Onko kauppikseen mahista päästä lyhyellä matikalla?

business123

ajattelin hakea kauppikseen ens keväänä ja ajattelin kysyä, että onko mahista päästä sisään lyhyellä matikalla josta olen kirjoittanut M: än ja olen kelpo siinä.

12

1184

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • geafga

      ihan helposti pääsee, ei mitään stressiä. aaltoonkin sisään mennään suht helposti lyhyellä matikalla

      • teroppp

        Joo, ei mitään ongelmaa. Ei kauppiksessa matikkaa muutenkaan tartte.


    • taikuri1309481351389

      Jep, itsekin pääsin nyt sisään aaltoon lyhyellä matikalla. Suosittelen kyllä käymään jonkinlaisen valmennuskurssin jossa nuo pitkän oppimäärän asiat esimerkiksi derivoinnista ja logaritmeista opetetaan. Vaihtoehtoisesti ne voi opetella omatoimisesti kuten itse tein, mutta helpommalla päässee kun joku toinen ne sinulle opettaa. Se matsku mitä pääsykokeisiin vaaditaan on kyllä todella helppoa.

      • kaitsu l.

        Sun viimenen lausees taitaa olla vähän ristiriidassa muun tekstin kanssa. ;) Mutta joo, pääsykoematsku on helppoa. Ja mitä derivointiin tai logaritmeihiin tulee, niin mun tietääkseni ne käydään läpi myös lyhyessä matikassa, korjatkaa toki, jos oon väärässä (itellä oli pitkä matikka). Ja vaikka ei käytäiskään, niin ei noita asioita edes kysytä siellä kauppakorkeen pääsykokeissa. Meillä oli käytössä yksinkertaset laskimet, joilla laski ne peruslaskutoimitukset. Eiköhän tuo jo itsessään kerro pääsykoematskun (ainakin sen matematiikka -osuuden) helppoudesta.


    • M.M.M.M.M.M

      Myös minulla oli lyhyt matikka kirjoitettuna arvosanalla M.
      Muutaman kurssin kanssa oli opiskelujen aikana haasteita.
      Muutoin homma meni putkeen ja valmistuin ajallaan maisteriksi.
      Myöhemmin ilmoittauiduin jopa jatko-opintoihin ja valmistuin niistäkin.
      Matikka alkoi kiinnostamaan tuona aikana ja puursin oppiakseni lisää.
      Mielestäni sopivilla valinnoilla voit vaikuttaa omaan selviämiseesi koulussa.

    • 11

      Kun tällainen aihe on tänne kerta tehty, niin voin käyttää tilanteen hyödyksi ja esittää erään kysymyksen: minkälaista matematiikkaa kauppatieteellisessä tarvitsee? Jos voisitte antaa joko ihan konkreettisia esimerkkejä tai viittauksia tiettyihin lukion (pitkän tai lyhyen) matematiikan kursseihin, olisin hyvin kiitollinen.

      PS Ymmärrän, että tämä on vanha aihe, mutta tuskin sen nostamisesta mitään vaivaa kenellekään on.

    • pikavastaaja

      Ilman tilastotieteen ja derivointijuttujen perustietoja ei ainakaan Aallon kauppiksesta pysty valmistumaan. Vektorit, matriisit ja tietysti korkolaskut käydään läpi.

      • fyysinen_preesens

        Sama homma Turussa, "peruskurssilla" vektoreita, matriiseja ja differentiaalilaskentaa korkolaskuilla höystettynä. Itse olen päässyt kauppakorkeaan lyhyen matikan M:llä mutta haasteita tolla peruskurssilla valitettavasti riittää.


    • hippulinnik

      Mäkin pyrin (ja pääsinkin) viime vuonna sisään helsinkiin lyhyellä matikkalla, johon en juurikaan lukiossa viitsinyt panostaa, saati että olisin sen kirjoittanut. Matikan numeroni taisi olla seiska. Sain matikkaosiosta täydet pisteet, tosin olin sitä kyllä jonkin verran itsenäisesti opiskellutkin ennen pääsykokeita. Peruskurssit ovat olleet melko helppoja, derivaattaa, korkolaskuja, matriiseja, vähän tilastoa. Joten ei todellakaan mitään syytä huoleen!

    • tukiope1

      Hyvällä lyhyellä matematiikalla pärjää hyvin. Matematiikassa voi olla vaikea päästä kärryille, jos on sieltä kerran tippunut. Usein ryhmät ovat isoja eikä opettajilla ole aikaa opettaa asioita kädestä pitäen kaikille. Apua voi löytää esim. http://www.amktukiopetus.com

    • fyysinen_preesens

      Juurikin näin, isot ryhmäkoot hankaloittavat oppimista ja opetuksen tempo on forte. Mutta yliopistossa on pakko oppia oppimaan itsenäisesti. Siitä se on kiinni.

    • asdasd7

      Pääsee toki ja helposti, mutta mahdollisesti valitettavasti. Kas jos taloustiedettä haluaa lukea/tehdä, niin siinä taas ois parempi ymmärtää laajaltikin sitä matematiikkaa (ei nimittäin historiallisesti mene ihan nappiin ne lasketut talousennustukset mitä tehdään).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      2052
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1928
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1868
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1680
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1478
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1170
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1147
    Aihe