Osimme viimetalvena uuden Buster L, vm 2011,hyvin on pelittäny "jammu " 50hv kanssa.
Kysymys oletteko ottaneet akun talveksi pois (vene kylmäsäilytys) akku on kuulemma istuimen alla,sen verran katselin asiaa pitääkö istuin räjäyttää vai lähteekö helpommin irti?
Asiallisia vastauksia odottaen.
Buster L akku ?
23
7434
Vastaukset
- Ei akkua tarvitse
sisälle kantaa kunhan huolehtii, että ennen pakkasia on täyteen ladattu. Sitten talvella voi ladata vielä toisen kerran.
- pitää pitää..
Kyllä akut kannattaa/ (pitää) ottaa pois talveksi jos ei venettä lämpimässä tallissa säilytä. Ällässä akku on vähän hankalasti takapenkin alla mutta otat ensimmäisenä sen kiristysliinan akkukotelon päältä pois ja sitten vaan koko setti talveksi pois ettei keväällä ole mielenkiintoista yllätystä... :)
- Anonyymi
En koskaan ota akkua pois, täysi akku ja keväällä käyntiin, kun päävirran katkaisee
- WM
Olen parinkymmenen vuoden ajan säilyttänyt veneakkuja veneessä kylmässä koko talven. Lataus täyteen syksyllä, mahdollisesti leutona aikana talvella ja keväällä moottori käyntiin.
Akku voi jopa voia huonommin lämpimässä autotallissa kuin ulkona pakkasessa - mutta kaikki tehkööt kuin haluavat. Hauskalta näyttää kun yli sadan amppeeritunnin akkuja raahataan joka syksy ja kevät erillissäilytykseen- ai..
Empä menisi sanomaan, että akku voi paremmin pakkasessa ILMAN KÄYTTÖÄ. Tuskin sinäkään menet talvella -20 pakkasessa moottoria käyttämään pihamaalle, sillä akkuun jää varausta ilman käyttöäkin ja se sulfatisoituu ennen pitkään/tyhjenee, vaikka olisit sen täyteen syksyllä ladannut. Ja vielä tyhmempi jättää myös virtakytkimen on-asentoon talveksi. Usko tai älä, akun ikä lyhenee tuolla menetelmällä!
- Akkulaiskuri
ai.. kirjoitti:
Empä menisi sanomaan, että akku voi paremmin pakkasessa ILMAN KÄYTTÖÄ. Tuskin sinäkään menet talvella -20 pakkasessa moottoria käyttämään pihamaalle, sillä akkuun jää varausta ilman käyttöäkin ja se sulfatisoituu ennen pitkään/tyhjenee, vaikka olisit sen täyteen syksyllä ladannut. Ja vielä tyhmempi jättää myös virtakytkimen on-asentoon talveksi. Usko tai älä, akun ikä lyhenee tuolla menetelmällä!
Mitä tarkoitat sillä että akkuun jää varausta ilman käyttöäkin? Sehän kuuri juju, akku täyteen loppusyksystä, sen jälkeen kerran talvessa jos on leuto ajanjakso että se ottaa vastaaan latausta.
Navat ja akun pinta kannattaa pitää puhtaana ettei akku purkaannu hitaasti pinnan yli.
Olen tosiaan säilyttänyt akkuja sisällä ja lataillut niitä. Sitten huomasin että ne kestää käytännössä aina vähintään yhtä pitkään ulkosäilytyksessä. Veneet on käytössä ihan loppusyksyyn asti, joten se aika jona ne sulfatootuvat käyttämättöminä on aika lyhyt. Ja sekin on hitaampi prosessi kylmässä kuin lämpimässä.
Kaikki taapertavat tavallaan, kyllä sen akun voi kantaa sisällekkin. Silloin kannattaa vähän purkaa ja ladata sitä useammin kuin ulkosäilytyksessä.
- eienää
Jätin viime talvena ekaa kertaa akut veneeseen, kengät irti ja täyteen ladattuna. Parin kuukauden päästä kävin katsomassa, uusin akku (samana kesänä hankittu) oli jäätynyt (oikein pullistunut). Kaksi vanhaa olivat kymmenessä voltissa.
Ihme kyllä se jäätynytkin alkoi vielä pelaamaan. Enää en silti jätä akkuja pakkaseen, tuollaiset 75ah:set kantaa tyttökin pois veneestä.- apartia
Jotain vikaa lienee ollut sun akuissa, koska kyllähän akut ovat autoissakin vuoden ympäri. Taikka sitten akkusi eivät jostain syystä ole olleet täyteen ladatut vaikka luulit niin. Ehkä jälkimmäinen sopii paremmin. Tuskin sentään kolmea viallista akkua yhteen veneeseen sattuisi.
Faktaa on, että itsepurkautuminen on vähäisempää kylmässä kuin lämpimässä - eienää
apartia kirjoitti:
Jotain vikaa lienee ollut sun akuissa, koska kyllähän akut ovat autoissakin vuoden ympäri. Taikka sitten akkusi eivät jostain syystä ole olleet täyteen ladatut vaikka luulit niin. Ehkä jälkimmäinen sopii paremmin. Tuskin sentään kolmea viallista akkua yhteen veneeseen sattuisi.
Faktaa on, että itsepurkautuminen on vähäisempää kylmässä kuin lämpimässäSe jäätynyt oli ihan uusi. Kaksi muuta oli vanhoja, ja juhannuksen jälkeen ne sippasivat yht´äkkiä. Kaikki akut oli varmasti täynnä, latasin pari päivää per akku 10A automaattilaturilla. Jotenkin olivat vaan purkaantuneet.
Auton akku pelaa kyllä hyvin talvetkin, mutta sillä tulee ajettua enemmän kuin veneellä...
Edelleen mielipiteeni on se että akun säilyttäminen pakkasessa on riskialttiimpaa. Ei lämpimissä maissakaan akkuja säilytetä pakastimessa!
- VRO40
Takapenkki on kiinni lattiassa neljällä sormiruuvilla. Pyörität sormiruuvit auki ja vedät takapenkin eteenpäin. Sitten nostat takapenkin pois tai vain pystyyn. Avaa akkukutelon kiinnityspanta kokonaan ja nosta hieman akkukoteloa ja vedä sitten eteenpäin. Nosta akkukotelon kansi pois ja avaa akkukengät. Nosta akku pois akkukotelosta.
- 12,7 volttia
Akku säilyttää varauksensa kylmässä parhaiten. Akku pitää vain ladata täyteen, irrottaa kaapelit ja puhdistaa akun navat.
- Missä miehet ratsast
Jätän aina syksyllä akun veneeseen ja seuraavana keväänä 20 hp Johnssoni starttaa ensimmäisellä startilla iloisesti käyntiin. Miksiköhän raahaisin akun pois? Mutta jokainen tyylillään.
- Pusseeeeeeeeee
Aluminiveneen omistajana kannat sen akun talvekis sisälle! Jos tuo jäätyy rikki ja jostain syystä akkulaatikko vuotaa niin keväällä sun vene ei kellu koska happo on mennyt ensin alumiinisestä tulvaseinästä läpi ja sitten pohjasta!
- mitäkerrot
Onko tosi mitä kerrot?
- Tätä kerron
Kyllä se akun rikkihappo on kovempaa tavaraa kuin Busterinkaan vanerin liimat tai merialumiini kun talven saa rauhassa muhia. Tuossa 2011 L:ssä tosin akkuhappo lattialle asti päästyään taitaa valua ensin penkin alle, ja siitä sitten vesikouruun ja sitten ajan kanssa...
Sitä varten siellä on se muovinen akkulaatikko keräämässä akun mahdolliset vuodot talteen, kannattaa syksyllä sekin pestä ja tarkastaa onko ehjä.
Akku sitten kellariin/vaatekomeroon esim. Ctekin ylläpitävän ja elvyttävän pikkulaturin perään ainakin puoleksi talveksi niin virkistyy vaan talven mittaan.
Kyllä Suomessa saa olla ihan laillisesti TYHMÄ, mutta pitää sitten varautua maksamaan tarvittaessa (kun talo palaa kun takkaa ei osata käyttää, vene syöpyy talven aikana pilalle, autosta on jäänyt öljyt vaihtamatta ja motti leikkaa kiinni jne..) vuotuinen TYHMÄT Ry jäsenmaksu kun vakuutusyhtiö ei siihen suostu....- Minäkin kerron
Miten se vakuutusyhtiön TYHMÄT Ry tarkistaja sanoo kun se akku on siellä vaatekomerossa, Ctekin melko herkästi vioittuvan laturin (on kokemusta ett oma hajosi) perässä sekä metallisten vaatehenkareiden läheisyydessä. Voi ihan laillinen TYHMÄ polttaa koko talon sillä säilytyksellä.
Jos se akku on ihan normaalissa akkukotelossa ja muodostaa vuodon niin ei se sitä Busterinkaan alumiinifoliota polta puhki kun ei se pääse pilssiin.
Oma mieleipide, vaikka sekin saattaa olla TYHMÄ: älkää säilyttäkö lyijyakkuja asuinhuoneistossa, ja ei kannata jättää puoleksi talveksi lataukseen ilman säännöllistä tarkistusta, siinä luottaa liikaa muutamaan elekroniseen kompponenttiin siinä laturissa. - MMMinäkin kerron!!!
Minäkin kerron kirjoitti:
Miten se vakuutusyhtiön TYHMÄT Ry tarkistaja sanoo kun se akku on siellä vaatekomerossa, Ctekin melko herkästi vioittuvan laturin (on kokemusta ett oma hajosi) perässä sekä metallisten vaatehenkareiden läheisyydessä. Voi ihan laillinen TYHMÄ polttaa koko talon sillä säilytyksellä.
Jos se akku on ihan normaalissa akkukotelossa ja muodostaa vuodon niin ei se sitä Busterinkaan alumiinifoliota polta puhki kun ei se pääse pilssiin.
Oma mieleipide, vaikka sekin saattaa olla TYHMÄ: älkää säilyttäkö lyijyakkuja asuinhuoneistossa, ja ei kannata jättää puoleksi talveksi lataukseen ilman säännöllistä tarkistusta, siinä luottaa liikaa muutamaan elekroniseen kompponenttiin siinä laturissa.Kyllähän pieni paranoidisuus on hyvästä, mutta jos laturi on nimenomaan ylläpitolaturi niin miksei sitä saisi siihen käyttää? Prätkäharrastajat noita käyttävät myös talven läpi.
http://gixxer.fi/foorumi/index.php?topic=12.0
http://www.akkupojat.fi/files/pdf/new_XS3600_FI.pdf
Samalla lailla jokaisessa UPS:issa sitä 2:n euron kiinan akkua ladataan useamman vuoden yhtäsoittoa sillä euron elektroniikalla.
Kyllä ne hapot siellä akkulaatikossa pysyy jos se vaan on ehjä. Kannattaa vaan jo syksyllä tarkistaa että on ehjä, niin on sitten TYHMÄN helpompi kantaa se pullistunut akku kaatikselle sillä sitten keväällä.
- Akku irti ja kotiin
http://venenetti.fi/oppaat/huolto/huoltamaton-akku-tuhoutuu-talvella
Hyvä uusi akku täyteen ladattuna selviää talvesta. Tosin syksyn laiturissa seissyt vene ei sitä akkua itsekseen lataa täyteen.
Puolillaan oleva muutaman vuoden käytössä ollut akku selviää talvesta jos se on leuto, ehkä. Helmikuu on se kriittinen kuukausi jos tulee -30 kelit niin voipi käydä huonosti.
Joka tapauksessa kun irroittaa akun kengät talveksi niin eikö se akku ole helpompi ladata ja säilyttää kotona? Keväällä sinne ulkona talvehtineeseen veneeseen sitä tavaraa tarvii kantaa kuitenkin peräkärryllinen: kuomu, istuintyynyt, sammutin, bensat, plotteri, kaiku jne. - aloittaja vastaa
Kiitos kaikille jotka ovat kirjoittaaneet todella hyvä ja vilkas keskustelu ja jatkukoon vielä,otin akun irti oli tosi helppo ottaa kun sain hyvät ohjeet,se on viiden minuutin juttu.
- Ykä2
Jatkukoon vielä.
Kaikki kemialliset reaktio hidastuu lämpötilan laskiessa. Piste. Tästä seuraa, että akku kannattaa säilyttää talven yli kylmässä, kuivasa tilassa.
Kerran talvessa kannattaa varmistaa lataus puskemalla syksyllä TÄYTEEN ladattuun akkun lisää virtaa. Tuolloin näkee mikä on tilanne varaustilan suhteen. Mikäli varaus ei ole kohtuudella helmikuuhun asti pysynyt vaikka akun kansi on puhdas ja kuiva, on odotettavissa kesällä vaikeuksia.
Ennen käyttöön ottoa ladataan aina täyteen.
Itse irrotan akun veneestä ja säilytän kerrostalon parvekkeella, pavekelasien takana akkukotelossa. Parvekkeella pisorasia josta Ctekki ottaa virtansa kun on aika puskea lisää virtaa akkuun.
Suurin osa isojen akkujen omistajista jättää akun veneeseen varaten sen (ne) syksyllä. Yleensä toimivat keväällä.
Mikäli akku oleilee 6-7kk lämpöisessä tilassa, on sitä varattava tiheämpään, joka merkitsee sen kulumista ja toisaalta varaustila on vähintään yhtä pitkän ajan vaarallisen alhaalla kuin jos akku olisi jätetty veneeseen, joten lopputulos ei siten toimien parane. - Samaa mieltä
Ykä2 kirjoitti:
Jatkukoon vielä.
Kaikki kemialliset reaktio hidastuu lämpötilan laskiessa. Piste. Tästä seuraa, että akku kannattaa säilyttää talven yli kylmässä, kuivasa tilassa.
Kerran talvessa kannattaa varmistaa lataus puskemalla syksyllä TÄYTEEN ladattuun akkun lisää virtaa. Tuolloin näkee mikä on tilanne varaustilan suhteen. Mikäli varaus ei ole kohtuudella helmikuuhun asti pysynyt vaikka akun kansi on puhdas ja kuiva, on odotettavissa kesällä vaikeuksia.
Ennen käyttöön ottoa ladataan aina täyteen.
Itse irrotan akun veneestä ja säilytän kerrostalon parvekkeella, pavekelasien takana akkukotelossa. Parvekkeella pisorasia josta Ctekki ottaa virtansa kun on aika puskea lisää virtaa akkuun.
Suurin osa isojen akkujen omistajista jättää akun veneeseen varaten sen (ne) syksyllä. Yleensä toimivat keväällä.
Mikäli akku oleilee 6-7kk lämpöisessä tilassa, on sitä varattava tiheämpään, joka merkitsee sen kulumista ja toisaalta varaustila on vähintään yhtä pitkän ajan vaarallisen alhaalla kuin jos akku olisi jätetty veneeseen, joten lopputulos ei siten toimien parane.Ykä2 on aivan oikeassa. Ja parveke on parempi säilytyspaikka kuin vaatekomero, pääsee kaasut haihtumaan ja paloriski on paljon pienempi.
- 10+16
Hyvä keskustelu jatkukoon vieläkin.
- Buster & 2 X Suzuki
Oman Busterin akun olen irrottanut veneestä ja tuonut autotaliin. Lataus täyteen ennen talvea ja taas keväällä ennen kuin vene lasketaan vesille.
Keväällä 2006 vaihdoin moottoripyörän uuteen ja syksyllä jätin laiskuuttani akun kiinni pyörään ja akunnavat kiinni. Vaikka akku oli syksyllä täysi ja pyörä puolilämpimässä (10 astetta) tallissa niin keväällä akku oli täysin tyhjä eikä enää ottanut lainkaan vastaan latausta. Tuo syksyinen laiskuudenpuuska maksoi siis uuuden akun verran eli 120 €.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su1537830- 614390
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1404013Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene233922Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.423310Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko323287Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla383228- 482963
Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?422741- 492484