Yritystoiminnan lopettaminen

Nipasto

Miten tämä käytännössä tehdään että menee oikein ja mahdollisiman vähällä vaivalla..
Toiminimi kyseessä ja enää ei jaksa. Nyt näyttää taloudellinen tilanne sille että tuloja ei käytännössä ole riittävästi menoihin nähden ja laskupino jatkaa kasvuaan kun ei maksaa pysty yksinkertaisesti..
Kuinka pulassa sitä sitten laskujen ja lainan kanssa on kun laittaa toiminimen kasaan
..siihen neuvoja jos löytyy mikä on oikea tapa lopettaa yrittäminen että ei nyt ihan k...ssa ole.

27

3582

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 6+3

Toiminimi on siitä helppo lopettaa, että maksat velat ja sen jälkeen ilmoitat rekistereihin että lopetat. Jos ei saa rahaa kasaan, joku hakee sinut konkurssiin yleensä verottaja. Tämän jälkeen maksat kaikki ulosoton kautta ja lisäkuluja tulee ropisemalla.

Neuvottele tilitoimiston kanssa miten parhaiten saisit velat minimoitua, muista myösmahdollinen Alv alarajahuojennus.

Olennaisia kysymyksiä mm. oletko ottanut velkaa tai taannut yrityksen velkoja.

• Syksy12

Olisin kysellyt myös aiheeseen liittyen tästä yrityksen lopettamisesta. Miten se toimii, jos laskut ym.maksettu, verorästejä ei ole eli muuten on kunnossa, mutta pankki sekä finveran lainaa jäljellä. Oletteko soviteleet miten lainojen maksusta? Onko konkurssi kuitenkin tehtävä? Vai miten tämä homma toimii?

• atyruioplkjhg
        Syksy12 kirjoitti:

Olisin kysellyt myös aiheeseen liittyen tästä yrityksen lopettamisesta. Miten se toimii, jos laskut ym.maksettu, verorästejä ei ole eli muuten on kunnossa, mutta pankki sekä finveran lainaa jäljellä. Oletteko soviteleet miten lainojen maksusta? Onko konkurssi kuitenkin tehtävä? Vai miten tämä homma toimii?

Ei ole konkkaa pakko tehdä. Toiminimi kun olet sinä itse, eli vastaat veloista lopettamisen jälkeenkin.

Tee näin. Jos sinulla on taseeseen kirjattuja koneita tai laitteita niin myy ne ensin pois niin ettei hallussasi ole elinkeinotoimintaa varten hankittua tavaraa lopettamishetkellä. Myös mahdollinen varasto on myytävä. Makselet niillä rahoilla velkoja pois niin paljon kun pystyt.

Sitten teet lopettamisilmoituksen ja poistat itsesi ennakkoperintä ja alv rekistereistä. Jos lopettamisen jälkeen jää vielä velkaa niin tee niistä velkoojien kanssa sopimus ja maksele pikkuhiljaa pois niin säilytät luottotietoisi. Jos jätät velat maksamatta konkan kautta niin tietosi ovat kuralla.

Mahdollinen kalusto ja varasto kannattaa myydä siksi että lopettamisilmoituksella kysellään yrittäjän haltuun jääviä tavaroita. Jos kamaa jää sinulle niin ne verotetaan, parempi myydä pois ja pistää ruksi kohtaan -haltuun ei jäänyt tavaroita.

Kirjanpidollisesti toimarin lopettaminen menee siten että taseen tilit tyhjennetään yksityistileille, eli vetat on sinun henkilökohtaisia jos velkaa vielä jää.

• Syksy12
        atyruioplkjhg kirjoitti:

Ei ole konkkaa pakko tehdä. Toiminimi kun olet sinä itse, eli vastaat veloista lopettamisen jälkeenkin.

Tee näin. Jos sinulla on taseeseen kirjattuja koneita tai laitteita niin myy ne ensin pois niin ettei hallussasi ole elinkeinotoimintaa varten hankittua tavaraa lopettamishetkellä. Myös mahdollinen varasto on myytävä. Makselet niillä rahoilla velkoja pois niin paljon kun pystyt.

Sitten teet lopettamisilmoituksen ja poistat itsesi ennakkoperintä ja alv rekistereistä. Jos lopettamisen jälkeen jää vielä velkaa niin tee niistä velkoojien kanssa sopimus ja maksele pikkuhiljaa pois niin säilytät luottotietoisi. Jos jätät velat maksamatta konkan kautta niin tietosi ovat kuralla.

Mahdollinen kalusto ja varasto kannattaa myydä siksi että lopettamisilmoituksella kysellään yrittäjän haltuun jääviä tavaroita. Jos kamaa jää sinulle niin ne verotetaan, parempi myydä pois ja pistää ruksi kohtaan -haltuun ei jäänyt tavaroita.

Kirjanpidollisesti toimarin lopettaminen menee siten että taseen tilit tyhjennetään yksityistileille, eli vetat on sinun henkilökohtaisia jos velkaa vielä jää.

Kiitos vastauksesta, onko sama kuvio, jos on osakeyhtiö ja olen ainoa osakas tällä hetkellä? Mitäs jos myyn laitteita pois, joissa on TE keskuksen tukea?

• eoirghjoertigh
        Syksy12 kirjoitti:

Kiitos vastauksesta, onko sama kuvio, jos on osakeyhtiö ja olen ainoa osakas tällä hetkellä? Mitäs jos myyn laitteita pois, joissa on TE keskuksen tukea?

Ei ole sama asia. Osakeyhtiötä ei voi lopettaa noin vain. Osakeyhtiö on juridinen henkilö ja siksi oy:n lopettaminen on vähän samanlainen toimenpide kuin vainajan perunkirjoitus.

Osakeyhtiö lopetetaan vapaaehtoisen sievitystilamenettelyn kautta. Ensin yhtiökokous päättää asettaa yhtiön vapaaehtoiseen selvitystilaan ja nimittää samalla selvitysmiehen hoitamaan käytännön järjestelyt. Selvitysmies tulee tällöin kalifiksi kalifin paikalle, eli hallituksella ei ole enää sanavaltaa yhtiön asioihin ja pankkitileihin. Selvitysmies myy omaisuuden ja jakaa sen velkoojille. Jos kaikkien velkojen jälkeen jää jotain jäljelle niin osakkaat saa sitten loput.

Selvitystilaan asettaminen on hoidettava julkisesti siten että kaikille mahdollisille velkoojille annetaan mahdollisuus esittää vaatimuksensa. Myös selvitystilan kestoaika on määritelty, muistaakseni kolme kuukautta on prosessi oltava päällä julkisesti kaupparekisterissä.

• orkkumikko

Nyt kannattaa miettiä asiaa kunnolla eikä poukkoilla. Onko sinulla henkilökohtaista omaisuutta, talo, osakkeita, kesämökki, perintötila? Onko muuta josta rahanarvoista josta voisit luopua? Nähden kimppuun konkurssihallinto ja ulosottomies käyvät.

Ja jos sinulla on osakeyhtiö, ei tilanne ole kummempi, jos nimesi löytyy lainapapereista, sinun omaisuudesta silloinkin lähdetään velkojille ja ahneille lakirahaa hakemaan.

• Niinkerts

Muista toki mahdollinen puolison omaisuusjakosopimuksenne mukainen osuus

• Karmas

Karmas kysyy
      Kuinka toimitaan toiminimen lopetuksessa tapauksessa jossa on otettu toiminnan aloitukseen laina omalta toiselta tililtä ja siirretty toiminimen käyttöön.
      Eli laina vastuuta ei ole ulkopuolisille. Koneet ja kalustot riittävät vastaamaan lainasumman, jotka on tarkoitus ottaa omaan käyttöön yritystä lopetettaessa.
      kuka osaisi auttaa?

• Anonyymi

Millä helvetillä niitä velkoja mksaa kokonaan jos ei sitä rahaa ole tarpeeksi? Esim: mulla täl hetkellä yritys velkaa noin 6500€ eikä tilillä ole noin paljoa kerralla maksaa!
      Tuloja on kuitenkin sen verran et velkojen lyhennykset onnistuu, enkä missään nimessä aijo näiden velkojen takia hakeutua konkurssiin ja menettää koko omaisuuttani!!!

• Anonyymi

Sama juttu mulla, on oy.
        Velkaa on jäljellä vielä 7000€ ja olen niitä maksellut omasta pussista, olen myös pitänyt vuokrahallin ja niidenkin vuokria olen maksellut omasta pussista.
        No jotain pientä keikkaa olen tehnyt jotta osan kustannuksista olen saanut kuitattua.
        Syy miksi näin on se että firmassa on edelleen omaisuutta, osaa realisoin ajan kanssa ja osaa en halua realisoida.
        Toukokuussa velat on maksettu ja jossain vaiheessa mietin hallista luopumista.
        Nyt on menossa tilitoimiston vaihto halvempaan.

• Anonyymi

Siis oikeesti, vain kuitenkin 6500€ velka. Jos päättää maksella sen vaikka 3 vuodessa pois, niin kuukausimaksu on vaan 180 euroa.

Tietenkin satalahdeksankymppiäkin on rahaa. Mutta jos se on ylikäymätön kk-maksu, niin mitenkä pientä nappikauppaa se yritystoiminta siinä sitten on?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siis oikeesti, vain kuitenkin 6500€ velka. Jos päättää maksella sen vaikka 3 vuodessa pois, niin kuukausimaksu on vaan 180 euroa.

Tietenkin satalahdeksankymppiäkin on rahaa. Mutta jos se on ylikäymätön kk-maksu, niin mitenkä pientä nappikauppaa se yritystoiminta siinä sitten on?

korot on jo pelkästään noin 230€/kk ja siihen päälle omavalintainen lyhennys.
        Sit on vielä muita kuluja 3500€/kk edestä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sama juttu mulla, on oy.
        Velkaa on jäljellä vielä 7000€ ja olen niitä maksellut omasta pussista, olen myös pitänyt vuokrahallin ja niidenkin vuokria olen maksellut omasta pussista.
        No jotain pientä keikkaa olen tehnyt jotta osan kustannuksista olen saanut kuitattua.
        Syy miksi näin on se että firmassa on edelleen omaisuutta, osaa realisoin ajan kanssa ja osaa en halua realisoida.
        Toukokuussa velat on maksettu ja jossain vaiheessa mietin hallista luopumista.
        Nyt on menossa tilitoimiston vaihto halvempaan.

Oletko henkilökohtaisesti taannut velan? Vai voisiko osakeyhtiön vain päästää konkurssiin?
        Kirjanpitäjänkin voi vaihtaa halpaan hinnallisesti tai halpaan kokonaiskuluiltaan( hoitaa asiat kunnolla).

Myyt firman kamat pois ja makselet palkkana pois ja lyhentelet sen aikaa velkoja minimit.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oletko henkilökohtaisesti taannut velan? Vai voisiko osakeyhtiön vain päästää konkurssiin?
        Kirjanpitäjänkin voi vaihtaa halpaan hinnallisesti tai halpaan kokonaiskuluiltaan( hoitaa asiat kunnolla).

Myyt firman kamat pois ja makselet palkkana pois ja lyhentelet sen aikaa velkoja minimit.

Enhän minä nyt myy koneita joita itse tarvitsen.
        Muut koneet on nyt aika huono myydä kun niitä käytetään raksoilla.
        Itse tarvisemien koneiden arvo on sellaiset 40 000€ poismyytävät sellaiset 7000€.
        Tarviten myös puitteet harrastella.
        Kirjanpitäjän vaihto on juuri meneillään, taloushallinnanohjelmat myös halvempiin, kotisivut halvempiin, jne.
        Ei nuo firman kulut ole ylivoimaiset hoidella.

• Anonyymi

>>Millä helvetillä niitä velkoja mksaa kokonaan jos ei sitä rahaa ole tarpeeksi? Esim: mulla täl hetkellä yritys velkaa noin 6500€ eikä tilillä ole noin paljoa kerralla maksaa!>>

Jos olet suht terve, ja alle about seitsemänkymppinen ihminen, niin eihän tuollainen velka oikein mikään suuren luokan ongelma ole.

Tietenkin makselet sitä hissuksiin pois, saamistasi tuloista ja mahdollisista eläkkeistäkin jo. Samanlaista, jokavuotista penninvenytystä on useimmilla pienillä firmoilla ihan vakiona.

• Anonyymi

Kuule kun eläkettä ei saa vielä ainakaan 20vuoteen, et se siittä ja edelleenkään en missään nimessä aijo näiden velkojen takia hakeutua konkurssiin ja menettää koko omaisuuttani, joten jatkan yritystäni niin kauan et joku muu hakee konkurssiin! Tosin silloin en ole kyl enään suomessa 🤣🤣🤣🤣

• Anonyymi

Luntaa tullessa kovemmin hukkuisi nuo piipityksen äänet.

• Anonyymi

Yrittäjänä olo ei ole persaukisten hommaa. Jos tarvii muutaman tonnin vipin, niin ei kannata edes aloittaa. Tai lopettaa viimeistään ennen sitä vippiä ja menee töihin.

• Anonyymi

Kukaan ei oo sanonut et oltaisiin perseaukisia vaa et yritystä ei voi lopettaa niin ettei menisi koko omaisuuttani sen mukana!
        Eikä kukaan haluu mielellään palkata EX-yrittäjää töihin (Mulle on sanottu ihan suoraan et on liian suuri riski palkkaavalle yrittäjälle)!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kukaan ei oo sanonut et oltaisiin perseaukisia vaa et yritystä ei voi lopettaa niin ettei menisi koko omaisuuttani sen mukana!
        Eikä kukaan haluu mielellään palkata EX-yrittäjää töihin (Mulle on sanottu ihan suoraan et on liian suuri riski palkkaavalle yrittäjälle)!

No jos velkaa on enemmän kuin omaisuutta niin eikö se juuri ole persaukisuuden merkki? Kulissit ei ole rahaa.

Se on kyllä totta, että suuri osa yrittäjistä ei pärjää palkkatöissä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos yrittäjähistoria ei ole kovin pitkä ja taustalla on palkkatyöhistoriaa, niin saatat saadakin töitä.

1 vaihtoehto toki on, että järjestät yrityksesi kuntoon ja hoidat sitä. Niinkin moni elää ihan mukavasti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos yrittäjähistoria ei ole kovin pitkä ja taustalla on palkkatyöhistoriaa, niin saatat saadakin töitä.

1 vaihtoehto toki on, että järjestät yrityksesi kuntoon ja hoidat sitä. Niinkin moni elää ihan mukavasti.

"Kukaan ei oo sanonut et oltaisiin perseaukisia vaa et yritystä ei voi lopettaa niin ettei menisi koko omaisuuttani sen mukana!
        Eikä kukaan haluu mielellään palkata EX-yrittäjää töihin (Mulle on sanottu ihan suoraan et on liian suuri riski palkkaavalle yrittäjälle)!"

Niinkuin sanoin et "Eikä kukaan haluu mielellään palkata EX-yrittäjää töihin (Mulle on sanottu ihan suoraan et on liian suuri riski palkkaavalle yrittäjälle)!"

Yrityksen kuntoon laittaminen on juuri tällä hetkellä erittäin vaikeaa, joka johtuu juuri teistä hintojen vinkujista ja hinnan polkijoista! Heidän mielestä mikään ei saa maksaa mitään!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No jos velkaa on enemmän kuin omaisuutta niin eikö se juuri ole persaukisuuden merkki? Kulissit ei ole rahaa.

Se on kyllä totta, että suuri osa yrittäjistä ei pärjää palkkatöissä.

"No jos velkaa on enemmän kuin omaisuutta niin eikö se juuri ole persaukisuuden merkki? Kulissit ei ole rahaa.

Se on kyllä totta, että suuri osa yrittäjistä ei pärjää palkkatöissä."

No kuule ei oo perseaukisen merkki ja toisekseen omasuuteni arvo on noin 100 000€!

Perseaukisia ovat juuri ne kellä ei oo yhtään rahaa eikä omaisuutta

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"No jos velkaa on enemmän kuin omaisuutta niin eikö se juuri ole persaukisuuden merkki? Kulissit ei ole rahaa.

Se on kyllä totta, että suuri osa yrittäjistä ei pärjää palkkatöissä."

No kuule ei oo perseaukisen merkki ja toisekseen omasuuteni arvo on noin 100 000€!

Perseaukisia ovat juuri ne kellä ei oo yhtään rahaa eikä omaisuutta

Eihän sulla ole mitään, jos se omaisuus ei riitä edes velkoihin / ”menee kaikki”, kuten sanoit.

Kulissit on kulisseja.

Jos sulla on 30 000€ tesla pihassa, josta on 70 000€ velkaa, niin sinulla ei ole mitään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eihän sulla ole mitään, jos se omaisuus ei riitä edes velkoihin / ”menee kaikki”, kuten sanoit.

Kulissit on kulisseja.

Jos sulla on 30 000€ tesla pihassa, josta on 70 000€ velkaa, niin sinulla ei ole mitään.

Edelleenkään en oo myymässä yhtään mitään omaisuuttani pois! Näyttävästi teillä köyhillä toi ajattelu tapa on jostain kivikaudelta, mut ei voi teistä liikaa odottaa jos on lusikalla annettu ei voi kauhalla vaatia!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kulissit on kulisseja.

Sul on ny aika pahasti ymmärtämisessä vaikeuksia!

Velka noin 6500€ ja omaisuutta 100 000€, eli mistä sä oikein revit et velkaa olisi enemmän kuin omaisuutta?

• Anonyymi

Toiminimellä kaikki on henkilökohtaistavaikka olisi yrityksen nimissä. Jos lopetan niin aika moni velkoja haluu kuulemma heti velkansa pois, eli kerta maksulla tai muussa tapauksessa erääntyy heti maksettavaksi ja siirtyy perintää! Eli jatkan nii kauan yrittäjänä kun joku hakee konkurssia, mut tosin silloin en oo enään suomessa
      Thaimaassa on paljon tuttuja jotka on luvanneet sieltä tarvittaessa asunnon ja työpaikan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      201
      3011
    2. Pilasit mun

Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      120
      2033
    3. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      61
      1682
    4. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      181
      1579
    5. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      171
      1519
    6. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      183
      1430
    7. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1278
    8. Olet tärkeä

mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      75
      1231
    9. Syntymäpäivä

Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      59
      1208
    10. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      119
      1121
    Aihe