V70 2.4D ja polttoainelämmitin

V70lämpimäksi

Ostin juuri ensimmäisen dieselfarkkuni ja nyt selvennykseksi muutama kysymys. Lisälämmitin lienee automaattisesti päällä, mutta sen siis voi halutessaan ohjelmoida menemään päälle tiettynä ajankohtana. Edellinen omistaja on nähtävästi asentanut erillsen moottoritilan lämmittimen, kun pistoke löytyy etupuskurista. Eli kannattaako käyttää tuota polttoainekäyttöistä ajastinta vai turvautua pääsääntöisesti töpseliin akun säästämiseksi?
Näytössä lukee Suorakäynnistys Pys.Lämm. OFF. Tämä tarkoittanee Volvon logiikan mukaan automatiikan päälläoloa jos ole käsittänyt oikein vai kuinka?

54

40055

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ukonhammas

      Ei tarkoita.Sillä voit käynnistää suoraa lämmittimen moottorin ollessa kylmä.Kokeile,surisee vähänaikaa sitte rupee tohiseen.Sammuta aina lämmitin jos olet sen ajastanu tai suorakäynnistänyt sen ENNEN,KUIN KÄYNNISTÄT AUTON!!Jos automaatti ei ole sitä sammuttanu..Älä käytä ajastinta kovalla pakkasella.Volvon lämmitin ei ole vebasto,vaan se käynnistyy niin aikaisin lämmittään autoa,että akku on tyhjä ajoon lähdettäessä jos autoon ei ole asennettu laturia.Piuha lämmitin on aivan tehoton,sen teho tuskin 100 W,se sijaitss lohkon kyljessä..

      • V70lämpimäksi

        Eli jos ajastinta i voi/kannata käyttää kovalla pakkasella ja piuha tehoton niin mikäpä sitten avuksi???
        Ja täsmennys: tarkoittaa siis sitä että Suorakäynnistys Pys. Lämm. OFF pitää olla aina näytössä kun käynnistää auton.


      • ukonhammas
        V70lämpimäksi kirjoitti:

        Eli jos ajastinta i voi/kannata käyttää kovalla pakkasella ja piuha tehoton niin mikäpä sitten avuksi???
        Ja täsmennys: tarkoittaa siis sitä että Suorakäynnistys Pys. Lämm. OFF pitää olla aina näytössä kun käynnistää auton.

        Ei sulla mitään ongelmaa tule oleen.Kovilla pakkasilla käynnistää suorakäynnistyksellä lämmittimen,opit kyllä kuinka kauan lämmittimen pitää olla päällä n.15 min riittää virran kääntämällä päälle näet onko lämpömittari noussu.Kysy Volvolta,ainaki Tampereella neuvovat.Ja on olemassa Koko Suomen Volvofoorumi,sieltä ainaki saat todenperästä neuvoa..


      • D5

        Ja kyllä siellä webasto puhisee!!!! Sun autosta en tiedä. Ja on siellä ihan oma lisälämmitinkin. Jos et usko niin katso ajotietokoneelta, kun auto ei ole käynnissä, auto tai off asennon voit valita.


      • volovo d5

        Miksi pitää lämmitin sammuttaa,ennen starttausta?


      • VolvoMekaanikko
        volovo d5 kirjoitti:

        Miksi pitää lämmitin sammuttaa,ennen starttausta?

        Ei sitä tarvitse sammuttaa, antaa pöhistä vaan. Nuukemmat tietenkin pelkää naftan kulutusta, webasto ryyppää 0,5...0,8 litraa tunnissa. Mutta eipä se juuri koskaan kolmea varttia kauempaa ole käynnissä.


      • Paska_kinneri
        volovo d5 kirjoitti:

        Miksi pitää lämmitin sammuttaa,ennen starttausta?

        Ensinnäkin Volvon alkuperäis lämmitin ei ole Webasto vaan Ruotsalainen Ardic joka on Eberin omistuksessa ja toiseksi kyllä voi käyttää auton käydessä!


      • Dieselautoilia

        Kyllä minun V70 2008 d5 on ainakin Webasto.


      • V70awd
        V70lämpimäksi kirjoitti:

        Eli jos ajastinta i voi/kannata käyttää kovalla pakkasella ja piuha tehoton niin mikäpä sitten avuksi???
        Ja täsmennys: tarkoittaa siis sitä että Suorakäynnistys Pys. Lämm. OFF pitää olla aina näytössä kun käynnistää auton.

        Siis ardiccihan lähtee automaattisesti päälle hetken kuluttua käynnistyksestä jos on kylmä keli! jestas mitä kommentoijia täälläkin on. Tietysti tommonen säteilylämmitin on tyhjää parempi mutta epäilisin et se "lohkon" pistoke on ylläpitolaturin pistoke todellisuudessa. Ardic on hyvä lämppäri mikäli muistaa välillä senkin huoltaa. Ittellä ei ole mitään ongelmia ollu auton akun kanssa kun akku oli muuten tikissä. Välillä se lämmittää 20min ja välillä 15min ennen starttausta autoa riippuen pakkasista ja joka kerta lähtenyt käyntiin. Kyseessä -06 d5 awd.


      • morovaan145
        Dieselautoilia kirjoitti:

        Kyllä minun V70 2008 d5 on ainakin Webasto.

        Mikälie italian tuonti sun autos on. Pohjoiseen eurooppaan tehdyissä autoissa on aina mukana ardicci. Jos autossas on oikeesti webasto niin se on jälkeenpäin sinne laitettu.


      • Volvul
        morovaan145 kirjoitti:

        Mikälie italian tuonti sun autos on. Pohjoiseen eurooppaan tehdyissä autoissa on aina mukana ardicci. Jos autossas on oikeesti webasto niin se on jälkeenpäin sinne laitettu.

        Eipä jauheta kakkosta. Volvoissa ei ole ardic/ebereitä ollut enää 2007 vuoden jälkeen. Webastot niissä on kaikissa tuosta uudemmissa.


      • D5_2010
        morovaan145 kirjoitti:

        Mikälie italian tuonti sun autos on. Pohjoiseen eurooppaan tehdyissä autoissa on aina mukana ardicci. Jos autossas on oikeesti webasto niin se on jälkeenpäin sinne laitettu.

        Kyl vaan mk3 d5 on orkkiksena webasto


      • pulttivolvo

        Volvo mk2ssa oli ardic 912 ensiasennus petrooli lämmitin. Oli varmaan liian hyvä koska täyty vaihtaa webastoon mk3ssa.


      • Anonyymi
        morovaan145 kirjoitti:

        Mikälie italian tuonti sun autos on. Pohjoiseen eurooppaan tehdyissä autoissa on aina mukana ardicci. Jos autossas on oikeesti webasto niin se on jälkeenpäin sinne laitettu.

        Mk 3 on webasto. Ardic on jääny pois


      • Anonyymi
        Dieselautoilia kirjoitti:

        Kyllä minun V70 2008 d5 on ainakin Webasto.

        Ei ole


      • Anonyymi
        D5_2010 kirjoitti:

        Kyl vaan mk3 d5 on orkkiksena webasto

        Ei ole


    • papanhammas

      ukonhammas puhuu aivan soopaa akku ei mene tyhjäksi suora käynnistys voi olla päällä vaikka auton käynnistää konepellin alla lappu kumpi lämmitin autossa on ardic tai webasto niin ja lohkolämmitin on kyllä hieman tehokkaampi kuin tuo 100w

      • ukonhammas

        Volvo EI ole tarkotettu ajettavaksi käsikäyttö lämmitin päällä.Kojetauluun tulee kolmio.Jos niin tekee automaatti ei hoida lämmitystä.En kertaakaan ole käynnistäny autoa pakkasella jos on niin lyhyt matka ettei moottori ehi lämmitä normaaliin lämpöönsä.2005 vuesta alkaen ei ole lämmittimen kans ollu mitään ongelmia.Pistä Volvo ajastukseen -25 aamuks klo 8 ja mene starttaan sillo,niin takaan ettei inaha.Se vain on niin.


    • 8+17

      Akku menee kyllä tyhjäksi jos käyttää päivittäin lisälämmitintä ja ajomatka jää kovin lyhyeksi - kokemusta on.... eli kannattaa laittaa ylläpitolaturi....

      • ukonhammas

        "Lyhyttä matkaa".!Kävele ihmeessä lyhyet matkat.Osta Hyndai lyhyelle matkalle.


    • antero

      Voiku joku ois sulle vastannut siihen kysymykseesi. Kysy merkkiliikkeestä ni selviää varmaksi.

    • Itselläni on toinen V70 2,4D menossa (2008), edellinen oli D5 (2005). Edellisellä kilometreja kertyi 190tkm, nykyisellä matka jatkuu edelleen mittarin näyttäessä 245tkm. Kummassakaan ei ole ollut sähköistä lohkolämmitintä asennettuna, eli pelkällä "webastolla" ole lämmittänyt. Muutaman kerran on ajastimellä lämmitettäessä käynyt "kylmät", eli virtaa ei ole enää riittänyt starttiin (varausvahtiautomatiikasta huolimatta), vaikka yleensä ajan n.90km (yli 1h) matkan startin jälkeen. Mutta pääosin olen pärjännyt näiden lämmittimien kanssa hyvin. Lämmitystä olen ohjannut pääasiassa manuaalisesti, eli laittanut lämmittimen pöhisemään 15min ennen starttia.

      Suorakäynnistys OFF tarkoittaa juuri niinkuin kirjoitit, eli että automaatti hoitaa "webaston" ohjausta.

    • habolla

      Neljäs diisseli Volvo menossa ja yhdessäkään ei ole ollut ongelmia polttoainetoimisen lämppärin kanssa. Erinomainen laite ja yksi monista syistä miksi pysyn Volvossa. Muihin kotteroihin (auti, bmw, skeida, jne) laite maksaa älyttömästi. Lämmitän auton aina ajastuksella. Ajan yleensä noin 50 - 60 kilsaa lämmityksen jälkeen, pätkäajoon tuo ei varmasti sovi! Volvoni ovat olleet varsin tuoreita (vm 07 ->). Vanhemmista versioista en osaa sanoa siis yhtään mitään.

      • Eip

        Onko 2000 vuosim. Polttoaine lämmitintä ohjauspaneelissa ei ole ainakaan sille ohjausta.


    • vallander

      volvo v70 -08. Ja taitaa olla eberi näissä lämmittimenä. Hyvin on toiminut. Makia lähteä lämpimällä ja sulalla autolla liikkeelle.
      Jokaisen webastomiehen perusvarustukseen kuuluu peräkonttiin kannettava käynnistinapuri. Maksaa 50 eur ylöspäin.
      Silläpä on mukava antaa virtaa siellä työmaan pihalla muille jääkaapeille.
      Ja kyllä ketuttaa..

    • Mese Mies

      Itellä v70 2.4d automaatti. Ajettu jo 357km vm.09Tässä on Webasto. Kerran vaihdettu
      koko viiksi josta lämmitintä ohjataan ,hinta alle 100€ vaihdettuna volvolla pikahuolossa ja kerran vaihdettu Webaston kiertovesipumppu, romutamosta käytetty tilalle. Hinta 110€ vaihdettuna ei kylläkään Volvolla..Autolla ajetaan noin 30min työmatkaa suuntaansa noin40 km. Ei ikinä mitään ongelmaa koska auto säätää itse webaston käynnistys ajan riippuen paljönko pakkasta .Itse ajastan autoon vain lähtöaja milloin lähden liikeelle. ajastimeen on madollista asettaa kaksi aikaa valmiikksi. Aamulla koska lähden töihin ja illalla koska töistä kotia hieno peli kun TOIMII!!!

    • Tonto7

      Pakko kommentoida kun itelläkin 2011 mallin dieseli v70. Se lisälämmitin on joko Eberi tai Webasto ja selviää konepellin alta repsikan puolelta kts. ohjekirja. Ja suorakäynnistys OFF tarkoittaa että lämmittimen käsikäynnistys on pois päältä, kun painaa reset napin pohjaan muuttuu ON eli päällä ja rupeaa pöhisemään. Viiksen valinta rullasta pyörittämällä löytyy kohta lisälämmitin Auto tai Off jolla valitaan lähteekö lämmitin ajossa tarvittaessa itsestään päälle vai ei. Ohjekirjasta löytyy myös hyvin tietoa. Ja sitten vielä sellainen tieto että kaikissa Suomeen alunperin tuoduissa uudemmissa diesel volvoissa on lisälämmitin vakiona, ekasta vuosimallista ei minulla ole tietoa. Olen itse juuri harkinnut tuota ylläpitolaturin asennusta.

      • muuten homma kusee

        ja myöhäiseen kommentiin kommentti.
        Pitisi tietää onko autossa alkuperäiset lämmittimet tehtaan asetuksilla vai jälkiasenteiset jollain asetuksilla joita ei tiedetä.


      • Auto-asento OK

        Viiksen valinta rullasta pyörittämällä löytyy kohta lisälämmitin Auto tai Off huom. vain silloin valinta löytyy kun auto ei ole käynnissä!

        Auto-asento tarkoittaa, että lämmitin käynnistyy automaattisesti kun ulkolämpötila laskee 5 asteeseen tai sen alle, lämmitin pysähtyy/käynnistyy uudelleen automaattisesti autosi sisälämpötilan asetetun lämpötilan mukaisesti eli huolehtii, että sisälämpötila pysyy esim. 20°

        Lyhyesti sanottuna: Auto asennossa lämmitin on käynnissä vain tarvittavan ajan automatiikka huolehtii milloin lämmittimen pitää käynnistyä ja pysähtyä, lisälämmitin ei siis ole käynnissä kokoajamatkan ajan.

        Pidän lämmitimen säädön auto-asennossa ajalen helsingissä lyhyitä noin 5-15 km matkoja eikä koskaan ole olluut ongelmia akun riittävyyden suhteen vaikka akkuni ei ole latauksessa yöllä eikä päivällä.


    • jotta näin

      Ei ole ollut kuin säteilijä ja viikko takaperin oli -28 pakkasta ja lähti vaivatta käyntiin.Auto on -03 mallin D5:nen ja hyvin pärjännyt nämä vuodet ardickia enkä Webastoa enää tähän ala lattamaan ja kilometrejä on 299000 ja rapiat niin ja suuttimia eikä hehkuja ole vielä tarvinnut uusia mutta kaippa sekin tulee eteen.

      • voihan kiesus

        kiitos tiedosta, nyt olen valaistunut ja viisastunut paljon.


    • VolvoMekaanikko

      Voi hellanlettas!

      Auto-asento tarkoittaa, että kun lähdet ajamaan niin lisälämmitin lämmittää moottoria, siksi että se lämpenisi nopeammin käyntlämpötilaansa. Off-asennossa apulämmitystä ei tule, ja sitä kannattaa käyttää lyhyillä matkoilla, ettei lämmitin turhaan karstoitu.

      Suorakäynnistys on/off tarkoittaa, että voit pistää lämmittimen päälle -tai ottaa pois-auton seisoessa paikallaan. Esim. vartin suoralämmitys riittää pikkupakkasella.

      Ajastimia on kaksi, joilla voi ohjelmoida kaksi eri lähtöaikaa, jolloin auto on asetettuun aikaan lämmin ilman, että sitä erikseen joutuu lämmittämään.

      Se, että lämmitin käy vielä, kun autolla lähdetään ajamaan ei ole paskankaan merkitystä. Se kolmio palaa siinä auton kojelaudassa ilmoittaen, että sinulle on uusi viesti, tässä tapauksessa viesti on "Polttoainelämmitin päällä". Siitä ilmoitetaan sen vuoksi, että naftaa palaa, kun lämmitin on päällä. Muuta merkitystä sillä ei ole.

      Opeptelkaa kunnolla autonne vinkeet ja vermeet!

      • 24d

        Hei minulla ollut volvo v70(07), ruotsin tuonti, muutaman viikon ja nyt kysyn, että miksi tämä lammitin pöhisee jonkin aikaa kun sammutan moottorin, tai kun ajan kaupungissa lyhyttä matkaa pöhisee kokoajan vaikka ajastin ja suorakäynn on off asennossa.


      • gsvirotor

        Lämmittimessä on myös automaatti toiminto joka ohjaa sitä moottorin lämpötilan mukaan, mutta sen voi myöskin käydä volvolla ohjelmoimassa pois.


      • Volvo_V70_D5
        24d kirjoitti:

        Hei minulla ollut volvo v70(07), ruotsin tuonti, muutaman viikon ja nyt kysyn, että miksi tämä lammitin pöhisee jonkin aikaa kun sammutan moottorin, tai kun ajan kaupungissa lyhyttä matkaa pöhisee kokoajan vaikka ajastin ja suorakäynn on off asennossa.

        Ilmeisesti autosta puuttuu ohjelmanpätkä joka mahdollisti kellon käytön, nyt sieltä löytyy vain apulämmitin joka kylmällä kelillä lämmittää tarvittaessa autoa. Vähän vanhempaan malliin tuo ohjelmanpätkä suomenkielinen ajotietokone maksoi v 2009 merkkihuollossa 125e....


      • Anonyymi

        tässä on asia


    • VolvoMekaanikko

      Akusta vielä: Takuulla se akku tyhjenee pakkasella lämmittimen kanssa pelatessa. Itse laitan pakkaskaudella joka yöksi älylaturin työntämään virtaa akkuun, koska ajomatkani aamusella on vain lle 10 km. SIlloin virtaa riittää joka startille. Defan laturi on paras, CTek on huono, se ei kestä pakkasta, mm. sen kalvonäppäimet menee juntturaan, eikä niillä mitänä saa säädettyä.

    • ctek 45€

      Muuten hyvä, mutta CTEK:n nappuloihin ei tarvitse koskea. Riittää kun kerran koskee.

      Mistäkö tiedän? 5 vuotta ollut 3.6A CTEK autossa. Kertaakaan ei ole tarvinnut nappeihin koskea. Kun laittaa töpselin seinään niin alkaa lataamaan

    • VolvoMekaanikko

      No joo, mutta kun meikäläinen latailee auton lisäksi mottoripyörän, ruohonleikkurin, hupimaasturin ja moottorikelkan akkuja niin nappuloita saa olla myötäänsä painelemassa. Ei toimi CTekin kalvonäppäimet siinä hommassa, varsinkaan pakkasella

    • ribuligaggabieru

      Kannattaa lukea käyttöopas niin ymmärrät monta juttua. Googleta "volvo v70 käyttöopas"

    • HotVulvanus

      Volvon lämppärit lämmittää enemmän omistajiensa hermoja kuin itse autoa.

      • Anonyymi

        LäsgiCigaa


      • Anonyymi

        LäsgiCigaa


    • LELULÄMMITIN

      Ardic on varsin epäluotettava viime kevääl lapissa oli 32c miinusta eipä tehnyt mitään piti jäädä odottelee pakkasten lauhtumista kolme pvää siinä men

    • tarkeneekyllä

      olen ollut kyllä tyytyväinen S80:n Wepastoon:), aamulla kiva lähteä Lämpöisellä autolla :)

    • Tsuptsup1

      Ensinnäkin osta uusi isoin akku mikä mahtuu volvoosi niin loppuu tyhjeneminen. Meillä on kumpaankin v70 ostettu uudet 100 ampeerin akut ja johan pystyy webastoilemaan vaikka kuinka paljon ja autosta ei virta lopu!
      Niillä tehdas akuilla ei tehe yhtään mitään.

    • Stw

      Sama täällä v70d5 2003.oli vielä alkuperäinen akku nyt zippas laitoin uuden ,vebasto onkelmat loppu siihen.ja nyt......jäähdytysnesteet häviää johonkin?ei tän vehkeen kanssa lompuuki pääse turpoomaan liian suureksi. Ajettu 254thk ja alustaan vaidettu n2500edestä osaa,laatu vanhaan 940 verrattuna täytä paskaa.onneksi vanha volvo on vielä tallessa.tossa uudemmassa ainoo hyvä puoli on sen uskomattoman pieni kulutus.kääntösäde tallinnan lautan kanssa samaa luokkaa muuten mukava ajaa.vanhan laitoin suurehkon kulutuksen takia seisomaan mutta noitten vikojen korjaaminen on tullut kalliimmaksi kuin uskoinkaan! Taitaa olla nyky kotterot samanlaisia paskoja kaikki merkistä riippumatta.näille on vielä vaikee itse tehdä mitään vaikka vanhat kotterot hallinnassa ovatkin.näistä on rakennettu rahastus laitteita .ns hehkulampputeoria rules

      • nimimerkki098

        Lämmittimen pohja painunu ylöspäin, palotila jää liian pieneks, kiehuttaa veden, aiheuttaa painetta järjestelmään, ei tee hyvää, vesi oletettavasti paisuntasäiliön kautta ulos. Vaihda lämmittimeen uus pohja ja lyhennä polttimen putki, vika korjaantuu niillä.


    • Järkikäteen

      Tällä sivulla puhutaan niin paljon paskaa että huhhuh.
      Suosittelen lämpimästi että käytät jotain volvo foorumia todellisen tiedon etsimiseen, omaa tietämystäni asiasta en edes viitsi kertoa kun en jaksa tapella idioottien kanssa
      T.volvo asentaja

    • uusivolvomies

      Oon jo tänä syksynä käyttänyt tuota lämmitintä,volvon oma vuodelt 2003 .

      Ei mitään ongelmaa ole ilmennyt,auto on lämmin kun autooon menee ja kone myös.

      Ei lämpene millääm 15 minuutilla jos on pakkset ,eihän siinä kerkiä sulamaan ikkunatkaan,kyllä puoli tuntia on pakkasilla kun minulla se on nytkin lähes tuon ajan päällä.

    • Minulla on V70 volvossa Webasto ja lisälaturi. Webaston ohjaus muutettuna vasempaan viikseen ja tietokoneelle sekä jotain tehtynä moottorille, koska huollossa aina välillä törmätään ihmeellisyyteen....
      Pitkässä matka-ajossa akku kerkesi lataantumaan, mutta noin 60 km ajossa ei kerennyt akku riittävästi lataantumaan Webaston käytössä, siksi lisälaturi.
      Volvon alkuperäinen akku kesti noin 11 vuotta. Nyt on volvossa noin vuoden vanha akku ja suuren suuri, ei ole enää Volvon oma akku, mutta sitäkin parempi.
      Lisäksi olen ostanut sisätilan lämmittimen, jonka nostat ehtoolla valmiiksi keskikonsolin päällä olevan lituskaisen kiven päälle. Sisätilan lämmittimen oma johto on liian lyhyt, tarvitaan lisäjohto.
      Tuulilasin suojana on tuulilasin peite, kun auto seisoo kylmässä. Ei tarvitse hangata kallista tuulilasia.

      • volvokestää

        "Tuulilasin suojana on tuulilasin peite, kun auto seisoo kylmässä. Ei tarvitse hangata kallista tuulilasia."

        Näitä ei siis tarvita ollenkaan koska polttoainelämmitin oli se mitä merkkiä tahansa lämittää koko auton etenkin lasit,ja se lasi ei mielestäni ole kallis mikäli ei ole tunnistinta vaan peruslasi yläosan tummennuksella,maksoi kun vaihdoin elokuussa 210e töineen koko lasin vaihto.

        Jos on ardicin lämmitin jota volvo käyttää alkupään d5 70 mallistossa ,niin se on varsin yksinkertainen laite,ei siis mitään ihmeellistä ole,purimme sen tällä viikolla ja kasasimme ,hyvä laite on ja tehokas ,osia saa vaihdeltua ,älkää siis viekö volvon liikeeseen turhaan ,sielä se voi maksaa.


    • Anonyymi

      Missä sijaitsee S80 2,4 D Volvon 2008 lisälämmityslaite

      • Anonyymi

        Pari vuotta nuoremmassa oli "piilossa" oikealla eturenkaan paikkeilla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miehille kysymys

      Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      138
      4108
    2. Miksi kaivattusi on

      erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      89
      2019
    3. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      1941
    4. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      58
      1557
    5. Haluaisin jo

      Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      54
      1452
    6. Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.

      Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat
      Haapavesi
      133
      1405
    7. VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia

      Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu
      Maailman menoa
      100
      1328
    8. Nainen olet valoni pimeässä

      valaiset tietäni tietämättäsi ❤️
      Ikävä
      74
      1226
    9. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      98
      1131
    10. Mitä toivot

      Tulevilta päiviltä?
      Ikävä
      69
      1063
    Aihe