Ajattelin hakea syksyllä avoimeen yliopistoon verkko-opiskelemaan sosiaalipsykologian perusteita (15 ov). Millaisia kokemuksia teillä on avoimesta yliopistosta/verkko-opiskelusta? Kuinka paljon se vie aikaa? onko se kuinka raskasta/vaikeaa? Lukiossa olin keskitason oppilas. Entäs jos pääsen vuoden päästä yliopistoon sisälle, niin luetaanko siihen astiset opinnot hyväksi? Saako osan kurssimaksuista takaisin? Kaikki kokemukset tervetulleita! Kiitos.
Avoin yliopisto
3
900
Vastaukset
- kjlgjkg
palstaa alempaa niin löydät paljon vastauksia!
- Elena
Olen itse lukenut sosiaalipsykologiaa Avoimessa ja kurssit ovat erittäin mielenkiintoisia. Kursseissa kirjoitetaan erittäin paljon yleensä esseitä yms. ja opiskellaan pääosin yksin. Tunneilla käydään läpi kirjaa sekä aihetta hieman syvällisemmin kirjan vierestä. Tunnit ovat iltaisin ainakin Helsingissä ihan yliopiston tiloissa, joten ainakin yliopistoelämän arkipäivää pääsee hieman maistamaan. Tunteja on riippuen kurssista noin kaksi kertaa viikossa muutama tunti kerrallaan.
Sosiaalipsykologiaa on mahdollista päästä lukemaan, mutta se on aika vaikeaa. Tarjolla ei ole nimittäin niin paljon kursseja, että Avoimen yliopiston vaatimustaso täyttyisi. Silloin tällöin joinakin vuosina tarjotaan esimerkiksi kesäisin ylimääräisiä kursseja, joiden avulla voi olla mahdollista saavuttaa opintoviikkomäärä. Avoimen kautta pääsy on kuitenkin oikeasti aika vaikeaa. Itsekin luovutin tämän vuoksi opiskelun, sillä tajusin että en ainakaan itse halua "tuhlata" vuosien opintoja jos en sitten tosiaankaan joskus pääsekään. Kursseista pitää nimittäin saada keskimäärin vähintään hyvä arvosana että saa jatkaa opiskelua yliopistossa.
Jos haluat todella yliopistoon lukemaan sosiaalipsykologiaa suosittelen toista vaihtoehtoa. Nimittäin ainakin Helsinkiin on käytetty jo vuosia pääsykoekirjana samaa perusopusta, jota käytetään sosiaalipsykologian ensimmäisessä kurssissa. Kannattaa lukea esimerkiksi vuosi tai vain tämä kurssi Avoimessa ja pyrkiä sitten keväällä ankaran pänttäämisen ja tietenkin myös sisäistämisen jälkeen yliopistoon. Pääsykokeet ovat todella vaikeita ja harva pääsee sisään. Itse kävin valmennuskurssinkin, mutta koetulos pysyi huonona (virheistä rankaistaan ankarasti ja kokeessa käytetään myös kompia).
Kurssimaksua et saa takaisin, mutta opintosi hyväksyttäisiin ainakin suurimmaksi osaksi ellei kokonaan mikäli hakisit joko kevään yhteyshaussa tai Avoimen opinnot täysin suoritettuasi. Tämä kuitenkin vaatii noin kolmen vuoden opinnot, sillä sinun täytyy opiskella cum laude opinnot sosiaalipsykologiasta että approbatur opinnot jostakin toisesta aineesta (esim. sosiaalityö, sosiaalipolitiikka, sosiaaliantropologia jotka tukevat opintojasi). Eli, periaatteessa voisit opiskella kolme vuotta etkä siltikään pääsisi opiskelemaan. Tarkoitus ei ole lannistaa, mutta hieman vain kertoa kuinka vaikeaa sosiaalipsykologiaan on päästä Avoimen kautta.
Toivottavasti kuitenkin löydät sen parhaimman tavan päästä sisälle ja valmistut joskus valtiotieteen maisteriksi. :-) - Sic
Itse olen opiskellut Helsingin avoimessa yliopistossa. Minulla oli yksi nettikurssi (2ov) ja pari tavallista (laajuudet 20ov ja 5ov, joista toisesta 1. vuonna tosin voi suorittaa vain 14ov). Voin todella lämpimästi suositella niin verkko-opiskelua kuin "tavallistakin" avoimen opiskelua.
Sain yhden lukuvuoden aikana kerättyä kasaan 21 opintoviikkoa eli välivuosi ei mennyt hukkaan opintojen etenemisen kannalta. Kaiken lisäksi avoimessa opiskeleminen kehitti tieteellistä ajattelua ja opiskelutaitojani. Uskon, että avoimella oli iso osuus siihen, että pääsin tänä vuonna Helsingin yliopistoon.
Itselläni oli avoimen luentoja 2-3 kertaa viikossa (koska kävin tosiaankin kahdella kurssilla). Luennot kestivät n. 3-4 tuntia ja alkoivat aikaisintaan klo 16. Luennothan ovat tavallisen yliopiston luentoja pidempiä ja siten raskaampia, mutta kyllä niillä jaksoi istua yllättävän hyvin. Pidetäänhän puolivälissä sessiota pieni tauko.
Pääsin kaikista tenteistä kertaheitolla läpi ja suht pienellä työmäärällä. Kirjat luin yleensä kertaalleen ennen koetta, mutta jutun ydin onkin siinä, että kävin niillä luennoilla! Luennoilla istuminen korvaa monta kirjanlukukertaa ja tietysti luennoilla voi oppia myös asioita, mitä kirjasta ei edes löydy. Kannattaa siis tsempata istumalihaksiaan ja istua niillä luennoilla mahdollisimman usein.
En pitänyt opiskelua erityisen raskaana tai hankalana ja suosittelen avointa kaikille, jotka eivät vielä ole yliopistopaikkaa saaneet. Avoimessa opiskeleminen antaa hyvän kuvan yliopisto-opiskelusta ja on erittäin hyvä "valmennuskurssi" pääsykokeita varten.
Verkko-opinnot ovat myös kätevä tapa opiskella, koska hommia voi tehdä aika vapaaseen tahtiin, aina kun itsellä on aikaa/ halua.
Jos pääset ensi vuonna yliopistoon opiskelemaan, luetaan avoimen yliopiston opinnot hyväksi. Itselläni on siis 21ov jo suoritettuna maisterin tutkinnostani. Enää 139 to go!
Jo maksettua kurssimaksua ei kuitenkaan palauteta, jos pääset yliopistoon. Kurssimaksu suoritetaan yleensä kokonaisuudessaan kurssin alussa. Itse olen suunnitellut käyväni avoimen yliopiston opintoni loppuun, vaikka pääsinkin yliopistoon, jos vain luennot eivät mene päällekkäin. Ei mene sitten rahat hukkaan ja tehokkuuskin lisääntyy, kun voi tehdä iltaopintoja samalla :) Itseään ei kuitenkaan kannata repiä. Itselleni tulee nyt yksi luento viikossa lisää avoimen takia, joten sitä en pidä ylivoimaisena.
Tsemppiä vain opintoihisi! Suosittelen avointa ehdottomasti! Paras apu minun pääsykokeissani.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624362Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1551823Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141543Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !381317Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681083- 58929
- 79925
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.169847Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54821- 39791