Antaisitko kandin tehdä sisätutkimuksen?

kandin ropeloitavaksi

Lupauduin siihen että keskiraskauden lääkärikäynnillä mukana saa olla max. 5 kandia joista 2 tulee mukaan sisätutkimusta tekemään. En olisi halunnut mutta jotenkin suostuttelun jälkeen taivuin. Hyvähän se on että oppivat mutta hirvittää jos voivat aiheuttaa jotain vahinkoa epäpätevänä tutkimuksen tekijänä? Miten te muut, ootteko antanu kandien tutkia? Jos ahdistun vastaanotolla voinko vielä pöydälle asettuessa perua ja pyytää lääkäriä tekemään tutkimuksen?

13

1148

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hgfdx

      Olen antanut. Parhaiten he tekemällä oppivat ja onhan siinä lääkäri mukana ohjaamassa.

    • ju5tyd

      Olen antanut, monta kertaa :D Ja meillä äitipolilla ensin tutki lääkäri ja sitten kandi. Tuskinpa ne kandit mitään haittaa sisätutkimuksella saa aikaan ;) Tuleepa tulevaisuudessa parempia lääkäreitä, kun saavat tarpeeksi harjoitella.

    • xcsdet

      Itse olen hoitaja ja 10 v. tehnyt työtä. Ja vain tekemällä olen oppinut asioita. Olin täysin untuvikko valmistuttuani ja luettuani hoitajaksi. Ei niistä kirjoita ja tenteistä opi kuin perusjutut.

      Joten annan aina kandin/opiskelijan "ronkkia" itseäni jos haluat ja kysytään vapaaehtoiseksi.

    • .......

      Kannattaa tietty antaa..:) Lääkäreitä heistäkin tulee ja tietenkin heidän pitää käytännössä saada harjoitella. Se on minusta vaan muodollisuus ja kohteliasta, että sinulta kysytään ja tietty saisi kieltäytyä, mutta en näe oikein syytä siihen. Ainakin saat varmuuden että kaikki on hyvin, kun on asiantuntevia ihmisiä paikalla.

    • nomore700

      Mä en anna. Minulla oli kerran opiskelija kyttäämässä klinikalla kun olin saanut keskenmenon. Siinä sitten istuin haarat leveenä kun lääkäri tutki ja tämä opiskelija meni oikeen kauemmaksi kattomaan..Oli töykeä ja ylimielinen muutenkin.

      Minulla on oikeus kieltäytyä ja tällä kertaa aion niin tehdä.

    • toukka

      Mä oon antanu, ensin teki lääkäri ja sitten kandi. Ei ne varmasti opi muutenkuin ihan käytännössä tekemällä.. Mutta tokihan siitä saa kieltäytyy, jos ei halua, että kandi sitä sisätutkimusta tekee..

    • nii-in2012

      Aika suurelta kuulostaa mukana oleva porukka, meillä on sanottu että max. yksi opiskelija on mukana. Jos tuntuu pahalta, niin kieltäydy.
      Itselleni on ollut ok opiskelijan läsnäolo. Keskenmenoa oli ultraamassa kandi ja rakenneultrassa myöhemmin myös kandi läsnä. Synnytyksessä oli kätilöopiskelija.
      Mutta tosiaan suurelta porukalta kuulostaa, joten sekin voi tuntua epämiellyttävältä. Ja asiattomista kokemuksista kannattaa aina kertoa esimiehille.

      • BrooklynMami

        Samaa mielta! Yksi opiskelija on ok, mutta viisi, josta kaksi osallistuu "sorkkimiseen".. Liian monta, ei kiitos.


      • Hih hih hih
        BrooklynMami kirjoitti:

        Samaa mielta! Yksi opiskelija on ok, mutta viisi, josta kaksi osallistuu "sorkkimiseen".. Liian monta, ei kiitos.

        Ohan se aika noloa, kun siinä pimppi levällään ja lekuri tunkee miehekkään lentopallonpelaajan nyrkin sisään, niin kandit hihittelee:)


      • Foobikko
        BrooklynMami kirjoitti:

        Samaa mielta! Yksi opiskelija on ok, mutta viisi, josta kaksi osallistuu "sorkkimiseen".. Liian monta, ei kiitos.

        Minäkin voisin harkita, että yksi opiskelija tulee mukaan, mutta joku viiden hengen ryhmä tuijottamassa on jo liikaa. Muutenkin olen ahdistunut tällaisessa tilanteessa, minulla on paniikkihäiriö ja sosiaalisten tilanteiden pelko sekä yleisesti poden lääkäripelkoa, että tuntuisi epämiellyttävältä ajatus jostain viiden hengen laumasta. Tuntuu, ettei kukaan ehtisi keskittyä minun rauhoitteluun... Olen sellainen, että olen pyörtynyt lääkärissä ja monta kertaa meinannut pyörtyä.

        Hammaslääkäristä (jota siis kammoan yhtä lailla) on opiskelijasta kyllä hyvä kokemus. Mutta häntä oli siellä vain yksi, kun hän oli kesäsijainen. Olin ihan kauhusta sekaisin, kun en ollut käynyt hammaslääkärissä 10 vuoteen, mutta tämä hammaslääkäri oli ihana ihminen ja osasi rauhoitella eikä menettänyt hermojaan, vaikka operaatio piti keskeyttää välillä, kun alkoi pyörryttää.


      • Foobikko
        Foobikko kirjoitti:

        Minäkin voisin harkita, että yksi opiskelija tulee mukaan, mutta joku viiden hengen ryhmä tuijottamassa on jo liikaa. Muutenkin olen ahdistunut tällaisessa tilanteessa, minulla on paniikkihäiriö ja sosiaalisten tilanteiden pelko sekä yleisesti poden lääkäripelkoa, että tuntuisi epämiellyttävältä ajatus jostain viiden hengen laumasta. Tuntuu, ettei kukaan ehtisi keskittyä minun rauhoitteluun... Olen sellainen, että olen pyörtynyt lääkärissä ja monta kertaa meinannut pyörtyä.

        Hammaslääkäristä (jota siis kammoan yhtä lailla) on opiskelijasta kyllä hyvä kokemus. Mutta häntä oli siellä vain yksi, kun hän oli kesäsijainen. Olin ihan kauhusta sekaisin, kun en ollut käynyt hammaslääkärissä 10 vuoteen, mutta tämä hammaslääkäri oli ihana ihminen ja osasi rauhoitella eikä menettänyt hermojaan, vaikka operaatio piti keskeyttää välillä, kun alkoi pyörryttää.

        Lisään vielä sen verran, ettei sinun potilaana tarvitse tuntea olevasi vastuussa opiskelijoiden oppimisesta. Jos he eivät saa harjoitella sinulla, niin kyllä he jollain muulla saavat ja varmasti oppivat ihan tarpeeksi monessa tilanteessa. Jokaisella on oikeus päättää, haluaako tutkimuksiin mukaan miten ison joukkion porukkaa.


    • nanne90

      Mulla oli ä-polilla tänään 3 kandia lääkärin lisäksi. Kaksi harjoitteli kirjaamaan tietoja ylös ja yksi teki sisä- ja ulkotutkimuksen (lääkäri teki siis ensin ja kandi koitti perässä samat hommat lääkärin opastuksella). Lääkäri huomioi minut hienosti ja opasti myös kandeja miten kuuluu potilasta kohdella. Olin polilla pari tuntia ja sinä aikana sain sen käsityksen että jokainen kandi sai vuorollaan "oman potilaan", eli kaikki kolme eivät minua ainakaan tunkeneet kokeilemaan tai ihan liki katsomaan. En usko että niin kävi muidenkaan kohdalla. Tuntuivat fiksuilta kaikki. Keskenkasvuiset tirskujat voi passittaa takaisin luentosaliin opiskelemaan ensinnä hyvän käytöksen ja ammattietiikan perusteita.

      • Anonyymi

        Eikös ne teidän miehet ole koskaan sormillaan teidän värkkejä rassanneet?
        Kyllä mun mies ainakin siellä on sormineen ollu ja jos se osaa sen osaa kyllä joku lääkäriksikin opetteleva.
        Eikä lääketieteeseen kuulu mikään tirskuminen tqi missään kehuskelu mitä tehny,vaitiolovelvollisuus on heti opetettu kun alkaa lääkäriksi opiskella se tärkeää!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2012
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      45
      1537
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      28
      1448
    4. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1427
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1405
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1367
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1300
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1230
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe