Aamuverenpaine

65v mies

Mistähän johtuu kun aamulla mittaan hyvin nukutun yön jälkeen verenpaineeni on se aika korkea 160/95, vähän vaihdellen. Päivällä mitatetssa on huomattavasti alempi.
Luulisi että aamulla olisi levänneenä matalin.

14

10803

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • heräämisjutut

      Aamulla verenpaineet on ihan yleisesti vähän korkeammalla kuin esim. päivällä. Liittyy ihmisen heräämishommaan, kun elimistö alkaa pistämään kehoa "päiväkuntoon".

      Toki jos ero on iso, niin kannattaa hommata vaikka se jatkuva verenpainemittaus, jotta selviää ihan yöajaltakin käyttäytyykö paineet poikkeavasti. Sulla kumminkin näyttäisi olevan aamupaineet liian korkeat.

    • Paineet katossa

      Minulla on aamupaineet paljon matalammat kun päivällä/illalla. Yön jälkeen noin 128/74 ja päivällä ja illalla 160/98 ja joskus korkeammatkin.Kävin keväällä lääkärissä ja mittasin sitten kotona neljä viikkoa paineita. Paineet oli noita luokkia. En saanut verenpaine lääkkeitä koska nuo aamupaineet oli lääkärin mielestä hyvät . Sanoi ettei ole verenpainetautia koska aamupaineet ei ole kohonneet. Olen myös kova jännittämään joten lääkärissä on lukemat niin kovat ettei usko kukaan. Näin on ollut siitä asti kun sain ensimmäisen lapseni 29v. sitten.Olen 52 v tupakoimaton , ei ylipainoinen nainen.

      • kotona rauhassa

        Päiväsaikaan taitaa yksi suuri paineiden nostaja olla stressi ja kiire, vaikkapa todella hektinen elämä.

        Itselläni paineet laskivat selvästikin, kun jäin työelämästä pois. Siis rauhoittui ne työpaineet ja stressit. Ja minulla lääkäri jopa toivoo aina kotimittaukset vastaanotolle tietäessään millaisia valkotakkiverenpaineita minulta vastaanotolla saa. Yläpaine saattaa parhaimmillaan olla vaikka 190, mutta jo vajaan tunnin päästä kotosalla mittari näyttää vain 125 arvoja, jotka siis ovat mulla yleisiä kotiarvoja.


      • paineinen naisihmine
        kotona rauhassa kirjoitti:

        Päiväsaikaan taitaa yksi suuri paineiden nostaja olla stressi ja kiire, vaikkapa todella hektinen elämä.

        Itselläni paineet laskivat selvästikin, kun jäin työelämästä pois. Siis rauhoittui ne työpaineet ja stressit. Ja minulla lääkäri jopa toivoo aina kotimittaukset vastaanotolle tietäessään millaisia valkotakkiverenpaineita minulta vastaanotolla saa. Yläpaine saattaa parhaimmillaan olla vaikka 190, mutta jo vajaan tunnin päästä kotosalla mittari näyttää vain 125 arvoja, jotka siis ovat mulla yleisiä kotiarvoja.

        Hei!minulla aamupaineet ongelmana.Neljästä verenp.lääkkeestä huolimatta,aamupaineet:185/95 luokkaa.Ei mitään syytä ole löytynyt.Että ei kuolemaakaan vielä tullut,mutta kyllähän sekin vielä tulee.


      • ekkuli
        paineinen naisihmine kirjoitti:

        Hei!minulla aamupaineet ongelmana.Neljästä verenp.lääkkeestä huolimatta,aamupaineet:185/95 luokkaa.Ei mitään syytä ole löytynyt.Että ei kuolemaakaan vielä tullut,mutta kyllähän sekin vielä tulee.

        Minulla on aina ollut korkea aamupaine. Voi olla joku 165 - 95. Päivällä taas paineet ovat 120-80 luokkaa. Olen golfia pelaava 68 vuotias lievästi ylipainoinen mies...


      • gfhgfhfgh
        paineinen naisihmine kirjoitti:

        Hei!minulla aamupaineet ongelmana.Neljästä verenp.lääkkeestä huolimatta,aamupaineet:185/95 luokkaa.Ei mitään syytä ole löytynyt.Että ei kuolemaakaan vielä tullut,mutta kyllähän sekin vielä tulee.

        Joku vitamiinin puutos kenties. Testaa vaikka Vitaplexin 50 vitamiineja.


    • ei aamupaineita

      onko yöuni rauhatonta ja siitä johtuisi korkeat aamupaineet. uniapnea,painajaiset

    • 2589

      jos käyttää verenpainelääkkeitä niin tietysti on aamulla korkeampi, kun edellisestä lääkkeen otosta on kulunut jo se vuorokausi, eli ne lääkkeethän otetaan aamulla....ja edellispäiväisen vaikutus jo heikennyt , ja samanpäiväinen vielä ottamatta tai otettu mutta ei vielä ehtinyt vaikuttaa...yksinkertaista, vai mitä.

    • Moninainen ongelma

      Ei se ole suinkaan noin yksinkertaista....neljät verenp.lääkkeet jaettu,osa aamulla,osa illalla,eikä aamup.sen alhasemmat...että hyvinkin monimutkaista..

      • lääkäri

        Noin kuudesosa ihmisistä on aamukuohahtajia. Heidän aamuverenpaneensa on korkea. Ei siinä mitään senkummenpaa mystiikkaa ole. Eikä todellakaan ole kysymys mistään "puutostaudista". Toki korkea verebpaine on aina riski oli sitten aamukuohahtaja tai ei.


      • 77 v.
        lääkäri kirjoitti:

        Noin kuudesosa ihmisistä on aamukuohahtajia. Heidän aamuverenpaneensa on korkea. Ei siinä mitään senkummenpaa mystiikkaa ole. Eikä todellakaan ole kysymys mistään "puutostaudista". Toki korkea verebpaine on aina riski oli sitten aamukuohahtaja tai ei.

        Kirjallisuudessa (mm. "Terveysinfo") näyttää olevan sellainenkin käsitys, että juuri aamun korkeat paineet ovat suuri terveysriski. Väitetään että useimmiten infarkti iskee aamulla / aamupäivällä, niin että mm. infarktin riski on kohonnut 40% ja aivohalvauksen jopa 50%! Kaikenkaikkiaan kuolemaan johtuvien sydäntapahtumien riski aamulla olisi 30% suurempi kuin myöhemmin päivällä. Sama vika minulla, aika epäloogiselta tuntuu, mutta niin mittari näyttää...Otan osan vp-lääkkeestä illalla, muttei näytä vaikuttavan. Aamupalan ja 1/2 lääkeannoksen jälkeen paine esim. 116 / 72, aamulla maatessa kuitenkin136 / 95!


      • pilleri aamulla
        lääkäri kirjoitti:

        Noin kuudesosa ihmisistä on aamukuohahtajia. Heidän aamuverenpaneensa on korkea. Ei siinä mitään senkummenpaa mystiikkaa ole. Eikä todellakaan ole kysymys mistään "puutostaudista". Toki korkea verebpaine on aina riski oli sitten aamukuohahtaja tai ei.

        Itse kun sain reseptin (Cardace 5 mg/vrk), lääkäri kehotti ottamaan pillerin herätessä aamulla, "jolloin verenpaine on korkeimmillaan", koska elimistö silloin käynnistyy levosta päivää varten.

        Herääminen on stressi elimistölle. Lääkärin mukaan kuolemaan johtavat infarktit tapahtuvat yleisimmin aamuyöllä - heräämisvaiheessa,


      • Toivossa 64
        77 v. kirjoitti:

        Kirjallisuudessa (mm. "Terveysinfo") näyttää olevan sellainenkin käsitys, että juuri aamun korkeat paineet ovat suuri terveysriski. Väitetään että useimmiten infarkti iskee aamulla / aamupäivällä, niin että mm. infarktin riski on kohonnut 40% ja aivohalvauksen jopa 50%! Kaikenkaikkiaan kuolemaan johtuvien sydäntapahtumien riski aamulla olisi 30% suurempi kuin myöhemmin päivällä. Sama vika minulla, aika epäloogiselta tuntuu, mutta niin mittari näyttää...Otan osan vp-lääkkeestä illalla, muttei näytä vaikuttavan. Aamupalan ja 1/2 lääkeannoksen jälkeen paine esim. 116 / 72, aamulla maatessa kuitenkin136 / 95!

        Juuri sama ruletti itsellänikin...lääkkeet katossa ja aamupaineet ne huitelee juuri samaa luokkaa...olen jo luovuttanut kyttäämiset,kun lekuritkaan ei mitään voi.No ,toivoa sopii,etten kuulu infartki kastiin,muuta ei voi.


    • Plusmiinusnolla 64

      Itse aamupaineen kuohahtaja tyyppiä ja mittauksia välillä tiheään...ja nyt todennut,että myös mittausten tuijottaminen,että onkohan koholla,nostaa painetta...jätin vähemmälle ja teen vaan pisto kokeita,kas kummaa ,alentuneet paineet..

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      435
      3171
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      110
      2612
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      387
      2551
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      159
      2076
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1907
    6. 173
      1325
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1307
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1196
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      72
      1131
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1000
    Aihe