Aamuverenpaine

65v mies

Mistähän johtuu kun aamulla mittaan hyvin nukutun yön jälkeen verenpaineeni on se aika korkea 160/95, vähän vaihdellen. Päivällä mitatetssa on huomattavasti alempi.
Luulisi että aamulla olisi levänneenä matalin.

16

13718

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • heräämisjutut

      Aamulla verenpaineet on ihan yleisesti vähän korkeammalla kuin esim. päivällä. Liittyy ihmisen heräämishommaan, kun elimistö alkaa pistämään kehoa "päiväkuntoon".

      Toki jos ero on iso, niin kannattaa hommata vaikka se jatkuva verenpainemittaus, jotta selviää ihan yöajaltakin käyttäytyykö paineet poikkeavasti. Sulla kumminkin näyttäisi olevan aamupaineet liian korkeat.

    • Paineet katossa

      Minulla on aamupaineet paljon matalammat kun päivällä/illalla. Yön jälkeen noin 128/74 ja päivällä ja illalla 160/98 ja joskus korkeammatkin.Kävin keväällä lääkärissä ja mittasin sitten kotona neljä viikkoa paineita. Paineet oli noita luokkia. En saanut verenpaine lääkkeitä koska nuo aamupaineet oli lääkärin mielestä hyvät . Sanoi ettei ole verenpainetautia koska aamupaineet ei ole kohonneet. Olen myös kova jännittämään joten lääkärissä on lukemat niin kovat ettei usko kukaan. Näin on ollut siitä asti kun sain ensimmäisen lapseni 29v. sitten.Olen 52 v tupakoimaton , ei ylipainoinen nainen.

      • kotona rauhassa

        Päiväsaikaan taitaa yksi suuri paineiden nostaja olla stressi ja kiire, vaikkapa todella hektinen elämä.

        Itselläni paineet laskivat selvästikin, kun jäin työelämästä pois. Siis rauhoittui ne työpaineet ja stressit. Ja minulla lääkäri jopa toivoo aina kotimittaukset vastaanotolle tietäessään millaisia valkotakkiverenpaineita minulta vastaanotolla saa. Yläpaine saattaa parhaimmillaan olla vaikka 190, mutta jo vajaan tunnin päästä kotosalla mittari näyttää vain 125 arvoja, jotka siis ovat mulla yleisiä kotiarvoja.


      • paineinen naisihmine
        kotona rauhassa kirjoitti:

        Päiväsaikaan taitaa yksi suuri paineiden nostaja olla stressi ja kiire, vaikkapa todella hektinen elämä.

        Itselläni paineet laskivat selvästikin, kun jäin työelämästä pois. Siis rauhoittui ne työpaineet ja stressit. Ja minulla lääkäri jopa toivoo aina kotimittaukset vastaanotolle tietäessään millaisia valkotakkiverenpaineita minulta vastaanotolla saa. Yläpaine saattaa parhaimmillaan olla vaikka 190, mutta jo vajaan tunnin päästä kotosalla mittari näyttää vain 125 arvoja, jotka siis ovat mulla yleisiä kotiarvoja.

        Hei!minulla aamupaineet ongelmana.Neljästä verenp.lääkkeestä huolimatta,aamupaineet:185/95 luokkaa.Ei mitään syytä ole löytynyt.Että ei kuolemaakaan vielä tullut,mutta kyllähän sekin vielä tulee.


      • ekkuli
        paineinen naisihmine kirjoitti:

        Hei!minulla aamupaineet ongelmana.Neljästä verenp.lääkkeestä huolimatta,aamupaineet:185/95 luokkaa.Ei mitään syytä ole löytynyt.Että ei kuolemaakaan vielä tullut,mutta kyllähän sekin vielä tulee.

        Minulla on aina ollut korkea aamupaine. Voi olla joku 165 - 95. Päivällä taas paineet ovat 120-80 luokkaa. Olen golfia pelaava 68 vuotias lievästi ylipainoinen mies...


      • gfhgfhfgh
        paineinen naisihmine kirjoitti:

        Hei!minulla aamupaineet ongelmana.Neljästä verenp.lääkkeestä huolimatta,aamupaineet:185/95 luokkaa.Ei mitään syytä ole löytynyt.Että ei kuolemaakaan vielä tullut,mutta kyllähän sekin vielä tulee.

        Joku vitamiinin puutos kenties. Testaa vaikka Vitaplexin 50 vitamiineja.


      • Anonyymi
        paineinen naisihmine kirjoitti:

        Hei!minulla aamupaineet ongelmana.Neljästä verenp.lääkkeestä huolimatta,aamupaineet:185/95 luokkaa.Ei mitään syytä ole löytynyt.Että ei kuolemaakaan vielä tullut,mutta kyllähän sekin vielä tulee.

        Onko uniapneaa tutkittu. Aiheutti minulla aamupaineen nousun. Ei mitään muita oireita. Olen normaalipainoinen nainen.


    • ei aamupaineita

      onko yöuni rauhatonta ja siitä johtuisi korkeat aamupaineet. uniapnea,painajaiset

    • 2589

      jos käyttää verenpainelääkkeitä niin tietysti on aamulla korkeampi, kun edellisestä lääkkeen otosta on kulunut jo se vuorokausi, eli ne lääkkeethän otetaan aamulla....ja edellispäiväisen vaikutus jo heikennyt , ja samanpäiväinen vielä ottamatta tai otettu mutta ei vielä ehtinyt vaikuttaa...yksinkertaista, vai mitä.

    • Moninainen ongelma

      Ei se ole suinkaan noin yksinkertaista....neljät verenp.lääkkeet jaettu,osa aamulla,osa illalla,eikä aamup.sen alhasemmat...että hyvinkin monimutkaista..

      • lääkäri

        Noin kuudesosa ihmisistä on aamukuohahtajia. Heidän aamuverenpaneensa on korkea. Ei siinä mitään senkummenpaa mystiikkaa ole. Eikä todellakaan ole kysymys mistään "puutostaudista". Toki korkea verebpaine on aina riski oli sitten aamukuohahtaja tai ei.


      • 77 v.
        lääkäri kirjoitti:

        Noin kuudesosa ihmisistä on aamukuohahtajia. Heidän aamuverenpaneensa on korkea. Ei siinä mitään senkummenpaa mystiikkaa ole. Eikä todellakaan ole kysymys mistään "puutostaudista". Toki korkea verebpaine on aina riski oli sitten aamukuohahtaja tai ei.

        Kirjallisuudessa (mm. "Terveysinfo") näyttää olevan sellainenkin käsitys, että juuri aamun korkeat paineet ovat suuri terveysriski. Väitetään että useimmiten infarkti iskee aamulla / aamupäivällä, niin että mm. infarktin riski on kohonnut 40% ja aivohalvauksen jopa 50%! Kaikenkaikkiaan kuolemaan johtuvien sydäntapahtumien riski aamulla olisi 30% suurempi kuin myöhemmin päivällä. Sama vika minulla, aika epäloogiselta tuntuu, mutta niin mittari näyttää...Otan osan vp-lääkkeestä illalla, muttei näytä vaikuttavan. Aamupalan ja 1/2 lääkeannoksen jälkeen paine esim. 116 / 72, aamulla maatessa kuitenkin136 / 95!


      • pilleri aamulla
        lääkäri kirjoitti:

        Noin kuudesosa ihmisistä on aamukuohahtajia. Heidän aamuverenpaneensa on korkea. Ei siinä mitään senkummenpaa mystiikkaa ole. Eikä todellakaan ole kysymys mistään "puutostaudista". Toki korkea verebpaine on aina riski oli sitten aamukuohahtaja tai ei.

        Itse kun sain reseptin (Cardace 5 mg/vrk), lääkäri kehotti ottamaan pillerin herätessä aamulla, "jolloin verenpaine on korkeimmillaan", koska elimistö silloin käynnistyy levosta päivää varten.

        Herääminen on stressi elimistölle. Lääkärin mukaan kuolemaan johtavat infarktit tapahtuvat yleisimmin aamuyöllä - heräämisvaiheessa,


      • Toivossa 64
        77 v. kirjoitti:

        Kirjallisuudessa (mm. "Terveysinfo") näyttää olevan sellainenkin käsitys, että juuri aamun korkeat paineet ovat suuri terveysriski. Väitetään että useimmiten infarkti iskee aamulla / aamupäivällä, niin että mm. infarktin riski on kohonnut 40% ja aivohalvauksen jopa 50%! Kaikenkaikkiaan kuolemaan johtuvien sydäntapahtumien riski aamulla olisi 30% suurempi kuin myöhemmin päivällä. Sama vika minulla, aika epäloogiselta tuntuu, mutta niin mittari näyttää...Otan osan vp-lääkkeestä illalla, muttei näytä vaikuttavan. Aamupalan ja 1/2 lääkeannoksen jälkeen paine esim. 116 / 72, aamulla maatessa kuitenkin136 / 95!

        Juuri sama ruletti itsellänikin...lääkkeet katossa ja aamupaineet ne huitelee juuri samaa luokkaa...olen jo luovuttanut kyttäämiset,kun lekuritkaan ei mitään voi.No ,toivoa sopii,etten kuulu infartki kastiin,muuta ei voi.


    • Plusmiinusnolla 64

      Itse aamupaineen kuohahtaja tyyppiä ja mittauksia välillä tiheään...ja nyt todennut,että myös mittausten tuijottaminen,että onkohan koholla,nostaa painetta...jätin vähemmälle ja teen vaan pisto kokeita,kas kummaa ,alentuneet paineet..

    • Anonyymi

      Verenpaineet korkeammat aamulla koska yön jlk elimistö lähtee käyntiin. Verenpainelääkkeitä useita ja ne otetaan aina aamulla . Se mikä kellekin sopii ,yksilöllistä, jo pitkään käytössä ollutta verenpaineläkettä ei turhaan kannata vaihtaa toiseen.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1097
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      876
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      845
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      657
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      70
      605
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      583
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      526
    9. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      483
    Aihe