Pakkohoidosta

ex-potilas

Kuulin että jos joutuu pakkohoitoon pitää olla mielisairaus. Mutta minä olen ollut pakkohoidossa ja minulla ei ole ollut mitään mielisairautta. Miten tämä on mahdollista? Pakkohoitooni sisältyi pakkolääkitys ja niistä minulle tuli älyttömän huono olo. Kun olin ollut melkein 2kk hoidossa en kestänyt enään itkin ja itkin. Halusin vain päästä sieltä pois. Ja kun puhuin että minulle tulee huono-olo osastolla he kommentoivat tähän että se johtuu siitä kun olen enemmän itseni kanssa(?). Tunsin kokevani paljon vääryyttä. Sanotaan vaikka esimerkkinä tämä tapaus: Sain semmoisen kohtauksen että en pystynyt liikkumaan.. tämän perusteellä minut laitettiin pieneen kopperoon ja myöhemmin selvisi että tämä johtui lääkkeistä. Lääkkeeni vaihdettiin. Muuten koko hoidon aikana minulle ei olisi kerrottu mitä lääkkeitä minulle syötetään, kunnes vaatimalla vaadin niin sitten he lupasivat kertoa (ja kertoivat). Erityisesti kamalalta tuntui yksityisyyden menettäminen. Oli kamalaa käydä suihkussa kun toinen katsoi vieressä (minulle oli). Kun lopulta pääsin pois, olin kamalan järkyttynyt ja siitä jäi pelkoja (mitä on vielläkin). Soin lääkkeitä vähän aikaa kun minulle uskoteltiin etten pärjäisi ilman niitä. Mutta olin niin sekava että minulle tapahtui onnettomuuksia ja lopetin lääkkeet. Olen ollut yli vuoden ilman minkäänlaisia lääkkeitä ja enpä ole mitään itselleni tehnyt. Jouduin muuten osastolle yliannostuksen takia. Minulla oli ollut alkoholinen viikonloppu ja olin ottanut lääkkeitä (itse en kyllä muista tästä mitään).. Ja en ole koskaan halunnut kuolla. Mokasin pahasti mutta pitääkö sen takia aiheuttaa elinikäisiä traumoja.

149

13504

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 555

      Minäkin jouduin vastointahtoisesti pakkohoitoon. Ei oltu diagnosoitu minkäänlaista mielisairautta ja pakotettiin silti syömään lääkkeitä. Mullekin tuli niistä tosi huono olo. Kärsin edelleen niistä traumoista joita pakkohoito minulle aiheutti. Olisin halunnut haastaa minut lähettäneen lääkärin oikeuteen asiasta, mutta pelkäsin niin paljon että joudun uudestaan sinne etten uskaltanut. Pakkohoito oli minulle täysin tarpeetonta, itseasiassa myöhemmän diagnoosini perusteella jopa erittäin vahingollista. Ilmeisesti lääkärit ovat nähneet niin paljon psykoosipotilaita, etteivät osaa erottaa täysin muista oireista kärsivää potilasta sellaisesta. Sellaisen potilaan lähettäminen pakkohoitoon joka ei sitä tarvitse voi olla hyvin hyvin vahingollista tälle potilaalle. Olen todella pahoillani että sinullekin on näin päässyt käymään. Nykymaailmassa edes lääkäriin ei voi enää luottaa.

      • ex-potilas

        Pelkään itse hullun lailla mennä lääkäriin. Tai kyllä minä nyt "tiedän" että ei se lääkäri minua pakkohoitoon pistä, mutta aloin vain pelkäämään lääkäreitä/hoitajia. Mutta jos nyt joku vaikka puukottaa minua niin kyllä se on pakko mennä lääkäriin. Vaikka tossa "puukottamisessa" pelkään enemmän sitä lääkärin tapaamista.


      • Peakfeller

        Mull niin paskasti asiat kaiken jälkeen mitä tekivät mull. Menin terveysasemalle hakemaan lääkkeitä juttelin lääkärin kans ei antanut niitä jäin sinne kyselee syytä vahtimestari tuli soitti poliisit tulivat hakema mut putka sieltä 4poliisiä saattoi käsiraudoiss hesperian suljetulle lepositeisiin 2päivää ilman mitään 0ntoi vaa lääkettä. pääsin irti niistä huoneeseen siel 2viikkoa sitt taas putkaan sinne tuli konsultti ja lääkäri ketä laittoi siteisiin kiinni näytti paperi miss muka vapautus takana luki eto etten tekis juttua asiasta.
        konsultti ja se lääkäri saattoi mut takasin hesperiaan pyysin toista hoitaja kaikki meni huoneisiin että ketä ei saisi kontaktia laittoi mut takas siteisiin päiväks kärsimään ilman lapsiani ilman mitään. saavat kärsiä itse tästä kostan jumalan kanss heill kaikille! onko tämä sitä tasa-arvoa ja suomalaisuutta?? paska koko maa inhoan sitä!


      • vampyr
        Peakfeller kirjoitti:

        Mull niin paskasti asiat kaiken jälkeen mitä tekivät mull. Menin terveysasemalle hakemaan lääkkeitä juttelin lääkärin kans ei antanut niitä jäin sinne kyselee syytä vahtimestari tuli soitti poliisit tulivat hakema mut putka sieltä 4poliisiä saattoi käsiraudoiss hesperian suljetulle lepositeisiin 2päivää ilman mitään 0ntoi vaa lääkettä. pääsin irti niistä huoneeseen siel 2viikkoa sitt taas putkaan sinne tuli konsultti ja lääkäri ketä laittoi siteisiin kiinni näytti paperi miss muka vapautus takana luki eto etten tekis juttua asiasta.
        konsultti ja se lääkäri saattoi mut takasin hesperiaan pyysin toista hoitaja kaikki meni huoneisiin että ketä ei saisi kontaktia laittoi mut takas siteisiin päiväks kärsimään ilman lapsiani ilman mitään. saavat kärsiä itse tästä kostan jumalan kanss heill kaikille! onko tämä sitä tasa-arvoa ja suomalaisuutta?? paska koko maa inhoan sitä!

        Puhut asiaa, suomi on todella perseestä. Täs yx toinen hyvä tapaus. 19-vuotias nuori mies soittaa hädissään, että mitä teen kun en käy ammattikoulua ne laittaa mut nuorisopsykiatrian osastolle. Vastasin, että lähe litomaan sieltä (nuorisokoti)tuohan on ihan hullua et tollasella perusteella ihminen "vangitaan" ja sit pumpataan lääkettä täyteen. HYI HELVETTI!!


      • Vinkkaaja.
        vampyr kirjoitti:

        Puhut asiaa, suomi on todella perseestä. Täs yx toinen hyvä tapaus. 19-vuotias nuori mies soittaa hädissään, että mitä teen kun en käy ammattikoulua ne laittaa mut nuorisopsykiatrian osastolle. Vastasin, että lähe litomaan sieltä (nuorisokoti)tuohan on ihan hullua et tollasella perusteella ihminen "vangitaan" ja sit pumpataan lääkettä täyteen. HYI HELVETTI!!

        Kannattaisiko mennä ammattikouluun?


      • Poika 19v.

        Enpä ole itse joutunut pakkohoitoon mutta yläasteella luokanvalvoja ja terapeutti oli ehdottanut äidilleni, että minut vietäisiin suljettuun osastoon, koska olin niin ujo, apaattinen eikä minulla ollut ketään kavereita ja en ollut aktiivinen tunneilla.
        Onneks äitini ei suostunut. Muuten olisin joutunu vastoin tahtoani hoitoon.


      • aggagagsdkdykf

        Siis pakkohoitoon voidaan viedä henkilö joka on joko itselleen tai ympäristölle vaaraksi.


      • Ei tarvitse
        aggagagsdkdykf kirjoitti:

        Siis pakkohoitoon voidaan viedä henkilö joka on joko itselleen tai ympäristölle vaaraksi.

        olla mitään objektiivista näyttöä vaarallisuudesta joten sinne viedään täysin vaarattomia ja syyttömiä ihmisiä.

        Lukkojen taakse voidaan laittaa myös jos väitetty fiktiivinen mielisairaus pahenisi ilman hoitoa. Kukaan ei kuitenkaan ole pystynyt osoittamaan minkään mielisairauden olemassaoloa koskaan.


      • lukutoukkala
        aggagagsdkdykf kirjoitti:

        Siis pakkohoitoon voidaan viedä henkilö joka on joko itselleen tai ympäristölle vaaraksi.

        "ympäristölle vaarallisuus" voidaan tulkita myös sellaiseksi että aiheuttaa taloudellista vahinkoa


      • voi se laittaa...
        ex-potilas kirjoitti:

        Pelkään itse hullun lailla mennä lääkäriin. Tai kyllä minä nyt "tiedän" että ei se lääkäri minua pakkohoitoon pistä, mutta aloin vain pelkäämään lääkäreitä/hoitajia. Mutta jos nyt joku vaikka puukottaa minua niin kyllä se on pakko mennä lääkäriin. Vaikka tossa "puukottamisessa" pelkään enemmän sitä lääkärin tapaamista.

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/8309512#comment-52275412

        pahempia huumeita ne siellä 'hoidossa' antavat potilailleen-
        niihin MÖMMÖIHIN KUOLEE IHAN OIKEASTI ja MONIA!!!

        Lue:
        PSYKIATRIA ON keino kontrolloida ja tuhota vastustajat- tämähän on jo nähty EU:n edeltäjien Neuvostoliiton ja natsi-Saksan aikana:

        luepa tuosta:
        - Psykiatrian resepti väkivaltaan:

        http://www.youtube.com/watch?v=6Z-9aYvTtIw&feature=channel
        http://www.youtube.com/watch?v=XWLU76o5rEI

        RULLAA ALAS:
        http://www.nogw.com/shadow.html

        Taustat:
        CCHR ORG
        http://www.cchr.org/

        SNTP NET
        http://www.sntp.net/


      • Vanhempi ihminen

        Kaipa teille joku diagnoosi annettiin?

        Onko valitettu/kanneltu läänihaliitukseen/AVI-keskukseen/Hallinto-oikeuteen?


      • minutkin
        aggagagsdkdykf kirjoitti:

        Siis pakkohoitoon voidaan viedä henkilö joka on joko itselleen tai ympäristölle vaaraksi.

        Minutkin on viety vastentahtoisesti suljetulle, vaikken ollut ympäristölle tai itselleni vaaraksi. Heitin pari tavaraa seinään ja naapuri oli kuullut ja ilmoittanut isälleni, joka sitten äitini kanssa soitti minulle ambulanssin. Isäni sanoi ambulanssi tyypeille, että olen itsetuhoinen, vaikken sitä ollut...
        Olen sairaala kammoinen ja psykiatriset/suljetut ja "hullut" pelottavat minua, eli se yksi yö oli minulle painajainen siellä.


      • fghiuy

        Psykiatrian tarkoitus on kontrolloida ihmisiä, kuten tuosta tilanteeesta huomaa.


    • pohdiskelija

      Pakkohoidolle pitää/pitäisi olla tiukat perusteet, kuten että ihminen on vaaraksi itselleen tai muille. Jos nämä kriteerit eivät täyty, mielestäni pakkohoito on aiheeton.

      Minuakin ihmetyttää se, että sairaalassa pitää myöntää olevansa sairaampi kuin mitä on. Esim. jos ihminen kärsii vain masennuksesta, miksi hänen pitäisi myöntää olevansa myös psykoottinen? Sairaalassa jokaisesta potilaasta tehdään vähintään psykoottisia, enkä ymmärrä että mihin se oikein perustuu. Masentuneella voi olla itsemurha-ajatuksia (ehkä jopa enemmän kuin psykoottisella tai skitsofreenikolla). Miksi siis itsemurhan ajatteleminen olisi merkki psykoottisuudesta? Masennukseenhan KUULUU mm. itsemurha-ajatukset. Ne eivät siis ole merkki psykoottisuudesta tms.

      Voihan tietysti olla niin, että on ihmisiä, jotka ovat selvästi sairaita, mutta eivät vain myönnä sitä. MUTTA, uskon tällaisten henkilöiden kuuluvan vähemmistöön. Ainakin lukion kirjasarjassa Psykologian perusteet on annettu ymmärtää, että SUBJEKTIIVINEN KÄRSIMYS on tärkein psyykkisten häiriöiden kriteeri. Sen puuttuminen (sairauden tunnon puuttuminen) on kiistanalainen, koska periaatteessa ihmisen PITÄISI TUNTEA OLEVANSA SAIRAS. Eikö sellaisen ihmisen hoitaminenkin -jolta puuttuu sairauden tunto- ole aika vaikeaa?

      Minullakin on todella huonoja kokemuksia suljetulta osastolta. Koin aika paljon samoja asioita kuin sinäkin. Varsinkin vahvojen, vaarallisten/haitallisten lääkkeiden syönti tuntuu kyllä erittäin kyseenalaiselta. Erityisesti silloin, jos esim. psykoosilääkkeitä EI TARVITTAISI! On se kumma, kun ihmisestä (ei toki aina) tehdään sairaampi kuin mitä hän on. Sitä kautta hänelle syötetään TURHIA JA HUONOJA lääkkeitä.

      En myöskään ymmärrä sitä, miksi potilaan oikeuksia pitää jatkuvasti rikkoa. Kaikilla potilailla on OIKEUS TIETÄÄ KAIKKI ASIAT LÄÄKKEISTÄÄN JA NÄHDÄ KAIKKI HÄNESTÄ KIRJOITETUT PAPERIT. Potilaan kanssa pitäisi myös NEUVOTELLA, eli KYSYÄ MYÖS HÄNEN LUPAANSA/MIELIPIDETTÄÄN HOITOON LIITTYVISSÄ ASIOISSA AINA KUN MAHDOLLISTA. Ei siis niin, että lääkäri yksin määrää ja päättää mitä lääkkeitä potilaalle/potilaille annetaan.

      Oletkohan saanut klorpromania? Se on lääke, josta ei tunnu potilaille olevan mitään hyötyä. Sairaalan henkilökunta tuntuu olevan ainoita, jotka siitä hyötyvät. Käy katsomassa seuraavalla sivulla olevia kirjoituksiani ja linkkejä klorpromanista ( mm.suljettu osasto = hengen pelastus). Ehkä he eivät kysy pahemmin lupia sen takia, kun pelkäävät, että asianomainen kieltäytyy syömästä sitä?

      Ei kyllä yhden mokan takia pitäisi joutua sairaalaan, varsinkaan jos siitä ei ole mitään hyötyä. Kuten mainitsin, pakkohoidolle pitää olla tiukat perusteet. Vielä esim. se, että hoitamatta jättäminen pahentaisi potilaan tilaa entisestään ja että hoito taas parantaisi (jotain tämänkaltaista). Ts. pakkohoitoon ei koskaan pitäisi joutua ellei se ole ehdottoman välttämätöntä. Ymmärrän kokemaasi tuskaa ja kärsimystäsi hyvin. Itselläni ei sentään ole noin pahoja traumoja kuin sinulla. Olen pahoillani kokemuksistasi. Voimia sinulle!!!

      • Mielipide

        Joo,

        Mutta laaketehtaat ovat onnessaan, vai mita???

        Kyllahan te tiedatte, mista mina puhun.


      • Vapahtaja
        Mielipide kirjoitti:

        Joo,

        Mutta laaketehtaat ovat onnessaan, vai mita???

        Kyllahan te tiedatte, mista mina puhun.

        On YK:n peruskirjaakin vastaan tuollainen vapaudenriisto,ja monet on joutuneet psykiatrian pakkohoitoihin,vaikka ei ole ollut mielisairaita tai vaarallisia.

        Ei tarvita kuin pari lekuria,jotka toteaa sinun olevan hoidon tarpeessa, ja jos nuo sattuvat olemaan hiukka kieroontuneita persoonia tai kovasti psykiatriaan uskovia, niin tervemenoa...

        Suomessakin toimii Psykiatrian eloonjääneet ja Kansalaisten Ihmisoikeuskomissio ,eli CCHR (toimii monessa maassa,ja jolla muuten on internetti-sivustotkin)


      • opiskelija

        "Sairaalassa jokaisesta potilaasta tehdään vähintään psykoottisia, enkä ymmärrä että mihin se oikein perustuu."

        Mielenterveyshäiriöitä ajatellaan olevan neuroottis-, rajatila- ja psykoottistasoisia. ¨(Tarkempia määrittelyjä voi katsoa kliinisen psykologian kirjoista). Psykoottisuus tarkoittaa siis hyvin vakavan tason häiriötä. Yleensä sairaalaan, erityisesti pakkohoitoon joutuva, on psykoottistasoisesti sairas sillä hetkellä.

        Subjektiivinen kärsimys on hyvin keskeinen psyykkisen häiriön tunnusmerkki, muttei suinkaan ehdoton. Esimerkiksi persoonallisuushäiriöinen ei kovinkaan usein koe olevansa sairas. Sen sijaan hänen lähimmäisensä joutuvat usein ko. henkilön vuoksi kokemaan huomattavaa subjektiivista kärsimystä.

        Siinä olen samaa mieltä, että aina tulisi mahdollisimman paljon keskustella tilanteesta potilaan kanssa ja toimia hänen kanssaan yhteistyössä, jos ei ole todella hyviä perusteita muulle. Samoin lääkehoitoja tulisi harkita tarkkaan ja pyrkiä löytämään jokaiselle hänelle parhaiten sopiva lääkitys ja pyrkiä välttämään turhia lääkkeitä. Pakkohoito pitää olla vasta viimeinen keino, jota tulisi käyttää ainoastaan todella harkitusti ja pätevän ihmisen arvioimana.


      • muutama

        ok, sympatiseeraan

        sellaista että uskallanko mennä sairaalaan kysymään, kun kävi ilmi että taisin muistaa jotain ihan väärin. Muistin, että yksi tuote on olemassa jota olen kerran ulkomailla maistanut ja muistin myös kun se ostettiin ja mistä. Kuitenkin vaimoni vakuuttaa ja on varma että näin ei ole. Vähän hirvittää, että mihinkä näillä väärillä muistikuvilla joutuu, pakkohoitoonko. On ollut useampia tällaisia muistikuvia, ja osa on selvästi osoittaunut valheiksi. Kerran aikaisemmin pari vuotta sitten kuvittelin näyttöpäätteiden aiheuttavan kivuntunteen silmissäni, joka tuli aina hyvin säännönmukaisesti katsellessani näyttöpäätteitä, eikä ole koskaan tullut takaisin sen jälkeen kun silmäspesialisti sanoi että kuvittelen kaiken, ei ole ollut mahdollista. Uskoin häntä ja kivut katos. Mutta en siis ole todellakaan vaarallinen itselleni enkä muille, haluan hoitoa, mutta en pakkohoitoa.

        Sitten taas toisaalta en tykkää minäkään pakkohoitosysteemistä, tosin päinvastaisista perusteluista. Tai siis toisaalta en tykkää, koska tarpeettomasti ja traumaattisesti sinne osa varmaankin joutuu, mutta toisaalta taas oma äitini ei sinne joudu, vaikka syytä olisi. Miten helvetissä on mahdollista, että äitini joka asuu nykyään isäni kanssa kahdestaan, kuvittelee olemattomia ja niin mahdottomia juttuja isäni pettämisistä, että vangitsee isän yöksi talon sisään lukitsemalla ovet ja ei päästä isää minnekään yksin, ja pitää esim isän auton avaimia hallussaan, ei pakoteta hoitoon, koska häntä pidetään kyllä vakavasti vainoharhaisena, mutta kunnalla ei ole resursseja näin lievien tapauksien pakkohoitoon saattamiseksi, koska äitini ei myönnä mitään ja pitää itseään täysin terveenä eikä halua lääkitystä. Poliisi taas ei ole kiinnostunut asiasta, koska katsoo isäni olevan täysissä ruumiinvoimissaan ja kykenevä karkaamaan, jos haluaa. Kyllä se todellakin haluaa, mutta on niin henkisesti äitini nujertama, että ei pysty ja on sen verran vanha ettei osaa haaveilla uudesta uljaasta elämästä. Eikä myöskään fyysisesti pysty karkaamaan helposti, pitäis osata vakuuttavasti valehdella auton avaimet saadakseen, ja jäis vaan muutama minuutti paeta autolla ottamatta mitään mukaan, ja äiti jahtais sitä vaikka halki maailman ja tuhoaisi tärkeitä työpapereita kotona. Työ on isälle kaikki kaikessa (jonka tekee kotoa käsin)


      • pakkohoidon mielekkyys
        muutama kirjoitti:

        ok, sympatiseeraan

        sellaista että uskallanko mennä sairaalaan kysymään, kun kävi ilmi että taisin muistaa jotain ihan väärin. Muistin, että yksi tuote on olemassa jota olen kerran ulkomailla maistanut ja muistin myös kun se ostettiin ja mistä. Kuitenkin vaimoni vakuuttaa ja on varma että näin ei ole. Vähän hirvittää, että mihinkä näillä väärillä muistikuvilla joutuu, pakkohoitoonko. On ollut useampia tällaisia muistikuvia, ja osa on selvästi osoittaunut valheiksi. Kerran aikaisemmin pari vuotta sitten kuvittelin näyttöpäätteiden aiheuttavan kivuntunteen silmissäni, joka tuli aina hyvin säännönmukaisesti katsellessani näyttöpäätteitä, eikä ole koskaan tullut takaisin sen jälkeen kun silmäspesialisti sanoi että kuvittelen kaiken, ei ole ollut mahdollista. Uskoin häntä ja kivut katos. Mutta en siis ole todellakaan vaarallinen itselleni enkä muille, haluan hoitoa, mutta en pakkohoitoa.

        Sitten taas toisaalta en tykkää minäkään pakkohoitosysteemistä, tosin päinvastaisista perusteluista. Tai siis toisaalta en tykkää, koska tarpeettomasti ja traumaattisesti sinne osa varmaankin joutuu, mutta toisaalta taas oma äitini ei sinne joudu, vaikka syytä olisi. Miten helvetissä on mahdollista, että äitini joka asuu nykyään isäni kanssa kahdestaan, kuvittelee olemattomia ja niin mahdottomia juttuja isäni pettämisistä, että vangitsee isän yöksi talon sisään lukitsemalla ovet ja ei päästä isää minnekään yksin, ja pitää esim isän auton avaimia hallussaan, ei pakoteta hoitoon, koska häntä pidetään kyllä vakavasti vainoharhaisena, mutta kunnalla ei ole resursseja näin lievien tapauksien pakkohoitoon saattamiseksi, koska äitini ei myönnä mitään ja pitää itseään täysin terveenä eikä halua lääkitystä. Poliisi taas ei ole kiinnostunut asiasta, koska katsoo isäni olevan täysissä ruumiinvoimissaan ja kykenevä karkaamaan, jos haluaa. Kyllä se todellakin haluaa, mutta on niin henkisesti äitini nujertama, että ei pysty ja on sen verran vanha ettei osaa haaveilla uudesta uljaasta elämästä. Eikä myöskään fyysisesti pysty karkaamaan helposti, pitäis osata vakuuttavasti valehdella auton avaimet saadakseen, ja jäis vaan muutama minuutti paeta autolla ottamatta mitään mukaan, ja äiti jahtais sitä vaikka halki maailman ja tuhoaisi tärkeitä työpapereita kotona. Työ on isälle kaikki kaikessa (jonka tekee kotoa käsin)

        Pakkohoitoon ei viedä sellaisia vainoharhaisia jotka häiritsevät läheisiään. Pakkohoitoon viedään sellaisia jotka pelkäävät viranomaisten ja lääkärien tekevän heille vahinkoa. Eli suoraan viranomaisten riepotteluun sellaiset jotka heitä pelkäävät. Mikä järki systeemissä on? En tiedä.


      • se on ja
        Mielipide kirjoitti:

        Joo,

        Mutta laaketehtaat ovat onnessaan, vai mita???

        Kyllahan te tiedatte, mista mina puhun.

        lääketehtaat on tosiaankin onnesta sekasin.


    • A. Vati

      Pakkohoidon perusteiden lähtökohta on, että potilaan pitää olla mielisairas. Mielisairauden kuvauksessa riittää jopa se, että on tilapäisesti ja tulkinnallsesti psykoosissa. Totuus tulkinnoista on, että valitettavan moni tulkitseva lääkäri voi harmitta esittää hyvinkin sairaita oletuksia ja päätelmiä potilaan tilasta ja mahdollisista tapahtumista. Monesta asiastahan on tänäpäivänä olemassa mustaa valkoisella paperilla ja siten myös jälkikäteen tarkistettavissa.

      Sinun asiassa voidaan helposti vetää yliannostuksen välille ja mielenterveyden välille yhteys vaikka asia ei näin olisikaan. Asiassasi on kyse siis jälleen ulkopuolisen tulkinta.

      Aisiaa pintaa syvemmältä raaputtamalla voimme ymmärtää hoitokäytännön turhuuden.

    • masentunut

      se on niin väärin ku joutuu jollekkin saatanan suljetulle osastolle yli kuukaudeksi...siellä pumpataan lääkkeitä täyteen ja sitten yritetään tehä mieli paremmaksi...miten muka siellä voi mennä paremmin ku kaikki on suljettu ja mitään ei sais tehä ku se on väärin ja lääkärit yrittää vaan tehä potilasta paremmaksi...
      miulle kävi just noin ku jouduin suljetulle yliannostuksen takii...siellä tuntee ittesä ihan hullux ja oli pakko tekoilla että pääsis pois ja onneksi se päivä sitte koitti...enää ikinä en aijo sinne joutuu, mieluummin tapan itteni

      • pohdiskelija

        Niin, minullakin ihan samoja ajatuksia kuin sinullakin. Kaikista pahinta mielestäni on se, että potilasta ei kunnioiteta juuri ollenkaan.

        Esim. lääkkeistä ei meinata kertoa mitään, vaikka niistä informointi on yksi potilaan oikeuksista. Potilasta ei myöskään meinata kuunnella, jos hän valittaa jostakin lääkkeestä. Totta kai lääkäri tietää lääkkeistä enemmän kuin potilas -teoriatasolla. Sen sijaan potilas tietää enemmän -tai oikeastaan kokonaan - lääkkeen tehosta ja toimivuudesta käytännössä. Jos lääkärillä itsellään ei ole omakohtaisia kokemuksia lääkkeen käytöstä käytännössä, hän ei tiedä siitä silloin oikeastaan mitään.

        Niinpä lääkärin ja potilaan PITÄISI OLLA TASAVERTAISIA MYÖS LÄÄKEASIOISSA. Vasta sitten, jos lääkärillä itsellään on omakohtaisia kokemuksia, voi sanoa, että hän on lääkkeiden asiantuntija. Jos edes silloinkaan, koska saattaa olla että hän ei tajua ottaa yksilöllisyyttä huomioon.

        Elämme 2000-luvulla. Minkä takia asenteet psyykensairauksia kohtaan junnaavat vielä kymmenien, ellei jopa satojen vuosien takaisissa asenteissa ja näkemyksissä? Minkä takia psyykkisesti sairasta ei kunnioiteta vieläkään? Minkä takia psykiatrit ottavat oikeudekseen puuttua liikaa heidän asioihinsa ja elämään? Minkä takia auttamisen sijasta he vain pahentavat asioita (lääkkeiden väkinäistä syöttämistä, epäkunnioittavuutta, huonojen lääkkeiden määräämistä jne.)? Minkä takia heillä on liikaa valtaa suhteessa siihen, että he ovat erehtyviä ihmisiä? Minkä takia he eivät ole rehellisiä? Minkä takia he leikkivät jumalaa ja voivat pilata jopa ihmisen loppuelämän?

        Kiinnostaisi todella tietää. Ymmärrän, että hoidossakin voi olla erimielisyyksiä, mutta täydellistä erimielisyyttä ei pitäisi olla. Psykiatri voi ajatella, että potilas on vain hankala, joten hänen ei tarvitse ottaa häntä tosissaan. Näin ei kuitenkaan ole. Potilas on otettava tosissaan, mikäli lääkäri aikoo toimia lääkärietiikan mukaisesti. Ja muutenkin eettisesti oikein. Eihän herranen aika pelkkä akateeminen koulutus riitä vielä siihen, että OSATAAN TODELLA HOITAA IHMISEN PSYYKETTÄ.

        Lääketieteellinen koulutus on tietysti paikallaan, mutta tarvitaan muutakin. Tarvitaan OMIA NÄKEMYKSIÄ, ETIIKKAA, MORAALIA, POHDINTAA, LÄHIMMÄISENRAKKAUTTA JA HENGELLISYYTTÄ. Jos näitä ominaisuuksia lääkärillä ei ole, en ihmettele jos hoitotulokset ovat sitä mitä ovat. Kemiallista rakkautta kun ei ole olemassa.


      • Matti Wigelius, Kotka
        pohdiskelija kirjoitti:

        Niin, minullakin ihan samoja ajatuksia kuin sinullakin. Kaikista pahinta mielestäni on se, että potilasta ei kunnioiteta juuri ollenkaan.

        Esim. lääkkeistä ei meinata kertoa mitään, vaikka niistä informointi on yksi potilaan oikeuksista. Potilasta ei myöskään meinata kuunnella, jos hän valittaa jostakin lääkkeestä. Totta kai lääkäri tietää lääkkeistä enemmän kuin potilas -teoriatasolla. Sen sijaan potilas tietää enemmän -tai oikeastaan kokonaan - lääkkeen tehosta ja toimivuudesta käytännössä. Jos lääkärillä itsellään ei ole omakohtaisia kokemuksia lääkkeen käytöstä käytännössä, hän ei tiedä siitä silloin oikeastaan mitään.

        Niinpä lääkärin ja potilaan PITÄISI OLLA TASAVERTAISIA MYÖS LÄÄKEASIOISSA. Vasta sitten, jos lääkärillä itsellään on omakohtaisia kokemuksia, voi sanoa, että hän on lääkkeiden asiantuntija. Jos edes silloinkaan, koska saattaa olla että hän ei tajua ottaa yksilöllisyyttä huomioon.

        Elämme 2000-luvulla. Minkä takia asenteet psyykensairauksia kohtaan junnaavat vielä kymmenien, ellei jopa satojen vuosien takaisissa asenteissa ja näkemyksissä? Minkä takia psyykkisesti sairasta ei kunnioiteta vieläkään? Minkä takia psykiatrit ottavat oikeudekseen puuttua liikaa heidän asioihinsa ja elämään? Minkä takia auttamisen sijasta he vain pahentavat asioita (lääkkeiden väkinäistä syöttämistä, epäkunnioittavuutta, huonojen lääkkeiden määräämistä jne.)? Minkä takia heillä on liikaa valtaa suhteessa siihen, että he ovat erehtyviä ihmisiä? Minkä takia he eivät ole rehellisiä? Minkä takia he leikkivät jumalaa ja voivat pilata jopa ihmisen loppuelämän?

        Kiinnostaisi todella tietää. Ymmärrän, että hoidossakin voi olla erimielisyyksiä, mutta täydellistä erimielisyyttä ei pitäisi olla. Psykiatri voi ajatella, että potilas on vain hankala, joten hänen ei tarvitse ottaa häntä tosissaan. Näin ei kuitenkaan ole. Potilas on otettava tosissaan, mikäli lääkäri aikoo toimia lääkärietiikan mukaisesti. Ja muutenkin eettisesti oikein. Eihän herranen aika pelkkä akateeminen koulutus riitä vielä siihen, että OSATAAN TODELLA HOITAA IHMISEN PSYYKETTÄ.

        Lääketieteellinen koulutus on tietysti paikallaan, mutta tarvitaan muutakin. Tarvitaan OMIA NÄKEMYKSIÄ, ETIIKKAA, MORAALIA, POHDINTAA, LÄHIMMÄISENRAKKAUTTA JA HENGELLISYYTTÄ. Jos näitä ominaisuuksia lääkärillä ei ole, en ihmettele jos hoitotulokset ovat sitä mitä ovat. Kemiallista rakkautta kun ei ole olemassa.

        Monille psykiatreille hengellisyys on myrkkyä, heidän mielestään uskonto on mielisairautta. He eivät pidä ihmistä moraalisena olentona, heidän mielestään ihminen ei voi olla paha (ei kai hyväkään). Heillä psykologiset asiattomuudet ovat korvanneet uskonnon tai joskus myös psykologiset asiattomuudet on verhottu uskonnoksi.

        Heidän mielestään ihminen (potilas) on vain reaktioeläin.

        En väitä, että uskonto olisi moraalin edellytys, voihan moraalikäsitykset olla uskontovapaitakin. Oikeastaan psykiatrit eivät ole moraalittomia, vaan he ovat itse laatineet oman moraalinsa joka on ristiriidassa yleisen moraalin kanssa.


      • pohdiskelija
        Matti Wigelius, Kotka kirjoitti:

        Monille psykiatreille hengellisyys on myrkkyä, heidän mielestään uskonto on mielisairautta. He eivät pidä ihmistä moraalisena olentona, heidän mielestään ihminen ei voi olla paha (ei kai hyväkään). Heillä psykologiset asiattomuudet ovat korvanneet uskonnon tai joskus myös psykologiset asiattomuudet on verhottu uskonnoksi.

        Heidän mielestään ihminen (potilas) on vain reaktioeläin.

        En väitä, että uskonto olisi moraalin edellytys, voihan moraalikäsitykset olla uskontovapaitakin. Oikeastaan psykiatrit eivät ole moraalittomia, vaan he ovat itse laatineet oman moraalinsa joka on ristiriidassa yleisen moraalin kanssa.

        Hengellisyys ja uskonnollisuus ovat eri asioita. Ihminen voi olla uskonnollinen, mutta ei välttämättä hengellinen. Sama myös toisin päin, eli hengellinen ihminen ei ole välttämättä ollenkaan uskonnollinen. Hänen ei tarvitse kuulua edes mihinkään uskontoon/uskontokuntaan.

        Hengellisyyteen kuuluu mielestäni olemassaolon ja elämän tarkoituksen pohdintaa. Miksi me olemme täällä ja minne menemme,kun kuolemme? Myös jonkinlainen suhde jumalaan ja olemassaolon alkuperään (mikä se jumala ikinä onkaan, koska voihan ateistikin olla hengellinen).

        Minusta se on myös tietynlaista nöyryyttä. Ihminen ei ole enempää eikä vähempääkään,kuin mitä hänen kuuluu olla tässä elämässä. Ihmisen ei pitäisi alkaa leikkimään jumalaa, vaan nöyrtyä myöntämällä rajallisuutensa ja virheellisyytensä. Siksi ihmiset, jotka leikkivät jumalaa (lääkärit, tiedemiehet), eivät ole hengellisiä.

        Hengellisyyteen kuuluu mielestäni vielä se, että ihminen kunnioittaa toisen elämää, sen tehtävää ja tarkoitusta. Hän kunnioittaa myös ihmisen omia hengellisiä näkemyksiä eikä pyri niihin liikaa vaikuttamaan tai olla huomioimatta. Hengellisyys (mikäli sellaista on) on yksi osa ihmistä ja hänen elämäänsä, eikä sitä tulisi sivuuttaa varsinkaan mielenterveysongelmien hoidossa.


      • Muuan
        pohdiskelija kirjoitti:

        Hengellisyys ja uskonnollisuus ovat eri asioita. Ihminen voi olla uskonnollinen, mutta ei välttämättä hengellinen. Sama myös toisin päin, eli hengellinen ihminen ei ole välttämättä ollenkaan uskonnollinen. Hänen ei tarvitse kuulua edes mihinkään uskontoon/uskontokuntaan.

        Hengellisyyteen kuuluu mielestäni olemassaolon ja elämän tarkoituksen pohdintaa. Miksi me olemme täällä ja minne menemme,kun kuolemme? Myös jonkinlainen suhde jumalaan ja olemassaolon alkuperään (mikä se jumala ikinä onkaan, koska voihan ateistikin olla hengellinen).

        Minusta se on myös tietynlaista nöyryyttä. Ihminen ei ole enempää eikä vähempääkään,kuin mitä hänen kuuluu olla tässä elämässä. Ihmisen ei pitäisi alkaa leikkimään jumalaa, vaan nöyrtyä myöntämällä rajallisuutensa ja virheellisyytensä. Siksi ihmiset, jotka leikkivät jumalaa (lääkärit, tiedemiehet), eivät ole hengellisiä.

        Hengellisyyteen kuuluu mielestäni vielä se, että ihminen kunnioittaa toisen elämää, sen tehtävää ja tarkoitusta. Hän kunnioittaa myös ihmisen omia hengellisiä näkemyksiä eikä pyri niihin liikaa vaikuttamaan tai olla huomioimatta. Hengellisyys (mikäli sellaista on) on yksi osa ihmistä ja hänen elämäänsä, eikä sitä tulisi sivuuttaa varsinkaan mielenterveysongelmien hoidossa.

        Minulla saattaisi olla asiaa paljonkin sairaalatapahtumistani, mutta minua on uhattu usean vuoden "hoidolla" ( sitaatit siksi, että mistään hoidosta ei useinkaan ole kyse )jos vielä"jatkan toimintaani". Olen päättänyt, että jos vielä kerran joudun "autettavaksi", niin päiväni päättyvät ensimmäisessä sopivassa tilanteessa.
        Aivan näin synkkää ei ole koko mielenterveystyö, sillä avohoidossa aivan yleisesti tunnustetaan se, että potilaalla on ihmisoikeudet ja näin tekevät monet sairaaloidenkin hoitajat ja lääkärit. Mutta synkkiä hetkiä saa kyllä elää...Sitten kun "auttamiseni" meni vain lääkitykseen terveyskeskuksessa niin voisinpa puhua jo sydämmellisestä käytöksestä minua kohtaan. Ero sairaalan ja avohoidon välillä on todella suuri. Ja vielä suuremmaksi tulee ero kun päästään terveyskeskukseen.


      • Mikko
        Muuan kirjoitti:

        Minulla saattaisi olla asiaa paljonkin sairaalatapahtumistani, mutta minua on uhattu usean vuoden "hoidolla" ( sitaatit siksi, että mistään hoidosta ei useinkaan ole kyse )jos vielä"jatkan toimintaani". Olen päättänyt, että jos vielä kerran joudun "autettavaksi", niin päiväni päättyvät ensimmäisessä sopivassa tilanteessa.
        Aivan näin synkkää ei ole koko mielenterveystyö, sillä avohoidossa aivan yleisesti tunnustetaan se, että potilaalla on ihmisoikeudet ja näin tekevät monet sairaaloidenkin hoitajat ja lääkärit. Mutta synkkiä hetkiä saa kyllä elää...Sitten kun "auttamiseni" meni vain lääkitykseen terveyskeskuksessa niin voisinpa puhua jo sydämmellisestä käytöksestä minua kohtaan. Ero sairaalan ja avohoidon välillä on todella suuri. Ja vielä suuremmaksi tulee ero kun päästään terveyskeskukseen.

        Asennehan on täysin väärä. Opettele mielenterveyslaki ja elä siten, että lääkäreillä ei ole lakipykälien mukaan mahdollista "auttaa" sinua. Väärinkäytöksiä sattuu, mutta on kovasti helpompaa elää oman itsensä kanssa tietäen, että joku toinen tekee väärin.

        Eihän se ole ihme jos joudut autettavaksi mikäli uhkaat tappaa itsesi.


      • samalla

        tavalla. Paljon mieluummin mä tapan itteni kun joudun uudestaan pakko"hoitoon".


      • Jyri Snellman
        pohdiskelija kirjoitti:

        Hengellisyys ja uskonnollisuus ovat eri asioita. Ihminen voi olla uskonnollinen, mutta ei välttämättä hengellinen. Sama myös toisin päin, eli hengellinen ihminen ei ole välttämättä ollenkaan uskonnollinen. Hänen ei tarvitse kuulua edes mihinkään uskontoon/uskontokuntaan.

        Hengellisyyteen kuuluu mielestäni olemassaolon ja elämän tarkoituksen pohdintaa. Miksi me olemme täällä ja minne menemme,kun kuolemme? Myös jonkinlainen suhde jumalaan ja olemassaolon alkuperään (mikä se jumala ikinä onkaan, koska voihan ateistikin olla hengellinen).

        Minusta se on myös tietynlaista nöyryyttä. Ihminen ei ole enempää eikä vähempääkään,kuin mitä hänen kuuluu olla tässä elämässä. Ihmisen ei pitäisi alkaa leikkimään jumalaa, vaan nöyrtyä myöntämällä rajallisuutensa ja virheellisyytensä. Siksi ihmiset, jotka leikkivät jumalaa (lääkärit, tiedemiehet), eivät ole hengellisiä.

        Hengellisyyteen kuuluu mielestäni vielä se, että ihminen kunnioittaa toisen elämää, sen tehtävää ja tarkoitusta. Hän kunnioittaa myös ihmisen omia hengellisiä näkemyksiä eikä pyri niihin liikaa vaikuttamaan tai olla huomioimatta. Hengellisyys (mikäli sellaista on) on yksi osa ihmistä ja hänen elämäänsä, eikä sitä tulisi sivuuttaa varsinkaan mielenterveysongelmien hoidossa.

        ...tarvitsisin sielunhoitoa, enkä synteettisistä kemikaaleista tehtyjä pillereitä, vaikka...

        http://www.uskontojenuhrientuki.fi/

        ...minullekin uskonto on joskus tuonut ahdistusta.

        Tätä kirjoitustani jatkaakseni kysyisin...

        http://www.naturistiklubi.fi/keskustelu/viewtopic.php?f=3&t=15

        ...voiko Mind Freedom Internationalin jäsenmaksun maksaa euroissa?


      • Jyri Snellman
        Mikko kirjoitti:

        Asennehan on täysin väärä. Opettele mielenterveyslaki ja elä siten, että lääkäreillä ei ole lakipykälien mukaan mahdollista "auttaa" sinua. Väärinkäytöksiä sattuu, mutta on kovasti helpompaa elää oman itsensä kanssa tietäen, että joku toinen tekee väärin.

        Eihän se ole ihme jos joudut autettavaksi mikäli uhkaat tappaa itsesi.

        ...kysymys numero 35.

        http://www.alibi.fi/uutiset/alibin-lakipalsta-kysy-huippujuristilta-ilmaiseksi

        Muuten, joissakin maissa on löytynyt mm. Prozac -jäämiä jätevesistä, eli siis kuinkahan nopeasti psyykenlääkejäämät puhdistuvat luonnosta?

        http://www.worldwithoutus.com/did_you_know.html


      • Jyri Snellman
        pohdiskelija kirjoitti:

        Hengellisyys ja uskonnollisuus ovat eri asioita. Ihminen voi olla uskonnollinen, mutta ei välttämättä hengellinen. Sama myös toisin päin, eli hengellinen ihminen ei ole välttämättä ollenkaan uskonnollinen. Hänen ei tarvitse kuulua edes mihinkään uskontoon/uskontokuntaan.

        Hengellisyyteen kuuluu mielestäni olemassaolon ja elämän tarkoituksen pohdintaa. Miksi me olemme täällä ja minne menemme,kun kuolemme? Myös jonkinlainen suhde jumalaan ja olemassaolon alkuperään (mikä se jumala ikinä onkaan, koska voihan ateistikin olla hengellinen).

        Minusta se on myös tietynlaista nöyryyttä. Ihminen ei ole enempää eikä vähempääkään,kuin mitä hänen kuuluu olla tässä elämässä. Ihmisen ei pitäisi alkaa leikkimään jumalaa, vaan nöyrtyä myöntämällä rajallisuutensa ja virheellisyytensä. Siksi ihmiset, jotka leikkivät jumalaa (lääkärit, tiedemiehet), eivät ole hengellisiä.

        Hengellisyyteen kuuluu mielestäni vielä se, että ihminen kunnioittaa toisen elämää, sen tehtävää ja tarkoitusta. Hän kunnioittaa myös ihmisen omia hengellisiä näkemyksiä eikä pyri niihin liikaa vaikuttamaan tai olla huomioimatta. Hengellisyys (mikäli sellaista on) on yksi osa ihmistä ja hänen elämäänsä, eikä sitä tulisi sivuuttaa varsinkaan mielenterveysongelmien hoidossa.

        http://www.jooga.org/

        Luonnollinen vaihtoehto pillerin muodossa nautittaville kemikaaleille?


      • Jyri Snellman
        Jyri Snellman kirjoitti:

        ...kysymys numero 35.

        http://www.alibi.fi/uutiset/alibin-lakipalsta-kysy-huippujuristilta-ilmaiseksi

        Muuten, joissakin maissa on löytynyt mm. Prozac -jäämiä jätevesistä, eli siis kuinkahan nopeasti psyykenlääkejäämät puhdistuvat luonnosta?

        http://www.worldwithoutus.com/did_you_know.html

        ...tulevaisuudessa joutuu pakkohoitoon, jos kieltäytyy luonnollisen eliniän keinotekoisesta pidentämisestä, kuten ihmisten syväjäädytys http://www.retrofuture.com -sivustolla?

        En tiedä pelätäkö kuolemaa, nämä kirjoitukseni ainakin jäänevät minusta jäljelle...


      • Totta vai tarua?
        Mikko kirjoitti:

        Asennehan on täysin väärä. Opettele mielenterveyslaki ja elä siten, että lääkäreillä ei ole lakipykälien mukaan mahdollista "auttaa" sinua. Väärinkäytöksiä sattuu, mutta on kovasti helpompaa elää oman itsensä kanssa tietäen, että joku toinen tekee väärin.

        Eihän se ole ihme jos joudut autettavaksi mikäli uhkaat tappaa itsesi.

        En tiedä mistä kyse, mutta voiko kyse olla mm. mielipidekirjoittelusta? Ihmisoikeustyöstä?

        Pitääkö ne lopettaa ettei joudu "autettavaksi"?


    • piia

      Juu minä olin nuorten-psykiatrisellaosastolla, jonne tulin masennuksen takia vappaaehtoisesti ja sanoin omahoitajalle että haluan kotiin niin seuraavana päinä osaston lääkäri määräsi minut tarkkailuun ja sitä kautta pakkohoitoon jossa olin 6 kuukautta. Kun pääsin takaisin kotiin olin niin masentunut että sairastuin pahaan anoreksiaan josta en varmaan selviä ikinä. Joten miettikää kaksi kertaa ennenkun haette apua "lyhyestä osastojaksosta". Saatte katua vielä ankarasti sitä että ikinä astuittekaan siihen läävän mitä psykiatriseksi nuortenosastoksikin myös kutsutaan.

      • Matti Wigelius, Kotka

        Psykologialla on taipumus antaa ihmiskasvoinen kuva mielisairaalasta, jotta hyväuskoiset menisivät sinne muutoin kuin "pillit vinkuen". Se kuva luodaan mm. sanahaureudella puhumalla "hoidosta" (kidutusta) ja "lapsen edusta" (Kuttula-tyyppiset kasvatusmenetelmät) jne.

        Ne uhkailevat pakkohoitopäätöksellä koska ne pyrkii viimeiseen saakka pitämään potilaan osastolla ilman pakkohoitopäätöstä. Kun sairaala tekee pakkohoitopäätöksen, se ottaa myös melkoisen riskin sen epäonnistumisesta.

        Jotkut vielä muistavat pieksämäkeläisen kansanedustaja Pirjo Kauppisen tapauksen 1980-luvulta, häntä yritettiin laittaa "hoitoon", huonolla menestyksellä. Asiasta nousi suuret ja skandaalinkäryiset otsikot aikakauslehtien kansiin.

        Psykologisten valheitten mukaan paha anoreksia tietysti johtuu tietysti "kovasta lapsuudesta" tai mistä muusta tahansa paitsi sairaalasta ja pitkät selitykset päälle.


      • zoomeri
        Matti Wigelius, Kotka kirjoitti:

        Psykologialla on taipumus antaa ihmiskasvoinen kuva mielisairaalasta, jotta hyväuskoiset menisivät sinne muutoin kuin "pillit vinkuen". Se kuva luodaan mm. sanahaureudella puhumalla "hoidosta" (kidutusta) ja "lapsen edusta" (Kuttula-tyyppiset kasvatusmenetelmät) jne.

        Ne uhkailevat pakkohoitopäätöksellä koska ne pyrkii viimeiseen saakka pitämään potilaan osastolla ilman pakkohoitopäätöstä. Kun sairaala tekee pakkohoitopäätöksen, se ottaa myös melkoisen riskin sen epäonnistumisesta.

        Jotkut vielä muistavat pieksämäkeläisen kansanedustaja Pirjo Kauppisen tapauksen 1980-luvulta, häntä yritettiin laittaa "hoitoon", huonolla menestyksellä. Asiasta nousi suuret ja skandaalinkäryiset otsikot aikakauslehtien kansiin.

        Psykologisten valheitten mukaan paha anoreksia tietysti johtuu tietysti "kovasta lapsuudesta" tai mistä muusta tahansa paitsi sairaalasta ja pitkät selitykset päälle.

        Tarkistin Suomen kansanedustajia käsittävän historiikin. Suomessa ei ole koskaan ollut yhtään Pirjo Kauppinen nimistä kansanedustajana. Tarkistapa tietosi


      • omg77
        zoomeri kirjoitti:

        Tarkistin Suomen kansanedustajia käsittävän historiikin. Suomessa ei ole koskaan ollut yhtään Pirjo Kauppinen nimistä kansanedustajana. Tarkistapa tietosi

        kauppisen etunimi alkoi R:lla ja muistaakseni kyseinen henkilö kuollut,joten r.i.p


    • Virkamies

      Ei yhdelläkään suomalaisella psykiatrisella sairaalalla ole varaa pitää potilaita pakkohoidossa yhtään kauempaa tai määrällisesti enempää kuin on potilaan tilanteen kannalta välttämätöntä. Suomessa ongelmanahan on nimenomaan riittämätön psykiatrinen hoito! Eli luulo siitä, että "terveenä" joutuisi pakkohoitoon on vallitsevassa tilanteessa mahdottomuus. Pakkohoitokeskustelua leimaa jeesustelu: kun joku tekee sairaana jotain kamalaa ei kukaan kyseenalaista pakkohoitoa, kun vähään aikaan mitään ei tapahdu, ollaan valmiita luopumaan pakkohoidosta.

      • Kohta lehtiin !

        Miten niin ei olisi? Miten henkilön mielenterveys todennetaan ennen hoitoja?

        Käytännössä hänet pidetään jossain tarkkailussa, haastatellaan ehkä kerran...

        Ymmärrän pakkohoidon esimerkiksi vankilatuomion sijaan. Jos sen sijaan laitetaan hoitoon mm. sentakia että on epäilty jotain, niin kuka ne epäilyt tässä oikeusvaltiossa todistaa? Olisi mielenkiintoista kuulla "virkamiehen" näkemys.

        Oikeudessa moni rikoksesta epäilty saa "puhtaat paperit", vaikka on siis epäilty siitä ja tästä. Mielenterveyshoitoon asia on eri. Potilas suljetaan hoitoon ilman mitään oikeudenkäyntiä tai puolustautumismahdollisuutta. Eikö näin ole? Kumpaa lääkäri uskoo esimerkiksi, viranomaista vai jotain yksittäistä pakkohoitoon lähetettäväksi tuotua henkilöä?


    • -----.

      DSM-tautiluokitus on keksitty lääketeollisuuden rinnalle.Mitä enemmän on lääkkeitä sitä enemmän onerilaisia niin sanottuja sairauksia,jotka todellisudessa ei ole sairauksia.Lääketehtaat ovat börssissä.Voit myöskin mennä lääkäriin jo sillä asenteella ettet halua lääkereseptiä.Haluat van tietoa siitä,mikä sinulla on jos esimerkiksi masentaa.Mistä se johtuu ja miten itse voit parhaiten auttaa tilannettasi.Niinkin voi tehdä.

    • rekkakuski artturi
      • toinen hyvä

      • öldrgjöld
        toinen hyvä kirjoitti:

        video:

        Kolmisuuntainen mielialahäiriö (parodia):
        http://www.youtube.com/watch?v=x8eS8BZdC1o

        Ero sairauden ja psykiatrisen diagnoosin välillä:
        http://www.youtube.com/watch?v=n3JQ8OVHVWA

        Amerikan psykiatriliiton puheenjohtaja psykiatrisista diagnooseista:
        http://www.youtube.com/watch?v=lhjdbifuNco

        Jos lääkärit uhkaavat kirjoittaa lähetteen niin kannattaa tässä kohtaa viheltää peli poikki, haukkua lääkäri puoskariksi ja vaatia kolmannen osapuolen lääkärin (yksityisen) diagnoosia ennen kuin asiaa viedään eteenpäin. Kun diagnoosi on tehty ja luultavasti erilainen, voi lääkärin haastaa oikeuteen virkavirheestä. Oikeushaasteella kannattaa uhata heti alkuunsa ja tehdä selväksi että tähän henkilöön kajoaminen tietää pitkää ja tuskaisaa oikeusprosessia. Tueksi tähän sotaan puoskareita vastaan kannattaa ottaa läheisiä ja vakuutusyhtiö. Monet vakuutusyhtiöt tarjoavat oikeusturvasuojaa joka käräjille lähdettäessä antaa lähes rajattomat resurssit ja ajan käytettäväkseen.

        Mielenterveystoimessa työskentelee 90-prosenttisesti maamme mielenvikaisin kansanosa. Jos kärsii esim. masennuksesta, ei kannata harkitakaan tilanteensa institutionalisoimista. Joudutte vain lähetteiden ja lääkkeiden limboon seuraavaksi puoleksi vuodeksi. Hyvät ystävät ovat tätä varten.


      • ei auttanut.
        öldrgjöld kirjoitti:

        Jos lääkärit uhkaavat kirjoittaa lähetteen niin kannattaa tässä kohtaa viheltää peli poikki, haukkua lääkäri puoskariksi ja vaatia kolmannen osapuolen lääkärin (yksityisen) diagnoosia ennen kuin asiaa viedään eteenpäin. Kun diagnoosi on tehty ja luultavasti erilainen, voi lääkärin haastaa oikeuteen virkavirheestä. Oikeushaasteella kannattaa uhata heti alkuunsa ja tehdä selväksi että tähän henkilöön kajoaminen tietää pitkää ja tuskaisaa oikeusprosessia. Tueksi tähän sotaan puoskareita vastaan kannattaa ottaa läheisiä ja vakuutusyhtiö. Monet vakuutusyhtiöt tarjoavat oikeusturvasuojaa joka käräjille lähdettäessä antaa lähes rajattomat resurssit ja ajan käytettäväkseen.

        Mielenterveystoimessa työskentelee 90-prosenttisesti maamme mielenvikaisin kansanosa. Jos kärsii esim. masennuksesta, ei kannata harkitakaan tilanteensa institutionalisoimista. Joudutte vain lähetteiden ja lääkkeiden limboon seuraavaksi puoleksi vuodeksi. Hyvät ystävät ovat tätä varten.

        Jouduin epilepsiakohtauksen seurauksena tarkkailuosastolle -en päässyt siis neurologian osastolle- ja minut lähetettiin psykiatriseen pakkohoitoon kohtauksen takia. Haukuin psykiatrin huonoa ammattiosaamista (neurologia vs. psykiatria), mutta paikalle kutsuttiin vartijat, jotka potkaisivat polveni verille.

        Kesällä otin yhteyttä sosiaali- ja terveysministeriöön asiassa, mutta siellä ei huomioitu hoitohenkilökunnan epäeettistä asennetta terveeseen potilaaseen.

        Olemme samaa mieltä, että psykiatrit ja psykiatrian hoitajat ovat itse psykiatrisesti sairaita.


    • Jeesus

      Kaikki lääkkeitä yliannoksen ottavat tai muuten itsemurhaa yrittävät pitää lähettää pakkohoitolähetteellä psykiatrin arvioon jotta he eivät vahingoita itseään jos pääsisivät ilman arviota kotiutumaan. Jos on huumorimielessä ottanut lääkkeitä niin siitäpähän oppii kun jää papereihin merkintä suisidiyrityksestä ja pakkohoitolähetteestä. Päivystyksessä tällaiset maanvaivat ovat jokapäiväistä heinää ja melko usein turhanpäiväistä huomionhakua.

      • Hyssälä

        Valitakaa Euroopan neuvoston (European Council) kidutuksen vastaiselle osastolle poikkeusvaltio Suomen poliisivaltio-oloista.

        Suomen omat "valvontaviranomaiset" ovat tyytyväisiä kuoliaiksi säikytettyjen valiytuksista sillä ne osoittavat, että runnominen on onnistunut.


      • niiskumamma
        Hyssälä kirjoitti:

        Valitakaa Euroopan neuvoston (European Council) kidutuksen vastaiselle osastolle poikkeusvaltio Suomen poliisivaltio-oloista.

        Suomen omat "valvontaviranomaiset" ovat tyytyväisiä kuoliaiksi säikytettyjen valiytuksista sillä ne osoittavat, että runnominen on onnistunut.

        ihan ensimmäiseksi on sanottava, että Suomessa ei ketään "huvin vuoksi" ja "kiusattavana" pidetä mielisairaaloissa. Määrärahoja leikataan, osastojen toimintoja supistetaan, osastot pullistelevat potilaista niin että patjapaikoilla joudutaan yövyttämään.

        Itse olen niin monta kertaa M1-lähetteellä joutunut tarkkailuun ja pakkohoitoon, että osaan tuon kaavakkeen on ulkoa.
        On oltava mielisairas (joka voidaan käsittää hyvin laajasti), ja sitä myöten vaarallinen joko omalle tai muiden terveydelle tai turvallisuudelle. Lisäksi muiden hoitomuotojen on oltava riittämättömiä tai epäsopivia käytettäväksi.

        Minusta on luonnollista ja oikein, että jos yleissairaalan päivystykseen tulee otettuaan yliannostuksen lääkettä, passittetaan psykiatrian päivystykseen vaikka sitten pakolla. Suomessa ei ole yhtenäistä hoitolinjaa kuinka tulisi toimia itseään vahingoittavien potilaiden kanssa. Itsemurhaa yrittäneet tietysti kuuluvat psykiatriseen sairaalahoitoon, mutta vaikka olisi kyse vain lievemmästä itsensävahingoittamisesta (vaikka sitten suurien lääkeannosten ottaminen viihdetarkoituksessa), on syytä laittaa eteenpäin psykiatrin arvioitavaksi. Varsinkin jos potilaalla ei ole olemassaolevaa psykiatrista avohoitoa. Itse olen vahingoittanut itseäni paljon eri tavoin ja ravannut päivystyksessä, joskus on laitettu pakkolähetteellä eteenpäin, joskus päästetty kotiin. Arvion tekee aina lääkäri. Riippuu paljon siitä, mitä potilas lääkärille sanoo. Itse osaan puhua itseni kotiin, mikäli en tunne osastohoitoa tarvitsevani.

        Mitä sitten psykiatriseen sairaalahoitoon tulee, puhutaan nyt vaikka suljetusta akuuttiosastosta. Hoitajia on monenlaisia persoonia ja kuten kaikkien ihmisten kohdalla, joidenkin kanssa tulee toimeen ja joidenkin ei. Jotkut saattavat olla tosi vittumaisia. Varsinkin itseään vahingoittavia kohtaan joillain hoitajilla ei ymmärrys riitä. Mutta omalla asenteella on paljon merkitystä. Jos kiireisenä käytävää kulkevan hoitajan hihaan jää roikkumaan ja kärttää että "miks mä oon täällä mitä lääkkeitä te mulle syötätte tää on ihan perseestä päästäkää mut kotiin" niin ei ole ihme, jos vastaus on tyly. Kannattaa kysyä sellaiselta hoitajalta, joka tuntuu mukavalta, että olisiko tässä päivän mittaan jossain välissä aikaa kahdenkeskiseen keskusteluun, ja jutella sitten asiat rauhassa läpi. Itse olen saanut monenlaista kohtelua, mutta tässäkin pätee se sääntö: niin metsä vastaa kuin sinne huutaa. Ihmisiä ne hoitajatkin vaan on.


      • Asia ei
        niiskumamma kirjoitti:

        ihan ensimmäiseksi on sanottava, että Suomessa ei ketään "huvin vuoksi" ja "kiusattavana" pidetä mielisairaaloissa. Määrärahoja leikataan, osastojen toimintoja supistetaan, osastot pullistelevat potilaista niin että patjapaikoilla joudutaan yövyttämään.

        Itse olen niin monta kertaa M1-lähetteellä joutunut tarkkailuun ja pakkohoitoon, että osaan tuon kaavakkeen on ulkoa.
        On oltava mielisairas (joka voidaan käsittää hyvin laajasti), ja sitä myöten vaarallinen joko omalle tai muiden terveydelle tai turvallisuudelle. Lisäksi muiden hoitomuotojen on oltava riittämättömiä tai epäsopivia käytettäväksi.

        Minusta on luonnollista ja oikein, että jos yleissairaalan päivystykseen tulee otettuaan yliannostuksen lääkettä, passittetaan psykiatrian päivystykseen vaikka sitten pakolla. Suomessa ei ole yhtenäistä hoitolinjaa kuinka tulisi toimia itseään vahingoittavien potilaiden kanssa. Itsemurhaa yrittäneet tietysti kuuluvat psykiatriseen sairaalahoitoon, mutta vaikka olisi kyse vain lievemmästä itsensävahingoittamisesta (vaikka sitten suurien lääkeannosten ottaminen viihdetarkoituksessa), on syytä laittaa eteenpäin psykiatrin arvioitavaksi. Varsinkin jos potilaalla ei ole olemassaolevaa psykiatrista avohoitoa. Itse olen vahingoittanut itseäni paljon eri tavoin ja ravannut päivystyksessä, joskus on laitettu pakkolähetteellä eteenpäin, joskus päästetty kotiin. Arvion tekee aina lääkäri. Riippuu paljon siitä, mitä potilas lääkärille sanoo. Itse osaan puhua itseni kotiin, mikäli en tunne osastohoitoa tarvitsevani.

        Mitä sitten psykiatriseen sairaalahoitoon tulee, puhutaan nyt vaikka suljetusta akuuttiosastosta. Hoitajia on monenlaisia persoonia ja kuten kaikkien ihmisten kohdalla, joidenkin kanssa tulee toimeen ja joidenkin ei. Jotkut saattavat olla tosi vittumaisia. Varsinkin itseään vahingoittavia kohtaan joillain hoitajilla ei ymmärrys riitä. Mutta omalla asenteella on paljon merkitystä. Jos kiireisenä käytävää kulkevan hoitajan hihaan jää roikkumaan ja kärttää että "miks mä oon täällä mitä lääkkeitä te mulle syötätte tää on ihan perseestä päästäkää mut kotiin" niin ei ole ihme, jos vastaus on tyly. Kannattaa kysyä sellaiselta hoitajalta, joka tuntuu mukavalta, että olisiko tässä päivän mittaan jossain välissä aikaa kahdenkeskiseen keskusteluun, ja jutella sitten asiat rauhassa läpi. Itse olen saanut monenlaista kohtelua, mutta tässäkin pätee se sääntö: niin metsä vastaa kuin sinne huutaa. Ihmisiä ne hoitajatkin vaan on.

        ole noin!

        Riittää, että väitetty "mielisairaus" pahenisi ilman hoitoa. Ei todellakaan tarvitse olla vaarallinen kenellekään.

        Lukkojen takana olevat eivät ole potilaita, he ovat vankeja.


      • Jyri Snellman
        Asia ei kirjoitti:

        ole noin!

        Riittää, että väitetty "mielisairaus" pahenisi ilman hoitoa. Ei todellakaan tarvitse olla vaarallinen kenellekään.

        Lukkojen takana olevat eivät ole potilaita, he ovat vankeja.

        Noiden laitoksien joka päivä kirjoitettavassa infossa on ainakin se ongelma että vain lääkärin ja hoitajien näkemys asioista tallentuu. Siinäkin mielessä tällaiset palstat ovat tärkeitä:

        http://www.network54.com/Forum/171225/message/1141396545/&pp=x

        Vaikka Habib Diarra on nyt heittänyt veivinsä, niin Mattilankaari -palvelukodissa on varsin sekopää johtaja nyt.


      • Jyri Snellman
        Jyri Snellman kirjoitti:

        Noiden laitoksien joka päivä kirjoitettavassa infossa on ainakin se ongelma että vain lääkärin ja hoitajien näkemys asioista tallentuu. Siinäkin mielessä tällaiset palstat ovat tärkeitä:

        http://www.network54.com/Forum/171225/message/1141396545/&pp=x

        Vaikka Habib Diarra on nyt heittänyt veivinsä, niin Mattilankaari -palvelukodissa on varsin sekopää johtaja nyt.

        Jos joudun uudestaan mielipiteideni vuoksi pakkohoitoon, niin toivottavasti minun omahoitajani on näin kaunis naishoitaja:

        http://www.annaamore.com/

        (Kuvassa oikealla)


      • Niih..
        Jyri Snellman kirjoitti:

        Jos joudun uudestaan mielipiteideni vuoksi pakkohoitoon, niin toivottavasti minun omahoitajani on näin kaunis naishoitaja:

        http://www.annaamore.com/

        (Kuvassa oikealla)

        Täältä löytyy myös päinvastaista kokemusta. Jouduin suljetulle traumaattisen tapahtuman seurauksena. 17 päivää kävin kääntymässä, tapasin psykiatrin tuona aikana 4 kertaa ja sain kuulla noiden kertojen perusteella ettei minua mikään vaivaa ja vähän jotain masennusta saattaa tulla. Sain myös viiltävän luonneanalyysin; olin psykiatrin mielestä lapsellinen ja kuinka on hyvä kun menen takaisin äidin helmoihin kasvamaan. Kiitos. Osastolta päästyäni olin ihan saatanan sekaisin, olin jo sielläkin ja yritin mm. tappaa itseni noiden puheiden päätteeksi

        Nyt sitten ilmeisesti vähän osaavampi taho diagnosoi vakavan masennuksen ja että olin psykoosissa noihin aikoihin. Että terveisiä vaan tälle psykiatrian ylilääkärille.. :>


      • Tuo osoittaa
        Niih.. kirjoitti:

        Täältä löytyy myös päinvastaista kokemusta. Jouduin suljetulle traumaattisen tapahtuman seurauksena. 17 päivää kävin kääntymässä, tapasin psykiatrin tuona aikana 4 kertaa ja sain kuulla noiden kertojen perusteella ettei minua mikään vaivaa ja vähän jotain masennusta saattaa tulla. Sain myös viiltävän luonneanalyysin; olin psykiatrin mielestä lapsellinen ja kuinka on hyvä kun menen takaisin äidin helmoihin kasvamaan. Kiitos. Osastolta päästyäni olin ihan saatanan sekaisin, olin jo sielläkin ja yritin mm. tappaa itseni noiden puheiden päätteeksi

        Nyt sitten ilmeisesti vähän osaavampi taho diagnosoi vakavan masennuksen ja että olin psykoosissa noihin aikoihin. Että terveisiä vaan tälle psykiatrian ylilääkärille.. :>

        aika hyvin, että psykiatriset diagnoosit ovat täysin subjektiivisia.


      • perseestä koko syste
        Tuo osoittaa kirjoitti:

        aika hyvin, että psykiatriset diagnoosit ovat täysin subjektiivisia.

        ovat täysin mielivaltaisia, jopa keksittyjä.


      • Täsmennys:
        perseestä koko syste kirjoitti:

        ovat täysin mielivaltaisia, jopa keksittyjä.

        Kaikki psykiatriset diagnoosit ovat keksittyjä. Psykiatrit ottavat konfliktin joko henkilön itsensä kanssa tai muiden kanssa ja tekevät siitä sairauden ÄÄNESTÄMÄLLÄ.


      • Jwgwewe2w4t3
        Täsmennys: kirjoitti:

        Kaikki psykiatriset diagnoosit ovat keksittyjä. Psykiatrit ottavat konfliktin joko henkilön itsensä kanssa tai muiden kanssa ja tekevät siitä sairauden ÄÄNESTÄMÄLLÄ.

        Kaikki psykiatriset sairaalat pitäisi kieltää lailla!!!


      • Saxpi
        Jwgwewe2w4t3 kirjoitti:

        Kaikki psykiatriset sairaalat pitäisi kieltää lailla!!!

        http://www.youtube.com/watch?v=gxOgGsDmgc8 Mun pakkohoitovideo poistettiin YouTubesta kun jostain syystä viranomaiset ei halunneet ihmisten tietävän miten sekaisin olin joutuessani pakkohoitoon. Luulisi että olisivat tyytyväisiä kun joku tukee heidän työtään. Olin niin sekaisin että en halunnut lähteä sairaalaan mutta olihan lääkärillä mukana 2 poliisia niin en pannut vastaan vaikka olinkin kovasti (kuulemma) psykoosissa. Tässä audiotalleenteessa on ensimmäiset 9 minuuttia. Videona en siis voinut laittaa kun viranomaisilla on jotain salattavaa.


      • Voisit
        Saxpi kirjoitti:

        http://www.youtube.com/watch?v=gxOgGsDmgc8 Mun pakkohoitovideo poistettiin YouTubesta kun jostain syystä viranomaiset ei halunneet ihmisten tietävän miten sekaisin olin joutuessani pakkohoitoon. Luulisi että olisivat tyytyväisiä kun joku tukee heidän työtään. Olin niin sekaisin että en halunnut lähteä sairaalaan mutta olihan lääkärillä mukana 2 poliisia niin en pannut vastaan vaikka olinkin kovasti (kuulemma) psykoosissa. Tässä audiotalleenteessa on ensimmäiset 9 minuuttia. Videona en siis voinut laittaa kun viranomaisilla on jotain salattavaa.

        "lipsauttaa" videot vertaisverkkoon jakoon. Ohjeita anonyymistä tiedostojenjaosta saanee osoitteesta http://www.piraattiliitto.org/


      • Saxpi
        Voisit kirjoitti:

        "lipsauttaa" videot vertaisverkkoon jakoon. Ohjeita anonyymistä tiedostojenjaosta saanee osoitteesta http://www.piraattiliitto.org/

        Kiitos vinkistä. Mä olen kieltämättä vähän huono näissä asioissa, en osaa etsiä netistä paikkoja missä voisin mainostaa elämääni.


      • Videot voisi
        Saxpi kirjoitti:

        Kiitos vinkistä. Mä olen kieltämättä vähän huono näissä asioissa, en osaa etsiä netistä paikkoja missä voisin mainostaa elämääni.

        myös "lipsauttaa" edonkey verkkoon aMulella http://www.amule.org/

        Se ei tosin ole hirveän anonyymi.

        Jos "joku" laittaa, niin joku voisi sitten ilmoitella, että mistä ne löytää


      • ex-kofeinisti
        Saxpi kirjoitti:

        http://www.youtube.com/watch?v=gxOgGsDmgc8 Mun pakkohoitovideo poistettiin YouTubesta kun jostain syystä viranomaiset ei halunneet ihmisten tietävän miten sekaisin olin joutuessani pakkohoitoon. Luulisi että olisivat tyytyväisiä kun joku tukee heidän työtään. Olin niin sekaisin että en halunnut lähteä sairaalaan mutta olihan lääkärillä mukana 2 poliisia niin en pannut vastaan vaikka olinkin kovasti (kuulemma) psykoosissa. Tässä audiotalleenteessa on ensimmäiset 9 minuuttia. Videona en siis voinut laittaa kun viranomaisilla on jotain salattavaa.

        Taitaa sitä lääkäriä hävettää kun videosta kävi ihan selvästi ilmi, että toimenpide oli aiheeton.


      • Saxpi
        ex-kofeinisti kirjoitti:

        Taitaa sitä lääkäriä hävettää kun videosta kävi ihan selvästi ilmi, että toimenpide oli aiheeton.

        Olikohan muuten vähän klassikko se lääkärin kommentti (en muista onko se tossa 9 min. pätkässä vai myöhemmin) "Avohoito on vapaaehtoista niin kauan kuin se toimii".


      • Vankilassa
        Saxpi kirjoitti:

        Olikohan muuten vähän klassikko se lääkärin kommentti (en muista onko se tossa 9 min. pätkässä vai myöhemmin) "Avohoito on vapaaehtoista niin kauan kuin se toimii".

        olokin on vapaaehtoista niin kauan kunnes päättää lähteä pois...


      • Tänne_

      • Saxpi

      • Saxpi

      • Saxpi
        Saxpi kirjoitti:

        http://www.easy-share.com/1908591214/Pakkohoito
        Tossa olis tommonen nyt..

        Aluksi vähän rienas mutta onnistui kun testasin videon lataamista. Se on nyt kokonainen, YouTubeahan varten jouduin pätkimään sen kolmeen osaan.
        Lataamisen pitäis siis onnistua ilman kirjautumista.


      • biponen
        Saxpi kirjoitti:

        Aluksi vähän rienas mutta onnistui kun testasin videon lataamista. Se on nyt kokonainen, YouTubeahan varten jouduin pätkimään sen kolmeen osaan.
        Lataamisen pitäis siis onnistua ilman kirjautumista.

        Hienoa että video on jakelussa, itse katsoin sen juutuubissa. Aikamoista valtaa käyetään, jos videot on sieltä saatu poistettua. Tekijänoikeuksista ei ainakaan ole kyse.

        Tässä ketjussa on erikoisia käsityksiä pakkohoidosta. Itsemurhaa saa yrittää ja tehdä vapaasti, se ei ole rikos eikä sairaus.
        Muita ihmisiä varsinkin läheisiään saa häiriköidä. Sekään ei ole rikos eikä aina edes aina sairaus.

        Pakkohoito edellyttää mielisairautta ja sitä että on vaaraksi itselleen tai muille. Lisäksi se edellyttää, että mikään muu hoito ei toimi.

        Ikäviä ihmisiä tai itsemurhakandidaatteja ei voida laittaa pakkohoitoon eikä pidäkään. Meitä mielisairaita taas saa laillisesti hoitaa pakolla, siksi koko pakkohoito pitäisi lopettaa ja mielisairaalat myös.

        Terveelle ihmiselle ei pakkohoitolain täytäntöönpanon edellytyksenä vaadittavasta mielisairaudesta ole mitään iloa, sillä sata varmasti pakkohoito papereihin on kirjoitettu mielisairaus tai sen ilmeinen epäily, usein joku epämääräinen psykoosi, vaikka ihminen olisi kuinka skarppina ja välkkynä tahansa.

        Useimmat pakkohoitokäytäntöä puolustavat eivät ole koskaan hoidossa olleet tai sitten ovat olleet niin pihalla että uskovat saaneensa oikeastikin hoitoa. Harvoin jos koskaan pakko on ainoa vaihtoehto.


      • Saxpi
        biponen kirjoitti:

        Hienoa että video on jakelussa, itse katsoin sen juutuubissa. Aikamoista valtaa käyetään, jos videot on sieltä saatu poistettua. Tekijänoikeuksista ei ainakaan ole kyse.

        Tässä ketjussa on erikoisia käsityksiä pakkohoidosta. Itsemurhaa saa yrittää ja tehdä vapaasti, se ei ole rikos eikä sairaus.
        Muita ihmisiä varsinkin läheisiään saa häiriköidä. Sekään ei ole rikos eikä aina edes aina sairaus.

        Pakkohoito edellyttää mielisairautta ja sitä että on vaaraksi itselleen tai muille. Lisäksi se edellyttää, että mikään muu hoito ei toimi.

        Ikäviä ihmisiä tai itsemurhakandidaatteja ei voida laittaa pakkohoitoon eikä pidäkään. Meitä mielisairaita taas saa laillisesti hoitaa pakolla, siksi koko pakkohoito pitäisi lopettaa ja mielisairaalat myös.

        Terveelle ihmiselle ei pakkohoitolain täytäntöönpanon edellytyksenä vaadittavasta mielisairaudesta ole mitään iloa, sillä sata varmasti pakkohoito papereihin on kirjoitettu mielisairaus tai sen ilmeinen epäily, usein joku epämääräinen psykoosi, vaikka ihminen olisi kuinka skarppina ja välkkynä tahansa.

        Useimmat pakkohoitokäytäntöä puolustavat eivät ole koskaan hoidossa olleet tai sitten ovat olleet niin pihalla että uskovat saaneensa oikeastikin hoitoa. Harvoin jos koskaan pakko on ainoa vaihtoehto.

        Niin minäkin olin ymmärtänyt että viranomaisten tekemiset on julkisia mutta vaikuttaa siltä että mun pakkohoitoihin on sekaantunut eräs nimekäs henkilö. Odotan mielenkiinnolla saako tuo viimeksi ladattu video olla rauhassa vaikka turhahan se kai on sitä poistaa kun ei tuolle audiollekaan voi mitään tehdä kun siinä ei ole edes lääkärin nimeä. Sehän se vasta jotain todistaisikin jos audiollekin tulis noutaja.


      • On yleinen
        biponen kirjoitti:

        Hienoa että video on jakelussa, itse katsoin sen juutuubissa. Aikamoista valtaa käyetään, jos videot on sieltä saatu poistettua. Tekijänoikeuksista ei ainakaan ole kyse.

        Tässä ketjussa on erikoisia käsityksiä pakkohoidosta. Itsemurhaa saa yrittää ja tehdä vapaasti, se ei ole rikos eikä sairaus.
        Muita ihmisiä varsinkin läheisiään saa häiriköidä. Sekään ei ole rikos eikä aina edes aina sairaus.

        Pakkohoito edellyttää mielisairautta ja sitä että on vaaraksi itselleen tai muille. Lisäksi se edellyttää, että mikään muu hoito ei toimi.

        Ikäviä ihmisiä tai itsemurhakandidaatteja ei voida laittaa pakkohoitoon eikä pidäkään. Meitä mielisairaita taas saa laillisesti hoitaa pakolla, siksi koko pakkohoito pitäisi lopettaa ja mielisairaalat myös.

        Terveelle ihmiselle ei pakkohoitolain täytäntöönpanon edellytyksenä vaadittavasta mielisairaudesta ole mitään iloa, sillä sata varmasti pakkohoito papereihin on kirjoitettu mielisairaus tai sen ilmeinen epäily, usein joku epämääräinen psykoosi, vaikka ihminen olisi kuinka skarppina ja välkkynä tahansa.

        Useimmat pakkohoitokäytäntöä puolustavat eivät ole koskaan hoidossa olleet tai sitten ovat olleet niin pihalla että uskovat saaneensa oikeastikin hoitoa. Harvoin jos koskaan pakko on ainoa vaihtoehto.

        harhaluulo, että pitää olla vaarallinen itselleen tai muille. Pakkohoitoon riittää, että väitetty sairaus pahenisi ilman hoitoa.


      • Hyvin

      • Lääkärit on tunteet
        Hyvin kirjoitti:

        toimittu!

        Luin koko viestiketjun ja tulin aivan samaan tulokseen, kun moni teistä on joutunut pakko-hoitoon, väärän diagnoosin takia.
        Mä meinasin joutua pakko-hoitoon, kun leikkaus epäonnistui ja tein siitä valituksen.
        Kun huomasin, mitä lekurit oli suunnitellut mun pään menoksi, niin otin jalat alle ja lähdin lätkii, enkä ole sen koommin mennyt sairaalaan, vaikka tarvetta olisi. Lääkärien vääryys pelottaa mua, ja sen takia en mene lääkäriin, vaikka henki menisi


      • Saxpi
        Lääkärit on tunteet kirjoitti:

        Luin koko viestiketjun ja tulin aivan samaan tulokseen, kun moni teistä on joutunut pakko-hoitoon, väärän diagnoosin takia.
        Mä meinasin joutua pakko-hoitoon, kun leikkaus epäonnistui ja tein siitä valituksen.
        Kun huomasin, mitä lekurit oli suunnitellut mun pään menoksi, niin otin jalat alle ja lähdin lätkii, enkä ole sen koommin mennyt sairaalaan, vaikka tarvetta olisi. Lääkärien vääryys pelottaa mua, ja sen takia en mene lääkäriin, vaikka henki menisi

        Minäkään en käy terveyasemalla, onneksi yksityisellä tarvitsee käydä harvoin. Leikkauksia en onneksi ole tarvinnut.
        Eräskin nainen oli terveysasemalta toimitettu pakkohoitoon kun ei ollut suostunut tapaamaan avohoidon lääkäriä. Se oli työssä käyvä niin eivät kai työpaikalta kehdanneet hakea. Pakkohoidossa lääkäri oli sanonut (sama joka minuakin rääkkäsi toisen pakkohoidon aikaan) että tämä nainen ei saa käydä töissä. Tämä on tietysti osittain sivusta seurattua tarinaa mutta lääkärin tuntien en ihmettele enkä paljon epäile. Eipä tunnu avohoito kovin vapaaehtoista olevan.


      • Tarkentaisin,
        Hyvin kirjoitti:

        toimittu!

        että videon laitto jakoon oli hyvin toimittu. Vapaudenriisto oli rikos ihmisyyttä vastaan.


      • Kerro kokemuksistasi
        Lääkärit on tunteet kirjoitti:

        Luin koko viestiketjun ja tulin aivan samaan tulokseen, kun moni teistä on joutunut pakko-hoitoon, väärän diagnoosin takia.
        Mä meinasin joutua pakko-hoitoon, kun leikkaus epäonnistui ja tein siitä valituksen.
        Kun huomasin, mitä lekurit oli suunnitellut mun pään menoksi, niin otin jalat alle ja lähdin lätkii, enkä ole sen koommin mennyt sairaalaan, vaikka tarvetta olisi. Lääkärien vääryys pelottaa mua, ja sen takia en mene lääkäriin, vaikka henki menisi

        poliitikoille.


      • Saxpi
        Tarkentaisin, kirjoitti:

        että videon laitto jakoon oli hyvin toimittu. Vapaudenriisto oli rikos ihmisyyttä vastaan.

        Kiitos tuesta. Alan pikku hiljaa toipumaan, pakkohoitojen aiheuttama masennus kesti noin puoli vuotta. Unihäiriöitä on vielä mutta sekin vähän vaihtelee. Vaikuttaa siltä että pakkohoidon kaltainen rääkkääminen ei tee hyvää hermostolle. Kaipa joku kirvesmurhaaja on pakko johonkin toimittaa mutta mun tapauksen kaltaista huonoa mainosta kannattaisi välttää. Suosittelen muillekin videokameran käyttöä jos tuntuu siltä että hoitoon ollaan viemässä ilman perusteita.


      • Kirvesmurhaaja_
        Saxpi kirjoitti:

        Kiitos tuesta. Alan pikku hiljaa toipumaan, pakkohoitojen aiheuttama masennus kesti noin puoli vuotta. Unihäiriöitä on vielä mutta sekin vähän vaihtelee. Vaikuttaa siltä että pakkohoidon kaltainen rääkkääminen ei tee hyvää hermostolle. Kaipa joku kirvesmurhaaja on pakko johonkin toimittaa mutta mun tapauksen kaltaista huonoa mainosta kannattaisi välttää. Suosittelen muillekin videokameran käyttöä jos tuntuu siltä että hoitoon ollaan viemässä ilman perusteita.

        tulee tuomita puolueettomassa oikeudenkäynnissä vankilaan.


      • Hupsis!
        Saxpi kirjoitti:

        Kiitos tuesta. Alan pikku hiljaa toipumaan, pakkohoitojen aiheuttama masennus kesti noin puoli vuotta. Unihäiriöitä on vielä mutta sekin vähän vaihtelee. Vaikuttaa siltä että pakkohoidon kaltainen rääkkääminen ei tee hyvää hermostolle. Kaipa joku kirvesmurhaaja on pakko johonkin toimittaa mutta mun tapauksen kaltaista huonoa mainosta kannattaisi välttää. Suosittelen muillekin videokameran käyttöä jos tuntuu siltä että hoitoon ollaan viemässä ilman perusteita.

        Joku on laittanut videon eDonkey verkkoon jakoon ja korjannut kuvasuhteen oikeaksi sekä muuttanut formaatin vapaaksi.


      • Saxpi
        Hupsis! kirjoitti:

        Joku on laittanut videon eDonkey verkkoon jakoon ja korjannut kuvasuhteen oikeaksi sekä muuttanut formaatin vapaaksi.

        Onko linkkiä? Mä en löytänyt..


      • Tänään löytyy

      • Lataamiseen

      • TV-tulkitsija
        Lataamiseen kirjoitti:

        tarvitaan aMule tai eMule -ohjelma

        http://www.amule.org/

        Kerro sitten, että toimiiko kuva, ääni ja niiden synkronointi.

        Lamassa ja konkurssissa jo käytännössä aloittanut hullu keravalainen TV- hanke Suomi TV edistää konkurssiaan jo aloittaessaan. Rekrytoi töihin työkyvyyttömyyseläkettä nostavan itsekin psyykkisen sairautensa myöntäneen Pirjo Kauppisen. Lopun alku jo alkaessa.


      • ...
        Asia ei kirjoitti:

        ole noin!

        Riittää, että väitetty "mielisairaus" pahenisi ilman hoitoa. Ei todellakaan tarvitse olla vaarallinen kenellekään.

        Lukkojen takana olevat eivät ole potilaita, he ovat vankeja.

        Kannattaa vaikka ihan lakitekstistä tarkistaa, että tuo ei todellakaan riiitä perusteeksi pakkohoitoon.. Laista löytyvät tarkat perustelut pakkohoitoon joutumisesta.


      • Lain mukaan
        ... kirjoitti:

        Kannattaa vaikka ihan lakitekstistä tarkistaa, että tuo ei todellakaan riiitä perusteeksi pakkohoitoon.. Laista löytyvät tarkat perustelut pakkohoitoon joutumisesta.

        väitetyn fiktiivisen sairauden pitää pahentua ilman hoitoa ja muita hoitomuotoja ei ole tai ne eivät ole riittäviä. Ei todellakaan tarvitse olla vaarallinen kenellekään.


      • Jyri Snellman
        Lain mukaan kirjoitti:

        väitetyn fiktiivisen sairauden pitää pahentua ilman hoitoa ja muita hoitomuotoja ei ole tai ne eivät ole riittäviä. Ei todellakaan tarvitse olla vaarallinen kenellekään.

        ...tietoa mm. Zyprexa -lääkkeestä:

        http://www.livescience.com/health/061012_ap_alzheimers_drugs.html

        Niin, tietääkö joku teistä, hyvät keskustelijat, että onko tuo täysin puolueeton sivusto?

        Ehkäpä jäljellä olevia luonnonkansoja pitäisi suojella myös...

        http://www.survivalinternational.org/

        ...teollisuusmaiden psykiatrialta?


      • Tuskin mikään
        Jyri Snellman kirjoitti:

        ...tietoa mm. Zyprexa -lääkkeestä:

        http://www.livescience.com/health/061012_ap_alzheimers_drugs.html

        Niin, tietääkö joku teistä, hyvät keskustelijat, että onko tuo täysin puolueeton sivusto?

        Ehkäpä jäljellä olevia luonnonkansoja pitäisi suojella myös...

        http://www.survivalinternational.org/

        ...teollisuusmaiden psykiatrialta?

        sivusto on täysin puolueeton, mutta on tidetty jo vuosikymmenten ajan, että psyykelääkkeet ovat myrkyllisiä.

        Mikään oikea sairaus ei ole riippuvainen kulttuurista. Kun sademetsässä henkilö juoksee alastomana metsässä ja pyydystää eläimiä ruoaksi keihäällä, hän on arvostettu heimonsa jäsen. Kun tämä sama henkilö tuodaan Suomeen, psykiatrien mukaan hän on skitsofreenikko.


      • Jyri Snellman
        Tuskin mikään kirjoitti:

        sivusto on täysin puolueeton, mutta on tidetty jo vuosikymmenten ajan, että psyykelääkkeet ovat myrkyllisiä.

        Mikään oikea sairaus ei ole riippuvainen kulttuurista. Kun sademetsässä henkilö juoksee alastomana metsässä ja pyydystää eläimiä ruoaksi keihäällä, hän on arvostettu heimonsa jäsen. Kun tämä sama henkilö tuodaan Suomeen, psykiatrien mukaan hän on skitsofreenikko.

        ...Zyprexasta jo vuodesta 1997. Kyllä moni sanoo minua skitsofreenikoksi...

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/8301282

        ...vaikka oikeasti olen asperger.
        Minä elän mielikuvitusmaailmassa tahallani, kun en aina kestä todellisuutta.
        Minua kiehtoo käsitetaide ja poptaide, jossa liikutaan todellisuuden eri tasoilla, kuten esimerkiksi:

        http://www.moma.org/collection/browse_results.php?object_id=81435

        http://www.segalfoundation.org/

        http://www.artnet.com/artist/668147/john-de-andrea.html


      • Jyri Snellman
        Jyri Snellman kirjoitti:

        ...Zyprexasta jo vuodesta 1997. Kyllä moni sanoo minua skitsofreenikoksi...

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/8301282

        ...vaikka oikeasti olen asperger.
        Minä elän mielikuvitusmaailmassa tahallani, kun en aina kestä todellisuutta.
        Minua kiehtoo käsitetaide ja poptaide, jossa liikutaan todellisuuden eri tasoilla, kuten esimerkiksi:

        http://www.moma.org/collection/browse_results.php?object_id=81435

        http://www.segalfoundation.org/

        http://www.artnet.com/artist/668147/john-de-andrea.html

        ...myös:

        http://www.saatchi-gallery.co.uk/artists/duane_hanson.htm

        Tennispalatsin taidemuseossa oli muutama vuosi sitten noita hyperrealistisia veistoksia näytteillä, jotka useimmiten eivät kuvaa ihmisiä henkilökohtaisesti vaan eri ihmistyyppejä.
        Keskeytettiinkö se Sally Mann taidenäyttely siellä?


      • jeessus
        niiskumamma kirjoitti:

        ihan ensimmäiseksi on sanottava, että Suomessa ei ketään "huvin vuoksi" ja "kiusattavana" pidetä mielisairaaloissa. Määrärahoja leikataan, osastojen toimintoja supistetaan, osastot pullistelevat potilaista niin että patjapaikoilla joudutaan yövyttämään.

        Itse olen niin monta kertaa M1-lähetteellä joutunut tarkkailuun ja pakkohoitoon, että osaan tuon kaavakkeen on ulkoa.
        On oltava mielisairas (joka voidaan käsittää hyvin laajasti), ja sitä myöten vaarallinen joko omalle tai muiden terveydelle tai turvallisuudelle. Lisäksi muiden hoitomuotojen on oltava riittämättömiä tai epäsopivia käytettäväksi.

        Minusta on luonnollista ja oikein, että jos yleissairaalan päivystykseen tulee otettuaan yliannostuksen lääkettä, passittetaan psykiatrian päivystykseen vaikka sitten pakolla. Suomessa ei ole yhtenäistä hoitolinjaa kuinka tulisi toimia itseään vahingoittavien potilaiden kanssa. Itsemurhaa yrittäneet tietysti kuuluvat psykiatriseen sairaalahoitoon, mutta vaikka olisi kyse vain lievemmästä itsensävahingoittamisesta (vaikka sitten suurien lääkeannosten ottaminen viihdetarkoituksessa), on syytä laittaa eteenpäin psykiatrin arvioitavaksi. Varsinkin jos potilaalla ei ole olemassaolevaa psykiatrista avohoitoa. Itse olen vahingoittanut itseäni paljon eri tavoin ja ravannut päivystyksessä, joskus on laitettu pakkolähetteellä eteenpäin, joskus päästetty kotiin. Arvion tekee aina lääkäri. Riippuu paljon siitä, mitä potilas lääkärille sanoo. Itse osaan puhua itseni kotiin, mikäli en tunne osastohoitoa tarvitsevani.

        Mitä sitten psykiatriseen sairaalahoitoon tulee, puhutaan nyt vaikka suljetusta akuuttiosastosta. Hoitajia on monenlaisia persoonia ja kuten kaikkien ihmisten kohdalla, joidenkin kanssa tulee toimeen ja joidenkin ei. Jotkut saattavat olla tosi vittumaisia. Varsinkin itseään vahingoittavia kohtaan joillain hoitajilla ei ymmärrys riitä. Mutta omalla asenteella on paljon merkitystä. Jos kiireisenä käytävää kulkevan hoitajan hihaan jää roikkumaan ja kärttää että "miks mä oon täällä mitä lääkkeitä te mulle syötätte tää on ihan perseestä päästäkää mut kotiin" niin ei ole ihme, jos vastaus on tyly. Kannattaa kysyä sellaiselta hoitajalta, joka tuntuu mukavalta, että olisiko tässä päivän mittaan jossain välissä aikaa kahdenkeskiseen keskusteluun, ja jutella sitten asiat rauhassa läpi. Itse olen saanut monenlaista kohtelua, mutta tässäkin pätee se sääntö: niin metsä vastaa kuin sinne huutaa. Ihmisiä ne hoitajatkin vaan on.

        Mitä helvettiä! Itekin jouduin pakkohoitoon ja söin osan lääkkeistä, varsinkin niistä paremmista. Muuten makasin punkassa aamusta iltaan ja ennenpitkään sanottiin, et mee muitten joukkoon kattoo vaikka töllöä, kun ite esim. katsoin toisessa huoneessa yksin ja juuri sitä mitä itse halusin.. niin sama paskan väliä tuollakaan oli? Katsoa muitten mieleen ohjelmaa tai sitä mitä ite haluaa, saati sit et se olisi vielä jotain sosiaalista toimintaa, kun kaikki on hiljaa ja katsoo sitä vitun ruutua.. voi jeesus noita. Muistan vieläkin, kun pääsin sieltä, niin sanottiin et ota lääkkeitä, et ajatukset pysyy kasassa.. aijaa oliks ne hajonnukki jossain vaiheessa vai? Kappas kun en ite huomannut sitä mut sä huomasit ja etkä varmaan sitä kirjasta lukemaasi automaattista paskaa suoltanut pihalle yhtään tollasena kovanlinjan ihmistuntijana...


      • Jyri Snellman
        Jyri Snellman kirjoitti:

        ...myös:

        http://www.saatchi-gallery.co.uk/artists/duane_hanson.htm

        Tennispalatsin taidemuseossa oli muutama vuosi sitten noita hyperrealistisia veistoksia näytteillä, jotka useimmiten eivät kuvaa ihmisiä henkilökohtaisesti vaan eri ihmistyyppejä.
        Keskeytettiinkö se Sally Mann taidenäyttely siellä?

        ...paljon aikaa mielisairaalassa ja kerrotaan että Kusama's Peep Show performanssin tähti vielä nykyäänkin asuu mielisairaalassa.
        Itselläni on kesäkuussa 2010 taideteosteni näyttely Keravan kirjastossa. En tiedä joudunko omaperäisten ideoideni vuoksi pakkohoitoon.

        Miksei sellaisia naisia laiteta pakkohoitoon, jotka kääntyvät uskontoihin, joissa naisia ei juuri kunnioiteta?

        Ehkä Keisha Evans joutuu pakkohoitoon...

        http://www.keboobfund.com/

        ...jos ei suostu pienentämään rintojaan?
        Amerikassa ihmisiä joutuu äkkiä mielisairaalaan ja yht'äkkiä he ovat terveitä kun sairausvakuutus on lypsetty kuiviin. Barack Obama on hyvä presidentti, kai hän tämänkin epäkohdan vielä yrittää muuttaa?

        Salli ry:n lakinainen Lady Johanna on http://www.hymy.fi -sivuston mukaan itsekin prostioitu, toivottavasti saan hänestä huonekaverin.


      • 8+16
        Saxpi kirjoitti:

        Lataaminen on työn alla, en ole varma onko video liian suuri kooltaan.

        Osanotto Saxpi sinulle siitä miten rumasti olet tullut valtion psykiatrian toimesta kohdelluksi. Toivottavasti sinä ja muut psykiatrian sortamat, orjuuttamat ja vahingoittamat saavat vielä jonain päivänä oikeutta.

        Kaikkea hyvää sinulle ja muillekin psykiatrian uhreille.


    • jhg

      muutama kuukausi sitten olin lähellä itsemurhaa kun otin yhteyttä
      lääkäriini kari moilaseen, hyks psykiatriakeskuksesta, moilanen
      ei suostunut auttamaan minua vedoten siihen, että on ylilääkäri ja
      löi puhelimen kiinni....

    • jurppii

      Joutuu kovin helposti pakkohoitoon. Joskus 80 luvulla sairaalassa olo oli karmeaa kun 5 henkee ahdettu yhteen huoneeseen. Eikö rahat olekkaan lopussa. Kyllä kai ne sitten keksii vaikka mistä epätavallisesta käytöksestä syyn laittaa tarkkailuun. Pitää olla hissuksiin vaan täs elämässä.

      • Kyllä_

        joutuu.

        Epätavallisesta käytöksestä ei joudu pelkkään tarkkailuun, vaan kuukausiksi lukkojen taakse. Psykiatrit nyt pitävät lähes mitä tahansa käytöstä psykoosina.

        Väite rahojen loppumisesta on keino saada lisää rahaa.


      • "housu-psykoosi"
        Kyllä_ kirjoitti:

        joutuu.

        Epätavallisesta käytöksestä ei joudu pelkkään tarkkailuun, vaan kuukausiksi lukkojen taakse. Psykiatrit nyt pitävät lähes mitä tahansa käytöstä psykoosina.

        Väite rahojen loppumisesta on keino saada lisää rahaa.

        kokemuksesta siinä kohden kun olet mennyt vapaaehtoisesti omasta halusta sairaalaan tai väkisin vietynä. kuuletkin yhtäkkiä olevasi tarkkailussa ja sen jälkeen pakkohoidossa. psykoosi ja syyksi riittää vääränlainen vaatetus jonka perusteella lääkäri toteaa psykoottiseksi ja sairaudentunnottomaksi kun ei itse ymmärrä 20 vuotiaana ettei 20 vuotias pidä reisitaskuhousuja.


      • Oikea sairaus
        "housu-psykoosi" kirjoitti:

        kokemuksesta siinä kohden kun olet mennyt vapaaehtoisesti omasta halusta sairaalaan tai väkisin vietynä. kuuletkin yhtäkkiä olevasi tarkkailussa ja sen jälkeen pakkohoidossa. psykoosi ja syyksi riittää vääränlainen vaatetus jonka perusteella lääkäri toteaa psykoottiseksi ja sairaudentunnottomaksi kun ei itse ymmärrä 20 vuotiaana ettei 20 vuotias pidä reisitaskuhousuja.

        on mitä jollakin on, mielisairaus on jotain mitä joku tekee. Tekojen määritteleminen sairauksiksi on sosiaalista kontrollia millä ei ole mitään tekemistä terveydenhuollon kanssa.


    • Jyri Snellman
    • Jyri Snellman
    • Jyri Snellman

      Asuin aikoinaan Peijaksen sairaalan ja kuntoutumiskodin jälkeen heidän solu-asunnossaan.

      http://www.aspa.fi/

      Minä olen kyllä liian hetero asuakseni kahdestaan miehen kanssa ja hoitajat yrittivät joskus toimittaa minua takaisin mielisairaalaan.
      Hyvähän heidän on tehdä niin, kun eivät itse koskaan ole olleet sellaisessa laitoksessa päivääkään, potilaana siis.

    • jeessus

      Kait ne ottaa sakkia sisää vaikka väkisin, vaikkei mitään vikaa olisikaan. Joudut maksaa hoitomaksut ja sille tulee kivasti hintaa jonkun 4kk-jakson päästä. Näin ne mielisairaalat pyörii vuodesta toiseen. Sitten vielä ne turhat lääkkeet. "Paremmat" aiheuttaa väsymystä sivuvaikutuksena, mikä tosin on helvetin kivaa tommosilla osastoilla, kun muutakaan tekemistä ole, niin vaan vetää elbaa aamusta iltaan. Paskat 10x sivuvaikutus lääkkeet kielen alle ja sylkee helvettiin kun pääsee omaan huoneeseen tai vessaan jaon jälkeen.

      • Muistaakseni

        yksi "hoitopäivä" mielisairaalaksi kutsutussa vankilassa maksaa 300-400 € veronmaksajille.


    • Jyri Snellman
      • szasz advocate

        Uskon vakaasti että psykiatria lakkaa olemasta vuoteen 2040 mennessä.
        Liian moni on tuossa vaiheessa tajunnut että psykiatria ei ole tiedettä.


      • Sen takia
        szasz advocate kirjoitti:

        Uskon vakaasti että psykiatria lakkaa olemasta vuoteen 2040 mennessä.
        Liian moni on tuossa vaiheessa tajunnut että psykiatria ei ole tiedettä.

        meidän tulee taistella psykiatriaa vastaan kaikin mahdollisin keinoin. Kertokaa psykiatrisista ihmisoikeusrikoksista kansanedustajillenne, ystävillenne ja työtovereillenne. Perustakaa blogeja missä kerrotte psykiatriasta, kirjoittakaa lehtien mielipidesivuille ja keskustelupalstoille.


      • joppj
        Sen takia kirjoitti:

        meidän tulee taistella psykiatriaa vastaan kaikin mahdollisin keinoin. Kertokaa psykiatrisista ihmisoikeusrikoksista kansanedustajillenne, ystävillenne ja työtovereillenne. Perustakaa blogeja missä kerrotte psykiatriasta, kirjoittakaa lehtien mielipidesivuille ja keskustelupalstoille.

        Itekki ilmeisesti tulee muuttaa Hollantiin et pääsen eroon tästä vitun psykiatriasta!


    • Jyri Snellman
    • kolcykbj

      Yleensä mielisairailla ihmisillä ei ole sairaudentunnetta. Ammattitaitoinen lääkäri osaa havaita sairauden piirteet ja hommaa sen takia tällaiset tapaukset pakkohoitoon.

      • Ei ole

        olemassa mitään objektiivista menetelmää huomata minkään mielisairauden olemassaoloa. Väite sairaudentunnottomuudesta on täyttä humpuukia. Ennen kuin voi väittää jonkun olevan sairas ja sairaudentunnoton, niin pitää pystyä osoittamaan sairauden olemassaolo.


      • kirjatoukkala
        Ei ole kirjoitti:

        olemassa mitään objektiivista menetelmää huomata minkään mielisairauden olemassaoloa. Väite sairaudentunnottomuudesta on täyttä humpuukia. Ennen kuin voi väittää jonkun olevan sairas ja sairaudentunnoton, niin pitää pystyä osoittamaan sairauden olemassaolo.

        Kyllä todellakin on olemassa. Katso vaikka tämä:
        http://mielijaterveys.blogspot.com


    • mustaa valkoisella
    • Ei olisi arvannut

      Joo Habib lähti "varjo" jäi vielä elämään linked in, twitter, facebook jne. Mulla on viimeisin muistikuva hänestä päivystyksessä, jossa kyseli kuulumisia =((

    • Jepulis

      Tahdosta riippumaton hoito

      Tilanteissa, joissa asiakkaan päihteiden käyttö pitkittyy ilman, että läheiset tai viranomaiset pystyvät siihen vaikuttamaan, tiedustellaan usein tahdonvastaisen hoidon mahdollisuutta. Nykyisessä päihdehuoltolaissa on suhteellisen selkeästi määritelty tilanteet, joissa asiakkaan omasta tahdosta riippumaton hoito voidaan toteuttaa. Laki asettaa kuitenkin etusijalle vapaaehtoisuuteen perustuvat palvelut. Jos vapaaehtoisuuteen perustuvat palvelut eivät ole mahdollisia tai ne ovat osoittautuneet riittämättömiksi, ihminen voidaan määrätä hoitoon joko aiheuttamansa terveysvaaran tai (oletetun) väkivaltaisuutensa perusteella.

      Terveysvaaralla tarkoitetaan sitä, että asiakas on ilman päihteidenkäytön keskeyttämistä ja asianmukaista hoitoa välittömässä hengenvaarassa päihteiden käyttönsä vuoksi tai vaarassa saada kiireellistä hoitoa vaativan terveydellisen vaurion. Hoitomääritys voidaan tehdä korkeintaan viideksi vuorokaudeksi ja siihen edellytetään kahden lääkärin päätös.

      Väkivaltaisuusperusteen nojalla voi kunnan sosiaalijohtaja sosiaalityöntekijän esittelystä tai tämän suostumuksella tehdä päätöksen korkeintaan viisi vuorokautta kestävästä tahdosta riippumattomasta hoidosta. Päätös alistetaan hallinto-oikeuden vahvistettavaksi, mutta se voidaan panna täytäntöön heti. Tällainen päätös tulee tehdä, mikäli ihminen päihteiden käytön vuoksi vaarantaa väkivaltaisella tavalla perheenjäsenen tai jonkun muun terveyttä, turvallisuutta tai henkistä kehitystä. Väkivaltaisuudeksi katsotaan suoranaisen fyysisen pahoinpitelyn lisäksi myös toisen henkilön vapauden riisto, uhkailu tai pakottaminen.

      Samoin väkivaltaisuudeksi luetaan lapseen kohdistuva, toistuva henkinen väkivalta. Esimerkiksi pahoinpitelyllä pelottelu, lapsen eristäminen ikätovereistaan tai lapsen yöunen toistuva häirintä voivat vakavimmillaan muodostua henkisen väkivallan luonteisiksi. Jos viiden vuorokauden hoitoaika on osoittautunut riittämättömäksi, lääninoikeus voi sosiaalilautakunnan esityksestä velvoittaa henkilön hoitoon väkivaltaisuuden perusteella enintään kolmeksikymmeneksi vuorokaudeksi.

      Alle 18-vuotiasta lasta ei määrätä hoitoon ilman erityistä syytä. Toimenpiteen on oltava lapsen kannalta erityisen perusteltu ja tämän oman edun mukainen. Usein kuitenkin lastensuojelulain tai mielenterveyslain mukaiset toimenpiteet ovat lapsen kannalta soveltuvampia niissäkin tilanteissa, joissa nuori käyttää päihteitä.

      Viime vuosina pakkopäätöksiä on pantu toimeen koko maassa keskimäärin alle kymmenen vuosittain. Pakkotoimiin ryhtymisen tulisi aina merkitä erityistä sitoutumista vielä tavallistakin intensiivisempään tukeen ja apuun. Tahdonvastaiset toimet eivät sinällään ratkaise ongelmatilanteita. Ne antavat parhaimmillaan hieman lisäaikaa, jotta välitön väkivallan, itsetuhon ja päihteidenkäytön kierre saadaan katkaistuksi. Jotteivat ongelmat jatkossa pahenisi, tarvitaan tavallisesti tiivistä yhteistyötä asiakkaan, hänen perheensä ja viranomaisten kesken.

      Lisätietoja päihdehuoltolain mukaisesta, tahdosta riippumatta toteutettavasta hoidosta saa kotikunnan terveyskeskuksesta tai sosiaaliviranomaisilta.

      Olavi Kaukonen
      apulaisosastopäällikkö
      Kriminaalihuolto

      Päivitetty 20.5.2009

      • w 4 r4

        Missä tuollainen päihteidenkäytöstä johtuva tahdosta riippumatoin hoito täytäntöönpannaan? Sairaalassa, ja jos niin minkälaisessa sairaalassa?
        Poliisin putkassa?


    • Minä

      Olen tällä hetkellä vastentahtoisessa hoidossa. Suunnittelen pakenemista,en aio alistua *KRÖHÖM* "hoitoon". Pakkohoito vastaa tätä vastentahtoista hoitoa,jossa minä olen. Kehitysvamma puolella nimitys on -vastentahtoinen hoito- ja mielenterveys puolella pakkohoito. En tiedä, onko vastentahtoisella hoidolla ja pakkohoidolla mitään eroja..... Minä olen siis VASTENTAHTOISESSA hoidossa, täällä Oulun alueella. Minulla on mielenterveydellisiä ongelmia (niinkuin melkeimpä kaikilla ihmisillä,en tiedä voiko kukaan olla täysin terve) mutta minulla on myös (lievää) kehitysvammaisuutta, ainakin diagnoosina, kun joskus älykkyystesteihin olen osallistunut niin jollakin osa-alueella olin lievän älyllisen kehitysvamman tasolla. Mutta se älykkyysosa määrä, jonka perusteella ihmisen taso määritetään ei kerro kaikkea, se ei kerro kuinka älykäs ihminen on,se kertoo vain tietyt asiat. Mutta tosiaan, aion KARATA täältä TAAS. Olen karannut jo kaksi kertaa. Tämä on suljettu osasto, eli ihan "noin vaan" täältä EI karata,mutta mahdollista se on. Aion karata enkä tule enää takaisin. Eli kun seuraavan kerran karkaan, en enää palaa osastolle,vaan pakenen vaikka LOPPUELÄMÄNI.

      • dgfdfg4e

        hullu idea muttei yhtä hullu kuin hoidot.


    • LÄÄKÄRIT

      Kyllä ne suurimmat natsit ovat valkotakkisia

    • Feeniksin_kyynel

      Ei pakkohoitoon päästäkseen/joutuakseen tarvitse omistaa mielisairautta. Kuten muutama onkin jo sanonut, sisään pääsenn kun on vahingoksi itselleen tai muille.

      • mitäv

        Mielisairautta ei ole olemassa, joten mistä v oikein puhut? Toisekseen itselleenhän saa olla vahingoksi. Siksi monet polttavat tupakkaa vapaasti. Kutsutaan vapaaksi valtioksi.


    • Anonyymi

      Pakkohoito tuhoaa ihmisen. #pakkolääkintä=eräänlainenraiskaus #zyprexa #kemiallinenlobotomia #näpitirtimunkehosta #munkehomunpäätös

    • Anonyymi

      Vähän kuin mulle, suihkussa mieshoitaja toljottaa silareja lääkkeitä väkisin,ei kerrota mitä. kukaan ei auttanut ja kun syljin tuntemattomia lääkkeitä pois ,sanoi hoitaja,että syljit sitten rauhoittavat pois,älä nuku, lähtipät posi,minä lepareissa.Ikinä ei anneta anteeksi,hirviöitä,pilkkaavia hirviöitä

    • Anonyymi

      Pilkkaa pilkkaa silareista ehkä panisin sanoi miesopisekelija
      ja naishoitajaopiskelija pilkkaa miten rumat silarit on

    • Anonyymi

      naishoitaja syyttelei,että otit sitten miehen itsellesi rahan perusteella,johon sanoin ,että mieheni oli sossun tuella ilman ammatttia,kun hänen kanssaan aloin olemaan.Kateus tyhjästä,joo ei mun silarit ole tarpeeksi kauniit, en itsekään ole ,häpeän rumilus

    • Anonyymi

      Ei ole syytä antaa anteeksi,eivät edes pyytäneet anteeksi.LOPPUUN ASTI PILKKASIVAT JA PITIVÄT TYHMÄNÄ,joo itse olitte tyhmiä,minua kidutettiin ja tiedän,että kukaan ei auta.Olen saanut uhkauksen,että minut voidaan laittaa sairaalaan,jos tulee riita.Eli luottamusta ei ole.mustasukkaisuus esim. voisi olla syy ...

      • Anonyymi

        Ei tämä suomi olekaan mikään vapaa maa kun täältä avohoitopuoleltakaan auroran kuntoutusyksiköstä ei pääse pois omaan kotiin ilman arviointia vaikka en ole pakkohoidossa eikä tämä ole mikään vankila. Minäkään en ole koskaan ollut psykoosissa vaikka potilaskertomuksessa niin lukeekin ja olen 2 kertaa ollut pakkohoidossa syyttä suotta. Sain väärän lääkityksen skitsofrenian hoitoon vaikka todellisuudessa poden pakko oireista häiriötä ja eräitä fobioita ja minulla on paniikkihäriö joihin en saa lääkettä.


    • Anonyymi

      Pakkohoito perkeleestä. Raahataan pakolla suljetulle. Itse olen kohta kolme viikkoa ollut nyt pakkohoidossa. Tämä toisaalta on sairaalan psykiatrinen osasto, joten päivähoitomaksu on sen vajaat 50 euroa/päivä psykiatrisen sairaalan reiluun 20 euroon/pv verrattuna.
      Ainakin tonnin lasku siis minulle kertynyt hoidosta, jota en ole pyytänyt enkä halunnut.
      Vankilaan jos joutuisi syyttä niin ei siitä sentään vangilta rahaa peritä. Taitaa vangit jopa saada jonkin päivärahan valtiolta.
      Katsotaanpa tässä muutama vuosi niin jonkun virus taudin varjolla raahataan ihmisiä pakolla karanteeniin ja peritään "hoitomaksu" jokaiselta päivältä.

      • Anonyymi

        Olen 2 kertaa joutunut pakkohoitoon ilman mitään painavaa syytä ilmeisesti jonkun zoukilla heitetyn salakuuntelu yms väitteiden takia jotka broidi kertoi lääkärille. Mutta muuten poden erilaisia fobioita ja pakko oireista häiriötä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen 2 kertaa joutunut pakkohoitoon ilman mitään painavaa syytä ilmeisesti jonkun zoukilla heitetyn salakuuntelu yms väitteiden takia jotka broidi kertoi lääkärille. Mutta muuten poden erilaisia fobioita ja pakko oireista häiriötä.

        Minulle on tehty väärä diagnoosi Aurorassa suljetulla osastolla sen perusteella paitsi että minulla on kadunylitysfobioita myös siksi että broidi oli jouruillut lääkärille minua salakuunnellun mitä en vakavissani ole koskaan väittänyt vaan kieltänyt sen sitä kysyttäessä ja sen perusteella viimeisin diagnoosinikin paranoidinen skitsofrenia on asetettu mikä on aivan päin honkia samaten kuin Abilify lääkityskin koska oireeni viittaavat skitsofrenian sijasta pakko oireiseen häriöön, paniikkihäiriöön, ja sosiaalisten tilanteiden pelkoon ollessani pakkovallan uhri. Voi kamalaa mitä haittavaikutuksia tällainen väärä lääke voikaan saada aikaan elimistössä sen lisäksi ettei se helpota varsinaisia oireita lainkaan mitä Zoloft tekisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulle on tehty väärä diagnoosi Aurorassa suljetulla osastolla sen perusteella paitsi että minulla on kadunylitysfobioita myös siksi että broidi oli jouruillut lääkärille minua salakuunnellun mitä en vakavissani ole koskaan väittänyt vaan kieltänyt sen sitä kysyttäessä ja sen perusteella viimeisin diagnoosinikin paranoidinen skitsofrenia on asetettu mikä on aivan päin honkia samaten kuin Abilify lääkityskin koska oireeni viittaavat skitsofrenian sijasta pakko oireiseen häriöön, paniikkihäiriöön, ja sosiaalisten tilanteiden pelkoon ollessani pakkovallan uhri. Voi kamalaa mitä haittavaikutuksia tällainen väärä lääke voikaan saada aikaan elimistössä sen lisäksi ettei se helpota varsinaisia oireita lainkaan mitä Zoloft tekisi.

        Olen pahoillani että sinulle on käynyt noin. Kaikki psykiatriset diagnoosit ovat tavalla tai toisella vääriä. Olet varmasti joutunut kokemaan aika kovia, ja siitä ongelmasi ovat lähtöisin. Koeta nyt neuvotella vaan rauhallisesti henkilökunnan kanssa, jotta tilanne ei pahene ja pääset varmasti kuitenkin aikanaan pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen pahoillani että sinulle on käynyt noin. Kaikki psykiatriset diagnoosit ovat tavalla tai toisella vääriä. Olet varmasti joutunut kokemaan aika kovia, ja siitä ongelmasi ovat lähtöisin. Koeta nyt neuvotella vaan rauhallisesti henkilökunnan kanssa, jotta tilanne ei pahene ja pääset varmasti kuitenkin aikanaan pois.

        Kiitos tuestasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos tuestasi.

        Joo semmonen ryssäläinen psykiatri Aurorassa diagnosoi ihan päin vittua joittenkin tosi vanhojen leikkimielisten juttujen ansiosta kuten se että vaikutan pörssikursseihin ja minua seurataan vaikka olin kieltänyt niiden todenperäisyyden. skitsofreenikkohan ei usko vaikka lyötäisi selvät todisteet eteen mutta minä itsekin jo totesin väitteet humpuukiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo semmonen ryssäläinen psykiatri Aurorassa diagnosoi ihan päin vittua joittenkin tosi vanhojen leikkimielisten juttujen ansiosta kuten se että vaikutan pörssikursseihin ja minua seurataan vaikka olin kieltänyt niiden todenperäisyyden. skitsofreenikkohan ei usko vaikka lyötäisi selvät todisteet eteen mutta minä itsekin jo totesin väitteet humpuukiksi.

        Totuus on että olen 2 kertaa joutunut perusteettomasti pakkohoitoon vaikken ole puhunut mitään höpöjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo semmonen ryssäläinen psykiatri Aurorassa diagnosoi ihan päin vittua joittenkin tosi vanhojen leikkimielisten juttujen ansiosta kuten se että vaikutan pörssikursseihin ja minua seurataan vaikka olin kieltänyt niiden todenperäisyyden. skitsofreenikkohan ei usko vaikka lyötäisi selvät todisteet eteen mutta minä itsekin jo totesin väitteet humpuukiksi.

        Heh. Mä olin joutunut epäasiallisen holhoavaan perusteettomaan vahtimisen uhriksi, sukulaiset ja ytsävät. Avaudun tästä psykologille ja sanoin et varmaan Jeesuskin on tässä mukana. Kattoi pitkään ja vakavasti: onneks tajusin korjata ja sanoin että vitsi. Tuota ennen mulle yks hoitaja oli vihjaillu että eikö olis hyvä olla jossain paikassa jossa olis vertaisia, keskustelapua ja hyvöt rutiinit. Olin että häh, mikä sellainen paikka. Hätkähti ei sanonut mitään kun tajusin mistä puhui. Sitä ennen oli kyseenalaistanut mm. mun ruokailurutiinit tietämättä ja kysymättä niistä yhtään mitää, että ne pitäis saada kuntoon. Mut siis pointti se että onneks tajusin korjata ton jeesus-jutun kun hyvä pohjustus oli jo hoidon tarpeelle olemassa. Tämä ei julkisella vaan työtervhuollossa. Julkisella olis ollut ehkä menoa. Sittemmin mut kyl lähetettiin kiireellisenä psykpolille yksityiseltä. Otin tarjouksen vastaan kun tuumasin, että ei kannata olla eri mieltä. Siellä psykiatrille vastailin kysymyksiin mm. saanko tvn välityksellä jotain erityisiä viestejä, tai liikennevaloista. :D Sanoin en. Olis vitsailu ollu varmaan kohtalokasta tuossa tilanteessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heh. Mä olin joutunut epäasiallisen holhoavaan perusteettomaan vahtimisen uhriksi, sukulaiset ja ytsävät. Avaudun tästä psykologille ja sanoin et varmaan Jeesuskin on tässä mukana. Kattoi pitkään ja vakavasti: onneks tajusin korjata ja sanoin että vitsi. Tuota ennen mulle yks hoitaja oli vihjaillu että eikö olis hyvä olla jossain paikassa jossa olis vertaisia, keskustelapua ja hyvöt rutiinit. Olin että häh, mikä sellainen paikka. Hätkähti ei sanonut mitään kun tajusin mistä puhui. Sitä ennen oli kyseenalaistanut mm. mun ruokailurutiinit tietämättä ja kysymättä niistä yhtään mitää, että ne pitäis saada kuntoon. Mut siis pointti se että onneks tajusin korjata ton jeesus-jutun kun hyvä pohjustus oli jo hoidon tarpeelle olemassa. Tämä ei julkisella vaan työtervhuollossa. Julkisella olis ollut ehkä menoa. Sittemmin mut kyl lähetettiin kiireellisenä psykpolille yksityiseltä. Otin tarjouksen vastaan kun tuumasin, että ei kannata olla eri mieltä. Siellä psykiatrille vastailin kysymyksiin mm. saanko tvn välityksellä jotain erityisiä viestejä, tai liikennevaloista. :D Sanoin en. Olis vitsailu ollu varmaan kohtalokasta tuossa tilanteessa.

        Saatana suomi on paska maa ja psykiatrit hulluja konitohtoreita jotka eivät ymmärrä mitään. Minä jouduin pakkohoitoon vaikka käyttäydyin ja puhuin täysin selväjärkisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saatana suomi on paska maa ja psykiatrit hulluja konitohtoreita jotka eivät ymmärrä mitään. Minä jouduin pakkohoitoon vaikka käyttäydyin ja puhuin täysin selväjärkisesti.

        Niin ja apulaisylilääkäri sanoi että olen hyväkuntoinen potilas mutta potilaan kokonaistilanne huomioon ottaen...hän kai puolsi pakkohoitoa. Vittu nää psykiatrit on idiootteja kun hyväkuntoisia potilaita otetaan osastolle sisälle sen perusteella että kämppä on hajuhaittojen takia menossa alta ja broidi on aikasemmijn juoruille jostakin salakuuntelusta ja pörssikursseihin vaikuttamisesta niin tää ryssäläinen psykiatri otti mut tarkkailujakson jälkeen pakkohoitoon vaikken mä kertaakaan hänelle puhunut enkä valittanut moisia vaan olin kuulemma hyväkäytöksinen, avulias ja kohtelias hoitajia ja muita potilaita kohtaan.


    • Anonyymi

      Olen sairastanut masennusta ja ahdistuneisuushäiriötä jo 20 vuotta. Tilanne kriiseytyi muutama vuosi sitten ja menin/jouduin psykiatriselle osastolle. Koko episodi oli täysi katastrofi. eniten mua vituttaa sairaanhoitaja mielisairaalassa, joka totesi mulle, että luulenko olevani parempi kuin muut Ihmiset ja olenko riippuvainen hoidosta, kun kysyin, että missä mun jatkohoito on, kun luin kannasta, että hoitoneuvottelussa (Jossa siis läsnä olin myös minä) oli päätetty, että mun jatkosuunnitelmana on kolmannen sektorin palvelut. Tästä ei siis oltu ko. neuvottelussa mainittu sanallakaan. Sanoin, etten voimakkaan ahdistuksen takia pysty näihin yhdistyksiin menemään ja olen sitä mieltä, että ei kolmas sektori voi kokonaan korvata julkista terveydenhuoltoa. Noh tämä sairaanhoitaja sanoi mulle, että Kaikki muut potilaat lähetetään ko. osastolta sinne kolmannelle sektorille ja kuvittelenko olevani parempi kuin muut, Kun se ei mulle kelpaa, niin oonkohan riippuvainen hoidosta? Sama sairaanhoitaja teki mulle skid-2 testin, jossa todettiin ettei riippuvaista persoonallisuushäiriötä ole. Kuitenkin jossain välissä, ennen kuin pääsin lääkärille asti, tarina oli muuttunut siihen, että potilas osoitti riippuvan persoonallisuuden merkkejä ja lisäksi lääkäri oli sitä mieltä, että 10 v. käytössä ollut rauhoittava lääkitys tulee lopettaa, sillä olin riippuvainen sekä hoidosta että lääkkeistä (Lääkkeestä, jota olin syönyt psykoottistasoiseen masennukseen ja pelko-oireiseen ahdistuneisuuten jo vuosia, aina lääkärin ohjeen/määräyksen mukaan). Kyseinen lääkäri sanoi myös, että käytössä on koukuttavin bentso ja heillä ei ole resursseja hoitaa vierotusta. Hän myös soitti toiselle osastolle, että pääsisinkö sinne vieroitukseen, mutta sieltä sanottiin, ettei vieroituksia tehdä ei-päihdeongelmaisille, sillä potilaat ratkeavat aina uudelleen. osaston lääkäri sitten totesi mulle, että Koska heillä ei ole resursseja ja koska mun puolisolla on osaamista (on siis terveydenhoitoalalla), hän voisi jäädä kuukauden kesälomalle ja hoitaa siinä sivussa minun vierotuksen. Vierotuksen, joka on niin vaikea ja raskas, ettei osaston henkilökunta siihen pysty. Koitin selittää, että ei mulla ole Hoito- eikä lääkeriippuvuutta (Olen käynyt psykiatrilla keskimäärin kaksi kertaa vuodessa), että pystyn kyllä lopettamaan lääkkeet koska tahansa, mutta en saa nukutuksi ja kierrokset nousee. Vastauksena oli mindfullness-nauha, koska luontainen unirytmi palaa kyllä. Lisäksi diagnooseista poistettiin kaikki muut diagnoosit ja lääkäri oli sitä mieltä, että olen keskivaikeasti masentunut. Sanoin, että pitäisi saada jotain hoitoa ja lääkäri totesi, että onhan sua hoidettu jo 15 vuotta. Tämä saatanallinen sairaalakokemus aiheutti sen, että mulle tuli univaikeuksia ja lopulta avoin psykoosi, kun ei soitoista huolimatta kuukauksiin erikoissairaanhoitoon päässyt. Nyt, koska mulla on psykoositason sairaus, niin multa kysytään erikoissairaanhoidossa, että oletko varma, ettet tulkinnut näitä mielisairaalan tapahtumia väärin, sillä lääkäri ei ollut viitsinyt kirjata kaikkea sanomaansa kantaan Tämä on aiheuttanut sen, että kriisin tullessa en enää uskalla mennä sairaalaan ilman nauhuria, jotta voin todistaa, että asiat tapahtuivat kuten sanoin. Mikä osaltaan näyttäytyy minunkin mielestä harvinaisen psykoottiselle käytökselle. Nyt siis tuo yleislääkärin kirjaus riippuvuudesta näyttäytyy joka lääkärikäynnillä, koska jostain syystä erikoissairaanhoidon poliklinikka, jolla olen ollut hoidossa jo yli 10 vuotta on kadottanut kaikki muut kirjaukset, paitsi viimeisen kahden vuoden sisällä tehdyt. Jostain syystä ennen 2016 tehtyjä kirjauksia ei näy. Hieno uudistus meneillään, masennuksen kimppuun aiotaan käydä oikein urakalla! Muita kirjauksia ei tietystikään minusta ollut, sillä olin yrittänyt saada itselleni lääkäriaikaa usean kuukauden ajan kyseiselle poliklinikalle. Minua ei otettu edes jonoon erikoissairaanhoidon poliklinikalle, jossa olin ollut hoidossa jo 10 vuotta, sillä oma psykiatrini oli lähtenyt toiseen paikkaan töihin. (Lisähuomautuksena se, että poliklinikalta on lähtenyt muutama muukin lääkäri, ihmettelempä miksi! )Menin sitten hakemaan toisesta hoitoinstanssista lähetteen samalle polille, jossa hoitoni jo oli, sillä tämä toinen hoitotaho ei halunnut ottaa kantaa vointiini, sillä tilanne vaati heidän mielestään erikoissairaanhoidon osaamista. Ainoa apu on lähete, sillä joku laki sanoo, että lähetteet pitää käsitellä tietyn ajan kuluessa (hoitotakuu). Olisi helvetin kiva, että pitkään hoidossa olleet mielenterveyskuntoutujat pääsisivät edes keskustelemaan lääkärin kanssa (Hoidon tarpeen arviointi), kun kriisejä/ongelmia ilmenee, eikä keskustelu ohjautuisi suoraan osastosihteerille, jolla ei varmastikaan ole riittävää osaamista asian selvittämiseen. Kaikki eivät pysty menemään päivystykseen, vaan on tärkeä päästä hoitoon tuttuun ympäristöön, silloin kun kriisi on päällä.

      • Anonyymi

        Edellinen jatkaa. Lisäksi tähän liittyy tietysti se, että kaikki tuet meni kahdeksi vuodeksi ja olin käytännössä ilman rahaa. Samanlainen hullu rumba kävi kelan, työkkärin ja sossun kanssa, (Voin tarvittaessa avata sitäkin) minusta tehtiin 4 sosiaalityön tarpeen ilmoitusta, vieläkään en ole apua saanut. Kela vaati minua hakemaan joka kuukausi tukia (Sairauspäiväraha, kuntoutusraha, eläke), jotka se oli edellisenä kuukautena juuri hylännyt. Näistä valitin tietysti muutoksenhakulautakuntiin, asian käsittely kuitenkin venyi ja venyi. Aikaa ei saanut psykiatrian poliklinikalle, jotta olisi saanut lausunnon elintärkeästä tuesta. Kun ei ole riittävää diagnoosia, kusessa olet. Kun vihdoin sain ajan psykiatrian poliklinikalle, sain pyytämäni lausunnon. Lausunnossa luki, että en voi ottaa kantaa potilaan työkykyyn, koska olen tavannut potilasta vaan kerran. Hoitosuhde minulla oli ollut ko. polille jo kymmenisen vuotta. Tämän lausunnon lääkäri lähetti Kelaan minulta kysymättä (tietosuojastani piittaamatta) ja viikon päästä sain hylkäyspäätöksen eläkkeestä. Nolottaa avautumiset, mutta pakko on päästä puhumaan jossain. Olen siis elänyt psykoottisessa helvetissä pari vuotta ja lähettänyt valituksia joka taholle. En uskalla näistä kokemuksista puhua, koska sairaudesta syntynyt häpeä ja saamani huono kohtelu ovat olleet aivan sietämättömiä. Lisäksi pelkään, että en saa edes sitä vähääkään hoitoa, jota nyt olen saanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Edellinen jatkaa. Lisäksi tähän liittyy tietysti se, että kaikki tuet meni kahdeksi vuodeksi ja olin käytännössä ilman rahaa. Samanlainen hullu rumba kävi kelan, työkkärin ja sossun kanssa, (Voin tarvittaessa avata sitäkin) minusta tehtiin 4 sosiaalityön tarpeen ilmoitusta, vieläkään en ole apua saanut. Kela vaati minua hakemaan joka kuukausi tukia (Sairauspäiväraha, kuntoutusraha, eläke), jotka se oli edellisenä kuukautena juuri hylännyt. Näistä valitin tietysti muutoksenhakulautakuntiin, asian käsittely kuitenkin venyi ja venyi. Aikaa ei saanut psykiatrian poliklinikalle, jotta olisi saanut lausunnon elintärkeästä tuesta. Kun ei ole riittävää diagnoosia, kusessa olet. Kun vihdoin sain ajan psykiatrian poliklinikalle, sain pyytämäni lausunnon. Lausunnossa luki, että en voi ottaa kantaa potilaan työkykyyn, koska olen tavannut potilasta vaan kerran. Hoitosuhde minulla oli ollut ko. polille jo kymmenisen vuotta. Tämän lausunnon lääkäri lähetti Kelaan minulta kysymättä (tietosuojastani piittaamatta) ja viikon päästä sain hylkäyspäätöksen eläkkeestä. Nolottaa avautumiset, mutta pakko on päästä puhumaan jossain. Olen siis elänyt psykoottisessa helvetissä pari vuotta ja lähettänyt valituksia joka taholle. En uskalla näistä kokemuksista puhua, koska sairaudesta syntynyt häpeä ja saamani huono kohtelu ovat olleet aivan sietämättömiä. Lisäksi pelkään, että en saa edes sitä vähääkään hoitoa, jota nyt olen saanut.

        Olen pahoillani siitä että olet joutunut kokemaan tuollaista. Psyyken ongelmiin ei saa kunnollista hoitoa julkiselta sektorilta. Vaikuttaa siltä että mielenterveystyöt ovat suojatyöpaikkoja joillekin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen pahoillani siitä että olet joutunut kokemaan tuollaista. Psyyken ongelmiin ei saa kunnollista hoitoa julkiselta sektorilta. Vaikuttaa siltä että mielenterveystyöt ovat suojatyöpaikkoja joillekin.

        Mua ahdistaa nyt kotona, mua ahdistaa mennä minnekään hoitoon, mua ahdistaa ne keskustelut hoidoissa, mä pelkään puhua mistään, kun kaikki menee taas samalla lailla. Oon ihan lannistunut. En mä uskalla edes poistuu kotoa tai vastata puhelimeen. Hyvä kun pystyn kirjoittamaan tässä. Emmä tiedä mitä mä teen, tää on ihan yhtä helvettiä ja toivon, et eutanasia olis Suomessa sallittua. Mä oon niin väsynyt tähän taisteluun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mua ahdistaa nyt kotona, mua ahdistaa mennä minnekään hoitoon, mua ahdistaa ne keskustelut hoidoissa, mä pelkään puhua mistään, kun kaikki menee taas samalla lailla. Oon ihan lannistunut. En mä uskalla edes poistuu kotoa tai vastata puhelimeen. Hyvä kun pystyn kirjoittamaan tässä. Emmä tiedä mitä mä teen, tää on ihan yhtä helvettiä ja toivon, et eutanasia olis Suomessa sallittua. Mä oon niin väsynyt tähän taisteluun.

        Eihän se sun syytä ole! Ei tuommoisiin paikkoihin kukaan haluaisikaan mennä. - Olet ihmeen hienosti jaksanut taistella. Todella taistella. Harva jaksaa, ja sinulla on kykyäkin, kun olet jaksanut byrokratian kanssakin sinnitellä, siihen ei pysty kuka vaan. Harmi että kaikki aitous ja tosi tarkoitus palkitaan tässä yhteiskunnassa märällä rätillä päin naamaa. Usein ainakin...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän se sun syytä ole! Ei tuommoisiin paikkoihin kukaan haluaisikaan mennä. - Olet ihmeen hienosti jaksanut taistella. Todella taistella. Harva jaksaa, ja sinulla on kykyäkin, kun olet jaksanut byrokratian kanssakin sinnitellä, siihen ei pysty kuka vaan. Harmi että kaikki aitous ja tosi tarkoitus palkitaan tässä yhteiskunnassa märällä rätillä päin naamaa. Usein ainakin...

        Mä pääsin pakkohoitoon todella kevyin perustein ja suurin osa siitä mitä lääkärit kirjoitti potilaskertomukseen ennen kaikkea psyykosiväiteet oli puuta heinää. Multa mm. kysyttiiin salakuunneellanko sinua johon vastasin että ei salakuunnella. Kysyttiin myös että onko sulla skitsofrenia johon vastasin kertomalla mun pakko oireisesta häiriöstä ja fobioista. Tämä siis ensihoidossa. Tarkkailujaksolla osastolla lääkäri kysyi miksi sinä haluat kotiin? Vastasin vähän tyhmästi siksi ettei kukaan vie äidin tavaroita kun meillä oli kellarissa käynyt murtovarkaita ja ne tulkitsi sen yhden lauseen perusteella mut paranoidiseksi skitsofreenikoksi vaikka mun diagnoosi oli erilaistumaton skitsofrenia. Osastolla sitten pelattiin usein shakkia muiden potilaiden kanssa joista voitin noin 40 matsia putkeen ja kaikki tornipelitkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä pääsin pakkohoitoon todella kevyin perustein ja suurin osa siitä mitä lääkärit kirjoitti potilaskertomukseen ennen kaikkea psyykosiväiteet oli puuta heinää. Multa mm. kysyttiiin salakuunneellanko sinua johon vastasin että ei salakuunnella. Kysyttiin myös että onko sulla skitsofrenia johon vastasin kertomalla mun pakko oireisesta häiriöstä ja fobioista. Tämä siis ensihoidossa. Tarkkailujaksolla osastolla lääkäri kysyi miksi sinä haluat kotiin? Vastasin vähän tyhmästi siksi ettei kukaan vie äidin tavaroita kun meillä oli kellarissa käynyt murtovarkaita ja ne tulkitsi sen yhden lauseen perusteella mut paranoidiseksi skitsofreenikoksi vaikka mun diagnoosi oli erilaistumaton skitsofrenia. Osastolla sitten pelattiin usein shakkia muiden potilaiden kanssa joista voitin noin 40 matsia putkeen ja kaikki tornipelitkin.

        Onneksi olkoon shakkipelivoitoista. Ja sait sentään ehkä jotain lohtua muiden paikallaolevien seurasta :) Älä välitä noista psykiatrian höpinöistä. Ne ovat tuulesta temmattua epätieteellistä sontaa.


    • Anonyymi

      Silloin kun minä olin osastolla, niin siellä ei pelattu kuin korttia. Senkin tein yksin, koska muut potilaat oli lääkittynä zombeiksi. Sainpa minäkin leponexit sairaalareissun kunniaksi. Kyllä siinä lievästi sanottuna ajatus jähmettyi.

      • Anonyymi

        En taida päästäkään täältä auroran avohoitopuolen kuntoutusyksiköstä omaan asuntoon kun pitäisi kai osata laittaa itse ruokaa päästääkseen arvioinnista läpi enkä juuri osaa sitä taitoa lainkaan ja syön mielelläni valmisruokia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En taida päästäkään täältä auroran avohoitopuolen kuntoutusyksiköstä omaan asuntoon kun pitäisi kai osata laittaa itse ruokaa päästääkseen arvioinnista läpi enkä juuri osaa sitä taitoa lainkaan ja syön mielelläni valmisruokia.

        Mutta jos osaat lämmittää valmisruuat mikrossa, niin eihän tarvitse muuta osata. Hassua jos poispääsy on tuosta kiinni. On paljon ihmisiä, jotka eivät koskaan laita ruokaa, mm. erittän varakkaita, jotka syövät aina ulkona...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta jos osaat lämmittää valmisruuat mikrossa, niin eihän tarvitse muuta osata. Hassua jos poispääsy on tuosta kiinni. On paljon ihmisiä, jotka eivät koskaan laita ruokaa, mm. erittän varakkaita, jotka syövät aina ulkona...

        Epäilen että saattaa jäädä kiinni kokkaamisen taidon puutteesta jota toimintaterapeutti valvoo. Sellainen eläkkeelle jäänyt hoitaja nimeltä Sirpa sanoi joka kerta kun aiheesta keskustelimme että täältä kuntoutusyksiköstä pääsee koska tahansa pois vaikka heti pakkaisi ja lähtisi. Niin muutamat ovat päässeetkin ja joku tullut takaisinkin kun ei ole ottanut ilmeisesti lääkkeitään. Mutta noin muuten Sirpa olikin väärässä kun pitää tehdä joku arviointi täältä pois pääsemiseksi. Ja sekin sen takia että eräs hoitaja möläytti lääkärille että veli on tuonut mulle jonkun paketin. Kun broidi ei saisi auttaa yhtään vaan pitäisi itse selvitä kaikissa asioissa.


    • Anonyymi

      "Minulla ei ole ollut mitään mielisairautta", eipä tietenkään!

      • Anonyymi

        Joo höpöhöpö ne ketään väkisin pitää... Kyllä oma kokemus on et ihan aiheesta hoidossa..olin minä ja moni muu..sinne vaan hoitoon ku tarve vaatii ja kotio vast ku pärjää👍


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo höpöhöpö ne ketään väkisin pitää... Kyllä oma kokemus on et ihan aiheesta hoidossa..olin minä ja moni muu..sinne vaan hoitoon ku tarve vaatii ja kotio vast ku pärjää👍

        Apulaisylilääkäri sanoi jo ensihoitoon vietäessä että olen hyväkuntoinen potilas. Täällä avohoitopuolen kuntoutusyksikössäkin olen ollut jo yli 2 vuotta kun ei ole omaa kämppää kun se myytiin eikä vapaata tukiasuntoa ole löytynyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Apulaisylilääkäri sanoi jo ensihoitoon vietäessä että olen hyväkuntoinen potilas. Täällä avohoitopuolen kuntoutusyksikössäkin olen ollut jo yli 2 vuotta kun ei ole omaa kämppää kun se myytiin eikä vapaata tukiasuntoa ole löytynyt.

        Onko se mielisairasta että leikillään sanoo että joku salakuuntelee ja sitten broidi kertoo sen lääkärille?


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1595
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1234
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1157
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1076
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      2
      1062
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1029
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      950
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      922
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      816
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      9
      731
    Aihe