Aaltokankaan ratsutallit

hevosrakastaja

Harrastin muhoksella yhellä tallilla ratsastusta mutta sitte ku muutettiin tänne ouluun nii kävin aaltokankaan ratsutalleilla et jos se ois hyvä paikka alottaa ratsastus. No ensinnäku menin tallille kaikki katto mua sillee et "kuka toi on?" sitte ku menin talliin nii siellä haisi hevosen pissa. Silitin yhtä heppaa nii se näykkäs ja luimi. Toinen heppa jota silitin oli jo kiltti mut sit se kolmas jota silitin luimisteli ja yritti näykkii.Ponitallis oli tosi pienet karsinat, en haluais asua hevosena niin pienessä karsinas. Huomasinpas myös et karsinat oli täynnä lantaa, siivouksen tarpeessa ne karsinat. Yks heppa ku yks toi sitä tarhasta nii rynni heti kauroille ja se ihminen meinas kaatua. Epäluotettavia/ilkeitä hevosia?Katoin vähä aikaa tuntia nii 2 heppaa laukkas iha hirvee lujaa ja ne ratsastajat meinas lentää. Muut hevoset vaa seiso paikoillaan. Ponit oli aika laiskoja ja hevoset ehkä vähän turhankin reippaita. Ei näyttäny mukavilta ratsastetavilta.
Tarhatki siel oli aika pienet, eikä tarhoissa ollu vettä ollenkaan. Joissaki oli ihan vähän. Sairas tarha oli ihan saakelin pieni, hädintuskin ees hevonen mahtuis kääntymään.Muutama heppa aika pullukan olonen. Soitin äitille et tulis hakemaan sitte se tuli ja käytiin äitin kaa kattoo sitä viereistä tallilla vähäaikaa. (Saaran tallia) Tallityypit vaikutti ainaki kivemmilta ku aaltsikalla.Siell oli ainaki isot tarhat hevosille ja tarhoista löyty vettäkin runsaasti. sitte siellä oli sellanen tosi söpö pikkuponi. Muutama shettiski siel näytti olevan. Hepat näytti mukavilta tunneilla. Tallissa oli siistit karsinat, tallissa ei haissu pissa. Tykkäsin sillai saaran tallista enemmän koska siel oli enemmän poneja ja hevoset näytti luotettavilta ja kilteiltä.Paremmin hoidetuiltakin hevoset näytti ku aaltsikalla, kaviot oli vuoltu hyvin. Aaltokankaalla huomasin että joidenkin ponien ja hevosten kaviot oli lohkeillut. En aloita ratsastusta ainakaa aaltokankaan ratsutalleilla. Saaran tallilla taidan aloittaa. Mitä talleja suosittelette joissa vois käydä ratsastaan?

42

2589

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kanakipuli

      Ja pointtis oli? Et kyl taida kovin vanha olla tekstistä päätellen.

      • JOku vaa

        Itte ku käyn aaltokankaalla nii ainakin omasta mielestä siellä on hyvät hevoset ja keitä muka siltit ja näykkäs ilman mitää merkkiä? Jos hebonen ei tykkää se kääntäis pään pois tai alkais luimii joten hei eks välitä yhtään hevosista??? Haluaisin vain tietää. Ja saaralla on ihan yhtä pienet karsinat ku aaltsikalla. Aaltokankaan ratsutallit ei muutenkaan oo sellasille 3v jotka pakotetaan ratsastamaan ja se onkin suunnattu nuorille ja aikuisille. Mutta koska lasten tunteja on niin myös pieniä on. En itse harrasta saaran haukkumista mutta omasta mielestä aaltsikka onm paljon parempi ku saara!


      • heivaa123
        JOku vaa kirjoitti:

        Itte ku käyn aaltokankaalla nii ainakin omasta mielestä siellä on hyvät hevoset ja keitä muka siltit ja näykkäs ilman mitää merkkiä? Jos hebonen ei tykkää se kääntäis pään pois tai alkais luimii joten hei eks välitä yhtään hevosista??? Haluaisin vain tietää. Ja saaralla on ihan yhtä pienet karsinat ku aaltsikalla. Aaltokankaan ratsutallit ei muutenkaan oo sellasille 3v jotka pakotetaan ratsastamaan ja se onkin suunnattu nuorille ja aikuisille. Mutta koska lasten tunteja on niin myös pieniä on. En itse harrasta saaran haukkumista mutta omasta mielestä aaltsikka onm paljon parempi ku saara!

        mutta saaralla ei oo sellasia hemmetin pitkiä ja ohuita ne karsinat (aaltsikalla 2 karsinaa) nii hevosen ei tartte mennä kippuralle ku kääntyy.. Alota ihmeessä saaralla, se on parempi paikka.


      • aaltsikkafani
        JOku vaa kirjoitti:

        Itte ku käyn aaltokankaalla nii ainakin omasta mielestä siellä on hyvät hevoset ja keitä muka siltit ja näykkäs ilman mitää merkkiä? Jos hebonen ei tykkää se kääntäis pään pois tai alkais luimii joten hei eks välitä yhtään hevosista??? Haluaisin vain tietää. Ja saaralla on ihan yhtä pienet karsinat ku aaltsikalla. Aaltokankaan ratsutallit ei muutenkaan oo sellasille 3v jotka pakotetaan ratsastamaan ja se onkin suunnattu nuorille ja aikuisille. Mutta koska lasten tunteja on niin myös pieniä on. En itse harrasta saaran haukkumista mutta omasta mielestä aaltsikka onm paljon parempi ku saara!

        Samat sanat JOku vaa


      • aaltsikkafani
        JOku vaa kirjoitti:

        Itte ku käyn aaltokankaalla nii ainakin omasta mielestä siellä on hyvät hevoset ja keitä muka siltit ja näykkäs ilman mitää merkkiä? Jos hebonen ei tykkää se kääntäis pään pois tai alkais luimii joten hei eks välitä yhtään hevosista??? Haluaisin vain tietää. Ja saaralla on ihan yhtä pienet karsinat ku aaltsikalla. Aaltokankaan ratsutallit ei muutenkaan oo sellasille 3v jotka pakotetaan ratsastamaan ja se onkin suunnattu nuorille ja aikuisille. Mutta koska lasten tunteja on niin myös pieniä on. En itse harrasta saaran haukkumista mutta omasta mielestä aaltsikka onm paljon parempi ku saara!

        Samat sanat JOku vaa


      • Hyivittu
        heivaa123 kirjoitti:

        mutta saaralla ei oo sellasia hemmetin pitkiä ja ohuita ne karsinat (aaltsikalla 2 karsinaa) nii hevosen ei tartte mennä kippuralle ku kääntyy.. Alota ihmeessä saaralla, se on parempi paikka.

        Käyppäs kattomassa karsinoita uudelleen. Ponitallia käytetään nykyään vain varstona siellä on 2 sopivaa karsinaa joita käytetään ja hirsitallissa yksi 1980 luvulla tehty karsina joka on hieman ohuempi muita sieltä ei oikeen löydykkään?


      • Anonyymi
        JOku vaa kirjoitti:

        Itte ku käyn aaltokankaalla nii ainakin omasta mielestä siellä on hyvät hevoset ja keitä muka siltit ja näykkäs ilman mitää merkkiä? Jos hebonen ei tykkää se kääntäis pään pois tai alkais luimii joten hei eks välitä yhtään hevosista??? Haluaisin vain tietää. Ja saaralla on ihan yhtä pienet karsinat ku aaltsikalla. Aaltokankaan ratsutallit ei muutenkaan oo sellasille 3v jotka pakotetaan ratsastamaan ja se onkin suunnattu nuorille ja aikuisille. Mutta koska lasten tunteja on niin myös pieniä on. En itse harrasta saaran haukkumista mutta omasta mielestä aaltsikka onm paljon parempi ku saara!

        Nii siel kyl on ihania poneja ja heppoja 🦄


    • xx

      ^näin. Jos et aaltokankaasta tykänny, ja Saarasta tykkäsit, käy Saaralla. Uskoisin, että aaltokankaan ratsutalleilla käy sen verran moni ratsastamassa, että talli tulee toimeen varsin hyvin. Molemmilla talleilla hyvinhoidetut ja kiltit opetusponit ja -hevoset, jotka toimii kun pyydetään. Itse valitsin aaltokankaan, kun en pidä Saaran tallin maneesista (mun nenään haisee home), ilmapiiristä ja vanhoista hevosista. Tietenkin Aaltokankaallakin on ongelmansa.

    • AK

      Ei hyvä luojjjaaaaa! Pitääks suaki "hevosrakastaja" nyt ohjeistaa vähä... AALTOKANKAAN TARHAT ON NORMAALIA KAUPUNKITALLEJA ISOMMAT!!! Saurastarhan EI kuulu olla sen isompi mitä hevonen siinä mahtuu kääntymään. Ja jotkut hevoset voi olla aaltsikalla stressaantuneita. Juolahtiko kenties mieleesi silloin ajatus: Jotku eivät ole välttämättä niinkään järkeviä, että ajattelisivat hevosten parasta, vaan menemvät häiritsemään ja härppimään niitä karsinoihin. Aloita aaltokankaalla. Voin sanoa että saarantallin maneesi haisee ja on huonokuntoisempi kuin aaltokankaalla jossa maneesi ei haise. Aaltokankaalla kenttäkin on isompi, ja pohja uusittiin kesällä. Talvella maneesiin laitetaan lämmitykset on parempi ratsastaa. Kesällä on ilmastoinnit. Ja ei haise pissa aaltokankaan talleissa. Riippuu kuka on sillä hetkellä tallityöntekijänä, ja on niitä sellaisiakin tallityöntekijöit´ä jotka tekevät kunnolla työnsä. Sellaisia aaltsikalla yleensä onkin. Ja aaltokankaalla otetaan hyvin uudet vastaan.(: Oletko kuullut kun muissa näissä palstoissa jotku saaralaiset oli kirjottanu, että vaihtaa tallia ku joku uus oli tullu saarantallille ratsastamaan. Ja saaran tallilla huono valaistus. Aaltokankaalla kaiken tasoisille ja kokoisille löytyy juuri sopiva hevonen! TERVETULOA AALTOKANKAALLE!(: Mietippä asiaa vielä uuemman erran jos aiot saaralle vaihtaa... Ja mieti ja vertaile tallien kenttiä ja maneeseja. Huomaat kyllä eron... Taitaa aaltokangas olla parempi vaihtoehto....

      • aksu

        Miksi Tuuli huutaa joka ikisellä tunnilla minkä hän pitää Aaltokankaalla ?
        Ja se huuto ei ole mitään äänenkorottamista siksi että kaikki kuulis vaan sellaista pinna kireällä huutoa ja ihme niuhotusta koko ajan.


      • aloitusviestintekijä

        En aijjo aloitttaa edelleenkään aaltokankaalla koska siellä ei ole kaikille sopivan kokoisia poneja/hevosia, esim manteli on pienin. Ja siellä talleissa haisee aina. oon käyny tallilla 2 ja kumpinakin kertoina haisi. Myös kaveri sanoo et siellä haisee joka käy saaralla. Tykkäsin saaran tallista kaikinpuolin. Ja kyllä mun mielestä sairastarhan pitäs olla sellanen et hevonen mahtuu eed pariaskelta käveleen ku siinä aaltsikan tarhas ei mahu. Huomasin kyllä erot saaran tallinn ja aaltsikan maneeseissa ja kentässä,... Tykkäsin enemmän saaran tallin kentästä ku se on symmetrinen ja iso.


      • valehtelijatD:

        mää en ymmärrä miks te valehtelette. Saaran tallin maneesissa ei haise. En aijjo haukkuu aaltsikka koska sekin on ihan hyvä talli mutta miks kaikki aaltsikkalaiset valehtelee että saaran maneesissa haisee... kenttä ei oo liian pieni, aaltsikalla kyllä isompi mutta saarallakin se on hyvä. Miks valitatte saarasta ku se talliki on paljo vanhempi ku aaltsikka nii mite kaikki voi olla nii täydellistä. Saaralla maneesin pohja on uusittu jos haluatte kehuskella että aaltsikan kentän pohja on uusittu


    • saaralainen

      No alota missä haluat!
      Ite käyn Saaralla ja on niitä huonoja puolia Saarallakin.
      Ei hypätä ku jotain 60cm...
      Ei pääse kisaamaan tallin hevosilla muissa ku o-rin kisoissa...
      Hevoset on vanhoja....
      Mutta minä pidän enemmän Saaran tallin ilmapiiristä.
      Eikai ne aaltsikan tarhat mitään "kauheen pieniä" ole?[normi kaupunki tarha]

    • -.-

      ei niissä ihan mini poneis olle mitään järkee kaikki on yleensä hirveitä pukkiponeja ja sitten kukaan isompi ei voi "kouluttaa" niitä ku ne on joka tunti vaan heittäny kaikki selästä... ja jos saara on parempi mee vaan sinne ite kävin aaltsikalla neljä-viis vuotta jonka aikana oli niitä pikkuponeja, paxi ja jummi jotka ei soveltunu ratsastuskouluun joten ne myytiin ja tilalle ei oo ostettu muita pikkusia ku ne on kaikki samanlaisii. Tuuli huutaa siks et kaikki varmasti kuulee ja on sekin hieman rasittunu ja ärsyyntyny siitä että kukaan ei tottele vaan menee minne haluu. Saaran kenttä ei ole iso ainakaan aaltsikkaan verrattuna ja onko sill' väliä onko kenttä symmetrinen ku siitä on tehty niin iso ko mahollista. Aaltsikalla on satakertaa paremmat ja hyväkuntoisemmat hevoset ja ponit kuin saaralla ja ei aaltokankaalle voi tehdä yhtä isoo tarhaa koska kaikki hevoset eivät tule toimeen keskenään ja jos siinä isossa aitauksessa joku menee aitojen läpi on koko tallin hepat irti. eikä sairas tarha ole tarkoitus olla isompi kuin se on aaltokankaalla jos hevonen tarvii liikuntaa esin ontumisensa aikana voi sitä käyä taluttelemassa Tuulin luvalla.

      • lapsellinen2

        ja nyt tuli jo paha lause ".. satakertaa paremmassa kunnossa ku saarn tallin hevoset..."
        OOOKOOOOOo... tuut vaan haukkumaan ja se on ymmärrettävää koska pakkohan "omaa" tallia on puolustella. ET siis tiedä millainen talli saaran talli oikeasti on.

        - Aaltsikalla hevosilla haavoja,kaviot lohkeilleet, elää haisevassa tallissa jne.
        - se "ruoste vesi"(jotkusanoo) astia mikä on kerhomökin vieressä EI ole mitään ruoste vettä vaan sinne menee rännistä sadevesi ettei valu joka paikkaa ja tuu hirvee lätäkkö-
        - Ja niinhän käy jos joku menee aitojen läpi mut kuka hevone ny sähköaijjan läpi menee ja eine siitä läpi ainakaa saaralla tuu


      • jälleenvalehtelee

        Mutta kyllä hevosen pitää tarhassa kävellä mahtumaan...AAltsikan hevoset EIVÄT ole SATA kertaa paremmassa kunnossa ku saaran hevoset... taas näitä valehtelijoita.. saaralla on onneks kilttejä pikkusia toisinku aaltsikalla siis pikkuponei.. ja ne on iha peruskoulutettuja nii menee aloittelevilla ratsastajilla... saaran pikkuponit ei pukittele etttt anteeksvaan


    • Lue

      Et ole siis lukenut Aaltokankaan sääntöjä?! Jos et lue nii tuskimpa sää ees pärjäät Saaran talilli!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • Hevosrakastaja

        Kyllä minä saaran tallilla olen pärjännyt. Aloitin siis siellä ratsastuksen. Kilttejä ja luotettavia hevosia. Joikaiselle löytyy hevonen jossa on haastetta. Ihana talli


    • Aaltislainen

      Molemmilla talleilla on hyvät ja huonot puolet. Saaran iso tarha on toki kiva juttu hevosille mutta aaltokankaalla sama järjestely ei toimisi, eikä aaltiksen heppoja ole opetettu menemään omiin karsinoihin. Aaltokankaan sairastarhaa ei ole käytetty pariin vuoteen, viimeksi siellä oli jalkavaivainen hevonen joka olisi juossut itsensä rikki isossa tarhassa. Hevosten terveydestä sen verran että molemmilla talleilla siitä huolehditaan, hevoset ontuvat ja sairastelevat joskus ja niitä varmasti hoidetaan. Kentät ja maneesit on rakennettu sen kokoisiksi kuin on sopivaksi katsottu ja saaran maneesi on mielestäni ihan käyttökelpoinen. Hajuhaitoista vielä sen verran että tietysti tallissa haisee mutta karsinat myös puhdistetaan. Itse aloitin aaltokankaalla ratsastuksen kuplamaneesin aikaan ja jopa kadehdin tuolloin saaran maneesia, kuplamaneesi nimittäin haisi kamalalle.

      Kaikki saavat aloittaa ratsastuksen ja ratsastaa missä tykkäävät eikä toisia talleja pitäisi haukkua. Kannattaa miettiä ennenkuin kirjoittaa nettiin haukkuja toisista talleista...

      • Aaltislainen

        Vielä sen verran hevosista että molemmilta talleilta löytyy varmasti joku hevonen jokaisen makuun muistakaa että myös haastavilla ja nuorilla hevosilla pitää oppia ratsastamaan.


    • VOIHYVÄLUOJA

      mikä pakko teidänkin on alkaa ihan syyttä haukkumaan? itse käyn aaltokankaalla ja kyllä, on sielläkin niitä huonoja puolia :) molemmilla talleilla olen käynyt tunneilla mutta aaltokankaalla olen kuitenkin oppinut enemmän. ja aaltokankaan talleissa ei kyllä haise...

      aaltokangas ( ja -)
      tasokas opetus
      vaihtelevia ja erilaisia hevosia
      iso ja uusi maneesi
      - monia nuoria (5-6v) hevosia jotka ovat aika herkkiä/kokemattomia
      - aika vähän poneja
      - tuuli monesti kiireinen ja äreä

      saaran talli ( ja -)
      ei nuoria, kokemattomia hevosia
      iso tarha jossa hevoset pääsevät juoksemaan
      - melkein kaikki hevoset (ainakin ne joilla olen itse mennyt) automaatteja ja aika samanlaisia
      - paljon liiankin vanhoja hevosia tunneilla
      - olin hypännyt 60cm & osasin pohkeenväistön yms ja kävin saaralla C- tunnilla. kappas vaan, hypättiinkin vain ristikko-40cm ja tunnilla kukaan ei hallinut hevostaan

      toki jos tykkäät enemmän saarasta, mene sinne. mutta itse suosittelen aaltokangasta

      • VOIHYVÄLUOJA

        lisään tuohon ylläolevaan vielä että saaran maneesissa tuli silmät kipeiksi siitä valaistuksesta ja se on vanha & siellä haisee kyllä hiukan. ja se talliavustaja maikki on ihan hirveän töykeä


      • X)X)X)X)X)XX)X)X)XX)

        Miks perkeleessä haukutte että saaran tallin maneesi on huono ja aaltokankaalla on se uusi hieno maneesi?

        Miettikääs sitä aaltokankaan entistä homeläjä maneesia ja tulkaa sitte sanomaa et "saaran tallin maneesi on homeessa": uudet maneesit eivät heti homeessa ole. Saaran tallin maneesi on 14 vuotta vanha joten hometta HIEMAN saattaa olla mutta EI PALJON! eikä se haittaa ihmisiä eikä hevosia ollenkaan. Katsotaampa aaltokankaan maneesia 13 vuoden päästä... sitä aikaa odotellessa... ja palaan tähän asiaan sitten vielä. Aikuisena tavataan.


      • mikshemmetisvalehtel

        LUE! (eteenkin nimimerkki VOIHYVÄLUOJA)Eihän saaran tallilla vanhoja ole enään kuin tommi.Ja ne vanhat/vanha menee maximissaan puolituntii päiväs. Miks te tuutte aaltsikkalaiset saaran tallilaisia haukkumaan ku ette ees tiiä mitää. Kyllähän vanha hevonen tylsistyy kodissa missä hyvänsäkin, ilman liikuntaa. Ei ole järkeä myydä vanhoja hevosia eteenpäin jos saavat nykyiselläkin tallilla olla kevyessä käytössä. Ja lisäksi vanhojen hevosten, ylipäätänsä kaikkien hevosten myynnissä on aina se, ettei tiedä minne hevonen joutuu/menee.

        Todellakaan, edes melkein kaikki hevoset eivät ole automaatteja, eikä todellakaan samanlaisia esimerkiksi elmo,dille,roosa,lenni... äähh.. en edes jaksa luetella mutta ne eivät ole automaatteja. Eivät todellakaan ole! Jokaiselle kuitenkin löytyy haastetta. Esimerkiksi kukaan saaran tallin hevosista ei ole automaatteja esteillä.(vaikka jotkut suhkot helppoja) Edes eetu, joka koulutunneilla on lähes automaatti.

        Jos olet kerta hypännyt 60cm ja osaat pohkeenväistöt yms. Ja kävit saaralla C:tunnilla niin ymmärräthän ettei hevoset voi nyt joka estetunnilla hypätä mitään 80 cm. Ja esteillä ei ole taito korkeus, vaan tyyli ja osaaminen.Harjoitella ei aina isoilla esteillä. Ja sitä en usko en millään että kukaan ei hallinut hevostaan.

        -Miksi valehtelet, kun et tiedä, miten asiat ovat. Itseäni ei ainakaan kiinnostaisi edes tulla valehtelemaan aaltsikasta, vaikka moni saaralainen niin tekee täällä suomi24:sessa, myös monet aaltokankaalaiset valehtelevat saarasta. Olen huomannut et aaltsikkalaiset haukkuu enemmän saaraa, kuin saaralaiset aaltsikkaa.

        ---------riitanne helpottuu kun ette valehtele..------------------


    • 112233445566778899

      ei maikki ole töykeä,ehkä jos sää oot sille. Maneesi ei ole kuin. noin 14 vuotta vanha, saattaa kuulostaa paljolta, mutta ei joka vuosi uutta maneesia tarvitse rakentaa jos entinenkin kelpaa. Silmäongelmia sulla VOIHYVÄLUOJA nimimerkil. Ittelläni eikä varmaa kellää muullakaa saaran tallilla käyväl käy silmii ne valot. Eikä saaran tallin maneesissa haise hyvät ihmiset

      ÄLKÄÄ VALEHDELKO; KERTOKAA EDES TOSIASIOITA!!

    • käykls

      Sovittaisko nyt nii että kukaa ei valehtelis nii helpottus tää riita.?

    • Aaltokangasparas<3

      Pakko sanoa, että Aaltokankaalla ei haise, ja nämä jutut on varmasti vanhoja, koska parannusta on tapahtunut ja komppaan muutamaa tyyppiä täällä, ja Tuuli ei huuda ilmasyytä ,vaan silloin on jo ratsatajassa vika. Itse olen tämän huomannut ja jokainen talli on omalla tavalla erillainen... ja jos lähestyt hevosta niin se aistii, että voit olla arka ja ei kukaan hevonen pitkää elämää ratsastuskoululla jaksa.

    • hoplaaaa

      Ystäväni ratsastaa aaltokankaalla ja olin hänen mukanaan kun hän on minua sinne houkutellut. Mutta oli aivan järkyttävää mikä haju tallissa oli! Ihan silmiin otti kun oli niin väkevä virtsan haju! Ja kun olin tuntia katsomassa, oli useita vaara tilanteita kun hevoset saivat jotain ihme säpsyjä (ei ole kyyseessä mikään alkeistunti)
      Siihen loppui ajatukset vaihtaa entisestä tallista aaltokankaalle!!!!

    • Aaltokangas fann

      Älä valita tarhan koosta ku saaran tallilla on vaa yks Tarha ja sit monissa ratsikouluissa ei oo ees niin isoja tarhoja! Ja aina ku meen tallille siel on ihan sika puhasta ja saaran tallilla haisee paskalle !

      • Ex.Saaran tallilainen

        Saaran talli
        hyvä, iso tarha
        luotettavat hevoset
        hyvä ilmapiiri
        hyvät nettisivut

        -hypätään oikeasti vaan jotain 40-50 cm
        -hevoset ovat aika helppoja ratsastettavia, ei tarpeeksi haastetta
        -talvella tallissa pimeää
        -liian pieni parkkipaikka

        Aaltokangas
        (en tiedä oikein hyvin näitä, kun olen käynyt vain kerran joskus kuplamaneesin aikaanXD)
        hyvät ja selvät nettisivut
        iso kenttä
        hyvä parkkipaikka
        "uusi" maneesi
        En tiedä oikein muita.


      • LOPETTAKAA!
        Ex.Saaran tallilainen kirjoitti:

        Saaran talli
        hyvä, iso tarha
        luotettavat hevoset
        hyvä ilmapiiri
        hyvät nettisivut

        -hypätään oikeasti vaan jotain 40-50 cm
        -hevoset ovat aika helppoja ratsastettavia, ei tarpeeksi haastetta
        -talvella tallissa pimeää
        -liian pieni parkkipaikka

        Aaltokangas
        (en tiedä oikein hyvin näitä, kun olen käynyt vain kerran joskus kuplamaneesin aikaanXD)
        hyvät ja selvät nettisivut
        iso kenttä
        hyvä parkkipaikka
        "uusi" maneesi
        En tiedä oikein muita.

        Miksi ihmeessä te riitelette siitä kumpi talli on parempi?
        Jokaisella on oma mielipiteensä talleista, mutta tarviiko sitä kertoa kaikille.
        Pitää vaan omana tietonaan, eikä valitä netissä!
        kummallakin on omat plussat ja miinukset, ei mikään talli ole täydellinen.
        Eiköhän jotkut eläin suojelia virastot ois sanonut jos, eläimiä kohdeltaisiin huonosti.
        Kukanenkin käyköön missä haluaa!
        Eikä aaltsikka laisten kannata kuunnella saaralaisten haukkumista ja toisin päin!
        Tarviiko toisista talleista puhua pahaa, arvatkaa tuntuuko omistajista kovin kivalta lukea viestejä joissa haukutaan omaa tallia, josta yrittää pitää mahdollisimman hyvää huolta.

        ÄLKÄÄ HAUKKUKO MUITA TALLEJA! tuntuisiko teistä kivalta jos olisitte monta vuotta tehneet töitä hyvän tallin eteen ja sitten vain haukutaan?

        LOPETTAKAA OIKEASTI, JOKAINEN SAA TYKÄTÄ MISTÄ TALLISTA HALUAA!


    • PonyGirl

      Kävin kerran saarantallilla eikä kukaan osannut auttaa mistä mikäkin löytyy
      Kaikki oli minne sattuu tungettuja ja hevoset minun mielestäni pukki poneja://
      Käyn aaltsilla ja minusta siellä ei ole enää yhtään pukkiponia, Tihta on ärsyttävä hoitaa mutta kiltti ratsastaa. Ja manteli myös . Sain mikreenin saaran valoista, mutta ei se maneesi haise!!!! I

    • ...

      Itse olen ratsastanut molemmilla talleilla nyt vuoden ja tullut siihen tulokseen että melkein kaikki puheet joissa väitetään että aaltsikka haisee ja että saaran maneesissa haisee EI OLE TOTTA olen tullut siihen tulokseen että tallit ovat,yhtä hyviä.

    • kilpaakoulua

      Hei!

      Saaran tallin hyppykorkeudesta on valitettu täällä paljon. Korkeampia esteitä hypätään sitten, kun ratsastaja on tarpeeksi taitava. Ja vaikka olisitkin jo kokenut, voi tekniikkaa hioa loputtomiin. Jopa ne Grand Prix- tason ratsukot treenaavat pikkuesteillä :)

    • MMM vg

      SAARALLA ON 5/5 HUONOJA OPETTAJIA! EN OO OPPINU SIEL MIITÄÄ NIIL HEPOI 2 VUODEN AIKANA! JA SIEL NE OPET HUUUTAA!!!!!!

    • Yhtähyviä!

      Olen käynyt molemmilla talleilla ja itse tykkään kummastakin yhtä paljon.

      Aaltokangas - ja :
      Hyvät hevoset
      Saa itse hoitaa hevosen
      Hyvä opetus
      -Jotkin karsinan ovetihan järjettömän tiukkoja
      -Maksu otetaan vastaan vasta 5min ennen tunnin alkua, maksussa kestää monesti kauan
      -Talvella, sykysyllä maneesissa on ihan järjettömän kylmä.

      Saara - ja :
      Hyvä opetus
      Kiltit hepat/ponit
      Hyvä ilmapiiri
      -Vanhat hevoset
      -Kesällä tallissa pääskysen pesiä paljon
      -Jotkin hoitajat suuttuvat, jos haluaa itse laittaa ratsunsa.

    • Hyivittu

      PISSA HAISEE AALTOKANKAALA XDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD Mikä saaralla sitte haisee? Varmaa koko vitun talli joka ihan hommees ja ne hevosetki joutuu olee siel johonki 35 v asti muistan ku olin siel ja se roope makas karsinassa loimi päällä ja hädin tuski hengitti sit ne tallitytöt pakotti sen ylös sen poni silmistä näki et se kärsii sit ne vei sen piiloo ja lopetti sen. Poni parka oli kokoikänsä tuossa tallissa eikä päässy minnekkään eläkeelle koskaan. Ja mitä nyt verrataan maneeseja. Saaralla on puu/kupla maneesi joka hajoaa käsiin. Aaltokankaanlla maneesi sentään oon puusta eikä se rösähdä. Aaltokankaan hevoset ovat kieltämättä melko erilaisia ja haastavia, vain sen takia että niillä voisi oppia jotakin ja ne eivät sentään seiso siellä sataa vuotta ja pääsvät jo 15 vuotiaana eläkeelle/kevyempään käyttöön. Mutta miinuksena kumpaankin talliin on opetus kummassakaan ei opi mitään. En menisi kehumaan kumpaakaan tallia mutta mielummin aaltokangas, sillä haluaisin oppia jotakin. Suositelen äimiskää-- >

    • ponittalliin

      Vitua ku se vitun saara ei voi pitää niitä vitun kaakeja siellä tallissaan vaa raahaa niitä sinne maastoon. En käy ratsastuskouluissa vaan olin seuraamassa maastoeste harjoitelua kun tallilla jossa käyn olivat tulleet harjoitelemaan sinne. Niin sitte yhtäkkiä tulee jotain pikku poneja vittu sieltä tallilta päin. Yksi pikkuponi oli irti ja tyttö juoksi sen perässä ja niiden perässätuli pikku tyttöjä talutellen useita pikkuponeja. tytöt toivat ponit maastoesteidemme eteen niin että meidän oli vaikeaa hypätä esteitä lisäksi kun hevosemme pelkäsivät poneja. Meillä meni treeni ihan hukkaan. Niin onko pakko päästää kokemattomia pikkukersoja valmennuksen etteen? Ja kuinka usein pikkuponeja yleensä edes käytetään noin maastossa?

    • saarantalliparas

      Hyivittu tuo ei todellakaan oo totta. Saaralla hevosista pidetään toosi hyvää huolta. Ja Saarantallin maneesiko hajoaa käsiin?? Näkisitpä aaltsikan...xdxd

    • PusPus2k17

      On vuosi 2017, kirjoitus on kirjoitettu 2012. On silti pakko ylettää tämä tällekkin vuodelle.

      En puolustele mitään. Kerron vaan oman mielipiteen hyvät- ja huonot puolet

      Saaran talli
      Hevosia ei myydä kiertoon
      Hoitohevoset (Jos niistä ei riidellä)
      Rehellinen ilmapiiri
      Paljon poneja
      Yksinkertaiset nettisivut
      Hevosilla on pitkä kesäloma
      Hevoset ei sairastele paljon
      - Maneesi oikeasti haisee ihmisen nenään, joka ei sielä kauheasti käy
      - Paskoja ei maneesista kertä pois kuuleman mukaan.
      - Vähän parkkipaikoja
      - Tallissa tosi tunkkaista
      - Tallitytöt vähän ''Koppavia''
      - Maneesin ja tallin valo käy silmiin
      - Tarhaan omasta mielestäni tungetaan liikaa hevosia kerralla, jolloin tapahtuu tappeluita ( En syytä että hevonen ei ole lauma eläin, mutta näin estetään tapaturmat)
      - Muutamat hevoset on turhan vanhoja

      Aaltokangas
      Iso ja tilava maneesi ja kenttä
      Tallit kunnostettu. Ponitalli ja ulkokarsinat ei käytössä enää.
      Hevoset pääsevät nuorempana kevyeeseen käyttöön.
      Ohjaajat Sanna ja Laura ovat ystävällisiä ohjaajia
      Talli ei haise
      Hevoset ovat erinlaisia ja oppiminen erinlaisilla hevosilla ratsastaminen luonnistuu.
      Iso paekkipaikka
      Asiakaita kuunnellaan (En tiedä Saaran tallista)
      - Nuoria hevosia
      - Kaikki pyörii inhotavan tallilissun ympärillä.
      - Kaapit
      - Taukotupa
      - Tuuli on liian vähäisesti paikalla
      - Ilmapiiri
      - Tunnit turhan täynnä
      - Kentän viereinen rekkapaikka tms
      - Talli lissu saattaa pitää lapselli tunnin

      Ylipäätään sitten maastoista
      Maastoesteitä
      Hiekkateitä
      Avarat
      Pitkä reitti
      - Paskalampi
      - Pennut saattaa juosta siellä
      - Silti liian yksinkertaiset reitit.



      MUISTAKAA AALTOKANKAALAISET PUSSAILLA JANNEA!

    • Anonyymi

      Kesäkuun 6.6.2020 aloitin ratsastuksen aaltsikalla joka on nyt ratsukangas. Siellä on kyl tosi paljon ihanin heppoi ja aaltsikka on tosi hyvä talli. 🐎siellä on mukava henkilökunta.🦄 ja hevosetki nii ihanii😊. Ja mun lemppari on myrsky sieltä tallilta.🐴

    • Anonyymi

      Aaltsikka joka on nyt ratsukangas on kyl hyvä paikka😁.
      Ja ja on saarakin varmaa hyvä paikka koska ajattelin etten nyt alkais haastaa riitaa 😀.
      Ja olen käynyt itse kerran ratsastamassa saaralla ja oli ihan kiva paikka😄. Mut kun kävin ratsastamassa saaralla olin sillon vielä pieni😅. Niin en muista siitä melkein mitään😂.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      296
      3148
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      234
      1713
    3. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1243
    4. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      81
      1222
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1139
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1138
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      43
      1010
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      954
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      896
    10. Liikennesäännöt

      Uuden ohitustien myötä torkkolantieltä tulevia kuuluu väistää tai ainakin kuuluisi väistää, jos he tulevat ollintielle.
      Pyhäjärvi
      11
      814
    Aihe