Asutaan kerrostalokaksiossa Helsingissä yhden lapsen kanssa ja tila alkaa käymään vähiin.. varsinkin kun toinenkin lapsi haaveissa. Haluttais niin kovasti saada oma piha eli rivareita ollaan katseltu. Helsingissä ja myös Espoossa/Vantaalla rivarit vaan on niin sikahintasia, jos ei halua huonolle alueelle muuttaa tai ostaa 60-70-luvun asuntoa. Mies haluais muuttaa kauemmas esim. Tuusulaan mutta mua ahdistaa ajatuskin asua jossain muualla kun Helsingissä. Miksi? Onko muilla samoja kokemuksia? Olen alunperin maalta kotoisin ja olin aina ajatellut että kun saan lapsia niin haluan muuttaa pois pääkaupunkiseudulta ja että lapsille on kivempi asua rauhallisemmassa paikassa. Nyt kuitenkin ajatuskin ahdistaa. Tuntuu että sitten olen niin jumissa siellä etten voi hengittää. Myös kaikki kaverit on sitten "niin kaukana" kun ne on Helsingissä. Ahdistaa myös työmatkat kun työpaikka on Kampissa Helsingissä. Kuitenkin monet matkaavat Helsingin keskustaan töihin kauempaa.. miten te jaksatte sitä matkustusta? Miten tästä ahdistuksesta pääsis eroon tai mitä tässä oikein pitäis tehdä? Vai onkohan vaan pakko tyytyä kälyseen kerrostalokolmioon ja unohtaa ajatus omasta pihasta ja saunasta. Kumpi on tärkeämpää, kiva koti vai asuinalue jossa viihtyy?
Miksi Helsingistä pois muuttaminen ahdistaa?
24
3231
Vastaukset
- Hiljattain muuttanut
Ymmärrän tunteesi hyvin. Olen muuttanut vähän aikaa sitten Helsingistä Järvenpäähän, ja pidentyneen työmatkan vuoksi vähentynyt vapaa-aika harmittaa (tosin Helsingin sisälläkin voi mennä työmatkaan yhtä kauan kuin radanvarsikaupungeista). Elämäntilanteeni on erilainen, en joudu kulkemaan päivittäin Helsingissä enää kuin pari vuotta ennen kuin pääsen eläkkeelle, ja siksi olin valmis muuttamaan.
Minä olen ikäni asunut kaupungissa, ja siksi en mistään hinnasta olisi muuttanut paikkaan, josta ei pääse pois kuin omalla autolla. Tuusula on laaja kunta, josta tyypillisesti käydään omalla autolla töissä. Järvenpää puolestaan on melko kompakti kaupunki, josta on mahdollista liikkua myös julkisin kulkuvälinein. Omakotitaloja on ihan keskustassakin, mutta en tiedä, minkä hintaisia, kun itse asun kerrostalossa.
Ota myös huomioon, että jos muutat "maalle", perhe tarvitsee kaksi autoa, koska myös kaikki palvelut ovat automatkan päässä.
Minusta kannattaa tarkistaa alueen palvelut ennen muuttopäätöksen tekemistä ja miettiä, onko valmis käyttämään omaa autoa liikkumiseen vai liikkuuko mieluiten julkisilla. Junat kulkevat sitä tiheämmin vuorovälein, mitä lähempänä Helsinkiä ollaan (esim. Keravalta useammin kuin Järvenpäästä), mutta toisaalta samalla rahalla saa enemmän tilaa, kun mennään vähän kauemmas.
Eivät pitkät työmatkat pelkästään huono asia ole, niiden ajan voi käyttää vaikka nukkumiseen tai lukemiseen. Moni tekee läppärillä myös töitä junassa, ja nämähän eivät onnistu omassa autossa. - helsinkiläinen
sua ahdistaa siksi kun oot vitun idiootti.
- stadilainen .
Muutimme vuosi sitten keskustasta laitakaupungille, noin 7km päähän, ja ahdistaa, ajattelin että ajan kanssa menee ohi, mutta ei tunnu menevän. Tästäkin pääsee hetkessä keskustaan mutta laitakaupungilla elämä on vaan niin erilaista. Mieti tarkkaan kannattaako lähteä, minä sanoisin että ei.
- nuija !!
Etkö idiootti löytänyt yhtään vanhempaa juttua ??
- srfhsfh
Mitä pienemmässä kaupungissa tai kylässä asut, sen enemmän sinulla on yleensä tilaa asunnon ympärillä (ei naapureita seinän takana ja ulko-ovella), ilmasto on raikkaampi ja muutenkin on turvallisempaa.
- sdcsdccccc
Kumma ettei kaikki asu sitten siellä, työpaikatkin on varmaan siellä.
- Hiljattain muuttanut
Kysymyshän on arvostuksista ja valinnoista. Siitä ylenpalttisesta tilasta on se looginen seuraus, että kaikki palvelut ovat matkojen päässä ja niihin päästäkseen täytyy olla auto. Jos ympärillä ei ole muita ihmisiä, ei ole mitään muutakaan.
Pikkukaupunki on tässä suhteessa ihanteellinen, kun kaikki on kävely- tai pyörämatkan päässä, eikä luontoon päästäkseen tarvitse pitkiä matkoja matkustaa. Tosin eipä tarvitse suomalaisissa "suur"kaupungeissakaan, meillä on luonto joka paikassa aika lähellä.
- krouap
Mä haluun mutku mä en haluu!?
- Hesaeihesa
Empatiaa täältä. Samoja oloja. Jokin ahdistaa Hesasa. Toisaalta hienoa. Ei raaski luopua, kun on jossain vaiheessa ollut ihanne tämä siti. Ja hienohan Hesa on. Olen miettinyt, että pääseehän aina käymään. Hoitovapaalla en halunnut Hesaan,kun muutettiin parin kymmenen kilsan päähän. Nyt täällä töissä. Haluun ja en haluu-fiilikset niin tutuja ja syö energiaa. Jos löytyis duudi kiva sellainen lähempää kotia, niin ehkä uskaltaisin vaihtaa. Hesa on hieno, mutta ei se ole ainoa hieno paikka. On monia muitakin kivaa. Ja elämäntilanne vaikuttaa paljon. Mietiä ne omat tunteet ja tuntemukset ja pistää plussat ja miinukset. Ajan kanssa löytyy. Onnea etsintään.
- älskjäsjhs'rh
Itse muutin Helsingin keskustasta pois reilu 10 vuotta sitten Vantaalle, rauhalliselle okt/rivari alueelle. Ensin oli kyllä niin kummallista ja outoa, mutta aika pian kuitenkin tykästyin rauhaan ja hiljaisuuteen.
Nyt asutaan edelleen rauhallisella okt aluella, täällä on paljon vanhoja taloja isoilla tonteilla. Meidänkin asumismuoto on vaihtunut rivarista okt:hen, en suoraan sanoen kaipaa YHTÄÄN Helsingin huminaan, sinne kyllä halutessaan pääsee n.25minuutissa, vaikkakaan en edes muista koska olen viimeksi siellä käynyt ;D
Työpaikkakin on täällä vantaalla, autolla n.8km, taittuu kesällä pyörällä, myös julkisilla pääsee näppärästi.
Kyllä itse annan enemmän arvoa asuinympäristölle ja kodille... toisekseen.. se työpaikka ei välttämättä ikuisesti siellä Kampissa pysy... Niin kävi minullekkin... vaihoin alaa kokonaan, joten sinne Helsingin keskustaan ei enää senkään takia ole asiaa. Kaverit ovat onneksi vierailleet aikamoisen ahkerasti täällä meillä, samoin on noita uusia tuttuja ja ystäviä löytynyt täältä koyhien vantaaltakin. Pääasia on että minne ikinä muutatte, niin olet itse tyytyväinen.. - henrik ijäs
paskansin lumelle kun naiset halus.
- henrik ijös72
naiset alko aukoo mun paskarakkoa kävelin ja paskoin kauas lumelle,.
- 99henrik
henrik ijös72 kirjoitti:
naiset alko aukoo mun paskarakkoa kävelin ja paskoin kauas lumelle,.
v6545 bios mulla uusi 1.20 windows64bit.
FLASH - Kakkajuttu
99henrik kirjoitti:
v6545 bios mulla uusi 1.20 windows64bit.
FLASHKärysikö henrikillä hihat? Stadin vai maalla vai välillä?
- Kator Kakko
Eihän siinä mitään ongelmaa ole mutta jos on työpaikka Helsingissä tai ympärys kunnissa tai sen alan töitä löytyy vaikka keikka hommina parhaiten. Niin ei mielellään jaksaisi pitkiä työmatkoja suuntaan ja toiseen edes oman auton ratissa. Se on melkeinpä pakko sopeutua ongelmiin ellei sitten löydä töitäkin sieltä minne muuttaa. Itsekin olen helsingissä vain töiden takia. Ja olen kaikille kavereille ja tututuille jne. sanonu ettei kannata muuttaa Helsinkiin ei tämä niin ihmeellinen paikka ole töitä on joidenkin aloille yhtä huonosti kuin maakunnissakin ja terveydenhuolto prakaa täälläkin. En näe mitään syytä muuttaa maakunnasta helsinkiin ainoa on jos opiskelupaikkaa ei löydy muualta kuin hesasta tai pks-seudulta... tai sitten on mieleinen työpaikka täällä.
- ei kannata muuttaa
Helsingissä on tällä hetkellä rajuin työttömyysaalto meneillään, työttömyysaste yli 10%. Ei täällä kohta ole töitä juuri kenelläkään. Kannattaa vaan pysyä täältä poissa jos työt muualla. Ei täällä muutenkaan nyt niin ihanaa ole. Kaikki maksaa enemmän ja häiriköt ja muut hörhöt mekastaa. Tänne kyllä halutessaan pääsee ja myös täältä pois.
- safsadf234234
Provo. Ai että ahdistaa pois muuttaminen. Ei kyllä se asuminen siinä kansainvälisessä köyhyysrajalla olevien sikiävien masentuneiden sekakäyttäjien betoni slummissa ahdistaa ja ahdistus katoaa kun muuttaa pois.
- turska on kala
Savipeltojen einaria ahdistaa, kun on rakennettu halpa älväri savelle ja kuviteltu, että siitä saa 10 vuoden päästä tuplahinnan .... joilloin raha riittäisi asunnon ostamiseen kaupungista.
Todellisuudessa muuttovirta savelle on jo tyrehtynyt ja savimajojen omistajat tekevät turskaa.
- Smöö
Helsingin keskustaan on helppo tulla julkisilla mistä vaan ja aika voi olla jopa lyhyempi kuin Helsingin sisäinen, se on hyvä puoli.
Itsekin haluan asua Helsingissä vaikka perhettäkin on. MIelestäni elämä täällä on helppoa. Luontokin on lähellä: nyt asutaan meren rannassa ja syksyllä muutetaan uuteen asuntoon, jossa sisäpiha on puistomainen korkeine lehtipuineen ja pensaineen ja toisella puolella urheilukenttä ja puisto. Tämä ihan kantakaupungin alueella.
Olisiko teille mahdollinen kompromissi muutta Helsingin sisällä kauemmas lähiöön rivariin tai muuten lähemmäs luontoon? Asumisoikeusasunto tai vuokra voisi tulla myös kyseeseen. Tai muuttaa vuokralle ja ostaa kesämökki järkevän ajomatkan päästä Helsingistä?- vuo saari
"....jossa sisäpiha on puistomainen korkeine lehtipuineen ja pensaineen ja toisella puolella urheilukenttä ja puisto. Tämä ihan kantakaupungin alueella."
Onko kadunnimi tiedossa?? - Asukaskas
Haapaniemenkatu? Vetehisenkuja?
- Jätkäsaarelainen
Voisi olla esim. Jätkäsaaren tietyissä osissa tai Ruoholahdessa. Jos Vuosaarta arvelet, niin on kyllä kaukana kantakaupungista.
- nrkki
Missä Jätkässä tai Gresassa on puisto ja urheilukenttä lähekkäin ?
- Gräsvik
Selkämerenpuistossa. Lasketaan usein Ruoholahteen kuuluvaksi, mutta kuuluu Jätkäsaareen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400003124279- 132142
- 1861981
- 1041413
- 701268
- 73927
Nyt mielipiteitä kehiin?
Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu57912IS: Paljastus - Tästä syystä Marika jätti Diilin kesken -Tilittää: "Jäi vähän karvas maku, koska..."
Diilissä lähti yllättäen yksi kisaaja. Voi harmi, leikki loppui liian varhain… Diilissä Jaajo Linnonmaa etsii vetäjää Ka2859Martina miehensä kanssa Malediiveilla.
Miksi täällä puhutaan erosta? Lensivät Dubaista Malediiveilĺe.119787Ei lumous lopu koskaan
Kerran kun tietyt sielut yhdistyvät kunnolla, ei irti pääse koskaan. Vaikka kuinka etsit muista ihmisistä sitä jotain tu59697