Downshiftaus

shiftaatko?

http://fi.wikipedia.org/wiki/Downshifting

Mitä mieltä tästä aatteesta?
Downshifting eli Downshiftaus on alun perin Yhdysvalloissa syntynyt aatesuuntaus sekä elämänasenne, jonka tarkoituksena on saavuttaa vähemmillä tuloilla mielekkäämpi elintaso. Suomessa siitä käytetään joskus myös termiä leppoistaminen. Downshiftingin yleistyminen elämänasenteeksi nuorten aikuisten keskuudessa voidaan nähdä voimakkaana vastaiskuna nyky-yhteiskunnan materialistista, suorittavaa mentaliteettia kohtaan.
Stressitason äärimmilleen venyttäminen sekä jatkuva parempaan pyrkiminen sekä loputtomat ylityöt ovat ominaisia nykypäivän yritysmaailmassa. Downshiftaaja näkee näiden asioiden johtavan ennen pitkään romahdukseen, sairastumisiin, perhesuhteiden rakoiluun sekä unettomuuteen. Keskeisenä ajatuksena on, ettei raha tuota ihmiselle onnellisuutta vaan sosiaalinen pääoma sekä perusasioiden toimivuus, joka luo turvallisuuden tunteen ja pohjan mielenrauhalle. Näin ihmiselle keskeisimpiä asioita nähdään työn sijaan olevan mm. perhe, ystävät, elämykset sekä niin henkinen kuin fyysinen terveys, joista downshiftaaja ei ole valmis luopumaan rahan tai statuksen tähden. Kyse on yksinkertaisimmillaan siis arvojärjestyksen uudistuksesta, jossa ihminen punnitsee, mitkä asiat hänelle todellisuudessa merkitsevät, ja alkaa käytännössä elää arvojensa mukaisesti. Tavoitteena on mielekkäämpi elämä sekä mielenrauha.
Downshiftaamisen vaikutuksista yhteiskuntaan tiedetään vielä toistaiseksi hyvin vähän, sillä termi on lanseerattu käyttöön vasta 2000-luvulla. Ilmiönä aate on kuitenkin hyvin vanha. Sen juuret ovat itämaisessa filosofiassa ja sen voidaan nähdä olevan ominaisempaa kehitysmaille kuin hyvinvointivaltioille.lähde? Länsimaissa pelätäänkin, että yleistyessään aate voisi johtaa kulutusyhteiskunnan rapistumiseen, elintason ja peruspalveluiden laskuun, työttömyyden rajuun nousuun ja perinteisten sukupuoliroolien vahvistumiseen. [1] Ideologian perusajatus on kuitenkin, että aidosti hyvinvoiva yhteiskunta tulee menestymään ja vaikka ei tulisikaan, olisi siellä eläminen mielekkäämpää kuin suorituskeskeisessä valtiossa, missä yhteiskunnan hyvinvointi laitetaan ihmisen hyvinvoinnin edelle.
Ilmiö on ominainen Y-sukupolvelle (Generation Y) eli vuosituhannen vaihteen jälkeen aikuistuvalle sukupolvelle, joka on varttunut vakaan taloustilanteen aikana. Sukupolvelle taloudellinen hyvinvointi on itsestäänselvyys ja avioerot ja burnoutit arkipäivää. Downshiftaaminen voidaan siis nähdä myös kapinana aikaisempaa sukupolvea (X-sukupolvi) vastaan tai vaihtoehtoisesti kiittämättömyytenä toimivaa yhteiskuntaa varten nähtyä työtä kohtaan. Aatteen toivotaan parhaassa tapauksessa poistavan työikäisten stressiä sekä vähentävän nuorten masentuneisuutta ja tarvetta eskapismiin.[2]

52

692

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • No kyllä kyllä.. Mun elämäntavoillekin on tullut näköjään oma nimitys.. Viimeiset kymmenen vuotta olen elänyt sitten ilmeisesti "downshiftaten" eikä loppua näy.. Eihän se varmaan toimisi, jos kaikki niin eläisivät, kuluttajiakin tarvitaan ja työnarkomaaneja, mutta nehän ei maailmasta helposti lopu, näillä näkymin. Tarkoitus itsellä olis saada kulutus minimiin, omavaraisuus maksimiin, statukset ei kiinnosta eikä uraputki. Taloudellinen hyvinvointi ei ole kyllä itsestään selvyys, sen verran on tässä jo nähty työttömyysputkia ym. pikemminkin epävarmuus tulevaisuudesta vahvistaa tätä elämäntapaa. Eli en tiedä, olenko sittenkään aatteen puhdasverinen edustaja.. Ehkä hyvä niin, en halua kannattaa mitään "aatetta".

      • ap.

        Jos kaikki ajattelisivat kuten sinä, ei olisi työntekijöitä?


      • ap. kirjoitti:

        Jos kaikki ajattelisivat kuten sinä, ei olisi työntekijöitä?

        Kyse on töiden jakamisesta, ei luopumisesta. Näin nuoretkin saa mahdollisuuden. Kukaan ei saa ajaa itseään burn outiin. Siinä vaiheessa, kun huomaan, että musta ei olekaan kiva mennä töihin, lopetan sen työn. Sehän kuuluu silloin sellaiselle, joka sitä työtä mielummin tekee, joka nauttii siitä. Tosin sellaista hetkeä ei vielä ole suoranaisesti tullut. Tai jos on, olen vaihtanut työpaikkaa. Työ sinänsä ei ole tympinyt, joskus joku työpaikka organisaationa ehkä.


      • ap.
        yksinkertainen.blondi kirjoitti:

        Kyse on töiden jakamisesta, ei luopumisesta. Näin nuoretkin saa mahdollisuuden. Kukaan ei saa ajaa itseään burn outiin. Siinä vaiheessa, kun huomaan, että musta ei olekaan kiva mennä töihin, lopetan sen työn. Sehän kuuluu silloin sellaiselle, joka sitä työtä mielummin tekee, joka nauttii siitä. Tosin sellaista hetkeä ei vielä ole suoranaisesti tullut. Tai jos on, olen vaihtanut työpaikkaa. Työ sinänsä ei ole tympinyt, joskus joku työpaikka organisaationa ehkä.

        Olet onnekas, jos pystyt vaihtamaan työpaikkaa "lennossa". Kaikki eivät siihen pysty. Pitää pysyä huonossa työssä, jos muuta ei ole.


      • ap. kirjoitti:

        Olet onnekas, jos pystyt vaihtamaan työpaikkaa "lennossa". Kaikki eivät siihen pysty. Pitää pysyä huonossa työssä, jos muuta ei ole.

        En ole niin onnekas. Olet ollut ne "välit" työttömänä, jos ei ole ollut mielekästä työtä. Kestän epävarmuutta ja työttömyyttä hyvin. Samoin kuin olen kestänyt puolison työttömyyttä ja epävarmuutta tulevasta. Jos rakentaa elämän pikkuhiljaa sellaiseksi, että ei kuluta liikaa, ja pärjää omavaraisesti, työttömyys ei ole katastrofi. Silloin on enemmän vapaa-aikaa ja mahdollisuus toteuttaa itseään sekä aikaa läheisille. Läheisille annettu aika ei mene koskaan hukkaan. Työlle annettu aika voi joskus mennä.


      • ap.
        yksinkertainen.blondi kirjoitti:

        En ole niin onnekas. Olet ollut ne "välit" työttömänä, jos ei ole ollut mielekästä työtä. Kestän epävarmuutta ja työttömyyttä hyvin. Samoin kuin olen kestänyt puolison työttömyyttä ja epävarmuutta tulevasta. Jos rakentaa elämän pikkuhiljaa sellaiseksi, että ei kuluta liikaa, ja pärjää omavaraisesti, työttömyys ei ole katastrofi. Silloin on enemmän vapaa-aikaa ja mahdollisuus toteuttaa itseään sekä aikaa läheisille. Läheisille annettu aika ei mene koskaan hukkaan. Työlle annettu aika voi joskus mennä.

        Kaikki eivät ole saaneet koulutusta mielenkiintoiseen työhön. Eli kaikki duuni on paskaduunia, mitä joutuu tekemään.


      • ap. kirjoitti:

        Kaikki eivät ole saaneet koulutusta mielenkiintoiseen työhön. Eli kaikki duuni on paskaduunia, mitä joutuu tekemään.

        Olen mäkin tehnyt ei-niin-kivoja duuneja. Mutta silloin ideana on kausiluonteisuus ja se, että pääsen nauttimaan sitten siitä palkasta ja tekemään sillä jotain kivaa. Vuodesta toiseen en epämiellyttävää tai tylsistyttävää työtä tekisi,mielummin olen työttömänä ja kehitän työttömänä uusia työkuvioita. Elän silloin siis niukemmin.


    • putkiaivosilmä

      Tämä ap. on ääripää ihminen, ei näe että ääripäiden väli on valtaisa. Ymmärsiköhän se?

      • Nykyään joistakin on hämmentävää, että hieno työ sinänsä ei nostakaan ihmisen arvoa kaikkien silmissä .Kaikki ihmiset ei enää ajattelekaan, että se on parempi ihminen, kun sillä on hyväpalkkainen työ ja se tekee hemmetisti ylitöitä. Yleensä sen oppii kantapään kautta, että työ ei tuokaan onnea. Kuka aikaisemmin, kuka myöhemmin. Jotkut tajuaa sen liian myöhään..


      • yksinkertainen.blondi kirjoitti:

        Nykyään joistakin on hämmentävää, että hieno työ sinänsä ei nostakaan ihmisen arvoa kaikkien silmissä .Kaikki ihmiset ei enää ajattelekaan, että se on parempi ihminen, kun sillä on hyväpalkkainen työ ja se tekee hemmetisti ylitöitä. Yleensä sen oppii kantapään kautta, että työ ei tuokaan onnea. Kuka aikaisemmin, kuka myöhemmin. Jotkut tajuaa sen liian myöhään..

        Olet asian ytimessä taas jälleen kerran. Oon just yksi noista kaikista ihmisistä joka ei arvosta ihmistä työn eikä rahan perusteella. Ihan sama mimmonen pohatta on tai kouluja oppinut, ihmisen tekee joku muu kuin ne asiat. Nuo sun ylempänäkin olevat kirjoitukset ja aatokset oli minusta kivaa luettavaa. Niissä oli sitä jotain mitä itsekin olen tietoisesti pyrkinyt elämässäni toteuttamaan.

        Irti kauheasta työpaineesta ja stressistä suorittaa jotain, vaikka se tuntuu vastenmieliselle. Jonkun aikaa kestää kyllä vaikka seipään nenässä, mutta jos vakituisesti pitäsi kärvistellä, se olis liikaa vaikkapa huonossa työpaikassa. Työssä joka ei kertakaikkiaan maistu kuin puulle.

        Eikä tää työttömyys muuten kauheeta ole, joskus vaan tulee tunne että kumppani joutuu kovemmalle kun minä. Ja siitä tahtoo itselle tulla joskus morkkis. Vaikka hän ei koskaan milloinkaan ole mua moittinut työttömyydestä, eikä valittanut että olis jotenkin "kamalassa asemassa" mun työttömyyden vuoksi. Päin vastoin, hän on jopa kehoittanut ottamaan vaikka karenssin, jos joku paska työ koitetaan tunkea väkisin eteen tai jos nyt joutuisin raskaana lähtemään töihin.

        Kyllä me pärjätään, vaikket töissä oliskaan kuuluu hyvin usein hänen suustaan. Mut se oma sisin joskus haluaa päästä tuloihin kii ja osallistua vielä enemmän perheen rahavarantoon. :)

        Jotta laakereilla lepäily ei tuu olemaan elämäntapa. Meni ohi aiheen nyt vähän. :)

        Mut joo tykkään sun elämänfilofiasta perhe versus työ jne.


      • voopotin kirjoitti:

        Olet asian ytimessä taas jälleen kerran. Oon just yksi noista kaikista ihmisistä joka ei arvosta ihmistä työn eikä rahan perusteella. Ihan sama mimmonen pohatta on tai kouluja oppinut, ihmisen tekee joku muu kuin ne asiat. Nuo sun ylempänäkin olevat kirjoitukset ja aatokset oli minusta kivaa luettavaa. Niissä oli sitä jotain mitä itsekin olen tietoisesti pyrkinyt elämässäni toteuttamaan.

        Irti kauheasta työpaineesta ja stressistä suorittaa jotain, vaikka se tuntuu vastenmieliselle. Jonkun aikaa kestää kyllä vaikka seipään nenässä, mutta jos vakituisesti pitäsi kärvistellä, se olis liikaa vaikkapa huonossa työpaikassa. Työssä joka ei kertakaikkiaan maistu kuin puulle.

        Eikä tää työttömyys muuten kauheeta ole, joskus vaan tulee tunne että kumppani joutuu kovemmalle kun minä. Ja siitä tahtoo itselle tulla joskus morkkis. Vaikka hän ei koskaan milloinkaan ole mua moittinut työttömyydestä, eikä valittanut että olis jotenkin "kamalassa asemassa" mun työttömyyden vuoksi. Päin vastoin, hän on jopa kehoittanut ottamaan vaikka karenssin, jos joku paska työ koitetaan tunkea väkisin eteen tai jos nyt joutuisin raskaana lähtemään töihin.

        Kyllä me pärjätään, vaikket töissä oliskaan kuuluu hyvin usein hänen suustaan. Mut se oma sisin joskus haluaa päästä tuloihin kii ja osallistua vielä enemmän perheen rahavarantoon. :)

        Jotta laakereilla lepäily ei tuu olemaan elämäntapa. Meni ohi aiheen nyt vähän. :)

        Mut joo tykkään sun elämänfilofiasta perhe versus työ jne.

        Ööh filosofiasta. Meniköhän nyt oikein. :)


    • kaikkea sitä

      Down-mikä?Mä olen muuten vaan down. Ei ole downin syndroomaa kylläkään.

      • hmmmmm.

        Todennäköisesti taas yksi avohoidossa oleva henkilö, jonka oikea paikka olisi jossakin mielisairaalassa. Ai niin, nehän on melkein kaikki lakkautettu.


    • Downshifting on käytännössä mahdollista niille, joilla menee hyvin työelämässä. Itse voisin kyllä tehdä vähemmän töitä tai pitää vaikka sapattivapaan, ja varmaan pidänkin vielä.

      • ??

        ,Miksi niille? Nuoret saavat helpommin lyhyitä työsuhteita ja lyhyttä päivää. Pitää vain kestää, että palkkaakaan ei sitten niin paljon tule. Eli lähtökohta on jo se, että isoa palkkaa ei koskaan tavoittele. Pärjää vähemmällä.


      • ?? kirjoitti:

        ,Miksi niille? Nuoret saavat helpommin lyhyitä työsuhteita ja lyhyttä päivää. Pitää vain kestää, että palkkaakaan ei sitten niin paljon tule. Eli lähtökohta on jo se, että isoa palkkaa ei koskaan tavoittele. Pärjää vähemmällä.

        Pienipalkkaisella siivoojalla ei ole varaa shiftailla tai putoaa alle toimeentulominimin. Ei ainakaan jos on lapsia. Velaton ja lapseton tietysti pärjää paljon vähemmällä. Hieno valinta jos sellasen tekee heti työelämään tullessaan.


      • ??
        bravo.bravi kirjoitti:

        Pienipalkkaisella siivoojalla ei ole varaa shiftailla tai putoaa alle toimeentulominimin. Ei ainakaan jos on lapsia. Velaton ja lapseton tietysti pärjää paljon vähemmällä. Hieno valinta jos sellasen tekee heti työelämään tullessaan.

        Monessa työssä on mahdollisuus shiftailla, myös duunareiden töissä. Ainoastaan pääkaupunkiseudulla se on hankalaa, koska asuminen ja eläminen maksaa siellä aivan helvetisti.


      • ?? kirjoitti:

        Monessa työssä on mahdollisuus shiftailla, myös duunareiden töissä. Ainoastaan pääkaupunkiseudulla se on hankalaa, koska asuminen ja eläminen maksaa siellä aivan helvetisti.

        On joo, mutta silloin pitää olla duunarin menopuolen hyvässä kunnossa eli ei velkoja eikä oikein lapsiakaan ellei sitten ole työssäkäyvää puoliskoa.


      • ??
        bravo.bravi kirjoitti:

        On joo, mutta silloin pitää olla duunarin menopuolen hyvässä kunnossa eli ei velkoja eikä oikein lapsiakaan ellei sitten ole työssäkäyvää puoliskoa.

        Ehkä yh-down shiftaajalla on hankalaa, mutta siivooja voi downsfihtata, jos hänellä on puoliso (downshiftaaja hänkin tai ei) ja lapsia. Lapsien takiahan sitä juuri downshiftataan, että voidaan olla heidän seurassaan. Pidetään taukoa veloista ja maksetaan pelkkiä korkoja, esim. pari vuotta. Koska pieni lapsi ei tarvitse rahaa, vaan vanhempiaan.


      • ?? kirjoitti:

        Ehkä yh-down shiftaajalla on hankalaa, mutta siivooja voi downsfihtata, jos hänellä on puoliso (downshiftaaja hänkin tai ei) ja lapsia. Lapsien takiahan sitä juuri downshiftataan, että voidaan olla heidän seurassaan. Pidetään taukoa veloista ja maksetaan pelkkiä korkoja, esim. pari vuotta. Koska pieni lapsi ei tarvitse rahaa, vaan vanhempiaan.

        Vain lapseton voi väittää ettei pieni lapsi vaadi rahaa... Itse tein niin kun lapset oli pieniä että vaihdoin töihin, joissa on vapaampaa koska niitä tekee kunhan tekee. Täydellä palkalla mutta joustavammin. Palkan pienentämiseen ei olis ollut varaa kun piti olla asunto, auto ja kaikkea mitä lapsiperhe kuitenkin tarvii kun siihen ei veny että kaiken valmistaisi itse ja kalastaisi ruuat.


      • ??
        bravo.bravi kirjoitti:

        Vain lapseton voi väittää ettei pieni lapsi vaadi rahaa... Itse tein niin kun lapset oli pieniä että vaihdoin töihin, joissa on vapaampaa koska niitä tekee kunhan tekee. Täydellä palkalla mutta joustavammin. Palkan pienentämiseen ei olis ollut varaa kun piti olla asunto, auto ja kaikkea mitä lapsiperhe kuitenkin tarvii kun siihen ei veny että kaiken valmistaisi itse ja kalastaisi ruuat.

        (Minulla on lapsia ja pikkulapsiaikana ne eivät tarvinneet rahaa mihinkään.Vanhemman seura ja huolenpito oli ainoa ruuan ja vaatteiden liäksi. Lapsi ei sitä isompaa asuntoa ja isompaa autoa kaipaa, muut "pakolliset" varusteet saa kirpparilta. Se on vanhempi joka niitä autoja yms. tarvii (muka)


      • ?? kirjoitti:

        (Minulla on lapsia ja pikkulapsiaikana ne eivät tarvinneet rahaa mihinkään.Vanhemman seura ja huolenpito oli ainoa ruuan ja vaatteiden liäksi. Lapsi ei sitä isompaa asuntoa ja isompaa autoa kaipaa, muut "pakolliset" varusteet saa kirpparilta. Se on vanhempi joka niitä autoja yms. tarvii (muka)

        Vai niin. Jos kerrostalokolmio 4 henkiselle perheelle ja edullinen auto oli kerskakulutusta, niin sitten ei voi mitään. Siltä ajalta ei kuitenkaan mitään säästöön jäänyt kun palkat ei niin suuret olleet. Ja kyllä lapsi tilaa tarvii vauvaiän jälkeen kun alkaa liikkua itse. Pikkukaksiossa on aika surkeeta olla pienten lasten kanssa. Sitäkin on hetki kokeiltu.


    • Kiitti näin

      Harrastan tuota. Otan vain lyhyitä päiviä töitä, sen verran, että juuri ja juuri pärjään. Vaikka on korkeakoulutus, en kaipaa isoja rahoja. En tarvitse niitä. Tonnilla kuussa pärjää. Haluan tehdä vapaalla kaikkea muuta; keräillä perhosia, lukea, lenkkeillä jne. Työ on vain työtä.

      • Kiitti näin

        Ja kun saan joskus lapsia, jään hoitamaan niitä mielelläni kotiin. Opetan nekin elämään vähällä rahalla, ilmaisilla kirjastopalveluilla ja luontoharrastuksilla. Rahaa tarvitsee vähän elämiseen. Tyttöystävä on samaa mieltä.


    • cis~

      Toivon ettei ainakaan kirurgit ala hirveesti downsiftaamaan vaan painaa jatkossakin iso remmi päällä.

      • ...

        Mutta voihan ne jakaa hommia shiftaten.Burn outista kärsivä kirurgi ei kuulosta houkuttelevalta.


      • cis~
        ... kirjoitti:

        Mutta voihan ne jakaa hommia shiftaten.Burn outista kärsivä kirurgi ei kuulosta houkuttelevalta.

        Ei ole downshiftauksen ainoa vaihtoehto burn out. Ammattitaitoisia kirurgeja ei niin paljon ole, että samat hommat tulee jakamalla hoidettua vaikka vähän daunsiftataan. Kertyy potilasta jonoon. Vaikka voihan sintä jonossa daunsiftata myös, ja haudassa lisää.


      • Downsize----

        .

        "Toivottavasti kirurgit ei ala daunsizzaamaan käsiä ja jalkoja" # MUN KÄSI #

        har!!1


    • Jepajep.

      Akateemiset kotiäidit ja -isät on downshiftauksen edelläkävijoitä.

    • Nii, nii. Ja mikäs se olikaan maailman velkaisin valtio?

      Kyllä tuan koko amerikan sais kumittaa pois maalmankartalta. Jokkut saatana suomalaiset ääliöt vielä sitte tuo näitä maailmanlopun trendejä sieltä. Menkööt vittu sinne, ku se muka on nii saatanan hianoa.

    • Downshiftaus näyttää selvästi jakavan mielipiteitä... jos otetaan vertaus, että (työ)elämä on kuin Cooperin testi, niin mun silmissä homma näyttää vähän siltä, että osa on sitä mieltä että kaikkien juoksijoiden *pitää* aina yrittää juosta niin kovaa kuin pääsee, kun jotkut taas haluaa juosta sitä tahtia mikä tuntuu hyvältä; matkalla ei niin väliä kunhan juostessa on hyvä fiilis.

      Voin käsittää, miksi joistain tuntuu että downshiftaajat (mukavuusjuoksijat Cooperin testissä) ärsyttää - lääkärit esim. voi saada kohtuutienestit tekemällä vaikkapa kolmi- tai nelipäiväisiä työpäiviä. Tästä seuraa se tapetilla oleva ärsytystä herättävä viikonloppulääkäreiden puute, kun hieman parempaa palkkaa tärkeämpi nuorille lääkäreille onkin se vapaa-aika. "Ei! Veronmaksajien rahat menee koulutukseen joten lääkärien pakko raataa viikonloput sen takia! Epistä kun ei kassatyöntekijän palkka riitä kolmipäiväiseen työviikkoon!" kuuluu lehtien yleisönosastoilla :)

      Sitten taas herää kysymys, miksi ylipäätään meidän on pakko tehdä asioita aina tietyllä tavalla ja kuka saa määritellä mikä elämässä on tärkeää. Jos jonkun mielestä purjehtiminen on kivaa niin saako hän maksimoida siihen käytettävän ajan jos taloudellisesti pystyy siihen vaikka siitä ei olisi hyötyä kellekään muulle kuin purjehtijalle itselleen? Ja jos ei saa, niin emmekö silloin ole jonkin sortin orjia?

      Minua kiinnostaa ainakin se, miten maksimoida oma aika ja minimoida ns. pakollinen orjatyö yhteiskunnan hyväksi - ja systeemihän on sellainen että jotain täytyy tehdä ettei kaaos vallitse. Mutta vaatii sekin taitoa tehdä hyviä ratkaisuja tämän suhteen, ruoka ja asunto maksaa yllättävän paljon eikä yhteiskunnan loisenakaan halua olla. Ainahan tätä "less is more" ajattelua on ollut, e.k., j.k., y.b. ja muina ajanlaskun aikoina, downshiftaus nyt vaan on uusi brändäys tälle... mutta pistää miettimään kyllä näinä laman aikoina että mikä merkitys sillä nyt on maailman tilanteessa. Kaikki kun liittyy kaikkeen tässä ekosysteemissä.

      Nyt unten maille...

    • löysinrantein

      Olen downsiftannut koko elämäni ja aioin tehdä sitä elämäni loppuun asti.Teen töitä silloin kun huvittaa ja välillä käyn opiskelemassa jotain mielenkiintoista,tälläkin hetkellä opiskelen kulttuurialaa joka on todella antoisaa.Sen jälkeen voisi tehdä vuoden tai pari duunia ja vaihtaa sitten vapaalle tekemään jotain mielenkiintoista.Työpaikkoja on joka tapauksessa vähemmän kun tekijöitä joten jos joku haluaa ottaa minun paikkani orjana oravanpyörässä niin siitä vaan.Minä se vaan nautin elämästä ilman stressiä ja huolia.En välitä hevon persettä auktoriteetteista enkä siitä mitä muut ajattelevat.Elän omaa elämääni juuri niin kuin itse parhaaksi näen.

      • Meille "kultturihörhöillehän" downshiftaus on arkipäivää. Yliopistosta valmistuneet humanistit downshiftaa ainakin jossain elämänvaiheessa, mun kokemuksen mukaan. Pitkäänhän esim. monet humanistit on Turussa valmistuneet suoraan kortistoon. Ei kulttuuri ole niin tärkeää ;) Ainakaan, että siitä tarvitsis järkevää palkkaa maksaa tai vakipaikkaa tarjota. Eli näin ajatellaan. Ja se nyt johtaa tietysti erilaisiin ratkaisuihin, joista downshiftaus on tullut jäädäkseen. Mun humanisti-tuttuja on paljon elänyt yo-kylän perhe-kolmioissa ja neliöissä,(täällä voi asua vielä opiskelujen jälkeenkin) , molemmat työttöminä tai toinen aina vuorotellen töissä, lähellä asuu entiset opiskelukaverit samassa tilanteessa. Kirpparilta, kavereilta, tutuilta saa lastentarvikkeet hyvin pitkälti. Bussilla pääsee ilmaiseksi kun on lastenvaunut :) Lähellä on perhekahvilat, ja elokuvakerhot, ruokapiirit, lisäopiskelut. Autoa ei välttämättä tarvitse koska kaikki on lähellä.Ja jos, niin parin tonnin kosla kelpaa pakollisiin pidempiin menoihin. Ei ole mitään tarvetta hakea epämieluisaa mitä-vaan-työtä, koska mielummin karsii menoja ja on läheisten, etenkin lasten kanssa. Ei tule päiväkotimaksuja jne.

        En ole itse ollut humanisti-opiskelija, mutta monelle kaverille toi on/ on ollut arkipäivää. Esim. eläminen mukavastikin ei Turussa ole sikakallista, kun osaa järjestää asiat ja ottaa selvää.Toisaalta esim. lääkärit ja kauppakorkea-ihmiset, insinöörit taas harvemmin downshiftaa, koska se ei käy niiden hommissa.Biologeissa taas on jonkun verran heitä. Tiedän myös sairaanhoitaja-, palomies-lapsiperheen, joka "downshiftasi" aikansa. Ekaksi meni mies töihin vuodeksi ja vaimo jäi kotiin, sitten vaimo meni töihin ja mies kotiin lasten kanssa. Asuntovelan korot pelkästään maksuun siksi ajaksi. Eivät koskaan katuneet sitä aikaa. Erityisesti mies piti kotivuodesta.Ja vaimo työvuodesta, kun pääsi töihin välillä "lepäämään", kunnes taas uutta lasta pukkasi tulemaan :)

        Eli ei ne suuret tulot, vaan pienet menot. Mä en oikein osaa arvostaa henkilökohtaisesti suuria tuloja, vaan suuremman vaikutuksen tekee muissa ihmisissä pienet menot. Ja inhimilliset ratkaisut elämän ja ajankäytön suhteen.


      • läsnäjalähellä
        yybee kirjoitti:

        Meille "kultturihörhöillehän" downshiftaus on arkipäivää. Yliopistosta valmistuneet humanistit downshiftaa ainakin jossain elämänvaiheessa, mun kokemuksen mukaan. Pitkäänhän esim. monet humanistit on Turussa valmistuneet suoraan kortistoon. Ei kulttuuri ole niin tärkeää ;) Ainakaan, että siitä tarvitsis järkevää palkkaa maksaa tai vakipaikkaa tarjota. Eli näin ajatellaan. Ja se nyt johtaa tietysti erilaisiin ratkaisuihin, joista downshiftaus on tullut jäädäkseen. Mun humanisti-tuttuja on paljon elänyt yo-kylän perhe-kolmioissa ja neliöissä,(täällä voi asua vielä opiskelujen jälkeenkin) , molemmat työttöminä tai toinen aina vuorotellen töissä, lähellä asuu entiset opiskelukaverit samassa tilanteessa. Kirpparilta, kavereilta, tutuilta saa lastentarvikkeet hyvin pitkälti. Bussilla pääsee ilmaiseksi kun on lastenvaunut :) Lähellä on perhekahvilat, ja elokuvakerhot, ruokapiirit, lisäopiskelut. Autoa ei välttämättä tarvitse koska kaikki on lähellä.Ja jos, niin parin tonnin kosla kelpaa pakollisiin pidempiin menoihin. Ei ole mitään tarvetta hakea epämieluisaa mitä-vaan-työtä, koska mielummin karsii menoja ja on läheisten, etenkin lasten kanssa. Ei tule päiväkotimaksuja jne.

        En ole itse ollut humanisti-opiskelija, mutta monelle kaverille toi on/ on ollut arkipäivää. Esim. eläminen mukavastikin ei Turussa ole sikakallista, kun osaa järjestää asiat ja ottaa selvää.Toisaalta esim. lääkärit ja kauppakorkea-ihmiset, insinöörit taas harvemmin downshiftaa, koska se ei käy niiden hommissa.Biologeissa taas on jonkun verran heitä. Tiedän myös sairaanhoitaja-, palomies-lapsiperheen, joka "downshiftasi" aikansa. Ekaksi meni mies töihin vuodeksi ja vaimo jäi kotiin, sitten vaimo meni töihin ja mies kotiin lasten kanssa. Asuntovelan korot pelkästään maksuun siksi ajaksi. Eivät koskaan katuneet sitä aikaa. Erityisesti mies piti kotivuodesta.Ja vaimo työvuodesta, kun pääsi töihin välillä "lepäämään", kunnes taas uutta lasta pukkasi tulemaan :)

        Eli ei ne suuret tulot, vaan pienet menot. Mä en oikein osaa arvostaa henkilökohtaisesti suuria tuloja, vaan suuremman vaikutuksen tekee muissa ihmisissä pienet menot. Ja inhimilliset ratkaisut elämän ja ajankäytön suhteen.

        Taakse päin kun katselee, niin se aika (useita vuosia työttömänä ja sinkkuna) jonka olin ja elin lapsieni kanssa, lohduttaa kummasti kaikkien muiden epäonnistumisieni rinnalla.


      • läsnäjalähellä kirjoitti:

        Taakse päin kun katselee, niin se aika (useita vuosia työttömänä ja sinkkuna) jonka olin ja elin lapsieni kanssa, lohduttaa kummasti kaikkien muiden epäonnistumisieni rinnalla.

        Juu, paljon ikävämpiä muistoja itsellä ainakin on työstä, jossa ei ole viihtynyt ja jota silti on tehnyt kieli vyön alla, paineen alaisena.

        Kotihoidontuella tai työttömyyskorvauksella kotona kokee olevansa ainakin hyödyllinen ja tarpeellinen. Tekevänsä jotakin mielekästä, korvaamatonta. Se aika kun lapset on pieniä kuitenkin kiitää hirveää vauhtia. Jos ei osaa edes siksi ajaksi rauhoittua, voi myöhemmin kaduttaa. Sitä aikaa ei saa takaisin.


    • oleitsenäinenihminen

      Melkein juuri näin. Paljon, paljon on ihmisiä, jotka pitävät "roolia" päällä ulkoisten paineiden (muiden ihmisten kritiikin pelosta) , eikö se kuluta hyvää energiaa jos mikä!

    • No siinä määrin olen joo, että mä en rahan takia luovu ihmisistä ja eläimistä, arvoistani jotka mulle on tärkeitä. Ja mulle moni asia on elämässä paljon arvokkaampaa, kuin raha.

      Raha on väline, ei kaikki. Raha ei tee onnelliseksi, se poistaa kyllä stressiä asioista jotka rahan varassa toimii. Mutta onni löytyy ihan muista jutuista ja muilla systeemeillä, kun rahalla. Onni löytyy omista asenteista.

    • four

      Mä näen tän näin.
      Kun valmistumisesi jälkeen saat duunista, puhelimen, läppiksen ja työsuhdeauton =sun työaika on 24/7, sopparista huolimatta.
      Kun olet "nälkääsi" valmis tekemään mitä tahansa ja muutaman vuoden raadannan jälkeen sielusi ja ruumiisi on niin loppu, ettet pysty muuta kuin syleksimään kattoon masentuneena. Ruumis on ajetttu äärimmäiseen stressi-hälytys-trauma tilaan. Tästä rasitusvammasta kestääkin toipua, piiiitkäääään.
      Firma ei välitä sun työkyvystä vaan ottaa uuden tilalle, tulijoita riittää.

      Entäpä sinun elämä? On aika miettiä, mitä oikeataan halusit elämältä? Jos kuvittelit tekeväsi pirusti töitä 10-20 vuotta ja sitten hidastavasi, niin ei ihan onnistu. Resurssit ovat nämä. Tiedät rajasi, sitten kun olet käynyt toisella reunalla. (Tai olit maratoonari ja säästit voimiasi matkan varrelle)

      Vuorokaudessa on 24h, josta lepo on numero 1 ! Ei muttia, ilman sitä, ei ole sinua. Siitä jäävän ajan voi käyttää viettäen toimistolla, tuntematta omaa perhettä ja tutustumatta edes itseesi (=happi ja aika loppuu). Tai voit antaa aikaa itselle, perheelle ja elämän hyville, iloisille asioillekin. Jep, se maksaa. Joko sulla on osa-aika duuni, josta saat saman liksan kuin ennen tai tingit tuloistasi?

      Maailman muuttuessa ja on ihan ok hyväksyä, ettei kaikki tahdo onneaan revittävän bemareista, pellistä ja muovista. On ihan ok, että jotkut nauttivat myös omasta ajastaan ja ovat valmiita tekemään vähemmän työtä vain rahan vuoksi.
      Vai arvotatko sinä itsesi rahalla ja uralla? Mitä sitten jos saat potkut tai terveys menee? Tehdas lopetetaan? Myydään kiinalaisille tai Eloppi tulee johtoon? Mistä sä sitten revit (kauhea sana) elämään sisältöä?

      Syytetäänkö tässä nyt tehtaan lopettamisesta ja loppuunpalamisesta työntekijöitä? Maaima tahtoo vähemmän työntekijöitä....mikä tässä on se vika?

      • cis~

        Suomessa ei kyllä nyt ole tilanne se, että työssäkäynti olisi rahan palvomista, vaan yhteiskunnallinen välttämättömyys. Tietääkö downshiftaajat edes, mikä meidän huoltosuhde on, ja miten se tulee seuraavien vuosien aikana kehittymään? Ei työssäkäyvät enää jaksa elättää yhä kasvavaa porukkaa työelämän ulkopuolella.


      • yb ulos kirj.
        cis~ kirjoitti:

        Suomessa ei kyllä nyt ole tilanne se, että työssäkäynti olisi rahan palvomista, vaan yhteiskunnallinen välttämättömyys. Tietääkö downshiftaajat edes, mikä meidän huoltosuhde on, ja miten se tulee seuraavien vuosien aikana kehittymään? Ei työssäkäyvät enää jaksa elättää yhä kasvavaa porukkaa työelämän ulkopuolella.

        Ei ole kyse työttömäksi heittäytymisestä, vaan töitten jakamisesta. Joka talouteen ei tarvita niin paljon rahaa, kuin sitä on mahdollista tulla. Näin niitä töitä saa useampi ihminen. Mutta illemmalla voin jatkaa aiheesta. Nyt on pakko mennä..


      • cis~
        yb ulos kirj. kirjoitti:

        Ei ole kyse työttömäksi heittäytymisestä, vaan töitten jakamisesta. Joka talouteen ei tarvita niin paljon rahaa, kuin sitä on mahdollista tulla. Näin niitä töitä saa useampi ihminen. Mutta illemmalla voin jatkaa aiheesta. Nyt on pakko mennä..

        En mä tarkoittanutkaan työttömiä, ainakaan pelkästään, lähinnä eläkeläisväestön suurta määrää. Ne odottaa palveluita, mutta ei ole kuka palvelisi. Heidän lisäkseen on sairaat ja lapset.

        Sitten me, työnomijat tai työnjakajat, yhdessä ihmetellään uutisia surkeasta vanhustenhoidosta tai siitä kun 8-vuotias on kiduttamalla tapettu eikä sossu estänyt. Kun ei ole tekijöitä, niin ei ole. Siksi vähän huvittaa tuo vanhuspalvelulaki, mutta annetaan heidän yrittää ja katsotaan mitä tulee..


      • cis~ kirjoitti:

        Suomessa ei kyllä nyt ole tilanne se, että työssäkäynti olisi rahan palvomista, vaan yhteiskunnallinen välttämättömyys. Tietääkö downshiftaajat edes, mikä meidän huoltosuhde on, ja miten se tulee seuraavien vuosien aikana kehittymään? Ei työssäkäyvät enää jaksa elättää yhä kasvavaa porukkaa työelämän ulkopuolella.

        Totta turiset. Raha kun ei puissa kasva. Harva sitä töitä tekis, jos imankin pärjäis. Kyllähän raha silti ei lakkaa kiertämästä, niin kauan kun on kuluttajia ja ostetaan kulutustavaraa muun muassa. Niin kauan kun on rahaa ja sen käyttäjiä raha kiertää. Sen puoleen ei hätää tule olemaan.

        Mutta se mistä ne varat kerätään, jotta saadaa sosiaalietuuksia yms. Sehän tulee tekijöiden kautta, verottettavien varojen kautta.


      • cis~ kirjoitti:

        En mä tarkoittanutkaan työttömiä, ainakaan pelkästään, lähinnä eläkeläisväestön suurta määrää. Ne odottaa palveluita, mutta ei ole kuka palvelisi. Heidän lisäkseen on sairaat ja lapset.

        Sitten me, työnomijat tai työnjakajat, yhdessä ihmetellään uutisia surkeasta vanhustenhoidosta tai siitä kun 8-vuotias on kiduttamalla tapettu eikä sossu estänyt. Kun ei ole tekijöitä, niin ei ole. Siksi vähän huvittaa tuo vanhuspalvelulaki, mutta annetaan heidän yrittää ja katsotaan mitä tulee..

        Eilenkö se oli, kun uutisissa kerrottiin Vantaalla tulevan vuodessa 6000 lastensuojeluilmoitusta. Kauhea määrä ja oliko se määräaikakin vain peräti viikko, jossa ajassa pitäis reakoida.

        Edelleen oon sitä mieltä, että tässä maassa tarttis tehdä jotain merkittäviä muutoksia monessa asiassa. Jos ihmiset kerta luhistuu työttömyyden ja varattomuuden edessä, niin sit pitäs hommat alkaa muuttamaan suuntaan että on varaa kehittää lisää työpaikkoja ja varaa ottaa työntekijöitä.

        Tämän suljetaan työpaikat jyräämisen sijaan.

        Mä luulen, että sittenkin on aina niitä, jotka ei pysy tolkuissaan ja sekoilee. Ei kai sellaista yhteiskuntaa kyetä luomaankaan, missä ihan kaikki kävis kaikilla ropelleilla. Ja kaikki sais mitä haluaa, nauttiakseen elämästään täysillä. Haaveilla toki saa. :)

        Mut päivänjatkoja.


      • cis~
        voopotin kirjoitti:

        Eilenkö se oli, kun uutisissa kerrottiin Vantaalla tulevan vuodessa 6000 lastensuojeluilmoitusta. Kauhea määrä ja oliko se määräaikakin vain peräti viikko, jossa ajassa pitäis reakoida.

        Edelleen oon sitä mieltä, että tässä maassa tarttis tehdä jotain merkittäviä muutoksia monessa asiassa. Jos ihmiset kerta luhistuu työttömyyden ja varattomuuden edessä, niin sit pitäs hommat alkaa muuttamaan suuntaan että on varaa kehittää lisää työpaikkoja ja varaa ottaa työntekijöitä.

        Tämän suljetaan työpaikat jyräämisen sijaan.

        Mä luulen, että sittenkin on aina niitä, jotka ei pysy tolkuissaan ja sekoilee. Ei kai sellaista yhteiskuntaa kyetä luomaankaan, missä ihan kaikki kävis kaikilla ropelleilla. Ja kaikki sais mitä haluaa, nauttiakseen elämästään täysillä. Haaveilla toki saa. :)

        Mut päivänjatkoja.

        Britanniassa e-pillerit on naisille ilmaiset tiettyjen ongelmien ehkäisemiseksi...onhan sielläkin silti lasten kaltoinkohtelutapauksia, en sit tiedä onko enemmän vai vähemmän väkimäärään suhteutettuna kuin esim. Suomessa..

        Ehkäisypillerit on tosi kallis kustannus naiselle vuositasolla. Yhteiskunnalle voisi tulla halvaksi kustantaa ne halukkaille. Ei ehkä sellainen merkittävä muutos jota tarkoitit, mutta ainakin käytännöllinen ehdotus.


    • ................

      "Downshiftaus on alun perin Yhdysvalloissa syntynyt aatesuuntaus."

      Kaikki mikä on syntynyt USA:ssa on syvältä.

    • Nasdaq

      Kyllä joo. Kun rankkasade yllättää, niin mä pidän tahallaan vipesit hitaalla. Ymmärsin, että vauhti on se määräävä tekijä. Ei sade.


      (sihtaavaa naurua)

    • gima stadist

      Uskon ikuiseen talouskasvuun:)

      • Orpo_technologies

        .

        "Jatkuva kyykyttäminen luo kasvua"

        har!11

        .


    • frost-free

      Jos minä olisin täällä oikeasti kysyisin että onko kyse jopa jostain kommunismin nykyversiosta??

    • näldasflsdfsdf

      Ihmiskunta ei ole vielä tarpeeksi sivistynyt ja henkisesti kehittynyt kommunismia varten,mutta tie kommunismiin käy äärimmäisen kapitalismin kautta.Ihmiset lopulta kyllästyvät "vapaaseen" markkinatalouteen ja alkaa paukkumaan ennemmin tai myöhemmin.Downshiftaus on itseasiasa parasta mitä ihminen on vähään aikaa keksinyt.Harmittaahan se kun pitää olla pankin omistama talo,auto,mökki ja vene,hirveä stressi päällä kun pitää pyörittää kulissia muita ihmisiä varten jotta ympäristön odotukset hyvästä elämästä täyttyvät.Onneksi on vaihtoehtoja elää.

    • strange34

      Jep.

      Simppeli sauna ja kamari, skootteri ja oma tontti .

      Aurinkosähkö, talvella....ei tietoa.

    • Ei ny nii paljoo, vaik lanteist tarkkoi ollaan. Tarkkoi safkoist myös & ostoksis muis

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      267
      8906
    2. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      15
      2806
    3. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      56
      2066
    4. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      356
      1840
    5. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      79
      1798
    6. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      29
      1789
    7. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      153
      1744
    8. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      8
      1701
    9. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      160
      1694
    10. Onneksi olkoon sait mut vittuuntumaan

      Sapettanu koko helvetin päivän.
      Ikävä
      39
      1649
    Aihe