Sopiva työ

Syndroma Sjögren

Kertokaa vinkkejä mikä olisi sopiva työ/ala Sjögrenin syndroomaa sairastavalle 3-kymppiselle naiselle. Ranteet on tosi huonot, toinen osittain jäykistetty. Ulkotyö ei käy, kun Raynaudin oire/valkosormisuus on tosi paha ja väsymys myös, joten vuorotyö ei sovellu.

Olen koulutukseltani yo/lähihoitaja, en voinut sitä työtä tehdä, joten sain sairaalasta vähän kevyempää päivätyötä laitoshuoltajana. Sekään ei kevyimmästä päästä kuitenkaan ole ja reumalääkäri on suositellut alan vaihtoa. En vaan tiedä mitä tekisin. Mihinkään pitkiin opintoihin en jaksaisi paneutua enää. Olen miettinyt, että merkonomiksi opiskelisin parissa vuodessa, mutta niitäkin on niin paljon, että riittääkö työtä kaikille.

Pelottaa myös, että kuka ottaa sairaan työntekijän, kun terveitäkin on tulossa. Kertokaa kokemuksia ja antakaa ideoita!

33

2224

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aurinkoinen

      Hei, minä olen myös 30 vuotias lähihoitaja, jolla paha valkosormisuus ja todella kova väsymys! Olin kotihoidossa, mutta vaihdoin kaksivuorotyön vuksi laboratorioon töihin! Nykyisin pääsee lähihoitajakin labraan töihin, vaikka ei olisi koulutusta, huslab ainakin koulutti minut! Se on yksivuorotyö ja kaikki viikonloput ja pyhät vapaana! Tosin ranteet siisnä on kyllä aika kovilla... Oletko ajatellut asiakaspalvelu työtä esim. vastaanotto työ terveyskeskuksessa? ajanvarausta jne... tai puhelin myynti työ on myös yksi, johon ei koulutusta tarvita :)

    • Syndroma Sjögren

      Kiva että sinulle löytyi kevyempää työtä. Kuinka sait tuon työn vaihdettua Huslabin puolelle? Oliko paikka normaalisti auki vai otitko itse yhteyttä ja kyselit työtä? Vai menikö työkkärin kautta? Kuinka sairauteesi suhtautuu työnantaja ja työkaverit? Muistaakseni olen nähnyt, että haettaessa näytteenottohoitajaa ilmoituksessa on yleensä vaadittu laboratoriohoitajan tai bioanalyytikon koulutusta.

      Olen ollut joskus hetken osastosihteerinä, mutta työkokemusta on vähän ja vaikea saada työtä ilman kokemusta. Se on kyllä yksi vaihtoehto, jos vaan joku voisi minut hyvin perehdyttää. Tosin siinäkin piti kanniskella painavia potilaskansioita, mutta ehkä sen voi järjestää jotenkin. Terveyskeskusavustajan paikkoja on tosi vähän auki. Toki sellainenkin voisi sopia.

      • Nivel.lh.

        Oletko ajatellut sosiaali- ja terveysalan asiakaspalvelu ja tietohallinta koulutusta. Käsittääkseni se on aikuiskoulutuksena ja ammatin lisäkoulutuksena 6-10kk mittainen. Koulutuksen kesto olisi lyhyt ja sillä pääsisit osastosihteerin töitä hakemaan.


    • -90SS

      Mieleeni tuli osastonsihteerin työ?

      • -90SS

        Niinku tuossa oli edellä jo mainittukin :D :D


    • kymysys1

      entäpä kun ikää on jo lähes 60...
      vieläkö koulutetaan uudelleen?

      • olmjk

        Kyllä nykyään on sinun ikäisiäkin ollut jo pitkään koulunpenkillä. Ennemmin ne laittaa joka tapauksessa koulutukseen kuin eläkkeelle se on varma.
        Hakemalla et voi hävitä mitään.


    • -90SS

      Eikö siinä vaiheessa ole mahdollista päästä esim sairaseläkkeelle?
      En osaa sanoa ku itel ei ole tullut kohdalle mutta tuli mieleeni

      • olmjk

        Ennen pääsi nykyään kokeillaan kyllä ensin kaikki mahdolliset vaihtoehdot.


    • -Pirjo-Liisa-

      Pyydä pääsyä eläkeyhtiöstä katjanoposen uravalmennukseen, on tietääkseni koko suomessa niillä paikkoja. Minä löysin uuden uran niiden avulla, oli tosi hyvä kokemus kun oli joku jonka kanssa miettiä mitä työtä voi vielä tehdä ja ne sitten neuvotteli mulle koulutukset ja uuden työn.

      • juusto82

        Mitä eläkeyhtiöön pitää sanoa, että tuonne pääsee? Kuulin että sellaisen voisi saada ja ei maksa mitään.


      • gege

        Minä googlettelin asiaa ja olen juuri tuonne hakemassa, mulle riitti vain se että sanoin haluavani tuonne ja eläkeyhtiösta sanottiin että asia selvä ja sieltä soittivat viikon sisään. En ole vielä käynyt joten en tiedä millainen on, ainakin niillä on paljon toimistoja ympäri suomea


    • -Pirjo-Liisa -

      Mä pääsin sinne kun mulla ei ollut suunnitelmaa eikä silloinen työnantaja voinut mua pitää töissä. Eläkeyhtiön kuntoutusihminen sitä minulle suositteli. Uskoisin, että sitä voi itse kysyä, jos et tiedä mitä työtä voisit vielä tehdä tai miten haluamaasi työhön pääsee. Se ei minulle ainakaan maksanut mitään, joten uskoisin että on maksutonta kaikille, vaikka mä kyllä menin silloin kaikkien tulorajojen alle, joten jos ois jotain maksanut, niin ei mulla siihen olis rahaa ollut. Matkatkin maksoivat sieltä sen valmentajan luokse, joten ei tullut kuluja.

    • toimistorottainen

      Työkaverini tekee toimistotyötä ja sairastaa reumaa. Toimistotyössä nimenomaan joutuu kirjoittamaan päättellä ja paljon (sähköpostit jne), joten ainakin työkaverillani on kädet tosi kovilla, vaikka onkin hankittu erityiskevyt näppis ja hiiri.

      Toimistotyötä on varsin vähän tarjolla. Toimistoapulaiset on karsittu kokonaan pois ja samoista assistentin paikoista kilpailevat vanhat merkonomit, merkantit ja uudemmat tradenomit ja jopa kauppatieteiden maisterit. Toimistoalalla edellytetään myös sujuvaa toimisto-ohjelmien käyttöä (excel, word jne) ja niiden uusien versioiden omaksumista.

      Suosittelisin puhelinmyyntiä tai mitä tahansa puhelimitse tehtävää työtä. Siinä ei tarvitse paljon käyttää konetta ja istuma-asentoakin voi vaihdella. Ainoa, mikä rasittuu, on ääni.

      Jos sinulla on ikää jo 60-v, niin eikös kohta pääse jo eläkeputkeen? Ei siis kauheasti kannattaisi opiskella, koska lähes kaikki työ vaatii käsien käyttöä aika paljonkin.

    • Kysyin vain

      Onko Sjögrenin syndrooman oireissa jotain samaa kuin A-vitamiinin puutteessa?

    • kuntoutuksessa

      Työeläkekuntoutuksen ehtoihin kannattaa tutustua -- ammatillinen kuntoutus mahdollista jos hoitava lri ottaa kantaa sairauden aiheuttamaan työkyvyn heikentymiseen ja suosittaa ammatillista kuntoutusta

      • kuntoutukseenhaluava

        Kiitoksia noista tiedoista. Tuo ammatilinen kuntoutus ja siihen tuo oma uravalmennus kuulostaa juuri siltä mitä tarvitsen. Toivotaan vaan että mun vakuutusyhtiö on yhtä innostunut kuin minä.


      • kuntoutukseenhaluava
        kuntoutukseenhaluava kirjoitti:

        Kiitoksia noista tiedoista. Tuo ammatilinen kuntoutus ja siihen tuo oma uravalmennus kuulostaa juuri siltä mitä tarvitsen. Toivotaan vaan että mun vakuutusyhtiö on yhtä innostunut kuin minä.

        Eläkeyhtiöni sanoi kun sinne soitin, että kuulostaa hyvälle. Laitoin hakemuksen sisään ja lupasivat reilussa kuukaudessa päätöksen. Nyt jo parempi mieli kun sain jotain asialle aikaiseksi.


      • kuntoutukseenhaluava
        kuntoutukseenhaluava kirjoitti:

        Kiitoksia noista tiedoista. Tuo ammatilinen kuntoutus ja siihen tuo oma uravalmennus kuulostaa juuri siltä mitä tarvitsen. Toivotaan vaan että mun vakuutusyhtiö on yhtä innostunut kuin minä.

        Eli kannattaa laittaa ammatillisen kuntoutuksen hakemus lääkäriltä b-lausunto. Tässä muillekin tiedoksi, mistä sen löytää.

        http://www.ilmarinen.fi/Production/fi/x_pdf_liitteet/x_pdf_kuntoutus/ETK2125.pdf

        Minä laitoin siihen hakemukseen rastin kohtaan " Suunnitelmaa ei vielä ole" ja sitten sinne vielä toiveen, että pääsisin tuonne ylläkin mainitulle noposen valmennukseen. Pääsin sinne ja kaikki meni hyvin.


      • kiinnostaa tietää
        kuntoutukseenhaluava kirjoitti:

        Eli kannattaa laittaa ammatillisen kuntoutuksen hakemus lääkäriltä b-lausunto. Tässä muillekin tiedoksi, mistä sen löytää.

        http://www.ilmarinen.fi/Production/fi/x_pdf_liitteet/x_pdf_kuntoutus/ETK2125.pdf

        Minä laitoin siihen hakemukseen rastin kohtaan " Suunnitelmaa ei vielä ole" ja sitten sinne vielä toiveen, että pääsisin tuonne ylläkin mainitulle noposen valmennukseen. Pääsin sinne ja kaikki meni hyvin.

        Mahtavaa, tämä on hyvä neuvo. Tietääkö kukaan miten kauan menee kun laittaa hakemuksen kuntoutukseen että eläkeyhtiö sen käsittelee ja ohjaa tuonne noposelle? Onko sinne pitkä jono?


      • bertil88

        Ei auta enää sinua, mutta jos joku muukin googlettelee.. mulla meni Varman kautta heidän prosesseissaan noin 1,5 kk ja sit kun Noposelle meni minusta "lähete" niille pääsin viikossa. Noposella olin 8kk, yksi leikkaus oli välissä, mutta sain niiden avulla oppisopimuspaikan uuteen työhön.


      • Yuitto

        Mä pääsin noposelle viikossa, eläkeyhtiön Ilmarisen lähetteessä meni 2 viikkoa. Tämä viime keväänä. Mä pääsin opiskelemaan noposen kautta uutta ammattia, valmistun vuoden päästä


      • Hopsreic

        Mulla suunnilleen sama aika, tosin mä menin suoraan töihin ja oli jotain työpaikkakoulutusta vaan mukana. Noposella olin noin puoli vuotta.


      • TerhiII

        Mulla meni melkein kuukausi eläkeyhtiön päässä, noposelle pääsin vajaassa kahdessa viikossa ja uusi koulutuspaikka järjestyi tosi nopeasti, touko-kesäkuun vaihteessa aloitin ja nyt aloitan opiskelut.


      • Anonyymi
        kuntoutukseenhaluava kirjoitti:

        Kiitoksia noista tiedoista. Tuo ammatilinen kuntoutus ja siihen tuo oma uravalmennus kuulostaa juuri siltä mitä tarvitsen. Toivotaan vaan että mun vakuutusyhtiö on yhtä innostunut kuin minä.

        Itselleni suuri apu oli ammatillisesta kuntoutuksesta, tässä näistä yksi on minun tarinani, en uskalla kertoa että mikä, mutta haluan tällä luoda uskoa teille muillekin:

        https://www.katjanoponen.fi/tarinat-ja-videot/


    • toimivalinkki
      • hakemuslaitettu

        Iso kiitos tästä linkistä!


    • sopivaatyötäetsin

      Kiitos, kukaan ei ole koskaan sanonut mulle ammatillisesta kuntoutuksesta mitään vaikka kaikki ehdot täyttyy ja mulla on todellinen työkyvyn menettämisen uhka. Nyt tiedän mitä aion pyytää lääkäriltä seuraavalla kerralla, iso kiitos vinkkejä antaneille. Toivotaan, että meillä kaikilla menisi elämä oikeaan suuntaan sairaudesta huolimatta.

    • Repe0

      Ei sanonu mullekaan, onneksi kaveri oli samaanaikaan noposella ja siitä sain vinkin.

    • VKKllaollu

      Mä olin VKK:lla ilmeisesti ihan vastaavassa eikä mikään menny eteenpäin niiden kanssa, en edes tajunnu että ois voiinu vaihtaa. Nyt kyllä harmittaa ihan todella kun niiden homma oli ihan turhaa ja tavattiinkin vaan muutaman kerran.

    • merkonomii

      Mut vaihdettiin Noposelle vaikken pyytäny, Varma kautta olin. Tykkäsin niiden valmentajan tavasta paljon enemmän, opiskelupaikan toimistoalan tehtäviin sain niiden kautta, ihan ok siis

    • Sari-75

      Mä olin kanssa Noposella Tampereella olin tyytyväinen siihen ja sain niiden avulla uuden työpaikan, sama sairaus mullakin nykyisin teen toimistotyyppistä avustus työtä myös

      • Anonyymi

        Voiko tuonne päästä vaikka on sairaslomalla omasta työstään?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1448
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      992
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      741
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      705
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      687
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      660
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      659
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      634
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      64
      608
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe