Raskaita aikoja 50+

syksy tulee

50 elämä näyttää tämän palstan valossa ankealta. Aiheet on kuin haudan ääreltä, huumori puuttuu lähes kokonaan, v-tuilua ja kuittailua. Onko ilo kadonnut vanhusten elämästä?

36

300

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kesä meni

Jos se tää syksyn tulo vetää apeaksi.
      Joku varmasti tarttuu tuohon vanhuksiin viittaukseen. Voi tulla sanomista.

• Hei kun keikuskelen

"vanhusten elämästä", Kiesus ja sussiunatkoon. Vähäkö pistit pahan.
      Ookko kiukus vai nakkasikko kuitin:)

Ilo ei ole minulta kadonnut. Minä kuulun omituisten kerhoon ja kerholaisena annan itselleni luvan ilakoida, sanoi muut sitten mitä vaan.

Minä lähdin eilen pojanpojan kanssa tyhjentämään venettäni sadevedestä.
      Ja kuinka ollakaan, minä juttelin pojan kanssa eräretkeilystä ja varusteista NIIIIIN mahdottoman intensiivisesti, että kertakaikkisesti yhtäkkiä huomasin olevani eksyksissä.
      Tuli todella omituinen olo, kun yhtäkkiä aloin tiirailemaan ympäristöä ja ikinä koskaan en ollut ollut semmosessa kylässä. Ajoin eteenpäin ja sitten olinkin jossakin kalastajahökkelirannassa. Lukematon määrä venevajoja ja paljon veneitä.
      Lähdin ajamaan takaisinpäin ja n 15 kilometriä ajettua löysin risteyksen, josta olin kääntynyt väärään suuntaan. Olis pitänyt lähteä Vaasaan lentokentälle päin ja minä olin kääntynyt Åminneen. Heh, kaikkea kanssa.

Nyt täällä sataa runsain mitoin, taivas synkkä. Toivottavasti viikonloppuna on hyvä ilma, koska on saarikauden päättäjäiset.

• Kokenut tietää

Vanhusten elämään ilo palaa.

Viiskymppisenä elämä on surkeimmillaan, siitä se voi vain piristyä.

• Kohdallani osuit oikeaan. Ikäluokasta ulos lipsahtaneen kokemus.

50:nä otin työelämässä loppukiriä ennen laikistumistani.
        Tehtävät olivat joka suhteessa vaihtelevia, mielenkiintoisia ja palkitsevia mutta maanataiset aamuvarhaiset lähdöt tien päälle, yksin asutut viikot ja perjantaiset iltamyöhällä tapahtuneet kotiin paluut eivät juuri hilpeyttä pintaan nostaneet.

Piristyminen alkoi lopullisesti 55-vuotisena ( putken pää ).

• Cloetta...

Mielenkiintoista - itse näen asian aivan päinvastoin; palsta on täynnänsä mukavia ja positiivisia humoristisiakin kirjoituksia ja kommentteja. Mutta jokainen havannoi ja kiinnittää huomionsa itselleen tuttuihin asioihin.

Vanhuksia 50 ihmiset eivät ole lähimainkaan vaan me elämme ihanaa keski-ikää, sitä aikaa kun suurimmalta osalta lapset ovat muuttaneet maailmalle ja me voimme suunnitella elämää, tekemistä ja tulevaisuutta ihan uudelta kantilta. Omassa tapauksessani olen huomannut, että on kuin olisimme mieheni kanssa aloittaneet seurustelun uudelleen kun periaatteessa kaikki on mahdollista ja uuttakin.

Minä nautin suunnattomasti myös naiseudestani, taloudellisesta vakaudesta ja kaikista harrastusmahdollisuuksista, joita voi tämänikäisenä toteuttaa. Ystäviä on ja ystäväpariskuntia, joiden kanssa aikaa vietetään vähän niin kuin silloin ennen.

50 elämä on Elämää!

• avosuut.

Jostain kumman syystä suomalaiset ovat
      kuin jono harmaita hautakiviä!
      Katsokaapa kadulla vastaantulevia. Kuinka
      moni näyttää iloiselta?

• Hannemi

No, en ole samaa mieltä. Kyl ainaskii Turuus on monenlaista ja moni- ilmeistä vastaantulijaa. Mä tykkään suomalaisista! Ja muistakin.

• Nämähän nyt on tyypillisiä puhetapoja, nämä vain näkyvät kauemmin ja näitä ehtii miettiä kauemmin kun nämä on kirjoitettu ylös.
      Moni omakin juttu alkaa tuntua vuosien tai vain päivän kuluttua tosi typerältä tai miltä milloinkin jos sen vain pääsee tsekkaamaan niin kuin kirjoitettua pääsee.
      Täällähän vain näkyy mitä olemme ja mihin saakka olemme edenneet.
      Ei me kyllä mielestäni ihan haudan ääreltä vielä kommentoi :)

• Hyvin sä kommentoit, oon aika samaa mieltä.
        Sitte vielä, kun tulee jokin "teema".. niin kun nyt näyttäis työssäjaksamisesta olevan pari, jotka ehkä ois voinu yhdistää..kait. En niin kovin tarkkaan lukenut, mutta se saa vielä aiheet näyttämään synkemmiltä.

• Ikävää, että löydät vain ankeita juttuja täältä. Huumoria on paljon kun vain luet ;) Minulla oli vuosia sitten vaikea vaihe elämässäni ja olin masentunut. Koin kaiken hyvin negatiivisena ja näin vain otsikoita joissa oli ikäviä uutisia. Jossain vaiheessa vältin TV:tä ja lehdessä harpoin yli suuren osan artikkeleita. En jaksanut yksinkertaisesti mitään ja jopa ihmisten nauru ja iloisuus ärsytti. Olin varmaan aikamoinen ilonpilaaja ja hapannaama. Vaati oman prosessin selvitä tuosta kaudesta ja nyt jälkikäteen ajatellen se oma pahaolo heijastui takaisin itseeni enkä nähnyt mitään hyvää missään. Onneksi pikku hiljaa olen toipunut ja löytänyt taas ilon.

Voisin hyvin kuvitella että sinulla on jotain samaa kuin minulla masennuksen yhteydessä eli näet negatiivista ja ikävää sielläkin missä sitä ei ole. Tällä palstalla on minusta oikeus jokaisella tuoda mielipiteensä esiin; iloiset, surulliset, kaikenlaiset mieltä askarruttavat jutut! Siitä tämä palsta elää ja hyvä kun kirjoitit tuntosi tänne. Ehkä sait tästä hieman pohdittavaa.

• JK

K

YLLÄ ON

• Hah !

50-v. ei ole vanhus! Muuta asenteesi, niin löydät muunkin laisia juttuja.

• Kesä meni

Mutta ei nyt nuorikaan. Keski-iän ylärajoilla. Mikä vika vanhuudessa on? Aika moni sen saavuttaa - oneksi.

• Hah !
        Kesä meni kirjoitti:

Mutta ei nyt nuorikaan. Keski-iän ylärajoilla. Mikä vika vanhuudessa on? Aika moni sen saavuttaa - oneksi.

Olen kyllä ihan nuori - mieleltäni. Vanhuudessa sinänsä ei ole vikaa, vanhoissa asenteissa on.

• menen muualle

On täällä ollut hauskaakin. Osa meistä suomalaisista ei hyväksy vapaamuotoista omaehtoista hauskanpitoa. Pienikin kuppikunta tai seurakunta saa paljon vahinkoa aikaan, kun negatiivista asennetta on tarpeeksi. Moni elämäniloinen kirjoittaja on vaihtanut maisemaa. Taitavat kirjoitella nykyään facebookissa, kun siellä ei kylvetä anonyymisti myrkkyä.

Tämän ikäluokan ihmisten sosiaalinen kanssakäyminen sujuu ainakin meidän kulmilla yleensä iloisissa merkeissä. Miksi siis tuhlata aikaa täällä. Pitäkööt mörököllit palstaa kurissa ja nuhteessa, jos niin haluavat. Pääasia, että pysyvät omissa ghettoissaan ja poissa meidän nurkilta.

Ja vanhus oot ite! Ajantasainen määritelmä keski-iälle on nykyään suunnilleen 35-65 vuotta. Niin, että kelläköhän itellään on toinen jalka haudassa ja negatiivinen asenne. Yäk! Sitäpaitsi, kuka nyt yli viiskymppisenä enää raskaana on!

• täydessä terässä

Niin se vaan on. Työikäinen ei tietenkään ole vanhus ja eläkeikää joudutaan väistämättä nostamaan, koska ihmiset ovat terveempiä ja elävät entistä vanhemmiksi. Kannattaa tosiaankin muistaa, että nykyään ihmisen tervettä aikuisuutta riittää pitempään kuin ennen vanhaan. Monessa Afrikan maassa 50 vuotias viettää elämänsä ehtoota. Ilmeisesti Suomessakin on olemassa alueita, joissa 50 vuotiaiden keho on loppuunajettu ja hampaat on hukattu, mutta keskimäärin 50 vuotias suomalainen vielä oikein hyvässä hapessa, eikä kuusvitosillakaan vielä huonosti mene.

• Ikä on mielentila

Yeap, usko huviksesi. Jos ihminen on terve, liikkuva ja tekevä, niin vanhuus alkaa jossain 80 tuolla puolen. Ikä on vain numero, ihmisen mieli määrää sen oikean iän.

• todellakin on
        Ikä on mielentila kirjoitti:

Yeap, usko huviksesi. Jos ihminen on terve, liikkuva ja tekevä, niin vanhuus alkaa jossain 80 tuolla puolen. Ikä on vain numero, ihmisen mieli määrää sen oikean iän.

Totta! Eräs sukulaiseni oli olemukseltaan raikas, reipas ja heleä-ääninen aina 80 vuotiaaksi asti. 30 vuotta nuorempana saatoin keskustella hänen kanssa kuin kenen tahansa ikäiseni kanssa. Muutama vuosi 80 ikävuoden jälkeen hän muuttui aikuisesta ihmisestä vanhaksi ihmiseksi, eikä hän ollut enää entisensä.

• Elämä jatkuu
        todellakin on kirjoitti:

Totta! Eräs sukulaiseni oli olemukseltaan raikas, reipas ja heleä-ääninen aina 80 vuotiaaksi asti. 30 vuotta nuorempana saatoin keskustella hänen kanssa kuin kenen tahansa ikäiseni kanssa. Muutama vuosi 80 ikävuoden jälkeen hän muuttui aikuisesta ihmisestä vanhaksi ihmiseksi, eikä hän ollut enää entisensä.

Jooo, voi olla. Mutta ihminen, joka on mieleltään nuori, on sitä, vaikka ikää olisi 100 vuotta. Jos ihminen muuttuu yht'äkkiä, kyseessä on sairaus, mielen tai fyysinen. Sairaus muuttaa aina kantajansa habitusta joko vähän tai paljon, sairauden laadusta ja vakavuudesta riippuen.

Tai sitten se on vain niin, että ihminen päättää luovuttaa, ns. alamäki alkaa siitä. Mutta luovuttamisessakaan ei ole mitään pahaa enää siinä vaiheessa, kun kukaan ei tähän maahan jää kuitenkaan.

• Täällä olo onihan täysin kokonaan vapaaehtoista

• pisinestä nääs

Nimenomaan vapaaehtoistahan se on. Miksi porukkaa lähtee pois eikä valitse vapaaehtoisesti just tätä palstaa. Bisneksen harjoittajalle on haittaa siitä, että maksajille eli mainostajille on vähän kohdehenkilöitä nimenomaan tällä palstalla verrattuna esimerkiksi 60 palstaan. Asiakasmäärällä on tietenkin merkitystä liiketoiminnalle, ja vapaaehtoinen palstalla viihtyminen on toivottavaa. Keskustelupalstan ylläpitäjän liiketoiminnan haittaaminen ei ole ehkä tullut mieleen niille, jotka tarkoituksellisesti kyllästyttävät tai ilkeilevät ihmiset pois palstalta. Sitäkin näkökulmaa kannattaa miettiä ennenkuin alkaa toteuttaa pyhää puhdistushankettaan.

• en naura enää

eihän tässä maassa saa nauraa, silloin leimataan hulluksi...

• Hattuilua ja kuttuilua löytyy joka palstalta, se ei todellakaan kerro mitään viiskymppisen elämästä.
      Tää ikä on siitä hyvä että voi ite mielessään miettii mitä haluu ja haluuko mitään.
      Vanhuksista en osaa sanoa mutta viiskymppisten elämässä riittää vielä naurua ja iloa.
      Tosin tältä palstalta usein häviää sellainen hauska iloittelu ja tänne jää tuo hattuilu ja kuttuilu.

• Hannemi

En mä kyl kiinnittänyt mitään huomiota hattuiluun ja kuittailuun. Kait en sit noteeraa niitä. Mä luen vaan niitä laadukkaita kirjoituksia. Täällä on tosi loistavia elämänohjeita ja vertaistukityyppisiä kirjoituksia.
        Itsellä on ollut elämänkokemuksen ikävästä tasaisempaan, joten mulle sopii mielipiteet laidasta laitaan.
        50plus on tärkeä palsta tämän ikäiselle. Usein luen vaikka en juuri kirjoita.

• Hannemi kirjoitti:

En mä kyl kiinnittänyt mitään huomiota hattuiluun ja kuittailuun. Kait en sit noteeraa niitä. Mä luen vaan niitä laadukkaita kirjoituksia. Täällä on tosi loistavia elämänohjeita ja vertaistukityyppisiä kirjoituksia.
        Itsellä on ollut elämänkokemuksen ikävästä tasaisempaan, joten mulle sopii mielipiteet laidasta laitaan.
        50plus on tärkeä palsta tämän ikäiselle. Usein luen vaikka en juuri kirjoita.

Silloin kun tulin tälle palstalle ja yleensäkään mihinkään vastaavaan.
        Olin vasta ostanut koko tietokoneen, muutama vuosi sitten.
        Täällä sai nauraa maha kippurassa ja niitä viestejä ei poistettu.
        Muistan kerrankin kun kun jotain tosi hauskaa ketjua kirjoiteltiin ja sanoilla leikittiin, ovikello soi. Naapurit olivat oven takana ja kun en saanut naamaa peruslukemille vielä avatessakaan niin luulivat että mulla on vieraita.
        Eivät oikein ymmärtäneet kun kerroin että keskustelupalstalla pidetään hauskaa.
        Sitä kesti jonkin aikaa mutta sefun muutoksen jälkeen (ikävä kyllä Korvenkukka) kaikki se hauskuus jäi.
        Kesken kaiken kun oli johonkin hauskaan taas vastaamassa niin ketju oli poistettu.
        Ja sitä jatkui joten sen jälkeen .......
        No olet voinut olla itsekin täällä silloin, en tiedä.
        Nut on kyllä paljonkin nuo kuittailut täällä ovat pysyviä mutta iloittelut on poissa.
        aitsi joskus joku harva voi jäädä, tiedä sitten syytä siihen miksi yksi jää ja toinen ei.

• ilo piilossa

Joskus mennään korkealla ja jos pudotaan niin mennään välillä taas matalalla. Voimat menevät asioiden järjestelyyn ja henkiseen sekä taloudelliseen selviytymiseen. Kovin paljon ei jaksa nauraa riekkua, toivottavasti suunta kuitenkin taas kohta ylöspäin.
      Puolukat kypsyvät juuri poimittaviksi, aamuisin voi katsella sadunomaista usvaa ja nähdä kasteen koristelemat hämähäkin seitit, mahtavia taideteoksia. Metsässä astellessa voi jo tuntea alkavan syksyn tuoksun, mieltä kohottaa palata kotiin kori kukullaan kanttarelleja. Onneksi on kuitenkin koti mihin palata.

• av

Muita lukematta,en koskaan --sinulla ei ole vanhuus, sinulla on elämä!

• pikkulapset.

Suomalainen vihaa arvostelua, mutta
      kehuminen ja imartelu saa suun mai-
      reaksi.
      Siispä vältä rehellisyyttä!

• huomattu on...:)

Samaa mieltä aloittajan kanssa.
      Olen itse 51, ja vain harvoin tätä palstaa luen, mutta kyllä väkisinkin tulee ajatus että mistäpäin Suomea ovat noin negatiiviset ja narsistiset viisikymppiset lienevät...

Jutunaiheetkin kuin toiselta palneetalta...Lieneekö läheskään kaikilla mielenterveys kohdillaan, tai sitten ovat kirjoittajat vanhempia , ei normi viisikymppiset ui noin syvissä vesissä, eikä jutut liiku tuolla tasolla...Varsinkin vakikirjoittajien teksteille saa nauraa ja ihmetellä..:::)))

• Kun ajattelee maan väestöjakaumaa niin täältä katsoen suurin osa kirjoittajista on etelästäpäin. Hangossa asuvan mielestä ne tulevat pohjoisesta, näin veikkaan.
        Ja ota huomioon sieniaika, sen vaikutusta ei tule väheksyä.

• huomattu on

Sama on huomattu kovin outoja aloituksia ja alavireisiä höpö-löpö juttuja , mutta näyttääpä olevan niin että kun keskusteluja hiemankin lukee huomaa että moni kertoo jo kuusikymppistenkin olleen jo vuosia sitten, eli ei nämä kirjoittajat mitään viisikymppisiä ole vaan ehkä keskiverto ikä on n. 70v.
      Yksinäisiä eläkeläisiä joilla on aikaa katkeruuuttaan purkaa toisiin. Normi viisikymppiset ovat vielä työelämässä .

• grannen

eiköhän tämä ikä ole aika hyvä ikä ? mutt ehkä moni parisuhde on latistunut eikä löydetä sitä yhteistä säveltä enään. eihän se elämä mitä ruusuista ole kun on vuosia yhdessä oltu mutta aina voi tehdä uudistuksia.
      itse tunnen että elämä on aika hyvässä kunnossa, vakaa talous ja lapsi työssäkäyvä mutta vakituinen työ puuttuu. mut ei kuitenkaan tarvi olla huolissaa samanlailla enään.
      olen ruvennut vaaliin omaa kuntoa nyt kun on enemmän aikaa. tehdään pieniä risteilyjä kun haluamme piristystä . joka aamu nousen ylös positiivisin mielin.
      ainoa huono puoli on se tärkein terveys ! mut en voi siihen paljoa vaikuttaa, yritän vain elää terveellisesti.

• Kyytiä ... :)

Kaksi karjalaista hevosmiestä lähti Ruotsiin kilpailumatkalle. Päättivät säästää rahaa ja ottivat laivalla hevosensa samaan hyttiin kanssaan. Illalla kuluessa miehillä meni omasta mielestään mukavasti ja päättivät pyytää tapaamansa maksulliseksi epäilemänsä naisen kanssaan jatkoille hyttiin. Toinen miehistä kuitenkin muisti, että siellähän on se hevonen. Ei se toisen mielestä tilannetta haitannut, kunhan vain pidettiin hytti pimeänä.

Yö kului rattoisasti ja aamulla aamiaispöydässä tehtiin tilit selväksi. Daami totesi, että teiltä kahdelta hänen on kyllä otettava kummaltakin 150 euroa, mutta siltä mokkatakkiselta hän ottaisi vain puhelinnumeron.

• Elämäni on minun!

Elämäsi paras päivä on on se, kun sinä päätät, että elämäsi on sinun omasi.

Ei tekosyitä tai anteeksipyyntöjä.

Ei ketään kehen nojautua, luottaa tai syyttää.

Lahja on sinun - se on hämmästyttävä matka, ja olet yksin vastuussa sen laadusta.

Sinä päivänä elämäsi alkaa todella.

• Vai vanhuksiksi haukutaan, parhaassa iässä eläviä ihmisiä. Tai no, sittenhän se paras ikä vasta alkaa, kun pääsee pois työelämästä, hyvin ansaitulle eläkkeelle.

Ja kyllä se alkaa kohta olla vuodenaikakin niin ankea, että ihmekkös tuo, jos on jututkin samaa sorttia. Mutta onneksi sitä ei ehdi vanheta kuin puolisen vuotta, kun alkaa taas elämänilo päästä voitolle uuden valon ja kevään koittaessa.

• Totta virkat kuoma. Vaikuttaa siltä että yli viisikymppisillä on asiat niin hyvin että ehtii keskittymään piereskelyihin ja haisteluihin. Onkohan ylikehittynyt hajuaisti jotenkin iän mukanaan tuoma siunaus tai harmi, minä sitä nyt kukin haluaakin pitää?

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. JOKO OLETTE KUULLET, MITÄ KIURUVEDELLÄ ON SATTUNUT!

Oletteko jo kuulleet, mitä Kiuruvedellä on sattunut, voi hyvänen aika? Aivan viime tuntien aikana olisi sattunut, jos t
      Kiuruvesi
      50
      14137
    2. V*ttuu että mä haluan sua

Jos jotain ihmistä voi kunnolla haluta, niin hän on se. Voi Luoja auta jo! Joku jeesus hjelppa mej!
      Ikävä
      101
      5214
    3. Nolointa ikinä miehelle

On ghostata nainen jonka kanssa on ollut ystävä tai ollu orastavaa tapailua pidemmän aikaa. Osoittaa sellaista moukkamai
      Ikävä
      180
      4597
    4. Katsoitko mua yhtään

Kun nähtiin 🥺.
      Ikävä
      71
      3951
    5. Eli jos toisen hiki haisee ns. omaan nenään siedettävältä

Se kertoo hyvästä yhteensopivuudesta. Selvä! Olet mies minun. 🫵🥳
      Ikävä
      61
      3585
    6. Mikä sinua eniten

Huolestuttaa tässä tilanteessa?
      Ikävä
      120
      3490
    7. Koska olet viimeksi nähnyt ikävän kohteesi?

Ja mitä tarjoat hänelle kun koputtaa oveesi?
      Ikävä
      53
      2482
    8. Sattuma ja muutama väärinkäsitys

vaikuttivat siihen millaiseksi tämä kaikki muodostui. Pienet aikanaan huomaamattomat käänteet. Seuraava näytös on jo tul
      Ikävä
      51
      2399
    9. Keskusta hajoaa Palojärvi lähtee

Suomen Keskustan ryhmä hajoaa Kemijärvellä. Kalastaja Palojärvi sai tarpeekseen ja loikkasi Sitoutumattomat Aati Virkkul
      Kemijärvi
      32
      2195
    10. On sillä rääpyä

Tuo ex kuntajohtaja Lea Tolonen kehtaakin tulla Ähtäriin. Ajoi laivan Karille. Kari Heikkilä oikaisi taloutta, sai laiva
      Ähtäri
      20
      1883
    Aihe