Muutimme hiljattain taloon, jossa ties monta vuotta ollut alppikärhö terassin säleikössä. Hirveästi on kuivaa oksaa alla ja seassa. Tuntuu että edellisvuoden pörröhuituviakin on seassa=/? On kuitenkin kukkinut kesäkuussa ja kasvanut mukavasti. Haluaisin sitä jotenkin "selvitellä" parempaan kuntoon. Tuntuu että kuivan oloisissa liaaneissakin olisi elämää. Uskaltaakohan sitä leikata keväällä ja mistä korkeudesta? Kukkiiko edellisvuoden versoilla? Paljonkohan tuommoinen kasvaa kesässä? Jotain olisi tehtävä, jotta saisi sen siistimmäksi. Voisikohan vuosittaisilla leikkauksilla estää jotenkin tämän risuuntumisen alta? Paljon on kysyttävää, tuntuu ettei mistään löydy tarpeeksi tietoa.
Tarjotkaa apuanne! KIITOS;)
Alppikärhön leikkaaminen???
4
4690
Vastaukset
- sari
Hei Kata, sen voi leikata aivan matalalta , siitä se alkaa kasvaan uudellee, eikä kestä kauaa kun on taas yhtä korkea kuin ennenkin.
Sisareni leikkasi omansa toissa keväänä ja nyt se on jo parimetrinen.
Se kukkii edellisvuoden versoista, koska se kukkii aikaisin keväällä. Jos haluat sen ensin kukkivan ,niin leikkaa vasta kukinnan jälkeen.
Se on kyllä aina sellainen 'risukasa' mutta tietysti voit leikata aina silloin tällöin niitä vanhoja oksia pois,niin maasta alkaa kasvaan uutta versoa.- Kata
Kiitoksia vastauksestasi Sari =)
Taidan leikata vasta keväällä. Jos on liika myöhäistä leikata nyt? Vaikka luulisi että hyvin onnistuisi vieläkin!
- harrastelija
En ole asiantuntija, mutta minulla oli entisessä kodissa alppikärhö, joka oli vanha ja runsaskasvuinen ja minä myös leikkelin sitä kaikkina vuodenaikoina ja lopulta siirsin sen aivan toiseen paikkaan ja kaiken se kärsi ja kaiken se kesti ja kasvoi aina uudestaan tosi vauhdikkaasti.
- Anneli
kestävä tuntuu alppikärhö olevan. Minulla se on ollut parvekkeella ja pari vuotta sitten marras-joulukuun vaihteessa olleen muuton yhteydessä se katkesi kokonaan lähes mullan pinnasta. Kukki silti seuraavana kesänä kuin myös tänäkin kesänä. Eli sitkeä tapaus!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk244062Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin122921Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_111213Oulaisten kaupunki tuomittiin maksamaan korvauksia
Mikäs juttu tämä on? Kaupunki syyllistänyt useamman vuoden koneyrittäjiä ja nyt tuomittu.22890Kerro kaivattusi
Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.39876PURRA TULEE !
Valtiovarainministeri Riika Purra, joka on lisäksi varapääministeri ja perussuomalaisten puheenjohtaja, tulee puoluesiht114734Onko MOT tulossa Ähtärin valtuuston kokoukseen?
Esityslistan mukaan Ähtärin kaupunginvaltuuston valtapuolueet aikovat maanantaina estää tilintarkastajan laatiman raport37705- 36697
- 104647
- 134645