Taekwondokilpailut ovat pelkkä kilpailusäännöstö, mikä ei eroa erilaisista karaten kilpailusäännöistä sen kummemmin kuin yksi karatekilpailusäännöstö toisesta.
Taekwondokilpailut voisikin siis olympialaisissa ja muuallakin nimetä vaikka karatetaekwondoksi tai kungfumiekkailuksi tai miksi hyvänsä, ja osallistuminen ei olisi lajiin sidottu.
Sitä paitsi koko taekwondo on korealainen karatetyylisuunta alun perin, ja nykyisin nykyisen kisasäädöstön ympärille ympättyä karatemaista salihiihtoa yms. fiilistelyä.
(Itse kannattaisin vielä päähän lyöntien sallimista säännöissä, kun muuten homma nyt on tuollaista hassua jaloilla miekkailua - mutten todellakaan karatekilpailujen tyyliin mukaosumasta peli poikki -hippaa, vaan kontaktia kunnes toinen tippuu tai erä loppuu. Vaatii toki käytännössä kehäköydet, ettei altavastaaja juokse selkä edellä karkuun aina kun rupeaa päässä kolisemaan. Hölmön ja kuuman puvun sijaan riittää mainiosti shortsit. 6 unssin hanskat voisivat olla kivat - ei vapaaotteluhanskoja silmävammojen takia. Ohuet sukkamalliset säärisyndit vielä, niin tässä meillä on kaikille kungfuninjoillekin ja muille erikoismiehille kelpaava lajiriippumaton kisasäännöstö, jossa voi edetä olympialaisiin saakka.)
Karateharrastajien on turha haikailla mitään omaa kilpailusäännöstöään olympialaisiin, koska niillä ei ole mitään laajaa yhtenäistä perinnettä, ja zisaa-hippa - jossa tarkoituksena on näytellä mahdollisimman mahtipontinen takakäden suora, joka hipaisee tai lähes - on jaloilla miekkailuakin huvittavampaa. Joskin huudoilla taekwondosäännöillä päästään välillä aika lähelle.
Mikseivät karateharrastajat kilpaile taekwondokilpailuissa?
TKD on korean karate
2
123
Vastaukset
- takekakeman
Kiitos että saimme valaistua suuren viisautesi edessä.
- röh röh
Ei mun tietääkseni tuolla ole mitään esteitä toisten lajien ottelijoiden osallistumiselle. Pitää vaan maksaa lisenssi ja se oli muistaakseni siinä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus167089- 1972500
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan1011942En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.761517Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k1911059- 41980
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va46949- 77843
- 45719
Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."
Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka7708