Polttava olkapääkipu ja kosketusarkuus.

Polttava kipu

Olen n. 40 v naisihminen ja teen liukuhihna/toistotyötä, jossa paljon kädet koetuksella.

N. 2 vko:a sitten alkoi olkapää kipuilla. Lääkäri arvioi kiertäjäkalvosin vaivaksi.

Ensin kokeiltiin pelkästään lepoa ja särkylääkettä. Ei apua. Sitten kortisonipiikki olkapäähän. Nyt 4 vrk piikin jälkeen olkapää on hirmuisen kipeä ja niin kosketusarka, että pienikin hipaisu sattuu.

Mistä tuo kipu nyt sitten voisi oikein johtua, kun on pahentunut valtavasti, vaikka piikistä jo 4 vrk aikaa ?

Joskus aiemmin laitettu myös piikki ja kipu hävinnyt kahdessa päivässä kokonaan.

Ihmetyttää olkapään kärjen mahdoton arkuus ja kipu, joka ei tahdo talttua edes särkylääkkeellä.

Voisiko olla jotain muuta kuin kiertäjäkalvosin? Missä em oireita ?

Kokemuksia ?

19

7475

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hbj,

Jäätynyt olkapää alkoi minulla samanlaisilla oireilla.

• keittiöortopedi

Kovasti vaikuttaa, olkalisäkkeen alla,välitilassa olevan limapussin tulehdukselta.
      lääkärisi ehdottama supraspinatustendiitti oireilee eri tavalla.
      Näkemättä vain arvailua.

• Polttava kipu

Aloittaja jatkaa...

Kävin olkapään röntgenkuvissa ja ultraäänessä.

Röntgenkuvissa ei näkynyt poikkeavaa, mutta ultraäänessä oli "jotain", mitä tutkimuksen tekijä ei osannut sanoa. Ei kuulemma näyttänyt tavanomaiseltä löydökseltä ja siksi laittaa magneettikuvaukseen.

Kysyin mitä voisi olla. Puhui jotain kystasta ( joka kuulemma kyllä aika harvinainen ) tai mahdollisesti jostain pienestä repeämästä, josta tihkuu jotain ??? Ei kuulemma näkynyt mitään selvää repeämää tms, eikä näin osannut sanoa mitä on.

Mitä siis voisi olla ? Ja jos jotain tulee mieleen, niin miten hoidetaan ?

Edelleen oireena olkapään kosketusarkuus ja polttava tunne. Välillä todella kipeä, sitten taas lähes kivuton, jos ei kädellä tee juuri mitään. Solisluun korkeudellakin poltetta aika ajoin.

Kyseisellä puolella nukkuminen ei onnistu arkuuden vuoksi. Öisin ei särkyä muuten.

Kättä en ole loukannut missään, mutta teen toistotyötä, jossa tulee osin käsien ojentelua ylös, ääripäähän kera kevyehkön painon.

• keittiöortopedi

Saitko röntgenlääkärin lausunnon / diagnoosin kirjallisena ,mistä on kysymys?
      Mikäli mahdollista kirjoita sanatarkasti !!

• Polttava kipu

En ole saanut mitään lausuntoa tms.

Elikkä viikolla kävin tutkimuksissa jonka jälkeen seuraavana päivänä lähettävä lääkäri soitti ja sanoi että magneettikuvaan laitetaan, koska ultran perusteella ei voida sanoa mistä on kyse.

Kysyin tosiaankin, että mistä voisi olla kyse, jolloin puhui mahdollisesta kystasta tai jonkinlaisesta repeämästä mahdollisesti ja nesteestä, mutta mitään selvää vastausta ei pystynyt antamaan.

Nyt sairaslomani jatkuu ja odotellaan milloin pääsen magneettiin...

• keittiöortopedi

Menetkö yksityiselle vai kunnalliselle magneettikuvaan,siis kuka maksaa?

• Polttava kipu

Yksityiselle ilmeisesti, jos työnantaja maksaa. Joskus kuulemma maksanut, joskus ei.

Jos ei, niin sitten kunnalliselle.

Ja nyt muuten kipu huomattavan paljon helpottanut levossa ja arkuus vähentynyt.

Mielessä on käynyt, että onko mahdolllista, että piikki olisi laitettu hieman väärään kohtaan ja kova kipu olisikin tullut siitä ? Ei tietenkään yksistään siitä, mutta...

• kipuolka

Tärkeä olisi ,että pääset nopeasti magneettikuvaan ja diagnoosi varmistuu.
      Omasta kokemuksesta voin kertoa, kun ortopedi ehdotti kortisonipiikkiä ja
      kysyin voisiko oma työterveyslääkärini (yleislääketieteen erikoislääkäri) laittaa, kun firma maksaa. Ortopedi vastasi, että parempi kun se laitetaan oikeaan kohtaan.

• Polttava kipu

Nyt varmistui, että työnantaja maksaa ja pääsen magneettiin 2 vko:n kuluttua.

Miten kauan kestää, että kuvista saa vastauksen ?

Mietin myös, että onko tavanomaista, että ennen kuvausta ollaan sairaslomalla kuvaukseen asti ?

Lääkäri jotain puhui aiemmin, että ei voi oikein minua aiemmin töihinkään laittaa.

Onko tämä siksi, kun ei tiedetä mikä olkapäässä on, ettei pahene ?

Mahtaako olla miten kivulias varjoaineen laitto kuvausta varten ?

• kuvissa ollut
        Polttava kipu kirjoitti:

Nyt varmistui, että työnantaja maksaa ja pääsen magneettiin 2 vko:n kuluttua.

Miten kauan kestää, että kuvista saa vastauksen ?

Mietin myös, että onko tavanomaista, että ennen kuvausta ollaan sairaslomalla kuvaukseen asti ?

Lääkäri jotain puhui aiemmin, että ei voi oikein minua aiemmin töihinkään laittaa.

Onko tämä siksi, kun ei tiedetä mikä olkapäässä on, ettei pahene ?

Mahtaako olla miten kivulias varjoaineen laitto kuvausta varten ?

Hei, turha pelätä varjoaineen laittamista. Minulla on otettu olkapäästä magneettikuva kolme kertaa. Varjoaineen laittaminen ei tuntunut miltään. Hieman nipisti kun se laitettiin. Sen jälkeen piti heilutella kättä ja roikottaa sitä vähän, että varjoaine kulkeutuisi hyvin. Sitten kuvaukseen. Ihan hyvin kaikki sujui!

• keittiöortopedi

Hieno juttu, että saat maksusitoumuksen magneettiin. Saat oikean diagnoosin
      ja sen mukaisen hoidon. Älä turhia huolehdi, tärkeintä on että asiat rullaa eteen päin.

• kivut jatkuu jatkuu

Näkyykö ultrassa kaikki vammat? Onko kellään kokemusta että magneetissa vasta löytyi pahemmat vauriot?

• Polttava kipu

Minulla (aloittajalla) ei ainakaan ultran perusteella osattu sanoa mistä on kyse, muutakuin, että ei näytä ihan tavanomaiselta löydökseltä. Mitä se sitten tarkoittaakin.

Sen vuoksi magneettiin menoa odottelen.

• Polttava kipu
        Polttava kipu kirjoitti:

Minulla (aloittajalla) ei ainakaan ultran perusteella osattu sanoa mistä on kyse, muutakuin, että ei näytä ihan tavanomaiselta löydökseltä. Mitä se sitten tarkoittaakin.

Sen vuoksi magneettiin menoa odottelen.

Magneettiin menoa odotellessa kävin lähettävällä lääkärillä, joka hieman kertoi aiemmin tehdystä ultraäänestä.

Löydös voisi ehkä viitata ganglio kystaan tai kyseessä voisi olla jokin lihasrajan venähdys ????

Kokemuksia tuollaisista olkapäässä ? Miten hoito ?

Kivut huomattavasti vähentyneet siitä mitä aluksi olivat.

• Välittävä työnantaja

Sinulla on todella viisas ja hyvä työnantaja kun maksaa magneettikuvauksen. Meillä Postissa, vaikkapa käsi- ja olkavaivat ovat yleisiä työperäisiä sairauksia, työnantaja ei maksa ei magneettikuvausta eikä muutenkaan ole kovin paljon halukas osallistumaan työntekijöiden käsi- ja olkpäiden vaivojen hoitoon. Työntekijöiden täytyy ne itse maksaa tai sitten mennä kunnalliseen hoitoon. Magneettikuvauksin on jo runsaat 200 euroa, jos kelan korvaus on otettu pois. Tämä on aika kohduton summa jos ottaa huomioon senkin, että mistä nuo vaivat johtuvat kaikilla vanhemmilla työntekijöillä.

• Polttava kipu

Magneettikuvassa käyty ja vastauksen mukaan ahdas olkapää.

Ei leikata. Kuminauhavenyttelyitä ja fysikaalista hoitoa.

Onko kokemuksia, miten kuminauhavenyttely auttaa kyseiseen vaivaan ?

Työssä tulee paljon päivän mittaan käsien ylösnostoa jne.

Mietityttää, että millainen mahtaa olla tulevaisuus tällaisen vaivan kanssa.

Työhön olen palannut, mutta olkapää kipuilee jonkin verran myös silloin, kun en nosta kättä ylös, vaan saattaa oireilla jo ennen käden vaakatasoa, sivulle nostaessa.

Saan kuitenkin nostettua käden kokonaan ylös ongelmitta. Kipua vain on.

• kuvissa ollut
        Polttava kipu kirjoitti:

Työhön olen palannut, mutta olkapää kipuilee jonkin verran myös silloin, kun en nosta kättä ylös, vaan saattaa oireilla jo ennen käden vaakatasoa, sivulle nostaessa.

Minulla todettiin aikoinaan ahdas olkapää. Sitä hoidettiin ensin fysikaalisella hoidolla, venyttelyllä ja kortisonipiikeillä. Eivät auttaneet. Sitten hakeuduin toiselle ortopedille. Katsoi magneettikuvat ja totesi, että eipä vaiva ilman leikkausta parane. Olkapää leikattiin ja se tuli priimakuntoon.

• avun saanut
        Polttava kipu kirjoitti:

Hei,

Olin reilu vuosi sitten samaisessa pinteessä.Kipua oli olkapäässä,oli polttavaa tunnetta enkä pystynyt nukkumaan kummallakaan kyljellä.Sain kortosonia,tulehduskipulääkkeitä mitkä auttoivat hetken ja kipu jatkui.Huomasin että en saanut edes kahta lautasta nostettua hyllylle vasemmalla kädellä.Kävin siis kahdella lääkärillä,epäiltiin ahdasta olkapäätä,jäätynyttä olkapäätä,ties mitä.Kävin ultraäänessä mistä ei löytynyt mitään,kaikki näytti hyvältä..Asun Terveyskulman vieressä Pohjois-Haagan aseman kupeessa ja otin yhteyttä Hannu Niiraseen.Hän kuunteli tarinani,tutki ja kertoi että vaivanani oli supraspinatushermon jääminen puristuksiin niskanikamassa.Toinen olkapääni oli n 2 cm alempana kuin toinen,enpä ollut sitä itse huomannut..Niiranen hoiti,venytteli ja käänsi kättäni eri asentoihin minkä jälkeen käski liikuttamaan kättä mahdollisimman paljon ,antoi myös kotihoito-ohjeita.Voima palautui pikkuhiljaa olkapäähän.Nyt testasin eilen että saan nostettua ison määrän lautasia kerralla hyllylle.Joissain liikkeissä esiintyy pientä kipua mutta voin sanoa vaivani parantuneen täysin.

• Teemu.Pa

Kysymys saattaa olla että olkapään jänne on venynyt.Oululainen Elina Mäkinen osaa neuvoa asiassa.Opetti minulle kuinka löysä jänne nostetaan paikoilleen.
      Hänellä on vastaanotto Oulussa Limingantullin Prisman yläkerrassa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      72
      2756
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2674
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1792
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1627
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1550
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1490
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1392
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1257
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1233
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1209
    Aihe