Astma ei pysy hoitotasapainossa

Keuhkot rohisee

Eli minulla on astma, joka ei pysy hoitotasapainossa. Lääkkeistä kokeiltu montelukast, accolate, symbicort, pulmicort jne, tällä hetkellä menee seretide allergialääkkeet ja pahenemisvaiheessa myös flixotide ja buventol mutta ei tämä lääkitys riitä mihinkään ja joudun jokaisen pahenemisvaiheen aikana syömään sekä kortisonitablettikuurin että antibioottikuurin eikä esimerkiksi flunssalta voi täysin välttyä vaankuin muuttamalla muovikuplaan koska aina voi saada tartunnan esimerkiksi samassa taloudessa asuvalta henkilöltä.

Onko kenelläkään kokemusta noista keuhkoahtaumatautilääkkeistä yms, esimerkiksi onko joku saanut teofylliinistä apua astmaansa?

23

4273

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Astmaatikko84

      Täällä tonen samanlainen tapaus, jolla on vaikeahoitoinen astma..

      Lääkitykseni on :
      Ventoline,
      seretide (yliannoksilla menee jokapäivä)
      Singulair
      Spiriva

      avamys nenäsuihkeena ja antihistamiinit tuplana jokapäivä

      Nyt taas huonona, koska sain flunssan ja pian taas aloitettava tabletteina kortisonikuuri ja se alkaa sillä 40mg ja sillä mennään viikko ja sitten lasketaan, jos tilanne antaa myöden jo laskea!

      On tämä vaan tuskaa ja tätä ei moni ymmärrä!
      Sairaudet kestää, kun flunssan ym. saat ja näitä saat aina selitellä miksi kestää jne. :(
      Onneksi lääkärini tajuaa mikä tilanne on ja vaatii kyllä hoitoja ja testejä heti, kun tilanne käy sietämättömäksi!

      Pian onkin edessä astmakontrolli ja katsotaan taas...

      Jaksuja kovasti sinne!!!! :)

      • Keuhkot rohisee

        Voi kurjuus että sinäkin joudut tällaisen tilanteen kanssa taistelemaan. Onneksi on ymmärtäväinen lääkäri, se on jo paljon. Huolimatta astman yleisyydestä yllättävän harva lääkäri osaa oikeasti auttaa potilastaan hoitotasapainon löytämisessä, valitettavasti on siitä kokemusta että lääkäri ensin piti astmaani vain luulotautina ja sitten lopulta olikin keuhkot täysin mäsänä ennen kuin säännöllinen lääkitys vihdoin aloitettiin ja nyt on vuosia jo tapeltu eikä hoitotasapainoa vieläkään löydy :(

        Minulla ei ole vielä tuota Spirivaa kokeiltu, haluatko kertoa omasta kokemuksestasi kyseisen lääkkeen kanssa? Esim onko hankalia sivuoireita, onko lääkkeestä selkeää apua pahenemisvaiheissa jne?


    • azzztmaa..aa5555%%%%

      Retafyllin? Nasonex?

      • Keuhkot rohisee

        Minun allergialääkitykseeni siis kuuluu heinix ja beclonasal-nenäsuihke ja noilla normaalisti pärjään (paitsi kun on katupölyä, siihen nyt ei edes nenäkannutus auta). Allerginen nuha ei ole pahin oire vaan astma. Allergisen astman lääkkeet minulle ei käy kuten ei suurin osa myöskään allergialääkkeistä koska sivuoireet on niin voimakkaita ja joistan allergisuuteen tarkoitetuista lääkkeistä olen myöskin saanut allergisen reaktion (on ilmeisesti hyvin harvinaista, käsittämättömän huonoa mäihää että itse kuulun siihen porukkaan).

        Retafylliniä ei ole kokeiltu eikä muitakaan teofylliinejä vielä. Jos sinulla on kokemusta kyseisestä lääkkeestä niin kerro ihmeessä tänne, eli miten lääke on tehonnut ja mitä sivuoireita jne.


      • hönkäilen viel:)
        Keuhkot rohisee kirjoitti:

        Minun allergialääkitykseeni siis kuuluu heinix ja beclonasal-nenäsuihke ja noilla normaalisti pärjään (paitsi kun on katupölyä, siihen nyt ei edes nenäkannutus auta). Allerginen nuha ei ole pahin oire vaan astma. Allergisen astman lääkkeet minulle ei käy kuten ei suurin osa myöskään allergialääkkeistä koska sivuoireet on niin voimakkaita ja joistan allergisuuteen tarkoitetuista lääkkeistä olen myöskin saanut allergisen reaktion (on ilmeisesti hyvin harvinaista, käsittämättömän huonoa mäihää että itse kuulun siihen porukkaan).

        Retafylliniä ei ole kokeiltu eikä muitakaan teofylliinejä vielä. Jos sinulla on kokemusta kyseisestä lääkkeestä niin kerro ihmeessä tänne, eli miten lääke on tehonnut ja mitä sivuoireita jne.

        Hei "Keuhkot rohisee" :)
        Olin muutama vuosi sitten tilanteessa, jolloin jatkuvien (oikeastaan jatkuvan..) pahenemiskausien vuoksi tilasin ajan keuhkotautien erikoislääkärille, joka ehdotti vanhaa kunnon teofylliniä lisälääkitykseksi. Teofylliinillä on runsaasti sivuvaikutuksia, mutta mieluummin hengittelen, teen edelleen työtäni ja napsin lääkkeitäni kuin tukehdun.
        Olin jo joutua pois työstäni (siivooja), ikääkin jo yli 50v.
        Retafylliini on huomattavasti vähentänyt pahenemiskausia ja Prednisolonkuureja sekä ennenkaikkea työskentelen edelleen kokopäiväisesti.
        Vatsansuojalääke on välttämätön lisä teofylliiniä käytettäessä.
        Kokeilemalla selviää miten lääke tehoaa.
        Minulle teofylliinistä on ollut suuri apu ja todennäköisesti olisin sairastelun vuoksi jo muuten potkittu pois työelämästä.
        Googleta tai katso esim. Yliopiston apteekin lääketietosivuilta hakusanalla Retafyllin, niin saat tietoa lääkkeen vaikutuksista.


    • astmaatikko84

      Joo turha laitella mitään maitohappobakteereista ym.
      Ne ei tehoa, eikä mikään mukaan!!!!!!
      Ole onnellinen, että siellä parempi tilanne, mutta ei se vaan niin kaikilla ole ja mene, joten älä tuputa turhuuksia... KIITOS!!!

      no asiaan;

      Spirivasta vain ja ainoastaan hyviä kokemuksia! :)
      Toiminut minulla tosi hyvin ja apua ollut kyllä..
      Pian huomasi , että astma oli paremmin hallinnassa, kun sen aloitti ja
      pahenemisvaiheissakin teho on hyvä ollut!

      Haittavaikutuksia siinä ei mitään .. ei yhtikäs mitään minulla ainakaan!

      Tosin nyt ei vaikutusta tunnu millään olevan taas, kun flunssailen ja peffit tippuu alas! :/
      Ei auta, kun taas puhallella ja merkata ne kontrolliin vaikka vihaan sitä ylikaiken, kun puhallat ja puhallat ja merkkaat kaiken.. rasittavaa! :)

      kortisoniakin vihaan ylikaiken, koska olen sitä joutunut niin paljon syömään ja ne haitat ei olekkaan niin pieniä enää siinä, mutta ainut keino saada keuhkot parempaan kuntoon!

      Edessähän se taas on! :/

      Minulle tehty fundoplikaatio=refluksileikkaus ja fess=poskionteloleikkaus astman takia, että tilanne saadaan parantumaan!

    • astma hoitotasapaino

      Hei

      Astmani "todettiin" helmikuussa 2012. Kuitenkin oireet 2010 alkaen. Nyt sain B-todistuksen. Alvescolla pärjännyt tähän asti, lisälääkitys tuli nyt Singulair 10mg. Jo alkoi helpottaan. Kysyn miksi ihmisiä kidutetetaan eikä kunnon lääkitystä osata laittaa heti alusta alkaen. Pahassa astmavaiheessa 5 päivää yö oireita, jonka vuoksi menin terveyskeskuksen lääkärille. Palvelu oli lähinnä "naurahtelua", kun kerroinoireistani. Ei astmahoito kyllä ole kummoisellakaan tasolla terveyskeskuksissa vaikka joissa on ns. astmahoitaja. Onko tämä yleistäkin?

    • astma hoito

      Hei

      Kyllähän astmaa ei pidetä ns. kunnon sairaudena. Kumminkin kärsii tästä sairaudesta monella tapaa. Tekisi sitä ja tätä, vaan kun ei jaksa. Ja tätähän ei kukaan ymmärrä, esimerkiksi perheenjäsenet ja saatikkaan lääkärit. Pitäisikö saada astmaan hoitotasapaino. Ja sehän onnistuu lääkityksellä ja sellaisen oikean löytämisellä. Tämä kirjoitus liittyy edelliseen.

      • Keuhkot rohisee

        On se kyllä ihmeellinen asia että astma edelleenkin rinnastetaan jopa luulotautiin, vaikka astma on krooninen tulehdustauti siinä missä vaikkapa joku paksusuolentulehduskin eikä kukaan kyseenalaista toisten paskavaivoja tai naureskele niille.

        No, huomenna menen terveyskeskuslääkärille ja vaadin tehokkaampia lääkkeitä käyttöön. Jotain muutakin keuhkoputkien laajentavaa tässä tarvitaan kun hengitettävät kortisonit menevät jo maksimeilla ja pelkkä seretiden laajentava ja buventol ei selvästikään riitä eikä kortisoninappejakaan voi syödä kuin jotain karkkia.


    • Koko ikäni

      olen ollut allerginen (eläimet, siitepöly, jotkut ruoka-aineet). Sairastellut paljon jne. Pari vuotta sitten otin koiran.. Meillä siivotaan melkein päivittäin koska pitkä karva tuo hiekkaa ja kaikkea muuta kotiin. Koira saa nuolla, antaa pusuja jne. (meillä lapsia). Syövät melkein samasta lautasesta.... Kas kumma, itse en ole sairastanut yhtään (muuta kuin pientä alkavaa) flunssaa ja lapsetkin olleet huomattavasti terveempiä !

      Pientä allergia-oiretta on aina välillä enemmän tai vähemmän, mutta uskon siedätykseen (käytän myös lääkkeitä). D-vitamiini, omegat, maitohappobakteerit kuuluvat myös ruoka-valioon... Haluasin kuitenkin tiettää mistä saa ja minkä nimisiä ovat ne maitohappobakteerit mitä täällä neuvotaan käyttämään...???

      Lisäksi minä naisena olen todennut että hormoonit vaikuttavat allergia-oireisiin. Aina juuri ennen kuukautisia oireet ovat pahimmillaan.

      Myös koiran tuoma elämän muutos, sekä henkisesti että fyysisesti vaikuttaa asiaan. Koirasta tulee niin rakas, ulkoilu ja liikkuminen on niin tärkeää sekä koiran että itsensä takia, että sen takia allergiat ja oireet häviävät.

      • Keuhkot rohisee

        Hienoa että sinulle on ollut eläimen tuomasta siedätyshoidosta apua :)

        Itsehän siis olen kasvanut maalla ja meillä on kotona aina ollut eläimiä. Itsellänikin on kissa. Eläimille en ole onnekseni allergisoitunut missään vaiheessa ja hyvä niin! Keuhkolääkäri sanoi että on todellakin hyvä että minulla on kissa, sillä muutoin saattaisin allergisoitua eläimillekin.

        Kävin tänään lääkärissä, sain atrodualia spiralla, antibioottireseptin ja reseptin atrovent compiin jota käytän siis buventolin kanssa rinnakkain. Olo on lisälääkityksen vuoksi jo vähän parempi. Seuraavaksi minulta tutkitaan kilpirauhaset, keliakia ja aloitetaan allergiatutkimukset uudelleen. Lääkäri oli melko varma että minulla on joku suolisto-ongelma, ruoka-aineallergia tai autoimmuunisairaus mikä ylläpitää jatkuvasti kehon tulehdustilaa. Siksi astmaani, allergioita ja atooppista ihottumaa ei ole saatu hyvään hoitotasapainoon. Varsinkin atooppinen ihottuma on ollut viime aikoina todella paha ja se kuulemma siis viittaa siihen että taustalla on todellakin jotain muutakin kuin pelkästään oireileva astma.


    • Henna

      Alkuperäiselle kirjoittajalle:

      Mulla on Seretide 50/500 mikrog lisäksi Montelukast, joka auttaa myös allergiseen nuhaan.

      Onko ympäristössäsi tekijöitä (tupakka,eläimet,home, erilaiset pölyt, kodin sisustus materiaalit),jotka saattaisivat pahentaa astmaasi?

      Onko fyysinen kuntosi millainen?Hyvä fyysinen kunto auttaa flunssista toipumisessa.

      • Keuhkot rohisee

        Ei ole löytynyt syytä tälle oireilulle, olen useamman kerran muuttanut tämän sairastelun alettua nelisen vuotta sitten eikä ole myöskään homeherkkä äitini haistanut asunnoissani mitään ylimääräistä. Jouduin kuitenkin välissä opiskelemaan paikassa jossa oli ilmastointiongelmia, sain kyseisen oppilaitoksen joissain tiloissa oireita mutta nyt en ole sielläkään joutunut olemaan yli vuoteen.

        Itse en siis tupakoi eikä kukaan muukaan tupakoi asunnossani, petivaatteet on ostettu allergia- ja astmaliiton kautta, minulla on kissa mutta eläimille en ole allerginen, minulla ei ole esimerkiksi huonekasvejakaan ollenkaan kun en tiedä mille olen herkistynyt enkä sitten ole uskaltanut hankkia minkäänmoista kukkasta.

        Ei tässä voi muuta kuin ihmetellä, on tämä niin kummallista. Pakko vaan jotenkin yrittää jaksaa tämän sairauden kanssa vaikka ei se helppoa kyllä todellakaan ole, kun joutuu jatkuvasti olemaan enemmän sairaana kuin terveenä.


      • Keuhkot rohisee

        Niin ja vielä tuosta fyysisestä kunnosta: olen aina ollut hyvin liikunnallinen, mutta en ole enää voinut harrastaa samoja lajeja kuin ennen astman puhkeamista. Nykyään yritän aina sen hetkisen terveydentilan perusteella kävellä ja pyöräillä joka paikkaan ja sen lisäksi treenaan lihaskuntoa. Ihoni vuoksi en voi enää edes uimahallissa käydä, harmi koska vesijuoksu kun on todella hyvää talviliikuntaa kun ei pysty pakkasessa olemaan ilman että henki loppuu.

        Eli arkiliikuntaa tulee päivittäin aina kun olen siinä kunnossa että kykenen kotoani poistumaan, muutoin en juuri harrasta enää mitään liikuntalajeja joita ennen kykenin harrastamaan.


      • Henna
        Keuhkot rohisee kirjoitti:

        Niin ja vielä tuosta fyysisestä kunnosta: olen aina ollut hyvin liikunnallinen, mutta en ole enää voinut harrastaa samoja lajeja kuin ennen astman puhkeamista. Nykyään yritän aina sen hetkisen terveydentilan perusteella kävellä ja pyöräillä joka paikkaan ja sen lisäksi treenaan lihaskuntoa. Ihoni vuoksi en voi enää edes uimahallissa käydä, harmi koska vesijuoksu kun on todella hyvää talviliikuntaa kun ei pysty pakkasessa olemaan ilman että henki loppuu.

        Eli arkiliikuntaa tulee päivittäin aina kun olen siinä kunnossa että kykenen kotoani poistumaan, muutoin en juuri harrasta enää mitään liikuntalajeja joita ennen kykenin harrastamaan.

        Onko sinulla kortisoninenäsuihke käytössä säännöllisesti?Onko sinulla ollut poskiontelotulehduksia?Itselläni ja lapsellani poskiontelotulehdus huonontaa astman hoitotasapainoa.
        Lapsellani oli astma huonossa tasapainossa 4 kuukautta ja syyksi selvisi sitkeä poskiontelotulehdus.Lapseni söi tuona aikana 2-3 antibioottikuuria ja kaksi kortisonikuuria tablettina ennenkuin asia selvisi.Hänelle laitettiin nenään tuubi,josta poskionteloa huuhdeltiin viikon aikana useamman kerran.Sen jälkeen tulehdus parani ja astman hoitotasapaino parani.


    • Taburetti

      Myös täällä sairastetaan vaikeahoitoista astmaa.
      Olen ollut keuhkolääkärin hoidossa jo useamman vuoden.
      Ongelmanani on kauhea limaisuus.
      Lääkityksenäni on sertide 25/250 otettuna 2x aamulla ja illalla,
      spiriva, atrovent, zyzal, avamys ja kortisooni pillerit.
      Lisäksi nyt olen syönyt 3kk antibioottia koska keuhkoissatani löytyi bakteeri joka
      on saatava pois.
      Limaisuuteni ei ole vähentynyt yhtään oikeastaan oloni on tasaisesti pahentunut.
      Muutamia kertoja olen joutunut sairaalaan ja tipaan kun astma äitynyt niin pahaksi.
      Ensi viikolla aika lääkärilleni ja nyt on tosiaankin alettava katsomaan mitä tästä eteenpäin. Työtäni olen pystynyt tekemään vain muutamia päiviä viikossa juuri limaisuuteni pahenemisen takia ja yöt ovat melko hankalia.
      Jos sitten saan flunssa niin ainoa mitä voin tehdä on aloittaa kortisooni kuuri ja hakea apua sairaalasta.
      Olen samaa mieltä, että monikaan ei ymmärrä miten paljon astma ja ainakin vaikea hoitoinen raijoittaa elämää.
      Toivon teille kaikille tsemppiä ja jaksamista!!

    • Henna

      Oletteko kokeilleet limaisuuden helpottamiseen pulloon puhallusta? Käykääpä katsomassa ohjeet http://www.heli.fi/content/Liitteet/PEP-puhallusohje.pdf

      Kun minulla on astman pahenemisvaihe tuntuu,ettei Ventoline mene diskuksella keuhkoihin.Olen ostanut itselleni Nebulisaattorin, jolla otan Ventolinen sumuna. Tk:ssa käyntini ovat vähentyneet huomattavasti, kun voin hengitellä avaavan kotona.

      Astman hoitotasapainon seurannassa minulla on käytössä astmapäiväkirja https://www.terveyskartoitus.fi/calendar_astma/ , joka kertoo myös lääkityksen lisäämisen tarpeen.

      • Anonyymi

        Nyt v2021 ja tullut Relvar Elliptaa ja muuta, mutta taas annetaan näitä 2012 vuoden lääkkeitä! Ovat kai sitten parhaita esim. seretede discus 500/500, Spirivaa ja Montelukastia. Että näin Lahdessa!


    • Anonyymi

      Asutetteko tai oletteko töissä hometalossa ? Minulla astma tasapainossa vihdoin kun vaihdoin työpaikkaa .

    • Anonyymi

      Mulla retafyllin 300 aamuin illoin ja astma plus keuhkoahtauma pysynyt kurissa. N 2 vuoden välein saan antibioottikuurin jollei omatoiminen 4 päivän 40 mg/vrk prednicolon auta. Hyvä tasapaino koko ajan . Lisänä on myös symbicort kerran päivässä

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1883
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1446
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      15
      1394
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      9
      1356
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1337
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1270
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1197
    Aihe