Eli ongelma on tämä. Minulla veneessä VP ADQ40A 130hv 6syl. turbodiesel vuosimalli -85. Moottori on osoittautunut hieman alitehoiseksi, ja nyt mietinkin lisähepojen hankkimista. Eli onko tietoa esim. Volvomanilla, että onko tuossa AQD40A moottorissa muuta eroa AQAD40A:han kuin että jälkimmäisessä on välijäähdytin? Eli siis vain välijäähdyttimen lisäämällä saa sen noin 150hv tehoiseksi.
Sitten on vielä tuo AQAD40B joka tuottaa 165hv, eli mitä eroa tässä on vielä tuon välijäähdyttimen lisäksi?
Koska käytännössähän nämä ovat samoja koneita, mutta vaan eri varusteilla, niin kuvittelisin, että tuon tyyppinen viritys olisi helppo tehdä? Onko jollain kokemuksia vastaavasta projektista, sekä mistähän tuota välijäähdytintä ym. volvon osaa kannattaisia ryhtyä kyselemään?
Kiitoksia vastanneille ja hyvää veneilykesän jatkoa!
AQD 40A --> AQAD 40A/B
7
7152
Vastaukset
- VolvoMan
Jep, eli itse jos olen asiat ymmärtänyt oikein, niin AQD40, AQAD40, AQD41, AQAD41, TMD41, TAMD41, KAD koneet ovat kaikki samalle lohkolle rakennettuja. AQ koneissa on 2venttiiliä/sylinteri, ja KAD koneissa 4v/syl.
AQAD41 ja AQD41 ero on välijäähdytin, ja ymmärtääkseni AINOASTAAN se, joka antaa 150hv vs. 200hv. Ainakaan korjaamokäsikirja ei muuta kerro.
AQD40A ja AQAD40A:ssa ei pitäisi muita eroja olla kun välijäähdytin, ja ymmärtääkseni eri turboahdin (tai ahtimen hukkaportti). Kuten myös 41 malleissa.
AQD40/TMD40 ja AQAD40/TAMD40 koneilla on eri varaosanumero turboahtimelle.
Syliterikansi on 40 sarjan moottoreissa kaikissa samalla varosanumerolla. 41 sarjan moottoreille on toinen varaosanumero, eli kansissa joitain eroja, ilmeisesti imu/pakokanavissa tai venttiileissä, joilla on vähän lisäheppoja kaivettu.
Mutta uskon vahvasti, että AQD40A:n muuttaminen AQAD40A:ksi riittää aika pitkälle välijäädhyttimen asennus.
Mutta taasen, voi olla halvempi myydä nykyinen kone, ja ostaa tilalle esimerkiksi AQAD41 kone, jossa valmiiksi 200hv, kun että pistää tuhansia euroja "varaosa" välijäähdyttimiin jne.- Volvoilija
Samoilla linjoilla siis olet kuin minäkin, meinaan tuon kanssa, että helpoimmalla tuosta pääsee kun vaihtaa koko paketin. Nykyisessä on 280 vetari pelkällä powertrimmillä, ja tuo AQAD41 on kaiketi monasti varustettu Dp vetarilla, joka voisi myös kiinnostaa..
Täytyypä tässä vähän laskeskella miten noiden vaihtoehtojen kulupuoli käy toisiaan vasten. Onko sinulla tarkempaa tietoa mihin hintaluokkaan tuon välijäähdyttimen saisi hankittua?
Tuohon AQAD41:seen vaihtaessa saisi n. 4k€ laittaa väliin..ja AQAD40:seenkin n.2k€ kaiketi.
Kiitoksia tiedoista. - AD40
Volvoilija kirjoitti:
Samoilla linjoilla siis olet kuin minäkin, meinaan tuon kanssa, että helpoimmalla tuosta pääsee kun vaihtaa koko paketin. Nykyisessä on 280 vetari pelkällä powertrimmillä, ja tuo AQAD41 on kaiketi monasti varustettu Dp vetarilla, joka voisi myös kiinnostaa..
Täytyypä tässä vähän laskeskella miten noiden vaihtoehtojen kulupuoli käy toisiaan vasten. Onko sinulla tarkempaa tietoa mihin hintaluokkaan tuon välijäähdyttimen saisi hankittua?
Tuohon AQAD41:seen vaihtaessa saisi n. 4k€ laittaa väliin..ja AQAD40:seenkin n.2k€ kaiketi.
Kiitoksia tiedoista.Nyt MENI mäkeen 40 ja 41 sarjan koneet ovat kyllä samaan lohkoon rakennettuja mutta 40 on aivan eri kannella eli esikammiokone kun taas 41 suorasuihkuitteinen jolloin rakenne on eri kansia ja muita suuttimia myöten joten ei siitä ihan helpolla 200hv:tä tehdä....
- Katsastusmies
Ei KAD tarkoita 4-venttilikantta vaan sitä että moottorissa on turbon lisäksi remmiahdin. Eli kansi ei ole "pitsikansi".
Noita moottoreiden eri versioita ei varmaankaan kannata alkaa virittelemään itse. Tulos ei ole pitkäikäinen. Lisäteho tarkoittaa aina lisää hukkalämpöä joka on venekäytössä myrkkyä moottorin kestävyydelle.
Esimerkiksi venttiilit saattavat olla Natrium jäähdytteiset ilman että sitä päälle päin näkee. Mikäli moottorin tehoa nostetaan ilman että venttiilit vaihdetaan, voi edessä olla lyhytikäiset venttiilit. Samoin mäntien öljyruiskujäähdytyksen teho poikkeaa moottorityypistä riippuen. Eli vaikka moottorit ovat saman näköisiä päällepäin, ei sisuskaluilla ole välttämättä paljoa yhteistä.
Tiedän yhden tapauksen jossa yritettiin AQAD 40 136 hv mallilin tehoa nostaa ja kalliiksi kävi. Moottori ei enää kokeilujen jälkeen kelvannut edes vaihtoon kun se levisi. - VolvoMan
Katsastusmies kirjoitti:
Ei KAD tarkoita 4-venttilikantta vaan sitä että moottorissa on turbon lisäksi remmiahdin. Eli kansi ei ole "pitsikansi".
Noita moottoreiden eri versioita ei varmaankaan kannata alkaa virittelemään itse. Tulos ei ole pitkäikäinen. Lisäteho tarkoittaa aina lisää hukkalämpöä joka on venekäytössä myrkkyä moottorin kestävyydelle.
Esimerkiksi venttiilit saattavat olla Natrium jäähdytteiset ilman että sitä päälle päin näkee. Mikäli moottorin tehoa nostetaan ilman että venttiilit vaihdetaan, voi edessä olla lyhytikäiset venttiilit. Samoin mäntien öljyruiskujäähdytyksen teho poikkeaa moottorityypistä riippuen. Eli vaikka moottorit ovat saman näköisiä päällepäin, ei sisuskaluilla ole välttämättä paljoa yhteistä.
Tiedän yhden tapauksen jossa yritettiin AQAD 40 136 hv mallilin tehoa nostaa ja kalliiksi kävi. Moottori ei enää kokeilujen jälkeen kelvannut edes vaihtoon kun se levisi.Jep, tiedossa on, että KAD on kompressoriahdettu, ja myös perinteinen pakokaasuahdin löytyy. KAD= Kompressor Aftercooler Diesel :)
Jostain olen kylläkin käsityksen saanut, että joku D41 lohkoon pohjautuva diesel olisi 4v/syl versio, mutta koska en ole kauheasti ehtinyt näiden koneiden sielunelämään tutustumaan, niin vähän vajaavaista on tieto dieselien kohdalla.
Ja bensakoneeseen kun verrataan diesel koneen viritystä, niin dieselkone paukahtaa kerralla sitten romuksi, kun bensakone yleensä varoittelee vähän ennen.
Eli ehkä tässä tapauksessa olisi tosiaan helpointa, halvinta ja varminta hommata heti AQAD41 kone, niin ei tarvitse riskeerailla :) - Dieselmies
Katsastusmies kirjoitti:
Ei KAD tarkoita 4-venttilikantta vaan sitä että moottorissa on turbon lisäksi remmiahdin. Eli kansi ei ole "pitsikansi".
Noita moottoreiden eri versioita ei varmaankaan kannata alkaa virittelemään itse. Tulos ei ole pitkäikäinen. Lisäteho tarkoittaa aina lisää hukkalämpöä joka on venekäytössä myrkkyä moottorin kestävyydelle.
Esimerkiksi venttiilit saattavat olla Natrium jäähdytteiset ilman että sitä päälle päin näkee. Mikäli moottorin tehoa nostetaan ilman että venttiilit vaihdetaan, voi edessä olla lyhytikäiset venttiilit. Samoin mäntien öljyruiskujäähdytyksen teho poikkeaa moottorityypistä riippuen. Eli vaikka moottorit ovat saman näköisiä päällepäin, ei sisuskaluilla ole välttämättä paljoa yhteistä.
Tiedän yhden tapauksen jossa yritettiin AQAD 40 136 hv mallilin tehoa nostaa ja kalliiksi kävi. Moottori ei enää kokeilujen jälkeen kelvannut edes vaihtoon kun se levisi.Se mikä kysymyksen asettelussa
oli alunperin väärin, oli ajatus
liki 20 vuotiaan masiinan
muunnostöistä.
Tällainen kone on valmista osistoa 1. täyskorjaukseensa, ja
jos halutaan hyödyntää mitenkään
alkuperäiset kunnostuskelvot osat.
Koko jäähdytyssysteemi olisi esim puhdistettava ammoniakilla jo muutenkin.
On aivan keskeinen vaikeus puristaa
mistä hyvänsä
diesekoneesta esim. 15 % lisää tehoa.
Koko järjestelmä,
mm jäähdytys, on ajateltava 2. kertaan
ja esim. ilman pakokaasulämpötilamitauksia
kiinteällä pyrometrilla
tai erillisellä mittarilla
ei pakoventtiilien ennusteesta ole mitään
takeita kuten KM tässä kertoi, niiden ikä
saattaa jäädä 150 tuntiin.
Ja jopa silloin kun ne ovat erikoisventtiileitä.
Tämä on iso virhe.
Tosi kallista peliä.
Jäitä hattuun! - Volvoilija
Dieselmies kirjoitti:
Se mikä kysymyksen asettelussa
oli alunperin väärin, oli ajatus
liki 20 vuotiaan masiinan
muunnostöistä.
Tällainen kone on valmista osistoa 1. täyskorjaukseensa, ja
jos halutaan hyödyntää mitenkään
alkuperäiset kunnostuskelvot osat.
Koko jäähdytyssysteemi olisi esim puhdistettava ammoniakilla jo muutenkin.
On aivan keskeinen vaikeus puristaa
mistä hyvänsä
diesekoneesta esim. 15 % lisää tehoa.
Koko järjestelmä,
mm jäähdytys, on ajateltava 2. kertaan
ja esim. ilman pakokaasulämpötilamitauksia
kiinteällä pyrometrilla
tai erillisellä mittarilla
ei pakoventtiilien ennusteesta ole mitään
takeita kuten KM tässä kertoi, niiden ikä
saattaa jäädä 150 tuntiin.
Ja jopa silloin kun ne ovat erikoisventtiileitä.
Tämä on iso virhe.
Tosi kallista peliä.
Jäitä hattuun!Eli niinkun joku tuossa erheellisesti esitti, niin tarkoitus ei todellakaan ollut vääntää niitä tehoja 200:n asti, vaan kysymys oli pelkästään siitä välijäähdyttimestä, ja sitä myötä maltillisesta tehon lisäyksestä, mutta itsekin se on nyt todettu, että koko paketti saa mennä vaihtoon. Tilalle passaa tuo AQAD41A ja Dp-vetari, näytti joku myyvän jo keltsissä ko. pakettia 7k€ paikkeilla...no saa nähdä löytääkö tuommoisen jostain halvemmalla.
Kiitoksia vastanneille ja soon moro!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1302235
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu261918Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121479Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett121327Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701231- 931048
- 17957
- 88913
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon17800Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks115741