Isosiskoni erosi kirkosta kolme vuotta sitten. Sain nyt esikoislapseni ja pyysimme hänelle kummeja lähipiiristä. Omasta mielestämme ymmärrettävästä syystä emme siskoani.
Jälkeenpäin törmäsin kuitenkin siihen, että sekä äitini että siskoni mielestä minun olisi pitänyt pyytää siskoani kummiksi. Hän olisi "voinut liittyä kirkkoon takaisin", jos olisi ollut tarpeen. Siis mitä?
Ilmeisesti ikinä ei voi tehdä oikein...
Kirkkoon kummiuden vuoksi
7
228
Vastaukset
- Huhhhuhh
Eihän kukaan voi sanoa ketä kummiksi PITÄÄ pyytää, se on ihan vanhempien oma valinta kuului sitten kirkkoon tai sukuun eli ei..
- kummitus
Kyse on varmaan siitä, että olet uskovainen, ja haluat, että kummit opettavat lapselle kristillisiä arvoja!?! Jos näin on, sano se äidillesi ja siskollesi, kyllä he ymmärtävät.
Mutta mikäli et ole uskovainen (ja silti kuulut kirkkoon, tämmöisiä on nykyään aika paljon), kannattaa kummiksi pyytää itselle todella läheinen ihminen, kuului kirkkoon tai ei. Jos siskosi on sellainen, pyydä hänet. Ei häntä tarvitse kirkonkirjoihin merkitä, jos sovitte asian muuten. Ei-kirkollisille kummitodiustuksille löytyy valmiita pohjia, jos ei itse halua todistusta tehdä. Nämä on sekavia juttuja nykyisin, kun ei-uskovaisetkin kastaa lapsensa seurakuntaan. Kummi termi tarkoittaa nykyisin lapselle läheistä aikuista, muuta kuin omaa vanhempaa, joka on vanhempien ja lapsen tukena lapsen elämän varrella.
Jos joku nitisee vastaan, niin sanonpa, että olen itsekin kirkkoon kuulumaton kummi. En ole kirkonkirjoissa, mutta olen silti lapsen läheisin kummi. - Kirkkoon kuulumaton.
Niin no, kirkkoon kuulumattomat kun ei ole niitä oikeita ehtoja kummeja. Kummitustätejä/-setiä, haltiakummeja tai miten ikinä haluaa kutsua. Ja itse ainakin olen ymmärtänyt, että esim. nämä kummit jotka konfirmaatioon tulevat, kirkkoon siis siunaamaan lapsen, on kuuluttava kirkkoon.
Onhan tuossa siskosi ja äitisi mielipide vähän outo. Jos sisko kerran on kirkosta eronnut, niin ei se nyt mikään oletusarvo ole, että kysynpä silti siskoani ja hän liittyy takaisin kirkkoon. Vaikka nyt jälkeenpäin sisko itse maininnut asiasta. Olisi sanonut aikaisemmin, tai jättänyt kokonaan eroamatta. Ihme meininkiä..
Ja nyt ihan täysin henk.koht. mielipide: Itse en sisarusta kummiksi pyytäisi, oletuksena ainakin on että sisarus on muutenkin elämässä läsnä.- Kummi minäkin
No ei nyt hyvää päivää mitään "kummitustätejä" tai "haltaiakummeja"! O_O Kummi kuin kummi, luki kirkonkirjoissa tai ei. Itselleni läheisin kummi oli kirkkoon kuulumaton. Myös kastamattomalla lapsella voi mainiosti olla kummi, joka toimii täsmälleen samoin kuin kastetun lapsenkin kummi, poislukien kirkolliset rituaalit. Vai moniko kirkkoon kuuluva kummi oikeasti opettaa lapselle uskontoa?
Kaikki kastetut lapset eivät edes käy rippikoulua, ja tuo kummien touhotus konfirmaatiossa on joku ihan uusi keksintö, ei minun nuoruudessani ainakaan sellaista tehty.
Jos joidenkin tosiuskovaisten mielestä vain (omaan) uskontoon kuuluvat ovat kunnon ihmisiä lasta kasvattamaan, niin ei heidän pillinsä mukaan tarvitse muiden tanssia. Papit toki ovat kärkkäitä viran puolesta markkinoimaan kastetta ja "oikeaa kummiutta" ja välttämään nimittämästä kummeiksi muita kuin virallisiin papereihin merkittyjä.
- uskotonkummi
Itse erosin kirkosta joulukuussa 2011 ja kesäkuussa minua pyydettiin kummiksi nyt kohta piakkoin syntyvälle lapselle. Liityin takaisin kirkkoon jotta saan nimeni kirkon kirjoihin lapsen kummiksi mutta ilmoitin jo heti kättelyssä että lupaudun mielelläni kunniatehtävään mutta heti kasteen jälkee eroan jälleen kirkosta. Näin ollen olen siis melkein puolivuotta kuulunut kirkkoon mutta kun eroan taas tämän vuoden aikana ei minulta puliteta kirkollisveroa. Kermat kakun päältä! Nykyään kirkosta eroaminen ja takaisin liittyminen hoituu napinpainalluksella netissä.
Eli ihan sinusta itsestäsi kiinni keitä valitset kummiksi. toiset ovat tarkkoja tuon kirkkoon kuulumisen kanssa ja toisille on itse henkilö tärkeintä. Eikä sisarusten ottaminen kummiksi ole mikään käsky.- asdfwtre
Minä en ihan ymmärrä sitä, että laitattaa nimensä kirkonkirjoissa kummiksi, jos ei kerran kirkon tarkoittamaa kummiutta meinaa toteuttaa. Uskonnotonta kummiutta voi toteuttaa, vaikka ei nimi olisikaan kirkon kirjoissa. Kirkko on vain aatteellinen yhdistys siinä muutkin. Ei kirkon kirjoissa olevalla kummilla ole virallisesti mitään erityisasemaa lapsen elämässä pelkän kummiutensa perusteella. Koko alkuasetelma tässä ketjussa on itse asiassa aika outo, koska lähtökohtaisesti oletan aloittajan olevan uskovainen, koska kuuluu kirkkoon. Miten silloin voi harkitakaan ei-uskovaisen siskonsa ottamista kummiksi jollain kirkkoon liittymis-eroamispuljauksella. Tai ehkä sisko on eronnut kirkosta vain verojen vuoksi...?? Toisaalta, mikäli aloittaja ei ole uskovainen, miksi kuulua kirkkoon... Selventäkääpä ihmiset, minä ei ymmärrä.
- sepäse...
Niin, olen uskovainen siinä mielessä, että uskon ev.lut. kirkon sanomaan, kunnioitan perinteitä, sitä työtä, jota kirkko tekee (ilolla annan veroni siihen!) ja käyn kirkossa muutaman kerran vuodessa. Meillä lapsi tosiaan kastettiin kirkon jäseneksi ja myös kummit siis kuuluvat ev.lut. kirkkoon.
Siskoni on myös mun mielestäni (toivon näin!) lapselle joka tapauksessa läheinen. En ymmärtänyt, miksi hän olisi tosiaan liittynyt kirkkoon vain saadakseen kummitodistuksen. Tai- vielä käsittämättömämpää - minun olisi pitänyt tajuta sitä ehdottaa! Eikös silloin juuri olisi vähätelty hänen ratkaisuaan? No, kyllä tää toivottavasti kohta unohtuu...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445219Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243430Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2982822Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui552618- 1692294
- 242109
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1261881Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661835Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881761M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161391