Tuota henkilötunnuksen loppuosaa ei pitäis antaa ihan kenelle vain. Kuitenkin useissa työ- ja koulutodistuksissa sellainen on.
Nykyisin kun on vaikka millaisia "työnantajia" liikkeellä. Jos tyospimus tehdään niin sittehän se henkilötunnuksen loppuosa on annettava, mutta miten menetellä kun haastattelussa joutuu näyttämään nuo todistukset tai jopa lähettämään ne hakemuksen liittenä?
Yksi mahdollisuus on skannata kaikki todistukset , poistaa niistä henkilötunnuksen loppuosa ja tulostaa jonkinlaiset "haastatteluversiot" noista todistuksista. Alkuperäisetkin voisi olla mukana mutta niitä vois näyttää vähän kauempaa ja sormella peittää tuon henkilötunnuksen loppuosan ja sanoa että "nämä voitte sitten tarkistaa jos työsopimus syntyy".
Henkilötunnuksen loppuosa todistuksissa
11
3532
Vastaukset
- erkki
Jos sinulla on pankki- tai luottokortti ja sillä maksat kaupan kassalla yli 50 euron ostokset, joudut todistamaan henkilöllisyytesi ja kassaihminen kirjaa todistuksestasi ylös juuri tuon henkilötunnuksesi loppuosan. (Halutessaan tietysti alkuosankin.)
Joten etköhän huolehdi vähän turhaan niitä työhakemuksia. - Vainoharhaisuutta.
Tosiasia on, että vaikka tietäisi jonkun henkilön tunnuksen loppuosan, niin eipä sillä oikein mitään "laitonta" tekemään.
Tietysti aloittajan tapaisten vainoharhaisten mielestä sillä pystyy huijaamaan missä tahansa, mutta totuus on kyllä ihan toinen.
Ei sitä tietysti netissä kannata levitellä, mutta jossain työhakemuksessa tai vastaavassa siitä ei kyllä ole mitään haittaa.- Kuis o?
Henkilötunnuksellahan työnantaja voi tarkistaa vaikka luottotiedot. Mielestäni ihan asiallinen tarkistus, jos työntekijältä odotetaan vastuullisuutta tai joutuu käsittelemään rahaa työtehtävissään. Miten laki tai työehtosopumukset suhtautuvat ko. tarkastukseen?
Ja toisaalta, ei sitä loppuosaa ole pakko liittää hakemukseen. Työpaikan tarjoaja vetää asiasta omat johtopäätöksensä ja mahdollisesti suosii henkilöä jolla on koko henkilötunnus hakemuksessa. - koira veräjästä
Kuis o? kirjoitti:
Henkilötunnuksellahan työnantaja voi tarkistaa vaikka luottotiedot. Mielestäni ihan asiallinen tarkistus, jos työntekijältä odotetaan vastuullisuutta tai joutuu käsittelemään rahaa työtehtävissään. Miten laki tai työehtosopumukset suhtautuvat ko. tarkastukseen?
Ja toisaalta, ei sitä loppuosaa ole pakko liittää hakemukseen. Työpaikan tarjoaja vetää asiasta omat johtopäätöksensä ja mahdollisesti suosii henkilöä jolla on koko henkilötunnus hakemuksessa.Missäköhän tehtävässä sitä työntekijän luottokelpoisuutta tarvittaisiin? Rikostaustan selvittäminen voi olla asiallista, luottotietojen varmistaminen pelkkää urkintaa. Senhän tulisi olla pikemminkin päinvastoin, että työnantajan kuuluisi selvittää luottokelpoisuutensa työntekijälle, eikä pahitteeksi olisi jonkinlainen työnantaja-sertifikaatti, josta näkyisi laittomat irtisanomiset, riitauttamiset ja muut työntekijän kannalta ongelmalliset asiat.
- Monessa paikassa
koira veräjästä kirjoitti:
Missäköhän tehtävässä sitä työntekijän luottokelpoisuutta tarvittaisiin? Rikostaustan selvittäminen voi olla asiallista, luottotietojen varmistaminen pelkkää urkintaa. Senhän tulisi olla pikemminkin päinvastoin, että työnantajan kuuluisi selvittää luottokelpoisuutensa työntekijälle, eikä pahitteeksi olisi jonkinlainen työnantaja-sertifikaatti, josta näkyisi laittomat irtisanomiset, riitauttamiset ja muut työntekijän kannalta ongelmalliset asiat.
"Missäköhän tehtävässä sitä työntekijän luottokelpoisuutta tarvittaisiin?"
Erittäin minissa paikoissa tarkistetaan luottotiedot ennen valintaa:
- Suurimmassa osassa pankin tehtäviä
- Vakuutusyhtiöt-
- Monet IT-alan tehtävät
- Jopa R-kioski tarkistaa
- Lähes kaikissa tehtävissä, missä ollaan suoraan rahan kanssa tekemisissä.
- Ym. Ym. - 18+20=1820?
Monessa paikassa kirjoitti:
"Missäköhän tehtävässä sitä työntekijän luottokelpoisuutta tarvittaisiin?"
Erittäin minissa paikoissa tarkistetaan luottotiedot ennen valintaa:
- Suurimmassa osassa pankin tehtäviä
- Vakuutusyhtiöt-
- Monet IT-alan tehtävät
- Jopa R-kioski tarkistaa
- Lähes kaikissa tehtävissä, missä ollaan suoraan rahan kanssa tekemisissä.
- Ym. Ym.Luottotiedot ja rikosreksiterinkin saa kyllä tarkistaa, kunnossa on.
Kysymys on lähinnä siitä mihin tuota henkilötunnuksen loppuosaa käytetään, kuka työpaikalla saa tietää sen yms.
Tarkistivat aikoinaan luottotiedot kun hain vuokra-asuntoa. Kysyi vät tuota henkilötunnuksen loppuosaa ennen vuokrasopimuksen allekirjoitusta. Kysyin sitä, mihin he tuota loppuosaa tarvitsevat ja kun sanoivat sen, niin annoin sen loppuosan ja totesin ettei sitä saa käyttää muihin tarkoituksiin.
Kyllä nuo hrnkilökohtaiset tiedot ja muutkin asiat kannattaa pitää salassa, ei se ole vainoharhaisuutta. Nuo "mulla ei ole mitään salattavaa"-tyypit voi hyvinkin joutua melkoiseen "liriin" varomattomuudellaan, ja on ihan oikein helle.
- 38
Mitäs luulet, mikä osuus ihmisistä on töissä, joissa saa tietoonsa henkilötunnuksia vaikka kuinka paljon jos haluaa? Varmaan yli 50%
Aika paranoidista sitä loppua salata. - 18+20=1820?
"erkki"
Kuinkahan kauan luulet kaupan kassan olevan töissä jos jakaa tuota tietoa eteen päin?
"Vainoharhaisuutta"
Annappas mulle henkilötunnuksesi niin katsotaan mihin liemeen sinut saadaan.
"Kuis o?"
Luottotiedot voi toki tarkastaa. En tiedä mitä laki ja työehtosopimukset moisesta asiasta sanovat.
Työpaikan tarjoaja voi vetää omat johtopäätöksensä, ja voi suosia myös sellaista joka ei tuota henkilötunnusta laita hakemukseen.
Voihan se työnantaja ajatella niinkin että kun jakaa omaa arkaluontoista tietoa noin avoimesti niin kuinkahan hyvässä tallessa on firman liike- ym. salaisuudet.
Näin varsinkin IT-alalla, ja sellaisissa tehtävissä että joutuu käsittelmään sellaisia firman ja asiakaiden tietoja jotka joutuessaan vääriin käsiin ovat tosi haitallisia työnantajalle ja asiakkaille. - vainottu
Mikäli haluat jonkun henkilön koko henkilötunnuksen ja täydellisen osoitteen, tee hänestä rikoisilmoitus. Silloin poliisi ihan kauniisti oma-aloitteisesti tulostaa sinulle sinun rikoksesta epäilemäsi henkilön henkilötunnuksen ja jopa turva kiellossa olevan henkilön osoitteen. Noilla tiedoilla voi sitten alkaa tilailemaan kaikenlaista tai muuttamaan esim. kännykkä, internet ja sähkösopimuksia. Minun ex- mies sai minun Soneran sähköpostiinikin uudet salasanat ja hän pääsi netin kautta lukemaan kaikki viestini sekä lähettelemään minun sähköpostista viestejä. Poliisin mukana se ei ole edes laitonta. Kuten ei myöskään minun sopimusteni muuttelu, kun eihän kukaan eikä ainakana ex- puoliso voi tietää minun henkilötunnuksne loppu osaa. Saunalahdella on muuten maksuton palvelu, johon saa itse sanoa salasanan eikä minkään sopimuksen muutos tai tiedon kysyminen onnistu, jos satut unohtamaan salasanan. Se on toiminut hyvin.
- ????????????????
"Minun ex- mies sai minun Soneran sähköpostiinikin uudet salasanat ja hän pääsi netin kautta lukemaan kaikki viestini sekä lähettelemään minun sähköpostista viestejä."
Etkä yhtään ihmetellyt kun et omalla salasanallasi päässyt postiin? - 18+20=1820?
Tuossa yksi tapaus:
http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194765797084/artikkeli/nuorukaiset penkoivat henkilotietoja roskiksista ja tuhlasivat niiden avulla nettikaupoissa.html
Kannattaa suojata henkilötunnus, ei edes roskiin voi heittää mitään sellaista missä olis MITÄÄN henkilötietoja.
Paperinsilppurit käyttöön!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941763
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa3581189Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"
Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna181178- 961048
- 63838
Vanhemmalle naiselle
Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam36821Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani6764- 46706
Lapuan liike nyt! rähinöimässä Tampereella
Avoimen rasistisen ja fasistisen sinimustan liikkeen poprukat riehuvat Tampereella parasta aikaa.132698En vaan ymmärrä
Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla42690