ADD NUORI NAINEN, apua!

addtyde92

Oho! ADHD keskustelu, MAHTAVAA. tätä juuri tarvitsin!

Miten se vaikuttaa teidän elämään?
Oletteko saanut lääkitystä ja jos ootte, mitä lääkitystä ja miten se on vaikuttanut ja mitä mieltä olette lääkkeistä?´Onko teillä niistä positiivisia vai negatiivia muistoja?
Mulla on ADD ja oon nyt neljättä vuotta iltalukiossa ja vuos sitten tajusin et mulla saattaa olla ADD... kävin neurologilla ja testejen mukaan mulla on se, nyt pitäis käydä vielä psykiatrilla sun muissa. neuropsykologi/neurologi/mikä lie sano laittavansa lähetteen eteenpäin ja 5kk myöhemmin ei kuulunu mistää mitää niiin mun olis kuulemma pitänyt mennä omalääkärille, joka laittaa lähetteen. Nyt koulut alko ja haluaisin mennä yksityiselle, että saisin tän mahd. nopeeta hoidettua!!!! Koulu on menny päin ****** ja tiedän, ettei lääkkeet kai ihmeitä tee, mut jos ne nyt jotenki auttais...
Missä kaikkialla pitää käydä, ennen ku saa diagnoosin?
Tuntuu että elämä polkee samaa rataa joka vuos, vaikka kuinka yritän en saa elämääni hallintaan!
olen mielestäni suht. fiksu nuori nainen ja mulla on kunnianhimoa, mutta tuntuu että mistään ei tuu mitään! koulu ei onnistu vaikka kuinka haluisin...
Kertokaa kokemuksia pliispliispliis!

Ai nii, jotain musta:
Mua kiinnostaa kaikki asiat ihan hirveesti, mutta keskittyminen on nii vaikeeta!
En pysty edes keskittyy vaikka kuinka haluaisin ja vaikka mua oikeasti kiinnostais! ajatukset harhailevat laidasta laitaan, tuntuu että mulla on sata ajatusta päässä kokoaika. Tunnilla/ja muuallakin saatan havahtua siihen et oon viimeiset 10 min ajatellut kaikkea muuta kuin itse tärkeetä aihetta.
En opi tunnneilla oikein mitään, koska en oo ajatuksellisesti läsnä.
Opettajat on pienestä pitäen kuvaillua mua unelmoijaksi ja noh, oon aina ollu huono oppilas.
Jos teksti on liian pitkää ja hankalaa, huomaan monesti hyppääväni alitajunnaisesti rivien välistä. Vastenmielistä alottaa mitään, joka vaatii pitkää keskittymistä!
Mut tunnetaan mun hölmöydestä;
Olen kömpelö, kolhin itseäni, tiputan asioita, rikon astioita (ja kaikkea muuta, mutta vahingossa tietenkin), mulle tapahtuu ihan uskomattomia kömmellyksiä!!
En saa asioita oikein hoidettua, vaikka kuinka haluaisin! sitten ne kasaantuu ja kasaantuuu ja masennun aikaansaamattomuudestani.
(en tiedä, onko tää add oireita, mutta oon iha holtiton käyttää rahojani!)
Ai niin, ooon niiin epäjärjestelmällinen. Sotken, kaikki on siellä sun täällä ja missään ei oo mitään loogista järjestystä. Neurologi sanokin sitä, että oon tosi epäjärjestelmällinen ja mun pitäis osata suunitella työntekoni ja järjestyksen paremmin.
Oon ajottain masentunu, koska en oo se ihminen mitä haluaisin olla.
Muuten oon tyytyväinen itseeni, mutta en kestä tätä kaikkea add oireita.
Mun unelma on aina ollu se, että olisin niinkuin monet muut tytöt; siistejä, järjestelmällisiä ja saa hoidettua asiansa ja koulunsa hyvin!
Mussa on mielestäni potentiaalia ja kunnianhimoa mihinkä vaan, kunhan saisin elämäni raiteelle :)

5

1788

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Howhow

      Joo, itse olen pian 23 vuotias 4n vuoden ikäisen tytön äiti, itse olen nyt muutaman vuoden syönyt concerta nimistä lääkettä.. Pistää kummasti tekemään niitä asioita jotka kuuluukin hoitaa.. Jos normaalisti 3n kuukauden työt jää rästiin, parin päivän aikana tulee kaikki hoidettua kun vain saa aikaiseksi sen lääkkeen aamulla nakata naamariin..
      Voisin kuvauksestasi kuvitella jopa itse tuon tekstisi kirjoittaneeni, sanoisinko 100% yhteneväisyys..

      Itselläni tosin, kun vuosia noissa oloissa olin jo ollut, loppui innostumiset yms asioihin, en tuolloin tajunnut sitoutua lääkitykseen.
      Toivottavasti sinä saat pian lääkitykset kohdilleen, ettei ehdi käymään kuten itselleni, eli loppumaton turhautumisentunne edes ajatellessa johonkin pitkäaikaiseen työhön yms sitoutumista. "Miksi aloittaa kun menee jokatapauksessa perseelleen!"

      Rahankäyttö myös, yksi vaarallisimpia oireita ADD:ssä.
      Pikavippikierrettä vuosikaudet, kunnes burnout, ja nakkelin itse KAIKKI laskut, vuokrista lähtien avaamatta roskiin.. Nyt reilu 10000 ulosotossa, ja ompas mukava alkaa makselemaan..
      Opiskeluista ei puhettakaan, ainoa onni että itse olen verbaalisesti lahjakas ja taitava myyntitöissä. Sillä alalla tulee tienattua paremmin kuin kunnan terveyskeskus lääkärit jotka kuluttavat lukioineen päivineen sen 7:n vuotta elämästään, maksaakseen sitten monen kymmenen tuhannen opintolainoja yms.(Kuten hyvälle ystävälleni kävi.)

      Joten, huomata voi minunkin tekstistäni: Vaikka menisi kuinka huonosti, on asiat aina tasapainossa.
      Jokaisella ihmisellä on ongelmia, minkä kokoisia ne ovatkin, ihminen vahvistuessaan osaa järjestää ne oikeisiin mittasuhteisiin.
      Joku täysin terve, asiat hyvin hoitava, koulu- ja työelämässä pätevä, voi pimahtaa lopullisesti päästään, jonkun meidän mielestämme täysin mitättömän asian vuoksi.
      :-)

    • addtyde92

      Jep !
      Oon monta vuottanu (pienen pienestä lähtien) ajatellut et mussa on joku vika, et oon jotenki normaalia ihmistä tyhmempi.
      Nyt on helpottavaa lukea näitä kaikkia juttuja ja kuulla muiden kokemuksia ja tajuta, että mäkin voin saada elämäni raiteelle!

      Tähän tämmönen kysymys vielä; te jotka olette käyneet yksityisen kautta, kuinka paljon on tullut hinnaksi näissä kaikissa neulogeil ja psykiatreilla ja mitä ikinä diagnosiin tarvitaan? Mulla on vakuutus kyllä.
      Ja minne soitan eka`? olen kuitenki käynyt jo julkisella neurologilla.

      Joskus on semmonen olo et oon täys screw up ja onko järkee yrittää ku mistään ei tuu mitään, mutta aina näiden muiden kokemukset saavat mulle voimaa ja saavat mut tajuamaan, että apua löytyy ! :) ihanaa!

      • yksityisellä

        moi,

        mä kävin yksityisellä psykiatrilla jonka erikois-osaamiseen kuuluu aikuisten tarkkaavaisuushäiriöt. kaksi käyntikertaa, hinta yhteensä 250, josta Kelan korvausten jälkeen itse maksettavaksi jäi noin 200.

        näiden käyntien jälkeen mulla on diagnoosi ja lääketys - ja aikoja sai nopeasti. lääkäri, jolla itse kävin on Sami Leppämäki, ottaa vastaan useammalla Helsingin Diacor-asemalla ainakin. asiantunteva ja auttavainen. netissä tai puhelimitse voi varata ajan suoraan.

        onnea matkaan - hyvä että haet tietoa ja apua ajoissa, minä olen kuten Howhow yllä parikymmmentä vuotta myöhässä - talous ja opiskelut kaatuneet tässä matkan varrella.


    • pekkakivi

      Hei "yksityisellä", menee vähän off topic, mutta saitko tosiaan SL:ltä kahdella käyntikerralla diagnoosin ja lääkityksen? Minkä lääkkeen sait?

    • bhyp

      Lääkitys on ja se auttaa. Concertaa käytän.

      Positiivisia kokemuksia on koko hommasta (siis diagnoosiprosssita yms, vaikka aikaa se vei).

      Minusta sinun kannattaa mennä julkisien puolen tutkimuksiin. VAIKKA niissä menee enemmän aikaa jonojen vuoksi. Hyvänä puolena on se, että saat jatkossa hoidettua reseptiesi uusinnan terveyskeskuksessa helpommin, koska he näkevät suoraan koneeltaan, että sulla on oikeasti add diagnoosi. Ellet nyt sitten vakaasti aio jatkossa käydä yksityisellä uusimassa reseptiä. Tällei minä ainakin ”jouduin” julkiselle yksityisen lääkärin päätöksestä ja musta se oli ehdottomasti hyvä veto, näin jälkeenpäin katsellen. Saan sitte tk:ssa käydä aina samalla lääkärillä ja reseptin saa ainaki halvalla verrattuna yksityisen hintoihin.

      Tuli mieleen, että JOS olet nyt jo ottanut yhteyttä tk:hon lähetteen saadaksesi, niin ota uudestaan yhteyttä ja kerro heille, että opintosi ovat vaarassa viivästyä, kun opiskelusta ei tule mitään. Lääkäri voi kiirehtiä lähetettä, kun sinulla on suuri tarve saada apua ja tukitoimia opiskeluun. Samoin voisit opiskelijaterveydenhuollon kautta pyytää apua /näkemystä opiskeluongelmiisi?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4613
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2259
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1774
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1508
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      28
      1448
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1308
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe