Löytyykö vertaisia?

Mummu mummu

http://www.studio55.fi/oikeusjakohtuus/artikkeli.shtml/1161923/vahavaraisen-raijan-suru-oman-lapsenlapsen-ristiaisiin-vaadittiin-paasymaksua

Vähävaraisen Raijan suru: Oman lapsenlapsen ristiäisiin vaadittiin pääsymaksua
12.09.2011 15:00
Vaikka lapsenlapset ovat rakkaita, isovanhemmuus ei ole aina helppoa. Raija huomasi ensimmäisten lastenlasten synnyttyä, että nuoret vanhemmat olivat ajatelleet isovanhemmuuden eri tavalla kuin hän.

Raijan lasten mielestä mielestään isoäidin piti osallistua lapsiperheen kustannuksiin ja ottaa lapset hoitoon koska tahansa. Raija joutui myös ikävään kilpailutilanteeseen toisen isoäidin kanssa.

– Miniältä tuli sellaista viestiä, että hänen äitinsä osti sitä ja tätä. Tuli tunne, että minunkin pitää osallistua. Sitten ostettiin sänky ja laitettiin ristiäisiä. Se oli silkkaa kilpailuttamista, mutta olin sille sokea. Koko juttu paljastui kaikessa kauheudessaan vasta myöhemmin, Raija kertoo.

Taloudellisen tukemisen lisäksi nuoret vanhemmat kaipasivat hoitoapua. Kerran Raija joutui kieltäytymään lapsenhoidosta, koska oli ehtinyt jo sopia muuta menoa.

– Silloin he katkaisivat välit minuun kokonaan. Poikani sanoi, että jos muut menot ovat tärkeämpiä, emme tarvitse sinulta mitään.

Pojan perhe ei halunnut olla tekemisissä Raijan kanssa kolmeen vuoteen. Raijan terveys alkoi heikentyä, tilanne aiheutti mielipahaa ja hän joutui käyttämään mieliala- ja unilääkkeitä.

Kun ensimmäiselle lapsenlapselle oli syntymässä pikkusisarus, Raija kelpasi taas hoitajaksi, vaikka hän oli sairas.

– Olin niin huonossa kunnossa, että itkin ja konttasin lattialla, kun en pystynyt kävelemään, Raija muistelee.
"Harkitsin itsemurhaa"

Toisen lapsenlapsen syntymän jälkeen Raijalta alettiin taas vaatia osallistumista kustannuksiin. Kun hän ei pystynyt avustamaan vauvan ristiäismaksuissa, hänelle sanottiin suoraan, ettei ristiäisiin voi siinä tapauksessa osallistua.

– Harkitsin itsemurhaa, koska se oli niin kova paikka.
Vähävaraisen Raijan suru: Oman lapsenlapsen ristiäisiin vaadittiin pääsymaksua

Raija joutui jäämään sairauseläkkeelle sairautensa vuoksi, mutta asiaan vaikutti myös masennus. Lastenhoitajaksi sairas Raija kelpasi edelleen, ja nuoret vanhemmat ajattelivat eläkkeen olleen hyvä asia, sillä isoäidille jäi enemmän aikaa lastenhoitoon.

– Vaikka olin sairas, en uskaltanut kieltäytyä. Ajattelin, että jos kieltäydyn, en voi nähdä lapsia enää. Hoitaminen oli ainoa keino pitää yhteyttä.

Vasta psykologin käskystä hän lopetti lapsenvahdin hommat lopullisesti. Raijan ja nuorten vanhempien riitely vaikutti myös lapsenlapsiin. Kun lapset pyysivät vanhempiaan lopettamaan erimielisyydet, Raija sai taas nähdä lapsenlapsiaan.

Miniä käy lastenlasten kanssa nykyäänkin Raijan luona kylässä, mutta hänen oma poikansa ei halua olla Raijan kanssa tekemisissä.
Joululahjaksi omatekoisia herkkuja

Riittämättömyyden tunne masensi Raijaa etenkin ensimmäisten lastenlasten ollessa pieniä, mutta ajan myötä hän on päässyt siitä yli.

– Jouduin käymään läpi sen, että en pysty kilpailemaan isovanhemmuudessa. Minulla ei riitä rahat eikä terveys.
Vähävaraisen Raijan suru: Oman lapsenlapsen ristiäisiin vaadittiin pääsymaksua

Joulun lähestyessä vähävaraisilla isovanhemmilla ei ole lahjaostoksilla mitään mahdollisuuksia. Tietotekniikka-lelut maksavat liikaa. Raija on antanut lapsenlapsilleen joululahjaksi itse tekemiään herkkuja, kuten jouluruokaa ja tiikerikakkua. Rahaa hän antaa vain syntymäpäivälahjaksi, kullekin lapsenlapselle 20 euroa.

– Täytyy ajatella, että tämä ei ole meidän syy. Jos joutuu kilpailutilanteeseen, syy on kilpailuttajassa eikä isovanhemmassa. Tästä asiasta pitäisi puhua rohkeasti enemmän. Isovanhemmuus on arvo sinänsä, sitä ei mitata rahassa tai siinä, kuinka paljon pystyy hoitamaan lapsia.

17

368

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Varaton

      Mahtavatko ne toiset isovanhemmat olla asiasta perillä?

      Eikö heitä nolota?

    • lapseton täti

      studio55 on hyvä ikäihmisten asioiden käsittely paikka.

      Oma tuttavapiiri koostuu juuri 1970-80-luvulla lapsensa saaneista. Lapset ovat saaneet huomattavasti helpomman elämän lapsuudessaan, kuin vanhempansa, vaatimus taso hipoo aika usein ilkeilyä ja kiristämistä.
      Missä mättää?
      Isovanhempien suhteen ei varmaan koskaan olla oltu näin tylyjä.

    • arvonmekinansaitsemm

      Onneksi se ei ihan kaikilla isovanhemmilla, lapsilla ja lastenlapsilla ole noin tylysti asiat. Meillä lapset tietävät eläkkeeni eivätkä odota minun ostelevan mitään kohtuuttomia lahjoja ja sitäpaitsi he osaavat ostaa lapsilleen sopivampia vaatteita kuin isovanhemmat. Tiedän, että me 'vanhukset' olemme tervetulleita yhteisiin juhliin osallistumalla, eikä meitä hyväksikäytetä lastenhoitovaatimuksilla kohtuuttomasti - annetaan meillekin arvoa ja autetaan tarvittaessa.

      Mutta varmasti on myös sellaisia isovanhempia, jotka joutuvat alituiseen hoitamaan lapsia vanhempien rientojen mukaan ja heitä todella vaivataan pienimmästäkin syystä.

      Usein on myös niin, että nuoret eivät käsitä että me vanhat todella vanhetaan ja alkaa ilmetä kaikenlaisia kremppoja. Aina ei jaksa hoitaa edes kaikkia omiakaan askareita ja jos nukkuu katkonaisesti yöt, niin päivällä saattaa olla väsynyt ja tarvita päikkäreitä. (Muuten en minäkään ymmärtänyt ennen nuorempana, että miksi se mummo ei vaan jaksa ja kuitenkin näytti päällepäin ihan OK. terveeltä).

      Ehkä myös sekin vaikuttaa, että nykyperheet eivät enää ole niin paljon tekemisissä muun suvun kanssa kuin ihan lähimmäistensä kuten vanhempiensa kanssa. Ennenhän oli suvussa tätejä ja setiä sekä naimattomia serkkuja ja kyläily oli vilkkaampaa. Se oli erilaista kanssakäymistä - lapset olivat mukana, mutta nykyisin harrastetaan enemmän kuntokouluja, laatuaikaa kahdestaan, meetinkejä työkavereiden kesken, aikuisten kanssakäymistä enemmänkin ja lastentapahtumat ovat sitten taas eri rientoja.

      No rahakysymys vielä - minä olen eläkkeellä ja vaikka eläkkeeni on hyvä, niin ei siitä riitä kohtuuttomia summia tuhlailuun - sen lapseni todella tajuavat, mutta ehkä kaikilla ei ole sama juttu ja odotetaan aina vaan, että vanhemmilla on varaa kustantaa. Johan joku on joskus tuumannutkin, että eihän ne vanhat enää mitään tarvitse - ja se on kyllä tosi rumasti tuumattu.

    • Ihmeellistäkummallis

      Kuka tuosta Raijan pojasta oli kasvattanut tuollaisen tunteettoman ja kylmän materialistin???

      • Ei kaikki kotoa

        Narsismi ja itsekkyys ovat luonteenpiirteitä. Eivät ne synny kasvatuksen seurauksena.
        Narsisti ei hyväksy kasvatusta, vaan pitää neuvoja ja ohjeita oman minänsä nujertamisyrityksinä. Nuoresta narsisti ja psykopaatti oppivat salaamaan oikean karvansa ja osaavat olla mielin kielin.
        Kun ajaa itselleen hyötyä, kannattaa olla höyli oikeaan suuntaan.

        Monet vanhemmat kauhistuvat aikanaan, kun tuntevat, että ovat hellineet kyytä povellaan vuosia.


      • tuu_tikki
        Ei kaikki kotoa kirjoitti:

        Narsismi ja itsekkyys ovat luonteenpiirteitä. Eivät ne synny kasvatuksen seurauksena.
        Narsisti ei hyväksy kasvatusta, vaan pitää neuvoja ja ohjeita oman minänsä nujertamisyrityksinä. Nuoresta narsisti ja psykopaatti oppivat salaamaan oikean karvansa ja osaavat olla mielin kielin.
        Kun ajaa itselleen hyötyä, kannattaa olla höyli oikeaan suuntaan.

        Monet vanhemmat kauhistuvat aikanaan, kun tuntevat, että ovat hellineet kyytä povellaan vuosia.

        Kyllä monet luonteenpiirteet syntyvät kasvatuksen seurauksena ja mikseipä kasvatuksen puutteestakin.

        Olen syntynyt 50-luvun alussa nelilapsisen perheen esikoiseksi. Elämä oli köyhää ja isä käytti viinanjuontiin ison osan tilipussistaan, joten varhaisimmat lapsuusmuistoni ovat ikuinen nälkä. Opinkin sitten olemaan "mielin kielin" niiden lähiympäristön mukuloiden kanssa, joiden kotona tiesin saavani edes jotain syödäkseni. Jos tilaisuus tuli, niin jopa varastin ruokaa.

        Kun kasvoin ja kurjuuden keskellä pakollisen koulun käytyä, valitsin sellaisen poikaystävän, jonka kotona ei ollut ruuasta pula ja samoin valitsin työpaikkanikin. Eli työskentelin vuosia kaupan lihatiskillä, jossa aina tilaisuuden tullen vetelin makkaroita ja kinkkusiivuja napaani häpeämättä.

        Vaikka elämä myöhemmin muuttui hyväksi, en ole koskaan päässyt halustani ahmia ruokaa. Alitajunnassa on ikuinen nälkä. Vaikka tiedän, että se on ihan sairasta, en vaan voi sille mitään. Olen kasvatuksen tulos ja hoidin oman lapseni niin, että mitä tahansa muuta häneltä puuttui, ruokaa ei koskaan. Suorastaan tuputin sitä ja sekin on sairasta.

        Sisaruksillani on ollut samankaltaisia oireita. Vanhemmilleni olimme sittemmin pettymyksiä jokainen, kun emme taaksemme vilkaisseet kotoa lähdettyä. Äitimme kärsi isän dokaamisen loppuun asti ja kuolivat peräjälkeen pois.


      • tuu_tikki
        tuu_tikki kirjoitti:

        Kyllä monet luonteenpiirteet syntyvät kasvatuksen seurauksena ja mikseipä kasvatuksen puutteestakin.

        Olen syntynyt 50-luvun alussa nelilapsisen perheen esikoiseksi. Elämä oli köyhää ja isä käytti viinanjuontiin ison osan tilipussistaan, joten varhaisimmat lapsuusmuistoni ovat ikuinen nälkä. Opinkin sitten olemaan "mielin kielin" niiden lähiympäristön mukuloiden kanssa, joiden kotona tiesin saavani edes jotain syödäkseni. Jos tilaisuus tuli, niin jopa varastin ruokaa.

        Kun kasvoin ja kurjuuden keskellä pakollisen koulun käytyä, valitsin sellaisen poikaystävän, jonka kotona ei ollut ruuasta pula ja samoin valitsin työpaikkanikin. Eli työskentelin vuosia kaupan lihatiskillä, jossa aina tilaisuuden tullen vetelin makkaroita ja kinkkusiivuja napaani häpeämättä.

        Vaikka elämä myöhemmin muuttui hyväksi, en ole koskaan päässyt halustani ahmia ruokaa. Alitajunnassa on ikuinen nälkä. Vaikka tiedän, että se on ihan sairasta, en vaan voi sille mitään. Olen kasvatuksen tulos ja hoidin oman lapseni niin, että mitä tahansa muuta häneltä puuttui, ruokaa ei koskaan. Suorastaan tuputin sitä ja sekin on sairasta.

        Sisaruksillani on ollut samankaltaisia oireita. Vanhemmilleni olimme sittemmin pettymyksiä jokainen, kun emme taaksemme vilkaisseet kotoa lähdettyä. Äitimme kärsi isän dokaamisen loppuun asti ja kuolivat peräjälkeen pois.

        Jäi kirjoituksesta pois se varsinainen asia...

        Aloittajan aiheessa kyse voisi olla toisenlaisesta puutteesta, kuin nälkä ja ehkä kumminkin tavallaan samasta asiasta? Raija on ehkä antanut lapsille kaikkensa ja ollut sairaalla tavalla uhrautuva. josta on seurannut lapsillensa käenpoikasyndrooma? Siinähän pullistuva poikanen vaatii aina vaan lisää, eikä opi lopettamaan vaatimista ennenkuin emosta lähtee henki.

        Jos puolisoksi sattuu toinen samanlainen, niin nopeasti ne yhden mummon hengiltä saavatkin, tai ainakin lytättyä maan tasalle.


      • Rakkaudeton maailma
        tuu_tikki kirjoitti:

        Jäi kirjoituksesta pois se varsinainen asia...

        Aloittajan aiheessa kyse voisi olla toisenlaisesta puutteesta, kuin nälkä ja ehkä kumminkin tavallaan samasta asiasta? Raija on ehkä antanut lapsille kaikkensa ja ollut sairaalla tavalla uhrautuva. josta on seurannut lapsillensa käenpoikasyndrooma? Siinähän pullistuva poikanen vaatii aina vaan lisää, eikä opi lopettamaan vaatimista ennenkuin emosta lähtee henki.

        Jos puolisoksi sattuu toinen samanlainen, niin nopeasti ne yhden mummon hengiltä saavatkin, tai ainakin lytättyä maan tasalle.

        Sinulla oli mielenkiintoinen näkemys ketjun aiheeseen. On monia tapoja kasvaa ja kasvattaa surullisia ihmisiä ja ihmiskohtaloita.


      • ????????????????????
        tuu_tikki kirjoitti:

        Jäi kirjoituksesta pois se varsinainen asia...

        Aloittajan aiheessa kyse voisi olla toisenlaisesta puutteesta, kuin nälkä ja ehkä kumminkin tavallaan samasta asiasta? Raija on ehkä antanut lapsille kaikkensa ja ollut sairaalla tavalla uhrautuva. josta on seurannut lapsillensa käenpoikasyndrooma? Siinähän pullistuva poikanen vaatii aina vaan lisää, eikä opi lopettamaan vaatimista ennenkuin emosta lähtee henki.

        Jos puolisoksi sattuu toinen samanlainen, niin nopeasti ne yhden mummon hengiltä saavatkin, tai ainakin lytättyä maan tasalle.

        OHho!
        Nyt ymmärrän mitä tarkoittaa keittiöpsykologia.
        käenpoikasyndrooma = ihan itse keksimäsi "sairaus".

        Sama kun tehdä lihansyöjä eläimestä paha ja ilkeä, kun syö muita eläimiä.
        Olet todella elämästä vieraantunut tarkoitushakuinen ja manipuloija.


      • kaivoman

        Narsisteja on aina ollut.
        Heitä on myös monilapsissa perheissä.
        Eli jos kyse on kasvatuksesta, miksi kaikki lapset siinä perheessä eivät ole?
        Tuo on sitä, että syy on aina muualla, nykyään perheessä, olet sitten työtön osaamaton kouluja käymätön tai sosiaalisilla tulonsiirroilla elävä.

        Studio55 on hyvä, luen sen artikkeleita aika usein.


      • ..........
        kaivoman kirjoitti:

        Narsisteja on aina ollut.
        Heitä on myös monilapsissa perheissä.
        Eli jos kyse on kasvatuksesta, miksi kaikki lapset siinä perheessä eivät ole?
        Tuo on sitä, että syy on aina muualla, nykyään perheessä, olet sitten työtön osaamaton kouluja käymätön tai sosiaalisilla tulonsiirroilla elävä.

        Studio55 on hyvä, luen sen artikkeleita aika usein.

        Voisi johtua siitä, että lapset syntyvät eri elämäntilanteisiin, omaavat erilaisen lähtöpersoonan ja vanhemmat kasvattavat heitä eri tavoin.


    • Palattaisiin entisee

      Kun tähän kasvattamiseen olisikin opas, mutta ei ole. Vaikka rakastaisit kuinka paljon lastasi, saattaa olla että lapsi moittii kotiaan ja vanhempiaan. Olemmeko antaneet liiankin paljon. Me nykynuorten 30.-40 vuotiaitten äidit ja isät itse olemme kasvaneet monet aikamoisessa puutteessa ja kurjuudessa, mutta kuitenkin useimmat ehjässä ja milestäni onnellisessa kodissa. Jo se, että Suomen kansa oli silloin lapsuudessamme hyvion paljon yhtenäisempi, ei kilpailtu toistemme kanssa, vaan eenämmänkin olimme yhdessä tekijöitä.
      Kuitenkin olemme omillemme yrittäneet antaa tätä ainellistakin hyvää enemmän, olemmeko jättäneet heidät ilman tätä yhteenkuuluvuutta, olemmeko laittaneet lapsemme kilpailemaan eikä tukemaan toisiaan.

      Kylässä kävimme ilmoittamatta naapureissa, ilman että kenenkään piti siivota ja leipoa itsensä väsyksiin. Lapsemme leikkivät yhdessä ja aina joku vanhemmista seurasi leikin kulkua, lapset pysyivät kotinurkilla.
      Nyt pitää olla niin paljon harrastuksia, joissa sitten kaverisuhteet saattavat olla jossain muualla, emme enää tiedä missä lapsemme ovat ja millaisia ovat hänen ystävänsä, kotien ovet ovat suljettu.
      Lapsista on tullut vaatia ja kärkkäitä sanomaan pahojakin sanoja.
      Itse kyllä mielelläni hoidan lapsenlapsiani jos se ilo suodaan, mutta pakkohan se on silloin sanoa ei, jos on jo tärkeän asian sopinut aikaisemmin.
      Kyllä lapsen se pitää ymmärtää.
      Minäkin sorruin alkuun tuohon rahan antamiseen, suoranaisesti ei pyydetty, mutta tuotiin esiin puute. Vaikkakin tiedän heidän palkkojensa olevan moninkertaiset omaani. Nyt olen eläkkellä ja sanonut, että eläkkeeni on senverran pieni, että ei siitä riitä enää muualle. Tosin yritän aina jotain laittaa talteen siitäkin, jotta saisivat edes lapsensa koulutettua, itse saivat kotoa koulutusrahat , ei tarvinnut lainaa ottaa, tosin olivat ahkeria kesätyöläisinä ja ansaitsivat aika suuren osan itsekin. Mutta tuo elämäntapa on nykyään niin hupa rahoilel, kun pitää olla eliittiharrastusta, pitää erotakin ja aloittaa alusta.
      Ei oikein tuo järkikulta osaa tätä arkipäivän elämää, pitäisi olla juhlaa ja humua ja aina merkkivaatetta ja desing-koti viimeisen mukaan.
      Kun nuoret tämän ymmärtäisivät jättää vähemmälle, varmasti se elämäkin olisi helpompaa ja voisi nähdä vähän siihenkin mitä vanhemmat ovat tehneet heidän eteensä, itse olen tehnyt kaikkeni, sillä lapseni ovat minulle todella rakkaita.
      Enkä heit'ä koskaan hylkää, mutta rahaa minulta ei eläkkeestä liikene heille antaa.

      • mummomummu

        Kun minun näppiksiltäni :D
        Lapsieni perheiden tulot ovat todella n. kuusin kertaiset omiini nähden. Ovat säästäneet jo oman asunnon, nyt siis nauttivat pienemmistä asumiskustannuksista, kuin myös.
        Omani ovat 30,5 % tuloistani heillä 9,8 %.

        Itse teen päätökseni rahoistani, mitä annan ja mitä en. Miniä kyllä osaa.
        Vanhempien velvollisuus on huolehtia lapsistaan kaikessa.
        .
        Aina tarvittaessa hoida ja vietämme aikaa yhdessä säännöllisesti.
        Vaateita tai lahjoja en enää osta koska tavaraa on niin paljon että en edes tiedä mitä lapsenlapsilla jo on.
        Olen avannut lapsenlapsille pankkitilit, joita voivat käyttää sitten täysi-ikäisinä, säästän heille syystä tai syytä kun minulta liikenee.
        Mihin säästämäni rahat käytetään, en varmasti ole näkemässä.


      • Elämää eteenpäin
        mummomummu kirjoitti:

        Kun minun näppiksiltäni :D
        Lapsieni perheiden tulot ovat todella n. kuusin kertaiset omiini nähden. Ovat säästäneet jo oman asunnon, nyt siis nauttivat pienemmistä asumiskustannuksista, kuin myös.
        Omani ovat 30,5 % tuloistani heillä 9,8 %.

        Itse teen päätökseni rahoistani, mitä annan ja mitä en. Miniä kyllä osaa.
        Vanhempien velvollisuus on huolehtia lapsistaan kaikessa.
        .
        Aina tarvittaessa hoida ja vietämme aikaa yhdessä säännöllisesti.
        Vaateita tai lahjoja en enää osta koska tavaraa on niin paljon että en edes tiedä mitä lapsenlapsilla jo on.
        Olen avannut lapsenlapsille pankkitilit, joita voivat käyttää sitten täysi-ikäisinä, säästän heille syystä tai syytä kun minulta liikenee.
        Mihin säästämäni rahat käytetään, en varmasti ole näkemässä.

        Pitäisi pohtia, miksi ihminen on työssä, miksi säästää, miksi saa eläkettä, mitä haluaa elämältä.

        Tekeekö nuori työtä voidakseen aikanaan antaa rahansa lapsenlapsille?
        Opiskeleeko ammattiin, ottaa velkaa, maksaa velkaa, rakentaa ja raataa voidakseen antaa tulevalle lapsenlapselle pankkikirjan?
        Kasvattaako omat lapsensa, kouluttaa ja vaatettaa, sinnittelee pienellä palkalla, maksaa maksamistaan, ja kaikki vain siksi, että voisi antaa lapsenlapselle rahaa?

        Miettikää nyt hyvät ihmiset, mitä elämältä on oikeus odottaa. Kyllä jokainen saa elää oman elämänsä ihan itselleen.
        Oma puoliso ja lapset, oma koti, oma työ, se on itselle ja perheelle, mutta kun ne ovat takana päin, on oman itsen aika. Lapsenlapset pitää tulla vasta toiseksi. Omilla lapsilla on omat elämät, ja lapsenlapset kuuluvat omille vanhemmilleen, ei isovanhemmille. Niin se oli itsellännekin aikanaan.

        Kyllä itsekkäät ihmiset osaavat esittää vaatimuksia ja jopa pitävät sitä oikeutenaan. Ei pidä ruveta kynnysmatoksi. Jos lapsenlapsien tapaaminen tulee maksulliseksi, niin on vain opittava ajattelemaan, että lapsenlapsiin ei ole varaa.

        Ei tuntematon lapsenlapsi anna arvoa pankkikirjallesi, kun sen joskus saa, sillä inflatio syö kuitenkin säästämäsi eurot. Älä kitsastele omassa elämässäsi kenenkään vuoksi.


    • Surullista

      Aikamoinen juttu! Surullista!!!! Hyväksikäyttöyritystä!

    • Ei kaikki kotoa

      Tuu-tikille tiedoksi, että luonne meillä on syntymälahjana. Emme voi kasvattaa toiselle luonnetta, ihminen on syntyessään jo siinä suhteessa valmis, kuten on silmien väri ja ruumiinrakenne.
      Kasvatus on oppimista. Opimme joko mielistelemään tai pitämään puolemme, pelkäämään, selviytymään tai syrjäytymään, kunkin luonteen mukaan.

      Narsisti osaa olla mielinkielin ja saa itselleen etuja, joita lempeäluonteinen ihminen ei pysty hankkimaan.
      Aloituksen isoäiti on luonteeltaan arka, aina pelästyvä ja syrjään siirtyvä, joka uskoo, että on velvollinen aina auttamaan. Hänellä on se kokemus, että on aina ansaittava ystävyys, ja sen menettää, jos ei ole annettavaa.

      Narsisti ei ikinä alistu kuvittelemaan, etteikö saisi haluamaansa. Narsisti on koko ikänsä vaatinut ja saanut. Hän itse kasvattaa ympäristönsä tottelevaiseksi ja alistuvaiseksi.

    • mummikka

      On vaikeaa uskoa, että tuo aloitus ei olisi huuhaata, eihän nykyään tollasta voi tapahtua. Noh, tyttäreni anoppi kantaa ulkomaita myöten valtavat määrät kaikenmaailman krääsää esikoislapselle, josta kasvattaa prinsessaa ja hokee sitä koko ajan :"voi mummin oma rakas prinsessa, kenen rakas olet"...jne...voi hyvänen aika sitä lässynläätä. Pikkuveikkaa ei ole näkevinäänkään, säälittävää. Itse olen aina tehnyt selväksi, etten ikinä lahjo lapsia vaan ostan heille sitä mitä he tarvitsevat ja suuremmista ostoksista sovitaan kimpassa. Aina lapset iloitsevat minut nähdessään ja haluavat mummin ja vaarin luokse yökylään. Siis vaikka ei olekaan mitään valtavia lahjuksia, vaan kirjoja joita luetaan ja paperia johon piirretään.

      On minullakin ollut tyttäreni kanssa riitani ja hän on uhkaillut, etten näe pikkuisia enää koskaan. En ole antanut periksi, vaan sanonut, että itsepä mietit mitä lapsiltasi otat pois.

      Isovanhemmilla on oikeus elämäänsä ja se mitä siitä omasta yli jää, annetaan jälkikasvulle. Nauttikaa vapaa-ajastanne isovanhemmat, hoitakoon jokainen omat lapsensa. Otetaan niitä lapsenlapsia kyläilemään silloin, kun jaksetaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      599
      16475
    2. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      52
      14808
    3. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      381
      9301
    4. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      45
      5389
    5. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      11
      4572
    6. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      171
      3109
    7. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      118
      1875
    8. Mitä hänellä oli päällään kun viimeksi näit hänet?

      Avoimia vastauksia saa kirjoitella... Ehkä joku saattaa tunnistaa itsensä kommenttien joukosta :)
      Ikävä
      57
      1359
    9. Meidän tarinako on ohi?

      Ootko niin päättänyt?
      Ikävä
      94
      1282
    10. Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?

      https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho
      Valkeakoski
      41
      1237
    Aihe