Saako ottaa lisää vai onko se pöydän tyhjentämistä?

pöööö

Mitä mieltä olette siitä, että saako kylässä ottaa enemmän kuin yhden palan esim. pannukakkua ja omenapiirakkaa mikäli niitä tarjotaan lisää/on tarjolla? Vai onko esim 2 palan ottaminen pöydän syömistä tyhjäksi? Laitatteko pöytään sellaista tarjolle, jota toivotte että vieraat eivät syö?

35

1526

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kotikokki

      Toki saa, tuskin kukaan laittaa pöytään sellaista että toivoo ettei vieraat söis ;)

    • santsaa rohkeasti

      Tietysti saa ottaa lisää, ja kaikki pöydässä oleva on tarkoitettu syötäväksi. Jos on tarjolla vain 1-2 laatua niin sitten santsata sitä samaa, tosin seurata nyt sen verran, että siitä riittää muillekin pöydässäolijoille, ettei yksi syö kaikkea. Mutta mikäli tarjolla on useampaa laatua, jolloin oletettavasti jokaista on määrällisesti vähemmän, niin syödä useampaa laatua. Eli ei niin, että yksi kuudesta pöydässäolijasta syö vaikka puolet pullista, vaan että kaikkia laatuja riittäisi kaikille halukkaille.

      Ainakin jos itse olisin tarjoilun emäntänä, niin toivoisin vieraiden ottavan ihan rohkeasti mitä haluavat. Jämiä en kuitenkaan halua pakastaa/säilöä seuraavaa kertaa varten, koska maku ei parane, mutta en myöskään halua syödä yksin seuraavaa viikkoa niitä jämiä, ENKÄ myöskään heittää roskiin. Eli mitä vähemmän jää, sen parempi, kunhan ei nyt ihan kirjaimellisesti syödä pöytää tyhjäksi (jolloin alan ajatella varanneeni liian vähän tarjottavia=huono emäntä).

      • Vieraanvarainen

        Kyllä minä ainakin olen tyytyväinen jos se pöytä syödään ihan kokonaan tyhjäksi. Ja onneksi niin yleensä käykin. Silloin ainakin tietää, että on oikeasti maistunut. Ja varaan aina todella paljon sitä tarjottavaa. Joskus joku jopa pyytää voileipäkakkuani mukaan kotiin kun on kuulemma niin hyvää, mutta on jo syönyt itsensä ähkyksi eikä enempää mahdu. Kyllä siitä tulee hyvä mieli kun saa tarjota ystäville hyvää ruokaa.


      • sammaa mieltä
        Vieraanvarainen kirjoitti:

        Kyllä minä ainakin olen tyytyväinen jos se pöytä syödään ihan kokonaan tyhjäksi. Ja onneksi niin yleensä käykin. Silloin ainakin tietää, että on oikeasti maistunut. Ja varaan aina todella paljon sitä tarjottavaa. Joskus joku jopa pyytää voileipäkakkuani mukaan kotiin kun on kuulemma niin hyvää, mutta on jo syönyt itsensä ähkyksi eikä enempää mahdu. Kyllä siitä tulee hyvä mieli kun saa tarjota ystäville hyvää ruokaa.

        Ja minusta on noloa jos jää pyötään vielä syömätöntä, ei siis tarjoiluni kelvanneetkaan....Kohteliastahan se on että tarjottu kelpaa.


      • VIERAANVARAISUUTTA
        sammaa mieltä kirjoitti:

        Ja minusta on noloa jos jää pyötään vielä syömätöntä, ei siis tarjoiluni kelvanneetkaan....Kohteliastahan se on että tarjottu kelpaa.

        jos minä kutsun vieraita. silloin syödään myös KAIKKI POIS!!

        ja tarjottavaa on,mitä syödä...

        ÄLÄ VAAN KUTSU KETÄÄN KYLÄÄN JOS OLET SAITA!


      • höveliä sakkia
        VIERAANVARAISUUTTA kirjoitti:

        jos minä kutsun vieraita. silloin syödään myös KAIKKI POIS!!

        ja tarjottavaa on,mitä syödä...

        ÄLÄ VAAN KUTSU KETÄÄN KYLÄÄN JOS OLET SAITA!

        Eikö köyhät saa kutsua vieraita? Monella on liian usein jääkaapissa vain valo.


      • antyanette24.fi
        höveliä sakkia kirjoitti:

        Eikö köyhät saa kutsua vieraita? Monella on liian usein jääkaapissa vain valo.

        www.mol.fi


      • no joo
        antyanette24.fi kirjoitti:

        www.mol.fi

        Minä tunnen työssäkäyviäkin joilla ei ole jääkaapissa kuin valo, eli ei se köyhyys ole = työtön. Ja eläkkeellä oleviakin joilla ei tulot riitä. Joten miksi laitoit mol.fi mainoksen ?

        Köyhät voi kutsua vieraita jos haluaa, miksei sais. Mutta onhan se nolo jos ei ole kahvia edes keittää.


    • HarkinnanPaikka

      Toi mukaan pyytäminen ylittää mun mielestä hyvän käytöksen rajat. Itse joskus annan jotain mukaan, kun muuten jää niin paljon itselleni syötäväksi. Tai jos vaikka joku vierasperheestä ei ole päässyt tulemaan ja tiedän hänet herkkusuuksi, lähetän hänelle perheen mukana jotain. Mutta pyytäminen, se on minusta kyllä huonoa käytöstä. Ihan puistattaa, koska oma veljeni saattaa toimia juuri siten.

      • Vieraanvarainen

        Ei minua haittaa, päinvastoin, hyvä kun kelpaa. Ja ne on niin hyviä ja läheisiä ystäviä, että ollaan sitä pyydelty paljon suurempiakin asioita kuin jämien saaminen mukaan. Tietävät, että menisi minulla roskiin kuitenkin kun olen yksineläjä.


      • toinen vieraanvarain
        Vieraanvarainen kirjoitti:

        Ei minua haittaa, päinvastoin, hyvä kun kelpaa. Ja ne on niin hyviä ja läheisiä ystäviä, että ollaan sitä pyydelty paljon suurempiakin asioita kuin jämien saaminen mukaan. Tietävät, että menisi minulla roskiin kuitenkin kun olen yksineläjä.

        Sama täällä. Jos eivät pyydä mukaan, tuputan ne puoliväkisin :). Ja todellakin, on sitä pyydetty isompiakin palveluksia läheiseltä ystävältä kuin täytekakkua mukaan!!! Puolin ja toisin. Eikä siinä ole mitään huonoa käytöstä mielestäni, ainakin tällaisena vieraan varaisena karjalaiseukkona :)...


      • Neiti Kesäheinä

        Minustakin tuo mukaan pyytäminen on hieman epäkorrektia.

        Olin tuossa kesällä yksissä 50-vuotisjuhlissa, sankarittaren veli tuli pitkän matkan takaa autolla juhliin. Juhlissa tarjoiltiin boolia, olutta, muita alkoholipitoisia juomia, mitä nyt juhlissa usein on tarjolla. Tuo veli ei luonnollisesti voinut ottaa, kun oli autolla rouvineen liikkeellä. Tuli heidän kotiinlähdön aika, niin rouva alkoi "kerjätä" juomia mukaan, sanoen, että kun ei tuo meidän "Kauko" voinut täällä ottaa kun oli kuskina, niin voisiko hän saada juomia mukaan, että voi sitten kotona ottaa. Sankaritar sitten laittoi eväät matkaan heille. Mutta eikö tuo ole vähän mautonta, tuollainen?


    • mummo jo

      Yhdesti on sattunut että vieras söi kaikki mitä pöydässä oli tarjolla . No ajattelin vaan että olipa nälkäinen vieras .

      • 20+17

        Lapsuudessani itäisessä Suomessa oli lähes jokapäiväistä, että joku naapuri/ tuttava poikkesi kylään. Yleensä keitettiin kahvit, tarjottiin, mitä kotona sattui olemaan ja juteltiin mukavia.
        Tätä perinnettä haluaisin jatkaa, mutta nykyisin tuntuu, että ystävienkin kanssa pitäisi tehdä ajanvaraus jo viikkoja etukäteen...


    • ajat muuttunu

      minä en kehtaa, ja aina vien mennessä kylään niin paljon tuomisia, et sen minkä syön, korvaan, mutta eipä tule usein enää kyläiltyä, kun kaikki lasketaan rahassa ja voi tulla jälkipuheita, miten senkin takia sai kokata..

      "ota vaan toinenkin pala, meillä ei lasketa"

      • antuanette34

        Missä oikein kyläilet? Tai oikea kysymys olisi, millainen ihminen itse olet... samanlaisia kavereita olet sitten saanut. Lopeta itse sen laskemisen...


    • makeaa mahan täydelt

      Toki kehtaa, sehän on emännälle mieleen kun vieraalle maistuu , siitä tietää
      että on onnistunut . Jos jotain ei saa ottaa, se pidetään piilossa ainakin meillä.

    • paras kiitos

      on se, kun ruokaa mätetään naamaan sellaisella raivolla, että oksat pois.
      Lopuksi muista pieraista ja kehu pöydän antimia....

      • hgfghjkh

        Myös reipas röyhtäisy tekee hyvän vaikutuksen. Siitä tietää, että tarjoilu oli riittävä.


    • En voi luvata

      Yleensä on tapana odottaa, että pyydetään ottamaan lisää.
      En kehtaisi syödä jonkun köyhän viikon ruokia.

      • en ole rikas

        Jaa, no se sinun tuttusi eivät siis osaa rahojaan käyttää, jos viikon ruoat on siinä kahvipöydässä. Ei vieraille pistetä kaikkia esille että syökööt nyt. Tosin jos tietää että tulijalla on rahat tiukassa, eikä hänellä ole varaa joka päivä itsellä syödä, sitten voi jo ruoan tarjota. Eli pistä tarjoilulautasille ne esiin mitä muut voi syödä, paketit loput kaappiin, eikä lisää pistetä tarjolle.


    • törsääjät

      On ilman muut rohmuamista!
      Kohteliaisuus vaatii että ruokaa on tarjolla mutta vielä kohteliaampaa on tyytyä kohtuuteen nautiskelussa.

    • kun meille tulee vieraita tahdon että leipomukseni menevät kaupaksi, yleensä vielä tuputan loput mukaan jos jotain on jäänyt :) Sen minkä vieraille teen, laitan tarjolle ja yleensä ne kaikki kaupaksi menevät, on kylläiset vieraat ja tyytyväinen isäntäväki. Perus savolaisena emäntänä varaan 4 henkilölle 10 henkilön ruoat.. jostain kumman syystä, kotoa opittu että vieraat ei lähde nälässä pois :)

    • itesdoas

      itse yritän maistaa jokasta mutta ei siitä tuu ikinä mittään kun saan sen yhden siihen eteeni niin sitten se siinä jutellessa menee kahvia enemmän pari kuppia ainakin..

    • Kyllä_______

      Rankan työpäivän jälkeen, menen mielelläni kylään,ja jokaista sorttia maistellaan,kyllä emäntä on siintä mielissään

    • laskematon

      Esim. kahvipöydässä on tapanani isäntänä sanoa: "Ei meillä lasketa, mut otahan kolmaskin keksi..." =)

    • pepepkkk

      Mun mielestä, jos on oikeen kutsuttu syömään tai ihan vaan kahville niin vedä vaan santsii, mutta jos ei olla mitenkään varauduttu sinunkin syömisiin niin leivo sit himassa

    • rjstrjryjs

      Syö ihmeessä niin paljon kuin maistuu ja ota lisää, kunhan et syö koko pöytää yksin (eli jätät muillekin mahdollisesti lisää haluaville jotakin).

      On epäkohteliasta, jos jättää jotakin syömästä tai kieltäytyy tarjottavista.

    • tyhjistasku

      Minä laitan tarjolle aina parasta, mitä talosta löytyy, mutta en silti toivo, että vieraat rohmuavat ja syövät itsensä tajuttomuuden partaalle. Minulla kun yksinhuoltajana on lapsia ja meillä on arkipäivää se, että syödään kaikki jämätkin. Kun vieraat lähtee, laitan pullat pakastimeen tulevaa käyttöä varten ja jäljelle jääneet ruoat syödään seuraavnaa päivänä jne.

      Suurin osa syö sivistyneesti, mutta on esim. lapsia, jotka eivät syö kunnon ruokaa, koska tietävät, että kohta kahvitellaan, jolloin vetävät sitten esim. litran limua, monta pullaa, puoli pakettia keksiä jne nälkäänsä. Vanhemmat voisivat sen verran vahtia lapsiaan, että opettavat (kylässäkin) lapsensa tavoille.

      • bfdbdavadsfsda

        "Suurin osa syö sivistyneesti, mutta on esim. lapsia, jotka eivät syö kunnon ruokaa, koska tietävät, että kohta kahvitellaan, jolloin vetävät sitten esim. litran limua, monta pullaa, puoli pakettia keksiä jne nälkäänsä."

        tuota en kyllä ymmärrä, siis mitä ne lasten vanhemmat oikeen ajattelee. itselläni on 5v tytär, ja kylään kun mennään, jos tarjotaan ensin ns kunnon ruokaa, tai ihan vaan vaikka leipiä(lapsiperheessä jossa yleensä vieraillaan puolin ja toisin, tarjotaan aina vahintään leipää lapsillekkin koska leikkiessä nälkä tulee äkkiä vaikka kotona olisikin syöty enne lähtöä) ja sen jälkeen kahvit ja pullat yms. niin minun lapseni ei koske sormenpäälläänkään pulliin tai muihin herkkuihin jos ei edes yhtä leipää ole syönyt ensin. periaate meillä että "jos ei ruokaa jaksa syödä niin ei jaksa sitten herkkujakaan". ja jos tyttö on ruokansa/leipänsä syönyt niin saa ottaa max 2pullaa, tai pari keksiä, ei niin paljon että tulisi huono olo, rajat ne on syömiselläkin.

        jos taas on kyläpaikassa vain kahvit ja pullat yms niin sama sääntö pätee silloinkin, max 2pullaa tai keksiä.


    • 5+18

      Kyllä siihen pöytään laitetaan ihan perus kahvipöydässä semmoista naposteltavaa, että ihmiset saa nauttia. Ottaako yhen kakunpalaisen vai kaksi, kunhan tietenkin niin että kaikki muutkin ihmiset pääsevät nauttimaan.

      Sitten on ne kermaperse kahvipöydät, missä mikään ei ole oikeasti syötävää vaan sinun pitää ihastella ja kehua...Mutta ei syödä :)

    • meillä kävi viime kesän alussa niin että kun mä valmistuin edellisestä amiksesta 1.6 ja vieraita oli kutsuttu paikalle enemmänkin.

      No suurin osa sitten ilmotti tulevansa ja sen mukaan sitten varattiin tarjottavatkin. No sit kävi niin että vaan alta puolet ilmottautuneista tuli paikalle nii kyllä me sitten 5 hengen perheenä elettii seuraavat 2-3 viikkoa yli jääneillä ruuilla.

      että kyllä siinä oli itselläni ja äidillä enemmänkin paha mieli ku niin iso raha meni niinsanotusti hukkaan ku kuitenki minäki olin oman osuuteni pistäny juhlien järkäämiseks likoon.

    • Ei saa rohmuta

      Toki lisää voi ottaa, mutta sen verran pitää olla laskupäätä, että jos talossa on 15 vierasta, niin yksi vieras ei voi syödä puolia täytekakusta, vaikka se olisi ainoa tarjottava, mikä juuri hänelle kahvipöydän antimista parhaiten maistuisi.

    • N55

      Aina on sanottu,että kylässä ei syödä pöytää tyhjäksi.Yhden keksin tai pullasiivun saa ottaa.Niin äiti opetti.Ja samaa olen hokenut omillekin lapsille.Vaikka emäntä erikseen kehottaisi,en ota toista pullanpalaa.Pikkulapsilla ei ole asiaa aikuisten kahvipöytään.Meillä sanottiin maalla,että "kakarat pihalle,ku ihimiset juaa kahavia".
      Juhlat ja muut ruokavierastarjoilut ovat asia erikseen.Niissä on tarkoituskin syödä mahansa täyteen.Tosin kohtuus sielläkin.Ei varmasti naurattanut juhlaväkeä,kun yksi vieraista kaappasi lähes puolet tarjolla olleesta täytekakusta.Toista ei ollut,koska emäntä oli laskenut tarjottavien riittävän.Miettikää,onko tämä oikeasti hauskaa...? :(

    • Syökää kotona

      Kokemuksesta olen alkanut joidenkin vieraiden tullessa tekemään tarjoilut niin ettei yksi syö toistenkin edestä. Aina tarjoan lisää, jotkut ottavat, jotkut eivät. Mutta sitten on se yksi, joka oikein odottaa, että voi niiden kieltäytyjien osuudenkin syödä. Ällöttävää. Kun tekee kaikkea vain muutaman kappaleen, niin johan riittää.

      Lapsivieraat, jotka alkavat jo sisään tultua kinuamaan tarjottavia, ovat tosi vastenmielisiä. Olenpa joskus kysäissytkni "Jäikö aamupala syömättä"? Eikö näille mukuloille ole opetettu tapoja vai eivätkö he saa kotona herkkuja kun täytyy täytekakakun äärellä roikkua. Pahin tapaus oli kun yksi mukula lopulta oksensi eteisen latialle ahmittuaan limsaa, karkkia ja leivonnaisia mahansa täyteen. Oli siinä vanhemilla hävettävää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      1333
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      16
      989
    3. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      986
    4. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      949
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      4
      924
    6. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      870
    7. 3
      840
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      2
      831
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      4
      829
    10. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      1
      828
    Aihe