mennäänkö nyt sieltä missä aita on matalin?

Juanita88

Päätinpä kysyä jonkin aikaa mieltäni askartanutta asiaa.. Vein lapseni kunnalliselle perhepäivähoitajalle hoitoon kun poika oli vuoden ikäinen (nyt 1v 4kk). Hän käy hoidossa 11päivänä kk. Kun minä teen 30h/v työaikaa. Mutta tämä hoitopaikka.. Olenko aivan nipo, kun odotan että hoidossa tehdään muutakin kuin ollaan pihalla ja leikitään "vapaasti". Ei siis mitään ohjattua loruttelua,lauluja,askartelua.. Kysyin näistä kun poika oli ollut hoidossa kuukauden ja sanoivat ettei heillä nyt ainakaan mitään lauleta! Sama homma oppimisen kanssa.Poikani on oppinut syömään itse lusikalla samalla kun joku muu syöttää, mutta hoidossa sanottiin että tätä voi sitten harjoitella kotona ettei hoidossa tarvitse. Päivän jälkeen joutuu NYHTÄMÄÄN tietoa miten päivä on mennyt, mitä on syötyä, onko maha toiminut (pojalla erittäin kova vatsa) ja onko nukkunut. Kerran jopa hoitaja sanoi ettei tiennyt onko pojan maha toiminut ja kotona katsoin vaippaan ja siellä oli kakka ja pylly selkään asti tulipunainen. Ongelma on, miten sanon että haluan vaihtaa hoitopaikan? menenkö ojasta allikkoon jos toinenkin paikka on huono? poika kuitenkin viihtyy nykyisessä paikassa, vaikka minä en siitä pidäkään. Ja onko pph:lla yleensä loruja, leikkejä yms. vai vain vapaata "hillumista"?

59

831

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • no huh huh..

      Ei 1v 4kk:n ikäinen lapsi edes osaa lorutella tai askarrella vielä. On ihan turhaa ja kiellettyäkin antaa tuon ikäiselle askartelutarvikkeita käyttöön, kun niissä on kaikissa se kolmen vuoden ikärajakin.

      Perushoito on kaikkein tärkeintä noin pienen kanssa. Ja kasvatusuuntaus onkin muuttunut uusien tutkimusten myötä lapsilähtöisemmäksi. >Lapsen oma mielikuvitus ja oma päättelykyky kehittyvät kun lapsi saa tutkia, kokeilla ja oivaltaa ihan itse, ilman että mitään asioita "pakkosyötetään" Vapaa leikki on lapselle kehtittävintä, silloin lapsi toimii omalla tavallaan ja oppii omin keinoin maailmaa tutkien. Alle 3-vuotias ei edes osaa ohjattuja ryhmätoimintaleikkejä eikä saa niistä mitään. Kunhan nyt ensin oppisi perusasiat, ettei toisten kädestä viedä lelua ja että odotetaan omaa vuoroa, jne.

      Ruoka, lepo ja ulkoilu ovat säännöllisen päivärytmin peruskulmakivet jotka sanelevat pienten lasten päivän. Turha stressata lasta liiallisella tohinalla, kun riittävää on pieni ryhmä, tutut aikuiset ja säännöllinen rytmi.

      ps. Sinä, lapsen vanhempana tosiaan olet pääasiallisessa kasvatusvastuussa omasta lapsestasi.

    • varhaiskasvattaja

      Tässä on ainakin yksi syy viedä lapsi päiväkotiin. Siellä on edes jonkinlaista kontrollia toisten työntekijöiden toimintaan. Vai ei 1v4kk kanssa voi lorutella, laulaa tai askarrella? Voi eiiiiiiii..... täyttä selittelyn makua. Tuon ikäisen kanssa voi myös leipoa, tehdä värikylpyjä, piirtää myrkyttömillä vesiväreillä ja muilla väreillä, mutta siihen toki tarvitaan pientä työntekijän viitseliäisyyttä.

      • 57v. pphoitaja

        Olisi kiva tietää missä kunnassa tämmöinen pphoito on mahdollista.
        Meillä ainankin vaaditaan että lasten kanssa lauletaan, askarellaan. lorutellaan ym.
        Kuukausisuunnitelmassa näkyy mitä kussakin kuussa touhutaan suunnitelma jaetaan vanhemmille ja toki asiat pitää toteuttaa.
        Vuoden vanhojen kanssa voi touhuta samanlailla kuin isompien.
        Esim askartelussa pienemmät maalaa ja käyttää sormivärejä ja itse leikkaan ne sellaisiksi kuin on tarkoitus.
        Toki voi myös leikellä lapsen tekemiä kynä piirroksia ja askarrella niistä.
        Lorupussiin voi kaikki osallistua.
        asia ei ole kuin hoitajasta kiinni jos homma ei toimi.
        Toivottavasti tätä ei yleistetä kaikkiin pphoitajiin.


      • Varhaiskasvattaja Pp

        Lorutella ja laulaa voi, vaikkei pieni vielä itse osaa sanoja käyttää. Reakoi rytmiin ja musiikkiin. Mutta mitä sinä hyvä varhaiskasvattaja askartelet 1v 4kk kanssa. Kerro ihan kongreettisia esimerkkejä?

        Värittäminen ja piirtäminen myrkyttömillä väreillä ei ole askartelua ( en käytä missään tilanteessa myrkyllisiä värejä lapsilla, olivat sitten 1v tai 3v), se on värittämistä ja piirtämistä, käden taitojen harjoittelua toki.

        Aika "pientä työntekijän viitseliäisyyttä" tarvitaan todellakin 1v 4kk askartelussa.
        Eikä siellä päiväkodissakaan näiden pienten kanssa askarrella, ainakaan sillai mitä minä hoitajana pidän askarteluna.
        Me liimaamme pahville lehtiä, tarroja, teemme silkkipaperimyttyjä jne. Väritetään maaleilla (myrkyttömillä) tupsuttelemalla sienellä jne.
        Leivontakin on taputtelua ja maistelua.
        Ja lauletaan, musisoidaan (triangeli, tampuriini, rytmikalikat löytyy meiltä), lorutellaan, leikitään (ohjatusti sen mitä osaavat iältään ohjeitä noudattaa). Pienet taaperot ovat aktiivisesti tovin mukana, vaikka eivät vielä kaikkea osaa itse tehdä.


      • huh, huh....
        Varhaiskasvattaja Pp kirjoitti:

        Lorutella ja laulaa voi, vaikkei pieni vielä itse osaa sanoja käyttää. Reakoi rytmiin ja musiikkiin. Mutta mitä sinä hyvä varhaiskasvattaja askartelet 1v 4kk kanssa. Kerro ihan kongreettisia esimerkkejä?

        Värittäminen ja piirtäminen myrkyttömillä väreillä ei ole askartelua ( en käytä missään tilanteessa myrkyllisiä värejä lapsilla, olivat sitten 1v tai 3v), se on värittämistä ja piirtämistä, käden taitojen harjoittelua toki.

        Aika "pientä työntekijän viitseliäisyyttä" tarvitaan todellakin 1v 4kk askartelussa.
        Eikä siellä päiväkodissakaan näiden pienten kanssa askarrella, ainakaan sillai mitä minä hoitajana pidän askarteluna.
        Me liimaamme pahville lehtiä, tarroja, teemme silkkipaperimyttyjä jne. Väritetään maaleilla (myrkyttömillä) tupsuttelemalla sienellä jne.
        Leivontakin on taputtelua ja maistelua.
        Ja lauletaan, musisoidaan (triangeli, tampuriini, rytmikalikat löytyy meiltä), lorutellaan, leikitään (ohjatusti sen mitä osaavat iältään ohjeitä noudattaa). Pienet taaperot ovat aktiivisesti tovin mukana, vaikka eivät vielä kaikkea osaa itse tehdä.

        Sinulle en ainakaan lastani jättäisi. Kielen hallinta kertoo yleisälykkyydestä ja sitä kautta kaikesta muustakin.

        Jos sinulle "oikeita" sanoja ovat reakoida, kongreettinen, tampuriini jne., niin ei voi muuta kuin kiittää luojaa, että paremman hoidon saa kunnon rahalla. Ja sitähän meillä on...


      • päiväkotilainen
        Varhaiskasvattaja Pp kirjoitti:

        Lorutella ja laulaa voi, vaikkei pieni vielä itse osaa sanoja käyttää. Reakoi rytmiin ja musiikkiin. Mutta mitä sinä hyvä varhaiskasvattaja askartelet 1v 4kk kanssa. Kerro ihan kongreettisia esimerkkejä?

        Värittäminen ja piirtäminen myrkyttömillä väreillä ei ole askartelua ( en käytä missään tilanteessa myrkyllisiä värejä lapsilla, olivat sitten 1v tai 3v), se on värittämistä ja piirtämistä, käden taitojen harjoittelua toki.

        Aika "pientä työntekijän viitseliäisyyttä" tarvitaan todellakin 1v 4kk askartelussa.
        Eikä siellä päiväkodissakaan näiden pienten kanssa askarrella, ainakaan sillai mitä minä hoitajana pidän askarteluna.
        Me liimaamme pahville lehtiä, tarroja, teemme silkkipaperimyttyjä jne. Väritetään maaleilla (myrkyttömillä) tupsuttelemalla sienellä jne.
        Leivontakin on taputtelua ja maistelua.
        Ja lauletaan, musisoidaan (triangeli, tampuriini, rytmikalikat löytyy meiltä), lorutellaan, leikitään (ohjatusti sen mitä osaavat iältään ohjeitä noudattaa). Pienet taaperot ovat aktiivisesti tovin mukana, vaikka eivät vielä kaikkea osaa itse tehdä.

        Ehkä ei tarvitse puhua askartelusta vaan yleisesti kädentaidoista, joihin myös piirtäminen ja värittäminen kuuluvat. Pienimpienkin kanssa voi myös muovailla, maalata pensselillä tai sormilla, liimaamisesta tykkää moni pieni. Mitään malliaskarteluja eivät kykene tietenkään tekemään, mutta näissä muissakin oppivat tärkeitä taitoja. Mutta ei suinkaan tarvitse näin pienillä olla kädentaitoja joka päivä eikä edes joka viikko.

        Myös sitä "ollan vaan" tekemistä tulee arvostaa, koska kaikissa perheissä ei ole aikaa sellaiseen vaan se lyhyt yhdessäoloaika käytetään jo pienestä pitäen hienoihin harrastuksiin. Leikkimällä pienet oppivat parhaiten tärkeitä taitoja. Ihanaa on myös pienten kanssa metsässä leikkiminen. Meilläkin juuri kävelemään oppinut nautti metsässä mustikoita syöden ja missä saa parempaa tasapainoharjoittelua ja liikuntaa kuin luonnossa, ei tarvita mitään ohjattuja liikuntatuokioita.


      • No huh huh ja puh
        huh, huh.... kirjoitti:

        Sinulle en ainakaan lastani jättäisi. Kielen hallinta kertoo yleisälykkyydestä ja sitä kautta kaikesta muustakin.

        Jos sinulle "oikeita" sanoja ovat reakoida, kongreettinen, tampuriini jne., niin ei voi muuta kuin kiittää luojaa, että paremman hoidon saa kunnon rahalla. Ja sitähän meillä on...

        Kerro sitten mitä niiden sanojen olisi pitänyt olla? Reakoida = reakoi, ihan yleinen tapa taivuttaa tätä sanaa. Kongreettisia = kongreettinen, mikä tässä meni vikaan?
        Tampuriini/tamburiini = on varmasti muitakin murresanoja tälle soittimelle.
        Aina ei tarvitse käyttää kirjakieltä.
        Se millainen minun kirjoitusasuni on täällä, ei kerro minusta työni tekijänä mitään.


      • ilkeätä ja turhaa
        huh, huh.... kirjoitti:

        Sinulle en ainakaan lastani jättäisi. Kielen hallinta kertoo yleisälykkyydestä ja sitä kautta kaikesta muustakin.

        Jos sinulle "oikeita" sanoja ovat reakoida, kongreettinen, tampuriini jne., niin ei voi muuta kuin kiittää luojaa, että paremman hoidon saa kunnon rahalla. Ja sitähän meillä on...

        Olipa ilkeä kommentti. Vaikkei sitä aina kaikkia sanoja oikein saisikaan ilmaistua niin sydän voi olla ihan oikealla paikalla. Varma on että Sinulla se ei sitä kuitenkaan ole ja sellaiselle kyllä viimeisenä oman lapseni hoidon uskoisin.


      • Kerran vielä
        ilkeätä ja turhaa kirjoitti:

        Olipa ilkeä kommentti. Vaikkei sitä aina kaikkia sanoja oikein saisikaan ilmaistua niin sydän voi olla ihan oikealla paikalla. Varma on että Sinulla se ei sitä kuitenkaan ole ja sellaiselle kyllä viimeisenä oman lapseni hoidon uskoisin.

        Miten niin ilkeä kommentti? Ketään ei moitittu, arvosteluta eikä loukattu. Kysyttiino sinulta miten olisi pitänyt kirjoittaa? Sekö oli ilkeää? Et pystynyt kertomaan miten sanojen olisi pitänyt mennä, että olisivat mielestäsi oikein. Aloit arvostelemaan sydämettömäksi hoitajaksi? Tulee vain mieleen, kuinkahan paikallaan omasi on?


      • huh, huh....
        No huh huh ja puh kirjoitti:

        Kerro sitten mitä niiden sanojen olisi pitänyt olla? Reakoida = reakoi, ihan yleinen tapa taivuttaa tätä sanaa. Kongreettisia = kongreettinen, mikä tässä meni vikaan?
        Tampuriini/tamburiini = on varmasti muitakin murresanoja tälle soittimelle.
        Aina ei tarvitse käyttää kirjakieltä.
        Se millainen minun kirjoitusasuni on täällä, ei kerro minusta työni tekijänä mitään.

        Regaoida ja konkreettinen.

        Täysin selvää, että lasten kanssa työskentelevien oikeakielisyys tulee olla kunnossa. Päiväkoti-ikäiset lapset kasvattavat kohisten kouluvalmiuksiaan. Jos ei kasvattava aikuinen geetä erota koosta oikeissa yhteyksissä, niin vaihtakoon vaikka likapyykin lajitteluun alaa.

        Oletko tosiaan voinut läpäistä jonkin koulutuksen osaamatta kirjoittaa näinkin tavanomaisia sanoja? Olet täysin väärässä, ettei tämä kerro sinusta työsi tekijänä mitään. Se ei kerro kaikkea, mutta ihan tarpeeksi kuitenkin.


      • Maijakaija Poppanen
        huh, huh.... kirjoitti:

        Regaoida ja konkreettinen.

        Täysin selvää, että lasten kanssa työskentelevien oikeakielisyys tulee olla kunnossa. Päiväkoti-ikäiset lapset kasvattavat kohisten kouluvalmiuksiaan. Jos ei kasvattava aikuinen geetä erota koosta oikeissa yhteyksissä, niin vaihtakoon vaikka likapyykin lajitteluun alaa.

        Oletko tosiaan voinut läpäistä jonkin koulutuksen osaamatta kirjoittaa näinkin tavanomaisia sanoja? Olet täysin väärässä, ettei tämä kerro sinusta työsi tekijänä mitään. Se ei kerro kaikkea, mutta ihan tarpeeksi kuitenkin.

        Nyt on päiväkodin tädillä herne nenässä ja syvällä.


      • Nauran sulle pölö :D
        huh, huh.... kirjoitti:

        Regaoida ja konkreettinen.

        Täysin selvää, että lasten kanssa työskentelevien oikeakielisyys tulee olla kunnossa. Päiväkoti-ikäiset lapset kasvattavat kohisten kouluvalmiuksiaan. Jos ei kasvattava aikuinen geetä erota koosta oikeissa yhteyksissä, niin vaihtakoon vaikka likapyykin lajitteluun alaa.

        Oletko tosiaan voinut läpäistä jonkin koulutuksen osaamatta kirjoittaa näinkin tavanomaisia sanoja? Olet täysin väärässä, ettei tämä kerro sinusta työsi tekijänä mitään. Se ei kerro kaikkea, mutta ihan tarpeeksi kuitenkin.

        Ymmärsin kyllä sanan reakoida, siinä oli vain G:n tilalla K, ja kongreettinen-sanassa taas oli päinvastoin. Sanat kuitenkin kuulostavat puheessa lähes samalta, oli niissä sitten G tai K, joten ymmärrän, että jollain voi mennä kirjaimet sekaisin kirjoittaessa, varsinkin jos ei äikänmaikka tahi kirjailija ammatiltaan ole. Onneksi tervejärkinen ymmärtää silti sanoman, mikä tässäkin oli pääasiana. Myös P ja B kuulostavat melkolailla samalta, joten ymmärsin myös tampuriini-sanan.

        Sitä taas en ymmärrä, mitä tarkoittaa REGAOIDA? En siis käsitä millään! Onko sillä jotain tekemistä delegoinnin kanssa? Vai tarkoittaako se jonkinsortin reklamoimista? Vai onko kyse reklamoimisen delegoimisesta, esim. naapurille tai kaverille, jotta ei itse tarvitse reklamoida? Voisitko vähän selventää.

        Onneksi lapsiani ei hoida kukaan, joka puhuu jostain regaoinnista. Kertoo kaiken sinusta työntekijänä, puolisona, vanhempana ja ylipäätään ihmisenä. Olet huono ihminen, jos tuollaista sanaa käytät, eihän se edes oikeasti tarkoita mitään.


      • huh, huh ...
        Nauran sulle pölö :D kirjoitti:

        Ymmärsin kyllä sanan reakoida, siinä oli vain G:n tilalla K, ja kongreettinen-sanassa taas oli päinvastoin. Sanat kuitenkin kuulostavat puheessa lähes samalta, oli niissä sitten G tai K, joten ymmärrän, että jollain voi mennä kirjaimet sekaisin kirjoittaessa, varsinkin jos ei äikänmaikka tahi kirjailija ammatiltaan ole. Onneksi tervejärkinen ymmärtää silti sanoman, mikä tässäkin oli pääasiana. Myös P ja B kuulostavat melkolailla samalta, joten ymmärsin myös tampuriini-sanan.

        Sitä taas en ymmärrä, mitä tarkoittaa REGAOIDA? En siis käsitä millään! Onko sillä jotain tekemistä delegoinnin kanssa? Vai tarkoittaako se jonkinsortin reklamoimista? Vai onko kyse reklamoimisen delegoimisesta, esim. naapurille tai kaverille, jotta ei itse tarvitse reklamoida? Voisitko vähän selventää.

        Onneksi lapsiani ei hoida kukaan, joka puhuu jostain regaoinnista. Kertoo kaiken sinusta työntekijänä, puolisona, vanhempana ja ylipäätään ihmisenä. Olet huono ihminen, jos tuollaista sanaa käytät, eihän se edes oikeasti tarkoita mitään.

        Juu... ei ole sanaa regoida!

        Lyöntivirhe on kuitenkin eri asia kuin että ei laisinkaan ymmärrä edes korjauksen jälkeen, mistä on kyse. Lyöntivirheitä tapahtuu varmasti jokaisella ministereitä myöten. Sen sijaan vain alaluokan edustaja voi kirjoittaa kyseisen verbin koolla.

        Ihan äidyit taivuttamaan näitä sanoja ja ihmettelemään, mikä on väärin. Että huh, huh... Et laisinkaan edes ymmärtänyt. Veikkaan, että sinulta löytyy tatuointi?

        Ja sori, jos tässäkin viestissä on jokin kirjoitusvirhe. En jaksa tarkistaa. Se ei ole olennaista, vaan sivistystaso, jonka pohjalta teet lasten kanssa töitä. Joskus kaatuu maitolasi, joskus kurahousut menevät väärin päin. Ei mitään väliä sellaisella.

        Mutta jos ei osaa suomen kieltä, niin ei ole ammattikasvattajaksi sopiva suomalaiseen päiväkotiin.


      • Sydän rakastaa
        Kerran vielä kirjoitti:

        Miten niin ilkeä kommentti? Ketään ei moitittu, arvosteluta eikä loukattu. Kysyttiino sinulta miten olisi pitänyt kirjoittaa? Sekö oli ilkeää? Et pystynyt kertomaan miten sanojen olisi pitänyt mennä, että olisivat mielestäsi oikein. Aloit arvostelemaan sydämettömäksi hoitajaksi? Tulee vain mieleen, kuinkahan paikallaan omasi on?

        Se olikin tarkoitettu varmasti tälle Huh, huh... viistastelijalle, ei sinulle.


      • Nauran sulle pölö :D
        huh, huh ... kirjoitti:

        Juu... ei ole sanaa regoida!

        Lyöntivirhe on kuitenkin eri asia kuin että ei laisinkaan ymmärrä edes korjauksen jälkeen, mistä on kyse. Lyöntivirheitä tapahtuu varmasti jokaisella ministereitä myöten. Sen sijaan vain alaluokan edustaja voi kirjoittaa kyseisen verbin koolla.

        Ihan äidyit taivuttamaan näitä sanoja ja ihmettelemään, mikä on väärin. Että huh, huh... Et laisinkaan edes ymmärtänyt. Veikkaan, että sinulta löytyy tatuointi?

        Ja sori, jos tässäkin viestissä on jokin kirjoitusvirhe. En jaksa tarkistaa. Se ei ole olennaista, vaan sivistystaso, jonka pohjalta teet lasten kanssa töitä. Joskus kaatuu maitolasi, joskus kurahousut menevät väärin päin. Ei mitään väliä sellaisella.

        Mutta jos ei osaa suomen kieltä, niin ei ole ammattikasvattajaksi sopiva suomalaiseen päiväkotiin.

        Et kyllä sovi lastenhoitoalalle etkä äidiksi, kun hosut niin kovasti kirjoittaessasi, että lyöntivirheitä tulee, etkä edes ehdi/jaksa niitä oikolukea ja korjata niitä! En soisi kenenkään hätähousun hoitavan tai varhaiskasvattavan lapsiani! Onkohan sulla ADHD tai muu vastaava ylivilkkaushäiriö? Ei se sua ihmisenä pahenna, muttei sellainen ihminen voi kyllä vastuuta lastenhoidosta ja -kasvatuksesta ottaa. Kirjoitustyylisi ja korjaamattomien lyöntivirheittesi johdosta voisin tehdä sinulle ADHD-diagnoosin, ja toivon todella, ettet ole vastuussa kenenkään lapsista. Et jaksa tarkistaa kirjoitusvirheitä? Miten jaksaisit edes huolehtia lapsista? Niinpä, olen samaa miltä, että et sovellu hoitajaksi etkä äidiksi.

        Ps. Ei ole yhtäkään tatuointia minulla (en tiedä mihin se liittyy, mutta kunhan korjasin). :)

        Ps. Kirjoitukseni on silkkaa sarkasmia, jotta ymmärtäisit itsekin, kuinka impesillimäisen typerä tuo eka kommenttisi tälle yhdelle perhepäivähoitajalle oli.

        Ps. Tiedän kyllä, että impesilli kirjoitetaan B:llä. Halusin vaan antaa sulle vielä kerran sen ylemmyydentunteen, kun huomaat väärän kirjaimen sanassa... Ja nyt vein sen sinulta pois. Enkös olekin ilkeä? ;) Buahahahaa! :D


      • Chery Ann Lee

        Itse päiväkodin tietynlaisena "kasvattajana" en koskaan hakenut omille lapsilleni päiväkotipaikkaa,aina perhepäivähoitajalle.Ei suomalainen päiväkotihoito ole laadukasta,se luulo vain monella on,se on niin sanottua liukuhihnatyötä päiväkodissakin.Tässä yhdessä kaupungissa työskennellessäni laskin et ainakin 10 lastentarhanopettajan omat lapset olivat perhepäivähoidossa...miksiköhän.?
        Me jotka työtä arvokasta siellä päiväkodissa teemmekin niin voin vaan todeta et totuuden tiedämme me vain hoitajat.Ota huomioon et perhepäivähoitaja tekee myös ruuat itse joka myös vie toki aikaa paljon,ei ole aikaa touhuiluun samalla lailla kuin päiväkodeissa missä ruokakin valmiina tulee.Vapaa leikki se on lapsen työtä,ei tarvi paljonkaan ohjattua toimintaa ton ikäsellä olla.Pidä vain lapsesi perhepäivähoit,jos lapsesi tykkää olla siellä.


      • 8+8
        Nauran sulle pölö :D kirjoitti:

        Ymmärsin kyllä sanan reakoida, siinä oli vain G:n tilalla K, ja kongreettinen-sanassa taas oli päinvastoin. Sanat kuitenkin kuulostavat puheessa lähes samalta, oli niissä sitten G tai K, joten ymmärrän, että jollain voi mennä kirjaimet sekaisin kirjoittaessa, varsinkin jos ei äikänmaikka tahi kirjailija ammatiltaan ole. Onneksi tervejärkinen ymmärtää silti sanoman, mikä tässäkin oli pääasiana. Myös P ja B kuulostavat melkolailla samalta, joten ymmärsin myös tampuriini-sanan.

        Sitä taas en ymmärrä, mitä tarkoittaa REGAOIDA? En siis käsitä millään! Onko sillä jotain tekemistä delegoinnin kanssa? Vai tarkoittaako se jonkinsortin reklamoimista? Vai onko kyse reklamoimisen delegoimisesta, esim. naapurille tai kaverille, jotta ei itse tarvitse reklamoida? Voisitko vähän selventää.

        Onneksi lapsiani ei hoida kukaan, joka puhuu jostain regaoinnista. Kertoo kaiken sinusta työntekijänä, puolisona, vanhempana ja ylipäätään ihmisenä. Olet huono ihminen, jos tuollaista sanaa käytät, eihän se edes oikeasti tarkoita mitään.

        Tarjoilet lapsille varmaankin panaaneja, spakettia ja giivejä ja sitten heitellään pumerankia ja katsellaan genguruja. Kyllä kieltä pitäisi osata kunnolla, jos ottaa lapsia hoitoon ja on ainoana aikuisena myös kielenkäytön malli.


      • 16
        8+8 kirjoitti:

        Tarjoilet lapsille varmaankin panaaneja, spakettia ja giivejä ja sitten heitellään pumerankia ja katsellaan genguruja. Kyllä kieltä pitäisi osata kunnolla, jos ottaa lapsia hoitoon ja on ainoana aikuisena myös kielenkäytön malli.

        Varmaa ainakin on se että, lukihäiriöstään huolimatta kirjoittaja on sivistyneepi kuin sinä. Sinun "vammaasi" ei auta edes opiskelu tai terapia.


      • Nauran sulle pölö :D
        8+8 kirjoitti:

        Tarjoilet lapsille varmaankin panaaneja, spakettia ja giivejä ja sitten heitellään pumerankia ja katsellaan genguruja. Kyllä kieltä pitäisi osata kunnolla, jos ottaa lapsia hoitoon ja on ainoana aikuisena myös kielenkäytön malli.

        Miksi vastasit minulle? Vai etkö osaa vastata oikeaan viestiin? Kertoo aika paljon YLEISÄLYKKYYDESTÄSI ja sitä kautta kaikesta muustakin.

        Osaan kyllä sanoa ja kirjoittaa sanat oikeaoppisesti, käyttäen siis oikeita kirjaimia (wuhuu, vähänkö olen muiden yläpuolella ja loistan YLEISÄLYKKYYDELLÄNI! Wohohohou!).
        Puolustin vain toista kirjoittajaa, jonka päälle hyökkäsit typerien kielioppipätemistesi kanssa. Olet kyllä niin nolo tapaus, että ihan näin anonyyminä tunnen suunnatonta myötähäpeää. Mutta ethän sinä regaoi mitenkään, vaikka KUNNON RAHAAKIN TEILTÄ LÖYTYY... Uskomattoman noloja nuo tekstisi. :D

        PS. Kirjoitiko muuten vahingossa eri nimimerkillä kuin nuo ylemmät tekstit? Vai oliko tällä 8 8 -nimimerkillä tarkoitus saada vähän kuin "taustatukija" nolojen tekstiesi tueksi? Näitä alter egoja aina ilmestyy "tukemaan", kun kirjoittaja itsekin tajuaa kuinka typeriä ja noloja tekstejä on kirjoitellut. Ja usein tämä alter ego vielä vaivautuu vastaamaan, ettei ole sama kirjoittaja... Nämä ovat niin nähtyjä juttuja. :) Mutta tosiaan, varmaan vain vahingossa kirjoitit eri nimimerkillä.


      • Pilkunviilauksesta
        8+8 kirjoitti:

        Tarjoilet lapsille varmaankin panaaneja, spakettia ja giivejä ja sitten heitellään pumerankia ja katsellaan genguruja. Kyllä kieltä pitäisi osata kunnolla, jos ottaa lapsia hoitoon ja on ainoana aikuisena myös kielenkäytön malli.

        Olen huomannut että nämä kielioppipoliisit ovat usein niitä vähä-älyisimpiä itse. Haluaisivat olla ihailtavan älykkäitä, mutta rahkeet riittävät vain pilkun viilaukseen. Kun ei ole muuta millä päteä, niin pädetään sitten joillain vapailla keskustelupalstoilla kielioppivirheistä. Sama asia on rahalla kerskuilijoilla; mitä vähemmän sitä on sitä enemmän sillä kerskutaan. Ne, joilla sitä oikeasti on, eivät kyllä sillä kehuskele.


      • ent.hoitsu soon
        8+8 kirjoitti:

        Tarjoilet lapsille varmaankin panaaneja, spakettia ja giivejä ja sitten heitellään pumerankia ja katsellaan genguruja. Kyllä kieltä pitäisi osata kunnolla, jos ottaa lapsia hoitoon ja on ainoana aikuisena myös kielenkäytön malli.

        Tulla Esposeen.Täällä minä mennä shoppaman tarvitse hoitaja.Minä tuoda aamupala ja tulla hake kello kolme. (Kello on 17)minä nuku ei heränny.Miksi ei soita minule?????minu lapsi osa suomi minä hyvä suomi.mene koulu.miksi ei opi luke ja laske päiväkoti. huono hoitaja. Siis Toisin sanoen Espoossa palkataan kovaa vauhtia mamu hoitajia, kun on herännyt huoli, kuka osaa hoitaa mamu lapsia ja ymmärtää heidän tarpeitaan. Työkaverina voi siis olla täysin suomenkieltä osaamaton maahanmuuttaja.Minä hoitaja minä osa kaiken.minä puhu suomi.


      • Rautalangasta!!!
        No huh huh ja puh kirjoitti:

        Kerro sitten mitä niiden sanojen olisi pitänyt olla? Reakoida = reakoi, ihan yleinen tapa taivuttaa tätä sanaa. Kongreettisia = kongreettinen, mikä tässä meni vikaan?
        Tampuriini/tamburiini = on varmasti muitakin murresanoja tälle soittimelle.
        Aina ei tarvitse käyttää kirjakieltä.
        Se millainen minun kirjoitusasuni on täällä, ei kerro minusta työni tekijänä mitään.

        REAGOIDA
        KONKREETTINEN

        Kirjakieltä ei aina tarvitse käyttää,mutta oikeinkirjoituksen perusteet voisi sentään opetella.


    • sdfgsdgfsdg

      Jos lapsi on hoidossa vain 11 pv/kk sinulla on itsellasi paljonkin aikaa leipoa ja askarrella lapsesi kanssa. Hoitopäivät menevät ´varmasti ihan mukavasti jo sillä että lapsesi saa olla muiden lasten seurassa ja harjoitella sosiaalisia taitoja, pukemista, riisumista jne. Siinäkin motoriset taidot kehittyvät samalla. Ei niiden tarvitse mitään vessapaperirulla hörhellyksiä olla.

      • nbvcxzsdf

        Onpas täällä aika mielenkiintoinen asenne joillakin hoitajilla! Ilmeisesti niiden muidenkaan lasten kanssa ei askarrella ja touhuta muuta juttuja sen 11 päivän aikana kuukaudesta?

        Onneksi tiedän ihan omasta kokemuksesta etteivät kaikki perhepäivähoitajat ole tälläisiä,


    • lh

      Mä olen kyllä ollut ihan siinä käsityksessä, että perhepäivähoitajat eivät ohjaa aktiviteetteja. Hänellähän on ihan valtavasti työtä ihan arjen pyörittämisessäkin. Päiväkotimaailma on ihan eri, kun sinne ruoka tulee kuitenkin valmiina, joku muu siivoo tilat, tiskitkin hoituu muiden puolesta jne.

      Silloin kun oma äitini oli perhepäivähoitaja, hoitolapset teki sitä mitä mekin, eli oltiin kaikki kuin kotonamme. Samoin kun itse olin hoidossa perhepäivähoitajalla. Ei ollut mitään ohjattua toimintaa.

      • !!!

        Niin eiköhän se pph juuri eroa siinä että ollan kuin kotona. Arjen askareissa mukana ja oppimassa kaikkea sitä mitä arjessa pieni oppii, samalla kun harjoittelee ihan sitä omista tarpeista huolehtimista joka on juuri alle kolmevuotiaalle se keskeisin ja tärkein juttu. Jos sitä sitten välillä on tilaisuutta leipoa tai lorutella, ihan kuin oman äidin kanssa saatetaan tehdä, niin ihan hyvä juttu. Ohjattu askertelu ja toiminta on sitten 3 plus vuotiaita varten jolloin näillä todellakin kehitystä eteen päin kannatteleva merkitys. Kyllä tuntuu tämä" laadukas varhaiskasvatus" painottavan ihan vääriä asioita!


      • PPH,kyllä!

        Meillä mentiin perhepäivähoitoon vuoden vanhana ja reilu kolme vuotta vierähti,nyttemmin päiväkotilaisena. Olen äärimmäisen kiitollinen ja onnellinen tästä ajasta kyseiselle hoitajalle joka oli mukana yhtenä turvallisena ja aikuisena lapseni elämässä.
        Hän järjesti lapsille paljon aktiviteettiä,ihan sen perus arjen pyörityksenkin keskellä. Tänä aikan pelkkiä piirustuksia,kirjoitusharjoituksia ym kehittävää kertyi kolme kansiota. Lähtiessämme saimme myöskin mukaan valokuvia ja dvd:n johon oli vuosien varrella kuvattu videoita retkiltä ja muista puuhista.
        Joka viikko oli metsäretki ja ja lorujumppa. Teimme äärimmäisen tiivistä yhteistyötä hoitajan kanssa. Hän oli jopa mukana kun minun ja lapseni isän eroa selvitettiin ja järjestettiin asioita parhain päin lapsen kannalta. Apua ja neuvoja pyydettiin puolin ja toisin. Väitän ettei päiväkoti tarjoa tätä kaikkea lapsille mitä perhepäivähoitaja pystyy tarjoamaan. Tämä hoitaja teki kyllä enemmänkin kuin hänen olisi tarvinnut mutta silti koin että tämä aika lapseni elämässä oli äärimmäisen rikasta ilman tätä tukea jota itse pyytämättä sain. Tänä päivänä käymme välillä katsomassa vanhaa hoitajaa.
        Monta ylä että alamäkeä mahtui näihin kolmeen vuoteen,mutta kaikesta on selvitty,yhdessä.
        Jos saisimme valita,emme olisi ikinä ottaneet pk paikkaa vastaan,mutta ikäkavereiden puute mm oli syynä tähän vaihdokseen.


    • No huh huh!

      Vaihda paikkaa! Työskentelen päiväkodissa, mutta tiedän, että paikkakunnallani perhepäivähoitajat taatusti toimivat aivan toisin kuin poikasi hoitaja. Heillä on loru-, sormileikki- ja lauluhetket kuten päiväkodissammekin kaikenikäisille. Varsinkin pienimmät nauttivat lorutteluista yhdistettynä sormileikkeihin, oppivat ne helposti ja puheenkehitykselle ne ovat mitä parhainta harjoitusta! Sormivärit ja paksut vahaliidut ovat myös ahkerassa käytössä, samoin nuppipalapelit. Käsinukeilla on hauska esittää pieniä esityksiä. Tämänhetkisessä ryhmässäni lapset ovat iältään 11 kk - 3 v ja juurikin poikasi ikäisiä on useampia. Kyllä he saavat yrittää syödä itse ja aika hyvin se onnistuu jo. Tottakai he saavat apuakin siihen tarvittaessa. Potallakin totutellaan käymään siirtymävaiheissa (ennen ulkoilua, päivälepoa ja sen jälkeen ym.). Hyvä perushoito on kaiken A ja O, mutta sen lisäksi ja lomaan voi ujuttaa monenlaista opettavaista toimintaa. Päivän kuulumiset pitää myös kertoa ilman nyhtämistä! Kerro tilanteesta päivähoidonohjaajalle pikimmiten. Kyllä tuo kakkajuttukin jo osoitti, että lapsesi hoitaja ei sovellu lastenhoitoalalle.

      • huhuh sinulle

        Valitettavasti näin se juuri päiväkodeissa on kun päiväkoti niin kaukana normaalista arjesta, johon sisältyy niin paljon aivan luonnollisia ikätasoavastaavia oppimistilanteita.
        Sitten järjestetään askartelua ja lorutusta, ikään kuin tämä olisi jotenkin lapselle parempi vaihtoehto tässä ikävaiheessa. Kyllä ollaan metsässä jos näin nykyään päiväkodeissa ajatellaan! Paras oppimispaikka taaperolle on oma koti yhdessä välittävän aikuisen kanssa.


    • mkoijnbvc

      Olen samaa mieltä nimimerkki huhhuh kanssa. Selvästi hoitaja ei sovi lastenhoitoalalle. Näköjään täällä liikkuu muitakin jotka eivät sovi. Onneksi päivähoito on joko siirtynyt tai siirtymässä monissa kunnissa opetushallinnon alaiseksi ja sen myötä laadukaan varhaiskasvatuksen vaatimus lisääntyy. Myös valtionhallinnossa ollaan sitä siirtämässä opetusministeriön alaisuuteen.

      • ....

        Alle kolmevuotiaiden päivähoidon siirtäminen opetushallinnon alaisuuteen on riski kaikkein pienimmille. Kun näin toimitaan siirtyy painopiste yhä kauemmaksi emotionaalisen kehityksen painottamisesta ja ymmärämisestä pienimpien kohdalla. Varhaiset kehitykselliset häiriöt jotka selkeästi juontavat juurensa tämän kehityksen takkuilusta, ovat jatkuvassa nousussa ja myös tutkimuksissa on todettu tämä tosiasia. Painopiste siirtyy väkisinkin kognitiivisten taitojen varhaiseen kehittämiseen. Ihan vaan pistää miettimään miten juuri nämä nuoret jotka tehneet kamalia murhia ovat tavallisesti olleet hyvinkin osaavia ja taitavia sekä koulussa että opinnoissaan. Mitä hyötyä on siitä että oppii ja osaa asioita jos ei tule itsensä eikä muiden kanssa toimeen.


      • mkoijnbvc
        .... kirjoitti:

        Alle kolmevuotiaiden päivähoidon siirtäminen opetushallinnon alaisuuteen on riski kaikkein pienimmille. Kun näin toimitaan siirtyy painopiste yhä kauemmaksi emotionaalisen kehityksen painottamisesta ja ymmärämisestä pienimpien kohdalla. Varhaiset kehitykselliset häiriöt jotka selkeästi juontavat juurensa tämän kehityksen takkuilusta, ovat jatkuvassa nousussa ja myös tutkimuksissa on todettu tämä tosiasia. Painopiste siirtyy väkisinkin kognitiivisten taitojen varhaiseen kehittämiseen. Ihan vaan pistää miettimään miten juuri nämä nuoret jotka tehneet kamalia murhia ovat tavallisesti olleet hyvinkin osaavia ja taitavia sekä koulussa että opinnoissaan. Mitä hyötyä on siitä että oppii ja osaa asioita jos ei tule itsensä eikä muiden kanssa toimeen.

        Ai, mä olen kyllä tässä viime aikoina lueskellut ihan erilaista tutkimustietoa. Käsittääkseni pääkaupunkiseudulla on menossa tutkimus, jossa tutkittaan lasten stressiä päiväkodeissa ja tuloksia alkaa tippumaan. Ylieisesti lapset voivat päiväkodeissa hyvin, mutta tietenkin poikkeuksiakin löytyy. Tutkimukseen osallistui enemmistönä yli 3-vuotiaaita, mutta samanlaisia tuloksia saatiin myös alle 3-vuotiasta. Toisin kuin Keltikangas-Järvisen kuvailemassa vastaavassa amerikkalaisessa tutkimuksessa, tässä suomalaisessa vastineessa löydettiin syy, miksei lasten stressihormooni noussut ja avainsana oli lapsen aloitteisiin vastaaminen. Toisaalta 2008 tehty tutkimus kertoi siitä, että koulutettu lastentarhaopettaja vastasi päiväkodissa lasten aloitteisiin paljon useammin kuin muu henkilökunta. Syynä tähän nähtiin se, että lastentarhaopettaja on paremmin koulutettu ymmärtämään eri ikäkausien tarpeita ja viestejä. Että tälläistäkin tutkimustietoa on olemassa.


    • hoida kotona

      Aivan varmasti moni pph menee sieltä, missä aita on matalin! mm. siksi en viekään alle 3-vuotiaana omaani hoitoon. :) Kehoilu kahdesti viikossa riittää taaperolle. Noin pienelle on toisaalta hyvä, että on hoidossa paljon ihan vaan vapaata, rentoa, oleilua ja arkitoimia. Niistä se minunkin kotona puolitoistavuotiasta hoitavan päivä lähinnä koostuu. Toki meillä luetaan, tanssitaan, lauletaan ja askarrellaan aina välillä.. Mutta siinä olet oikeassa, että hoito tulee tehdä yhteistyössä vanhempien kanssa.

    • juanita88

      Kiitos vastauksista joista osa menikin ohi aiheen;)
      Kyllä minä odotan että hoidossa tehdään muutakin kuin ollaan vaan.. Teen sitä muutakin kotona, loruttelen,laulatan, yms.. Mutta käsillä tekeminen ei ole minun juttuni, en yksinkertaisesti osaa ja siksi olisi kiva jos juuri näitä sormivärejä yms. pienimmillekin sopivia juttuja poika voisi harjoitella hoidossa ollessaan. Huomenna otan asian puheeksi pph:n kanssa. Kyselen ja kuulostelen. Vaikein asia tässä kaikessa on kuitenkin se tiedon nyhtäminen hoitopäivän jälkeen. Kun tuntuu että kysymällä kyseenalaistan vaikka eihän se niin ole. Tämän henkilön kanssa se siltä vain tuntuu koska vastaukset ovat usein yksisanaisia. Jos tämä keskustelu ei johda mihinkään, niin sitten otan yhteyttä päivähoidonjohtajaan ja kysyn häneltä. Hän kuitenkin kehui tätä paikkaa minulle vaikka olin alunperinkin sinne menoa vastaan, koska moni tuttuni sanoi ettei sinne kannata viedä..:/

      • pph.

        Ajoita kysykyksesi ajankohtaan, jolloin hoitaja ehtii kanssasi puhua. Jos paikalla on lapsia, on hoitajan tehtävä valvoa heidän tekemisiään. Jos paikalla on vanhempia, hoitajan täytyy yhtälailla olla kaikkien käytettävissä,l eikä kenestäkään lapsesta puhuta muiden vanhempien kuullen. Jos muut ovat läheneet, hoitajan työaika on päättynyt, eikä hän varmastikaan halua vapaa-ajallaan jäädä töitä tekemään. (keskustelu vanhempien kanssa on työtä)

        Onko teillä pidetty jo vasu-keskustelu? Tämä kuuluisi pitää neljän kuukauden sisällä hoidon aloituksesta ja se on sitä varten jossa ayhteiset toimintatavat sovitaan ym. Jos keskustelua ei ole vielä ollut, sovi sille ajankohta mahdollisimman pian ja kerää sitä varten kysymyksiä valmiiksi.


      • ....

        Riittävä tieto lapsen päivästä on vanhemmille aivan oleellinen että pysyvät sitten lapsen kanssa päivää yhdessä pohtimaan. Olet mielestäni aivan oikeassa siinä että tiedon saaminen on sinun oikeutesi vanhempana. Useinmiten päiväkodeissa päin vastoin valitetaan etteivät vanhemmat ole kiinnostuneita kuulemaan lapsen päivästä. Ainoa tapa pysyä kiinni lapsen elämässä ja arjessa ja pystyä lasta tukemaan vanhempana on riittävä ja merkitsevä yhteydenpito päiväkotiin. Sinuna esittäisin toivomuksen että saisit jonkun tietyn hoitajan jonka kanssa lapsestasi pystyisit puhumaan. Kaikki hoitajat ehkä eivät ole yhtä valmiita tämänkaltaiseen yhteistyöhön mutta se on kuitenkin se oikea tapa. Sinnittele sinä vaan, olet hyvä äiti!


      • ,,,,
        .... kirjoitti:

        Riittävä tieto lapsen päivästä on vanhemmille aivan oleellinen että pysyvät sitten lapsen kanssa päivää yhdessä pohtimaan. Olet mielestäni aivan oikeassa siinä että tiedon saaminen on sinun oikeutesi vanhempana. Useinmiten päiväkodeissa päin vastoin valitetaan etteivät vanhemmat ole kiinnostuneita kuulemaan lapsen päivästä. Ainoa tapa pysyä kiinni lapsen elämässä ja arjessa ja pystyä lasta tukemaan vanhempana on riittävä ja merkitsevä yhteydenpito päiväkotiin. Sinuna esittäisin toivomuksen että saisit jonkun tietyn hoitajan jonka kanssa lapsestasi pystyisit puhumaan. Kaikki hoitajat ehkä eivät ole yhtä valmiita tämänkaltaiseen yhteistyöhön mutta se on kuitenkin se oikea tapa. Sinnittele sinä vaan, olet hyvä äiti!

        Anteeksi, mutta ehkä kannattaisi lukea ap:n viesti ennenkuin alkaa täällä jälleen kerran arvostelemaan päiväkoteja. Kyse on nyt perhepäivähoitajasta!!!!

        Ja mistä sinulla on tälläinen tieto, että useinmiten päiväkodeissa päinvastoin valitetaan etteivät vanhemmat ole kiinnostuneita kuulemaa lastensa päivästä?


      • ....
        ,,,, kirjoitti:

        Anteeksi, mutta ehkä kannattaisi lukea ap:n viesti ennenkuin alkaa täällä jälleen kerran arvostelemaan päiväkoteja. Kyse on nyt perhepäivähoitajasta!!!!

        Ja mistä sinulla on tälläinen tieto, että useinmiten päiväkodeissa päinvastoin valitetaan etteivät vanhemmat ole kiinnostuneita kuulemaa lastensa päivästä?

        Sori, oikeassa olet, olisi pitänyt kunnolla lukea! Hankalaa on jos pphsta kyse mutta kyllä yrittäisin äitinä saada hoitajaa ymmärtämään miten tärkeä apn saada lapsen päivästä tietoa. Jos ei onnistu ottaisin kyllä lapsen sellaisesta paikkaa pois ja antaisin myös palautetta asiasta ylemmälle tasolle.

        Vanhempien lisääntyvä välinpitämättömyys lapsen päivän sisällön suhteen on asia joka ymmärtääkseni on hoitajia mietityttänyt päiväkodeissa isääntyvässä määrin. Onko sinulla jotain vastakkaista tietoa?


      • mummu maalta

        No miksi veit? Hoida ite.


    • ,,,,

      En puutu itse asiaan, mutta haluaisin tietää, mistä moinen tieto on peräisin? Perustatko tiedon johonkin kirjalliseen lähteeseen vai oletko jonkun esim suuren kaupungin päivähoidon johtavassa asemassa oleva ja näin ollen tiedät todella kentän mielipidettä?

      • keikkailija

        En ole johtavassa asemassa, mutta tiedän kuntamme kaikista päivähoitoyksiköistä tulleen samanlaista viestiä: vanhemmat eivät ole kiinnostuneita lastensa päivistä. Ei kysellä kuulumisia, ei lueta ilmoitustauluja, ei s-postiin lähetettyjä tiedotteita, ei välitetä toimittaa säänmukaista vaatetusta... Näin suunnilleen 6/10. Poikkeuksiakin siis on, niitä kiinnostuneita vanhempia. Mutta enemmistö alkaa mennä tyylillä "äkkiä kotiin ilman turhia löpinöitä".

        Olen siis töissä päivähoidossa.


      • pk-lapsien äiti
        keikkailija kirjoitti:

        En ole johtavassa asemassa, mutta tiedän kuntamme kaikista päivähoitoyksiköistä tulleen samanlaista viestiä: vanhemmat eivät ole kiinnostuneita lastensa päivistä. Ei kysellä kuulumisia, ei lueta ilmoitustauluja, ei s-postiin lähetettyjä tiedotteita, ei välitetä toimittaa säänmukaista vaatetusta... Näin suunnilleen 6/10. Poikkeuksiakin siis on, niitä kiinnostuneita vanhempia. Mutta enemmistö alkaa mennä tyylillä "äkkiä kotiin ilman turhia löpinöitä".

        Olen siis töissä päivähoidossa.

        Ajattelen hoitajien parasta ja olen kysymättä mitään. Luotan, että he kertovat, jos jotain tavallisuudesta poikkeavaa on ollut.

        Varmasti aivan turhan rasittavaa vastata viisitoista kertaa kysymykseen, miten on mennyt, onko syönyt hyvin jne. Kiva, jos hoitajat jotain mukavaa sanovat oma-aloitteisesti, vaikkapa mitä hauskaa lapsi on tokaissut tms. Mutta ei mitenkään joka päivä ole tarpeen.

        Säänmukaiset vaatteet toki pitää olla, mutta ihmettelen, että jollain nelivuotiaalla pitää olla hiostavat ja kankeat kurahousut jos pari tippaa on tullut taivaalta. Muutenkin jo syyskuun aurinkoisilla ilmoilla pipo ja hanskat. Eli uskallan kyseenalaistaa tämän "säänmukaisesen" pukeutumisen.

        Kaikkein järkyttävintä ovat nämä huomioliivit jopa päiväkodin pihalla. Vuosikymmenet on pärjätty ilman tällaista univormua, mikesei nyt. Kallista ulkoiluaikaa menee hukkaan, kun joka kersalle vielä tällaiset pitää päälle saada hiostamaan.

        Näppituntuma on ,että tämä hikisiksi puetut lapset ovat aina niitä eniten kipeinäkin olevia.


      • ....
        pk-lapsien äiti kirjoitti:

        Ajattelen hoitajien parasta ja olen kysymättä mitään. Luotan, että he kertovat, jos jotain tavallisuudesta poikkeavaa on ollut.

        Varmasti aivan turhan rasittavaa vastata viisitoista kertaa kysymykseen, miten on mennyt, onko syönyt hyvin jne. Kiva, jos hoitajat jotain mukavaa sanovat oma-aloitteisesti, vaikkapa mitä hauskaa lapsi on tokaissut tms. Mutta ei mitenkään joka päivä ole tarpeen.

        Säänmukaiset vaatteet toki pitää olla, mutta ihmettelen, että jollain nelivuotiaalla pitää olla hiostavat ja kankeat kurahousut jos pari tippaa on tullut taivaalta. Muutenkin jo syyskuun aurinkoisilla ilmoilla pipo ja hanskat. Eli uskallan kyseenalaistaa tämän "säänmukaisesen" pukeutumisen.

        Kaikkein järkyttävintä ovat nämä huomioliivit jopa päiväkodin pihalla. Vuosikymmenet on pärjätty ilman tällaista univormua, mikesei nyt. Kallista ulkoiluaikaa menee hukkaan, kun joka kersalle vielä tällaiset pitää päälle saada hiostamaan.

        Näppituntuma on ,että tämä hikisiksi puetut lapset ovat aina niitä eniten kipeinäkin olevia.

        Kyllä äidin kannattaisi ensisijaisesti ajatella lapsensa tarpeita. Päiväkodin ammattilaiset ovat aikuisia ja pystyvät toivonmukaan itsestään huolehtimaan, kun taas lapselle on ratkaisevan tärkeää että äti saa riittävästi tietoa hoitopäivästä. Kun ei vielä itse pysty kertomaan


      • isukkinen
        .... kirjoitti:

        Kyllä äidin kannattaisi ensisijaisesti ajatella lapsensa tarpeita. Päiväkodin ammattilaiset ovat aikuisia ja pystyvät toivonmukaan itsestään huolehtimaan, kun taas lapselle on ratkaisevan tärkeää että äti saa riittävästi tietoa hoitopäivästä. Kun ei vielä itse pysty kertomaan

        Äidin????? Isänkö ei tarvitse saada tietoa. Lopetetaan nyt jo tämä äitikeskeinen ajattelu malli ja opetellaan vihdoin puhumaan vanhemmista. Tosi monet isät vievät hoitoon ja hakevat sieltä sekä osallistuvat lapsensa hoitoon ja elämään ihan yhtälailla kuin äitikin.


      • ....
        isukkinen kirjoitti:

        Äidin????? Isänkö ei tarvitse saada tietoa. Lopetetaan nyt jo tämä äitikeskeinen ajattelu malli ja opetellaan vihdoin puhumaan vanhemmista. Tosi monet isät vievät hoitoon ja hakevat sieltä sekä osallistuvat lapsensa hoitoon ja elämään ihan yhtälailla kuin äitikin.

        Halloo!! Vastaus oli äidille joka halusi säästää hoitajaa eikä siksi kysynyt lapsensa päivästä. Kannattaisi ainakin vhän lukea mihin ottamassa kantaa!


      • isukkinen
        .... kirjoitti:

        Halloo!! Vastaus oli äidille joka halusi säästää hoitajaa eikä siksi kysynyt lapsensa päivästä. Kannattaisi ainakin vhän lukea mihin ottamassa kantaa!

        haloo haloo itsellesi. Tuo äiti-sanan käyttö oli aivan tarpeeton tekstissäsi. Ole vähän tarkempi kun käytät sitä. Persoonapronomini olisi ollut paljon parempi, jos kerran tarkoittanut äitejä yleisesti.


      • ....
        isukkinen kirjoitti:

        haloo haloo itsellesi. Tuo äiti-sanan käyttö oli aivan tarpeeton tekstissäsi. Ole vähän tarkempi kun käytät sitä. Persoonapronomini olisi ollut paljon parempi, jos kerran tarkoittanut äitejä yleisesti.

        Vastasin siis juuri tälle ÄIDILLE ja yleensä ÄIDEILLE jotka tässä tilanteessa ovat. Ei todellakaan merkitse etteikö isäkin samankaltaista vastuuta lapsesta kantaisi.


      • isukkinen
        .... kirjoitti:

        Vastasin siis juuri tälle ÄIDILLE ja yleensä ÄIDEILLE jotka tässä tilanteessa ovat. Ei todellakaan merkitse etteikö isäkin samankaltaista vastuuta lapsesta kantaisi.

        Ok eli siis onko äiti yleisesti jotenkin mielestäsi erilaisesta asemassa? Äidin, mutta ei isän tule ajatella ensisijaisestii lapsensa tarpeita? Ja lapselle on ratkaisevan tärkeää että äti saa riittävästi tietoa hoitopäivästä, mutta se ei ole isälle ratkaisevan tärkeää?


      • ....
        isukkinen kirjoitti:

        Ok eli siis onko äiti yleisesti jotenkin mielestäsi erilaisesta asemassa? Äidin, mutta ei isän tule ajatella ensisijaisestii lapsensa tarpeita? Ja lapselle on ratkaisevan tärkeää että äti saa riittävästi tietoa hoitopäivästä, mutta se ei ole isälle ratkaisevan tärkeää?

        Äidillä on äiti-lapsisuhde ja isällä isä-lapsisuhde. Nämä suhteet ovat omia ja erikoislaatuisia ja niiden sisältö ja painopisteet eri kehitysvaiheissa muuttuvat ja vaihtelevat ja antavat toivon mukaan lapselle hyvän tuen eri kehitysvaiheissa. Äiti ei voi korvata isää eikä isä äitiä vaikka pystyvätkin auttamaan lasta äidin tai isän tavoin kun toinen vanhempi ei ole läsnä. Voit väittää pakahtumispisteeseen saakka ettei äideillä jotka lasta ensin ruumiissaan hoivanneet ja tämän jälkeen 24t vuorokaudssa ensimisen vuoden ajan, olisi erityistä vastuuta ja merkitystä lapsen hoivassa. Silloin lapsen hoivaan liittyvillä asioilla on erityinen merkitys äidille joka tavallisesti poikkeaa isän kokemuksesta. Tietenkin on aivan varmasti runsaasti poikkeuksia mutta näin se tavallisesti on, eikä se mitenkään tee isästä vähemmän tärkeää. Hänen suhteensa lapsen hoivaan ja siitä vastaamiseen on vaan erilainen.


    • ,,,,

      Miten ihmeessä voit sellaista tietää? Oletko koulu tai sosiaalilautakunnassa?

      • pph.

        Meillä ainakin vanhemmat täyttävät vuosittain mielipidekyselyt nimettöminä ja yhteenvedot tiedotetaan koko varhaiskasvatushenkilökunnalle.


    • segrsr

      Mielestäni alle 3-vuotiaalle lapselle tärkeintä on hyvä suhde hoitajaan, joka kannattelee lasta päivän ajan erossa äidistä ja isästä ja jos lapsesta näkee, että hän viihtyy hoidossa ja tykkää hoitajasta, niin en vaihtaisi hoitajaa vain sen takia, ettei tarjoa tarpeeksi ohjattua "virikettä". Hyvä suhde hoitajaan ja kodinomainen hoito on tärkeämpää kuin päiväkodin ohjattu toiminta/virikkeet alle 3-vuotiaalle. Toki olisi hyvä, että hoidossa laulettaisiin, askarreltaisiin yms. mutta se ei ole mielestäni vielä tärkeintä 1-vuotiaille, vaan hyvä suhde hoitajaan. Uskon, että jos lapsesi olisi 2-4-vuotias, niin varmasti hänen kanssaan askarreltaisiin yms., mutta alle 2-vuotiaan hoiton on lähinnä sitä perushoitoa. Antakaa lasten olla vapaasti lapsia, ei 1-vuotias vielä tarvitse ohjattua viriketulvaa, vaan syliä. Se on kyllä eri juttu jos hoitaja ei kerro päivän kulusta, minä ainakin aina kysyn miten lapset ovat syöneet / nukkuneet ja miten päivä on mennyt. Me palkattiin yksityinen pphoitaja 2-- ja 3-vuotiaille lapsille ja hoitaja käyttää lapsia ulkona puistossa (näkevät muita lapsia), askartelevat, maalaavat yms. 1-2 päivänä viikossa kun ovat hoidossa 3 päivänä. Esikoinen käy kerran viikossa kerhossa ja muskarissa, riittää hyvin.

    • eimonimutkaista

      Olen itse ollut pphlla hoidoss ja hän oli mahtava. Muistan varsinkin kun leikittiin kauppaa. Pph oli säästänyt maito-, voi yms purkkeja (pessyt ja teipannut kiinni) ja tehnyt pöydästä ja lasten kassakoneesta kassapisteen. ykis lapsi oli kassa ja muut asioivat kaupassa. Pienet n.1v oli vanhemman lapsen kanssa kaupassa. Pph opetti miten poimittiin tavarat omaan koriin, nostettiin kassalle, miten maksetiin ja saatin vaihtorahat (omia askartelemia) ja että kun tavarat pakattiin kassiin, laitettiin painavat maitotölkit ja voipurkit ensin ja sitten kevyemmät ja helposti rikkimenävät viimeiseksi.

      Muistan kuinka tykkäsimme tuosta opettavaisesta leikistä! Ja pienet lapset auttoivat tavaroiden pakkauksessa, rahojen antamisessa jne vaikka eivät ymmärtäneet leikistä oikein mitään. Tästä inspiroituneena annan aina 1v poikani laittaa kaupassa tavaroita hihnalle ja auttaa pakkaamisessa tavaroita antamalla.

    • äiti myös....,

      Voi luoja!!! Voiko joku tosiaan murehita tällaisista asioista???
      Minä murehdin siitä kun lapsellani on naaarmuja ja musta silmä pävähoitopäivän jälkeen, eikä kukaan hoitajista tiedä tai kerro mistä ne on saatu!
      Onhan se vaitiolovelvollisuus, ei saa kertoa toisten lasten tekemisistä, mutta silti!!
      Hällä väliä jollain askarteluilla, kunhan lapseni olisi turvassa ja koskematon päivänsä aikana!!

    • fghdfhgfd

      On olemassa askartelukerhoja, muskareita, liikkareita ym. harrastustimintaa. Pph hoitaa ruuat, vaipanvaihdot, tiskit, pukemiset, riisumiset, levon ym.
      Ei päivähoidon ole tarkoituskaan olla mikään harrastuspaikka. Niille on paikat ihan erikseen.

      • ...

        Itse pidän taas lapseni juuri sen takia taidepainotteisesa päiväkodissa, että harrastustoiminta on sisällytetty päivähoito päivään ja illat jäävät perheen yhteiseksi ajaksi.

        Nyt lapsi ei vielä ikänsä takia harrasta mitään hoidon normaaleja muskari ja tanssi tunteja enempää päivähoidossa, mutta myöhemmin tanssi-, soitto- ja kuvataidetunnit on mahdollista saada sisällytettyä hoitopäiviin ja se on rikkaus se.


    • näinpä näin

      Yleensä jokaisessa kunnassa on varhaiskasvatussuunnitelma. Tämä kunnan varhaiskasvatussuunnitelma ohjaa päivähoidon sisällöllistä toimintaa myös perhepäivähoidossa. Kannattaa siis kurkata sitä oman kunnan suunnitelmaa ja verrata sitä lapsensa päivähoidon toimintaan.

    • J K

      VAI NIIN

      • äityli,.

        Viidessä eri päiväkodissa työskennelleenä voin sanoa ettei ne taidekasvatus- tai musiikkituokiot viisi-kymmmenminuuttisineen päivässä vaikuta lapsenkehityksessäsuuntaan tai toiseen. Päiväkodissa jonotetaan vartti että saadaan vuorotellen laittaa yksi leima paperiin. Onhan se vlamiina kaunis, mutta sen tekeminen ei ollut. Mielummin antaisin lapseni senkin jonottamisen ajan leikkiä vapaasti.
        Tai musiikkituokio, jossa on pakko istua paikoillaan liikkumatta omalla paikalla ja opetella ulkoa jotain renkutusta häiritsemättä muita, opetella kuuntelemaan.... Ei se vastaa sitä että hoitaja on läsnä, pitää vaikka sylissä, saa liikkua ja vaikka tanssia ja musiikki tulee levyltä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      108
      7826
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2872
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2452
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      119
      2175
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1845
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1599
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1449
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1446
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1415
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1364
    Aihe