Teoriakoe jännittää pirusti!

Apuvaa

Mistä apua hirvittävään jännitykseen JO nyt vaikka täytän vasta viikon päästä? Olen vain niin varma etten pääse läpi. Itseluottamus on nolla. Missä pääsisi harjoittelemaan B korttia ilmaiseksi? Sain luonnollisesti autokoulusta sen harjoittelutunnuksen nettiin, mutta olen tehnyt sen harkoituksen niin monta kertaa että muistan kaikki kuvat ulkoa.

18

5877

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ,.,.,.,

Itselläni on maanantaina, jännittää helvetisti siitä huolimatta että vedin teoriakokeen harjoituksesta oikein 50/50 kuvallisista, ja 10/10 sanallisista.

Tosin olen tehnyt aika kiitettävästi tuota harjoittelua, joten muistan puolet tehtävistä ulkoa. Silti perhosia vatsassa kun miettii sitä maanantaita.

Eli kai se jännittää suurinta osaa, vaikka siihen varautuisi kuinka paljon.

Enemmän tosin jännittää se inssi, tulen todennäköisesti olemaan aivan jäässä kun se päivä koittaa.

En ole löytänyt netistä mitään teoriakokeen harjoitteluohjelmaa joka olisi ilmainen ja hyvä eikä vaatisi tunnuksia. Lieneekö sellaisia edes olemassa?

• toinen autokoululain

Ei kai teoriakokeessa välttämättä ole samat tehtävät kuin käyttämässäsi harjoitusohjelmassa? Ei siis auta, vaikka kuinka muistaisit tehtävät ulkoa. Onnea matkaan kuitenkin!

• ,.,.,.
        toinen autokoululain kirjoitti:

Ei kai teoriakokeessa välttämättä ole samat tehtävät kuin käyttämässäsi harjoitusohjelmassa? Ei siis auta, vaikka kuinka muistaisit tehtävät ulkoa. Onnea matkaan kuitenkin!

Tiedän kyllä että teoriakokeessa ei ole samat tehtävät, mutta käytin ulkoa muistamista perusteena sille miksi sain 100% oikein. Eli tarkoitukseni oli vain sanoa, että jännitän vaikka olenkin varautunut helvetin hyvin.

• eruigergeruig

Sompsa:n ohjelmalla saa tehtyä ilmaiseksi kaikki sanalliset kysymykset, sekä jotain kuvallisia tehtäviä harjoitusosioissa. Kuvalliset on olleet aina maksulliset, mutta hintaansa nähden erittäin hyödyllinen. Itse sain kortin kuukausi sitten ja kun teoriakokeeseen harjoittelin, niin sillä hetkellä oli jokin häiriö kuvallisessa osiossa, sanottiin että viikon loppuun mennessä korjaavat, mutta nyt menin tuonne sompsa:n sivulle niin luki että se niiden maksujärjestelmä on mennyt niin sekaisin, että sitä ei saa enää korjattua. Ilmeisesti halutessaan pystyy sitä viellä käyttämään jos soittaa numeroon, joka näkyy www.sompsa.fi sivulla. Sanalliset toimivat viellä normaalisti, joten suosittelen lataamaan tuon ohjelman ja tekemään niitä.

Sompsa on perustanut oman sivun, jonka nimi on www.ajokorttikoulu.fi Itse silloin kun harjoittelin teoriakokeeseen, niin ostin tuolta sitä harjoitteluaikaa. Oli kyllä suuri pettymys koko palvelu. Ensinnäkin entisessä sompsa:n ohjelmassa olevassa kuvallisessa osiossa kun tilasi esimerkiksi käyttöajan 30 päiväksi, niin niitä tehtäviä sai todellakin tehdä sen 30 päivää niin paljon kun huvitti.

Tässä uudessa netissä olevassa tehtävissä tilataan samalla tavalla halutun määrän sitä käyttöaikaa, mutta juju piileekin siinä, että kun olet tilannut sitä käyttöaikaa, niin sinulla on rajoitettu määrä miten paljon tehtäviä pystyt tekemään kaiken kaikkiaan. Esimerkiksi itse muistaakseni tilasin kuukauden käyttöaikaa ja siinä pystyi maksimissaan tekemään tuon 1100 kuvallista tehtävää. Kun mietit, että jos teet aina sen oikean kuvallisten verran tehtäviä kerralla(50 kuvallista) niin tuo 1100 hupenee erittäin nopeasti, menee hyvin äkkiä nollaan, ennen kuin huomaatkaan. Jos harjoittelee kuvallisia vähän pitemmän aikaa, niin tuo 1100 hupenee pariin päivään. Outoa oli myös se, että olin jättänyt 50 kuvallista tehtävää huomiseksi päiväksi(teoriakokeen päivälle, jotta voisin viellä harjoitella) mutta yllätykseni kun menin aamulla katsomaan, niin mittari väittikin yht'äkkiä että minulla on 0 kuvallista tehtävää jäljellä. Melko outoa, eikö?

Sitten viellä semmoiset suuret moitteet tuosta netissä olevista kuvallisista, että kun vastaat kysymykseen, niin se ei ota sitä vastausta jonkin ihmeen takia, itsellä esimerkiksi jos heti tiesin vastauksen, niin siinä meni se liki 10 sekuntia ennen kuin koko vastauksen ottikaan. Meni älyttömäksi rämpyttämiseksi aina, kun ei vastausta millään meinannut ottaa.

Eli kannattaa yrittää soittaa tuohon numeroon mikä näkyy www.sompsa.fi sivulla, sompsa:n ohjelmassa olevat kuvalliset ovat paljon paremmat kun tuolla nettisivulla olevat, suoraan sanottuna nuo netissä olevat ovat älytöntä rahastusta, etenkin kun eivät ole edes kunnolla saaneet toimimaan koko systeemiään.

Noistakin huolimatta sain silloin teoriakokeen ekalla läpi. Ei sitä kannata jännittää, itsellä oli sellainen pieni jännitys päällä kun menin tekemään, mutta sitten kun koe alkoi, niin olinkin ihan rauhallinen ja tehtävät menivät ihan samalla tavalla kun silloin harjoitellessa. Se 10 sekuntia kuvallisissa on muuten pitkä aika, sen huomaat sitten kun menet tekemään(olettaen tietenkin, että et ole ihan lukossa jännittämisen takia) Pieni jännitys on vain hyväksi, se vain saa keskittymään enemmän itse kokeeseen.

Ei siellä samoja kysymyksiä ole, mutta samanlaisia kuitenkin. En usko, että aloittaja viittasi tuolla ulkoamuistamisella siihen, että tehtävät olisivat täysin samoja kuin virallisessa, mutta enemmänkin siihen että niistä ei ole enää mitään haastetta, kun tietää vastauksen ilman mitään miettimisiä.

• Apuvaa

Kiitos hyvistä vastauksista!

Juurikin tätä tarkoitin että se harjoitus mikä on tuolla www.treeninetti.com on tullut tehtyä niin monesti, että muistan kuvat ulkoa, jolloin kaikki haaste on poissa kun muistaa vastaukset. Nuo sanalliset kysymykset on kyllä ainakin tuon harjoituksen mukaan niin helppoja että niistä ei jää kiinni, mutta kuvat ovat sellaisia että pitää olla tosi tarkkana jos jossain pusikossa on merkki joka ei näy kuin hieman reunasta tai vaikka kärkikolmio kuvattuna niin sivusta että se on vain suora viiva tolpan päässä. Myös nuo minun pitää väistää kuvat ovat vähän hassuja jos jossain puskan takana on joku pyöräilijä maastopuvussa, niin pitäisikö sellainen huomata liikkumattomasta kuvasta. Kuvat eivät tavallaan ole oikein todellisia sillä ei liikennettä tuolla itse ajaessa saa painettua pauselle ja mietittyä mitä tekisi ja ketä väistää

Mielestäni sellaiset videot olisivat parempia liikenne tehtäviä, sillä liikkuvasta kuvasta olisi helpompi havaita mitkä autot ovat liikkeellä ja mitkä pysäköitynä. Samoin helpommin havainnoisi millä kaistalla itse on.

• Hyvä harjoittelu tuo

Sompsan ohjelma.

Kiitos tästä vinkistä. Stressasin teoriakokeen uusintaa aivan saatanasti, kun ensimmäisellä kerralla ei mennyt läpi, ja tuli sellainen olo että nyt on kyllä pakko jo onnistua.

Harjoittelin tosiaan muutamana päivänä useita tunteja tuolla Sompsan ohjelmalla, ja helposti meni läpi tuo uusinta.

• eruigergeruig

Näinhän se menee, mutta siksi niihin kuvallisiin on laitettu se 10 sekuntin aika, että niihin pitää reagoida nopeasti. En tiedä minkälaisia kuvallisia tuossa treeninetissä on, mutta mitä itse harjoittelin sompsa:ssa, sekä mitä oli virallisessa kokeessa, niin siellä oli kaikki merkit hyvin nähtävillä, sekä jokainen jalankulkija erottui hyvin kuvasta.

Pysäköidyt ja liikkuvat autot pystyy erottamaan helposti, paljolti juuri sen takia, koska suomessa on pakko käyttää valoja myös päivällä.

• minä vaan

Viisi kertaa olen ollut kirjallisissa ja aina on mennyt kerralla läpi. Ei ne niin vaikeita ole, vähän kun järkeä käyttää ja ottaa lunkisti, niin no hätä. Jännittäminen on se, mistä sun pitäisi koittaa päästä eroon.

Nyt joku tietenkin ihmettelee, että miten joku voi olla viisi kertaa kirjallisissa.

B-kortti 1.kerta
      C-kortti, 2. kerta
      D-kortti, 3. kerta
      BECEDE-kortti, 4. kerta
      A-kortti, 5 kerta

• Ajatus mukana

Moi, itseasiassa tärkeintä on sisäistää niitten kuvien tarkoitus, mieti ajatuksella mitä niissä tarkoitetaan, ulkoa opettelu ei auta, koska se kone ja kuvat ovat erillaisia kuin kotona pc:n ruudulla, mielestäni ne oli "helpompia" ajovarman koneella;), eli ota se aikarajoius pois päältä ja mieti kunnolla niitä kysymyksiä ja oikeita vastauksia, niin itse sain sen ns. helpolla läpi, kuvallisissa oli 3 virhettä ja sanalliset meni kaikki oikein.
      Tsemppiä ja rauhallisuutta kokeeseen.

ps. ajokoetta varten on hyvä kerrata täällä, itselleni auttoi "hahmottamiseen" tämä sivusto: www.movia.fi/turvallistamatkaa

• Apuvaa

Vaikuttaa kätevältä sivustolta. Kiitos!

• Itse olin joku aika sitten suorittamassa tuon teoriakokeen ja pääsin tokalla yrityksellä läpi sen ja tyytyväinen, koska luin autokoulusta saamaan kirjan niin sen avulla sitten pääsin läpi myös sitten. :D Edessä olisi pimeäajo, liukasajo ja ajokoe. :D

• Apuvaa

Tuo teoriakoe minulle enemmän aiheuttaa harmaita hiuksia kuin ajokoe. Totta kai kun olen sellainen että jännitän niin helvetisti kaikkea aina niin luultavasti ajokoetta myöskin mutta olen ajanut 10 vuotta traktorilla ja mopoilla, joten auton hallinan kanssa ainakaan ei ole ongelmia. Ja kyllä autkouluni opettajakin sanoi, että jossei tällä ajolla (mikä oli eilen) tule korttia niin ei sitten millään. Liikennesäännöt on hallussa ja kaikki pitäisi olla kunnossa. M ja T kortin teorian pääsin ensimmäisellä yrityksellä aivan rimaa hipoen. Kaikki sallitut virheet käytin. Ja puolet virheistä olivat aivan älyttömiä, kun hermostuksissaan painoi väärää nappia ja heti painamisen jälkeen tiesin että voi perkele, nyt meni väärin. Ja minulla vaan paineet kasvaa, kun kaikki kaverini ja luokkalaiseni jotka ovat jo kortin saaneet ovat menneet ensimmäisellä yrityksellä molemmista kokeista läpi.

• eruigergeruig

Ei niiden kavereiden mielipiteestä kannata piitata, se jos mikä lisää jännitystä. Sama homma sitten inssiä suorittaessa, keskity vain itse ajoon, älä siihen, mitä kaverit ajattelevat jos et ekalla pääse läpi.

Laittelehan sitten tuloksia tänne kun olet kirjalliset käynyt tekemässä.

• b-kortti

Tsemppiä kirjallisiin. Itse jännitin kirjallisia, turhaan. Meni ekalla läpi. Nyt jännitän miten inssi menee,kun sen aika on.

• Apuvaa
        b-kortti kirjoitti:

Tsemppiä kirjallisiin. Itse jännitin kirjallisia, turhaan. Meni ekalla läpi. Nyt jännitän miten inssi menee,kun sen aika on.

Nonii, nyt on kirjalliset käytynä! Läpihän ne perkele meni. Kaikki "luvalliset" virheet käytin, en yhtään enempää enkä vähempää. Huomenna inssi, arvatkaa jännitääkö? :D

• 87k
        Apuvaa kirjoitti:

Nonii, nyt on kirjalliset käytynä! Läpihän ne perkele meni. Kaikki "luvalliset" virheet käytin, en yhtään enempää enkä vähempää. Huomenna inssi, arvatkaa jännitääkö? :D

"arvatkaa jännitääkö?"

Ei, ei jännitä, koska inssi on tosielämää, siinä pärjää maalaisjärjellä.

Inssissä ei tule hylättyä jos et aja pyöräilevän lapsen päälle, tai jos et lähde ohittamaan kun näet peilistä vain vetistä suttua jne....

Tosin inssissä on arvioijana aina ihminen, joten se millainen päivä hänellä on, vaikuttaa paljon läpi pääsyyn

• Apuvaa
        87k kirjoitti:

"arvatkaa jännitääkö?"

Ei, ei jännitä, koska inssi on tosielämää, siinä pärjää maalaisjärjellä.

Inssissä ei tule hylättyä jos et aja pyöräilevän lapsen päälle, tai jos et lähde ohittamaan kun näet peilistä vain vetistä suttua jne....

Tosin inssissä on arvioijana aina ihminen, joten se millainen päivä hänellä on, vaikuttaa paljon läpi pääsyyn

Kyllä se vaan vähän jännitti, mutta jännitys haihtui kun päästiin ensimmäisistä risteyksistä ilman ongelmia ja puhelimme tutvon kanssa mukavia. Eli toisin sanoen läpi meni. Yhden virheen tutvo kirjoitti kaistanvaihdosta, mutta antoi kortin silti. Hieman silti vituttaa, koska tiedän etten normaalisti sellaista virhettä tekisi. Oikeastaan minusta siinä ei ollut virhettä, mutta tutvon mielestä oli. Kuulemma liikaa vauhtia ja toinen auto tuli takaa (oli siis vielä parinkymmene metrin päässä) vielä lujempaa ja olisi ollut riski ajaa sinne, joten tutvo kiskaisi ratista takaisin samalle kaistalle. Olin siinä vaiheessa lähes varma, että ussiksi meni, mutta yllätyin hyvin postiivisesti, kun sanoi vain, ttä "merkkaan virheen tästä kaistanvaihtoon, mutta en hylkää, sillä ajo muuten meni niin mallikaasti." Huhhuh kun putosi iso kivi sydämmeltä. Sen verran kallista lystiä tuokin on, ettei sitä ihan huvikseen viitsisi montaa kertaa koittaa, ja sitten olisi tullut tietysti lisäajotuntejakin.

Onneksi nyt kuitenkin on väliaikainen ajolupa taskussa.

• Apuvaa

Juu, laittelen tietoo kuinka meni sitten kun koe on tehty. Täytän sunnuntaina, ensimmäinen vapaa teoriakoeaika löytyi vasta ensiviikon lopulta. Saas nähdä sitten kuinka pirun kauas menee et pääsen inssiin. Kunneivät suostu varaamaan kuin yhden ajan kerralla, kun jos joku ei pääse teoriaa kerralla läpi niin menisi yksi ajokoe aika harakoille...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen

Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja
      Maailman menoa
      162
      2569
    2. Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?

En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b
      Maailman menoa
      148
      2377
    3. Kirje, PellePelottomalle.

Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot
      Ikävä
      102
      1072
    4. Meni kyllä aika solmuun

Meidän tutustuminen 😐
      Ikävä
      64
      901
    5. Sinua oli kiihottavaa

Sinua nainen oli kiihottavaa katsella.
      Ikävä
      65
      839
    6. Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa

Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka
      Maailman menoa
      274
      717
    7. Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?

Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a
      Kuhmo
      18
      717
    8. Voi teitä naisia

Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies
      Sinkut
      85
      710
    9. Martinan hevoset.

Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait
      Kotimaiset julkkisjuorut
      208
      701
    10. Hyvä meininki

TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap
      Haapavesi
      22
      658
    Aihe