AQD 40A --> AQAD 40A/B

Volvoilija

Eli ongelma on tämä. Minulla veneessä VP ADQ40A 130hv 6syl. turbodiesel vuosimalli -85. Moottori on osoittautunut hieman alitehoiseksi, ja nyt mietinkin lisähepojen hankkimista. Eli onko tietoa esim. Volvomanilla, että onko tuossa AQD40A moottorissa muuta eroa AQAD40A:han kuin että jälkimmäisessä on välijäähdytin? Eli siis vain välijäähdyttimen lisäämällä saa sen noin 150hv tehoiseksi.

Sitten on vielä tuo AQAD40B joka tuottaa 165hv, eli mitä eroa tässä on vielä tuon välijäähdyttimen lisäksi?

Koska käytännössähän nämä ovat samoja koneita, mutta vaan eri varusteilla, niin kuvittelisin, että tuon tyyppinen viritys olisi helppo tehdä? Onko jollain kokemuksia vastaavasta projektista, sekä mistähän tuota välijäähdytintä ym. volvon osaa kannattaisia ryhtyä kyselemään?

Kiitoksia vastanneille ja hyvää veneilykesän jatkoa!

7

7152

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VolvoMan

      Jep, eli itse jos olen asiat ymmärtänyt oikein, niin AQD40, AQAD40, AQD41, AQAD41, TMD41, TAMD41, KAD koneet ovat kaikki samalle lohkolle rakennettuja. AQ koneissa on 2venttiiliä/sylinteri, ja KAD koneissa 4v/syl.

      AQAD41 ja AQD41 ero on välijäähdytin, ja ymmärtääkseni AINOASTAAN se, joka antaa 150hv vs. 200hv. Ainakaan korjaamokäsikirja ei muuta kerro.

      AQD40A ja AQAD40A:ssa ei pitäisi muita eroja olla kun välijäähdytin, ja ymmärtääkseni eri turboahdin (tai ahtimen hukkaportti). Kuten myös 41 malleissa.

      AQD40/TMD40 ja AQAD40/TAMD40 koneilla on eri varaosanumero turboahtimelle.

      Syliterikansi on 40 sarjan moottoreissa kaikissa samalla varosanumerolla. 41 sarjan moottoreille on toinen varaosanumero, eli kansissa joitain eroja, ilmeisesti imu/pakokanavissa tai venttiileissä, joilla on vähän lisäheppoja kaivettu.

      Mutta uskon vahvasti, että AQD40A:n muuttaminen AQAD40A:ksi riittää aika pitkälle välijäädhyttimen asennus.

      Mutta taasen, voi olla halvempi myydä nykyinen kone, ja ostaa tilalle esimerkiksi AQAD41 kone, jossa valmiiksi 200hv, kun että pistää tuhansia euroja "varaosa" välijäähdyttimiin jne.

      • Volvoilija

        Samoilla linjoilla siis olet kuin minäkin, meinaan tuon kanssa, että helpoimmalla tuosta pääsee kun vaihtaa koko paketin. Nykyisessä on 280 vetari pelkällä powertrimmillä, ja tuo AQAD41 on kaiketi monasti varustettu Dp vetarilla, joka voisi myös kiinnostaa..

        Täytyypä tässä vähän laskeskella miten noiden vaihtoehtojen kulupuoli käy toisiaan vasten. Onko sinulla tarkempaa tietoa mihin hintaluokkaan tuon välijäähdyttimen saisi hankittua?

        Tuohon AQAD41:seen vaihtaessa saisi n. 4k€ laittaa väliin..ja AQAD40:seenkin n.2k€ kaiketi.
        Kiitoksia tiedoista.


      • AD40
        Volvoilija kirjoitti:

        Samoilla linjoilla siis olet kuin minäkin, meinaan tuon kanssa, että helpoimmalla tuosta pääsee kun vaihtaa koko paketin. Nykyisessä on 280 vetari pelkällä powertrimmillä, ja tuo AQAD41 on kaiketi monasti varustettu Dp vetarilla, joka voisi myös kiinnostaa..

        Täytyypä tässä vähän laskeskella miten noiden vaihtoehtojen kulupuoli käy toisiaan vasten. Onko sinulla tarkempaa tietoa mihin hintaluokkaan tuon välijäähdyttimen saisi hankittua?

        Tuohon AQAD41:seen vaihtaessa saisi n. 4k€ laittaa väliin..ja AQAD40:seenkin n.2k€ kaiketi.
        Kiitoksia tiedoista.

        Nyt MENI mäkeen 40 ja 41 sarjan koneet ovat kyllä samaan lohkoon rakennettuja mutta 40 on aivan eri kannella eli esikammiokone kun taas 41 suorasuihkuitteinen jolloin rakenne on eri kansia ja muita suuttimia myöten joten ei siitä ihan helpolla 200hv:tä tehdä....


      • Katsastusmies

        Ei KAD tarkoita 4-venttilikantta vaan sitä että moottorissa on turbon lisäksi remmiahdin. Eli kansi ei ole "pitsikansi".
        Noita moottoreiden eri versioita ei varmaankaan kannata alkaa virittelemään itse. Tulos ei ole pitkäikäinen. Lisäteho tarkoittaa aina lisää hukkalämpöä joka on venekäytössä myrkkyä moottorin kestävyydelle.
        Esimerkiksi venttiilit saattavat olla Natrium jäähdytteiset ilman että sitä päälle päin näkee. Mikäli moottorin tehoa nostetaan ilman että venttiilit vaihdetaan, voi edessä olla lyhytikäiset venttiilit. Samoin mäntien öljyruiskujäähdytyksen teho poikkeaa moottorityypistä riippuen. Eli vaikka moottorit ovat saman näköisiä päällepäin, ei sisuskaluilla ole välttämättä paljoa yhteistä.
        Tiedän yhden tapauksen jossa yritettiin AQAD 40 136 hv mallilin tehoa nostaa ja kalliiksi kävi. Moottori ei enää kokeilujen jälkeen kelvannut edes vaihtoon kun se levisi.


      • VolvoMan
        Katsastusmies kirjoitti:

        Ei KAD tarkoita 4-venttilikantta vaan sitä että moottorissa on turbon lisäksi remmiahdin. Eli kansi ei ole "pitsikansi".
        Noita moottoreiden eri versioita ei varmaankaan kannata alkaa virittelemään itse. Tulos ei ole pitkäikäinen. Lisäteho tarkoittaa aina lisää hukkalämpöä joka on venekäytössä myrkkyä moottorin kestävyydelle.
        Esimerkiksi venttiilit saattavat olla Natrium jäähdytteiset ilman että sitä päälle päin näkee. Mikäli moottorin tehoa nostetaan ilman että venttiilit vaihdetaan, voi edessä olla lyhytikäiset venttiilit. Samoin mäntien öljyruiskujäähdytyksen teho poikkeaa moottorityypistä riippuen. Eli vaikka moottorit ovat saman näköisiä päällepäin, ei sisuskaluilla ole välttämättä paljoa yhteistä.
        Tiedän yhden tapauksen jossa yritettiin AQAD 40 136 hv mallilin tehoa nostaa ja kalliiksi kävi. Moottori ei enää kokeilujen jälkeen kelvannut edes vaihtoon kun se levisi.

        Jep, tiedossa on, että KAD on kompressoriahdettu, ja myös perinteinen pakokaasuahdin löytyy. KAD= Kompressor Aftercooler Diesel :)

        Jostain olen kylläkin käsityksen saanut, että joku D41 lohkoon pohjautuva diesel olisi 4v/syl versio, mutta koska en ole kauheasti ehtinyt näiden koneiden sielunelämään tutustumaan, niin vähän vajaavaista on tieto dieselien kohdalla.

        Ja bensakoneeseen kun verrataan diesel koneen viritystä, niin dieselkone paukahtaa kerralla sitten romuksi, kun bensakone yleensä varoittelee vähän ennen.

        Eli ehkä tässä tapauksessa olisi tosiaan helpointa, halvinta ja varminta hommata heti AQAD41 kone, niin ei tarvitse riskeerailla :)


      • Dieselmies
        Katsastusmies kirjoitti:

        Ei KAD tarkoita 4-venttilikantta vaan sitä että moottorissa on turbon lisäksi remmiahdin. Eli kansi ei ole "pitsikansi".
        Noita moottoreiden eri versioita ei varmaankaan kannata alkaa virittelemään itse. Tulos ei ole pitkäikäinen. Lisäteho tarkoittaa aina lisää hukkalämpöä joka on venekäytössä myrkkyä moottorin kestävyydelle.
        Esimerkiksi venttiilit saattavat olla Natrium jäähdytteiset ilman että sitä päälle päin näkee. Mikäli moottorin tehoa nostetaan ilman että venttiilit vaihdetaan, voi edessä olla lyhytikäiset venttiilit. Samoin mäntien öljyruiskujäähdytyksen teho poikkeaa moottorityypistä riippuen. Eli vaikka moottorit ovat saman näköisiä päällepäin, ei sisuskaluilla ole välttämättä paljoa yhteistä.
        Tiedän yhden tapauksen jossa yritettiin AQAD 40 136 hv mallilin tehoa nostaa ja kalliiksi kävi. Moottori ei enää kokeilujen jälkeen kelvannut edes vaihtoon kun se levisi.

        Se mikä kysymyksen asettelussa
        oli alunperin väärin, oli ajatus
        liki 20 vuotiaan masiinan
        muunnostöistä.

        Tällainen kone on valmista osistoa 1. täyskorjaukseensa, ja
        jos halutaan hyödyntää mitenkään
        alkuperäiset kunnostuskelvot osat.

        Koko jäähdytyssysteemi olisi esim puhdistettava ammoniakilla jo muutenkin.

        On aivan keskeinen vaikeus puristaa
        mistä hyvänsä
        diesekoneesta esim. 15 % lisää tehoa.

        Koko järjestelmä,
        mm jäähdytys, on ajateltava 2. kertaan
        ja esim. ilman pakokaasulämpötilamitauksia
        kiinteällä pyrometrilla
        tai erillisellä mittarilla
        ei pakoventtiilien ennusteesta ole mitään
        takeita kuten KM tässä kertoi, niiden ikä
        saattaa jäädä 150 tuntiin.
        Ja jopa silloin kun ne ovat erikoisventtiileitä.
        Tämä on iso virhe.
        Tosi kallista peliä.

        Jäitä hattuun!


      • Volvoilija
        Dieselmies kirjoitti:

        Se mikä kysymyksen asettelussa
        oli alunperin väärin, oli ajatus
        liki 20 vuotiaan masiinan
        muunnostöistä.

        Tällainen kone on valmista osistoa 1. täyskorjaukseensa, ja
        jos halutaan hyödyntää mitenkään
        alkuperäiset kunnostuskelvot osat.

        Koko jäähdytyssysteemi olisi esim puhdistettava ammoniakilla jo muutenkin.

        On aivan keskeinen vaikeus puristaa
        mistä hyvänsä
        diesekoneesta esim. 15 % lisää tehoa.

        Koko järjestelmä,
        mm jäähdytys, on ajateltava 2. kertaan
        ja esim. ilman pakokaasulämpötilamitauksia
        kiinteällä pyrometrilla
        tai erillisellä mittarilla
        ei pakoventtiilien ennusteesta ole mitään
        takeita kuten KM tässä kertoi, niiden ikä
        saattaa jäädä 150 tuntiin.
        Ja jopa silloin kun ne ovat erikoisventtiileitä.
        Tämä on iso virhe.
        Tosi kallista peliä.

        Jäitä hattuun!

        Eli niinkun joku tuossa erheellisesti esitti, niin tarkoitus ei todellakaan ollut vääntää niitä tehoja 200:n asti, vaan kysymys oli pelkästään siitä välijäähdyttimestä, ja sitä myötä maltillisesta tehon lisäyksestä, mutta itsekin se on nyt todettu, että koko paketti saa mennä vaihtoon. Tilalle passaa tuo AQAD41A ja Dp-vetari, näytti joku myyvän jo keltsissä ko. pakettia 7k€ paikkeilla...no saa nähdä löytääkö tuommoisen jostain halvemmalla.

        Kiitoksia vastanneille ja soon moro!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2235
    2. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      26
      1918
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1479
    4. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1327
    5. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1231
    6. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      93
      1048
    7. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      957
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      913
    9. Kuin sonnilauma

      Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      800
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

      Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      115
      741
    Aihe