Onnettomuudesta selvinneen käytös

Skoka

Haluaisin kysyä niiltä, jotka ovat joutuneet onnettomuuteen kuten myös läheisiltä, miten onnettomuuteen joutuneen käytös muuttui, on muuttunut ja ehkä palautunutkin takaisin ?

Oma tilanne on sellainen, että poikaystäväni joutui auto-onnettomuuteen pari kuukautta sitten. Kun hän pääsi sairaalasta oli elämämme suht normaalia. Viikko sitten hän ilmoitti ettei tiedä enään ajatuksiaan, tunteitaan ym. Ei tiedä haluaako jatkaa seurustelua kanssani, koska ei tiedä mistään mitään. Jatkuvasti kauhean kireä ja hermostuu todella pienistä asioista.

Luin netistä aiheesta traumanjälkeinen stressi, onko teillä kokemuksia tästä? Jos on niin miten olette selvinneet vai oletteko ?

Poikaystäväni aloitti terapiassa käynnin tällä viikolla, 3 kertaa viikossa, että saisi ajatuksiaan ja tunteitaan selvemmiksi. Viikon päästä hän ilmoittaa minulle jatkaako kanssani vai ei.

Sanoin hänelle, että pari viikkoa terapiassa käynti ei välttämättä avaa vielä yhtään mitään ja, että onko silloin vielä liian aikaista päättää mitä tekee.

Toivottavasti jollain teistä olisi kokemusta ja voisitte auttaa minua !

4

315

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aikaa ja ymmärrystä

      Olen ollut vastaavanlaisessa onnettomuudessa ja täytyy sanoa, että alkuun kaikki tuntui minustakin hyvin sekavalta ja tunteet hyppeli sinne tänne. Nyt (vuosien jälkeen) tajuan sen sekavuudenkin johtuneen vain siitä, että tuli liikaa käsiteltäviä asioita kimppuun yhdellä kertaa, lähtien jo oman kropankin muutoksista (kuntoutusta, näkyviä arpia yms.) ja niiden aiheuttamista peloista ja epävarmuudesta suhteessa läheisiini ja kavereihini, ym. ym. Tuntui, ettei kukaan voi ymmärtää minua ellei ole kokenut samaa, ja kun itsekin olin niin neuvoton, tuntui rasittavalta raportoida koko ajan omaa oloaan muille huolestuneille, jne.

      Ehkä se on sitä samaa sinun poikakaverillasikin. Hänen täytyy käydä jollakin tavalla läpi mm. onnettomuuden koko historia, jotta hän voi ylipäätään ymmärtää miksi sellaiseen joutui. Siinä ei auta yhtään, että kumppanikin on vain neuvoton ja huolissaan suhteen jatkumisesta. Se aiheuttaa lisää paineita olla "kuten ennen" ja jos ei tunne kykenevänsä vielä siihen, tulee helposti annettua periksi ja vetäydyttyä kaikista lupauksista.

      Eheytyminen vie aikaa ja on hyvä, että poikakaverisi käy ammattilaisella, joka osaa ohjata hänen ajatuksiaan niin etteivät ne jää pyörimään kehää. Onnettomuus aiheuttaa aina paljon tunteita ja tuntemuksia joihin ei ole voinut valmistautua mitenkään. Niiden käsittely on hidasta.
      Täytyy koko ajan muistaa, että tällaisissa asioissa ollaan valmistautumattomina ihan uuden asian edessä, niin selviytyjä kuin hänen läheisensäkin. Teistä ei siis ole toistenne tukijoiksi, koska kaikilla on samat kysymykset muttei varmoja vastauksia juuri mihinkään.

      Anna poikakaverillesi aikaa päästä takaisin tasapainoon, niin että vaikka hän nyt ilmoittaisikin, ettei kykene jatkamaan suhdettanne niin kuin ennen, pidä yhteyttä häneen, ole läsnä ja tukena hänelle aina kun hän sinua tarvitsee. Sillä tavalla myös viestit hänelle omista tunteistasi häntä kohtaan: onnettomuus ja sen jälkeinen härdelli ei nitistänyt rakkautta, vaikka hän niin pelkäisikin.

      • ite olin vuos sitte kolaris iskin pääni ja tasapainohäiriöt jääny löikö hän päänsä minä löin tajuttomuus lyhyt olen myös hermostunut kireä syyt en osaa sanoo ehkä nää ku en pääs kunnol liikkuu jos haluut kirjottele mitä vammoja kaveriisi jäi millane onnettomuus t anneli [email protected]


    • get on w/ it

      hittojako sä siinä roikut? anna pojan mennä. vai oletko niin ruma ja tyhmä läheisriippuvainen, ettei se sais päättää omasta elämästään?

      hanki oma elämä.

    • kovia kokenut

      Jouduin viine vuoden marraskuussa tieliikenne onnettomuuden uhriksi. Sain (pyöräilijänä) siis autosta kylkeeni noin 40 km/h nopeudesta. Lensi parikymmentä metriä eikä minulla ollut tiettävästi tajuttomuutta.

      Makasin sairaalassa pari yötä. Kun kotiuduin olin väsynyt, vihainen ja käyttäydyin omituisesti. Nämä kaikki johtuivat kivuista. Soin maksimi annoksia mm. Panacodia 3g/päivä ja buranaa 2.4 g/päivä.

      Minua hoidettiin reilu 2 kk. Ainakin minulla onnettomuuden jälkeen yö unet ovat olleet vähän sellaisia että... Käytös voi johtua siitä, että herää yöllä usein...

      Terapiaa ja kiropraktikko käyntejä. Auttaa paljon eteenkin kiropraktikko. Vantaalta Fysiofix liikkeestä löytyy hyvä kiropraktikko mikä osaa hommansa, kaksi käyntiä ja olo oli paljon parempi...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      140
      5913
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3605
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1925
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1913
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      25
      1738
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      74
      1586
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      16
      1512
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1406
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1398
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      24
      1327
    Aihe