Nanoakvaariot

Fishlet

Olen akvaarioharrastukselle aika uusi tulokas, lapsena oli akvaario kotona mutta muuten olen täysin aloittelija. Olen nyt ihastunut nanoakvaarioihin, eli erittäin pienikoisiin akvaarioihin, jotka ovat tyylikkäästi suunniteltuja ja kauniinnäköisiä. Ongelmana on vain niiden pienuus... mikä olisi sellaisen akvaarion minimikoko, johon voi vielä jotain pikkukaloja/kalan laittaa? Olen ajatellut 30-46/50l, mutta tuo 30l taitaa olla aivan liian pieni ja sopia pelkille kasveille? Rapuja noihin pieniin voisi kuulemma laittaa, mutta kun olen kiinnostunut vain kaloista, mutta niitä en halua liian pieneen tilaan laittaa. Kyselen asiasta täällä, koska kauppojen myyjistä ei voi aina tietää, josko he ovat kiinnostuneita kalojen hyvinvoinnista vai vaan tuotteiden myynnistä...

4

504

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Fishlet

      ....Niin, ja luin myöskin että aloittelijalle pienen akvaarionhoito olisi vaativampaa kuin ison, mutta itse suurtakin akvaariota hoitaneena olen eri mieltä. Pienessä akvaariossa on huomattavasti vähemmän veden vaihtamista ja kasvien hoitamista, veden kovuuksien tarkkailu lienee ainut vaikeus.

    • firefly55

      Eikun kyllä se menee juuri toisinpäin, pienessä on enemmän hoitamista. Eli mitä isompi akvaario, niin sitä harvemmin vettä pitää esim. vaihtaa. Tietenkin, jos allas on vaikka 800L, niin yhdellä kertaa pitää toki vaihtaa enemmän vettä, mutta vedenvaihtovälejä voi venyttää paaaljon pidemmiksi kuin esim. nanoissa.

      30-50 litrasesta pitää vaihtaa vettä ainakin se kerta viikkoon, itse vaihdoin omaan sukarapulana toimivaan 30L nanooni vettä 2 x viikossa, jotta vesiarvot eivät pääse huonoiksi. Mitä vähemmän akvaariossa on vettä, sitä nopeammin vesikemmiassa tapahtuu muutoksia. Muutoksia voi olla esim. nopeat lämpötilanvaihtelut (kun vettä on vähän, veden lämpötila toki nousee/laskee paljon nopeammin kuin suuressa vesimäärässä). Myös vettä pilaavat/kaloille vaaralliset yhdisteet (nitraatti, nitriitti) pääsevät syntymään hyvinkin salakavalasti.

      Periaatteessa 40L on pienin allaskoko, johon saisi ottaa kaloja, pienempiin voi laittaa erilaisia selkärangattomia (sukaravut yms.). 40L menee toki vain pieni parvi joitain pieneksi jääviä kaloja esim. tetroja tai rasboroita (googlella löytää).

      Jos siis on valmis huolehtimaan säännöllisistä vedenvaihdosta sekä vesitestien tekemisistä vesiarvojen silmällä pitämiseen, niin miksei pientä akvaariotakin voisi ottaa. Itse ottaisin ainakin sen 50-60L, jos nyt välttämättä haluat mahd. pienen. Tuon kokoiseen saa jo vähän enemmän valikoimaa.

      • Fishlet

        Ok...mutta luulin, että normaalinkin kokoisessa akvaariossa vettä piti vaihtaa yhtä usein, tai näin vanhan yli 100l kanssa tein, että vaihdoin vettä juurikin kerran viikossa. Kuulostaa kyllä huolestuttavalta, että vesiarvot huononevat nopeasti ja syntyy myrkyllisiä yhdisteitä... enpä taida sitten sitä 50l pienempää varmaankaan ottaa. Kiitos neuvosta!


    • OutBoing

      Kyllä niissä suurissa syntyy ihan samallatavoin nitraattia ja muuta kuormitusta ja vettä tulisi vaihtaa viikoittain. Mutta silti, mitä pienempi akvaario, sitä tarkempaa sen hoito on.

      On aika vähän kaloja, mitä voi 40-litraiseenkaan laittaa, mutta jotain sentään. 50-litraiseen löytyy sitten jo paremmin valikoimaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      296
      3148
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      234
      1713
    3. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1243
    4. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      81
      1222
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1139
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1138
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      43
      1010
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      954
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      896
    10. Liikennesäännöt

      Uuden ohitustien myötä torkkolantieltä tulevia kuuluu väistää tai ainakin kuuluisi väistää, jos he tulevat ollintielle.
      Pyhäjärvi
      11
      814
    Aihe