Verensokeri heti ruokailun jälkeen

42344

En ollut syönyt 8 tuntiin ja söin aterian jossa oli kanaa, kaalia sekä hedelmä. Verensokeri oli noin 40 min aterian jälkeen 7,3. Onko tämä normaali arvo?

19

34419

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on on

      On

    • diabeetikkoko olet?

      Siis oletko diabeetikko???

      Aika hassu aika muuten mitata, miksei edes 1h ateriasta tai mieluumin 2h ateriasta? Löytyisi ihan virallisiakinviiterajoja.

      • ...

        Niin ja olisi pitänyt tietää myös ennen ateriaa mitattu arvo.


      • taaanya
        ... kirjoitti:

        Niin ja olisi pitänyt tietää myös ennen ateriaa mitattu arvo.

        Miksi myös tärkeää ennen ateriaa mitattu arvo. Itse en ole diabeetikko, mut mittailen silloin tällöin sokerin aamupaaston aikaan ja sit tunnin tai parin tunnin ruokailun jälkeen. Mut en siis ennen ruokailua. Pitääkö näitä ennen ja jälkeen ruuan mitattuja arvoja jotenkin vertailla? Mitä nämä arvot sitten kertovat?


    • se kertoo

      Pitää niitä vertailla. Ja ennen ruokailua juuri kuuluukin ottaa, muuten ruuan vaikutusta verensokeriin on mahdoton tutkia. Ja juuri sillä nousun määrällä on eniten merkitystä. Sen ei suositella nousevan kuin parin pykälän verran. Jos ei ota ennen arvoa lainkaan, ei voi tietää paljonko sokeri on noussut. Terveellä arvo ei siis juurikaan nousekaan, muutakuin tunnin jälkeen mitattu arvo ehkä.

      Paastoarvo tai ennen ruokailua sokerin pitäisi olla 4,0-6,0 mmol/l ja ruokailun jälkeen se saisi nousta maksimissaan 2 pykälää.

      Jos nousua on enemmän, voi olla riski sairastua diabetekseen tai on jo sairastunut.

      • Anonyymi

        Höpö höpö. Paastoarvo ei tule olla 4 - 6. Sen tulee olla 6 - 7. Kysy tai katso viitearvoja viidestä paikasta, saat viisi erilaista vastausta - joka kerta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpö höpö. Paastoarvo ei tule olla 4 - 6. Sen tulee olla 6 - 7. Kysy tai katso viitearvoja viidestä paikasta, saat viisi erilaista vastausta - joka kerta.

        TERVEELLÄ ihmisellä paastoarvot voivat olla noissa lukemissa, ei kuitenkaan aivan tuolla ylärajalla.

        Diabetestyypistä riippuen paastoarvon tavoitearvo vaihtelee. Kakkosella voi pitää alempanakin (itse käytän 5-6,5) mutta ykkösellä on syytä pitää suurempi avo ettei verensokeri pääse huomaamatta laskemaan liian alas.


    • Onkovaikkuei

      Joo, nousee 9,4:ään heti, eikä oo kukaan kiinnittänyt huomiota. HbA1C-mittausta en saa terveyskeskuskesta. (ollut 6,6).

      • .

        HbA1C-mittaus on yleensä rutiinitesti terveyskeskuksessa diabeetikolle koska se antaa luotettavamman tuloksen pidemmältä ajalta. Outoa jos sitä ei oteta terveyskeskuksessasi.


    • Onkovaikkuei

      Ja pissaan yli 4 litraa. Kai sitä arvoa diabeetikoilta otetaan, mutta minulta ei, ku ei ole diabetesta. Kysyttiin "miksi mittailen sokereitani?" sanoin, että minulla on ollut aiemmin hypoglykemioita ja tuo 9,4 ihmetyttää. Tuo nopea nousu on kuulemma ihan tavallista. Muita sairauksia mulla on paljon.

      Minkä takia pitkäsokeri on ollut koholla? Kaipa sitten syön aika usein, niin se on suuren osan päivästä koholla muttei aamulla. Joten siitä ei vissiin tarvii välittää.

      • ???

        Pissakokeet otetaan diabeetikolta munuaisten toiminnan seuraamiseksi. Olet ehkä ymmärtänyt väärin määrän mittaamisen koska diabeetikolta mitataan albumiinin kertyminen yövirtsasta jolloin yön aikana tuleva pissa kerätään labrakoetta varten. Muuten pissaa ei kerätä eikä mitata. Vaikka olen diabeetikko, tämän vuoden vuosikäynnillä ei otettu albumiinikeräilyä koska arvo on ollut normaali useana vuotena aiemmin, ilmeisesti lääkäri katsoi turhaksi.

        Nopeita hiilihydraatteja sisältävä ateria nostaa nopeasti verensokeria ja määrästä riippuen korkeallekin. Mutta jos verensokeri palautuu 2-3 tunnissa normaaliksi, se ei osoita diabetestä ja siksi tiukempi seuranta on turhaa.

        Miksi sinulla on ollut hypoglykemioita? Oletko todennut ne mittauksella? Yleensä niitä tulee vain insuliinihoitoisille diabeetikoille kun insuliinimäärä on liian suuri syötyyn hiilihydraattimäärään nähden. Jos terveellä ihmisellä tulee spontaaneja hypoglykemioita, kyseessä ei ole diabetes.


      • Onkovaikkuei
        ??? kirjoitti:

        Pissakokeet otetaan diabeetikolta munuaisten toiminnan seuraamiseksi. Olet ehkä ymmärtänyt väärin määrän mittaamisen koska diabeetikolta mitataan albumiinin kertyminen yövirtsasta jolloin yön aikana tuleva pissa kerätään labrakoetta varten. Muuten pissaa ei kerätä eikä mitata. Vaikka olen diabeetikko, tämän vuoden vuosikäynnillä ei otettu albumiinikeräilyä koska arvo on ollut normaali useana vuotena aiemmin, ilmeisesti lääkäri katsoi turhaksi.

        Nopeita hiilihydraatteja sisältävä ateria nostaa nopeasti verensokeria ja määrästä riippuen korkeallekin. Mutta jos verensokeri palautuu 2-3 tunnissa normaaliksi, se ei osoita diabetestä ja siksi tiukempi seuranta on turhaa.

        Miksi sinulla on ollut hypoglykemioita? Oletko todennut ne mittauksella? Yleensä niitä tulee vain insuliinihoitoisille diabeetikoille kun insuliinimäärä on liian suuri syötyyn hiilihydraattimäärään nähden. Jos terveellä ihmisellä tulee spontaaneja hypoglykemioita, kyseessä ei ole diabetes.

        Ennenmuinoin minulla oli hypoglykemiaopireita aika usein, ehkä kilpirauhasen vajaatoiminnan vuoksi???? On diagnosoitu rekatiivinen postprandiaalinen hypoglykemia. Se tulee n. kolmen tunnin päästä viiden tunnin rasituskokeessa. Sen jälkeen on mitattu kerran 3 tunnin rasituskoe, joka käyttäytyi ihan eri lailla. Sokeri alkoi kahden tunnin mittauksen jälkeen 3 tuntiin mennessä omituisesti nousta.

        Minullahan sokeri nousee jo puolessa tunnissa yli 9:ään, ja sitten tulee rytisten alas seuraavassa puolessa tunnissa. Paastoarvo on alle 6. Se puolen tunnin nousu jää monilta ihmisiltä huomaamatta, kun sokeria ei rasituskokeessa mitata yleensä puolen tunnin kuluttua. Minulla se on mitattu myös kerran rasituskokeessa.

        Minulla on mitattu yhtä sun toista vuorokausivirtsasta mutta ei sokeria, joten pissaa on keräilty. Yli 4 litraa oli viimeksi, eikä mitään ole siitä määrästä sanottu, on vain annettu se mitattavan aineen määrä.

        Kerran mulla oli tänä vuonna omituinen olo aamulla ja menin mittauttamaan sokerin. Se oli silloin 4,6, joka on minulle todella matala aamusokeriksi. Pitkässä sokerirasituskokeessa silloin vuosia sitten sokeri meni kolmen tunnin kohdalla 4,6:een ja huomattavat hypoglykemiaoireet iskivät. On eri asia, mikä on oikeasti hypon raja, mutta joillakin henkilöillä hypo-oireet tulevat huomattavasti korkeammissa verensokeriptoisuuksissa.

        Olen kysynyt diabetesliitosta pitkäsokerista, että pitääkö olla huolissaan kohonneesta arvosta, kun ei ole diabetesta. Ei tarvitse olla huolissaan arvosta 6,6 (viiteyläraja 6,0). Eikä tarvitse olla huolissaan aterianjälkeisestä 9,4 sokeriarvosta. Joten en huolehdi.


    • korkeistasokereista

      Onnettomuuden seurauksena minulta otettiin sokeriarvot. Olin syönyt kolme tuntia aikaisemmin tuhdin pasta-annoksen ja useamman rivin suklaata. Arvona oli 6.9. Paastoarvoa en ole nähnyt, mutta oli kuulemma hyvä. Ylipainoa/sukurasitetta ei ole. Kuinka huolissani täytyy olla noin korkeasta lukemasta, kun aikaa oli jo kuitenkin kulunut sen kolme-kolme ja puolituntia. Kuulin sivukorvalla, että verensokeriani pitää seurata sairaalassa olon aikana, mutta yhdeksän vuorokauden aikana siitä ei ainakaan itselleni mitään mainittu. Omatietokannassa näin nyt vasta tuon 6.9 lukeman, mutta en jatkoarvoja, vaikka muut verikoearvot sieltä löytyykin.. Tekisi mieli soittaa ja kysyä, että millaiset arvot olivat. Mä nääs kysyin, mitä kokeita multa otettiin ja näytteiden ottaja mainitsi paastoarvon. .

      • Ei_ongelmia

        Pasta nostaa verensokerin terveelläkin korkealle ja "täydennys" rasvaisella ja sokerisella suklaalla nostaa ja venyttää korkeita arvoja pidemmälle ajalle. Siihen nähden mitattu arvo ei ollut mitenkään korkea.
        Lisäksi onnettomuuden stressi ja mahdolliset kivut voi nostaa sokeriarvoa.


    • 4-11

      Minulla on se käsitys, että alkuun otettiin verensokeriarvo rutiinina. Arvo 6.9 on kuitenkin sen verran matala, että se ei aiheuta erityisiä toimenpiteitä onnettomuuden aiheuttamien vammojen hoidossa. Jos arvo olisi ollut vaikka 10 - 20 olisi päätelty, että sinulla on diabetes ja se olisi pitänyt ottaa huomioon antamalla insuliinia. Onnettomuuden vammojen hoitaminen on kuitenkin ollut tärkeintä, ei sen toteaminen, onko sinulla mahdollisesti alkava diabetes. Asiallista on kuitenkin kertoa, jos epäilevät, niin myöhemmin terveyskeskukseen verensokerimittauksiin.

      Runsas määrä pastaa ja suklaata aiheuttaa tyypillisesti hitaan pitkäaikaisen verensokerin nousun. Mitä verensokeri voi olla 3 - 3,5 h päästä ateriasta, ei ole määritelty. Terveellä 2 h päästä ateriasta on arvo alle 7,8. Diabeetikoksi katsotaan, joa arvo on yli 11. Väliinjäävät ovat esidiabeetikkoja.

      Vaikea sanoa, onko sinulle sairaalassa todella tehty verensokerin paastoarvomittauksia, jos niitä ei ole kirjattu. Voit tietysti penätä arvoja, jos ne sattuisivat löytymään. Toinen mahdollisuus on varata aika terveyskeskukseen terveydenhoitajan vastaanotolle ja pyytää paastomittausta.

      • 4-11

        Vielä vähän.

        Tuo arvosi 6,9 ei sinänsä ole kovin hälyyttävä. Ei kuitenkaan sulje pois alkavaa diabetesta tai esidiabetesta. Paastoarvo tai ennen ruokailua mitattu arvo on terveellä normaalisti korkeintaan 6,0. Ehkä arvosi olisi tuohon laskenutkin.

        HbA1c-arvo yleensä mitataan, kun epäillään diabetesta. Se on verrannollinen pitemmältä ajalta verensokerin keskimääräiseen arvoon.

        Suomessa on yli puoli miljoonaa kakkostyypin diabeetikkoa. Puolet ei edes tiedä sairastavansa sitä, koska se on kehittynyt hitaasti ja oireettomasti eikä ole ollut missään vaiheessa sopivissa laboratoriokokeissa.

        Toinen puoli miljoonaa on sellaisia, joilla on ns. esidiabetes. Paasto ja/tai 2h arvo on yli terveen arvon, mutta ei kuitenkaan niin korkea, että olisi diabeetikko. Näistä henkilöistä vielä isompi osa ei tiedä tilannettaan.

        Olisi tärkeätä, että diabetesta tai esidiabetesta aletaan hoitamaan mahdollisimman nopeasti. Tällöin tulosten saavuttaminen on helpompaa. Usein riiittää pelkkä elamäntapamuutos: ylipainoa pois, liikuntaa ja ruokavalio, joka ei nosta verensokereita liikaa.


    • eivoivastata

      Ei tuohon voi suoraan vastata. Riippuu ihan siitä paljonko noita söit ja mitä teit sen 40 minsan aikana ja mikä on lähtöarvona oleva peruskulutuksesi (sukupuoli, ikä, koko...)

    • joapoika

      Olen nyt mitannut sokeriarvoja useasti muutaman päivän ajan.
      Normaalisti aamu ennen aamiasta , 6.0-7,9-7.8-7.3-8,1-6,9-7,9 (eli 7 päivan aikana)
      Noin kl 11-14 ennen lounatsa...........9,2 -10,0-7,8-9,5-10,1-8,3-9,4
      Lounas tavalliseti 14-16
      Mittaustulokst 18-20 9,1-7,1-6,6-7,1-7,5-5,3-6.2

      Syön Metformin 0,500 gr 3xpäivässä

      Miten tässä olis parasta muuttaa tuota annostusta ajattelin itse että 1 1 2 per pv ??

      Onko kokemusta muilla vastaavanlaisesta arvoista ja lääkityksestä ?

      • Tarkempia_mittauksia

        Neuvottele lääkärisi kanssa lääkityksen lisäämisestä. Nykyinen lääkityksesi ei riitä pitämään verensokeriarvoja asiallisella tasolla. Pillereiden jakaminen eri aterioille ei vaikuta arvoihin, koska kokonaisannostus on liian alhainen.

        Tuollainen aamun paastoarvo on hyvä seurantaan ja ne ovat sinulla hieman koholla. Nuo muut arvot ovat vähän huonompia seurantaan, pitäisi mitata ennen ateriaa ja 2 h aterian jälkeen jolloin saisi vertailukelpoisia lukemia. Lääkärikin haluaa niitä.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    4. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    5. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3064
    6. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3060
    7. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    8. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    9. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    Aihe