IV-koneen 4-asentoinen kytkin releohjaukselle?

LinuxValvooMinäEn

Olisko hyviä vinkkejä miten tuollaisen IV-koneen jossa on yksi ON-OFF-kytkin sekä sitten 4-nopeuksinen valintakytkin nopeus pitäisi asianmukaisesti tehdä, kun haluaisi tuon tietokoneohjatuksi ?

Tuo ON/OFF on tietysti selkeä releohjaus eikä siinä ole ongelmaa. Mutta kun nuo 4 nopeutta ovat väliulosottoja muuntajalta (1-nopeus on 80V ja 2,3-nopeudet ovat sen ja 230V väliltä, nopeus 4 taas on täysi jännite), niin osittain tietysti karmeaa olisi kytkeä 4 relettä (relekortilla olevat joissa ei ole apukoskettimia vaan ainostaan vaihtokoskettimet) noita ohjaamaan, koska jonkin ohjelmistohäiriön vuoksi voisi tapahtua niin että kaksi relettä jäisi vetämään samaan aikaan ja muuntajassa tapahtuisi oikosulku.

Onko ainoa ratkaisu 3 kpl apukosketinta jokaiseen ulkoiseen erillisreleeseen (4 kpl) että mikään rele ei voi vetää jos joku muu on vetäneenä? Vai onko tähän joku muu teknistaloudellisesti järkevämpi vaihtoehto. Automatisoitua pitäisi saada ja uuden koneen ostoa en pidä teknistaloudellisesti järkevänä ratkaisuna.

3

701

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KH

Laita kolme relettä vaihtokärjellä.

Ensimmäinen valitsee nopeudet 1-2 tai 3-4. Lähtöihin sarjaan toiset vaihtoreleet. Toinen rele siis antaa nopeuden 1 tai 2, kolmas nopeuden 3 tai 4.

Ohjaamalla näitä kolmea relettä sopivasti saat nopeudet 1-4 ilman oikosulun vaaraa.

• LinuxValvooMinäEn

No niinpä tietenkin. Kiitos KH!

• käämi

Laita niiden neljän releen vaihtokoskettimet sarakytkentään siten että avautuvalta koskettimelta jatkuu seraavanreleen vaihtokoskettimelle jne. Sulkeutuvilta koskettimiltta muuntajan väliotoille. Voi tehdä miten pitkän ketjun tahansa eikä ole oikosulkuvaaraa vaikka kaksi relettä sattuisi vetämään yht'aikaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      97
      1968
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1380
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1153
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1047
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      121
      1042
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      893
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      811
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      802
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      761
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      713
    Aihe