Mikä tekee safiresta parhaan

pitsiviikolla

ja kestävimmän ja ennenkaikkea vähiten virtaa kuluttavan venelämmittimen, safirea minulle kehui rauman vierasvenelaiturilla kippari aivan selvinpäin

49

6019

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tröllö

      Itsellä myös safire lämmittimenä, toiminut ongelmitta, käyttö osittain lähes ympäri talven, lukuunottamatta tammi- helmikuuta ja silloinkin jos kelit vaan sallii, lämmintä riittää ja hyvä puhallusteho pienellä kulutuksella niin virta , kuin polttoainepuolella, hyvä lämmitin kaikinpuolin

    • 6

      Niin, - tiedä hänestä sitten onko Safire paras. Tai jos on paras, niin kyllä muut on sitten todella huonoja.

      Itselläni on kokemusta autokäytössä Ebereistä ja Webastoista, venekäytössä Thermosta ja Safiresta.

      Thermo oli kaikessa yksinkertaisuudessaan varma peli, joskin vähän heikosti rakennettu toteutus. Kun sen teki uudestaan kriittisien sähköosien osalta, niin se oli vuosikymmenet kestävä laite, vähävirtainen ja hyvin lämmittävä.

      Safire on vähän liian hifiä, ainakin sen genius ohjauspaneelin kanssa. Itselläni on ollut ongelmia polttoainelinjassa, pumppu/letkut/suutinputki akselilla. "Paloilmaisinvika" on tullut tutuksi. Viimeksi pumppu jumittui kesken lämmityksen, kolistelemalla lähti napsuttelemaan. Kerran vaihdettu pumppu. Suutinputki karstoittuu tukkoon, syytä en varmaksi tiedä. Ehkä talvikäyttö pienellä teholla (ylläpitolämpö) aiheuttaa sen.

      Sähkön kulutus on pientä, jos vertaa Webastoon. Mutta Thermo kulutti korkeintaan saman verran. Safiren pitkä hehkutus 10 - 8 A virralla on aika kova juttu. Ilmeisesti Safiren erilainen poltintekniikka vaatii sen, mutta hehkutus on paljon perinteistä Wallas tyyppistä ahneempi virralle.

      Käyttötunteja Safire ehkä kestää enemmän kuin Wallas tai muut, on silleen periaatteessa kasattu laadukkaista osista.

      • Anonyymi

        Mutta se ääni. Minusta puhallin on liika tehokas kun päällä normilämmitys ja ihmiset sisällä. Normikäytössä se puhallin suriseen aika kovalla vaikka olen äänieristänyt kiinnityskohdan.
        Pumppu pitää laittaa roikkumaan jonnekkin koska naputtaa koko ajan.


    • ms ferro 2

      Mielestäni oikein asennettu safire on laadukas ja toimintavarma, itselläni kokemusta webastosta, peltiwallaksesta, eberistä ja kyllä oman käyttökokemuksen myötä kallistun myös juuri safireen laadun takia, oma 2,2 kw safire riittää 12m teräsveneen lämmittämiseen koko kauden jäidentuloon asti

    • Mikään lämmitin ei ole toistaan parempi tai huonompi, eikä ylivoimainen.

      Väärän lämmittimestä tekee väärän tyyppinen lämmitin väärään paikkaan. Hyväkin peli saattaa olla väärin asennettuna täysin kelvoton. Kumminkin suomalaisena pienenä tehtaana taistelee urhokkaasti isoja Germaaneja vastaan. Jos Webasto työntää satakertaisen määrän lämmittimiä ulos kuin Safire, ja se silti on suhteellisen pidetty lämmitin, on se saavutus jo sekin.

      Olen myynyt huoltanut ja asentanut molempia vuosikaudet ja likimain yhtä paljon niissä on erilaista huolta ja murhetta vuosien varrella. Itseasiassa täsmälleen yhtä vikakeikkaa oli tänä kesänä rantaan molemmilla merkeillä.


      Suurimman filosofisen eron voi vaikka kiteyttää näin. Safiren ongelmista selviää ristipääruuvarilla Viiden kympin varaosasarjalla ja mittalasilla. Webaston huoltoon tarvitaan torx setti, 700 euron vikakoodilukija ja läppäri. Sen jälkeen katsotaan tarvitaanko varaosia, (esim höyrystin 139 € ilman hehkutulppaa.)

      Oikein asennettuna pelaa ensimmäiseen huoltoon asti täsmälleen yhtä kauan kuin Webasto tai Eberikin. Omat huoltopöydälle perushuoltoon tulleet laitteet on olleet 5-8- vuoden ikäisiä. Väärin asennettuna temppuilee samoin tein. Kompastuskiven muodostaa muodostaa joskus suuri itseasennusosuus. Jos webastoista menee itseasennukseen puolet, on Safiren suhdeluku 90%. Toisaalta asennuksen voi tehdä SAfirelle itseasenteisena. Webastoa välttämättä ei.

      Vahvat plussat Safiressa on.

      -Pieni virran kulutus
      -Laaja lämpötilan säätöalue
      -Genius taulun mahdollistamat lisätoiminnot ( eri lämpötilavyöhykkeet, viikkokello polttoaineen näyttö jne.)
      -Edulliset varaosat
      -Mahdollista ylipäätänsä itse korjata.

      Miinuksena nyt voi sanoa piensarjatuotannon aiheuttamat lastentaudit. Seassa on joskus yksilöitä, joiden alkutaival on saattanut olla takkuinen. Siihen kun lisätään tee-se itse mies sekaan, on soppa valmis. Mutta kun lämmitin on saatu onnellisesti paikoilleen, ne kyllä yleensä pelaa siellä.

      Tuo yllä kuvattu kärjen karstoittuminen johtuu juuri pitkistä ajoista minimiteholla ajoa. Kyllä se sitä satunnaisesti kestää, mutta valitettavasti se karstoittuminen saattaa uhata pitkällä ajolla. Asiaa voi parantaa käyttämällä silloin dieselin sijasta valopetroolia.

      Tuossa muuten Safire 2000A (mökkikamina) asennuskuvaus. Palokammiohan noissa kaikissa on sama. Siitä näkee, mitä se on syönyt sisäänsä. Pari muutakin aiheeseen liittyvää artikkelia siinä on.

      http://www.xn--lmmitin-5wa.fi/index.php/artikkelit-ja-ohjeet/safire-2000-huolto

      • 37

        Mika kirjoitti asiaa, melkeinpä kaikesta hänen sanomastaan voi olla samaa mieltä. Safire on hieno kotimainen tuote jonka valmistuksen päämääränä on selvästikin ollut tehdä hyvä lämmitin, eikä pelkästään hyvä vain lämmittimenä, myös käytetävyyden ja huollettavuuden näkökulmat on huomioitu. Ammattitaitoinen harva myyntiverkosto pitää minkä lupaa, ja mahdolliset ongelmat ratkotaan yhdessä.

        Omalle kohdalleni sattui Mikan mainitsemia "yksilöongelmia", mutta ne hoidettiin pois nopeasti ja veloituksetta kyselemättä ostopäivää tai takuutodistusta. Ja mainittakoon ettei Mika liity minun lämmittimeeni tai sen ongelmiin mitenkään.

        Safire on varmaankin sellaisten ihmisten lämmitin jotka eivät halua pitää suurta ääntä lämmittimestään, tai ylipäätään muistakaan laitteistaan, riittää kun ne on mukavia ja toimii. Ja äänettömyys on yksi mukavuustekijä.


      • 21
        37 kirjoitti:

        Mika kirjoitti asiaa, melkeinpä kaikesta hänen sanomastaan voi olla samaa mieltä. Safire on hieno kotimainen tuote jonka valmistuksen päämääränä on selvästikin ollut tehdä hyvä lämmitin, eikä pelkästään hyvä vain lämmittimenä, myös käytetävyyden ja huollettavuuden näkökulmat on huomioitu. Ammattitaitoinen harva myyntiverkosto pitää minkä lupaa, ja mahdolliset ongelmat ratkotaan yhdessä.

        Omalle kohdalleni sattui Mikan mainitsemia "yksilöongelmia", mutta ne hoidettiin pois nopeasti ja veloituksetta kyselemättä ostopäivää tai takuutodistusta. Ja mainittakoon ettei Mika liity minun lämmittimeeni tai sen ongelmiin mitenkään.

        Safire on varmaankin sellaisten ihmisten lämmitin jotka eivät halua pitää suurta ääntä lämmittimestään, tai ylipäätään muistakaan laitteistaan, riittää kun ne on mukavia ja toimii. Ja äänettömyys on yksi mukavuustekijä.

        Safire on teknisesti ilmeisen hyvä lämmitin. Itse kuitenkin koin riskiksi sen, että tekijänä on pikkupaja, jonka jatkuvuudesta ei ole takeita. Lähtökohtaisesti en osta pieniltä toimittajilta mitään sellaista, minkä voi olettaa vaativan erikoistuneen ammattilaisen huoltotoimia tai varaosia joskus tulevaisuudessa. Siksi valintani oli Webasto.

        En muuten ole kokenut Webastoa tai mitään muutakaan lämmitintä äänekkääksi.


      • 21 kirjoitti:

        Safire on teknisesti ilmeisen hyvä lämmitin. Itse kuitenkin koin riskiksi sen, että tekijänä on pikkupaja, jonka jatkuvuudesta ei ole takeita. Lähtökohtaisesti en osta pieniltä toimittajilta mitään sellaista, minkä voi olettaa vaativan erikoistuneen ammattilaisen huoltotoimia tai varaosia joskus tulevaisuudessa. Siksi valintani oli Webasto.

        En muuten ole kokenut Webastoa tai mitään muutakaan lämmitintä äänekkääksi.

        Suursarjatuotteella on suursarjatuotteen edut. Toisaalta Safire lämmitin on kasattu aika yksinkertaisista yleisesti saatavista komponenteista. Kuluvat osat on kaksi puhallinta ja polttoainepumppu. Puhaltimet ovat teollisuus standardin mukaisia yleismallisia, joita tulee saamaan mailman tappiin asti. Elektroniikkakortit on varsin simppeleitä tekeleitä ja niitä pystytään korjaamaan niin kauan kuin polttimet ylipäänsäkin kestää. Polttoainepumppu on yksinkertainen impulssipumppu mitä käyttää kaikki muutkin lämmittimet. Jos pumpun vaihto tulee, korvaavan saa varmasti järjestettyä.

        Lämmittimen käyttöikä on noin 20-25 vuotta, jolloin aletaan olemaan vaihtoiän piirissä. Kalman koura tulee vastaan merkistä riippumatta.

        Safiren jatkuvuus on itseasiassa taattu isomman taustafirman toimesta jo jokin aika sitten. Toki oletettavasti Webaston tausta on megalomaaninen ja lähtökohtia ei voi verrata.


      • tuikkii
        vanhami kirjoitti:

        Suursarjatuotteella on suursarjatuotteen edut. Toisaalta Safire lämmitin on kasattu aika yksinkertaisista yleisesti saatavista komponenteista. Kuluvat osat on kaksi puhallinta ja polttoainepumppu. Puhaltimet ovat teollisuus standardin mukaisia yleismallisia, joita tulee saamaan mailman tappiin asti. Elektroniikkakortit on varsin simppeleitä tekeleitä ja niitä pystytään korjaamaan niin kauan kuin polttimet ylipäänsäkin kestää. Polttoainepumppu on yksinkertainen impulssipumppu mitä käyttää kaikki muutkin lämmittimet. Jos pumpun vaihto tulee, korvaavan saa varmasti järjestettyä.

        Lämmittimen käyttöikä on noin 20-25 vuotta, jolloin aletaan olemaan vaihtoiän piirissä. Kalman koura tulee vastaan merkistä riippumatta.

        Safiren jatkuvuus on itseasiassa taattu isomman taustafirman toimesta jo jokin aika sitten. Toki oletettavasti Webaston tausta on megalomaaninen ja lähtökohtia ei voi verrata.

        Peltiwallaksella 40v se vaikutus lämmön tuottamisen lisäksi että kattovalot hieman himmailee wallaksen pumpun tahtiin. Voisikohan tehdä jotain ilmiölle jo?


      • tuikkii kirjoitti:

        Peltiwallaksella 40v se vaikutus lämmön tuottamisen lisäksi että kattovalot hieman himmailee wallaksen pumpun tahtiin. Voisikohan tehdä jotain ilmiölle jo?

        Tuosta valaistuksen tuikkimisesta arvelen ettei siinä ole ihmeitä tehtävissä edellyttäen tietysti että tämän peltiwallaksen asennus on tehty oikein, ts. käyttöjännite vedetty riittävän paksuilla piuhoilla suoraan akulta eikä jostain johtoviidakon keskeltä. PeltiWallaksessa on polttoainepumppu sama SU-pumppu kuin aikoinaan esim. Austin/Morris Minissä. Se tempaisee hetkellisesti (siis virittyessään) melkoisen virtapiikin.

        Nykyisten uudempien lämmittimien paremmuuteen en ota kantaa laajemman kokemuksen puutteessa, itselläni on ollut eri mallin Wallaksia. Thermoja ja Ardic Mini-Max:kin. Viimeksimainitulle ei mielestäni kannata kiljahdella kovin isoja hurraa-huutoja.


      • tuikkii
        sepe.teus kirjoitti:

        Tuosta valaistuksen tuikkimisesta arvelen ettei siinä ole ihmeitä tehtävissä edellyttäen tietysti että tämän peltiwallaksen asennus on tehty oikein, ts. käyttöjännite vedetty riittävän paksuilla piuhoilla suoraan akulta eikä jostain johtoviidakon keskeltä. PeltiWallaksessa on polttoainepumppu sama SU-pumppu kuin aikoinaan esim. Austin/Morris Minissä. Se tempaisee hetkellisesti (siis virittyessään) melkoisen virtapiikin.

        Nykyisten uudempien lämmittimien paremmuuteen en ota kantaa laajemman kokemuksen puutteessa, itselläni on ollut eri mallin Wallaksia. Thermoja ja Ardic Mini-Max:kin. Viimeksimainitulle ei mielestäni kannata kiljahdella kovin isoja hurraa-huutoja.

        Sepeteus, oletkin asiantuntija. Muistan että peltiwallakseeni tulee vain se yksi kaapeli veneen salongista wallaksen säätötaulusta, joten käyttövirta täytyy tulla sieltä. Harmaassa kaapelissa on sisällä useita erivärisiä johtoja. Kuuluuko sen olla noin?


      • tuikkii kirjoitti:

        Sepeteus, oletkin asiantuntija. Muistan että peltiwallakseeni tulee vain se yksi kaapeli veneen salongista wallaksen säätötaulusta, joten käyttövirta täytyy tulla sieltä. Harmaassa kaapelissa on sisällä useita erivärisiä johtoja. Kuuluuko sen olla noin?

        Kyllä kuuluu.


      • Wanha Wallas
        tuikkii kirjoitti:

        Sepeteus, oletkin asiantuntija. Muistan että peltiwallakseeni tulee vain se yksi kaapeli veneen salongista wallaksen säätötaulusta, joten käyttövirta täytyy tulla sieltä. Harmaassa kaapelissa on sisällä useita erivärisiä johtoja. Kuuluuko sen olla noin?

        Ei, kyllä sinne tulee jännite erikseen kahdella johdolla ja mielellään suoraan akulta ettei vahingossa katkaise päävirtaa poikki ennekuin lämppäri on jäähtynyt. Ja etäisyyden mukaan tarpeeksi paksua piuhaa ettei jännite notkahda käynnistyksessä.


      • Anonyymi
        37 kirjoitti:

        Mika kirjoitti asiaa, melkeinpä kaikesta hänen sanomastaan voi olla samaa mieltä. Safire on hieno kotimainen tuote jonka valmistuksen päämääränä on selvästikin ollut tehdä hyvä lämmitin, eikä pelkästään hyvä vain lämmittimenä, myös käytetävyyden ja huollettavuuden näkökulmat on huomioitu. Ammattitaitoinen harva myyntiverkosto pitää minkä lupaa, ja mahdolliset ongelmat ratkotaan yhdessä.

        Omalle kohdalleni sattui Mikan mainitsemia "yksilöongelmia", mutta ne hoidettiin pois nopeasti ja veloituksetta kyselemättä ostopäivää tai takuutodistusta. Ja mainittakoon ettei Mika liity minun lämmittimeeni tai sen ongelmiin mitenkään.

        Safire on varmaankin sellaisten ihmisten lämmitin jotka eivät halua pitää suurta ääntä lämmittimestään, tai ylipäätään muistakaan laitteistaan, riittää kun ne on mukavia ja toimii. Ja äänettömyys on yksi mukavuustekijä.

        Äänettömyys? Minulla oli ennen veneessä Wallaksen vehje enkä koskaan ajatellut onko se äänekäs. En kuullut sitä jotenka ei tullut mieleenkään että se jotenkin häiritsee. Nyt upouusi Safire 23DI ja ihmettelen miksi puhallinta ei saatu hiljemmäksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Äänettömyys? Minulla oli ennen veneessä Wallaksen vehje enkä koskaan ajatellut onko se äänekäs. En kuullut sitä jotenka ei tullut mieleenkään että se jotenkin häiritsee. Nyt upouusi Safire 23DI ja ihmettelen miksi puhallinta ei saatu hiljemmäksi?

        Ilman kuljettaminen tuottaa ääntä, ei sille mitään voi. Wallaksen www-sivuilla on esimerkkikuvissa piirretty ihan rehellisesti äänenvaimentimet ilmakanaviin. Itsekkin hämmästelin Safiren puhaltimen suhinaa, äänenvaimentimien asennuksen jälkeen lämmitin on lähes äänetön ilmakanavien puolelta. Itse laite kyllä tuhisee omassa boksissaan, mutta ei se asuintiloihin kuulu. Ehkäpä nämä kotimaiset vehkeet myydään hiljaisina, kun niistä ei palotapahtuman ääntä kuulu.

        Safiren lämmitin on toiminut moitteetta, hoitaa hyvin hommansa, paitsi automaatti-tilan -2 / +2 asteen start/stop hystereesi on aika suuri, se voisi olla vaikka säädettävissä.. Mielestäni Safiren kannattaisi panostaa tulevissa elektroniikkapäivityksissä lyömällä ohjainpaneeleihin lisää älyä ja ominaisuuksia. Esim. usean anturin mahdollisuus, kattava bluetooth ohjaus... Kun nykyaikana voi jäädä jalkoihin valmistajille, jotka tekevät tuotteisiinsa mukavia lisämausteita.


      • Anonyymi

        En kyllä allekirjoita tuota "pieni virrankulutus". Hankin uuden akun ja kestää vain kolme käynnistystä ja sitten akku tyhjä. Tekis mieli tulitikulla sytyttää kun startti vie niin hiton kauan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En kyllä allekirjoita tuota "pieni virrankulutus". Hankin uuden akun ja kestää vain kolme käynnistystä ja sitten akku tyhjä. Tekis mieli tulitikulla sytyttää kun startti vie niin hiton kauan.

        Millainen akku sinulla on?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En kyllä allekirjoita tuota "pieni virrankulutus". Hankin uuden akun ja kestää vain kolme käynnistystä ja sitten akku tyhjä. Tekis mieli tulitikulla sytyttää kun startti vie niin hiton kauan.

        Akku on kyllä tyhjä ennen noita sytytksiä. Yksi sytytys vie 7minuutin ajan 7 ampeeria, eli reilun yhden ampeeritunnin.. Sata smpeerituntisessa akussa olisi siis 99Ah jäljellä, jolla Safire kävisi vielä viikon


    • lämmittääkö

      Entäs mites eeberi d4 miten kestää/toimii ?

      • voltti mikkonen

        Täytyykö eberiä tai vepastoa käytettäessä pitää moottoria käynnissä vai onko vedettävä troikka maista veneeseen, ovat kuulemma virtasyöppöjä


      • Hiljaa "ssss"
        voltti mikkonen kirjoitti:

        Täytyykö eberiä tai vepastoa käytettäessä pitää moottoria käynnissä vai onko vedettävä troikka maista veneeseen, ovat kuulemma virtasyöppöjä

        Nykyiset ovat hiljaisia, eikä sähkön kulutus ole yhtään suurempaa kuin Safirella. Itselläni on Webasto joka ainut yö päällä koko kesän. Keskikesällä se puhaltaa pelkästään raitista ilmaa, koska sisälämpötila ei laske alle 18 asteen, johon olen asettanut termostaatin. Portaaton lämpötilan säätö estää sitten turhia uudelleenkäynnistyksiä ja vähentää oleellisesti virran kulutusta. Vierassatamassa voi kuunnella nykyaikaisten lämmittimien äänen voimakkuutta. Uusien veneiden lämmittimet käyvät hyvin hiljaisella äänellä verrattuna 80-luvun diesellämmittimiin. Vene-lehti voisi testata lämmittimet, niin loppuisivat turhat kuvittelut ja totuudet.


      • "totuuksia"
        Hiljaa "ssss" kirjoitti:

        Nykyiset ovat hiljaisia, eikä sähkön kulutus ole yhtään suurempaa kuin Safirella. Itselläni on Webasto joka ainut yö päällä koko kesän. Keskikesällä se puhaltaa pelkästään raitista ilmaa, koska sisälämpötila ei laske alle 18 asteen, johon olen asettanut termostaatin. Portaaton lämpötilan säätö estää sitten turhia uudelleenkäynnistyksiä ja vähentää oleellisesti virran kulutusta. Vierassatamassa voi kuunnella nykyaikaisten lämmittimien äänen voimakkuutta. Uusien veneiden lämmittimet käyvät hyvin hiljaisella äänellä verrattuna 80-luvun diesellämmittimiin. Vene-lehti voisi testata lämmittimet, niin loppuisivat turhat kuvittelut ja totuudet.

        Vene-lehti onkin varsinainen absoluuttisen totuuden lähde...


      • voltti mikkonen kirjoitti:

        Täytyykö eberiä tai vepastoa käytettäessä pitää moottoria käynnissä vai onko vedettävä troikka maista veneeseen, ovat kuulemma virtasyöppöjä

        Tuossapa taulukko lämmittimien tehonkulutksista, ja samalla vähän siitä, mihin sitä tehoa menee. Parhaimmillaan lämmitin vie vuorokauden käydessään täydellä teholla 19,2Ah (safire 2100d) ja pahimmillaan 189,6Ah ( Webasto AT5500) Kumpikaan arvo ei ole käytännön totuuden kanssa missään tekemisissä, mutta suunnan voi arvata. Totuus on jossain tuolla välimaastossa.

        http://www.xn--lmmitin-5wa.fi/index.php/artikkelit-ja-ohjeet/lammitinvertailu

        Jos tehonkulutuksen pienuus on tärkeä valintakriteeri, kannattaa valita vähävirtainen lämmitin, mikäli haluaa taas paljon puhallustehoa, valitsee ismpi tehokulutuksisen pelin.

        Webasto AT 3900 vie käydessään minimiteholla 30 Ah vuorokaudessa. Teki se lämmintä eli ei. 99% tehosta kun menee sille yhdistetylle pää ja palopuhaltimelle. On se jotain sekin.

        Hiljaisempia nuo lämmittimet on kaikki nykyään. Se pitää paikkansa.


      • Hiljaa "ssss"
        vanhami kirjoitti:

        Tuossapa taulukko lämmittimien tehonkulutksista, ja samalla vähän siitä, mihin sitä tehoa menee. Parhaimmillaan lämmitin vie vuorokauden käydessään täydellä teholla 19,2Ah (safire 2100d) ja pahimmillaan 189,6Ah ( Webasto AT5500) Kumpikaan arvo ei ole käytännön totuuden kanssa missään tekemisissä, mutta suunnan voi arvata. Totuus on jossain tuolla välimaastossa.

        http://www.xn--lmmitin-5wa.fi/index.php/artikkelit-ja-ohjeet/lammitinvertailu

        Jos tehonkulutuksen pienuus on tärkeä valintakriteeri, kannattaa valita vähävirtainen lämmitin, mikäli haluaa taas paljon puhallustehoa, valitsee ismpi tehokulutuksisen pelin.

        Webasto AT 3900 vie käydessään minimiteholla 30 Ah vuorokaudessa. Teki se lämmintä eli ei. 99% tehosta kun menee sille yhdistetylle pää ja palopuhaltimelle. On se jotain sekin.

        Hiljaisempia nuo lämmittimet on kaikki nykyään. Se pitää paikkansa.

        Kun kyseessä on veneen lämmittäminen, pitäisi vertailu tehdä ehdottomasti veneessä, eikä esitteitä tutkimalla. Väitän, että erot eri lämmittimien välillä ovat todellisuudessa minimaaliset. Kun Webastoni ei lämmitä, pyörii tuuletin niin hiljaa, ettei sitä edes kuule, mutta vene tuulettuu silti hyvin. Siinä ei montakaan Ah:ta kulu yön aikana. Oma arvioni sähkön kulutuksesta Webasto 3500:lla on välillä 5 - 40 Ah yön aikana 37-jalkaisessa veneessä. Suurimmat lukemat tulevat aikaisin keväällä ja myöhään syksyllä.


      • Hiljaa "ssss" kirjoitti:

        Kun kyseessä on veneen lämmittäminen, pitäisi vertailu tehdä ehdottomasti veneessä, eikä esitteitä tutkimalla. Väitän, että erot eri lämmittimien välillä ovat todellisuudessa minimaaliset. Kun Webastoni ei lämmitä, pyörii tuuletin niin hiljaa, ettei sitä edes kuule, mutta vene tuulettuu silti hyvin. Siinä ei montakaan Ah:ta kulu yön aikana. Oma arvioni sähkön kulutuksesta Webasto 3500:lla on välillä 5 - 40 Ah yön aikana 37-jalkaisessa veneessä. Suurimmat lukemat tulevat aikaisin keväällä ja myöhään syksyllä.

        Kyllä noiden lämmittimien tehonkulutuksissa on vaan huimia eroja. Erot tulevat erilaisista rakenteista ja puhaltimien tehoista. Webastoissa ja Ebereissä on paljon tehokkaammat puhaltimet, jotka lykkää enemmän ilmaa kuin muissa, se näkyy tehonkulutuksissa. Tuuletustoiminnossa Webastossa sama puhallin pyörii miniminopeudella sekä palokammion puolella, että ilmavirran puolella. Ainoastaan polttoainepumppu ei nakuta. Tehonkulutusero verrattuna siihen, että kattilassa palaa liekki on minimaalinen.

        Sellaista testiä on todella vaikea järjestää, jossa nuo kaikki saataisiin samalle viivalle, ei siinä onnistunut Kippari lehtikään, eikä tule onnistumaankaan ilman isoa panostusta. Mutta testipenkissähän noita voisi joskus mittailla.

        Pitääpä ottaa työlistalle, kun on sopivia koneita korjattavana.

        Yksi asia tuossa klikkaa. Miten Webasto voi käydä 5 ampeeritunnilla yön, jos minimi tehonkulutus on 1,25A. Se arvo ei muutu pienemmäksi siirtämällä mittaustulos esitteestä reaalimaailmaan.

        Omassa veneessä on myös tuo AT3500, joten tunnen laitteen sitäkin kautta varsin hyvin. Käympä pyörähtämässä veneellä Ampeerimittarin kanssa.


    • Juhani Holopainen

      Taitaa olla vierassatamassa hiljaiset lämmittimet sen takia, kun joka iikka korventaa omalla pikku sähkölämppärillä maasähkö kautta "kun sähköstä kerran perkele maksan". Sitte paukkuu sulakkeet laiturilta ja hetikohta ilman valta petroolin tuoksu ja erilaiset huminat kun lämpö uhkaa muuten loppua :-D

    • lämmöllä safire

      Taitaa safire olla lämmittimien kuningas edellämainittujen seikkojen takia, no peltivallas vaihtuu kevään aikana safireen ja ratkaisevin seikka on virrankulutus ja laatu, yhdistettynä helppoon huoltoon jonka voi itse suorittaa

      • 6565656

        Yllä pelättiin polttoainesuuttimen karstoittumista pitkäaikaisella pienen tehon käytöllä. Näin käy mutta ainakin Safiren mökkilämmittimissä suuttimen putsaus on kolmen tähtipääruuvin aukaisu ja 5 min juttu. Sopivalla poranterällä suuttimen putsaa auki näppärästi. Jos vaikka 2-3 vuoden välein stekkaa suuttimen ja samalla putsaa, niin helppo juttu. Eli tästä asiasta en stressiä ottaisi. Venelämmittimissä voi olla hankalampi toimenpide, en tiedä.


      • Vaihdettu
        6565656 kirjoitti:

        Yllä pelättiin polttoainesuuttimen karstoittumista pitkäaikaisella pienen tehon käytöllä. Näin käy mutta ainakin Safiren mökkilämmittimissä suuttimen putsaus on kolmen tähtipääruuvin aukaisu ja 5 min juttu. Sopivalla poranterällä suuttimen putsaa auki näppärästi. Jos vaikka 2-3 vuoden välein stekkaa suuttimen ja samalla putsaa, niin helppo juttu. Eli tästä asiasta en stressiä ottaisi. Venelämmittimissä voi olla hankalampi toimenpide, en tiedä.

        Safire on hyvä mökkilämmitin, jos sen saa hyvin lämmitettävän tilan keskelle niin OK. Jos tarvitsee pidempiä letkuja ilman kuljettamiseen, jää jokin paikka kylmäksi ja jos asennuksessa tarvitsee pidempää pakoputkea taas tule ongelmia.
        Eberi käy nätisti myös pienellä teholla, eikä sähkön kulutus ole paha ja kun tarvitsee lämpöä, sitä myös tulee.


    • JuusoHoo(at)gmail.co

      Aika jännää lukea täältä asiota, joista en ole tarvinnut huolehtia viiteen-kuuteen vuoteen Safiren 3200sen kanssa. Nyt ilmaantui talvella induktiovika, yritin kattella tota huolto-ohjekirjaa tai hajotusopasta, mutta kyllä se mun aivoille on hassun kummallisesti tehty, ehkä paperiprinttiä säästellen yhdelle sivulle. Tai sitten ajatellen, että meikäläiset tumpulat tuo sen sitten huoltoon. No, mikäköhän neuvoksi. juusohoo(at)gmail.com

    • 17+9

      Vanha totuus, Wallaksen korjaussarja = Webasto. Näin meillä kävi kun kyllästyttiin wallaksen temppuiluun. Nyt on Webasto airtop veneessä ja lämpöä ja myös puhallustehoa riittää hyvin ja hiljainenkin tuo on.

      • HL-3003

        Webasto HL-3003 täyttää tänä vuonna 40 ja toimii kuten aina. Ostaisinko samaa merkkiä uudelleen? Kyllä.


      • Kestävä on
        HL-3003 kirjoitti:

        Webasto HL-3003 täyttää tänä vuonna 40 ja toimii kuten aina. Ostaisinko samaa merkkiä uudelleen? Kyllä.

        Tämä kertoo paljon Webaston laadusta.


      • HL-3003
        Kestävä on kirjoitti:

        Tämä kertoo paljon Webaston laadusta.

        Tuon ikäiset laitteet voi yleensä purkaa ja huoltaa aivan viimeistä ruuvia myöten eikä piirilevylläkään tainnut olla yhtään yli kolmejalkaista komponenttia.
        Mutta mahtaako tänään ostettu lämmitin tms toimia vielä vuonna 2053?
        Sehän on vain myrkkyä bisnekselle.
        http://www.hs.fi/tekniikka/Miksi kaikki hajoaa/a1368163791260


      • Mykoosi
        HL-3003 kirjoitti:

        Tuon ikäiset laitteet voi yleensä purkaa ja huoltaa aivan viimeistä ruuvia myöten eikä piirilevylläkään tainnut olla yhtään yli kolmejalkaista komponenttia.
        Mutta mahtaako tänään ostettu lämmitin tms toimia vielä vuonna 2053?
        Sehän on vain myrkkyä bisnekselle.
        http://www.hs.fi/tekniikka/Miksi kaikki hajoaa/a1368163791260

        Oma -87 Bensa_Eberi B3L sanoi työsuhteensa irti - ilman irtisanomisaikaa, ja nyt pitäisi uusi lämppäri hankkia - mieluiten ottaisin tilalle bensalaitteen, kun sellaista moottorikin käyttää ja sitä mukanaan 400 litraa kiikuttelee, mutta uudet bensalämppärit tuntuvat olevan kiven alla. Nyt pitäisi kehitellä hinta-laatusuhteeltaan ;) paras hankinta, ja Safire 2100D alkaisi lisukkeineen sellaiselta kohtuuhintaiselta ja kokoiselta laitteelta vaikuttaa.


      • 3-14
        Mykoosi kirjoitti:

        Oma -87 Bensa_Eberi B3L sanoi työsuhteensa irti - ilman irtisanomisaikaa, ja nyt pitäisi uusi lämppäri hankkia - mieluiten ottaisin tilalle bensalaitteen, kun sellaista moottorikin käyttää ja sitä mukanaan 400 litraa kiikuttelee, mutta uudet bensalämppärit tuntuvat olevan kiven alla. Nyt pitäisi kehitellä hinta-laatusuhteeltaan ;) paras hankinta, ja Safire 2100D alkaisi lisukkeineen sellaiselta kohtuuhintaiselta ja kokoiselta laitteelta vaikuttaa.

        Ne bensiinilämmittimet on kiven alla, kun niitä ei veneisiin saa enää laittaa. Safiressa hyvä puoli, että polttaa dieselin lisäksi myös hajuttomampaa petroolia.


      • Mykoosi
        3-14 kirjoitti:

        Ne bensiinilämmittimet on kiven alla, kun niitä ei veneisiin saa enää laittaa. Safiressa hyvä puoli, että polttaa dieselin lisäksi myös hajuttomampaa petroolia.

        Niin, saahan niitä 1998 ja vanhempiin veneisiin laittaa edelleen. Mutta on tainnut autopuolen, ja miksei veneissäkin diesel-koohotus hävittänyt nekin.
        5 vuoden päästä varmaan taas on tulleet takaisin, bensamoottorit ja lämppäritkin ;)


    • purkkari 29 jalkaa

      eeber 4D plus tuli valittua omaan veneeseen.

      • 7+10

        Ei pääse vilu yllättämään 4D lämppärin kanssa!


      • wallas verkon painox
        7+10 kirjoitti:

        Ei pääse vilu yllättämään 4D lämppärin kanssa!

        No eikös juur se ole lämppärin perus idea ?


    • Petrolämmittäjä

      Onnistuin huoltamaan 90-lukulaisen Wallaksen 2400 ihan itse. Huoltosarja päälle 30 € ja lämpösuoja vajaat pari kymppiä. Ohjeet tulivat setin mukana ja Wallaksen sivuillakin oli ihan riittävästi tietoa. Nyt toimii myös termostaattitoiminto, kun tein kytkennät entisen omistajan jäljiltä oikein ja laitoin korjaussumua liitoksiin. Wallaksen huoltaminen näin maissa keväisin oli oikein kivaa puuhaa! Edellinen huolto tuolle laitteelle lienee tehty joskus ennen vuosituhannen vaihdetta eli ihan tyytyväinen olen tuohonkin luotettavuuteen. Puhtaus on puoli ruokaa, myös lämmittimien toimintavarmuuden suhteen.

    • Noiden suomalaisten lämmittimien huolto on hemmetin helppoa ihan itsekkin. Silti ei ole haittaa, että ne silloin tällöin käytetään ihan oikeassa huoltoliikkeessä huollossa. Pelkän huoltosarjan vaihdolla pärjää aina joitain kertoja, mutta säädöt ja pumpun syöttö muuttuu vuosien varrella ja lämmitin ei pala enää kuten pitäis, toisin sanoen, huoltotarve tihenee.

      Toki ei ole välttämätöntä käyttää kenelläkään, jos itse pystyy katsoaan syötön, joka on varsin yksinkertainen asia. Paloarvojen mittaaminen vaatii sensijaan savukaasuanalysaattorin, jota ei ihan joka kodista löydy.

      • Vai mitä

        Ja jos roihahtaa tuleen , niin motonetin viimevuonna ostetulla sammuttimella saa koko tulevan venekauden, jonka se on lainvoimainen sammutettua liekit hemmetin helposti, sen jälkeen hakee vaan motonetista täyden hintaan16,90e, helppoa eikö totta, ei tarvi edes telinettä vaihtaa ja taas mennään kaksi veneilykautta ilman turhia huuhaa "katsasteluita"


      • Totta puhut Mika! Esimerkiksi hyvä olisi joskus vilkaista myös pääpuhaltimen siipipyörään. Sitä saattaa peittää paksu pölymatto. Eipä silloin ole ihme jos puhallusteho on laskenut ja ylilämpösuoja laukeilee.


      • taaskotätä
        Vai mitä kirjoitti:

        Ja jos roihahtaa tuleen , niin motonetin viimevuonna ostetulla sammuttimella saa koko tulevan venekauden, jonka se on lainvoimainen sammutettua liekit hemmetin helposti, sen jälkeen hakee vaan motonetista täyden hintaan16,90e, helppoa eikö totta, ei tarvi edes telinettä vaihtaa ja taas mennään kaksi veneilykautta ilman turhia huuhaa "katsasteluita"

        Että Motonetko myy vuodesta toiseen täsmälleen samanmallista saman valmistajan sammutinta, eikä sammuttimen valmistajakaan ikinä muuta telineensä mallia. Uskoo ken tahtoo, muut vain toivoo, vai mitä.

        Minulle kelpaa sammuttimeksi vielä paremmin se alle 10 v vanha, jonka sokankin sijainnin jo ulkoa muistan. Mutta olipa jotenkin tavallisen säälittävä yritys kääntää tämäkin keskustelu täydellisen turhaan jankkaukseen sammuttimien tarkastuksista.


    • Anonyymi

      Syö se kyllä virtaa aikalailla. Syksyllä kun lämpötila alhaalla normiakulla käynnistyy
      3 kertaa. Sitten akku on tyhjä. Se puhallin on mielestäni kyllä paha. Miksi ropellin pitää sisälämmittimessä pyöriä 3000 kertaa per min?

      • Anonyymi

        Ja tää siis Safire 23Di.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja tää siis Safire 23Di.

        Lämmitin vie käydessään 0.7a, eli kymmenessä tunnissa täysillä käydessään 7Ah. Onko sinulla veneessä 10Ah akku kun yössä vetää tyhjäksi?


    • Anonyymi

      Ei mikään

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8386
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2555
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe