Lintuponkaus

ei bonjaa

Minä en ole koskaan oikein ymmärtänyt. Ok, jos noteeraa, että räystäspääskyllä on poikasia räystään alla (jotka naapurin kissa söi) tai jos tikka nakuttaa sähköpylvään nurin tai jos räkättirastaat tyhjentää marjapensaat marjoista, mutta muuten...

Miksi lähteä vartavasten hakemalla hakemaan ponkattavia lintuja? Sitten, jos vaan kiikarilla niitä tähyää eikä ota edes kuvia todisteeksi, että on mitään edes nähnyt!

Mitä ne kaempana olevat linnut meitä liikuttaa? Täytyykö hakea itselleen tietoisesti harmeja joistain linnuista?

36

119

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maailmassa on paljon asioita joita ei ymmärrä.

En käy selittelemään, ei maksa vaivaa.

• ählänwäsählän

*kutikuti*

Nyt on loukattu jonkun tunteita...

• ei bonjaa

Yritä. Onko lintuponkareilla henkinen side lintuihin, jota muut eivät voi ymmärtää? Vähän kuin rakastavaisilla. Suuri osa ihmisistä ei ymmärrä Breivikiä ja Christenseniä vonkaavia naisia, saati sitten näille lapsia tekeviä...

• ei bonjaa kirjoitti:

Yritä. Onko lintuponkareilla henkinen side lintuihin, jota muut eivät voi ymmärtää? Vähän kuin rakastavaisilla. Suuri osa ihmisistä ei ymmärrä Breivikiä ja Christenseniä vonkaavia naisia, saati sitten näille lapsia tekeviä...

Eipä taida. Harrastus kuin harrastus. Bongarit käyvät katsomassa eri lajeja ja täyttävät listojaan, tietynlaista keräilyä, ei siinä kovin läheistä suhdetta lintuihin synny. Lintuja voi harrastaa monella muullakin tavalla ja joillakin tavoilla pääsee aika paljon paremmin syventymään lintujen sielunelämään....

• maarina1 ejk

Ponkattu on, et pääskyjä ei oo näkynyt moneen viikkoon. Västäräkin pojat tuos pihapiiris "metsästelee".

• 1943

Meitä on moneksi. Itsekään en ole erityisemmin kiinnostunut linnuista. Joskus ärsyttää, kun niiden jätöksiä on laitureilla, terasseilla, rappusilla. Katselen tästä ikkunasta, kun syövät kirvoja, marjoja, matoja. Harakkakin on komea tepastellessaan. Paljon on henkilöitä, jotka ovat todella kiinnostuneita. Se heille suotakoon.

• ei bonjaa

Minä lapsena pyydystin linnunpojan takaapäin, kun se seisoi aidan päällä. Vein sen kotiin ja tarjosin juotavaa eli vettä. Kuoli mokoma. Siihen loppui "lintuharrastukseni"

• Niin mitäpä meitä liikuttaa jos jotain tapahtuu jossain kauempaa, mutta sitä ihmettelen et mitä tarkoitat harmeilla?
      Oliskohan sinunkin kannattanut perehtyä/lukea aihetta pikkusen enemmän ennenku julkasit mielipiteesi.

• ei bonjaa

Onhan linnuista ollut monia käytännön harmeja. Yöunet päättyvät ennen aikojaan, marjat on syöty parempiin suihin, paskovat ihmisten ja kotieläinten päälle jne.

Ei niissä oikein estetiikkaa minun silmiini nähden ole...

• ei bonjaa kirjoitti:

Onhan linnuista ollut monia käytännön harmeja. Yöunet päättyvät ennen aikojaan, marjat on syöty parempiin suihin, paskovat ihmisten ja kotieläinten päälle jne.

Ja bongaritko ovat syyllisiä jos lintuja on olemassa?

• ei bonjaa
        Nittaminax kirjoitti:

Ja bongaritko ovat syyllisiä jos lintuja on olemassa?

No, niinhän minä juuri kirjoitin. 8) Roviolle, mars!

• 1943
        ei bonjaa kirjoitti:

Monet nauttivat kesäisin ulkona syömisestä. Entisessä kotikaupungissani terassilla lokki nappasi ruoan melkein lautaselta. Tuntui ällöttävältä. Meillä oli iso terassi, mutta halusin aina syödä sisällä. Se oli emännälle helpompaa enkä voi sietää kärpäsiä, hyttysiä, ampiaisia, jos ne pörräävät ympärilläni aterioidessani saati sitten isompia lentäväisiä.Nuo sisällä olleet lentomuurahaiset olivat kamalia.

• luontoviha.

On ihmisiä, joita luonto kiinnostaa.
      On myös ihmisiä, jotka vihaavat
      luontoa ja luonnon suojelua.
      Luonnon suojelijat löytyvät yleen-
      sä etelän kaupungeista, ja vihaa-
      jat maanviljelyalueelta.
      Muualla Euroopassa suojelijoita
      on myös maanviljelijöissä.

• En ihmettele luonnossa liikkumisesta nauttivien ihmisten toimia, mutta ihmettelen miten paljon näyttää olevan ihmisiä, jotka jaksavat aina vaan innokkaasti tutkiskella ja arvostella negatiivisesti toisten ihmisten tekemisiä ja harrastuksia - ja löytävät aina joitain, toinen toistaan kummallisempia, negatiivisia syitä niiden arvostelemiseksi.

Minäkö tyhmä? Taaskaan en ymmärrä yhtään mitään - tästä aloituksesta.
      Hakea harmeja? Joistain linnuista?

• ponkari

Arvostella negatiivisesti, kukahan siihen juuri syyllistyi?

• no aina löytyy .....
        ponkari kirjoitti:

Arvostella negatiivisesti, kukahan siihen juuri syyllistyi?

miten avausta voisi enää positiivisemmin ihmetellä, arvostelua en huomannut

• 1943
        no aina löytyy ..... kirjoitti:

miten avausta voisi enää positiivisemmin ihmetellä, arvostelua en huomannut

Opin kurssilla, että ajatteluamme voidaan havainnollistaa eri värisillä myssyillä. Monella täällä on usein päässään musta myssy, tuomarin kaapu. Sitä pitäisi käyttää harkiten ja vaihtaa se välillä vaikkapa keltaiseen myssyyn, olla iloisena aurinkona. Keltainen myssy on ylistysmyssy.

• Jos tämä vähänkin viittaa minuun, niin haluaan huomauttaa että minä kuvaan myöskin Matoja, Kärpäsiä ja Toukkia, jopa Toukkalaumaa mätänevässä Hiiressä.
      Minulla on Tupakkayskä, joten en voi kerätä Postimerkkejä, sormeni ovat aikasti töpöt, joten olisi hankala kerätä niitä aina lattialta.

H.

• ei snaijjaa

mä taas en snaijjaa miks sua kyrsii bongaus tai bongarit
      enkä mä snaijjaa sitäkään et tää avaus taitaa olla suunnattu *ittuiluks tietylle heebolle
      enkä mä snaijaa sitä miks jotkut on niin *itun kyrdejä

• nähnyt naapuri.

Tämä on tarkoitettu maanviljelijöille. He vastustavat poikkeuksetta
      luonnonsuojelua. Muualla Euroopassa on tilanne täysin päinvastai-
      nen. Alla oleva on kopio vanhemmasta tekstistä:

Hyvä meininki maaseudulla, ammutaan merikotkaa, potkitaan siilit,
      murskataan huuhkajien kallot. Tuossa oli vain muutaman päivän anti.
      Mikä teitä vaivaa? Jostainhan tämä luontoviha kumpuaa.
      Mallit ja asenteethan tulevat kotoa, joten maalaisperheillä on itsetut-
      kistelun paikka. Ei vihaa pidä iskostaa lapsiin.

• 1943

Asuuhan maaseudulla muitakin kuin maanviljelijöitä satunnaisista kävijöistä puhumattakaan. Maanviljelijän täytyy tehdä kompromisseja. Ei ole varaa viljellä lintujen ruoaksi, ei ole varaa istuttaa metsää vain eläinten ruoaksi. Kyllä suurin osa maanviljelijöistä suhtautuu näihin asioihin terveellä maalaisjärjellä. Luonnon lakihan on "syö tai tule syödyksi".

• "nähnyt naapuri."

Luonnonsuojelu ei ole vihaa.
        Jopa valitsemamme eduskuntakin antaa lupia harventaa joitakin eläinkantoja, toisen paremman hyväksi.
        Minä tykkään syödä Valkosipulietanoita, kalastaa laatukalaa, ja nauttia Kyyhkysenrintaa.
        Joten voisin hyvin olla kuvailemasi "luonnonsuojelija".
        Vaan en minä ole, minä olen vain hiljainen tukija heille, jotka pitävät huolen asioista joista minä nautin.
        Sen perinnön olen antanut lapsillenikin. Yksi poitsuni on nauttinut Hyljettäkin.
        Hänestä on tullut kunnon kansalainen.

H.

• k/k
        hunksz kirjoitti:

"nähnyt naapuri."

Luonnonsuojelu ei ole vihaa.
        Jopa valitsemamme eduskuntakin antaa lupia harventaa joitakin eläinkantoja, toisen paremman hyväksi.
        Minä tykkään syödä Valkosipulietanoita, kalastaa laatukalaa, ja nauttia Kyyhkysenrintaa.
        Joten voisin hyvin olla kuvailemasi "luonnonsuojelija".
        Vaan en minä ole, minä olen vain hiljainen tukija heille, jotka pitävät huolen asioista joista minä nautin.
        Sen perinnön olen antanut lapsillenikin. Yksi poitsuni on nauttinut Hyljettäkin.
        Hänestä on tullut kunnon kansalainen.

H.

Onkos sulla poikiakin? olen aina luullut että vain fiksuja tyttöjä.
        Mäkin olisin halunnu pojan mut ei sitten tullut,onnee sulle.

• alvina

Ainahan ihmistä on kiihoittanut uusi ja outo, jopa löytöretket.
      Filatelistikin hakee vaikkapa virheellistä hammastetta.
      Lintubongaus on, kai jopa vihreiden kiittämä harraste.
      Vie luontoon, antaa uusia inspiraatioita, uutta, jota ei kaikki ole nähdä saaneetkaan.
      Ihmisen perusluonne on kilpailu.

Sitä en tajua, enkä ihmettelemästä lakkaa, että löytääkseen jostain Lestijärven pajupuskasta "tinatirriäisen", pitää satamääräisen bongarijoukon putkuttaa putkentäydeltä pakokaasua ilmatilaan sataisin kilometrein.

Hyvä harrastus, mutta liekö harrastusta, luonnonmukaista?
      Uiminen, olisiko?
      .

• Luonnonmukaista harrastelua ei taida olla kuin naiminen ja lisääntyminen jos ravinnonetsintä katsotaan jo työksi...

• alvina
        yohuuhkaja kirjoitti:

Luonnonmukaista harrastelua ei taida olla kuin naiminen ja lisääntyminen jos ravinnonetsintä katsotaan jo työksi...

Eikö lisääntyminen ole luonnolle luonnotonta.
        Rasittaa luontoa.
        Lopulta.

Lisääntymättömät säästävät luontoa.

• alvina kirjoitti:

Rasittaa luontoa.
        Lopulta.

"alvina"

Minä sanoisin että se on pienenlainen paradoksi.
        Luonto kuolee ilman lisääntymistä, ja kuolee jos lisääntyy.
        MUTTA, vain jos lisääntyy liikaa.
        Jokaista, yhteyttävän elämänmuodon alkiota kohtaan on vain rajattu määrä sen hyödyntäjiä.

Ainahan voi toimia kuten juoppokaverit, joilta loppui viina.
        Aitasta löytyi Metanoli-pohjainen lasinpesunestepullo, jolloin kaverukset totesivat että: Johan tässä on paljon nähty.

H.

• alvina kirjoitti:

Rasittaa luontoa.
        Lopulta.

Kyllä nyt kannattaisi kaivaa jostakin se peruskoulun kirja missä olivat nuo biologian perusopinnot ja lukea se kerrankin ajatuksella läpi, niin paljon tuntuu ajattelu vinksalleen jääneen...

• alvina
        hunksz kirjoitti:

"alvina"

Minä sanoisin että se on pienenlainen paradoksi.
        Luonto kuolee ilman lisääntymistä, ja kuolee jos lisääntyy.
        MUTTA, vain jos lisääntyy liikaa.
        Jokaista, yhteyttävän elämänmuodon alkiota kohtaan on vain rajattu määrä sen hyödyntäjiä.

Ainahan voi toimia kuten juoppokaverit, joilta loppui viina.
        Aitasta löytyi Metanoli-pohjainen lasinpesunestepullo, jolloin kaverukset totesivat että: Johan tässä on paljon nähty.

H.

Miten sitä silleen ja tälleen vatsaillaan?

Luonto luo ja elää, ihminen on ja käy. Luulee, muttei ole. ;))

Paradoksaalista, kyllä.

• ei bonjaa
        yohuuhkaja kirjoitti:

Kyllä nyt kannattaisi kaivaa jostakin se peruskoulun kirja missä olivat nuo biologian perusopinnot ja lukea se kerrankin ajatuksella läpi, niin paljon tuntuu ajattelu vinksalleen jääneen...

Kyllä ei tämänikäiset ole peruskoulun oppikirjaa nähneetkään.

• ei bonjaa kirjoitti:

Kyllä ei tämänikäiset ole peruskoulun oppikirjaa nähneetkään.

Enpä minäkään peruskoulua käynyt, mutta nähnyt olen sekä koulun että kirjat koska jälkipolvi on sitä käynyt...

Kai perinnöllisyystiede sentään oli jo keksitty kun koulua kävit? Ja jos biologiasta ei mitään tiedetty, kai lukkari kiertokoulussa luetti raamatusta jotta lisääntykää ja täyttäkää maa?

Ai niin, sie vietit senkin aikaa vain nurkassa seisten....

• meriharakka

Tajuatko ehkä paremmin myrskyn bongauksen tai petobongauksen? Onko sinulle selkeämpää agility tai toko? Vai sopisiko sinun pieneen päähäsi paremmin vaikkapa hyönteisten keräily?

En ole bongari, mutta lintukiikari on kyllä mukana luonnossa liikkuessa ja lintukirja esillä vieraiden lajien tunnistamista varten. Satun pitämäään myös linnuista, eivätkä ne ole minulle mitään harmeja aiheuttaneet.

• En ole ponkari, mutta kyllä niitä käyn pitkin metsiä ja rantoja katselemassa.
      Ihan mielenterveydekseni.
      Hyvin ymmärrä niitä jotka lähtee peräänkin, en ihmettele.
      Huomattaavsti mielekkäämpi harrastus mun mielestä kun kapakassa istuminen.
      Vaikka varmaan pongareissa on paljon kapakkalintujakin.

Mutta mitä harmeja niistä voi saada, en ymmärrä sitä?

• Bongareissa ei juuri ole, pitää olla koko ajan selvänä ja ajokunnossa jos sattuu tulemaan tärkeä hälytys. Enemmän alkon ottajia on muun alan harrastajissa.

• 1943

Minua kiehtovat enemmän kasvit kuin eläimet. Ne pysyvät paremmin paikallaan.

• yohuuhkaja kirjoitti:

Bongareissa ei juuri ole, pitää olla koko ajan selvänä ja ajokunnossa jos sattuu tulemaan tärkeä hälytys. Enemmän alkon ottajia on muun alan harrastajissa.

No ehkä ajattelin jotenkin väärin.
        Aikoinaan liityin luonnonsuojeluliittoon vähentääkseni omaa kaljotteluani.
        Tai ajattelin että siellä se ei olis ainakaan ykkösasia, etsin erilaisia harrastuksia päästäkseni raittiimpien ihmisten seuraan.
        Lähdin sitten paikalliseen kokoukseen, ja kuinka ollakaan kovin oli kostea kokous.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. JOKO OLETTE KUULLET, MITÄ KIURUVEDELLÄ ON SATTUNUT!

Oletteko jo kuulleet, mitä Kiuruvedellä on sattunut, voi hyvänen aika? Aivan viime tuntien aikana olisi sattunut, jos t
      Kiuruvesi
      40
      12983
    2. V*ttuu että mä haluan sua

Jos jotain ihmistä voi kunnolla haluta, niin hän on se. Voi Luoja auta jo! Joku jeesus hjelppa mej!
      Ikävä
      93
      4534
    3. Nolointa ikinä miehelle

On ghostata nainen jonka kanssa on ollut ystävä tai ollu orastavaa tapailua pidemmän aikaa. Osoittaa sellaista moukkamai
      Ikävä
      115
      4163
    4. Katsoitko mua yhtään

Kun nähtiin 🥺.
      Ikävä
      51
      3698
    5. Eli jos toisen hiki haisee ns. omaan nenään siedettävältä

Se kertoo hyvästä yhteensopivuudesta. Selvä! Olet mies minun. 🫵🥳
      Ikävä
      55
      3400
    6. Mikä sinua eniten

Huolestuttaa tässä tilanteessa?
      Ikävä
      120
      3377
    7. Sattuma ja muutama väärinkäsitys

vaikuttivat siihen millaiseksi tämä kaikki muodostui. Pienet aikanaan huomaamattomat käänteet. Seuraava näytös on jo tul
      Ikävä
      49
      2292
    8. Koska olet viimeksi nähnyt ikävän kohteesi?

Ja mitä tarjoat hänelle kun koputtaa oveesi?
      Ikävä
      43
      2261
    9. Keskusta hajoaa Palojärvi lähtee

Suomen Keskustan ryhmä hajoaa Kemijärvellä. Kalastaja Palojärvi sai tarpeekseen ja loikkasi Sitoutumattomat Aati Virkkul
      Kemijärvi
      31
      2064
    10. On sillä rääpyä

Tuo ex kuntajohtaja Lea Tolonen kehtaakin tulla Ähtäriin. Ajoi laivan Karille. Kari Heikkilä oikaisi taloutta, sai laiva
      Ähtäri
      15
      1733
    Aihe