Mistä tietää koska kissa synnyttää?

kisuliini-90

Vanhin kissa melkein 3 vuotias ja on tehnyt 3 pentuetta. Olen ollut niissä mukana joten tiedän synnytyksestä ihan kivasti.

Tämän 3 vuotiaan kissan tyttönen on ensimmäistä kertaa paksuna. Hieman yli 1v.
Eilen raahasi takapuoltaan lattiaa vasten ja vähän väliä nosteli takajalkaa ylös ja koitti nuolla alapäätään. Sitä teki n. 2 tuntia ja alko rauhottumaan. Kummallisiin paikkoihin on hakeutunu jo 2 viikkoa.

Tuo touhu alkoi eilen illalla 19 aikoihin. Tänään on ottanu rauhallisesti. Kävi tutkimassa aamulla 10 aikoihin paikkoja. Mutta ei vieläkään ole alkanut supistukset.
Maha on iso ja vatsanläpi näkyy ja tuntuu liikkeet. Pentujen koko arviolta 8-9cm. Astumis ajankohdasta ei ole tietoa. Tuli kotiin pyöreällä masulla. Nisistä tulee hieman maitoa. Ja alapää on ollut reilu viikon ajan hieman kosteahko. Itse laskeskelin synnytyksen tapahtuvan 5.9 päivä.

15

5325

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hguk

Ei oo vieläkään synnyttäny.

• kohta synnyttää

kissan ruuminlämpö laskee asteella n vrk ennen synnytystä.Eli jos lämpö on n 38 tai vaikka alle on se alkamassa.Maitoo voi tulla jo aikaisemminkin. Mun katti alkoi pari päivää aiemmin tulla tosi levottomaksi ja tein sille lattioille moneen kohtaan pehmeitä petejä koska se ite päättään mihin synnyttää.Jos se kovasti nuolee itteään on se jo kohta alkamassa,tarkkaile tiheään.Mun kissa alkoi synnyttää yksin mut oli tyytyväinen apuun.Muista kun käy täysin rauhattomaksi niin sit se alkaa ihan ehkä muutaman tunnin päästä.

• kisuliini-90

Mittasin tänään kissaltani lämmön peräsuolesta 37.8 C oli lämpö. Eli olisiko lähellä kenties? Turhauttavaa tuo odottelu ja menettää yöunet yhden kissan takia kun herättelee useasti yössä.

• kisuliini-90

Yöllä oli hyvin levoton. Miekuili ja kurnutteli ( ei siis kehräystä). Pyöri joka paikassa ja tuskin nukku yöllä ollenkaan. Hyvin rasittavaa. Nyt aamulla ihan rauhallinen, välillä miekuu. Kovasti haluaisi ulos, mutta en viitsi päästää ulos ettei tee pentuja jonnekkin sinne. Supistuksia ei edelleenkään ole vieläkään tullut.

Osaisko joku neuvoa millätavalla muilla kissoilla synnytykset lähteneet käyntiin?
      1's synnytys oli sellanen, kun tultiin kotiin löysin limatulpan pianon alta, ja siitä näkemästäni meni n. 4 tuntia kun puhkes lapsivesi ja alkoi supistukset. Supparit kesti kaiketi yhden tunnin ja sitten alkoi työstää pentuja.
      2's synnytys huomasin kun limatulppaa valui ulos ja kisu nuoli itseään välillä. Supparit alkoi joita kesti pari tuntia ja sitten työsti pentuja.
      3's synnytys alkoi suppareilla. Pesäpaikaksi valittu pahvilaatikossa vatsapeitteissä huomasin supistusta ja samalla valui limatulppaa. Supparit kesti 3-4 tuntii ennen kun alkoi työstää pentuja.

2'ssa synnytyksessä ollu outoja käytöksiä edellisenä päivänä. Takapuolen raahaamista, paitojen nuolemista (nuollut märäksi kainalokohdasta), vaatekaapissa kaivamista ja joka metrin välein takakoipi pystyssä nuolemaan.

Mutta tämä kokematon kissan käytöksissä on ollu erikoisia käytöksiä 5 päivää sitten kun vähän väliä raahasi takapuoltaan istuma-asennossa ja takajalka nousi kokoajan ylös ja yritti nuolla itseään perä ja alapäästään. Sillon olin varma että syntyy pian. Kappas, ei vieläkään suppareita ja pentuja kuulu.

Eli siis 3 synnytystä on tehnyt emonsa ja nyt on hänen pentunsa vuoro tehdä ja kyseessä tämän ensimmäinen synnytys.

Meni vähän hankalaks, ehkä joku ymmärsi tai sitten kysyy jos ei ymmärtänyt. :)

• kisuliini-90

Viimeyönä oli levollinen ja tuntu ettei ollu koko kissa edes sisällä viimeyönä kun niin hiljaa oli. Illalla miekuili ikkunasta ulos. Mutta yö meni hiljaisesti. Aamulla miekuili jonkin verran ja nyt se vaan lepäilee. Ei taida synnyttää ollenkaan.

• kisuliini-90

Ei vieläkään alkanut synnytys :(

Kun kisu tuli kotiin, sillä oli huomattavan suuri maha eikä jäänyt epäselväksi onko tiineenä vai ei. Jostain luin että kissan pyöristyminen tapahtuu viikolla 6. Sillon ei pentujen liikkeet tuntuneet. Mutta viikon päästä kun kotiin tuli, ne alkoivat tuntumaan. Ja vajaan viikon päästä alkoivat liikkeet näkymään päälle päin. Eli vähän päälle 3 viikkoa sitten huomasin pyöristymisen, 2 viikkoa sitten liikehdintää, 1½ viikkoa sitten näkyivät päältäpäin. Pesää etsiskelee usein. Vaatekaapit kalunu kaikki. Hirveenpaljon miekuilee ''kurnau, kurrrnauuu, kurnauauu''. Ja tulee viereeni. Ei se ennen ole ''jutustellut''. Usein kun olen eri huoneessa miekuilee ja pomppaa viereeni makoilemaan. Tätä tapahtunut reilu viikon. Vale raskaana se tusin on, koska mahassa välillä möyritään niin kovaa että ne tuntuu kovina kutittavina möykkyinä.

• kisuliini-90

Tää on näköjään yksinpuhujan palsta tai jonkin sortin päiväkirja. No mikäs siinä :/
      Tossa kello 16.30 alko supistukset. 2 selkeätä supparia tuli.

Olin menossa nukkumaan ja kissa änki ihan naamaani kiinni ja yritti päästä vielä lähemmäs. Sitten se ns. venytteli ja mahaa supisteli. Ei meinanut pysyä paikallaan millään. Vissiin haki turvaa.

Jakso käydä syömässä ja meni vaatekaappiin tyynyjen alle piiloon, siellä se nököttää ja on hiljaa eikä tule pois. Eikä tarvitsekaan tulla pois. Saa synnyttää sinne. Oma pesäpaikka sille on tehty jo 2 viikkoa ja risat sitten.

• Äipän poika

En tiedä kissojen jutuista paljon, mutta tälleen äkkipäätä tulee mieleen, jotta onko kissa vuoden ikäisenä kyllin vanha emoksi? Miksi niitä poikasia on tämän emon äipälläkin teetetty joka vuosi? Onko se tavanomaista ja hyväksyttävää kissapiireissä?

• kisuliini-90

Nyt on vissiin kaikki pennut työstettyä. Lopetti klo 22 aikaan. 3 mustaa ja 3 mustan kirjavia. Synnyttäjä siis kokomusta maatiaiskissa. Saasnähä tuleeko aamuksi vielä 1. Itse veikkasin 3 pentua. Kappas vaan, tulikin 6. samanlailla meni tämän uuden mammulin emällä ekassa pentueessa 6. Aina puhutaan et eka pentue on pieni. Meillä se on just toisinpäin.

• suvikatti

tulipa sitä taas kalikalle töitä! Kyllä seurataan supistuksia ja ruumiinlämpöjä, mutta unohdetaan tärkein, vapaasti pihalla viilettävien narttujen STERILOINTI. (päättelin, että irti ulkona, kun mainitsit kotiin tulon. edesvastuutonta täätää viimeisillään oleva narttu vapaasti ulos, sehän voi poikia vaikka minne rakennusten alle, tervetuloa villikissat!)
      Huolehdi nyt edes jatkossa ehkäisystä, ettei maailman kissoihin huku!

• ap

Maalla kissoilla on hyvä olla. Sisällä kissat eivät ole onnellisia.

• suvikatti

jet, mutta ei jatkuva pentuje teko ole kenenkään puolesta kivaa. STERILOINTI TAI E- PILLERIT on syytä ottaa käyttöön. Ei ne estä vapaana kulkemista, mutta vapauttaa emon jatkuvasta tiineydestä ja imetyksestä eikä synny lisää kärsiviä kodittomia kissoja!

• niina9

Aina saa törmätä näihin neuvojiin kissan lisääntymisestä!Eikös oleteta etupäässä että omistaja itse tietää mitä tekee...!

• saija1

eiviellä

• Anonyymi

Mistä tietää että kissalla on supistuksia..
      Mulla on 2.v naaras joka saa pentuja ja toi no et... niu

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2606
    2. 148
      2244
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2242
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2139
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1742
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      388
      1617
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1556
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      288
      1436
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1389
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      132
      1389
    Aihe