossa ole mitään järkeä syödä kahden ihmisen edestä.. Taitaa olla roskaruokaa joka päivä. Kallis päivän annos maksaa noin 5 euroa, ei tarvita matikkaneroa laskemaan paljonko siitä tulee kuukaudessa.

      Itsellä menee yhtä 50e kuukaudessa ruokaan koska opiskelen ja vähät välitän terveellisestä ruuasta siihen asti, että olen opiskeluni opiskellut.

      Eiköhän tuo keskustaan muutto onnistu josset ole suunnitellut syöväsi mäkkärissä joka päivä. :)

      • kaikki tavallaan

        Meillä opiskellaan,mutta silti halutaan syödä terveellisesti. Lihaa, perunaa ja salaattia päivittäin. Rahaa uppoo jo pelkästään kahdelta henkilöltä ruokaan 380-450€ kuussa.

        Lisäksi syömme koulussa ateriat jotka on 5,5€ per päivä.


    • --JJ--

      Kysyt siis toisilta, millä rahalla sinä pärjäisit?

      Tarkalleen ottaen mikä estää sinua tällä hetkellä kokeilemasta, että miten hyvin pärjäät satasella kuussa?

      Itse kun opiskelin, niin 100-150e/kk meni ruokaan yhteensä kahdelta henkilöltä, ja ihan hyvin ja monipuolisesti me mielestäni syötiin. Varaa olisi ollut käyttää moninkertaisesti enemmänkin, mutta ei tunnettu mitään tarvetta, niille rahoille saa parempaakin vastinetta. Tästä on nyt 5 vuotta, missä ajassa ruoan hinta on noussut noin 50%. Silti sanoisin että 100e/kk riittää nykyään yhdelle henkilölle erinomaisesti. Tuohon tietysti muut kulut sitten päälle, niitä on mahdoton eritellä kun ei tunne henkilöä.

    • monki

      Aloitit yliopisto-opinnot????? Etkä osaa tuonvertaa laskea???? Lopeta samantien haikailu opiskelusta.....hukkaan menee :)

    • 900 ja konkurssi

      Kuka sitten maksaa sähkön, veden. nettiliittymän, puhelinlaskus, bussikortin lataukset, hygieniatuotteet, vaattees, meikkis ym ym.

      Ensinnä Helsingissä sähkö 30 neliöisessä asunnossa kun ei käytä mitään turhaa on 55€/kk vesi 16€/kk.

      Ruokaan saa varata 350€/kk jos yksin on.
      (liha ja kahvi maksaa ym. en tarkoita että koko kuukausi aina makaronia)

      Et käy baarissa ym?

      Minä tienaan 2150€/kk ja vuokra 620€. Silti laskujen jälkeen tili aina tyhjä.

    • proovoo

      Myyt satasella pimppaa tai muutetaa kimppaa... Eihä kukaa voi elää 200 - 300 sadalla kuussa..

      • Provojaeitarvita

        Kommentti väliin. Provoja ei tarvita, kun on kyseessä köyhiä opiskelijoita.


    • jeajeaa

      ei kannattais mennä nii isoo kaupunkii ite asun yksin 60neliöses kaksios jossa on sähkölämmitys, sauna ja kaikki herkut ja elän lepposaa elämää vaik oon opiskelija :D

      • maalla happy

        mä voin nyt leveillä ku tääl kert tollasii pile pintaliitäjii.Asun koirani kanssa (hirvee rotikka) isossa kaksio rivarissa.Oon työtön työstäkieltäytyjä kun en haluu mennä töihin. Kallis vuokra josta ite vaivaiset 42e maksan.Loput jää pv rahasta.En juo mutta ei mulla ruokaan kaikki raha mee.Me vaan lenkkeillään ja otetaan tosi rennosti.Että muuttakaa 300km päähän sieltä haisevasta Hesasta kyl täälkin pystyy oleen onnellinen.Nii ja jää mulle rahaa shoppailuun ku vaan jaksaa lähtee.Hähää homehtukaa sinne kivihelvettiin.


      • Totuusvoittaa
        maalla happy kirjoitti:

        mä voin nyt leveillä ku tääl kert tollasii pile pintaliitäjii.Asun koirani kanssa (hirvee rotikka) isossa kaksio rivarissa.Oon työtön työstäkieltäytyjä kun en haluu mennä töihin. Kallis vuokra josta ite vaivaiset 42e maksan.Loput jää pv rahasta.En juo mutta ei mulla ruokaan kaikki raha mee.Me vaan lenkkeillään ja otetaan tosi rennosti.Että muuttakaa 300km päähän sieltä haisevasta Hesasta kyl täälkin pystyy oleen onnellinen.Nii ja jää mulle rahaa shoppailuun ku vaan jaksaa lähtee.Hähää homehtukaa sinne kivihelvettiin.

        Kommentti väliin. Et puhu totta, joten häpeä.


      • totista totta
        Totuusvoittaa kirjoitti:

        Kommentti väliin. Et puhu totta, joten häpeä.

        no tottahan se on jos sossu maksaa vuokran ja sitäpaitti täällä jos missä niin töitä ei ole.Ai niin saunamaksu on ite hoidettava mul sattumoisin ei oo omaa saunaa. Olen syntyjäni Hesalainen mutten ikinä sinne menis takas ei siellä oo varaa asuu mukavasti.Ja oikeesti kyl 200e pärjää kk olen pärjännyt ite vähemmälläkin vaik nyt asiat eri tavoin.


      • Kateellinen X
        totista totta kirjoitti:

        no tottahan se on jos sossu maksaa vuokran ja sitäpaitti täällä jos missä niin töitä ei ole.Ai niin saunamaksu on ite hoidettava mul sattumoisin ei oo omaa saunaa. Olen syntyjäni Hesalainen mutten ikinä sinne menis takas ei siellä oo varaa asuu mukavasti.Ja oikeesti kyl 200e pärjää kk olen pärjännyt ite vähemmälläkin vaik nyt asiat eri tavoin.

        Kyllä sossu joillekkin maksaa kaikki . Minun veli joka ei ole koskaan ollut töissä saa kaiken sossusta . Hän on nyt 50 vuotias . Hän kehuu oikein kuinka paljon saa sieltä rahaa . Kalastaa ja myy kaloja . Hänellä on oma auto ja asuu vuokralla omakotitalossa josta on vuokra 550 e kk . Siihen päälle vielä lämmitys ja sähkö .


      • sossu ei elätä
        Kateellinen X kirjoitti:

        Kyllä sossu joillekkin maksaa kaikki . Minun veli joka ei ole koskaan ollut töissä saa kaiken sossusta . Hän on nyt 50 vuotias . Hän kehuu oikein kuinka paljon saa sieltä rahaa . Kalastaa ja myy kaloja . Hänellä on oma auto ja asuu vuokralla omakotitalossa josta on vuokra 550 e kk . Siihen päälle vielä lämmitys ja sähkö .

        sulle kateellinen x.Sossusta saa vain ja just sen mikä on toimeentulotuki normin mukainen.Ei sieltä saa tosta vaan mitään ylimääräisii.Sit on diakoni joka avustaa 3-4 krt vuodessa 20e/kerta.Ei me työttömät sossusta mitään erikoiskohteluu saada vaan vain se mikä kuuluu. Jos joku kehuu miten paljon sieltä saa ni potaskaa puhuu.Lääkkeisiin saa avustuksen ja sähköön.Ja tosiaan kyllä joudun maksaa osan vuokraa ja saunan ite.Niillä rahoilla ei juhlita,jos nyt on bilehenkinen,onneks en oo.Rahat riittää kaikilla aina kun katsoo mitä turpaansa mättää ja mitä kaupasta ostaa.Se on totuus eli ei kannata meitä sossun ihmisii kadehtii...


    • järkivalinnat

      Kyllä sillä askeettiset ruoat ehkä saa, mutta tarvitaanhan elämiseen muutakin. Aika suuren painon panet asunnon sijainnille, jos noin kireälle aiot taloutesi saattaa asuinpaikan takia. Jos asut kohtuullisien liikenneyhteyksien päässä kauempana, en kyllä sinuna muuttaisi. Sitäpaitsi yleensä paikkaan kuin paikkaan kotiutuu, ja siitä pidemmästä matkastakin muodostuu tuttu rutiini.

      Jos elämiseen on vähän rahaa käytettävissä, se on käytettävä järkevästi. Tiettyjen ravintoaineiden saanti on varmistettava. Riittävästi proteiineja pitää päivittäin saada.
      C-vitamiinit saa halvemmalla kaalista kuin hedelmistä - kaalikin on ihan siedettävää, kun heittää päälle vaikka raejuustoa ja öljyä ja balsamicoa suolaa , mustapippuria. Ei muuta kuin kokeilemaan. Kaalia ja porkkanaa kannattaa ostaa aina, muitakin juureksia.

      Liha ei ole ainoa proteiinien lähde. Maitotaloustuotteet, kananmunat ja soijarouheet, -suikaleet yms. kannattaa huomioida. Itse pidin niitä aina varalla, kun fyrkka oli loppu eikä lihoja osteltu. Ne lisäksi säilyvät loputtomiin. Liemikuutioissa keittämällä ja maustamalla niistä saa - "lihan" tai "kanan" tapaista. Itse keittelin monet "jauhelihakeitot" ja "-kastikkeet" soijarouheesta.

      Kannattaa hyödyntää opiskelijaruokailu. Yksi kunnollinen ja monipuolinen ateria päivässä. Aamulla vaikka puuroa...

      Yhteen aikaan harrastin iltaisin opiskelijoiden klassikkoa eli makaroonia ja tonnikalaa. Hyi hitto, että se alkoi tympiä! Jotenkin siitä tuli "voipunut" olokin, kai siinä on liikaa huonoja hiilihydraatteja ja rasvaa.

      Kyllähän sitä jotenkin aina pärjää, mutta mieti tarkkaan, kannattaako liian kalliiseen asuntoon vaihtaa. Ei ihan surkealla ravinnolla opiskelukaan suju.

    • Hyvin rahasi riittää kun et tuhlaa.Minäkin keräilen rittini vattelta pulloja ja saan niistä lisää 300 eur/kk.Peruna on edullinen kasvis ja paljon muutakin edullista hyvää ruokaa saa kun itse telee.Ruokajaossa käyn usein ja silloi ei mikään maksa mitään.Viime viikolla kun kävin hakemassa kassillisen ilmaista ruokaa keräsin samalla 15 euron edstä pulloja.Ostin silloin pullon viinaa ja pidin naapurin rouvalle juhlat kaikkine lisukkeineen.Vähällä pärjää kun vaan haluaa.

    • erwerewrwer

      Joo oon laskenu et 5e/päivä riittää ihan hyvin.. ruokaan. Elisiitä laskemaan 5x30 = 150e...

    • Kun muutin omilleni 17-vuotiaana vuokran jälkee jäi käteen 130 euroa. Siihen päälle sähkölaskut, puhelinlaskut jne. Kyllä sillä pärjäsi. Tosin en tupakoi enkä juurikaan käydä alkoholia.

    • kopoko111

      Opiskelijalle koulussa syöminen on hyvin tärkeä, erittäin edullinen ja ruokaa saa syödä hyvinkin paljon. Hyvin pärjää kyllä 200€/kk ruokabudjetilla.

    • Taija...

      Itse olin aikoinani hesellä töissä ja en opiskellut. Käteen jäi palkkaa 800 - 1000 e ja vuokraan sähköön veteen meni 500 e /kk.

      Eli elämiseen jäi n. 400 e/kk, josta maksoin auton kulut ja puhelinkulut. Minulla oli myös koira, joka vei osansa rahoista.

      Kävin baareissa n. joka toinen viikonloppu ja autoa käytin päivittäin, eli bensaan meni aika paljon rahaa.

      Joka kk pärjäsin ja ikinä ei ollut sellainen tilanne, että rahat olis ollu loppu. Toki en ostellu uusia puhelimia, kotiteattereita jne. Ruokaan myös meni koiran ruokien kanssa n. 20-30 e viikossa, koska pystyin aika paljon syömään töissä ilmaiseksi.

      Mutta en ikinä tuntenut olevani köyhä tms. ja säästöjäkin oli pahan päivän varalle.

      Nyt saan n. 2000 e käteen ja tuntuu ettei rahat riitä mihinkään vaikka asuntomenot samoina. :)

    • opiskelija--

      Itse syön opiskelijaruokaloissa aina, kun se aikataulultaan on mahdollista. Yksi opiskelijahintainen lounas on noin 2,6€ ja se sisältää ruuan lisäksi salaatit, leivän ja juoman. Ateriat on suhte terveellisiä ja täyttäv'iä, joten niillä pärjää monta tuntia. Siksi en useinkaan syö kotona paljoa, vaan usein esim. päivällisen "korvaan" kaurapuurolla, leivällä ja hedelmillä. Kuukaudessa minulla menee ruokaan siis noin 150€. Kuluja tietysti nostaa, jso kauheasti ostelee karkkia, suklaata tai virvoikkeita. Jos asiaa oikeen kunnolla miettii, että kumpi on järkevämpää, levy suklaata vai kunnon ravitseva lounas, niin usein jää se levy ostamatta.

      Säästöjen varaan ei kannata kauheasti laskea! Itse kun aloitin opiskelut, ajattelin myös pärjääväni helposti kun säästöjäki oli yli tonni. Mutta yllättävän nopeasti ne vain hupeni ennen kuin edes huomasi, että mihin kaikki säästöt ovat kadonneet. Ja vanhempien tukeenkaan ei kannata täysin turvata. Niitä yllättäviä menoja saattaa tulla heillekin, joten silloin vanhemmillasi ei ole antaa sinulle välttämättä edes 100€. Kannattaa jättää säästöt koskemattomiksi, jolloin sinulta niitä säätöjä OIKEASTI löytyy kun niitä tarvitset. Jos sinulla ei ole paljoakaan itsekuria ja rahat tuppaavat hupenevaan, niin suosittelen että käyt avaamassa pankissasi sästötilin, jolta et pysty siirtämään rahoja nettipankin kautta. Tälöin sinulla on suurempi kynnys mennä pankkiin nostamaan rahoja, joten et kuluta hetken mielijohteesta säästöjäsi. Tämä ainakin toimii minulla :)

      • Tuletpärjäämään

        Kommentti väliin! Upea vastaus. Otat toisetkin huomioon.

        Pärjäät varmasti elämässäsi.


    • eräjormötsdkeoit

      kyllähän tuolla 200 ekulla pärjää vaikka on vaimo ja 2 lasta.
      Opiskeluaikoina vanhemmat maksoi niin ei tarvinnu miettiä siittä.

      • Perustele..........

        Jos vanhemmat elättää sinut, niin, miten tiedät, että pärjäisit tuolla rahasummalla?


    • pitää osata

      eipä siinä paljon muu auta, pysyt siellä asunnossa, kun olet valmistunut sinulla on mahdollisuus valita. Kaikkea vain ei voi saada! Olen its ekäyny työssä ja asunut alivuokralaisena. Miltäs se kuulostaa?

    • VITTUUNTUNU SUOMEEN!

      Suomessa on päättäjät laskenu, että köyhä elää vaikka pyhällä hengellä! jää päättäjillekkin enempi rahaa!

      • Ulkomailta

        Vasta oli täällä kirjoitus että Suomessa on hyvä asua . Mutta kun näitä kirjoituksia lukee niin ei hyvältä näytä siellä köyhässä suomessa .


      • Paremmat edut

        Suomessa on kuin maailmalla. Jos et usko niin tule tänne Eurooppaan kokeilemaan. Jos et ole kielitaitoinen jonkin alan tosiammattilainen saat vain pskaduunia pikkupalkalla. Voi tulla äkkiä Suomen sosiaalihuoltoa ikävä.


      • Viiva + kolo
        Paremmat edut kirjoitti:

        Suomessa on kuin maailmalla. Jos et usko niin tule tänne Eurooppaan kokeilemaan. Jos et ole kielitaitoinen jonkin alan tosiammattilainen saat vain pskaduunia pikkupalkalla. Voi tulla äkkiä Suomen sosiaalihuoltoa ikävä.

        Ai missä maassa sinä asut ? Minäkin asun ulkomailla .


    • nuukamuikkunen

      Kyllä 200 eurolla pärjää jos osaa tehdä ruokaa muustakin kuin jauhelihasta. itse leivon kaikki leivät ja herkutteluun kuuluu esim popparit (jyvistä itse valmistaen). Saan myös seurakunnasta ruokatukea kun sitä on vaan jaossa. Ongella käyn mutta sitä ei voi laskea aina mihinkään ruoka"tuloihin".
      meitä on kolme meidän perheessä. ja me pärjätään kyllä kun jokainen suupala kattotaan.

    • valintoja..

      Kyllä edullisestikin voi syödä/ elää. Mutta silloin pitää olla aikaa tehdä ruoka itse. Silakoita, juureksia, vihanneksia... Tajouksia kannattaa seurata. Ja ostaa viimeisen päivän tuotteita.. Marjoja mielellään itse poimittuna pakkasessa.. Näin pärjään itse noin 200e/kk. (= ruuat kahvit/ vessapaperit yms päivittäistavarat) Ja ostan aika usein vielä luomua. Toki juustoista yms pitää tinkiä. Mutta on se elämä vaan paljon mukavampaa jos on esim. noin yksi satanen enemmän käytössä. Silloin voi joskus törsätä vaikka ihaniin juustoihin tai herkkuihin.. ja voi käydä kuukauden aikana vaikka kerran pitsalla, ostaa muutaman kerran parit viikonloppusiiderit ja vaikka käydä leffassa. ;) Mutta kyllä 50e/ viikko riittää jos on pakko.

    • Lidl on halpa!

      Höh mul menee ruokaan rahaa kuukaudessa 120 € :P

      • Visu viivi

        Mitä sää syöt ?


      • Lidl on halpa!
        Visu viivi kirjoitti:

        Mitä sää syöt ?

        Erillaisia patoja, makkara soppaa, lasagnea, possun pihvejä, pakaste pizzoja, kanaa ja riisiä, tortilloja ja kerran pari kuussa naudan pihvejä. Ja siis tohon 120 egeen kuuluu myös kaikki wc paperit ja tiskiaineet yms...


      • pööö20

        joo on halpa.mä käytän s-markettia ja kyl saa halvalla mut tietty aina ei voi ostaa mitä mieli tekis.Opiskelen itse mutta pikkurahalla pärjään ja asun hiukan kauempana keskustasta.Mitä teet kalliissa kämpässä jos rahasi ei riitä ees baariin kahville kavereitten kaa? Kantsii mietii.Tai ala tekee iltaduunii aina jotain löytyy.


      • Suomalaiset
        Lidl on halpa! kirjoitti:

        Erillaisia patoja, makkara soppaa, lasagnea, possun pihvejä, pakaste pizzoja, kanaa ja riisiä, tortilloja ja kerran pari kuussa naudan pihvejä. Ja siis tohon 120 egeen kuuluu myös kaikki wc paperit ja tiskiaineet yms...

        ei usko eivätkä edes uskalla kokeilla Lidlin ruokia vaikka parempaahan se useimmiten on kuin E-,K- tai S-ruoka. Ja olennaisesti halvempaa.


    • mepullukatsuomalaise

      en ole opiskelija vuosituloni noin 50000 ja en saa yksin viikossa kyllä 50ekua ruokaan meneen vaikka syön hyvin että 2hunttia kyllä riittää hyvin kuukaudeksi

      • Sama täällä ja

        ollaan muuten samassa tuloluokassakin. En minäkään ymmärrä näitä valittajia.


    • puskarunoilija

      Jos vuokraan sisältyy sähkö, mikään ei estä. Ja jos syö koulussa tuhdisti, ei iltapalaa juuri tarvitse.

      Sitten on syytä huomioitava akuuttitarpeet, tietokone hajoaa ja olet pulassa. Kaiketi olet muistanut tallentaa muititikulle, mieluummin kahdelle tarpeelliset tiedostot?

      Et sinänsä kertonut aloituksessa kuinka kaukana opiskelupaikasta asut ja miksi haluat muuttaa kalliimpaan asuntoon. huomioiden ettet voi sen jälkeen mennä vapaa-aikana kuin kävelylle.

    • teekkari2000

      Ei päärjää.

      Vaikka et halunnut kuulla tätä vastausta, niin älä muuta opiskelijaboxistasi kalliimpaan. Mieluummin asuu vaikka pahvilaatikossa, kuin alkaa mussuttamaan makaronia ja ketsuppia joka päivä.

      Minä opiskelin Tampereen teknillisessä korkeakoulussa vuosina 2000-2008 ja sain huomata, että opintotuki asumistuki ei riittänyt opiskelijaelämään sitten millään mutta kyllä sillä muutaman vuoden pinnisteli.

      Käytin opiskeluystävieni kanssa härskisti hyväkseni 2€:n arvoista ruokaetua ahtamalla vatsamme niin täyteen kuin vain pystyimme. Lautasellani oli aina ruokaa tuplasti normaalin opiskelijan lautasmalliin verrattuna. Suosin aina ruokalajeja, joissa ei ollut kappalerajoituksia. Näitä oli mm. pastaruoat ja lihakastikkeet. Ikävä kyllä maito ja leipätuotteet eivät kuuluneet hintaan. Iltasella litkittiin kaljaa ja käytiin teekkaririennoissa normaaliin opiskelijamaiseen tapaan. Opintotuella siis eleltiin ja rilluteltiin illat muutaman vuoden ajan, kunnes oli opintoja tarpeeksi takana että saimme jokainen pikkuhiljaa töitä.

      • No ilmankos

        opiskelusi kestikin tuplasti normaalin verran. Sä oot kyllä nero.


    • Jou määän

      Ei pärjää, etenkään siellä keskustassa. Sinne muutettuasi muutenkin kulupuoli räjähtää käsiin kuin pelkästään korkean vuokran muodossa. Miksikö? Siellä on enemmän houkutuksia ja hössön hössöniä, joka on vieläpä hinnoiteltu ns. keskustahintoihin :(

    • opintomölli

      mitä ihmettä, mun opintotuki on 400€/kk siitä vuokra ja laskut pois niin jää vähän ALLE 100€! ja sillä on pärjännyt. 200€ olisi jo glamouria!!

      • möööö1

        Oletkos muistanut hakea asumistukea?


    • opiskelija_2012

      Älä arvaile, vaan laske menosi! Säilytätkö kuitit ostoksistasi, käytätkö pankkikorttia jolloin näät menosi tiliotteelta, tiedätkö mihin rahasi nyt menevät? Pistä ruutuvihkoon ylös menosi ja tulosi muutaman kuukauden ajalta. Siis todelliset menosi ja jokaista euroa myöten. Jos vanhoja (todellisia) tietoja ei ole niin tarvitset uusia. Tästä eteenpäin siis kaikki menot ylös.

      Jos mietit, että riittävätkö rahasi, niin testaa. Päätä että käytät seuraavassa kuussa vain sen verran rahaa kuin mitä sulla menisi kalliimmassa asunnossa asuessasi. Riittääkö rahat ja mistä jäät paitsi? Haluaisitko elää niin joka kuukausi?

      Haluaisin itsekin asua keskustassa. Olisi ihana käydä kahviloissa, pääsisi helpommin leffaan, voisi käydä taidenäyttelyissä ja vaikka ulkona syömässä aina kun mieleen juolahtaa. Niistä minä haaveilen keskusta-asumisessa. Todellisuus vain on, ettei niihin olisi enää varaa sen jälkeen kun maksaisin keskustan vuokria. Nyt joudun erikseen lähtemään täältä lähiöstä keskustaan, mutta ainakin siihen on varaa :) Säästöönkin jää jonkun verran niitä yllättäviä menoja varten.

      • ap

        Tähän mennessä paras, vaikkakin yksinkertainen neuvo :)
        Tähän asti olen pelännyt pitää kirjaa menoistani, olisi kurjaa huomata miten paljon rahaa on onnistunut tuhlaamaan turhuuksiin. Kaupassakaan en ota kuitteja, en edes ana katso paljon rahaa ostoksiin menee ennen tunnusluvun näpyttelemistä. Tiedän, että tämä on typerää, mutta on niin ihanaa elää itsepetoksessa. Taidan ottaa itseäni niskasta kiinni ja ruveta pitämään kirjaa menoistani, enhän muuten osaa ollenkaan arvioida ovatko toiveet keskusta-asumisesta realistisia.


    • asennetta kysytään

      Pienelläkin summalla pärjää. On vain tehtävä valintoja. Keitot ovat edullista ruokaa, varsinkin jos jättää ne kermakeitot vähemmälle ja kuorii itse perunansa. Mutta juurekset kannattaa ostaa pakastepusseissa, ei tule hukkaa ja vitamiiniarvoltaankin ovat ympärivuoden tasalaatuisia.
      Marja ja sienet pakkaseen tai kylmään, niistäkin tekee monenlaista. Meillä meni aiemmin reilu 1000 euroa / 6 henkeä ruokaan ja noihin pesuaineisiin. Nyt kun ei kuulu narinaa ruokien suhteen, vaan pienet syövät kaiken kotiruoan ( eivät edes huoli eineksiä ), ruokamenojen osuus on pienentynyt. Jauheliha kun on huomattavasti kokolihaa edullisempaa ja sopii pienten suuhun paremmin. Sieltäkin kuitenkin löytyy kalkkunat ja karisat ( toki luuton karitsa kokonaisena on edullisempaa kuin jauhettu ).
      Aikaahan tuohon ruoanlaittoon menee hieman enemmän, mutta toisaalta padan tai keiton poristessa liedellä, voi sillä välin vaikka siivoilla tai lukea.

    • entinen opiskelija

      Se tonnin säästösi ei riitä edes 2 kk:n vuokratakuuseen. Mitään600-700€:n vuokrakämppää keskustasta ei taida löytyä. Vaikka siihen hintaa 15 m2:n kämpän olisikin saanut niin eiköhän kaikki ole jo ulosvuokrattuja tähän aikaan vuodesta. Vuokra harvemmin sisältää sähköä ja vettä eli niihin saa varata yhteensä jonkun kympin. Puhelin & netti vie osansa jokunen kymppi/kk. 100-150€ pitäisi riittää ruokaan. Unohda koko asia, teet virheen, jos lähdet nykyisestä kämpästä. Säästämisenhän voit aloittaa vaikka heti. Missään tapauksess älä ota pikavippejä, jos haluat välttyä ikävyyksiltä.

    • Hankipa kynä ja paperia ja laske. Toiseen sarakkeeseen tulot ja sitten toiseen menot. Jos tulos on /- 0, niin sitten pärjäät.

    • shortly

      Lyhyesti vastattuna ja omaan ja entisen kämppiksen kokemukseen perustuen 500 € vuokranmaksun jälkeen riitti opiskeluaikoina kivasti elämiseen (ennen vuotta 2010). Nyt on ruoan hinta ym. kulut nousseet niin vaikea nopeasti arvioida riittääkö enää.

    • P.Alkio

      Onnea opiskelijoille..

      Kuuntelin tässä tänäpaivänä,kun ajankohtaisohjelmassa keskusteltiin opiskelujen itse rahoittamisen käytäntöön ottamisesta. Tämän spekuloitiin mahdollisesti tehostavan opiskeluja ja arveltiin ,että ei ole vaikutusta opintoihin suuntautumisesta / varallisuuden vaikuttavan opinteille lähtemiseen.Asiasta kun ei ole meillä kokemusta Suomesa,eikä kuuleman perusteella näyttöä ulkomailtakaan.

      Itsemuistan ajan kun ei ollut Peruskoulua ja peruskouluasteen opinnot olivat lukukausimaksullisia.Ruokailua ei ollut kunnallisesti koulussa järjestetty,vaan itse ostettiin ruokailukortti,jota leimautettiin ateriaa vastaan,myös kirjat oli itse hankittava.Koulu muoto oli oppikoulu, joka korvautui Peruskoulun tullessa ja pyrkimiset kouluihin lopetetttiiin,koska Peruskoulun myötä ,jokaiselle avautui tie lukioon ja korkeimpiin opintoihin.Raha oli tuolloin monelle perheelle este kouluttaa lapsensa korkeasti,eikä tästä koulu uudistuksesta ole kovin kauan.Toisilla on muisti lyhyt tai kovin vähäinen tietämys tälaista esittäessä.Ehkä pitäisi perehtyä asioihin tai opiskelija elämän niukkuuteen ensin .

    • Techwood

      Perus Ruokaan ehkä rittää se 150-200e/kk, mutta siihen pitää laskea vessapaperi, pesuaineet, (pyykki, lattia, ym) omat hygieniatuotteet, kahvi/tee on kalista. ym.ym.

      Mulla ei riitä tuo 150e, johtuen ruokarajoitteistani. Erikoisruoka on kallista, vaikka teen itse melkein kaiken, pakko, kun eineksiä en voi syödä.

      Ja joku sanoi että liiteliin ostoksille. Mun ostokset (esim. en ikinä osta valmiiksi maustettuja lihoja ) tulee halvemaksi s-kaupass/prismassa, tämä on ihan laskettu juttu. (enkä edes laske bonusta mukaan, se ei ole oleellinen)

    • "Kaikki voivat...

      tulla mukaan talkoisiin, sinäkin".

      t. Urputin & Katiska co/united.

      Ps. Tuostakin summasta voi vielä leikata ja lähettää
      Kreikkaan >:(

    • 124+5994=(I)

      Oletko ottanu paikkalliset ruokajonot selville, sieltä saa leipää ja kaikkea muuta hyvää ilmaiseksi. Kannattaa myös tsekkaa naapureitten roskikset läpi, ihmiset heittää hyvää ruokaa pois. Ite pärjään 60eurolla kuukauden XP

    • LoL

      Opiskelijana, työelämässä, työttömänä ja jälleen opiskelijana olleena/olevana tekisi mieli itkeä verta jos vain pystyisin, kun selailin tätä viestiketjua. :D

    • Työssä käyvä82

      300-400€/kk aivan minimi.

    • Suhteellinentuloero

      Herääkin aiheellinen ? Kuinka suurella velalla voi elää tuottamatta mitään todellista
      hyödyllistä?

    • Techwood

      Tässä yhden paikkakunnan kassin sisältö:

      Ruokakassin sisältö (n. 6,3 kg):
      (Huom! EI sovi laktoosi-intoleranteille eikä keliakikoille!).


      -Vehnäjauho 2 kg
      -Sämpyläjauho 2 kg
      -Neljän viljan hiutale 750 g
      -Hapankorppu 370 g
      -Näkkileipä 250 g
      -Aamiaismysli 500 g
      -Pasta juustokastikkeella 200 g
      -Keksi 250 g


      Ja tuon saa max.kerran kuussa.

      Eipä tuolla kovin pitkälle pötki

      • ärsyttääuusavuttomat

        "Lisänä rikka rokassa, hämähäkki taikinassa", vanha suomalainen sanonta.
        Opettele leipomaan, osta suolaa, hiivaa ja rasvaa, niin kyllä tuolla setillä yksi ihminen pysyy kuukauden leivissä.
        Muutenkin itse tehty ruoka tulee edullisemmaksi, mausteet eivät paljon maksa, jos gourmeeta kaipaa.


    • Kyllä on mahdollista pärjätä, mutta se vaatii sinulta kyllä paljon. Ensinnäkin laskujen maksu kannattaa turvata varmaan 50-150e siihen. Ruokaan saa tuhlattua helposti viel sen 200-300 euroa. Mut voit välttää ruokakulut rupeemalla dyykkaamaan ja käymällä ruokajonoissa pari tuntia pari kertaa viikossa hakemassa ruokasi. Jos olet tähän valmis asunnon takia niin siitä sitten.

    • vuoristonneuvos

      Itse pärjäisin vähällä,mutta koiralle ruuat maksaa 600 euroa kuukaudessa kun pitää antaa lääkeruokaa jota saa vaan apteekista reseptillä.Hevoseni maksaakin sitten enemmin kun talli ym kustannukset ovat hintavia.Ferrarini kuluttaa besaa kovasti ja mersussa vakuutukset.Mökin ylläpito talonmiespalveluineen kustantaa osansa.Lapsiani autan kuukausittain rahallisesti joka sekin maksaa tonnin per mukula.Jalkavaimot hamuaa lahjoja ja illallisia kovasti.Vaimon pidän tyytyväisen' kalliilla lahjoilla.Ruokaan minulla ei mene kuin syön toisten laskuun edustusillallisia ym.

      • tosi on

        no tuo oikeeta puhetta.Eiks palvelijakin tarvii palkkaa? Joo kyl oon samaa mieltä sun kaa ite pärjäis mut ku noi muut menot....


      • Sexiä
        tosi on kirjoitti:

        no tuo oikeeta puhetta.Eiks palvelijakin tarvii palkkaa? Joo kyl oon samaa mieltä sun kaa ite pärjäis mut ku noi muut menot....

        Palvelijalle voit maksaa luonnossa !


    • kuopiopimu

      Itse pärjään 570 eurolla kuussa. Opiskelija-kämpän vuokra on 250 € (sisältyy vesi, sähkö ja netti). Käteen jää 320 €, josta 50 € menee liikkumiseen (bussi jne...), 150 € ruokaan (maksimissaan, usein 120-130 €), kännykkälaskun ja muut satunnaiset kulut kuitaan 50 eurolla. Rahaa jää pakollisten menojen jälkeen n. 70 €, josta joka kuukausi laitan vieläpä säästöön parikymppiä. Kyllä ihminen pärjää vähällä jos vain haluaa pärjätä! Ei sitä ruokaa tarvii aina kilokaupalla lärviin mättää, syö vain sen millä pysyy hyvin hengissä. Eikä laita ruokaa yhtään hukkaan. Jäljellä olisi vielä 50 euroa, jonka voisin vaikka pistää vaatteisiin.

      Btw, säästötilillä melkein kymppitonni, mutta kun ei ole tarvetta sitä käyttää, en käytä :)

      • kuopiopoitzu

        Tules tyttönen asumaan mun luo niin säästät vielä on 250 kuussakin :) Minulla on 90 neliön kolmio jonka omistaa äitini mutta maksan itse 250e kuussa vastiketta. Voin maksaa sunkin edestäs, mutta tarvitsen naisen joka auttaisi siivoamisessa ja ruuanlaitossa kun en itse osaa. Asun keskellä keskustaa.


    • Lääkisläinen

      Kyllä pitäis tuon opintotuen riittää, kunhan ei keskustaan muuta. Muuttaminen sinne on sulaa hulluutta. Opiskelijatutut, jotka ovat ulkomailta, eivät saa yhtään opintotukea vaan tekevät yötöitä opintojen ohella. Olkaa vaan kiitollisia opintotuesta, kyllä sillä elää hyvin!!!

    • helsingissä saa monesta paikasta ilmasta ruoka apua,kun viitsii vain jonottaa.2 kassillista ruokaa,leipää niin paljon kun jaksaa kantaa,suosittelen.esim n,tunnin jonottamisella myllypuron metroasemalla 3 kertaa viikossa.ja vain kahvi yms joutuu kaupasta ostaa.eli muutamalla kympillä pärjää kuukauden.jos itsetunto antaa periksi mennä jonoon!

      • pula-aika

        Osaatko sanoa, voiko ulkopaikkakuntalainen mennä sinne metroasemalle jonoon?..tai johonkin muuhun paikkaan. omalla paikkakunnalla ei tällaista mahdollisuutta ole..olen yh ja ruokaan ei tahdo millään jäädä tarpeeksi rahaa,kun laskee laskut ja vuokran pois, noin 200e jää.


    • KUULES TYTTÖNEN

      ÄLÄ MISSÄÄN NIMESSÄ MUUTA, NYT KUN SINULLA ON HYVÄ RAHATILANNE. VOIT OSTAA JOKA KAUPPAREISSULLA VALTAVAN KASAN RUOKAA JA SINUA EI MISSÄÄN NIMESSÄ KUKAAN LUULE OPISKELIJAKSI. JOS OSTAA PELKKÄÄ MAKAROONIA JA TONNIKALAA, SILLOIN KAIKKI TUIJOTTAVAT JA AJATTELEVAT ''TUO ON VARMASTI OPISKELIJA''. ITSE EN SELLAISTA KOHTALOA HALUAISI... ASUN ÄITINI LUONA JA OSTAN NIIN PALJON RUOKAA MEILLE MOLEMMILLE KUIN SIELU SIETÄÄ. MINUA LUULLAAN SIIS VARAKKAAKSI JA HIENOKSI NUOREKSI MIEHEKSI... :)

    • laskemalla selviää

      Kuten tuolla joku jo neuvoi: laske itse omat tulosi ja menosi. Asu siellä, missä nyt asut, vielä muutama kuukausi ja pidä sinä aikana tarkkaa ja rehellistä kirjanpitoa kaikista menoistasi ja tuloistasi. Mieti myös, miten kulusi muuttuisivat toisessa asunnossa ja tee laskelmat uudestaan sen mukaan.

      Jos sen perusteella näyttää, että tulisit toimeen kalliimmassa asunnossa ja sitä edelleen haluat, niin ala etsiä asuntoa - ja etsi rauhassa ja tarpeeksi pitkään, että löydät mieluisan ja hinnaltaan sopivan. Kun sinulla on nyt edullinen asunto, et ole pakottavassa tarpeessa ottaa sitä, minkä sattuu saamaan. Kevättalvi on parasta aikaa muuttaa - asuntojen kysyntä on silloin vähäisintä eli pääset valitsemaan useammasta vaihtoehdosta.

      Ja kuten täällä myös muistutettiin, asunnon hintaan on laskettava vapailla markkinoilla myös sähkö ja vesi, jotka yleensä sisältyvät opiskelija-asuntoon. Moni vuokranantaja vaatii myös kotivakuutuksen ottamista ja mahdollinen nettiyhteyskin maksaa. Vuokratakuu on usein 2-3 kkn vuokra, joten säästösi pahan päivän varalle ovat sitten sidottuna vuokratakuussa etkä pääse niitä käyttämään.

      Laskuissa kannattaa ottaa huomioon myös matkakulut. Jos nyt käytät kuukausilippua, pärjäätkö ilman sitä uudessa asunnosssa? Ja jos et tarvitse enää kuukausilippua, selviätkö kokonaan ilman julkista liikennettä - myös talvella?

    • miksi valehdella?

      Sen jälkeen kun kokoomuksesta tuli suurin puolue, on täälläkin hyvin myötämielisesti suhtauduttu lähes tyhjällä elämiseen.

      Oikeiston kanta kun on, että esim. pienipalkkainen yh tai opiskelija/eläkeläinen ei tarvitsee monipuolista ja ravitsevaa ruokaa elääkseen ja tätä linjaa tukevat vielä kaiken maailman kahelit, jotka mainostavat palstoilla elävänsä muka lähes tyhjällä.

      Kun joku kirjoittaa saavansa muka ympäri vuoden ruokansa, lääkkeensä, maksaa netin, puhelimen, tv-luvan, bussikortin, uusia vaatteita 150 eurolla kuussa, niin sellainen ihminen joko valehtelee tai on pakon edessä pärjännyt tuolla rahalla parin kuukauden ajan.

      Jos tilanne jatkuu pidempään, niin varmasti velkaa tulee sen verran, että kun tulot nousivat, on ensimmäinen tehtävä velkojen pois maksaminen.
      Vai unohtuiko 150:stä toimeentulotukena saadut rahat?

      • Rahaa ei ole puussa

        Minä olen joutunut elämään vielä vähemmällä kuin 150 euroa kuussa. Joskus, kun ei ole ollut rahaa, eikä ruokaa, olen joutunut lähteämään pulloja keräämään. Niin paljon pitää kerätä, että saa ruislimpun (halvimmaksi tulee ostaa kun vertaa hintoja ja määrää). Levitettä mistä halvimmalla saa. Parin päivän vanhoja leipiäkin saa salvemmalla. Ovat monesti tarjouksessa ja uudistuvat kummasti kun käyttää mikrossa. Ihan herkkua.

        Mutta ei ole mukavaa olla niin rahan puutteessa. Nyt olen saanut työpaikan, kun työllistin itse itseni. Eli olen yrittäjä. Mutta edelleen elän niukkuuden kanssa. ystävät luulevat kylläkin, että kaikista ostoista verottaja maksaa minulle takaisin. Mikä ei pidä paikkaansa, vaan yritys itse maksaa ostot, vähetää ainoastaan alv:n mutta pitää taas maksaa alv verttajalle joka myynnistä.

        Ja asiakkaat joutuu itse hankkimaan. En tiennyt että yrittäminen on näin raskasta ja mitenkä rahaa ei tulekaan ovista ja ikkunoista.

        Eihän tämä tietenkään aloittajan asiaa auta, mutta kirjoitinpahan.


    • kyllähän se näin on

      En ole opiskelija vaan työtön...
      Saan käteen 900€ josta maksan vuokran, lainanlyhennyksen, netin, kännykän, auton kulut yms. Rahaa jää käteen 20-70€ kuukaudeksi, riippuen vähän. Eli huonoimmillaan 5€ / viikko. Hengissä ollaan ja lihavasti voidaan. kun karsii turhasta niin kyllä pienellä budjetillakin pärjää. Sossussa en käy kun eihän ne sieltä mitään anna muille kuin pakolaisille. Ai niin, saanhan mä asumistukea....25 euroa :)

    • MoTIvaaTToRI???

      kyllä 200€/kk elämiseen riittää.

      tarkoitan tässä elämisellä hengissä pysymistä.

      eli jos ei muuta tee kun istuu koululla luennolla päivän ja loppu ajan kotona kirjan takana ja muu aika menee TV:n töllöttämiseen, niin 200€ varmastikkin riittää.

      ...siis hengissä pysymiseen.


      mutta mitä järkeä muuttaa keskustaan, kun kauempanakin voi istua TV:n äärellä ja säästää samalla????????

    • Aurora

      Jos olet vasta noin opintojesi alussa, kehtaa ihmeessä pyytää satanen tai pari vanhemmiltasi, vaikka joitain palveluksia vastaan. Onhan heidänkin etunsa, ettei sinun tarvitse pinnistellä nälkärajalla, vaan jaksat opiskella ja valmistua.

      Jos hankit asunnon keskustasta, hanki se sitten niin läheltä opinahjoasi, ettei sinun tarvitse käyttää ratikkaa, metroa tai bussia matkoihisi, vaan voit kävellä. Matkakulujen puuttumisen näen ainoana pienenä rahansäästönä ydinkeskusta-asumisen sikamaisessa kalleudessa..

      Oletko muuten ajatellut sellaisia vakituisia menoja kuin sähkölasku ja puhelinlasku? Entä laitehankinnat, pesukone, televisio?

    • Kerro lisää

      Tuosta ei selviä,kuuluuko vuokraan vesi-,sähkö-,kotivakuutusmaksuja(joka sisältää huom. myös vastuuvakuutuksen jos aiheutat tulipalon ja muut huoneistot kärsivät )Kaikki lisäävät asumiskustannuksia...

    • Inkku 52

      En lähtisi elämään tilanteessa, jossa joka centti pitäisi laskea sen vuoksi, että asuu keskustan tuntumassa. Kaksisataa euroa/kk kaikkiin muihin menoihin vuokran jälkeen on olematon summa. Maksat vielä sähkön, TV-luvan, syöt yliopistolla, haluat ystävien kanssa joskus kahville tai kaljalle. Lääkekuluja tai muita yllättäviä menoja, (pesukone hajoaa jne) saattaa tulla. On myös ajateltava, että haluat joskus uudet kengät tai puseron jne. Ihmisen mieli on vain sellainen, että vaikka kuinka eläisi nuukasti, haluaa joskus jotain kivaa uutta itselleen.

      Kirjoitan tätä opiskelijan äitinä, ja tuohon vanhemmilta rahan pyytämiseen sanoisin, että vanhempasi eivät välttämättä osaa edes ajatella (vaikka kaikki kyllä tiedämme), miten kallista elämä pääkaupungissa on tänä päivänä (ja muuallakin). Heidän kanssaan kannattaa jutella rahasta, kertoa, mihin tarvitsee ja uskon, että kyllä he varmaan ihan mielellään sinua avustavat esim. juuri tuolla mainitsemallasi sadalla eurolla/kk. Häpeään ei ole mitään syytä, kun on päässyt opiskelemaan, ja mistä saisitkaan nyt muualta rahaa, kun et ole töissä?

      Oman opiskelijani kanssa olen ottanut puheeksi hänen kuukusittaiset kulunsa. Tiedän, mikä on vuokra, bussilippu, paljonko menee ruokaan ja yliopistolla syömiseen, harrastuksiin jne. Avustan häntä siten, että säästeliäästi eläen rahat riittävät. Toivotan sinulle mukavaa opiskeluaikaa. Onnea, kun olet saanut korkeakoulupaikan.

    • Arjen säästöjä

      Siis periaatteessahan ihminen voi elää vaikka 0€ ruokakustannuksilla. Veistää vaan jousipyssyn ja ongen, ja hakee lihat mettästä ja kalastaa kalat.
      Lisäksi voi käydä poimimassa mustikoita, puolukoita, hilloja, ja sieniä.
      Kasvattaa vielä ite potut, vihannekset, mansikat ja mustaherukat, niin eipä sitä paljoa jää ostettavaksi.
      Kaljat ja viinatkin pystyy itse loihtimaan hetkessä, niin ei tarvitse maksella kalliita veroja.

      Osta joku vanha asuntovaunu. Saat sen melkein minne haluat ja ei tartte maksaa kiinteistöveroa. Voit parkkeerata sen vaikkapa keskustaan johonkin parkkipaikalle, ja jos on kiekollinen parkki, niin asennat vaan kellokoneiston sinne taakse pyörittämään kiekkoa.
      Mutta kun parkkeeraat sen suoraan koulun pihalle, niin saat kätevästi sähköt opettajien autopaikoista.

    • eläkeläinen

      Kannattaa todellakin miettiä pariinkin otteeseen ennenkuin tekee mitään päätöksiä.
      Edulliseen opiskelija-asuntoon on tulijoita jonoksi asti. Jos se asuinpaikka on Hki niin keskustasta ei löydy muuta kuin kalliita asuntoja.. Kirjoituksista päätellen jotkut tuntuvat elävän suorastaan pyhällä hengellä, mutta totuus on että, ruoka on kallista ja se vain kallistuu lisää. Kauppojen eräpäivätuotteetkin yleensä katoavat jo aamupäivän aikana , niille on monta ostajaa. Se on hyvä neuvo jonka joku jo kertoikin että, kokeile kuinka pienellä budjetilla pärjäät kuukauden.. Välillä sitä rahaa tarvitsee vähän muuhunkin kuin ruokaan. Jos vaikka kengät hajoaa tai sairastuu.. Onnea opiskeluillesi joka tapauksessa.

    • TimppaTT

      Joo pärjää. Maassa ei, eikä varsinkaa suomenmaassa. Ton verran menee minimissään jo safkoihin, jos ei haluu mitää puutostauteja.

    • bAARIMIKKO.

      Opiskelija aikohin söin ihan niin,kun yleensäkin eli siis kaikenlaista ja viinaa keskiviikkoisin ja viikonloppuisin ; )

    • älähuolihuomisesta

      Siis mitä ihmettä, 300e opiskelijalla kuussa ruokaan?! Huh huh, no johan on ajat muuttuneet omista opiskelija-ajoistani :D Itselle riitti, että kaapista löytyi makaronia, hapankorppua ja kahvimaitoa :DD Samaan tyydyn välillä edelleenkin, jos laitan rahaa johonkin suurempiin hankintoihin. Ei tuota minulle ainakaan mitään hankaluuksia elää niukasti tarvittaessa :)

      • 3+9

        No huh huh, kylläpä ovat tainneet muuttua. Jos et tiedä nykyajasta, turha tulla neuvomaan.

        Lopetahan kahvinjuonti niin voit jättää maidonkin pois. Ja korput samaten, johan se nyt on kumma jos ei pelkällä makaronilla elä!


      • 2+6
        3+9 kirjoitti:

        No huh huh, kylläpä ovat tainneet muuttua. Jos et tiedä nykyajasta, turha tulla neuvomaan.

        Lopetahan kahvinjuonti niin voit jättää maidonkin pois. Ja korput samaten, johan se nyt on kumma jos ei pelkällä makaronilla elä!

        no huh huh mikä vitun idiootti


    • Opiskelijana joskus

      Mihin ihmeeseen olet saannut tuhlatuksi 300€ ruokaan kuukauden aikana???
      Jos asut yksin ja teet ruokaa vain itsellesi, selviä kuukaudesta minimissään 30€:lla!

      Älä mene kauppaan nälkäisenä ja ostat itsellesi sopivan perusvaraston. Jo muutamlla eurolla saat kassikaupalla ruokaa. Makaroonipussit maksavat (400g) 0,20€/kpl, kaurahiutaleet aamupuuroon (500g) 0,50€, hernekeittopurkki 0,62€, perunat 0,50€/kg jne. Tarjouksista osta jauhelihaa taikka kanaa ja säilykelihapurkit (sika-nauta) ei paljoa maksa. Kaalista ja porkkanasta saat salattia helposti raastamalla, molemmat todella edullisia ostaa.

      Jauhoja ja muita leipomiseen tarvitavia emmeitä myydän niin sopivasti, että tuoreet sämpylät ei paljoa maksa. Pizzankin voit tehdä ihan itse ja yhdestä uunipellillisestä syöt pitkään!

      Jos saat kuukaudessa tuon 800€, elät sillä todella hyvin, ei kannata tuhlata perintöjä ja vanhempien rahoja turhuuteen.

      • 7+5

        Tässäpä esimerkki, jos vaikkapa käy joka toinen (tai kolmas, jos kevyellä pärjää) päivä kaupassa:
        litra maitoa 0,8€-1,8€;
        tonnikalapurkki 1,5€;
        leipä 1€;
        liha/kana/kala/whatever 4€.
        Siitä tulee vajaa kympin satsi. Lisäksi päälle riisit, makaronit, kaurahiutaleet sun muut, jotka nyt eivät mitään maksa. Mutta sitten päälle tai lihojen korvikkeeksi hedelmiä ja juureksiakin vielä. Ja opiskelijaruokailu pari kolme euroa vielä päivässä päälle. 300€ ei todellakaan ole tuhlausta vaan ihan hyvä lähtökohta. Jos pääsee sen alle, hyvä.

        Minimikituutuksella on myöskin sitten aivan turha kuvitella mitään sosiaalista toimintaa, joten jos ei halua päätyä kouluammuskelijaksi, kannattaa kuussa varata kymppi jos toinenkin extraa ihan kestien varalta.


    • Gg

      Minulla riittää 400€/kk oikein hyvin, joskus on tiukempaa jos kaljottelemaan haluaa. Tuosta 400€:sta minulle jää laskujen jälkeen n. 200€ ruokaan ja kahden koiran ruokiin. Itse teen leipää pari kertaa kuukaudessa ja en syö eineksiä oikeastaan ollenkaan.

    • Laske rahat

      Arvon köyhäilijä, olet nyt opiskelemassa ja on hyvä hetki opetella uusi taito: oman talouden hallinta. Se on tärkeä, mutta monien (ylivelkaantuneiden) aliarvostama kyky nykymaailmassa. Yksi perusasia on laskea kuukauden menot ja tulot (nettipankista) ihan itse, tylsää tai ei. Sieltä voi hyvinkin tulla yllätyksiä.

      Sinun esimerkiksi täytyy varata rahaa kännyliittymään (30 euroa?) ja matkakorttiin (20 euroa).

      Saat siis 298 euroa opintorahaa ja kerrytät VELKAA 800 euroa kuussa. Joudut siis maksamaan kalliin asumisesi myöhemmin oikeasti takaisin. Lisäksi saat 201,60 euroa asumislisää tai ainakin olisit oikeutettu.

      Kuitenkin, tulosi ovat siis 1299,40 euroa kuussa.

      Otetaan esimerkiksi halvin speksiesi mukainen kämppä:
      http://www.vuokraovi.com/vuokraovi/kohde/vuokra-asunto/kerrostalo/Meilahti/Helsinki/Yksio/319370?id=288886&entryPoint=fromSearch&rentalIndex=1&searchIdentifier=1457991275

      Vuokravakuus on 1200 euroa (eli vahingon varalle etukäteen maksettava summa), eli tonnin säästösi ei riitä. Vesimaksu on 19 euroa kuussa ja kuvitellaan sähköjen tekevän 15 euroa kuussa. Lisäksi sinulta vaaditaan laaja kotivakuutus, joka tekee esim. 5-10 euroa kuussa riippuen omavastuusta:
      http://www.vakuutuskone.com/kotivakuutuspikavertailu.aspx?DeductibleRange=1ac81773-cdc6-4614-93af-c9669c25e650
      Näin ollen asumiskulusi olisivat esimerkiksi 644 euroa, eikä sinulla enää olisi säästöjä.

      Ruokamenosi lähempänä keskustaa nousevat, joten 300 euroa mennee.
      Kännykät ja matkakortit mukaan lukien menosi ovat ainakin 994 euroa kuussa.

    • Ulosottopelle

      Itse käyn töissä ja asun yksin. Olen ylivelkaantunut, joten ulosoton (1/3 nettopalkasta), vuokran, sähkön, kampaajan (4 vkon välein 120,-), netin ja puhelimen jälkeen jää käteen n. 388,-. Hengissä pysyn, mutta kaiken muun saan unohtaa. Asun myös lähes keskustassa (en tosin Helsingissä), sillä en halua asua korvessa.

      • ihmehiuspelle

        Leikkauta lettisi jossain muualla, esim. ammattikoululla, on 90% halvempaa..


      • Visu Viivi
        ihmehiuspelle kirjoitti:

        Leikkauta lettisi jossain muualla, esim. ammattikoululla, on 90% halvempaa..

        Hirveetä tuhlausta käydä kampaamossa 4 viikon välein . Minä käyn kerran vuodessa kampaamossa . Laske kuinka paljon säästän .


      • Ulosottopelle
        Visu Viivi kirjoitti:

        Hirveetä tuhlausta käydä kampaamossa 4 viikon välein . Minä käyn kerran vuodessa kampaamossa . Laske kuinka paljon säästän .

        Näin työelämässä olevana en vielä halua esiintyä harmaalauhana julkisesti! Sen aika tulee sitten, kun jään eläkkeelle, jos sittenkään... Leikkaus ja väri lyhyisiin hiuksiin suuressa kaupungissa kustantaa tuon verran tasokkaassa vakikampaamossani. Hiusten värjäys ja leikkaus, jos mikä, on ammattilaisten hommaa!!! Tingin sitten muusta eli vaatteista. En syö kalliisti, vaikkakin ilmeisen monipuolisesti, sillä kaikki veri- ym. mahdolliset arvoni urheilijan arvoja...


    • J K

      EIPÄRJÄÄ

    • näillämennäänköyhänä

      Pussi ranskalaisia 1€, tästä syö 2 kertaa.
      Paketti lihapullia, kuorettomia nakkeja tai uunilenkkiä 1€, tästä syö 2 kertaa.
      Ruisleipä 1,50€, tästä syö 3 päivää
      Margariinirasia 1,50€, tämä riittää 2 viikoksi

      Eli semmonen ~1,50€/päivä, 50€/kk, vettä tulee hanasta.

      • näin on

        Viiden henkilön perheellemme ruokamenoihin riittää n.100 e/vko.Sisältää pesuaineet,vaipat ja vaatteet kirpparilta.Mistään ei tarvi pihistellä;leikkeleet,jogurtit ja leivät löytyy sekä lämpimät ruoat monipuolisesti.Ei tarvi rymytä marjametsissä tai ampua villisikoja pataan.Kaupasta saa kaiken,kun vähän viitsii katsoa tarjousten perään ja suosia tiettyä saksalaista päivittäistavaraketjua.Tämän rahamäärän riittämisen edellytyksenä on täälläkin paljon puhuttu ruoan itse valmistaminen.Samat taidot ja konstit käytössä kuin esim.kouluruokailujen suunnittelussa;aterian yksikköhinta mahdollisimman alhaiseksi tinkimättä kuitenkaan terveellisyydestä.Yksinäisen ihmisen pitäisi siis pärjätä ruokakustannuksiltaan n.200 eurolla hyvinkin kuukauden ajan. Varmaan riittää myös pesuaineisiin ja vaatehankintoihin kirpparilta.Mutta tarkka täytyy silti olla,että riittää.Toisesta kaupasta 20 eurolla ei saa juuri mitään ja toisesta kaupasta samalla rahalla saa pussillisen ruokaa.


    • Sami the WiserOne

      Laskeppa, ruoka, matkustus,puhelin, netti, hygienia ja kaikki muut kulut yhteen mitä tulee sen asumiskulujen päälle niin en suosittele muutoa sinulle liian kalliiseen.

      Nimimerkillä Kokemusta omaava tuosta asiasta.

    • hiiruli

      Peruselintarvikkeet ovat edullisia ja niistä saa kunnon ruokaa, oma ruokavalioni koostuu pääosin näistä: pottu, porkkana, sipuli, omena, kaali, halvat kasvispakasteet, kauraryyni, ruisleipä, näkkileipä, kananmunat, pakasteseiti, jauheliha, juusto, maito, oliiviöly, hunaja, oikeaa voita puuron silmäksi. Lisäksi jauhoja leipomuksiin on aina kaapissa ja leivälle ostan rehuja sen mukaan mikä on halpaa.
      Käytössä on pieni pakastin ja siellä marjoja ehkä 10 litraa, puolukat vielä poiminatta.
      Marjoista teen talvikylmällä kiisseliä, ja keitothan on myös mukavaa talviruokaa, riittoisia ja täyttäviä.Liikun fillarilla niin paljon kun voin, se onniin vanha ettei kukaan edes viitis varastaa mutta toimii hyvin, reppu vaan selkään ja tarjouksia etsimään.
      Pesuaineisiin ja sen semmoiseen menee jonkin verran, roskapussit teen sanomalehdistä joita otan lehtiroskiksesta. Ylellisyyteni on kahvi jota terästän lusikallisella likööriä ja vuolen päälle hiukan tarjousjätskiä. Vaateostoissa olen tarkka että kaikki sopii kaikkeen ja myös tuunaan vaatteita, myös tekemiäni kirppishankintoja. Kirjastoa käytän paljon ja koska kämppäni on kylmä, istun usein kirjastossa lukemassa. Vanhalla pöyttiksellä pärjään hyvin, telkkua ja radiota yms en tarvitse.
      Omituista ehkä, mutta viihdyn tässä niukassa elämässäni, tunnen iloa aina kun saan hankittua sen välttämättömän ja tunnen hyvää mieltä kun katson ruokakomeroani jossa aina syötävää.

    • 200-400€/kk

      Eikö kukaan teistä opiskelijoista saa rahallista tukea omilta vanhemmiltaan?

      - Kysyy kuukausirahaa maksava 24-vuotiaan AMK-opiskelijan äiti

      • opiskelija 20v.

        Minun vanhemmillani on ollut tapana maksaa sisaruksilleni avustuksia vasta siinä vaiheessa, jos he eivät ole itse pärjänneet. Itseäni ainakin hävettäisi mennä pyytämään vanhemmiltani rahaa, vaikka heillä olisikin vara maksaa minulle. Minusta minä olen itsenäinen (ja vapaa käyttämään rahani niin kuin haluan) vain silloin, kun pystyn itse maksamaan omat kuluni.


      • mummo jo

        Minä annan aina rahaa lastenlapselle kuka opiskelee . Aina kun hän tulee käymään luonani niin annan hänelle 100 e .


    • oikea opiskelija?

      Itse ruokin itseni hyvin ~60 eurolla per kuukausi. Syöttekö lohta tjsp joka päivä, jos kerta 300-400e kuussa saatte ruokaan menemään? Ihmettelen vaan.

    • Ei niin kallista

      Hintojen perässä juoksuahan tuo opiskelijan elämä aika usein on ja ne jotka saavat yksistään käytettyä 300e kuussa pelkkään ruokaan ovat kyllä tajunneet jotain väärin. Jokainen sentti merkitsee ja aina kannattaa vähän miettiä, että tarvitseeko oikeasti sitä tuotetta minkä juuri koriinsa tunki.

      Tosiaan itsellä menee noin 20e viikossa ruokaan. Lomien jälkeen tosin aina hiukan enemmän, koska kaappi on syöty tyhjäksi ja pitää ostaa pakolliset voit ja myslit ym. :D Jauhelihaa ja kanaa tulee pääasiassa syötyä ja niiden lisukkeena perunaa, riisiä tai makaronia. Tonnikalaa en hanni ostaa, koska samalla hinnalla saa jo 400g jauhelihapaketin. Ja 400g jauhelihaa lisuketta syön kolme päivää (5 päivän ruuat (pakasteeseen osa) jos tekee makaronilaatikkoa). Paketillisesta kanasuikaleita kerma riisiä syön myös tuon kolme päivää. Kaapissa aina paketti reissumiestä ja aika usein litran jugurtti maitoa viikossa n. 3l. Patonkia pakkasessa ja jos sattuu tarjouksia lihapuolella, niin pakkaseen vaan odottamaan (kuten myös 2e/5kpl hampurilaiset :P). Vihanneksia tulee sitten ostettua aina tarjouksista. Ei nyt mitään monipuolista ravintoa, mutta minä pärjään hyvin.
      Ja rahaa riittää vielä vähän sipsiinkin, sun muihin herkkuihin =) Ei se säästäminen mitään rakettitiedettä ole ja 200e kuussa riittää kepoisasti ruokaan sun muihin pieniin kuluihin.

    • drdeirdre83

      Muistan oman opiskeluaikani, vuokra oli isossa yksiössä 390€, sain asumistukea ja opintotukea n. 400 € ja kävin joka pe-la töissä josta tienasin noin 400 €/kk. Eli mä elin kuukaudessa 400 eurolla jolla piti maksaa kaikki laskut ruuat ja muut elämiseen tarvittavat asiat. Hyvin pärjäsin ja kävin myös bilettämässä lauantaisin :).

    • mansesterilainen

      Hyvinkin vähällä voi pärjätä. Itse opiskelin toisella paikkakunnalla, mutta kelan tuet (opintotuki asumistuki) olivat about 430€/kk. Vuokrani oli 390€/kk.
      Lisäksi tein kesätöitä (n. 7000€/kesä).
      Ajoitin isommat hankinnat kesälle, rahaa jäi helposti syksyyn. Loma-ajat olin välillä töissä välillä ihan vaan lomalla. Opintolainaa otin tarvittaessa aina kertanostoina muutaman satasen kerrallaan. 5 vuoden aikana opintolainaa ehti kertyä n. 8000€.
      Tuona aikana kuitenkin rahaa kului enimmäkseen kaikkeen muuhun kuin ruokaan. Muistaakseni jossain kohtaa laskin, että ruokaan kulutin n. 30-40€ viikossa.
      Suurin osa rahaa meni matkustamiseen, lasketteluun ja bilettämiseen.

    • 5+19

      Itse elin pari kuukautta 1,87€:lla päivässä. Tuolla summalla sai yhden sipsi pussin per päivä, hyvin riitti. Eli alle 60€ pystyy helposti ostamaan "ruokaa" jotta pysyy hengissä. Palkkani pelasin aina ensimmäisenä päivänä. Sitten kun en enää noita sipsejä jaksanut, rupesin tilaamaan lahjakortteja puhelinlaskuun, näin pystyin kivasti elämään 6kk luotolla. Nyt tuli seinä tuossakin vastaan kun estivät soittoni sinne, kaipa ne rupes ihmettelemään että kun joka kuukausi tilataan kortteja...

    • Mryu

      Meillä menee n. 300 €/kk ruokaan, vaatteisiin, hygieeniatarvikkeisiin. Perheessämme on 5 hlöä.

    • pihistelijä

      Mulla menee kuukaudessa ruokiin n.50 euroa.

      Saan opintotukea hieman päälle 400 euroa, puolet siitä menee vuokraan (asun hoasin solussa, sähkö vesi netti kuuluu vuokraan), puhelinlasku on n.25 euroa ja matkakortti vajaat 50 euroa kuukaudessa.

      Teen ruokaa mahdollisimman paljon itse, hyödynnän paljon tarjouksia, käyn myös eri ketjujen liikkeissä ruokaostoksilla. Esim. Lidlistä saa myslipatukoita halvalla, käyttämäni Oatlyn kauramaito on Citymarketissa halvempaa kuin muissa lähikaupoissani jnejne. Pihistelyyn tottuu yllättävän nopeasti :D Kaikki ylimääräinen, mitä opintotuesta jää, menee säästöön.

      Ja kyllä, tulee sitä baarissakin käytyä, aina silloin tällöin. Ulkona en sen sijaan syö juuri ollenkaan, koska 7 euroa yhdestä ateriasta nyt on vaan ihan liikaa minulle maksettavaa :'D

    • paaloan

      Pakastepizza / päivä oli mulla eka AMK-vuosi, ja arkipäivisin AMK:n ruokalassa päivällinen. Kannattaa hyödyntää noita ruokaloita. Ja syödä niin paljon kun maha vetää ruokalassa ;)

      Enkä edes valehtele! Loput rahat meni kaljaan, kun noita kuitteja katsoo.

      T. amk-insinööriopiskelija mies.

      • ohjaamoattendantti

        Itse säästän bussikorttirahat. Se on iso säästö jos matkustaa ja täällä mansessa saa rahaa myös siihen kulumaan. Olen siis bussikuski ja matkustan kumipyörillä vapaa aikanaki ilmaiseksi


      • Relatkaa
        ohjaamoattendantti kirjoitti:

        Itse säästän bussikorttirahat. Se on iso säästö jos matkustaa ja täällä mansessa saa rahaa myös siihen kulumaan. Olen siis bussikuski ja matkustan kumipyörillä vapaa aikanaki ilmaiseksi

        Ja mistä johtuu että Tampereen bussikuskit käyttäytyy kuin maailmanluokan mafiosot jotka käy kimppuun saman tien jos vähänkin katsoo liian kauan bussikuskia päin, en edes käytä busseja mutta aina teitä näkee kuljeksimassa bussi uniformuissa torin lieppeillä.

        Teillä on asiakaspalvelu työ eikä mikään vihainen mulkoilu työ!


      • pelkäävät
        Relatkaa kirjoitti:

        Ja mistä johtuu että Tampereen bussikuskit käyttäytyy kuin maailmanluokan mafiosot jotka käy kimppuun saman tien jos vähänkin katsoo liian kauan bussikuskia päin, en edes käytä busseja mutta aina teitä näkee kuljeksimassa bussi uniformuissa torin lieppeillä.

        Teillä on asiakaspalvelu työ eikä mikään vihainen mulkoilu työ!

        Jos ne kuskit luulee että olet iskemässä heitä:)


    • Itse saan ruokaan kulumaan aina suunnilleen saman summan kuussa, n. 200 e. Tähän sisältyy ulkonasyömiset, herkut ym. Uskoisin, että summan voisi tinkiä helposti 150 euroon, jos ylimääräiset jutut jättäisi pois ja tekisi ruoan kotona.

      Työttömänä, työmarkkinatukea saavana, kaupunginasunnossa asujana minulle jää vuokranmaksun jälkeen käteen n. 400 e, josta laskuihin menee vajaa 50 e. Jos tästä vähennetään vielä ruokakulut, niin erotuksena on n. 150 e. Rahaa kuluu myös matkoihin pk-seudulla ja sen ulkopuolella, sekä shoppailuun. Päihteitä käytän silloin tällöin, mutta ne eivät ole merkittävä menoerä. Festareilla, keikoilla, reiveissä, elokuvissa jne. käyn toisinaan. Lisäkuluja tulee maksettua jonkin verran säästöistä ja sukulaisten lahjarahoista. (Poikkeuksena työelämävalmennus, joka nostaa työmarkkinatuen määrää.)

    • nmhvnhcghhf

      Jep, mulla menee asunnon päälle kaikkeen muuhun pakolliseen 150 euroa. Näin on menty vuosikymmeniä.

    • Hyvin pärjää 200€/kk mutta myös 100€/kk riittää jos perus tavarat valmiina elikkä:pyykin-ja astianpesuaineet,wc-ja talouspaperit,kahvi ym tuotteet jotka lohkaseen oivan summan tuloista,kyseisiä tavaroita kun ei joka kuukausi tarvitse ostaa jos on jossain vaiheessa hamstrannut varastoon tai saanut jostain.Mutta nythän tullaan siihen mitä syö ja missä jos kotona ruokaa tekee säästää paljon esim.juuri katsoin päivän tarjoukset niin jauheliha 400g 1,69€ ei rajoitusta ja kasviksia kyytipojaksi ja vot keittoa 3-4 päiväksi 2,5€ Siis todellakin mitä syö ja missä niin säästää pystyy,itselläni tosin on pakastin(kuuluu vuokra-asuntoon) johon voi hamstrata jauhelihaa,vihanneksia ym jonkin verran.

    • _98_

      Kokeilepa sitä, että yrität elää sillä 300 e/kk esimerkiksi seuraavat 2 kk, niin näet, että onko sinusta siihen. Jotkut elävät sillä summalla, mutta suurin osa ei. On helppoa ajatustasolla olla nuuka, mutta sellaisen elämän eläminen päivästä, viikosta ja kuukaudesta toiseen on sekin rankkaa. Kannattaa myös muistaa, että olet opiskelija ja sinkku, joten varmaan olisi kiva joskus käydä myös niissä opiskelijatapahtumissa etsimässä sitä poikaystävää. Parhaat miehet kun nimittäin menevät kaupaksi jo opiskeluaikana.

      Itse jouduin opettelemaan nuukailun, kun jäin yllättäen yksinhuoltajaksi. Varmaan ensimmäiset 2 vuotta rahat loppuivat aina ennen palkkapäivää. Jos sain ylimääräistä esim. kirppismyynneistä, niin rahat menivät helposti turhuuteen esim. ravintolaruokaan tai uusiin vaatteisiin. "Siperia" on kuitenkin opettanut eli nyt nuukailu on jo elämäntapa: vaatteet kirppiksiltä, ruoka ostetaan tarjouksista ja katsotaan hintaa, kaikki ruoanlaitto itse, huonekalut & astiat jne kirppiksiltä tai huuto.netistä, harrastukset ilmaisia, leikkaan itse lasten hiukset jne.

      Omalla kohdallani nuukailu vaikuttaa myös parisuhdemarkkinoille. En käytä meikkejä, kampaajalla käyn harvoin, ei ole varaa käydä pubeissa tai yökerhoissa, en pukeudu trendikkäästi ja koska liikun joka paikkaan kävellen, niin en pukeudu korkokenkiin ja hameisiin, vaan sellaisiin vaatteisiin, joissa on mukava liikkua ja edetä nopeasti.

      Ehdotan, että asu nykyisessä paikassa niin kauan (siis sillä 200-300 e/kk), kunnes löydät poikaystävän tai jonkun kaverin, jonka kanssa voit muuttaa yhteen. Vuokratkaa 1-2 h/kk, jolloin saatte jaettua asumis- ja ehkä ruokakulutkin puoliksi. Samoin nettiliittymän saa jaettua puoliksi. Tosin ruokaa, wc-paperia, kännykkälaskua jne joutuu edelleen maksamaan kuten ennenkin.

      Lähiöelämässä tärkeintä on asennoituminen. Kutsu rohkeasti ystäviä kylään ja jos kerran SINÄ asut siellä, niin taatusti siellä on muitakin ihan asiallisia ihmisiä. Ota tämä elämänkokemus siltä kantilta, että ajattele miten paljon olet oppinut elämästä, kun olet nähnyt myös sen puolen elämästä. Ymmärrät varmasti, että tuo on VÄLIAIKAINEN vaihe elämässäsi, eikä se tarkoita sitä, että sinun pitää asua siellä ikuisesti. Asennoituminen on tärkein juttu, jolla selviät.

      Asuin itse kamalassa slummilähiössä pariin eri otteeseen yhteensä 3-4 vuotta. Aluksi halusin vain sieltä pois, kunnes itse tein juuri niin, että muutin asennoitumistani. Itse asiassa tutustuin pihatalkoissa samassa rapussa asuvaan opiskelijanaiseen ja hän on minun paras ystäväni nykyisin!

      P.S. Vaikka et muuttaisikaan keskustaan tai vaikka saisit jonkun jakamaan niitä asumiskuluja, niin kokeile silti sitä säästämistä nyt. On ihan mukavaa saada pesämunaa kasvatettua ns. pahan päivän varalle.

    • TT..

      Asunnosta on muitakin kuluja kuin vuokra. Vesi sähkö maksaa myös. Lisäksi mahdolliset vakuutukset ym. Mikäli haluat vuokrata asunnon vapailta markkinoilta, se sinun tulotasollasi tuskin onnistuu ja jos onnistuukin, varaudu maksamaan vähintään kuukauden vuokra välityspalkkiona, takuuvuokra ja muutaman kuukauden vuokraennakko. Tähän tarvitsen vähintään 4000-5000€.

      200€ kuussa ehkä pystyy elämään jos saa kerran päivässä ilmaisen ruoan esim. koulussa. Mutta mihinkään ylimääräiseen siitä ei ole. Ei harrastuksia, ei mitään. Ei uusia vaatteita, kenkiä tms. Voi käydä elämä tylsäksi.

      Onnea ja menestystä valitsemallasi tiellä.

    • Tiukan markan budjet

      Kyllä elät 900:llä sadalla mutta tiukkaa tekee.Ruoan kanssa tulee ola tarkka ruoka kallistuu kokoajan.Mutta ei paljon matkustella eikä käydä teatterissa. Sinulla on toivottavasti tulevaisuus edessä ja silloinhan taloustilanteesi on parempi.

    • rankkasyömäri

      Sossu maksaa mun elämisen. Vuokrani on reilu 600 euroa. Elämiseen jää vuokran jälkeen vajaat 600 euroa, Elatusmaksuista saan vapautuksen, joten nettotuloni ovat noin 1500 euroa kuukaudessa tällä hetkellä.

      Itelläni menee ruokaan noin 500 euroa kuukaudessa, joskus yli 600.

      Syön paljon ulkona, SubWayllä, Mäkkärissä, Chicosissa, pihiravintoloissa ja kebabilla käyn joka viikko.

      Olen vähän laiska ja osaamaton tekemään kotiruokaa.Mutta ulkona syömonen on paheeni ja nautintoni. Mikään tekemäni ruoka ei ole yhtä hyvää kuin ravintolassa syöty.

      Josksu paistan pihvejä,koitna vääntää makaronilaatikkoo, keitän nuudelit ja paistan kanat.....en ole oppinut tekemään hyvää ruokaa vaikka yli 15 vuotta olen asunut omillani ja ikä lähentelee 40 vuotta..

      Hyviä salaatteja osaan tehdä =).

      Syön sisi todella paljon ja kaupasta ostan tiskiltä myös paljon valmisruokia, mutta hyviä ruokia, parempia kuin ite teen. Kuluni on ruokaan reilut 500 euroa kuussa, yleensä se 20 euroa päivässä...

      Sitten toinen suuri kuluerä on limu. Sitä menee 1-2 pulloa päivässä, merkilläkään ei väliä. Siis 1,5 litran pulloista puhun. Joskus menee vaan puoli pulloa.

    • Nuatri

      Itse en muuttaisi keskustaan, jos käteen jäisi noin vähän. Aina on ennakoimattomia menoja ja ruoan sekä elintarvikkeiden hinta kallistuu koko ajan. (Kallistunut viime vuosina 160 prosenttia). Toinen juttu tietysti on, että löytäisit kämppiksen. Kahdestaan asuminen on paljon halvempaa kuin yksinasuminen. Minä asuin itse opiskeluajat poikaystäväni kanssa ja molemmille olimme ottaneet opintolainaa. Saimme siis käteen yhteensä 1400 e / kk. Yhteinen vuokramme, johon sisältyi netti, vesi ja sähkö, oli 519 e. Näillä tuloilla ja menoilla pystyi elämään hyvää opiskeluelämää. :)

    • Opintotukiriutuja

      Paljon riippuu siitä, miten paljon olet valmis valmistamaan ruokia itse. Haaste on kuitenkin se, pystytkö hankkimaan haluamasi raaka-aineet halvemmalla kuin millä pääsisit käymällä opiskelijaravintolassa, jossa saat salaatin, maidon, leivän ja pääruoan opiskelijahintaan. Jos laskee minulla tiedossa olevan kurssin mukaan pääaterioiden hinnan kuukaudessa (jos käy lauantaitkin syömässä koululla), hinta on hieman päälle 100 euroa.

      Tuohon päälle kun laskee sitten aamupalat, välipalat ynnä muut, niin voi olla vaikea pysyä alle 200 euron. Jogurtit maksoi joskus aikanaan alle markan, mutta tänä päivänä 50 senttiä (3 markkaa) on aika standardi. Leipä on suhteessa ihan helvetillisen kallista, ja moni muukin peruselintarve on ihan älyttömissä hinnoissa.

      1990-luvun puolivälissä elin opiskelijana non 500 markalla kuussa. Tänä päivänä 200-300 euroa (1200-1800) on vain näyttää. Jokin on muuttunut noista ajoista. Toki olen joutunut tekemään kompromisseja laadun suhteen. Makaroni ja tonnikala, jota täällä on ehdotettu, ovat yksi perusruoka, joka on itseasiassa melko huokean hintainen. Varsinkin, jos ostaa makaronia isomman erän halvalla ja sitten syö melko makaronipainotteista ruokaa. Makaronin voi vaihtaa ajoittain riisiin tai perunaan. Ajan kanssa yksipuolinen ruoka ei ole hyvä. Joten hernekeiton, puurojen, erilaisten sieni- ja soijaruokien (rouheen voi heittää jorpakkoon ja vaihtaa soijapihveihin tms.) valmistaminen on suhteellisen edullista.

      Kaikkein huokeimmaksi tietysti kävisi, jos myös keräisit marjoja ja sieniä sekä metsästäisit. Vaan ei sekään välttämättä halvemmaksi tule, jos joudut käyttämään autoa ja hankkimaan aseen. Kaikki vaihtoehdot kannattaa punnita, mutta siitä huolimatta minusta tuntuu, että varsinkin Helsingissä minkään keskustan asunnon ajatteleminen on t(m)urhaa. Varsinkaan, jos et sellaista alle 500 euron saa. Kannattaa kuitenkin jättää hieman rahaa pahan varalle...

    • Nuatri

      Toki, voithan aina testata muutaman kuukauden, pystyisitkö pärjämään 200 eurolla / kuukausi vuokran jälkeen. Laita keskustavuokran ja nykyisen vuokrasi erotus säästöön muutama kuukausi ja katso, loppuvatko rahasi kesken. Muista myös asumisen muut kulut, eli vesi, sähkö ja netti. Kuuluvatko ne myös keskustan yksityisissä kämpissä vuokraan? Lisäksi bussikortti ja kännykkä ovat pakollisia.

    • Lindapaselinda

      No itselläni ei kyllä kuuna päivänä riittäisi moinen summa :-/ ..johtunee myös siitä, että minulla on muitakin menoja kuin ruoka... lääkkeet, vaatteet, hygieniatuotteet, vakuutukset jne.

    • työssakäyvä yh

      Ensinnäkin unohda säästöt, perinnöt ja vanhempien rahat. Ne eivät ole kuukauttaista tuloa, vaan ihan perushätäväravaa. Tuon verran (4500€) pitää olla jokaisella säästössä.

      Mitä taas siihen tulee että pärjääkö 100-200€ /kk. Ruokaan kyllä rittää yhdellä ihmisiellä 100€. Itse käytän lapsen kanssa ruokaan yms. kodin kulutustavaraan 120-150€/kk. Lapsi toki syö osan arkipäivän ruuista päiväkodissa. Jos vuokran jälkeen sinulle jää vain 100€ ruokaan niin millä maksat kännykän, netin, ostat bussilipun, vaatteet, osallistut opiskelupaikkojen tapahtumiin jne. Kyllä ruuan jälkeen olisi hyvä jäädä vielä 100-150€ muuhunkin käyttöön. Tiedän että moni tulee huutamaan että ei nuo sanomasi summat riitä mihinkään, mutta pienituloisella vaan on pakko riittää, kun ei muita vaihtoehtoja ole.

    • c.c.c.c.c

      Minulla on vuokra 305 euroa kuukaudessa soluasunnossa ja elän pelkän opintotuen ja opintotuen asumislisän varassa. Lainaa en ole ottanut, koska en halua olla valmistuttuani velkaorjuudessa.

      Alle 200 euroa kuukaudessa käytettävissä siis rahaa, mutta vuokraan sisältyy sähkö, vesi ja netti niin niistä ei tarvitse onneksi huolehtia.

    • Kontulassa näkymät ikkunasta voivat olla masentavia, mutta syöt maarusi täyteen ja kotonasi voit olla tyytyväinen. Keskustassa maisemat voivat olla hienompia mutta kurjuus on nyt siirtynyt kotisi sisäpuolelle ,.

      Tulotasosta johtuvan kurjuuden määrä on ikävä kyllä vakio ,. jostakin se aina löytyy.

      • kotini on linnani

        Kaverini asuu Kontulassa ja minusta paikka on ihan ok. En tosin asu itse, niin en osaa sanoa mitenkä viihtyisin pitkää aikaa. Olen joskus vain yökylässä kaverilla. Itse asun Riihimäellä. Olen asunut myös maalla, kaukana kaikesta. Ei ollut sen kivampaa, eikä mihinkään päässyt kun ei ollut autoa.

        Aloittaja, hommaa asunto vaikka Keravalta. Rauhallista ja hyvät kulkuyhteydet.


    • .,ölkjiopu7uå0

      Hei köyhäilijä :) Yksi keino mikä auttaa selviytymään noinkin pienellä rahalla on että, syöt paljon puuroja mikä on halpaa ja käy jossain ruokajonossa hakemassa ruokaa jos mahdollista. Sillätavoin sun ei tarvii käyttää ruokaan niin paljon rahaa ja jää jotain hygienia tuotteisiin (vessapaperi, hammastahna, pesuaineet yms).

      Ite en ehkä ryhtyis moiseen. Itselläni nyt kesänajan jääny elämiseen reilu 300€ ja kyllä se on harmittanut kun ei tosiaan ole ollut rahaa mihinkään ylimääräseen, siis ei mihinkään. Kaikki menny ruokaan ja kaikkeen tarpeelliseen.

    • mieti tarkkaan

      Ei kannata muuttaa noin kalliiseen asuntoon. Etsi hyvät puolet asumisaslueestasi ja tee kodistasi itsellesi viihtyisä.

      Kun aikoinaan menet töihin, homaa sitten se kallis asunto. Ainakin minun piti ottaa opiskeluaikana kaveri lopulta kimppaan asumaan, kun muutin keskustan tuntumaan ja vuokran jälkeen jäi 300. Luulin että pärjään, mutta en pärjännytkään.

      Kimppakaveri muutti sitten poikaystävänsä luo ja minun piti ottaa iltatyö, kun en halunnut elintasoani kovin alas laittaa. Raskasta oli, mutta sekin aika on ohi. Nyt viisaanpana ottasin halvemman asunnon hyvien kulkuyhteyksien varrelta.

    • 354345sdsdfsdf

      Aaaawww

    • 234234234dfssf

      Aaaawww

    • Intressi vapaa.

      Kyllä sillä pärjää jos olet yhteydessä vanhempiisi ja pyydät heiltä vaikka korotonta lainaa jos et muutoin vain halua ilman omaa vastuuta pyytää.

      • hyvin menee

        mut sillähän on omaa rahaakin:

        " Minulla on reilu tonni säästöjä"


    • vinkuja

      " Minulla on reilu tonni säästöjä, mutta haluaisin käyttää säästöjä vain pakon edessä. Lisäksi uskon, että saisin vanhemmiltani ehkä 100 e kuussa, jos kehtaisin pyytää."

      tää kyllä särähti silmään...ei perkl.....itellä säästöjä ja silti pyytää vanhemilta rahaa, jos vaan kehtaa.....vähän nolooo.....itse keskeistä touhuu....

    • Köyhä,köyhempi,köyhi

      Ite kans ihan liian tiukilla.. Ei oo rahaa mihinkään ylimääräiseen..

      Nykyään koitan tuolta saada hieman taskurahaa --> http://www.phd-clix.com/?ref=t547

      about vuoden päästä about 10-20 egee lisää kuussa, jos jaksan tuota niin pitkään :)

    • Faktaa pöytään

      Voit muuttaa ton hintaseen kämppään, jos epsoolainen tai kauniislainen mami tai papii maksaa vuokran, niin tuo 800 jää ruokaan ja hummailuun. Niin helppoa se on! Muuten sun ei kannata

    • Näin pärjää

      Minulla on vuokra kuukaudessa 386 e, ja opintotuki siis 470e. Syön opiskelijaruokalassa, mikä on minulle kaikkein edullisin vaihtoehto (2,60e / pv). Kaupasta en osta kuin kahvit, kahvileivät ja mehut. Siispä pärjään noin 7 eurolla päivä. Näin ollen kuukaudessa menee melko tarkkaan 200 euroa. Olen päässyt rikastumaan viimeisen vuoden aikana noin 1000 e säästämällä ja kesätöillä. Kesällä ei tarvitse ostaa ruokaa, koska saan töissä ilmaisen ruuan. Lasken käytettävissä oleviksi rahoiksi vain vuoden aikana tulevat rahat, ja 4500e on mun tilin nollataso, saldon kipuraja jota ei aliteta. En käy ikinä missään bileissä tai muutenkaan tuhlaamassa, paitsi joskus herkuttelen kahviloissa. Säästäminen alkaa siitä, että kukkaro jää kotiin kun mennään lenkille :)

    • Anonyymi

      🐕‍🦺☠️☠️🧇

    • Anonyymi

      Hurja

    • Anonyymi

      Terminaattorit sopisi hienosti markkinaneuvonpitoihin kun niillä on kuulakantapäät jolloin niitä ei pistele. Ja savukin nousee valmiiksi nupista.

    • Anonyymi

      Haku oli 200 budjetti kirja, Kenen tämän lukee kokonaan, ja päätyy, syödyksi, sian osa huutaa terasksi vienti.
      Lääkärin kuitille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      378
      3720
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      209
      1823
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      67
      1384
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      152
      1275
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      165
      923
    6. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      883
    7. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      57
      880
    8. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      117
      860
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      49
      840
    10. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      839
    Aihe