Pienen metsätilkun ostaminen, mitä maksaa? Miten ostetaan?

Omaa rauhaa kaipaava

Mietin että olisi mukava ostaa pienen pieni metsätilkku jostain syrjäisestä metsästä.

Ajatus olisi rakentaa joku pienen pieni mökki ja ehkä sauna sinne.

Missähän hintaluokissa liikkuu vaikka 1km*1km tilkku jostain todella syrjästä (esim 5-10km muusta asutuksesta)? Jostain keskisuomesta, kenties itä-suomesta tekisi tonttia mieli.

Entä jos ostan tilkun ilman varsinaista rakennusoikeutta, niin mitä valtio sanoo jos kuitenkin rakennan sinne jonkun todella vaatimattoman hökkelin, tyyliin Röllin Tölli?

Tuskin tulee poliisi potkimaan luvatonta mökkeliä kumoon, mutta mitä käytännössä laki sanoo luvattomasta rakentamisesta omalle tontille?

11

552

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyvä ajatus

      Röllin Tölli, heh. Mutta ei kai sellainen jalassauna tai mökki tarvitse mitään rakennuslupia.

    • Pienmetsänhoitaja

      Etpä paljon vaadikaan, kun tontiksi pitää saada sata hehtaaria. Sellaisen ostaminen maksaa Itä-Suomessa metsän kunnosta riippuen muutamasta sadasta tuhannesta ehkä pariin miljoonaan euroon.

      • En kyllä minäkään

        miellä 100 hehtaaria "tilkuksi"...


      • baadigaabi
        En kyllä minäkään kirjoitti:

        miellä 100 hehtaaria "tilkuksi"...

        Saati sitten "pienen pieneksi metsätilkuksi". :D

        Itse olen osaomistajana noin 15 hehtaarin tilkussa ja siinä on riittävästi metsää tarpoa ja vältellä melskettä.

        100 ha tilkku olisi toki mukava.


    • puttesetä

      Ainakin Metla ylläpitää metsäkiinteistöjen hintataulukkoja. Pari vuotta vanhassa taulukossa metsämaan keskihinta Keski-Suomessa oli 2.750 €/ha, joten toivomasi "tilkku" voisi olla hintaluokkaa 275.000 euroa. Jos haluat sen noin läheltä taajamaa, voi hinta olla korkeampikin. Syrjemmässä saattaisi olla edullisempaa.

    • jussijupppo

      Kokeile 100 m kertaa 100 m = hehtaari.
      Itsellä oli .
      Ostin sinne viidensadan jalasmökin ja halvan agregaatin sähköä tekemään.
      Keskellä metsää :)
      Oli hermolepoa kerrostalossa asumisen väli
      llä mennä nukkumaan sinne

    • LAPISSA2

      HEI...
      JAEIKÄ MAKSA PALJON...
      LAPISTA EDULLINEN MÖKKI TONTTI TODELLA RAUHALLISELLAPAIKALLA
      VAIN 1-HA MAKSAA 10 000€,,,, JA TINKAUS VARAA ON.
      TIE ON JA SÄHKÖT.


      TAI
      OSTA MEILTÄ VALMIS MÖKKI!!!
      040-5818305

      • harkinnassa

        Mulla on ehkä tulossa myyntiin vajaan 3 hehtaarin rantapalsta järven/joen rannalta. Sijainti keski-suomi selkeästi Jyväskylän yläpuolella.

        Pari mökkitonttia kuuluu alueeseen.

        Hinta vaan on miettimättä.


      • siksisiksi
        harkinnassa kirjoitti:

        Mulla on ehkä tulossa myyntiin vajaan 3 hehtaarin rantapalsta järven/joen rannalta. Sijainti keski-suomi selkeästi Jyväskylän yläpuolella.

        Pari mökkitonttia kuuluu alueeseen.

        Hinta vaan on miettimättä.

        Ois kuolinpesän kiinteistö, jossa purkukuntoinen päärakennus, n. 3 ha. lyhyt matka norppa-alueen järvenrantaan, vakioviraina myös pihassa metsäneläimiä, ja kylätien varrella, mutta hiljaista siellä oli jo kun minun ikäluokka oli muuttamassa pois...Hiljentynyt entisestään.
        Hinta vähintään pk-arvo, eli sähköliittymineen noin 30000, Tontilla likikypsää tukkia, kuitupuutakin, ja harvinaisempaakin, kuten tammia, visakoivuja...(alueeseen nähden).
        Leski ei käytä hallintaoikeuttaan.


    • siksisiksi

      Niin, ja tuo oli perukirja-arvo, muuten... Puusto ja alueensa puolesta paikka on huomattavasti arvokkaampi. Kas, eipä ole aloittajalta tullut kommenttia.. Itse vietän kotipaikalla joka siis on tyhjillään, kesälomasta ison osan. Hoitaen kiinteistöä.. Vanha paikka, aina on jotain remppaa.
      Surullista vaan, kun alueella on huonosti ns. normitöitä. Kotieläintaloutta, pienimuotoista matkailijoille suunnattua, ja eräjuttuja sielläpäin voi helpostikkin tehdä- mikään noista ei ympärivuoden työllistä.

      • Joku vaan

        Eipä asuinkuntoisistakaan taloista maaseudulla järin kovaa hintaa saa. 70 000 eurolla saa hyvän talon ulkorakennuksineen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      112
      8721
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2613
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      128
      2351
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1989
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1736
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1540
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1487
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1427
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1296
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1219
    Aihe