Ahdistaa äitiyspakkaus

argggh

Minua ahdistaa kauheasti äitiyspakkaus ja se, että en aio ottaa sitä. Jotenkin kuuluisi, että se PITÄÄ ottaa. Kuitenkin olen ollut niin innoissani raskaudesta, että meillä on kaikki makuupussista vauvan kehtoon ensisänkynä tietty pinnasänky, vesilämpömittari ja harja sekä hammasharja, jne. Vaatteita on ihan pilvin pimein ja ulos lämpöhaalareitakin koossa 56, 62 ja 68cm sekä kunnon, uusi toppahaalari nyt ekalle vuodelle. Villahaalari on koossa 62cm ja ensi kesänä tämä oletettu tyttömme on jo siinä noin 70cm luultavasti, joten äitiyspakkauksen ulkovaatteet tämänkin puolesta eivät menisi tytölle. Ostaisin itseni tuntien varmasti kuitenkin tyttömäisen haalarin, kun äitiyspakkauksen haalari olisi ajankohtainen. Lelujakin on.. Pakkauksessa ei siis ole sinänsä ns. mitään mitä kaipaisimme, joten en tiedä miksi ahdistaa etten ota sitä. Oletteko ottaneet äitiyspakkauksen pelkän tunnearvon vuoksi? Että sellainen olisi otettu ja voisi jälkeenpäin katsella juuri äitiyspakkauksen tavaroita? :) Ajatuksenani oli laittaa se 140e säästöön ensi kevääksi ja ostaa sillä sitten tarvittavia kesäjuttuja..

38

2541

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bgfh

      Niin no meille meni äitiyspakkauksen 70 koon ulkohaalari vielä 86 kokoa käyttävälle lapselle.

      • Anonyymi

        Sen takia äitiyspakkaus on piennetty kun mamut suoltaa liian paljon kakaroita. Mustilla ei pidä suomea täyttää. Hyvä säästö keksittiin


    • Tytt.

      Meillä LA joulukuun lopulla. Alkuun olin että tottakai, pakkaus otetaan kun kerran eka lapsikin tulossa, et sehän kuuluu ottaa!:D Nojoo, ja sitten toi uus pakkauskin kiinnosti. Mutta sitten miehen kans vähän kateltiin tarkemmalla silmällä ja ajatuksella sitä sisältöä.. Suurin osa vaatteista jäis käyttämättä, ei vaan värit nappaa sit yhtään (ja on tässä jo vähän vaatteista osteltukkin..). Toppapuku ois auttamatta ihan liian iso tän ekan talven ja ens vuoden talveks voikin sitte ostaa ite jonkun kivemman.

      Muutenki se tavarapuoli on semmosta, että joko sitte ostaa ite jos tarvii tai saa jo ennestään lapsellisilta kavereilta lainaan. Että se siitäki sitten.

      Ihan turhaan siellä ahdistut.:) Jos ei kerran tarvetta niille tavaroille oikeesti ole, niin aika turhahan sitä on ottaa pelkän tunnearvon takia. Otat tosiaan sen rahan ja sillä sitte vauvalle juttuja tarpeen mukaan.

    • Ottakaa ihmeessä..

      Vittu että on raha-ahnetta porukkaa!!

    • jokainen tyylillään

      ei ne rahanahneita ole, kun haluavat pukea vauvansa muodikkaasti. Nämä pakkauksen tarvikkeet on ns ajatonta mallia, joilla on pitkä käyttöikä. Eivät ole vanhanaikaisia, mutta eivät pintamuotiakaan.
      Markkinamiehet on päässeet luoman nuorille äideille tarpeita todellisuuden ohi. Pitää olla vauvankin värimaailmaan sopiva, kun vauvahan on lähes tuote. tuotteiden joukossa.
      erittäin pintakuivat vaipatkin on keksitty, ettei äidin tarvi jatkuvasti vaippoja vaihdella, vaan sekä äiti, että vauva kuvitteleat kaiken olevan ok. vaikka housut on tuotosta täynnä. sitten ihmetellään, jos lapsi ei opi kuivaksi. Miten oppii, kun ei ole eroa siinä onko pissit housussa vai ei.

    • ---------

      Sitä varten se raha on vaihtoehtona, ettei pakkausta tarvitse ottaa, jos ei halua. Ota vain rahana.

    • ...

      Tee ihan kuin itse järkeväksi näet! Itse vähän jälkeenpäin harmittelin, kun menin ottamaan kummallekin kaksosistani äitiyspakkauksen osittain juuri tuon tunnearvon vuoksi ja osittain siksi, kun sitä jokapaikassa niin kovasti mainostettiin ja suorastaan painostettiin ottamaan. Vasta pakkaukset aikoja sitten haettuamme huomasimme, että kirppareilta ja omasta lähipiiristä löytyi kasoittain yhtä laadukasta vauvanvaatetta, kestovaippaa yms. kuin pakkauksessakin, hyväkuntoisena, pikkurahalla ja jopa ilmaiseksi. Kun vielä vauvojen syntymän jälkeen tuli paljon vaatteita lahjaksi, kertyi niitä lopulta niin paljon, ettemme ehtineet käyttää kaikkia ennen kuin jäivät pieniksi. Ja tietenkin käyttämättä jäi juuri moni äitiyspakkausvaate, kun tarjolla oli niin paljon oman maun mukaisia, piristävän värikkäitä kirppislöytöjä sekä sukulaisilta saatuja lahjavaatteita, joilla sitä tunnearvoa oli paljon enemmän. Tosin silloisen pakkauksen vaatteet olivat pääosin aika "hajuttomia ja mauttomia". Uusimman pakkauksen sisältö näyttää ainakin kuvien perusteella houkuttelevammalta.

      Vauvamme syntyivät marraskuussa, ja koska olivat pienenpuoleisia, pakkauksen toppahaalarit olivat heille ensimmäisenä talvena valtavat. Muutenkin meistä oli järkevää sijoittaa hyviin turvakaukalo/vaunupusseihin, jotka ovat autoillessa turvallisemmat ja muutenkin kätevämmät pienillä vauvoilla. Maalla kun asumme, ei ilman omaa autoa pääse mihinkään, ja talvivauvoilla nuo pussit olivat hintansa arvoiset. Seuraavana talvena kävelevät ja loskassa rymyävät taaperot tarvitsivatkin sitten jo veden- ja tuulenpitävät ulkoilukamppeet, joten toppikset lähtivät lähes käyttämättöminä kiertoon. Samoin vuodevaatteet, koska meillä nukutettiin ensin kapaloissa ja sitten unipusseissa perhepedissä, kunnes tarvittiin jo isommat peitot ja lakanat. Itseasiassa en keksi pakkauksista yhtäkään esinettä, joka olisi ollut kovassa käytössä, ja jota ei olisi helposti ja pienin kustannuksin voinut korvata itse ostetulla, lainatulla tai lahjaksi saadulla.

      Kaiken lisäksi silloisen äitiyspakkauksen sisävaatteiden laatu oli pettymys. Muutama hajosi jo parin käyttö- ja pesukerran jälkeen, osa nuhraantui ikävän näköisiksi. Ja juuri tuota laatua kun meille oli niin hehkutettu, ja edelleen hehkutetaan. Osuikohan meille sitten jotkut äitiyspakkausten maanantaikappaleet? Toivottavasti uusimman pakkauksen vaatteiden laatu on parempi.

      Rahanahneita emme ole. Päinvastoin, emme halua haalia tavaraa, jolle ei ole todellista tarvetta. Rahan olisi voinut käyttää johonkin todella välttämättömään. Meille esim. tuli maksettavaksi isot sairaalalaskut, kun jouduin olemaan osastolla ensin pari viikkoa tarkkailussa ennen vauvojen tuloa ja sitten viikon verran heidän kanssaan. Ätiysavustuksella olisi katettu huomattava osa kustannuksista. Arvostan kyllä äitiyspakkausta, mutta ihan yhtä paljon myös äitiysavustusta rahan muodossa. Se on joskus järkevämpi vaihtoehto.

      • .ok..

        Siis otit kolme avustusta pakkauksena?! Kaksosista kun saa 3 avustusta ei vain kahta.. Ja miksi peitot eivät olisi meneet? Meillä 115cm peitto menee vielä 3v:lläkin.. Vasta nyt pitää ruveta vaihtamaan isompaan.. Ja ihan normaalikokoinen on.. Unipussissa yli 1v:nä ei kuulosta mukavalta..


      • ...
        .ok.. kirjoitti:

        Siis otit kolme avustusta pakkauksena?! Kaksosista kun saa 3 avustusta ei vain kahta.. Ja miksi peitot eivät olisi meneet? Meillä 115cm peitto menee vielä 3v:lläkin.. Vasta nyt pitää ruveta vaihtamaan isompaan.. Ja ihan normaalikokoinen on.. Unipussissa yli 1v:nä ei kuulosta mukavalta..

        Ei, vaan kuten kirjoitin, otimme kummallekin lapselle oman pakkauksen ja sen kolmannen osan sitten rahana. En muista, minkä kokoiset peitot tuossa meidän pakkauksessa oli, mutta eivät kuitenkaan tuntuneet enää taaperoikäisille riittäviltä ja pysyivät levottomien nukkujien päällä suunnilleen nanosekunnin. Isommat peitot sentään vähän paremmin. Talossamme on kylmänä vuodenaikana aika viileää ja lämmikettä todella tarvitaan. Siksi lapset nukkuivatkin unipusseissa tavallista pitempään ja käsittääkseni ihan mukavasti. Eivät ainakaan valittaneet. Eivät potkineet pusseja päältään toisin kuin peitot, mutta osasivat kuitenkin tarvittaessa ne itse riisua. Teillä on varmaan vähän rauhallisempi nukkuja. :)


      • BrooklynMami

        Saanko kysya ihan mielenkiinnosta, etta kuinka paljon se sairaalalasku oli? Kauheasti kiinnostaa, kun olen luullut suomen sairaanhoidon olevan ilmaista, mutta sitten kuulee ihmisten puhuvan laskuista. Itsellani ei ole kokemusta ja siksi kyselen. Itse asun New Yorkissa, jossa terveydenhuolto on pelkkaa voittojen kaarimista, ja varsinkin siksi minulla on niin kultainen kuva suomesta.


      • .ok..
        ... kirjoitti:

        Ei, vaan kuten kirjoitin, otimme kummallekin lapselle oman pakkauksen ja sen kolmannen osan sitten rahana. En muista, minkä kokoiset peitot tuossa meidän pakkauksessa oli, mutta eivät kuitenkaan tuntuneet enää taaperoikäisille riittäviltä ja pysyivät levottomien nukkujien päällä suunnilleen nanosekunnin. Isommat peitot sentään vähän paremmin. Talossamme on kylmänä vuodenaikana aika viileää ja lämmikettä todella tarvitaan. Siksi lapset nukkuivatkin unipusseissa tavallista pitempään ja käsittääkseni ihan mukavasti. Eivät ainakaan valittaneet. Eivät potkineet pusseja päältään toisin kuin peitot, mutta osasivat kuitenkin tarvittaessa ne itse riisua. Teillä on varmaan vähän rauhallisempi nukkuja. :)

        Aaa, okei :) Niinhän siinä tosiaan taisi lukea kun uudemman kerran vilkaisin..

        No joo, kyllä lähtee meilläkin yöllä peitto päältä, mutta ei ole niin kylmäkään, että tarviaisi, joten voi johtua sitten siitä se riittävyys :)

        Ensikertalaiselle se voikin olla vaikea tietää, että mitä sitä itse tarviaisi, niin helposti tekee väärän valinnan. Meillä oli pakkaus hyödyllinen ja se makuupussi oli riittävä, sillä lapsi on todella lämminverinen. Ei tarvinnut paksumpaa makuupussia ja autolla liikuttiin todella harvoin..


      • .ok..
        BrooklynMami kirjoitti:

        Saanko kysya ihan mielenkiinnosta, etta kuinka paljon se sairaalalasku oli? Kauheasti kiinnostaa, kun olen luullut suomen sairaanhoidon olevan ilmaista, mutta sitten kuulee ihmisten puhuvan laskuista. Itsellani ei ole kokemusta ja siksi kyselen. Itse asun New Yorkissa, jossa terveydenhuolto on pelkkaa voittojen kaarimista, ja varsinkin siksi minulla on niin kultainen kuva suomesta.

        En ole hän, jolta kysyit, mutta itse olin sairaalassa vauvan kanssa vähän yli 2 viikkoa ja maksoi yli 500e.. En enää muista ihan tarkalleen kun siitä on jo useampi vuosi..


      • 39+2
        BrooklynMami kirjoitti:

        Saanko kysya ihan mielenkiinnosta, etta kuinka paljon se sairaalalasku oli? Kauheasti kiinnostaa, kun olen luullut suomen sairaanhoidon olevan ilmaista, mutta sitten kuulee ihmisten puhuvan laskuista. Itsellani ei ole kokemusta ja siksi kyselen. Itse asun New Yorkissa, jossa terveydenhuolto on pelkkaa voittojen kaarimista, ja varsinkin siksi minulla on niin kultainen kuva suomesta.

        No ei se Suomen terv.huolto nyt ihan ilmaistakaan ole, ei ole ollut koskaan, mutta se vuorokausimaksu, n. 30 euroa/vrk (erikseen sitten perhehuone..), on niiin minimaalisen pieni osa siitä mitä se sairaalavuorikausi oikeasti maksaa.

        Teillä kaiketi sitten siellä suurimmalla osalla on olemassa vakuutus.

        Itsellänikin on sair.hoitokulukorvausvakuutus, mutta se ei korvaa sairaalavuorokausia eikä poliklinikkamaksuja, mielusti ne maksan, ne kun ovat niin minimaalisen alhaiset.


        Vakuutus taas maksaa itse itsensä muutoin takaisin, vuosimaksu on kohdallani 530 euroa, siihen ei montaa lääkärikäyntiä mahdu kun se jo on täynnä, esim. käyn kerran vuodessa gynekologilla, reumatologilla useimmin, sekä kerran vuodessa silmälääkärissä.


      • BrooklynMami
        39+2 kirjoitti:

        No ei se Suomen terv.huolto nyt ihan ilmaistakaan ole, ei ole ollut koskaan, mutta se vuorokausimaksu, n. 30 euroa/vrk (erikseen sitten perhehuone..), on niiin minimaalisen pieni osa siitä mitä se sairaalavuorikausi oikeasti maksaa.

        Teillä kaiketi sitten siellä suurimmalla osalla on olemassa vakuutus.

        Itsellänikin on sair.hoitokulukorvausvakuutus, mutta se ei korvaa sairaalavuorokausia eikä poliklinikkamaksuja, mielusti ne maksan, ne kun ovat niin minimaalisen alhaiset.


        Vakuutus taas maksaa itse itsensä muutoin takaisin, vuosimaksu on kohdallani 530 euroa, siihen ei montaa lääkärikäyntiä mahdu kun se jo on täynnä, esim. käyn kerran vuodessa gynekologilla, reumatologilla useimmin, sekä kerran vuodessa silmälääkärissä.

        Kiitokset valaistuksesta! Joo, siis muistankin sen, etta esim. terveyskeskusmaksu on kaupungissani vissiin 10e/per kaynti kolmelta kerralta, ja neljas oli ilmainen. Sairaaloista en tiennyt, mutta 30e/vrk kuullostaa ihan ymmarrettavalta. Saanko kuitenkin kysya viela pari lisakysymysta? Tuleeko sairaalalasku ihmiselle myos, joka esim. joutuu sairaalaan 7lla raskauskuukaudella, koska silloinhan lasku voi olla pari tonniakin (vaikka vaan 30e/vrk)? Ja tama hinta on siis julkisella puolella? Ja muutenkin siis julkinen sairaanhoito saattaa suomessa johtaa isoihin sairaalalaskuihin?

        Taalla sairaalalaskut ovat jotain aivan kauheaa. Ja itseasiassa isolla osalla vaestosta ei ole vakuutusta, eika silloin myoskaan varaa terveydenhuoltoon. Ja joillekin joilta vakuutus loytyy, tulee silti isoja laskuja, kun co-payments and kayntimaksut kuukausimaksujen lisaksi niin suuria. En tieda kiinnostaako, mutta entinen vakuutukseni maksoi $50/kk ja silti maksoin $20 joka laakarikaynnista. Ja esim. jos ambulanssi olisi pitanyt tilata, olisi siita tullut $800 lasku, vaikka oli vakuutus. Ja muutenkin kun olen summia seuraillut, tuli mm. pelkasta epiduraalista $990 lasku (vakuutus korvasi, onneksi!). Nyt ei ole tuota vakuutusta, ja sairaalan arvioiden mukaan neuvolakaynnit synnytys tulee maksamaan noin $7000-8000, jos ei tule mitaan yllatyksia tai komplikaatioita (sitten suurempi, esim. sektio laskutetaan kymppitonneissa). Yksityista vakuutusta ei voi saada, jos on jo raskaana, kun se lasketaan existing condition (eipa silla, kun aikoinaan sellaista katsottiin, maksoi se $600/kk). Taman takia olen niin ihaillut suomen systeemia ja siita on niin kultainen kuva.
        Kiitos kovasti vastauksista, tuleepahan sivistettya itseani vahan.


      • N
        .ok.. kirjoitti:

        Siis otit kolme avustusta pakkauksena?! Kaksosista kun saa 3 avustusta ei vain kahta.. Ja miksi peitot eivät olisi meneet? Meillä 115cm peitto menee vielä 3v:lläkin.. Vasta nyt pitää ruveta vaihtamaan isompaan.. Ja ihan normaalikokoinen on.. Unipussissa yli 1v:nä ei kuulosta mukavalta..

        Ompa kiva kipale


      • 39+2
        BrooklynMami kirjoitti:

        Kiitokset valaistuksesta! Joo, siis muistankin sen, etta esim. terveyskeskusmaksu on kaupungissani vissiin 10e/per kaynti kolmelta kerralta, ja neljas oli ilmainen. Sairaaloista en tiennyt, mutta 30e/vrk kuullostaa ihan ymmarrettavalta. Saanko kuitenkin kysya viela pari lisakysymysta? Tuleeko sairaalalasku ihmiselle myos, joka esim. joutuu sairaalaan 7lla raskauskuukaudella, koska silloinhan lasku voi olla pari tonniakin (vaikka vaan 30e/vrk)? Ja tama hinta on siis julkisella puolella? Ja muutenkin siis julkinen sairaanhoito saattaa suomessa johtaa isoihin sairaalalaskuihin?

        Taalla sairaalalaskut ovat jotain aivan kauheaa. Ja itseasiassa isolla osalla vaestosta ei ole vakuutusta, eika silloin myoskaan varaa terveydenhuoltoon. Ja joillekin joilta vakuutus loytyy, tulee silti isoja laskuja, kun co-payments and kayntimaksut kuukausimaksujen lisaksi niin suuria. En tieda kiinnostaako, mutta entinen vakuutukseni maksoi $50/kk ja silti maksoin $20 joka laakarikaynnista. Ja esim. jos ambulanssi olisi pitanyt tilata, olisi siita tullut $800 lasku, vaikka oli vakuutus. Ja muutenkin kun olen summia seuraillut, tuli mm. pelkasta epiduraalista $990 lasku (vakuutus korvasi, onneksi!). Nyt ei ole tuota vakuutusta, ja sairaalan arvioiden mukaan neuvolakaynnit synnytys tulee maksamaan noin $7000-8000, jos ei tule mitaan yllatyksia tai komplikaatioita (sitten suurempi, esim. sektio laskutetaan kymppitonneissa). Yksityista vakuutusta ei voi saada, jos on jo raskaana, kun se lasketaan existing condition (eipa silla, kun aikoinaan sellaista katsottiin, maksoi se $600/kk). Taman takia olen niin ihaillut suomen systeemia ja siita on niin kultainen kuva.
        Kiitos kovasti vastauksista, tuleepahan sivistettya itseani vahan.

        Kyllä sairaalalaskua alkaa kertyä heti kun sinne sairaalaan joutuu sisälle (ja synnytyksen jälkeen jos lapsi joutuu toisaalle hoitoon niin maksu menee sitten molemmista, äidistä ja lapsesta), mutta.....niihin sairaalapäivämaksuihin on olemassa katto.

        Eli kun vuodessa kertyy tietty summa sairaalamaksujen suhteen niin sen jälkeen ei sitten tarvitse maksaa yhtä suurta summaa sairaalapäivästä kuin aiemmin. Katoo on noin 600 euroa, sitä en nyt valitettavasti juuri muista että kuinka paljon se päivämaksu on sitten sen jälkeen kun tuo katto on täyttynyt. Ilmaista se hoito ei senkään jälkeen ole.

        Ja kyllä, julkisesta sektorista on nyt kyse, yksityissektorilla esim. vuorokausimaksut ovat sitten useita satoja euroja...

        Kyllä se on kallista siellä tuo terv.hoito, tiesin kyllä entuudestaan, mieheni sisar asuu Tampassa ja on ollut juttua näistä, hänelläkin neljä lasta.

        Kaikkea hyvää raskauteesi!


      • en tiedä
        39+2 kirjoitti:

        Kyllä sairaalalaskua alkaa kertyä heti kun sinne sairaalaan joutuu sisälle (ja synnytyksen jälkeen jos lapsi joutuu toisaalle hoitoon niin maksu menee sitten molemmista, äidistä ja lapsesta), mutta.....niihin sairaalapäivämaksuihin on olemassa katto.

        Eli kun vuodessa kertyy tietty summa sairaalamaksujen suhteen niin sen jälkeen ei sitten tarvitse maksaa yhtä suurta summaa sairaalapäivästä kuin aiemmin. Katoo on noin 600 euroa, sitä en nyt valitettavasti juuri muista että kuinka paljon se päivämaksu on sitten sen jälkeen kun tuo katto on täyttynyt. Ilmaista se hoito ei senkään jälkeen ole.

        Ja kyllä, julkisesta sektorista on nyt kyse, yksityissektorilla esim. vuorokausimaksut ovat sitten useita satoja euroja...

        Kyllä se on kallista siellä tuo terv.hoito, tiesin kyllä entuudestaan, mieheni sisar asuu Tampassa ja on ollut juttua näistä, hänelläkin neljä lasta.

        Kaikkea hyvää raskauteesi!

        Tietämättömyyttäni utelen, että meneekö myös alaikäisestä lapsesta sairaalamaksu? Kun esim päivystys ja terveyskeskus ovat ilmaisia alaikäisille.. Vai onko tuo sairaalassa olo eri asia? Ja eikö nuo mene vakuutuksen piikkiin, jos syntymättömällä lapselle sellainen on?


    • Onneksi saa valita ottaako pakkausen vai rahan. Itse tykkään pakkauksesta ja koen, että se on näin ensikertalaiselle ihan hyvä starttipaketti. :)

      Mutta kukin tekee oman makunsa mukaan. Ei lähdetä ketään mollimaan siitä.

    • toivoivoi

      Onpas ärsyttävää, että jossain "painostetaan" äitiyspakkauksen hankintaan. Itse en ole sellaiseen törmännyt. Kyllähän tuosta pakkauksesta on kyselty, mutta lähinnä siis mielenkiinnosta sen sisältöä kohtaan.

      Me päädyttiin pakkaukseen, jotta saataisiin jonkinlainen starttipaketti. Mutta jos joku haluaa rahat, niin sen ei pitäisi kaivaa kenenkään muun napaa :D Miten tästäkin saadaan tällainen ongelma aikaan? Pitäiskö lopettaa koko äitiysavustus, että ei tartteis riepotella "raha vai pakkaus", "onpa rumia vaatteita", "ei sillä rahalla saa mitään pakkaukseen verrattavaa" jne....

      • N

        Minule myös ihan uutta.


    • duni-

      Musta tuntuu että ihmiset on kyllästyneet odottajiin, joilla ei olisi varaa olla ottamatta pakkausta mutta jotka kuitenkin ottavat äitiysavustuksen rahana. Sitten he äimistelevät joka keskustelupalstalla et mitähän pitäis nyt sit ostaa eikä tällä 140€ saa mitään.. Tai että rahat meni kivaan 100€ talvihaalariin, riittäähän kolme bodya ekaksi vuodeksi :D
      Äitiyspakkaus kumminkin antaa kokemattomalle odottajalle hyvän kattauksen tarvittavista välineistä ja vaatteista. Sitten jos tietoa tarvittavista tavaroista löytyy niin eikun itse ostelemaan mieleisiään :)

    • Aloittaja.:)

      Meillä on vauvalle peitot ja kosteusalustat sekä kaikki muu tarvittava, mikä äitiyspakkauksessa olisi.:) Bodyja on yli 15(-30) jokaisessa koossa alken koosta 50 loppuen kokoon 68. Pelkästään puolipotkuhousuja on koossa 62 noin 30. Innostuin hieman alkuraskaudessa :D Onneksi lapsia on tarkoitus hankkia enemmänkin.:) Talvihaalareita minulla on siis koossa 62 ja yksi kirpparilta ostettu liila koossa 74cm. Pipoja ja hanskoja on paljon ihan pienellekin, vaikka eihän niitä tarvitse toppahaalari on niin suuri. Olen valehtelematta käyttänyt monia satoja euroja pelkästään vaatteisiin, varmaan noin 400-500e. Uskaltaudun nyt siis ottamaan pakkauksen rahana...:) Kun varmaan jäisi muutenkin käyttämättä, nyt kun omaostamia mieleisiäkin vaatteita on hirveästi..

    • tosi tarve

      Mikä olikaan sun ikäs????? Älä ota jos et halua, eikö muuta tuskailtavaa löydy? Permpihan se on jos sun verorahoilla maksettu pakkaus menee sellaiseen talouteen, jossa ei sitä materiaa ole pilvin pimein.

      • vdk´h

        Totta turisee "tosi tarve". Veronmaksajana minäkin suosittelen ottamaan rahaa, jos äitiyspakkaus, jonka arvo on huomattavasti suurempi kuin rahallinen korvaus, ei todellakaan ole tarpeen.

        Aluksi minuakin alkoi ärsyttää aloittajan "kauhea ahdistus" tästä asiasta. Mukava kuitenkin, että äitiyspakkaus on elämän ahdistavin asia ja sekin probleema on nyt selvitetty. Hyvää äitiyttä kaikille!


    • vaikea valinta

      Inhottavaa lukea aloittajaa mollaavia viestejä. Itselläni on vähän samantyyppinen tilanne, tosin ihan kaikkea en ole vielä hankkinut. Olen ostanut paljon käytettynä, tavaraa ja vaatetta josta tykkään.

      Nyt olen miettinyt pitäisikö ottaa äitiyspakkaus vai raha. Kyse ei ole siitä, etteikö pakkaus kelpaisi, mutta samat tavarat saa kirppikseltä lähes ilmaiseksi. Nyt jaossa olevan pakkauksen haalari asusteineen maksaa n.4e ja villapuku alkaen 0,5e. Vähän käytettyjä tai käyttämättömiä. Makuupussin saa eurolla. Pakkauksen punasia potkuhousuja meille on kertynyt jo kolmet, collegehousuja parit harmaana ja parit ruskeat, sekä 3-4 pakkauksen bodyä ym ym. Tämän takia pidän nyt jaossa olevaa pakkausta melko arvottomana. Kirppikset pursuavat pakkausvaatteita!

      Toisaalta haluaisin pakkauksen, sillä nimenomaan pakkauksen ajatus on kaunis. Laatikko pääsisi käyttöön ensisänkynä, ja siinä voisi vaikka säilyttää rakkammat vauva-ajan tavarat.

      • serenda27

        Kannattaa varmasti siis kysellä pahvilaatikon myyjiä jostain, jos se on ainoa syy. Millä kirpparilla sä käyt? Vaatteita saa halvalla joo, mutta makuupussi eurolla? Mistä? Tulen apajille :)
        Mä en kyllä olisi onnistunut 140egellä kokoamaan pakkauksen kamoja, mutta en tosin keltään ilmaiseksikaan saanut.


    • aloittaja....

      No tässä tulee varmaan vastakkain, se että jotkut ei hanki paljon mitään ja luottavat äitiyspakkaukseen. Kun taas minä olin jo ennen rv12 ostanut tuttipullon sterilisaattorin ja sitterin, jne. ja aloittanut vaatehankinnat puoli vuotta ennen laskettua aikaa.:) Jajoo, kyllä sitä pärjää tietenkin vähemmällä, mutta mielestäni ihan turha lähteä haukkumaan ketään siitä, että työssäkäyvä ihminen laittaa omia rahojaan ensimmäisen lapsen vaatetukseen ja tarvikkeisiin niin paljon kuin haluaa.:) Monet menevät kierrätykseen vauvaiän jälkeen, joten ei se nyt hirveää luonnonvarojen haaskausta ole.

      Itse koen, että tyttäreni syntymä on ihanin asia elämässäni ja olen odottanut sitä vuosia (olen nyt 25). Tietysti haluan, että vauva-aikana meillä on kaikki mahdolliset tavarat ja vaatteet helpottamassa elämää, jne. Uskon, että monet äidit ostavat paljon varsinkin ekalle lapselle, ehkä heitä ei ole tänne eksynyt, mutta kyllä heitä on- markkinoilla kun ei myytäisi kaikkia ihania tavaroita, jos ostajiakin ei olisi.:) Olisin halunnut äitiyspakkauksen kyllä, mutta tarkemmin kun katselin sitä niin kun meillä tosiaan on sen sisältämät tavarat, miksi sitten ottaa juurikin lisää materiaa jota ei ole saanut edes itse valita.:) Pakkauksen ajatus on hieno ja se tarjoaa kaikille vauvoille samat lähtökohdat. Meillä on kuitenkin nyt satsattu hyvään ja lämpimään makuupussiin ja talvivaatteisiin sävy sävyyn, ja muutkin tavarat on hankittu, enkä tosiaan ymmärrä miksi ketään tuntuu haittavan, jos haluan omilla rahoillani pukea oman lapseni valitsemiini vaatteisiin.:) Aikuisilla ihmisillä on turhempiakin rahanreikiä kuin lapsen vaatteet.

      • sepäse...

        Kyllä, jokainen tyylillään. :) Siksi ehkä herätät tunteita, että koet valinnan vaikeaksi. Vaikka nyt taas kirjoituksessasi on selvät sävelet.
        Eli mikä oli ongelma?


      • mummu :)

        Oma lapseni on syntynyt 1976. Silloin sanottiin: "ensisynnyttäjällä on viidelle vauvalle vaatevarasto". Eipä taida nykyäideillä olla ainakaan tässä asiassa enempää järkeä. ;) Onnea pikkuisesi kanssa!


      • N
        mummu :) kirjoitti:

        Oma lapseni on syntynyt 1976. Silloin sanottiin: "ensisynnyttäjällä on viidelle vauvalle vaatevarasto". Eipä taida nykyäideillä olla ainakaan tässä asiassa enempää järkeä. ;) Onnea pikkuisesi kanssa!

        Hyvä vuosi.


    • tosikko

      Mitä siinä sitten, jollei tarvii, ottaa rahana. Niin tein itsekin muiden kun ekan muksun kanssa kun kaikkea oli jo. Voihan sen 140 € laittaa vaikka vauvan tilille, tai sijoittaa säästötilille tai johonkin muuhun vastaavaan pottia kasvattamaan.

    • ö

      Mua ihmetyttää se, että kerrot ahdistuneesi muiden mielipiteistä äitiyspakkauksen oton suhteen. Kuitenkaan näissäkään lukuisissa viesteissä kukaan ei ole äimistellyt että pakkohan sun on se ottaa. Kuka siis sinua on ahdistellut? :)

    • aloittajaaaaaaa

      No netissä yleisesti kyllä aina, jos jokuu sanoo ettei ota äitiyspakkausta niin monet tuomitsevat herkästi. Pointtini oli, että äitiyspakkauksella on itsessään minulle symbolista arvoa ja koin ristiriitaa siinä, tulenko myöhemmin katumaan, etten ottanut sitä symbolisen tunnearvon vuoksi ja kysyin aloituksessa, oliko joku ottanut sen sen vuoksi. Myöhemmissä viesteissä olin jo siinä kahdessa päivässä päättänyt, että en ota äitiyspakkausta. Netissä lukemissani keskusteluissa oli monissa tuomitseva sävy sitä kohtaan, joka katsoi ettei äitiyspakkausta tarvitse. Eikä siinä mitään, kyllähän tämä on samanlainen asia kuin kaikki erot esim. elintasossa perheiden ja yksilöiden välillä ja samalla tavalla miehet voivat kiistellä kannattaako ostaa mersu, jos on jo skoda.:) Asia loppuunkäsitelty minun puolestani.:)

    • duni-

      Onneksi on mahdollisuus valita rahan ja pakkauksen välillä niin jokainen saa mieleisensä vaihtoehdon :)

      Eniten ärsyttää pakkauksen ottajat, jotka kertovat suurinpiirtein purskahtaneensa itkuun kun tulikin postissa edellisvuoden pakkaus ja nyt jää kaikki käyttämättä ja tekisi mieli polttaa koko laatikko.

      Itse pidin jokaisesta äippäpakkauksen vaatteesta, mutten usko että niillä vaatteilla on mulle erityistä tunnearvoa. Ennemmin tulen säästämään kaikki mummujen ostamat ihanan öklösöpöt tyllimekkoset ja itse tekemäni vaatteet. Laatikko on kyllä kiva, sinne saa sitten laitettua pieneksi menevät vaatteet mahdolliselle seuraajalle talteen. Tähänkin tarkoitukseen käy ihan tavallinen pahvilaatikko.. ;)

      • ikuri4

        Uskoisin että neuvolassa painostavat ottamaan pakkauksen.Itse odottaessani esikoistani siellä sanottiin että osta vanhat vaunut niitä saa hyviä,kun sanoin haluavani uudet.Raskauden loppupuolella sanoivat että älä osta vielä vaunuja kun voi tapahtua vaikka mitä.Olin hyvässä kunnossa mutta ahdistuin kun ensimmäistä odotin ja tuollaiset ohjeet.Myös että vain sipaisu rasvaa leivälle se riittää.Sekä vichyt ja sipsit pois,vaikka en käyttänyt. Sitten kun vauva synti ja neuvolan hoitaja tuli kotiin katseli ihmeissään uusia brion vaunuja jotka isovanhemmat halusivat ostaa.Aivan kuin en olisi ansainnut niitä.Jokainen saa tehdä mielensä mukaan niin sinäkin.Enään en kuuntelisi moisia neuvolan ohjeita vaan uskaltaisin sanoa oman mielipiteeni.Toista lasta en tehnyt tähän yhteiskuntaan.


      • ...........
        ikuri4 kirjoitti:

        Uskoisin että neuvolassa painostavat ottamaan pakkauksen.Itse odottaessani esikoistani siellä sanottiin että osta vanhat vaunut niitä saa hyviä,kun sanoin haluavani uudet.Raskauden loppupuolella sanoivat että älä osta vielä vaunuja kun voi tapahtua vaikka mitä.Olin hyvässä kunnossa mutta ahdistuin kun ensimmäistä odotin ja tuollaiset ohjeet.Myös että vain sipaisu rasvaa leivälle se riittää.Sekä vichyt ja sipsit pois,vaikka en käyttänyt. Sitten kun vauva synti ja neuvolan hoitaja tuli kotiin katseli ihmeissään uusia brion vaunuja jotka isovanhemmat halusivat ostaa.Aivan kuin en olisi ansainnut niitä.Jokainen saa tehdä mielensä mukaan niin sinäkin.Enään en kuuntelisi moisia neuvolan ohjeita vaan uskaltaisin sanoa oman mielipiteeni.Toista lasta en tehnyt tähän yhteiskuntaan.

        Ei mulle puhuttu neuvolassa sanallakaan äitiyspakkauksesta saati muista vauvan tarvikkeista..


    • duni-

      Ei meillekään olla puhuttu mitään tavaroista. Sen verran sanoi, että tehän olette hyvin varustautuneet kun kerroin ommelleeni imetystyynyn.
      Kun saatiin paperit Kelaa varten, näytti vaan mistä kohtaa ruksataan haluaako pakkauksen vai rahan. Mielenkiintoinen hoiturihirmu osunut kohdallesi.. :)

      • Eve

        Heippa! Jos joku teistä saa uuden äitiyspaketin ja haluaisi vanhan niin täällä on yksi innokas vaihtaja. Meille siis tulossa 2011 vuoden ja toiveena 2012... [email protected]


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      234
      16730
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      26
      2133
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      110
      1940
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      190
      1712
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      119
      1453
    6. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1092
    7. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      216
      962
    8. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      119
      857
    9. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      61
      738
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      212
      731
    Aihe