damn...

mutnäillämennäään

tuli perkel..rekisteri otteeseen merkintä "akun kiinitys puuttuu", vaikka näytin takapenkillä olevan kiinikkeen katsastusmiehelle..unohtui laittaa paikalleen kun edellisenä iltana rassailin sähköjä.Ei varmaan uskonu että olisin muuten sen laittanu takasi. Melko tarkkaa touhua...Oliskohan antanu laittaa katsastushallissa paikalleen..en tullu kysyneeks.

24

272

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Autoilija vai?

      Lain mukaan katsastuksen yhteydessä ei saa tehdä korjauksia.

      Joskus katsastaja sallii kyllä valojen säätämisen, koska sitä on vaikea saada kuntoon kotona ja korjaamotkaan eivät tunnu saavan niitä oikein.

      Tuollainen asia riippuu siis ihan kuinka kiire asemalla on ja mikä on linjaus.
      Tiedän sellaisiakin firmoja jossa kielletään viallisen tuulilasin merkitseminen otteelle, varsinkin jos kyseessä on kanta-asiakas. Ovat jopa pitäneet puhutteluita siitä jos näin on toimittu. Kyseessä on siis tuo Suomen toiseksi suurin ketju.

      • Vuodesta 1990

        Katsastuspäätökseen vaikuttaa ainoastaan katsastettavan ajoneuvon kunto.
        Onko asiakkaana pääministeri, eduskunnan oikeusasiamies, lakimies, merkkiliike, joppari, hemaiseva neito tai yms.yms. ei sillä ole mitään merkitystä, vain ajoneuvon katsastushetkellä oleva kunto ratkaisee.
        Ihan vaan esimerkiksi Presidentin virka-autokin on hylätty katsastuksessa.


      • 16
        Vuodesta 1990 kirjoitti:

        Katsastuspäätökseen vaikuttaa ainoastaan katsastettavan ajoneuvon kunto.
        Onko asiakkaana pääministeri, eduskunnan oikeusasiamies, lakimies, merkkiliike, joppari, hemaiseva neito tai yms.yms. ei sillä ole mitään merkitystä, vain ajoneuvon katsastushetkellä oleva kunto ratkaisee.
        Ihan vaan esimerkiksi Presidentin virka-autokin on hylätty katsastuksessa.

        Ja noin se varmasti menisikin jos katsastusmiehet olisivat koneita.No eipä ole joten eiköhän totuus ole se että auton katsastuksessa vaikuttaa sillointällöin moni muukin asia kuin autonkunto.


    • autnet

      elikkä kiinnitys oli väärässä paikkaa,aivan sama jos siittä nyt merkintä tulee otteeseen

    • grämmi

      pilkun nuss...viilausta tuommoset viat laittaa rek.otteeseen.

      • Autoilja vai?

        Eipä oikeastaan. Et voi siitä katsastajaa syyttää koska hän tekee lain ja asetusten mukaan. Et sinä syytä poliisiakaan viilaamisesta, jos se antaa sakot ja vie putkaan edessä olijan kun hän puhaltaa 0,6 promillea ratsiassa.


      • akkukiinni

        et taida ymmärtää, että miksi akku pitää olla tukevasti kiinni!


      • Buppe

        Mistä moinen purkaus? Miksi pitäisi jättää merkitsemättä? Onko korjaaminen mielestäsi liian vaikeaa?


      • Alkuperäinen Aloittaja
        Buppe kirjoitti:

        Mistä moinen purkaus? Miksi pitäisi jättää merkitsemättä? Onko korjaaminen mielestäsi liian vaikeaa?

        Koska olen myymässä autoa, niin en viitsisi tehdä autoon mitään ylimääräistä remonttia. Nyt kun otteessa on toi merkintä ni ostaja luulee etten mä muka osaa korjata sitä. Kerran yks mulkero katsastaja hylkäs mun auton väljän pallonivelen takia, vaikka olin hänelle erittäin selvästi sanonut, että olen koslaa myymässä, enkä halua tehdä siihen mitään remonttia ennen myyntiä. Kehtasivat vielä ottaa jälkitarkastuksesta maksun!


      • 87k
        Alkuperäinen Aloittaja kirjoitti:

        Koska olen myymässä autoa, niin en viitsisi tehdä autoon mitään ylimääräistä remonttia. Nyt kun otteessa on toi merkintä ni ostaja luulee etten mä muka osaa korjata sitä. Kerran yks mulkero katsastaja hylkäs mun auton väljän pallonivelen takia, vaikka olin hänelle erittäin selvästi sanonut, että olen koslaa myymässä, enkä halua tehdä siihen mitään remonttia ennen myyntiä. Kehtasivat vielä ottaa jälkitarkastuksesta maksun!

        Itselläni on myös rekisteröintitodistuksessa ollut korjaukehoituksia

        Mutta ne on aina siellä toisella sivulla

        Ja mulla on aina toinen sivu "kadoksissa" kun myyn autoa, ostaja sitten näkee viat vasta kun saa uuden rekisteröintitodistuksen kun on laittanut auton nimiinsä


      • Shaker
        87k kirjoitti:

        Itselläni on myös rekisteröintitodistuksessa ollut korjaukehoituksia

        Mutta ne on aina siellä toisella sivulla

        Ja mulla on aina toinen sivu "kadoksissa" kun myyn autoa, ostaja sitten näkee viat vasta kun saa uuden rekisteröintitodistuksen kun on laittanut auton nimiinsä

        Niinpä. Sitten vielä suomalaisia pidetään rehellisinä ja muunmaalaisia epärehellisinä. Kyllä ne pahimmat roistot yleensä ovat suomalaisia. Ulkomaalaisilla on sentään joku kohtuus röyhkeydessä.


      • Autoilija vai?
        Shaker kirjoitti:

        Niinpä. Sitten vielä suomalaisia pidetään rehellisinä ja muunmaalaisia epärehellisinä. Kyllä ne pahimmat roistot yleensä ovat suomalaisia. Ulkomaalaisilla on sentään joku kohtuus röyhkeydessä.

        Aivan samaa mieltä Shakerin kanssa.

        Näitä kusettajia käy asemalla aina silloin tällöin. Ovat sitten naama väärinpäin kun tulee puolen sivun vikalista.

        Kun mä oon myymässä tätä niin ei saa olla mitään vikalistaa!

        Tästä syystä ostan omat autoni aina liikkeestä. On ainakin jonkinlainen turva kusettamisen varalle. Tosin jos auto on kohtuullisen uusi ja vähän ajettu niin harvemmin niissä vikaakaan on, jos yksityinen myy.

        On niitä ulkomaalaisiakin jotka haluaa auton läpi korjauksitta, jos selviää katsastauksessa että auto on aivan loppu. Tosin he eivät jää jankkaamaan, toisin kuin suomalaiset eivätkä lähde pois renkaat sutien.


      • Vuodesta 1990
        87k kirjoitti:

        Itselläni on myös rekisteröintitodistuksessa ollut korjaukehoituksia

        Mutta ne on aina siellä toisella sivulla

        Ja mulla on aina toinen sivu "kadoksissa" kun myyn autoa, ostaja sitten näkee viat vasta kun saa uuden rekisteröintitodistuksen kun on laittanut auton nimiinsä

        Minulla on tapana ilmoittaa niittien määrillä korjauskehoitukset.; rek.todistuksen jatko-osa kiinni neljällä niitillä tarkoittaa kolmea korjauskehoitusta, kolmella niin kaksi ja kahdella yksi korjauskehoitus.
        Rek.todistus jossa on niittien reikiä ja toinen sivu puutuu pitäisi herättää mielestäni uteliaisuutta.


      • as2Kallevillejalmari
        Autoilija vai? kirjoitti:

        Aivan samaa mieltä Shakerin kanssa.

        Näitä kusettajia käy asemalla aina silloin tällöin. Ovat sitten naama väärinpäin kun tulee puolen sivun vikalista.

        Kun mä oon myymässä tätä niin ei saa olla mitään vikalistaa!

        Tästä syystä ostan omat autoni aina liikkeestä. On ainakin jonkinlainen turva kusettamisen varalle. Tosin jos auto on kohtuullisen uusi ja vähän ajettu niin harvemmin niissä vikaakaan on, jos yksityinen myy.

        On niitä ulkomaalaisiakin jotka haluaa auton läpi korjauksitta, jos selviää katsastauksessa että auto on aivan loppu. Tosin he eivät jää jankkaamaan, toisin kuin suomalaiset eivätkä lähde pois renkaat sutien.

        Kusettajia ovat katsastajat itse. Koko aseman henkilökunta. Vai? oletko eri mieltä siitä että katsastus ei ole muuta kuin kusetusta.


      • Autoilija vai?
        as2Kallevillejalmari kirjoitti:

        Kusettajia ovat katsastajat itse. Koko aseman henkilökunta. Vai? oletko eri mieltä siitä että katsastus ei ole muuta kuin kusetusta.

        Olen täysin eri mieltä kanssasi.

        Tule tälle puolelle töihin niin näet millaisia läjiä on liikenteessä ja kuinka tiedostava keskivertoasiakas on autonsa kunnosta.

        Minkä takia esimerkiksi toimistohenkilön kusettaisi sinua rekisteröintitoimenpiteen yhteydessä? Mitä hän siitä hyötyisi? Ja miten he kusettaisivat? Kieltäytymällä tekemästä jonkin toimenpiteen vedoten siihen ettei se ole mahdollista? Vaikka olisi? Eikö byrokratia jonka välikätenä he ovat ole valtion tekele?

        Katsastajia voit toki syyttää kusettamisesta niin paljon kuin haluat, mutta en ymmärrä mitä katsatsaja hyötyisi kusettamisestasi. Tämä on työtä joka on määrätty suoritettavaksi yksityisesti, valtion toimesta. Valtio on määrännyt säännöt, joiden puitteissa toimitaan ja on antanut ohjeet lain tulkinnalle.

        Voit esimerkiksi pitää reksiteröintikatsastus toimenpidettä kusetuksena, mutta katsatajat eivät ole niitä sääntöjä tehneet vaan valtio ja EU.

        Se on totta että katsastajat tekevät virheitä. Paljonkin. Varsinkin jos auto on viritelty tai rek.kats oleva auto ei vastaakkaan säädöksiä. Joskus syynä on vanhentuneet tiedot, joskus tietämättömyys, mutta oikein toimiva katsastaja yrittää aina selvittää ensin miten asia on jos vähänkin epäilee omaa muistiaan tai tulkintaa laista. Asiakasta se ei lohduta, jos päätös on kumminkin sama ja muualla olisi saanut auton läpi ilman ongelmia.


        Esim. muutoskatsastuksessa, jossa autosta tehdään pakettiauto on jos jonkinkirjavaa käytäntöä takapenkkien poistamisesta.

        Toiset ovat sitä mieltä että penkin selkänojan alas kaataminen istuinten päälle ja vaijerilla lukitseminen riittää.

        Mutta ohjeissa lukee että penkit on poistettava ja kiinnityspisteet tehtävä "virattomiksi, mutta on olemassa tulkinta, joka on tullut paikasta X sähköpostina tms., että penkit voi kaataa alas ja vetää vaijerin yli.

        Noh. Tästä asiasta tuli sitten kysyttyä vuotuisella koulutuspäivällä että miten on.
        Siellä todettiin ykskantaa että minkäänlainen istuimeksi laskettava ei saa olla takapenkitilalla. Esim koiraa varten ei saa tehdä istuimen tilalle laveria ja jos tekee se täytyy tehdä niin ettei siinä voi istua. Ohje oli myös että pehmusteet tulee poistaa. Mutta selkänojan saa tosiaankin kaataa ja vetää vaijerin yli. Mutta istuinosaa ei saa olla siellä alla ja kiinnityspisteet täytyy tehdä virattomiksi. Esim hitsaamalla lapun päälle, lukkopultti, tuhoamalla tms. ratkaisu mitä ei voi normi työkalulla poistaa.

        No mikäs ongelma tässä sitten on?
        Noh. Koulutuspäivillä on suurimmillaan 50-70 henkeä. On kuulemma ollut isompiakin ryhmiä.
        Ja nämä 50-70 henkeä ovat ympäri suomea eri asemilta eri firmoista. Ja koska tätä asiaa ei ole käyty läpi kuin tällä yhdellä ryhmällä, kun se ei kerran ole ollut aiheena. Vaan sen on yksi katsataja kysynyt niin henkilöitä jotka tämän asian tietää nyt on se 50-70 mahdollisesti heidän työtoverinsa ,jos asiasta tulee puhe asemalla esim muutoskatsastuksen yhteydessä ja jos on ollut tapana käydä näitä läpi kurssin jälkeen.

        Näettekö ongelman? Kaikki muut jatkaa virheellistä toimintatapaa kun ei siitä kukaan muut teidä paitsi tämä ryhmä.

        JA aiheesta ei toki voi lähettää mitään tulkintaa minkä saisivat kaikki katsatajat.


      • nöyristelijä
        Autoilija vai? kirjoitti:

        Olen täysin eri mieltä kanssasi.

        Tule tälle puolelle töihin niin näet millaisia läjiä on liikenteessä ja kuinka tiedostava keskivertoasiakas on autonsa kunnosta.

        Minkä takia esimerkiksi toimistohenkilön kusettaisi sinua rekisteröintitoimenpiteen yhteydessä? Mitä hän siitä hyötyisi? Ja miten he kusettaisivat? Kieltäytymällä tekemästä jonkin toimenpiteen vedoten siihen ettei se ole mahdollista? Vaikka olisi? Eikö byrokratia jonka välikätenä he ovat ole valtion tekele?

        Katsastajia voit toki syyttää kusettamisesta niin paljon kuin haluat, mutta en ymmärrä mitä katsatsaja hyötyisi kusettamisestasi. Tämä on työtä joka on määrätty suoritettavaksi yksityisesti, valtion toimesta. Valtio on määrännyt säännöt, joiden puitteissa toimitaan ja on antanut ohjeet lain tulkinnalle.

        Voit esimerkiksi pitää reksiteröintikatsastus toimenpidettä kusetuksena, mutta katsatajat eivät ole niitä sääntöjä tehneet vaan valtio ja EU.

        Se on totta että katsastajat tekevät virheitä. Paljonkin. Varsinkin jos auto on viritelty tai rek.kats oleva auto ei vastaakkaan säädöksiä. Joskus syynä on vanhentuneet tiedot, joskus tietämättömyys, mutta oikein toimiva katsastaja yrittää aina selvittää ensin miten asia on jos vähänkin epäilee omaa muistiaan tai tulkintaa laista. Asiakasta se ei lohduta, jos päätös on kumminkin sama ja muualla olisi saanut auton läpi ilman ongelmia.


        Esim. muutoskatsastuksessa, jossa autosta tehdään pakettiauto on jos jonkinkirjavaa käytäntöä takapenkkien poistamisesta.

        Toiset ovat sitä mieltä että penkin selkänojan alas kaataminen istuinten päälle ja vaijerilla lukitseminen riittää.

        Mutta ohjeissa lukee että penkit on poistettava ja kiinnityspisteet tehtävä "virattomiksi, mutta on olemassa tulkinta, joka on tullut paikasta X sähköpostina tms., että penkit voi kaataa alas ja vetää vaijerin yli.

        Noh. Tästä asiasta tuli sitten kysyttyä vuotuisella koulutuspäivällä että miten on.
        Siellä todettiin ykskantaa että minkäänlainen istuimeksi laskettava ei saa olla takapenkitilalla. Esim koiraa varten ei saa tehdä istuimen tilalle laveria ja jos tekee se täytyy tehdä niin ettei siinä voi istua. Ohje oli myös että pehmusteet tulee poistaa. Mutta selkänojan saa tosiaankin kaataa ja vetää vaijerin yli. Mutta istuinosaa ei saa olla siellä alla ja kiinnityspisteet täytyy tehdä virattomiksi. Esim hitsaamalla lapun päälle, lukkopultti, tuhoamalla tms. ratkaisu mitä ei voi normi työkalulla poistaa.

        No mikäs ongelma tässä sitten on?
        Noh. Koulutuspäivillä on suurimmillaan 50-70 henkeä. On kuulemma ollut isompiakin ryhmiä.
        Ja nämä 50-70 henkeä ovat ympäri suomea eri asemilta eri firmoista. Ja koska tätä asiaa ei ole käyty läpi kuin tällä yhdellä ryhmällä, kun se ei kerran ole ollut aiheena. Vaan sen on yksi katsataja kysynyt niin henkilöitä jotka tämän asian tietää nyt on se 50-70 mahdollisesti heidän työtoverinsa ,jos asiasta tulee puhe asemalla esim muutoskatsastuksen yhteydessä ja jos on ollut tapana käydä näitä läpi kurssin jälkeen.

        Näettekö ongelman? Kaikki muut jatkaa virheellistä toimintatapaa kun ei siitä kukaan muut teidä paitsi tämä ryhmä.

        JA aiheesta ei toki voi lähettää mitään tulkintaa minkä saisivat kaikki katsatajat.

        Kuka siellä koulutuspäivillä antoi lausunnon niistä penkkien poistamisesta? Kysy ihmeessä kirjallisesti sellaiselta henkilöltä joka todella tietää asiasta. Kirjoita sitten tänne se saamasi vastaus. Kyllähän jokaisella toimipaikalla tulee toimia samojen lakien ja asetuksien mukaan. Jos asiasta on eriäviä mielipiteitä, tulee katsastajien saada yksiselitteiset ohjeet miten toimitaan.


      • Autoilja vai?
        nöyristelijä kirjoitti:

        Kuka siellä koulutuspäivillä antoi lausunnon niistä penkkien poistamisesta? Kysy ihmeessä kirjallisesti sellaiselta henkilöltä joka todella tietää asiasta. Kirjoita sitten tänne se saamasi vastaus. Kyllähän jokaisella toimipaikalla tulee toimia samojen lakien ja asetuksien mukaan. Jos asiasta on eriäviä mielipiteitä, tulee katsastajien saada yksiselitteiset ohjeet miten toimitaan.

        Kouluttaja ihan ite. Et sen mukaan toimitaan. Näin tämä järjestelmä on tehty.

        Tiesitkö muuten että Trafin puhelimessa antamat lausunnot eivät päde nykyään? Vaan kaikki ohjeet ja neuvot pitäisi pyytää kirjallisena. Tosin sellaista et saa.
        Siitä tuli ilmoitus muutama vuosi sitten.

        Viranomainenkin välttelee vastuutaan. Eikös oo hieno systeemi?


      • nöiristelijä
        Autoilja vai? kirjoitti:

        Kouluttaja ihan ite. Et sen mukaan toimitaan. Näin tämä järjestelmä on tehty.

        Tiesitkö muuten että Trafin puhelimessa antamat lausunnot eivät päde nykyään? Vaan kaikki ohjeet ja neuvot pitäisi pyytää kirjallisena. Tosin sellaista et saa.
        Siitä tuli ilmoitus muutama vuosi sitten.

        Viranomainenkin välttelee vastuutaan. Eikös oo hieno systeemi?

        Kirjoitit aikaisemmin valtion ja Eu.n antaman ne määräykset. Jos nämä viranomaiset eivät ole antaneet niitä määräyksiä mitä tulee niiden penkkien poistamiseen, niin mitenkä joku kouluttaja voi antaa uusia määräyksiä? Onko hänellä ehkä suuremmat valtuudet, kuin Eu:lla. Tämähän on sitä katsastajan tekemää kusetusta, kun jokainen antaa omia "lakejaan" mitenkä toimitaan.


      • Vuts
        nöiristelijä kirjoitti:

        Kirjoitit aikaisemmin valtion ja Eu.n antaman ne määräykset. Jos nämä viranomaiset eivät ole antaneet niitä määräyksiä mitä tulee niiden penkkien poistamiseen, niin mitenkä joku kouluttaja voi antaa uusia määräyksiä? Onko hänellä ehkä suuremmat valtuudet, kuin Eu:lla. Tämähän on sitä katsastajan tekemää kusetusta, kun jokainen antaa omia "lakejaan" mitenkä toimitaan.

        On asioita, joista on mm. EU:n suunnalta tullut pykäliä, mutta ei kuitenkaan selkeitä, yksityiskohtaisia ja aukottomia soveltamisohjeita. Näistä mm. kouluttaja tekevät usein laajankin taustatyön pohjalta soveltamisohjeita eteen tuleviin tilanteisiin.


    • 87k

      No jossain asemalla/joku katsastaja ei olisi edes katsonut akun kiinnitystä tai avannut konepelliä

      • Buppe

        Se on sitten sen aseman asiakkaiden tappio.


    • 26

      mulla oli sileätrenkaat,ei uskonut että vaihdanuudet,vaikka näytin rengasliikkeen logoa,joka oli takapenkillä

      • Del monte

        Mitä vikaa on olla tarkka työssään ? Täällä suomessa näin, mutta miten sinun kotimaassa ? Selvästi et ole suomalainen. Suosittelen että istut ja odotat jossain ruosteisessa Hiacessa. Jossain vaiheessa "ystäväsi" tulee ja pääset kotimaahasi. Siellä ei ole katsastusta.


    • oooppeli

      minulla pomppasumpioista,takapenkillä oli uudet,ei uskonut että vaihdan,olivat kyllä lainassa liikkeestä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      373
      3305
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      151
      1320
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      62
      1198
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      142
      1045
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      843
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      159
      764
    7. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      762
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      737
    9. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      113
      727
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      40
      709
    Aihe