MS ja parisuhde/perhe

ykskaksyks

Olisi ehkä paikallaan keskustella tästä aiheesta. Monet meistä mäsäläistä ovat vähitellen ajautuneet/joutuneet epätyydyttävään parisuhteeseen. Sairauden edetessä monet asiat muuttuvat. Ms-potilaan "toimenkuva perheessä kokee monia mullistuksia.
Fyysinen kunto heikkenee ja apuvälineiden määrä lisääntyy. Ensin kävelykepit sitten rollaattori sitten pyörätuoli sitten.....
Lopulta...tiedän monia tapauksia, jotka viettävät loppuelämänsä jossain palvelutalossa jopa täysin vuodepotilaana ym herkkua letkuruokinnasta lähtien.
Matka terveestä ihmisestä tähän laitospaikassa makaavaan täysin autettavaan asukkaaseen sisältää paljon tuskaa ja kyyneleitä. Luopumista elämästä terveiden ihmisten maailmassa.
Miten muut perheenjäsenet kokevat kaiken tämän seuratessaan taistelua ulkopuolisena, mutta tiivisti kuitenkin kaiken kokevana?
Monilla on varmasti hyvä olla läheisten kannustavassa ja auttavassa ilmapiirissä. Sairaus vaatii perheenjäseniltä todella paljon.
Kuinka moni omainen on valmis uhraamaan oman elämänsä sairaan ihmisen ehdoillla elämiseen?
Luulen, että monilla asiat eivät ole hyvin. Sairaan ihmisen voimavarat ovat lopussa, eikä hän jaksa puolustaa omia etujaan vaan tyytyy epätyydyttävään elämäntilanteeseensä itkien ja vetäytyen vielä entistä enemmän omaan maailmaansa ja syrjäytyen kaikesta "normaalista".
Toivon herätystä kaikille Ms-potilaan kanssa eläville perheenjäsenille ja läheisille. Avatkaa silmänne ja nähkää. Auttakaa siinä missä pystytte, please. Sairas ihminen ei jaksa .

22

3462

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mies54v

      Kiitos asiaan osuvasta tekstistä. Minä luulin, että parisuhde kestää MS-taudin.
      Toisin kuitenkin kävi. Sain diagnoosin 03.2008. Jäin sairaslomalle 06.2008 ja työkyvyttömyyseläkkeelle 06.2009.

      Tulot romahtivat aiemmasta n. 70%:a. Elintason muutos ei sopinut vaimolleni, vaan hän halusi avioeron 10.2010.

      Tästä alkoi henkinen helvetti. Ensin hän kavereidensa kanssa tyhjensi oman valintansa mukaan ok-talomme minulta salaa, koska en ollut paikalla.

      Sen jälkeen hän ei osallistunut yhteiseen omaisuuteen liittyviin laskuihin.
      Sitten hän haki asiamiehensä neuvosta käräjäoikeudelta pesänjakajaa 03.2011.

      Tämä on monimutkainen ja sekava ero, eikä pesänjakaja ole vieläkään
      tehnyt ratkaisua eli osituskirjaa, vaikka aikaa on kulunut jo 1,5 vuotta.

      Sain koottua kohtuullisen omaisuuden, joka nyt palaa juristien palkkioihin.

      Tällä hetkellä olen asunnoton enkä voi asua ok-talossa, koska exä vaatii 1.000€/kk, eli majailen toisten nurkissa.

      16 vuoden suhteen jälkeen expuolisosta on tullut suurin kiusaajani.
      Esimerkkinä hän vaatii rahallista korvausta siitä, että minulle on kertynyt autovakuutukseen bonuksia ja "joutui" aloittamaan nollasta.

      • aika muuttuu

        No tarinoitahan on, Ms-tautia sairastavilla niin kuin muillakin. En usko, että avioliitot hajoavat tai ovat sen epäonnistuneempia mäsäläisillä kuin muillakaan.


      • turisti 32

        sinulla on ollut täysin tunteeton vaimo:(
        moni sairaus aiheuttaa vastoinkäymisiä ja paljon ongelmia joka päästä. tosiet kasvaa niistä ja toiset ei.elämä ei ole aina oikeudenmukaista mutta itse ajattelen että kyllä jokainen saa tavalla tai toisella ongelmia. harvoin elämä on ruusuilla tanssimista. itse pidän tärkeimpänä asiana että jaksaa voi hyvin henkisesti oli ongelma mikä hyvänsä. se henkinen tasapaino antaa voimaa...


      • mäsäläinen
        aika muuttuu kirjoitti:

        No tarinoitahan on, Ms-tautia sairastavilla niin kuin muillakin. En usko, että avioliitot hajoavat tai ovat sen epäonnistuneempia mäsäläisillä kuin muillakaan.

        Nyt ollaan MS-sivuilla. Lienee luvalista täällä puhua juuri Ms-tautia potevien ongelmista, vaikka muillakin varmaan on vastaavia kokemuksia. Ei kai se ole keneltäkään pois?


      • joukonjatko3

        Järkyttävää kuulla kuinka julmia ihmiset voivat olla!
        Näköjään tässä: omat koirat purivat!
        Kehen tässä elämässä voi luottaa jos puoliso hylkäämisen lisäksi kauniiksi lopuksi ryöstää kaiken omaisuuden?
        Toivottavasti saat jostain apua ja ymmärrystä!
        Voimia ja haleja sinulle!


      • myös mäsä
        mäsäläinen kirjoitti:

        Nyt ollaan MS-sivuilla. Lienee luvalista täällä puhua juuri Ms-tautia potevien ongelmista, vaikka muillakin varmaan on vastaavia kokemuksia. Ei kai se ole keneltäkään pois?

        Ihan vapaasti mäsäläinen saa täällä(kin) ongelmistaan puhua. Mutta parisuhdeongelmat ei ole ms-taudin oire! Niitä esiintyy tautiin katsomatta lähes kaikilla parisuhteessa eläviltä, toisilla enemmän ja toisilla vähemmän.


      • midhfga
        myös mäsä kirjoitti:

        Ihan vapaasti mäsäläinen saa täällä(kin) ongelmistaan puhua. Mutta parisuhdeongelmat ei ole ms-taudin oire! Niitä esiintyy tautiin katsomatta lähes kaikilla parisuhteessa eläviltä, toisilla enemmän ja toisilla vähemmän.

        Parisuhdeongelmat liittyvät ms-tautiin kun puoliso (mies tässä tapauksessa) alkaa kokea inhoa vaimon huonoa liikkumista kohtaan eikä ole halukas puhumaan asiasta tai ottamaan enemmän kotitöitä hoitaakseen. Mies katsoo vaimon kunnon huononemista ja terveitä nuoria urhelijatyttösiä ja tekee valintasa: hän yrittää vielä keski-iässä tavoitella nuoria naisia ja jättää vanhan puolison sairaden runteleman terveyden vuoksi. Kyllä se vaan ms-.tautiin ja miehen hormonitoimintaan liittyy.


      • sama mies 54 nyt 55

        Yli 6 kk:tta on mennyt siitä, kun kirjotin tästä asiasta. Nyt lukukertoja on 407, ja vastauksia vain seitsemän kappaletta. Saanen ihmetellä lukijoiden passiivisuutta tälläisen tositapahtuman kohdalla.
        Se, että aikaisemmista vastaajista TIETENKIN löytyy niitä, josta eivät näe sairastumisella olevan syy-yhteyttä parisuhdeongelmiin, on väärä päätelmä.
        Tässä parisuhteessa meni hyvin, kun tienasin enemmän kuin ex-puolisoni filosofiantohtori, joka ei milloinkaan ymmärtänyt rahan käyttöä. Kuukausittain tuleva Visalasku yllätti minut usean kerran niin, että soitin luottokuntaan joka perjantai kysyäkseni, palkonko korttia on käytetty, koska silloisella vaimollani ei ollut tietoa.
        Joka perjantai maksoin Luottokunnan tilille niin, että kuukauden lopussa Luottokunnasta tuli hyvityslasku.
        Tulojen laskun/loppumisella oli ratkaiseva vaikutus puolisoni erovaatimukseen, koska minulle jäi pieni eläke, hänelle suuri palkka.


      • muuan sairaanhoitaja
        sama mies 54 nyt 55 kirjoitti:

        Yli 6 kk:tta on mennyt siitä, kun kirjotin tästä asiasta. Nyt lukukertoja on 407, ja vastauksia vain seitsemän kappaletta. Saanen ihmetellä lukijoiden passiivisuutta tälläisen tositapahtuman kohdalla.
        Se, että aikaisemmista vastaajista TIETENKIN löytyy niitä, josta eivät näe sairastumisella olevan syy-yhteyttä parisuhdeongelmiin, on väärä päätelmä.
        Tässä parisuhteessa meni hyvin, kun tienasin enemmän kuin ex-puolisoni filosofiantohtori, joka ei milloinkaan ymmärtänyt rahan käyttöä. Kuukausittain tuleva Visalasku yllätti minut usean kerran niin, että soitin luottokuntaan joka perjantai kysyäkseni, palkonko korttia on käytetty, koska silloisella vaimollani ei ollut tietoa.
        Joka perjantai maksoin Luottokunnan tilille niin, että kuukauden lopussa Luottokunnasta tuli hyvityslasku.
        Tulojen laskun/loppumisella oli ratkaiseva vaikutus puolisoni erovaatimukseen, koska minulle jäi pieni eläke, hänelle suuri palkka.

        Oikeastaan on kysymys siitä, että kriisitilanne elämässänne toi vaan ex-vaimosi todellisen luonteen esille, joka on ollut jonkin verran kätkettynä niin kauan kuin hän on ollut jotakuinkin tyytyväinen omaan elämäänsä. Kyse on narsistisesta ihmisestä joita nyky-yhteiskunnassa on erittäin paljon. On tietenkin eri asia narsistisen luonnehäiriöin diagnoosikriteeristön täyttävästä persoonallisuudesta, kuin yleisestä narsismista, siis itsekkyydestä ja tunnekyvyttömyydestä muita ihmisiä kohtaan. Oikeasta rakkaudesta ei voi puhua tällaisista ihmisistä puhuttaessa. Eivät tiedä mitä se on; rakastaa toista niin paljon, että on valmis uhrautumaan toisen puolesta että toisella olisi mahdollisimman hyvä olla.

        Toivon sinulle kaikkea hyvää! Huolehdi itsestäsi ja voi mahdollisimman hyvin! Ja ei kannata katkeroitua.


      • ms_2009
        midhfga kirjoitti:

        Parisuhdeongelmat liittyvät ms-tautiin kun puoliso (mies tässä tapauksessa) alkaa kokea inhoa vaimon huonoa liikkumista kohtaan eikä ole halukas puhumaan asiasta tai ottamaan enemmän kotitöitä hoitaakseen. Mies katsoo vaimon kunnon huononemista ja terveitä nuoria urhelijatyttösiä ja tekee valintasa: hän yrittää vielä keski-iässä tavoitella nuoria naisia ja jättää vanhan puolison sairaden runteleman terveyden vuoksi. Kyllä se vaan ms-.tautiin ja miehen hormonitoimintaan liittyy.

        Tässä tapauksessa sairastuja oli mies ja nainen erosi ilmeisesti osittain taloudellisista ja mukavuus syistä. Että näin päin tämä tapaus. EI niinkuin yllä puhut.


      • Vain elämää***
        muuan sairaanhoitaja kirjoitti:

        Oikeastaan on kysymys siitä, että kriisitilanne elämässänne toi vaan ex-vaimosi todellisen luonteen esille, joka on ollut jonkin verran kätkettynä niin kauan kuin hän on ollut jotakuinkin tyytyväinen omaan elämäänsä. Kyse on narsistisesta ihmisestä joita nyky-yhteiskunnassa on erittäin paljon. On tietenkin eri asia narsistisen luonnehäiriöin diagnoosikriteeristön täyttävästä persoonallisuudesta, kuin yleisestä narsismista, siis itsekkyydestä ja tunnekyvyttömyydestä muita ihmisiä kohtaan. Oikeasta rakkaudesta ei voi puhua tällaisista ihmisistä puhuttaessa. Eivät tiedä mitä se on; rakastaa toista niin paljon, että on valmis uhrautumaan toisen puolesta että toisella olisi mahdollisimman hyvä olla.

        Toivon sinulle kaikkea hyvää! Huolehdi itsestäsi ja voi mahdollisimman hyvin! Ja ei kannata katkeroitua.

        Samaa mieltä "sairaanhoitajan" kanssa. Minä uskon tosi rakkauden kestävän sairaudet ja isot muutokset. Puoliso, joka "hädän hetkellä" luovuttaa, ei ole oikeasti välittänytkään!


      • kukamitälie
        Vain elämää*** kirjoitti:

        Samaa mieltä "sairaanhoitajan" kanssa. Minä uskon tosi rakkauden kestävän sairaudet ja isot muutokset. Puoliso, joka "hädän hetkellä" luovuttaa, ei ole oikeasti välittänytkään!

        Voihan asia olla noinkin tai ei. Ei taida olla ihan vielä hätää, mutta pelko tulevasta menetyksestä ajoi todella epätoivoiseen tekoon. Rahan ahneus...on tainnut puoliso olla liian kiltti. En kuitenkaan kärjistäisi että puoliso joka hädän hetkellä luovuttaa ei ole oikeasti välittänytkään. Hän ollut aina se heikompi eli tosi paikan tullen pötkii pakoon.


      • rettt

        Hei,

        Toivon sinulle hyvää jatkoa, ja paljon voimia.
        Laittoi oikein surettamaan asiasi.


      • höm..
        joukonjatko3 kirjoitti:

        Järkyttävää kuulla kuinka julmia ihmiset voivat olla!
        Näköjään tässä: omat koirat purivat!
        Kehen tässä elämässä voi luottaa jos puoliso hylkäämisen lisäksi kauniiksi lopuksi ryöstää kaiken omaisuuden?
        Toivottavasti saat jostain apua ja ymmärrystä!
        Voimia ja haleja sinulle!

        Niin.. pitää muistaa että tässä tapauksessa vain mies kertoi versionsa!


    • Kirsikkavadelma1

      Menin naimisiin luulemani terveen miehen kanssa.2008 ensin aivotulehdus, sitten pari vuotta myöhemmin epilepsia kohtaus.Molemmilla kerralla osasin toimia ja soitin ambulanssin ja mieheni selvisi hyvin.Viime vuonna jäi kokonaan eläkkeelle ja sitten alkoi helvetti.Teen viittä työtä,että saamme koulutettua lapset.Mies alkoi kiukutella joka kerta kun tulin kotiin, samalla alkoi jäkätys ym.Olen pitkähermoinen, mutta kerran paloi pinna ja sanoin että nyt turpa kiinni.Oli sitten kaksi päivää hiljaa.Kysyin nätisti, että mikä vaivaa.Ei vastausta.Hän käy kaikissa Ms-kerhoissa pitkin Etelä-Suomea eli ei ole kotiin juuttunut.Päinvastoin.Luonne on alkanut muuttua todella paljon: kiukuttelua, syyttelyä (kulma mun vika kun sairastui => diagnoosin saanut 15-vuotiaana, olipa mulle yllätys kun totuus selvisi) ja jäkätystä. Nyt kuntoutuksessa ja ei ole soittanut minulle kertaakaan.Minä olen soittanut joka päivä kuulumisia ja ihmetellyt kun hän ei soita.Sitten alkoin taas itsesäälittely ym.Yritin tsempata ettei tuommoinen auta mitään vaan päivä kerrallaan ja pienistäkin asioista pitää iloita ja nauttia.Minulla on ollut helpompi olla ja hengittää nyt tämän sairaalajakson aikana.Mieheni lapsuuden perheen tavat ovat alkaneet olla kuin laki meille.On tässä sitten sitkuttelua, että kaikilla olisi hyvä olla.Mulla vaan meinaa oma jaksaminen olla tiukilla. Vammaistoimistolla kokouksessa ilmoitin etten aio jäädä pois työelämästä ennen eläkeikääni. Mieheni on hyväkuntoinen ja ei tarvitse avustajaa. Lähinnä seuraneitiä viihdyttämään. Hän haluaisi, että jäisin kotiin prässäämään housuja ja että hän saisi määräillä.Pitäähän jonkun ne laskut maksaa. En tiedä saako tästä mitään selvää, mutta kuuluuko tuohon tautiin noin kova persoonan muuttuminen?

      • se yksi känkkänä

        Sairastan itse MS-tautia. Mieheni on vähitellen alkanut muuttua todella kylmäksi. Häntä inhottaa minun alati huononeva kunto
        Tasapaino on romahtanut n. vuoden sisällä. Tarvitsen kepit kävellessä autoon ja kaupassa tukeudun tiukasti ostoskärryihin. En jaksa liikkua enää pidempiä matkoja pihalla.

        Luulen, että tässä muhii tuleva ero. Tilanteeni on todella epätyydyttävä, mutta ottakoon mies itse eron, koska ei kestä sairauttani!

        Lainaus midhfga
        "Parisuhdeongelmat liittyvät ms-tautiin kun puoliso (mies tässä tapauksessa) alkaa kokea inhoa vaimon huonoa liikkumista kohtaan eikä ole halukas puhumaan asiasta tai ottamaan enemmän kotitöitä hoitaakseen. Mies katsoo vaimon kunnon huononemista ja terveitä nuoria urhelijatyttösiä ja tekee valintasa: hän yrittää vielä keski-iässä tavoitella nuoria naisia ja jättää vanhan puolison sairaden runteleman terveyden vuoksi. Kyllä se vaan ms-.tautiin ja miehen hormonitoimintaan liittyy".

        Tässäkö minulle palkka yhdessä eletystä elämästä? Alussa rakastimme, saimme lapsia, elimme elämäämme. Nyt seurassamme on tuntematon pelottava kummitus nimeltä MS.

        Vaikeuksissa parisuhde punnitaan. Minusta alkaa tuntua ettei mieheni ole oikeasti rakastanut minua koskaan. Olen lähinnä hirveän surullinen ja pettynyt.

        Toivottavasti löydän jonkun "känkkänän" rinnalleni känkkäsemään näitä loppumetrejä tässä elämässä ; )

        Koetetaan jaksaa, vaikka on vaikeaa. Katsotaan miten tässä käy?


      • huh hellettä

        Kirsikkavadelmalle:

        Käy joskus yllätysvierailulla siella kuntoutuslaitoksessa.
        Saatat yllättyä. Mitähän se ukko siellä touhuaa.
        Näköjään sairas ihminen voi muuttua ihan diktaattoriksi.
        Tsemppiä ja onnea yllätysvierailuun...


      • minä

        Vastaan näin myöhässä, mutta meillä alkaa menemään samaan suuntaan :( mies sai dg 2099, meillä nyt kaksi pientä lasta ja mies käy töissä. mutta on niin väsynyt yms. että kotona vaan haukkuu, vittuilee ja on kiukkunen.

        Yritän ymmärtää ja olen aina yrittäny. mutta joskus se ymmärrys loppuu, ja kaipaa ymmärrystä myös takaisin! meillä kaikki on mun vastuulla. hoidan lapset, omat työt, kodissa kaiken yms. silti, jos joku päivä keittiö on likainen tai lasten lelut pitkin lattioita miehen tullessa töistä kotiin niin alkaa se sama nalkutus. HUOH! pelkään, että jonain päivänä tää perhe hajoo siihen etten mä saa arvostusta enkä ymmärrystä vaikka sitä yritän parhaani mukaan sairaalle miehelle antaa.


      • minä
        minä kirjoitti:

        Vastaan näin myöhässä, mutta meillä alkaa menemään samaan suuntaan :( mies sai dg 2099, meillä nyt kaksi pientä lasta ja mies käy töissä. mutta on niin väsynyt yms. että kotona vaan haukkuu, vittuilee ja on kiukkunen.

        Yritän ymmärtää ja olen aina yrittäny. mutta joskus se ymmärrys loppuu, ja kaipaa ymmärrystä myös takaisin! meillä kaikki on mun vastuulla. hoidan lapset, omat työt, kodissa kaiken yms. silti, jos joku päivä keittiö on likainen tai lasten lelut pitkin lattioita miehen tullessa töistä kotiin niin alkaa se sama nalkutus. HUOH! pelkään, että jonain päivänä tää perhe hajoo siihen etten mä saa arvostusta enkä ymmärrystä vaikka sitä yritän parhaani mukaan sairaalle miehelle antaa.

        tämä oli siis kirsikkavadelmalle :)


    • Anonyymi

      Sama mies nyt 61
      Oletin, että tämä ketju on ylläpitäjän toimesta poistettu.

      Olen vielä hengissä.
      Muutin Canarian saarille, ja terveydentilani parani.
      Kesäisin en kuitenkaan voi olla päivisin ulkona muuten kuin varjossa.

      Oikeudenkäynti oli vapaamuurareiden vallankäyttöä oikeuslaitoksessa.
      Useita oikeuskirjallisuuden ja oikeuskäytännön vastaisia tuomioita.

      Perhevaralisuusoikeus Aarnio/Kangas 2010, sivu 210; Pesänjakaja ei sen sijaan voi velvoittaa puolisioa lunastamaan toisen puolison osuutta tai hyväksymään osuutensa lunastusta.

      Näin kuitenkin kävi eli osituksessa arvioitu maa-alue hintaan 75.000€ on kaavoituksen jälkeen arvoltaan n. 500.000€, ( 9.700 neliötä myytävää) jätettiin exälle.

      Pesänjakaja päätöksessään käytti myös samaa kirjaa sivu 209, joka kuitenkin sanoo, ....vaihtomallia (toiselle vene/toiselle tonti);
      Puolisoiden eläessä tapahtuvassa yhteisen omaisuuden jaossa on otettava huomioon omistajaintressit siinä laajuudessa kuin se aviovaralliisuusjärjestelmän sallimissa rajoissa on mahdollista.
      Koska omistajan intressiä ei voi kevyesti sivuuttaa, vaihtomallia ei tule soveltaa silloin kun toinen puolisoista järkevin perustein vastustaa.
      Ja näin tein, koska yhteisesti omistetulla maa-alueella molempien kannalta huomattava odotusarvo.

      • Anonyymi

        Ensinnäkin,en ole lukenut ketjua aikaisemmin vaan parissa kaljoissa nyt luen. jos olet tuolla älyykkys osamäärällä Ms tautinen ? Jaksat kamppailla tuollaisten ongelmien kanssa selväjärkisen oloisena! olen jo siitä ylpeä että toivoa on säilyttää kognitiiviset ym. taidot....hyvä kun auton tohdin tankata!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    4. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    5. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3060
    6. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    7. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    8. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    9. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    10. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    Aihe