palkasta ja kirjoitettavista aineista

veera12

moikka! kyselisin sellaista, että millaista palkkaa noin keskimäärin ekonomi saa? ja sitten vielä: mitkä aineet olisi hyvä olla kirjoittanut lukiossa? kiitos kaikille oikein paljon vastauksista!

3

298

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • junttispede

Keskipalkan saa sekunnissa googlaamalla (3000-4000e/kk arvio) mutta palkkahaitarihan on alalla melko leveä..

• hadhred

Vasta valmistunut kauppatieteiden maisteri saa about 2000-3000 euroa. Myöhemmin uralla sitten noita isompia lukuja.

• highlighter

Ekonomiliiton oma kysely vuoden 2011 tiedoin kertoo, että yksityisellä sektorilla ekonomien palkkamediaani oli 4 996, valtiolla 4 116 euroa ja kuntapuolella 4 100 euroa. Keskiarvopalkka koko ekonomikunnassa oli 5 469 euroa ilman tulospalkkioita.

Vastavalmistuneen KTM:n mediaani oli 3020 e.

Lukiossa kannattaa kirjoittaa matematiikka, koska siitä on saanut lähtöpisteitä joita ei voi korvata muilla aineilla. Itse palasin kirjoittamaan matikan täydennyskokeena kauppikseen pyrkiessäni. Muuten kannattaa vain pyrkiä mahdollisimman hyviin arvosanoihin äidinkielessä ja kolmessa muussa aineessa, joista kaksi voi olla reaaleja.

Eli yo-optimointia (ainakin kahden kirjoituskerran taktiikalla) on se ettei kirjoita ainakaan liian monta hyödytöntä ainetta, kuten lyhyitä kieliä... mutta niistäpä onkin etua myöhemmin!
      http://www.kauppatieteet.fi/valintamenettely/pisteitykset

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      82
      5872
    2. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      129
      3965
    3. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      46
      3919
    4. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      66
      3594
    5. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      26
      2948
    6. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      7
      2497
    7. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      27
      2214
    8. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      204
      2121
    9. 33
      2109
    10. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      445
      1823
    Aihe