Käynnistettäessä ABS-valo jää palamaan, mutta kun starttaan uudelleen n. 15 sek. auton käynnissä olon jälkeen se sammuu. Missä vika. oisko joku painevika ? akku (12,7 v) ja tunnistimet (1100 ja 1200 ) mittauksessa OK ! Katsastus ja talvi painaa päälle, ois hyvä saada kuntoon. Auttakaa Volvoilijaa.
ABS- valo palaa
29
4506
Vastaukset
- toinen Voilvoilija
Mitäs OBD sanoo?
- VolvoiliaX
Maanantaina katsotaan vikakoodit
- VolvoilijaX
En saanut luettua koodeja. lukulaite ei tunnistanut autoa ? Miksiköhän ?
- Ei selvänäkijä
Onko kyseessä daf volvo variaattorilla vai mikä? Lisäksi jos vika selviää,ei sitä kannata kertoa tänne vihjeeksi ja avuksi muille.Sehän on kuin itseltä pois.
- VolvoilijaX
Tällä osastolla 700, 850 ja 900 sarjalaiset
- Ei selvänäkijä
VolvoilijaX kirjoitti:
Tällä osastolla 700, 850 ja 900 sarjalaiset
700,800 ja 900 ei tarkoita että autoissa ei olisi muka mitään eroavaisuuksia. Siksi ei kannata pantata oleellisten tietojen antamista.
Onnea vian etsintään,eiköhän se vikakoodien lukemisen jälkeen ala selvitä,toivotaan näin.
- volvo_puranen
Moi lue tuo linkki siinä on korjausohjeoitaa sen vian paikallistamiseen jos niiträ vikakoodeja ei haluta ottaa autosta..Virtalukon pohjasta anturien putsailuun ja liitoksien tarkistus sekä ABS boxin liitosten putsalua kanssa..Näkemättä autoa ei voi sanoa 100% mitä pitää tehdä että se vikavalo ei pala.
http://www.armbell.com/forum/viewtopic.php?t=2050&mforum=volvoclub - VolvoiliaX
Volvo 940 turbo -98. Tänään valo syttyi ajon aikana ja testasin soratiellä löi kaikki renkaat lukkoon. Starttasin uudelleen ja valo sammui ja absit toimivat jarrutettaessa. Kävin jarrut, anturat ja sähköliitokset päivällä läpi ei mitään erikoista vikaa ...?!?!?!?
- volvo_puranen
Kuulen putsaa ne nopeusanturit eli 4 kpl joka pyörässä oma,kun se väli ei saa olla kovin iso siihen akselin kehään .Jos anturissa vähän likaa silloin se tieto ei kulje aina..Näissä 850 se nopeus pitää mennä yli 30km/h jolloin se vikavalo sammuu ilmeisesti se systeemi teidän autossa on eri joten siksi se automalli laitetaan tuohon aloitusviestiin
- VolilijaX
Tein sen homman eilen ja tänään vielä käytin toisesta Volvosta releet ei vaikutusta.
- volvo_puranen
Otappa ne vikakoodit sitten sieltä konehuoneesta tuossa ohjeet.
http://www.netti.fi/~ryydis/volvosivu.php#LH_2.4_koodit- volvo_puranen
Pistoke A3/ABS
Koodi Selitys
1-1-1 Ei vikaa
1-2-1 V.etupyörän nopeudentunnistimen signaali vikaa40 km/h
4-1-1 Vasemman etujarrun lähtösolenoidi
4-1-2 Vasemman etujarrun tulosolenoidi
4-1-3 Oikean etujarrun lähtösolenoidi
4-1-4 Oikean etujarrun tulosolenoidi
4-1-5 Rear valve open/short
4-2-1 Takajarrujen lähtösolenoidi
4-2-2 Takajarrujen tulosolenoidi
4-2-3 TRACS-solenoidi
4-2-4 TRACS-painetunnistin
4-4-1 Ohjausyksikkö
4-4-2 Hydrauliyksikön pumppu (alhainen paine)
4-4-3 Hydrauliyksikön pumppu (mekaaninen tai sähkövika)
4-4-4 Hydrauliyksikkö (käyttöjännite puuttuu) - VoloilijaX
Autossani liitin sijaitsee penkkien välissä ODB 2 ????????
- Purasen fani
VoloilijaX kirjoitti:
Autossani liitin sijaitsee penkkien välissä ODB 2 ????????
Vm 98 940 ja obd2 liitin? Tuleekohan siitä liittimestä jo obd2 dataa edes abs:n osalta herää kysymys..ehkä tulee. Huollossa nyt ainakin vikakoodi asia selviää.
Kyllähän siinä vm98 940:ssa jonkinlainen abs vikakoodilaite pitäisi olla sitähän Puranenkin on sinulle ehdottanut.
Näissä tietyissä volvon vuosimalleissa ei tosiaan tuo obd2 liitin ole vielä ihan oikea obd2 liitin,mutta siihen voi tehdä omankin virityksen jos muu ei auta. Alla juttua siitä.
http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=42315
Vanhemmissakin malleissa muistaakseni vol fcr pc ohjelma on kait lukenut abs vikakoodeja,se taas tarvii johdon ja vol fcr ohjelma ja 940:ssä...en tiedä toimiiko abs:n osalta.
Mun mielestä Puranen on taas kerran hienosti neuvonut ja luulisin että jos vikakoodin saisit selville niin homma lähtisi etenemään.
Muutenhan tässä joutuu etenemään puhdistamalla ja mittaamalla antureilta yksikköön päin pois sulkemis periaatteella.
Se helpottanee jo jos saisi tietää että vikaa ei ole antureissa ja niiden johdoissa eli pulssi varmasti kulkee ainakin siihen absyksikön liittimeen asti.
Silloinhan vika voi olla siinä isossa liitimessä,abs yksikössä tai sen elektroniikassa ( Kylmäjuotos?? ) tai sen virransyötössö luulisin.
En toiki väitä että vian haku mitenkään helppoa olisi. - B230FD-moottori-vm93
Purasen fani kirjoitti:
Vm 98 940 ja obd2 liitin? Tuleekohan siitä liittimestä jo obd2 dataa edes abs:n osalta herää kysymys..ehkä tulee. Huollossa nyt ainakin vikakoodi asia selviää.
Kyllähän siinä vm98 940:ssa jonkinlainen abs vikakoodilaite pitäisi olla sitähän Puranenkin on sinulle ehdottanut.
Näissä tietyissä volvon vuosimalleissa ei tosiaan tuo obd2 liitin ole vielä ihan oikea obd2 liitin,mutta siihen voi tehdä omankin virityksen jos muu ei auta. Alla juttua siitä.
http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=42315
Vanhemmissakin malleissa muistaakseni vol fcr pc ohjelma on kait lukenut abs vikakoodeja,se taas tarvii johdon ja vol fcr ohjelma ja 940:ssä...en tiedä toimiiko abs:n osalta.
Mun mielestä Puranen on taas kerran hienosti neuvonut ja luulisin että jos vikakoodin saisit selville niin homma lähtisi etenemään.
Muutenhan tässä joutuu etenemään puhdistamalla ja mittaamalla antureilta yksikköön päin pois sulkemis periaatteella.
Se helpottanee jo jos saisi tietää että vikaa ei ole antureissa ja niiden johdoissa eli pulssi varmasti kulkee ainakin siihen absyksikön liittimeen asti.
Silloinhan vika voi olla siinä isossa liitimessä,abs yksikössä tai sen elektroniikassa ( Kylmäjuotos?? ) tai sen virransyötössö luulisin.
En toiki väitä että vian haku mitenkään helppoa olisi.Minulla on ihan perusmallin 945, vm. 1993. Ostin sen maaliskuussa 2002.
Aloittajan ongelmasta:
Mitä sanoisit neuvona kaverille, auttaisiko vaihtaa mittaritaulun takana oleva ohueeseen muovikalvoon leivottu ns. pohjalevy, ruotsiksi ledningsplatta ?
Minulla oli ongelmia auton latauksessa. Hiilten vaihto laturiin ei kunnolla auttanut. Lisäksi oli ongelmia ABS:n merkkivalon kanssa talvisin. Toisen etupyörän anturi oli vaihdettu vuosia aikaisemmin, eli yli 10 v sitten kesällä.
Kun ostin auton, niin siinä oli ABS-ongelma (merkkivalo paloi usein).
Muutama vuosi sen jälkeen ABS ongelma tuli usein talvella, ja joskus hävisi. Eikä kesällä koskaan enää ollut ongelmia.
Jouduin vaihtamaan tuon mittaritaulun alla olevan pohjalevyn. Se on jonkinlainen jakokeskus sähköihin. Nyt ei ole sen vaihdon jälkeen (n. 4 v sitten vaihdoin) ollut enää talvellakaan ABS-merkkivalon kanssa ongelmia ja akkukin on latautunut tarpeeksi. Vaikuttaakohan tuo muovinen levy, jossa on päälle leivottuna jotain kuparisia johtimia, myös ABS:ään ? Vai oliko sattumaa, että vika hävisi myös ABS:stä?
- VolvoilijaX
Rakentelen "Testerin" tässä joku päivä katsotaan sitten missä mennään. Jälleen vika valo syttyy kun auto on seissyt muutaman tunnin ja kun käynnistää uudelleen (ilman ajamista) niin valo ei enään jää palamaan.
- VolvoilijaX
Anteeksi tätä jaarittelua, mutta valusin vielä varmistaa ettei koko auto kärähdä.
Auto on 940 2,3 bensa turbo -98.
Tällöinhän ABS pinni on siis 12 ja koodit haetaan kuten vanhemmissa vuosimalleissa, joissa toisenlainen "töpseli" on konehuoneen puolella. - volvo_puranen
Tuota vie sellaiseen paikkaa jossa voi lukea teidän auton vikakoodit kun kaikki lukijat ei seurustelee tuon Volvon systeemin kanssa..Olet tarkistanut ne latauset että se on kunnossa eli 14.4 v on kun kaikki sähkökuluttavat laitteen pois päältä ja kierroksia koneessa yli 2000 ja akku on hyvä sitteen myös.Yli yön odota ja mittaa jännite kone ei käy huono 11.8v hyvä 12,7-12,8v.
Oletko testannut se ABS pumpun relee kun ajoittainen vika sekin kannataa tarkistaa.
Tuossa on hyvä' linkki siinä on kaikki ei muuta kuin lukemaan.
http://www.volvolandia.com/areena/index.php?topic=974.0 - VolvoilijaX
Sain testerin tehtyä, mutta Purasen viesti pani vielä miettimään kun ei itse ole nähnyt laitteen toimivan. Jos jotain kärähtää niin siinä sitä ollaan ...Mietin vielä yön yli.
Kiitos kuitenkin neuvoista !!!!
Ilmoittelen tänne kun koodit löytyy tai Vika selviää. - Ei selvänäkijä
Ei siinä mitään kärähdä kunhan olet huolellinen......!
http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=98903
Tuossa kaveri on tehnyt hieman monipuolisemman lukijan ,mutta idea on sama.
Juttu vaan on vieraan vallan kielellä :)
Toivottavasti saat vian selville. - VolvoilijaX
No niin ! Vikakoodit tuli luettua omalla testerillä. 151 ja 231 kumpikin viittaa vasempaan etupyörään. Itse anturi oli mielestäni ehjä.. antoi vastusta n.1200 ohmia. pitää pyörittää vielä sitä rengasta jos sieltä pitää tulla pieni jännite. Nyt
tietää mistä aloittaa etsintä.
Palataan asiaan kun saan (toivottavasti) vian korjattua.
Asiantuntijoiden kanssa on helppo toimia !!!!- VolvoilijaX
Mittasin anturan rikkinäisessä Volvossa Huom! 2000 Kohmin mittausalueella tulos 1350 eli tarkoittaako se 1350000 ohmia ja rengasta pyöritettäessä ei juuri mitään jännitettä näytti jotain 2, 2 - 2,7 v
ja Pihassa seisovassa vanhassa Volvossa (ABS toimii) Huom ! ohmi alueella n.1200 ja jännite nousi renkaan pyöritysnopeuden mukaan ja pysähdyksissä 0.
Taitaa olla selvä anturi vika.(Näikö vähällä tässä päästiin).
3 korjaamoa jonne soitin tänään ilmoittivat (pikku kakisteluiden jälkeen), etteivät pysty selvittämään vikakoodeja
Oulussa taitaa olla Wetteri ainoa paikka missä koodit olisi saanut luettua (70 e).
Kiitos kaikille apua/neuvoa antaneille....(seuraavaa vikaa odotellessa ....)
VolvoilijaX jo 25 v (142 vm.67, 242 L vm.78, 242 vm.75, (1 viikko talbot Horison) 740 GLE vm.88, 940 GLE vm.92 ja 940 Classic vm.98 ....yht n. 850 000 km ja autojen yhteis hinta n. 15600 e ei paha vaikka vähän reippaammin bensa maistuukin. Ja korjaamo palveluita käytin viimeksi vuonna 1991.
Aja Millä ajat ja Volvolla loput ...
- 940----
Tärkeintä lienee saada selville että onko vika tosiaan anturissa vai eikö anturi saa hammaskehältä pulssia.
Jos anturi on ehjä niin pulssin puttuminen tai heikous voi tosiaan johtua likaisesta / vaurioituneesta hammaskehästä tai suuresta ilmaraosta anturin ja hammaskehän välissä.
Imeisesti tämänkin voi testata yleismittarilla ja pyörää pyörittämällä.
Tarkistaisin vielä sen hammaskehän ja anturin puhtauden ja ilmaraon.- Volvoapua
Täällä sama ongelma !
Irroitin anturan viime viikolla meni irotettaessa kappaleiksi, koska oli erittäin tiukassa. Reikään jäi kuparinen holkki ja vielä kirkas putki tai pelti. Kuuluuko sinne jäädä tuota kirkasta osaa kun uusi ei mene oikein paikoillleen
- volvo_puranen
Tuota jos vaikkaa putsaat sen reiän puhtaaksi ja sivelet sitä vaseliinia että seuravaava irroitus on helpompi.Onko teillä tälläinen se anturi
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Jarrujarjestelma/Jarrujen-ohjaus/ABS-tunnistin/ABS-ANTURI-VOLVO-65613/- Volvoapua
ON ! kyllä tuo kirkas kuori taitaa olla vanhasta anturasta ja joutaa ottaa pois?
tosin sekin on otettava väkisellä irti.
Ilmankos ei tuo uusi sinne mahdu - Volvoilijax
Volvoapua kirjoitti:
ON ! kyllä tuo kirkas kuori taitaa olla vanhasta anturasta ja joutaa ottaa pois?
tosin sekin on otettava väkisellä irti.
Ilmankos ei tuo uusi sinne mahduKyllä vaihdoin äsken vasemman puolen ABS anturin ja vikavalo lakkasi palamasta.
Tuo omatekoinen testeri oli hyvä vinkki.
Kiitos kaikille osallistuneille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miten voit manipuloida katsojalukuja?
Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj212247- 701136
- 107990
Nainen sä olet
arvokas muista se. Yritän pitää pienen kontaktin yllä vaikka turhaahan tämä on. Toivottavasti joulu meni hyvin ja otat r72979- 46966
Jos olisin
Ollut ns. pelimies olisin myös käyttänyt tilaisuutta hyväksi. Välillä vain tuntuu että olisit itse nimenomaan halunnut p55927KRP alkaa tutkia Ulvilan murhaa
Jokohan nyt löydetään riittävä näyttö Annelin tuomitsemiseen miehensä murhasta tai taposta.12891Luotathan?
Muistan kun olit vihainen minulle. Niin järkyttävän söpönä ja silti niin vastustamattoman ihanana en ole ikinä ketään na31890Minun on niin vaikeaa uskoa, että
todella kaipaisit minua. Pelkään vieläkin, että minua kusetetaan.55888Voi kun pian voisi varmuudella sanoa
mitä tämä on. Suuri, suuri rakkaustarina vai pelkästään pitkä ja kipeä oppitunti. :(47820