Luin viime yön artikkeleita ja keskusteluja adhd:stä ja haluaisin nyt kommentteja, tietoa, kokemuksia ja kaikkea mahdollista, mistä voisi apua olla.
Ja lähinnä mistä aloittaa tämän prosessin pyörittäminen ja avun hakeminen?
Poikien äiti on kuollut isä on kolmen pojan työssäkäyvä yksinhuoltajaisä. Minä asun omassa asunnossani, mutta olen viikonloput ja monesti viikollakin isän ja poikien kanssa.
Ja tietysti lomat. Ennen ajattelin, että kyllähän minun pitää jaksaa sitä hirvittävää menoa ja meininkiä, kun välillä pääsen pois. Isähän joutuu olemaan paikalla aina ja hänkin kestää.
Nyt on kuukauden "rentouttava" kesäloma takana ja täytyy sanoa että oli TODELLA ihanaa taas päästä töihin.
Keskimmäinen poika on lukemani perusteella aivan selkeä adhd-tapaus, tulkinnanvaraa ei ole. Tätä vaihtoehtoa on väläytelty myös tarhassa, mutta mihinkään toimenpiteisiin ei ole ryhdytty. Poika on menossa kolmen viikon päästä tavalliseen kouluun ja minusta kyllä tuntuu ettei siitä tule yhtään mitään.
Poika on kuin ikiliikkuja eikä osaa keskittyä mihinkään. Hän ei halua kuunnella, eikä tottele kehumalla tai huutamalla. Tuntuu ettei mikään konsti auta.
Isällä ei voimavarat riitä enää lapsen tukemiseen, hyvä kun on vielä itse järjissään. (kuinka kauan?)
Voimat riittää juuri ja juuri arjen pyörittämiseen.
Kertokaa käytännön konsteja, miten arki (ja juhla) sujuu adhd-lapsen kanssa sujuvammin.
Terapiaa vai ei?
Lääkehoitoa vai ei?
Mitä maksaa? Mistä voi hakea apua?
Saako jostain rahallista tukea?
Kaikki mahdollinen apu ja vinkit ovat erittäin tervetulleita!
T. Se "ilkeä äitipuoli"
adhd
10
2016
Vastaukset
- Erityislasten äiti
Kertokaa käytännön konsteja, miten arki (ja juhla) sujuu adhd-lapsen kanssa sujuvammin.
Terapiaa vai ei?
Lääkehoitoa vai ei?
Mitä maksaa? Mistä voi hakea apua?
Saako jostain rahallista tukea?
Paikallinen psykologi tai neuvola olisi ensimmäinen paikka...ja se ei maksa mitään. Antavat lähtetteen lastenpsykiatriseen. Kokemuksesta voin sanoa että kannattaa.
Lastenpsykiatriselta saa tietoa, vinkkejä ja hyvällä tuurilla diagnoosin. Diagnoosin saatua voi hakea hoitorahaa (olisko 70 €/KK sitä saa yleensä vuoden kerraalaan, sitten uusi hakurumba).
Koulunkäynti yms. menevät paljon helpommin lapsella jolla on diagnoosi. Muutenhan lapsi on ilkeä häirikkö :(
Lääkehoitoa..annetaan tarpeen vaatiessa. On kuulemaa toimiva. Siitäkin kuulette enemmän kun laitatte homman alulle.
Tsemppiä...enpä usko että olet ilkeä äitipuoli, kun näin viitsit asioista huolehtia ;)- Äitipuoli
Poikapuolellani (10 -vuotta) todettiin keväällä tarkkaavaisuushäiriö.
Koulussa ruvettiin kiinnittämän pojan keskittymiskyvyttömyyteen ja sosiaalisten tilanteiden ongelmiin. Poika kun ei osaa puhumalla selvittää ikävää tilannetta, vaan nyrkki heilahtaa kysymättä.
Lähinnä ongelmia ilmeni koulussa ja kavereiden kanssa ollessa.
Kotona arki sujui suurinpiirtein normaalisti.
Mitä nyt poika on aika itseäinen. EI sanaa saa toistaa useinkin. Ja kaikki pyynnöt pitää toistaa monta kertaa. Ja yksi kerrallaan, jos ohjeita /pyyntöjä tulee useampi peräkkäin on edessä täysi kaaos. Poika on fiksu ja hauska, mutta ei osaa keskittyä kunnolla mihinkään.
Otimme yhteyttä perheneuvolaan, jossa asioista keskusteltiin ja pojalle tehtiin erilaisia testejä sekä tutkittiin ja poissuljettiin mahdolliset "rakenteelliset" (esim. lievä aivovamma) aiheuttajat.
Myös koko perhe sai tukea ja paljon tietoa, miten lapsen kanssa voisi toimia ja miten selvitä arjesta.
Diagnoosin saatuamme ja opettajien yms. tahojen kanssa keskusteltuamme, katsoimme parhaaksi siirtää pojan pienryhmäopetukseen (entinen tarkkis). Joka ei todellakaan tarkoita, että sinne joutuu häiriköt. Mielestämme kyseiset lapset syystä tai toisesta ovat oppimisvaikeuksissa.
Pienryhmään siirto on auttanut huomattavasti.
Poika pitää kouluun menosta ja on saanut paljon uusia kavereita. Läksyt tulee tehtyä ja todistuskin oli hyvä.
Paljon keskustelua ja paljon rakkautta, vaikka arki ei aina helppoa olisikaan ja pinna on tiukalla. Yhdessäolo non myös tärkeää.
Hakekaa apua oman kuntanne perheneuvolasta tms..
Se kannattaa. Jaksamista teille. Toivottavasti asiat järjestyy. - Saako todella?
Siis saako todella rahallista tukea adhd-lapsen kanssa vai ainoastaan silloin, jos lapsella on lääkitys (=lääkekulut). Omalla lapsellani diagnosoitiin adhd, mutta en tullut edes ajatelleeksi, että voisin hoitotukea hakea.
- Erityislasten äiti
Saako todella? kirjoitti:
Siis saako todella rahallista tukea adhd-lapsen kanssa vai ainoastaan silloin, jos lapsella on lääkitys (=lääkekulut). Omalla lapsellani diagnosoitiin adhd, mutta en tullut edes ajatelleeksi, että voisin hoitotukea hakea.
Meillä ei ole lapsilla vielä ADHD diagnoosia.
Saimme kuitenkin perushoitorahan...(meillä ei ole lääkekuluja eikä muitakaan kuluja...muuta kun että vahdimme lapsiamme enemmän kuin muut vanhemmat ja olemme totaalisen väsyneitä :)).
Vanhemmasta lapsesta lääkäri kertoi tästä rahallisesta asiasta.
Kun nuorempi oli pari vuotta jäkeen..ei kukaan puhunut mitään. Soittelin myöhemmin perään ja sain lääkärintodistuksen jolla hoitoraa sai hakea. Eli taas sama vanha juttu...saa jos osaa hakea. - Eila
Saako todella? kirjoitti:
...vaikka ei lääkekulujakaan olisi. Minäkin sain esikoisesta muistaakseni pari vuotta. En olisi itsekään tiennyt, jos ei lääkäri olisi puhunut. Siihen tarvitaan enintään 3 kk vanha lääkärintodistus - ainakin Lasten ja nuorten sairaalan lastenneurologi tiesi vallan hyvin, millainen todistus pitää kirjoittaa. Ja Kelalta saa hakemuslomakkeita. Siihen kannattaa pistää pieneltäkin tuntuvia juttuja siihen, mitä ylimääräistä kuviota lapsen kanssa tulee.
- Eila
...5-vuotisneuvolassa lääkäri pisti pojan paikallisen sairaalan lastenlääkärin juttusille. Sieltä saatiin lähete Helsinkiin silloiseen Lastenlinnaan (nykyisin Lasten ja nuorten sairaala), jossa erinäisten tutkimusten jälkeen (puhe- ja toimintaterapeutit, neuropsykologi, lääkäri ym) tehtiin tarkkaavaisuushäiriödiagnoosi. Pojalle tehtiin koulukypsyystesti, jonka perusteella hän pääsi pienluokkaan, joka osoittautui täysin oikeaksi ratkaisuksi. Älyssähän pojalla ei ole ollut koskaan vikaa, joten luokkamuoto oli kuitenkin ns. "täysiälyisten" luokka. Vain pienempi ryhmä. Lisäksi hän sai kömpelyytensä takia toimintaterapiaa, jota voidaan antaa moneennäköiseen muuhunkin juttuun. Neuropsykologi sanoi, että tämä poika tarvitsee tavallista kovemman kurin, ja olin itse samaa mieltä. Ei se tarkoita piiskaamista, hakkaamista tms vaan sitä, että tietyistä asioista on pidettävä tiukemmin kiinni kuin monen muun lapsen kanssa.
Tänä syksynä sama poika aloitti 8. luokan ja sai siirron normaaliluokkaan. Jo kuudennelta päästessään hän sai stipendin luokkansa priimuksena, ja muutenkin poika on rauhoittunut kovasti.
Siis menkää mitä pikimmin koulu- tai suoraan lastenlääkäriin. Sitä kautta voi saada lähetteen lähimmälle lastenneurologian tai -psykiatrian poliklinikalle, riippuu siitä, kummassako näitä teidän alueellanne tutkitaan. Siellä tehdään tarvittavat kartoitukset. Saatte samalla suositukset, mitä esim. terapioita kannattaisi kokeilla. - Äiti
Heissan!
Itselläni on se vaihe menossa rakkaan duracel-lapsemme kanssa, että olemme vihdoin, kauhean kädenväännön jälkeen Lastenlinnan tutkimuksissa adhd:n vuoksi.
Tapella olen lapseni puolesta saanut, jotta hään on päässyt tutkimuksiin.
Aloittakaa paikkakuntanne psykologilta.
Kerrotte hänelle epäilyksistänne ja vaaditte häntä tekemään testit lapselle.
meillä muksu kävi n. 6 kertaa psykologin luona n. tunnin kerrallaan ja sitten oli yhteenvedot jne. ja sitä myöten olemme näin pitkällä.
Se kaikki vaatii pitkää pinnaa ja kärsivällisyyttä, mutta kannattaa.
Itse olen onnellinen kun olen jaksanut tapella.
Kyllä meilläkin on ollut hetkiä jolloin en tiennyt että mitä lapsen kanssa teen ja sanoin jo laittavani lastenkotiin kun tuntui että tekee mitä vain niin kaikki menee väärin.
Mutta nyt on kiva, kun olemme saaneet hyviä neuvoja Lastenlinnasta ja itse olen tilannut aiheesta kertovia kirjoja, sekä lainannut kirjastosta.
Taistelun myötä olmme juuri saaneet myös henk.koht. avustajankin lapselle.
Jaksamista ja tsemppiä!!! - kata
arjen puörittäminen adhd lapsien kaa tarvii vahvaa ihmistä, jokainen joskus ns.väsyy mutta ensimmäinen neuvoni on jos lapsilla ei vielä ole diaknoosia, HANKKIKAA se. sen jälkeen isällä on mahis päästä erinlaisiin sopeutumis leireille jossa saa tukea ja tietoa, sen jälkeen hän saa myös hoitotukea, terapioita lapsille, kuntoutusta ja muutenkin elämä helpottuu erityislapsen kanssa mutta ilman diaknoosia mitää tukia ja ns.auttavia asioita ei tule.
korkeintaa joku sivullinen saattaa tehdä isästä ilmoituksen sossuun jollon alkaa taistelu huostaan ottoa vastaan. sinuna minä miettisin jaksatko sinä arkea heidän kanssaan, jos et nin miksi olet sen miehen kanssa? hän varmaankin kuitenkin olettaa että teistä saattaisi tulla vielä perhe. joten elä leiki toisten tunteilla, kirjoituksestasi huomasi ettet ole varma jaksatko isän kanssa jatkuvaa arki elämää.
sori suora sanaisuuteni mutta totesin vain mitä ajattelin, en halua loukata sinua. voimia teille. - äiti
Meillä on 12v. adhd -lapsi. Tutkimukset aloitettiin kun hän aloitti koulun, useat hoitojaksit ovat takana lastenpsyk. sairaalassa, useat lääkekokeilut, psykoterapiat jne..kaikki käytiin läpi, muttei mikään auttanut. Koulunkäynti oli yhtä taistelua, lapsi käskettiin laittaa laitokseen, kun sanottiin että on niin vaikea tapaus. En luovuttanut vaan taistelin lapseni oikeuksien puolesta. Nyt aloitettiin Ritalin lääkitys, jota suorastaan rukoilin lapselleni. Ja ihme tapahtui. Lapseni voi hyvin, pystyy keskittymään sekä toimimaan ikätasoisesti jälleen, ts. ongelmat katosivat kuin tuhka tuuleen.Kuusi kokonaista vuotta elämä oli yhtä taistelua ja nyt aurinko taas paistaa. Älkää luopuko toivosta! Voimia, jaksamista ja haleja teille!
- Nunnu
Sairaalan toiminta ihan kuin meillä täällä Porissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1442480Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?1971173Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131081Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi298901- 66868
- 53851
- 90850
- 46839
- 55789