moikka! kyselisin sellaista, että millaista palkkaa noin keskimäärin ekonomi saa? ja sitten vielä: mitkä aineet olisi hyvä olla kirjoittanut lukiossa? kiitos kaikille oikein paljon vastauksista!
palkasta ja kirjoitettavista aineista
3
298
Vastaukset
- junttispede
Keskipalkan saa sekunnissa googlaamalla (3000-4000e/kk arvio) mutta palkkahaitarihan on alalla melko leveä..
- hadhred
Vasta valmistunut kauppatieteiden maisteri saa about 2000-3000 euroa. Myöhemmin uralla sitten noita isompia lukuja.
- highlighter
Ekonomiliiton oma kysely vuoden 2011 tiedoin kertoo, että yksityisellä sektorilla ekonomien palkkamediaani oli 4 996, valtiolla 4 116 euroa ja kuntapuolella 4 100 euroa. Keskiarvopalkka koko ekonomikunnassa oli 5 469 euroa ilman tulospalkkioita.
Vastavalmistuneen KTM:n mediaani oli 3020 e.
Lukiossa kannattaa kirjoittaa matematiikka, koska siitä on saanut lähtöpisteitä joita ei voi korvata muilla aineilla. Itse palasin kirjoittamaan matikan täydennyskokeena kauppikseen pyrkiessäni. Muuten kannattaa vain pyrkiä mahdollisimman hyviin arvosanoihin äidinkielessä ja kolmessa muussa aineessa, joista kaksi voi olla reaaleja.
Eli yo-optimointia (ainakin kahden kirjoituskerran taktiikalla) on se ettei kirjoita ainakaan liian monta hyödytöntä ainetta, kuten lyhyitä kieliä... mutta niistäpä onkin etua myöhemmin!
http://www.kauppatieteet.fi/valintamenettely/pisteitykset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 825872
- 1293965
ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj463919- 663594
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️262948Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan72497- 272214
- 2042121
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?332109Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh4451823