Kirkkoon kummiuden vuoksi

sepäse...

Isosiskoni erosi kirkosta kolme vuotta sitten. Sain nyt esikoislapseni ja pyysimme hänelle kummeja lähipiiristä. Omasta mielestämme ymmärrettävästä syystä emme siskoani.
Jälkeenpäin törmäsin kuitenkin siihen, että sekä äitini että siskoni mielestä minun olisi pitänyt pyytää siskoani kummiksi. Hän olisi "voinut liittyä kirkkoon takaisin", jos olisi ollut tarpeen. Siis mitä?
Ilmeisesti ikinä ei voi tehdä oikein...

7

209

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Huhhhuhh

      Eihän kukaan voi sanoa ketä kummiksi PITÄÄ pyytää, se on ihan vanhempien oma valinta kuului sitten kirkkoon tai sukuun eli ei..

    • kummitus

      Kyse on varmaan siitä, että olet uskovainen, ja haluat, että kummit opettavat lapselle kristillisiä arvoja!?! Jos näin on, sano se äidillesi ja siskollesi, kyllä he ymmärtävät.
      Mutta mikäli et ole uskovainen (ja silti kuulut kirkkoon, tämmöisiä on nykyään aika paljon), kannattaa kummiksi pyytää itselle todella läheinen ihminen, kuului kirkkoon tai ei. Jos siskosi on sellainen, pyydä hänet. Ei häntä tarvitse kirkonkirjoihin merkitä, jos sovitte asian muuten. Ei-kirkollisille kummitodiustuksille löytyy valmiita pohjia, jos ei itse halua todistusta tehdä. Nämä on sekavia juttuja nykyisin, kun ei-uskovaisetkin kastaa lapsensa seurakuntaan. Kummi termi tarkoittaa nykyisin lapselle läheistä aikuista, muuta kuin omaa vanhempaa, joka on vanhempien ja lapsen tukena lapsen elämän varrella.
      Jos joku nitisee vastaan, niin sanonpa, että olen itsekin kirkkoon kuulumaton kummi. En ole kirkonkirjoissa, mutta olen silti lapsen läheisin kummi.

    • Kirkkoon kuulumaton.

      Niin no, kirkkoon kuulumattomat kun ei ole niitä oikeita ehtoja kummeja. Kummitustätejä/-setiä, haltiakummeja tai miten ikinä haluaa kutsua. Ja itse ainakin olen ymmärtänyt, että esim. nämä kummit jotka konfirmaatioon tulevat, kirkkoon siis siunaamaan lapsen, on kuuluttava kirkkoon.

      Onhan tuossa siskosi ja äitisi mielipide vähän outo. Jos sisko kerran on kirkosta eronnut, niin ei se nyt mikään oletusarvo ole, että kysynpä silti siskoani ja hän liittyy takaisin kirkkoon. Vaikka nyt jälkeenpäin sisko itse maininnut asiasta. Olisi sanonut aikaisemmin, tai jättänyt kokonaan eroamatta. Ihme meininkiä..

      Ja nyt ihan täysin henk.koht. mielipide: Itse en sisarusta kummiksi pyytäisi, oletuksena ainakin on että sisarus on muutenkin elämässä läsnä.

      • Kummi minäkin

        No ei nyt hyvää päivää mitään "kummitustätejä" tai "haltaiakummeja"! O_O Kummi kuin kummi, luki kirkonkirjoissa tai ei. Itselleni läheisin kummi oli kirkkoon kuulumaton. Myös kastamattomalla lapsella voi mainiosti olla kummi, joka toimii täsmälleen samoin kuin kastetun lapsenkin kummi, poislukien kirkolliset rituaalit. Vai moniko kirkkoon kuuluva kummi oikeasti opettaa lapselle uskontoa?

        Kaikki kastetut lapset eivät edes käy rippikoulua, ja tuo kummien touhotus konfirmaatiossa on joku ihan uusi keksintö, ei minun nuoruudessani ainakaan sellaista tehty.

        Jos joidenkin tosiuskovaisten mielestä vain (omaan) uskontoon kuuluvat ovat kunnon ihmisiä lasta kasvattamaan, niin ei heidän pillinsä mukaan tarvitse muiden tanssia. Papit toki ovat kärkkäitä viran puolesta markkinoimaan kastetta ja "oikeaa kummiutta" ja välttämään nimittämästä kummeiksi muita kuin virallisiin papereihin merkittyjä.


    • uskotonkummi

      Itse erosin kirkosta joulukuussa 2011 ja kesäkuussa minua pyydettiin kummiksi nyt kohta piakkoin syntyvälle lapselle. Liityin takaisin kirkkoon jotta saan nimeni kirkon kirjoihin lapsen kummiksi mutta ilmoitin jo heti kättelyssä että lupaudun mielelläni kunniatehtävään mutta heti kasteen jälkee eroan jälleen kirkosta. Näin ollen olen siis melkein puolivuotta kuulunut kirkkoon mutta kun eroan taas tämän vuoden aikana ei minulta puliteta kirkollisveroa. Kermat kakun päältä! Nykyään kirkosta eroaminen ja takaisin liittyminen hoituu napinpainalluksella netissä.

      Eli ihan sinusta itsestäsi kiinni keitä valitset kummiksi. toiset ovat tarkkoja tuon kirkkoon kuulumisen kanssa ja toisille on itse henkilö tärkeintä. Eikä sisarusten ottaminen kummiksi ole mikään käsky.

      • asdfwtre

        Minä en ihan ymmärrä sitä, että laitattaa nimensä kirkonkirjoissa kummiksi, jos ei kerran kirkon tarkoittamaa kummiutta meinaa toteuttaa. Uskonnotonta kummiutta voi toteuttaa, vaikka ei nimi olisikaan kirkon kirjoissa. Kirkko on vain aatteellinen yhdistys siinä muutkin. Ei kirkon kirjoissa olevalla kummilla ole virallisesti mitään erityisasemaa lapsen elämässä pelkän kummiutensa perusteella. Koko alkuasetelma tässä ketjussa on itse asiassa aika outo, koska lähtökohtaisesti oletan aloittajan olevan uskovainen, koska kuuluu kirkkoon. Miten silloin voi harkitakaan ei-uskovaisen siskonsa ottamista kummiksi jollain kirkkoon liittymis-eroamispuljauksella. Tai ehkä sisko on eronnut kirkosta vain verojen vuoksi...?? Toisaalta, mikäli aloittaja ei ole uskovainen, miksi kuulua kirkkoon... Selventäkääpä ihmiset, minä ei ymmärrä.


    • sepäse...

      Niin, olen uskovainen siinä mielessä, että uskon ev.lut. kirkon sanomaan, kunnioitan perinteitä, sitä työtä, jota kirkko tekee (ilolla annan veroni siihen!) ja käyn kirkossa muutaman kerran vuodessa. Meillä lapsi tosiaan kastettiin kirkon jäseneksi ja myös kummit siis kuuluvat ev.lut. kirkkoon.
      Siskoni on myös mun mielestäni (toivon näin!) lapselle joka tapauksessa läheinen. En ymmärtänyt, miksi hän olisi tosiaan liittynyt kirkkoon vain saadakseen kummitodistuksen. Tai- vielä käsittämättömämpää - minun olisi pitänyt tajuta sitä ehdottaa! Eikös silloin juuri olisi vähätelty hänen ratkaisuaan? No, kyllä tää toivottavasti kohta unohtuu...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      134
      10022
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      53
      2914
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      183
      2715
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      24
      2087
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      16
      1852
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1669
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      17
      1570
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      17
      1530
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      13
      1528
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1348
    Aihe