Nanoakvaariot

Fishlet

Olen akvaarioharrastukselle aika uusi tulokas, lapsena oli akvaario kotona mutta muuten olen täysin aloittelija. Olen nyt ihastunut nanoakvaarioihin, eli erittäin pienikoisiin akvaarioihin, jotka ovat tyylikkäästi suunniteltuja ja kauniinnäköisiä. Ongelmana on vain niiden pienuus... mikä olisi sellaisen akvaarion minimikoko, johon voi vielä jotain pikkukaloja/kalan laittaa? Olen ajatellut 30-46/50l, mutta tuo 30l taitaa olla aivan liian pieni ja sopia pelkille kasveille? Rapuja noihin pieniin voisi kuulemma laittaa, mutta kun olen kiinnostunut vain kaloista, mutta niitä en halua liian pieneen tilaan laittaa. Kyselen asiasta täällä, koska kauppojen myyjistä ei voi aina tietää, josko he ovat kiinnostuneita kalojen hyvinvoinnista vai vaan tuotteiden myynnistä...

4

504

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Fishlet

      ....Niin, ja luin myöskin että aloittelijalle pienen akvaarionhoito olisi vaativampaa kuin ison, mutta itse suurtakin akvaariota hoitaneena olen eri mieltä. Pienessä akvaariossa on huomattavasti vähemmän veden vaihtamista ja kasvien hoitamista, veden kovuuksien tarkkailu lienee ainut vaikeus.

    • firefly55

      Eikun kyllä se menee juuri toisinpäin, pienessä on enemmän hoitamista. Eli mitä isompi akvaario, niin sitä harvemmin vettä pitää esim. vaihtaa. Tietenkin, jos allas on vaikka 800L, niin yhdellä kertaa pitää toki vaihtaa enemmän vettä, mutta vedenvaihtovälejä voi venyttää paaaljon pidemmiksi kuin esim. nanoissa.