ABS- valo palaa

VolvoilijaX

Käynnistettäessä ABS-valo jää palamaan, mutta kun starttaan uudelleen n. 15 sek. auton käynnissä olon jälkeen se sammuu. Missä vika. oisko joku painevika ? akku (12,7 v) ja tunnistimet (1100 ja 1200 ) mittauksessa OK ! Katsastus ja talvi painaa päälle, ois hyvä saada kuntoon. Auttakaa Volvoilijaa.

29

3924

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toinen Voilvoilija

      Mitäs OBD sanoo?

      • VolvoiliaX

        Maanantaina katsotaan vikakoodit


      • VolvoilijaX

        En saanut luettua koodeja. lukulaite ei tunnistanut autoa ? Miksiköhän ?


    • Ei selvänäkijä

      Onko kyseessä daf volvo variaattorilla vai mikä? Lisäksi jos vika selviää,ei sitä kannata kertoa tänne vihjeeksi ja avuksi muille.Sehän on kuin itseltä pois.

      • VolvoilijaX

        Tällä osastolla 700, 850 ja 900 sarjalaiset


      • Ei selvänäkijä
        VolvoilijaX kirjoitti:

        Tällä osastolla 700, 850 ja 900 sarjalaiset

        700,800 ja 900 ei tarkoita että autoissa ei olisi muka mitään eroavaisuuksia. Siksi ei kannata pantata oleellisten tietojen antamista.

        Onnea vian etsintään,eiköhän se vikakoodien lukemisen jälkeen ala selvitä,toivotaan näin.


    • volvo_puranen

      Moi lue tuo linkki siinä on korjausohjeoitaa sen vian paikallistamiseen jos niiträ vikakoodeja ei haluta ottaa autosta..Virtalukon pohjasta anturien putsailuun ja liitoksien tarkistus sekä ABS boxin liitosten putsalua kanssa..Näkemättä autoa ei voi sanoa 100% mitä pitää tehdä että se vikavalo ei pala.

      http://www.armbell.com/forum/viewtopic.php?t=2050&mforum=volvoclub

    • VolvoiliaX

      Volvo 940 turbo -98. Tänään valo syttyi ajon aikana ja testasin soratiellä löi kaikki renkaat lukkoon. Starttasin uudelleen ja valo sammui ja absit toimivat jarrutettaessa. Kävin jarrut, anturat ja sähköliitokset päivällä läpi ei mitään erikoista vikaa ...?!?!?!?

    • volvo_puranen

      Kuulen putsaa ne nopeusanturit eli 4 kpl joka pyörässä oma,kun se väli ei saa olla kovin iso siihen akselin kehään .Jos anturissa vähän likaa silloin se tieto ei kulje aina..Näissä 850 se nopeus pitää mennä yli 30km/h jolloin se vikavalo sammuu ilmeisesti se systeemi teidän autossa on eri joten siksi se automalli laitetaan tuohon aloitusviestiin

      • VolilijaX

        Tein sen homman eilen ja tänään vielä käytin toisesta Volvosta releet ei vaikutusta.


    • volvo_puranen
      • volvo_puranen

        Pistoke A3/ABS

        Koodi Selitys
        1-1-1 Ei vikaa
        1-2-1 V.etupyörän nopeudentunnistimen signaali vikaa40 km/h
        4-1-1 Vasemman etujarrun lähtösolenoidi
        4-1-2 Vasemman etujarrun tulosolenoidi
        4-1-3 Oikean etujarrun lähtösolenoidi
        4-1-4 Oikean etujarrun tulosolenoidi
        4-1-5 Rear valve open/short
        4-2-1 Takajarrujen lähtösolenoidi
        4-2-2 Takajarrujen tulosolenoidi
        4-2-3 TRACS-solenoidi
        4-2-4 TRACS-painetunnistin
        4-4-1 Ohjausyksikkö
        4-4-2 Hydrauliyksikön pumppu (alhainen paine)
        4-4-3 Hydrauliyksikön pumppu (mekaaninen tai sähkövika)
        4-4-4 Hydrauliyksikkö (käyttöjännite puuttuu)


      • VoloilijaX

        Autossani liitin sijaitsee penkkien välissä ODB 2 ????????


      • Purasen fani
        VoloilijaX kirjoitti:

        Autossani liitin sijaitsee penkkien välissä ODB 2 ????????

        Vm 98 940 ja obd2 liitin? Tuleekohan siitä liittimestä jo obd2 dataa edes abs:n osalta herää kysymys..ehkä tulee. Huollossa nyt ainakin vikakoodi asia selviää.

        Kyllähän siinä vm98 940:ssa jonkinlainen abs vikakoodilaite pitäisi olla sitähän Puranenkin on sinulle ehdottanut.

        Näissä tietyissä volvon vuosimalleissa ei tosiaan tuo obd2 liitin ole vielä ihan oikea obd2 liitin,mutta siihen voi tehdä omankin virityksen jos muu ei auta. Alla juttua siitä.

        http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=42315

        Vanhemmissakin malleissa muistaakseni vol fcr pc ohjelma on kait lukenut abs vikakoodeja,se taas tarvii johdon ja vol fcr ohjelma ja 940:ssä...en tiedä toimiiko abs:n osalta.

        Mun mielestä Puranen on taas kerran hienosti neuvonut ja luulisin että jos vikakoodin saisit selville niin homma lähtisi etenemään.
        Muutenhan tässä joutuu etenemään puhdistamalla ja mittaamalla antureilta yksikköön päin pois sulkemis periaatteella.
        Se helpottanee jo jos saisi tietää että vikaa ei ole antureissa ja niiden johdoissa eli pulssi varmasti kulkee ainakin siihen absyksikön liittimeen asti.

        Silloinhan vika voi olla siinä isossa liitimessä,abs yksikössä tai sen elektroniikassa ( Kylmäjuotos?? ) tai sen virransyötössö luulisin.
        En toiki väitä että vian haku mitenkään helppoa olisi.


      • B230FD-moottori-vm93
        Purasen fani kirjoitti:

        Vm 98 940 ja obd2 liitin? Tuleekohan siitä liittimestä jo obd2 dataa edes abs:n osalta herää kysymys..ehkä tulee. Huollossa nyt ainakin vikakoodi asia selviää.

        Kyllähän siinä vm98 940:ssa jonkinlainen abs vikakoodilaite pitäisi olla sitähän Puranenkin on sinulle ehdottanut.

        Näissä tietyissä volvon vuosimalleissa ei tosiaan tuo obd2 liitin ole vielä ihan oikea obd2 liitin,mutta siihen voi tehdä omankin virityksen jos muu ei auta. Alla juttua siitä.

        http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=42315

        Vanhemmissakin malleissa muistaakseni vol fcr pc ohjelma on kait lukenut abs vikakoodeja,se taas tarvii johdon ja vol fcr ohjelma ja 940:ssä...en tiedä toimiiko abs:n osalta.

        Mun mielestä Puranen on taas kerran hienosti neuvonut ja luulisin että jos vikakoodin saisit selville niin homma lähtisi etenemään.
        Muutenhan tässä joutuu etenemään puhdistamalla ja mittaamalla antureilta yksikköön päin pois sulkemis periaatteella.
        Se helpottanee jo jos saisi tietää että vikaa ei ole antureissa ja niiden johdoissa eli pulssi varmasti kulkee ainakin siihen absyksikön liittimeen asti.

        Silloinhan vika voi olla siinä isossa liitimessä,abs yksikössä tai sen elektroniikassa ( Kylmäjuotos?? ) tai sen virransyötössö luulisin.
        En toiki väitä että vian haku mitenkään helppoa olisi.

        Minulla on ihan perusmallin 945, vm. 1993. Ostin sen maaliskuussa 2002.

        Aloittajan ongelmasta:
        Mitä sanoisit neuvona kaverille, auttaisiko vaihtaa mittaritaulun takana oleva ohueeseen muovikalvoon leivottu ns. pohjalevy, ruotsiksi ledningsplatta ?
        Minulla oli ongelmia auton latauksessa. Hiilten vaihto laturiin ei kunnolla auttanut. Lisäksi oli ongelmia ABS:n merkkivalon kanssa talvisin. Toisen etupyörän anturi oli vaihdettu vuosia aikaisemmin, eli yli 10 v sitten kesällä.
        Kun ostin auton, niin siinä oli ABS-ongelma (merkkivalo paloi usein).
        Muutama vuosi sen jälkeen ABS ongelma tuli usein talvella, ja joskus hävisi. Eikä kesällä koskaan enää ollut ongelmia.

        Jouduin vaihtamaan tuon mittaritaulun alla olevan pohjalevyn. Se on jonkinlainen jakokeskus sähköihin. Nyt ei ole sen vaihdon jälkeen (n. 4 v sitten vaihdoin) ollut enää talvellakaan ABS-merkkivalon kanssa ongelmia ja akkukin on latautunut tarpeeksi. Vaikuttaakohan tuo muovinen levy, jossa on päälle leivottuna jotain kuparisia johtimia, myös ABS:ään ? Vai oliko sattumaa, että vika hävisi myös ABS:stä?


      • VolvoilijaX

        Rakentelen "Testerin" tässä joku päivä katsotaan sitten missä mennään. Jälleen vika valo syttyy kun auto on seissyt muutaman tunnin ja kun käynnistää uudelleen (ilman ajamista) niin valo ei enään jää palamaan.


    • VolvoilijaX

      Anteeksi tätä jaarittelua, mutta valusin vielä varmistaa ettei koko auto kärähdä.

      Auto on 940 2,3 bensa turbo -98.

      Tällöinhän ABS pinni on siis 12 ja koodit haetaan kuten vanhemmissa vuosimalleissa, joissa toisenlainen "töpseli" on konehuoneen puolella.

    • volvo_puranen

      Tuota vie sellaiseen paikkaa jossa voi lukea teidän auton vikakoodit kun kaikki lukijat ei seurustelee tuon Volvon systeemin kanssa..Olet tarkistanut ne latauset että se on kunnossa eli 14.4 v on kun kaikki sähkökuluttavat laitteen pois päältä ja kierroksia koneessa yli 2000 ja akku on hyvä sitteen myös.Yli yön odota ja mittaa jännite kone ei käy huono 11.8v hyvä 12,7-12,8v.
      Oletko testannut se ABS pumpun relee kun ajoittainen vika sekin kannataa tarkistaa.
      Tuossa on hyvä' linkki siinä on kaikki ei muuta kuin lukemaan.
      http://www.volvolandia.com/areena/index.php?topic=974.0

    • VolvoilijaX

      Sain testerin tehtyä, mutta Purasen viesti pani vielä miettimään kun ei itse ole nähnyt laitteen toimivan. Jos jotain kärähtää niin siinä sitä ollaan ...Mietin vielä yön yli.

      Kiitos kuitenkin neuvoista !!!!

      Ilmoittelen tänne kun koodit löytyy tai Vika selviää.

    • Ei selvänäkijä

      Ei siinä mitään kärähdä kunhan olet huolellinen......!

      http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=98903

      Tuossa kaveri on tehnyt hieman monipuolisemman lukijan ,mutta idea on sama.
      Juttu vaan on vieraan vallan kielellä :)

      Toivottavasti saat vian selville.

    • VolvoilijaX

      No niin ! Vikakoodit tuli luettua omalla testerillä. 151 ja 231 kumpikin viittaa vasempaan etupyörään. Itse anturi oli mielestäni ehjä.. antoi vastusta n.1200 ohmia. pitää pyörittää vielä sitä rengasta jos sieltä pitää tulla pieni jännite. Nyt
      tietää mistä aloittaa etsintä.

      Palataan asiaan kun saan (toivottavasti) vian korjattua.

      Asiantuntijoiden kanssa on helppo toimia !!!!

      • VolvoilijaX

        Mittasin anturan rikkinäisessä Volvossa Huom! 2000 Kohmin mittausalueella tulos 1350 eli tarkoittaako se 1350000 ohmia ja rengasta pyöritettäessä ei juuri mitään jännitettä näytti jotain 2, 2 - 2,7 v

        ja Pihassa seisovassa vanhassa Volvossa (ABS toimii) Huom ! ohmi alueella n.1200 ja jännite nousi renkaan pyöritysnopeuden mukaan ja pysähdyksissä 0.

        Taitaa olla selvä anturi vika.(Näikö vähällä tässä päästiin).

        3 korjaamoa jonne soitin tänään ilmoittivat (pikku kakisteluiden jälkeen), etteivät pysty selvittämään vikakoodeja

        Oulussa taitaa olla Wetteri ainoa paikka missä koodit olisi saanut luettua (70 e).

        Kiitos kaikille apua/neuvoa antaneille....(seuraavaa vikaa odotellessa ....)

        VolvoilijaX jo 25 v (142 vm.67, 242 L vm.78, 242 vm.75, (1 viikko talbot Horison) 740 GLE vm.88, 940 GLE vm.92 ja 940 Classic vm.98 ....yht n. 850 000 km ja autojen yhteis hinta n. 15600 e ei paha vaikka vähän reippaammin bensa maistuukin. Ja korjaamo palveluita käytin viimeksi vuonna 1991.

        Aja Millä ajat ja Volvolla loput ...


    • 940----

      Tärkeintä lienee saada selville että onko vika tosiaan anturissa vai eikö anturi saa hammaskehältä pulssia.
      Jos anturi on ehjä niin pulssin puttuminen tai heikous voi tosiaan johtua likaisesta / vaurioituneesta hammaskehästä tai suuresta ilmaraosta anturin ja hammaskehän välissä.
      Imeisesti tämänkin voi testata yleismittarilla ja pyörää pyörittämällä.
      Tarkistaisin vielä sen hammaskehän ja anturin puhtauden ja ilmaraon.

      • Volvoapua

        Täällä sama ongelma !

        Irroitin anturan viime viikolla meni irotettaessa kappaleiksi, koska oli erittäin tiukassa. Reikään jäi kuparinen holkki ja vielä kirkas putki tai pelti. Kuuluuko sinne jäädä tuota kirkasta osaa kun uusi ei mene oikein paikoillleen


    • volvo_puranen
      • Volvoapua

        ON ! kyllä tuo kirkas kuori taitaa olla vanhasta anturasta ja joutaa ottaa pois?
        tosin sekin on otettava väkisellä irti.

        Ilmankos ei tuo uusi sinne mahdu


      • Volvoilijax
        Volvoapua kirjoitti:

        ON ! kyllä tuo kirkas kuori taitaa olla vanhasta anturasta ja joutaa ottaa pois?
        tosin sekin on otettava väkisellä irti.

        Ilmankos ei tuo uusi sinne mahdu

        Kyllä vaihdoin äsken vasemman puolen ABS anturin ja vikavalo lakkasi palamasta.

        Tuo omatekoinen testeri oli hyvä vinkki.

        Kiitos kaikille osallistuneille.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      140
      5993
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3645
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1935
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1929
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      25
      1748
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      75
      1601
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      16
      1522
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1418
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1416
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      24
      1327
    Aihe