Tulppien vaihdosta

Kuluvia vaihtelen

Otin ne suojamuovit päältä pois ja katselin, miten helppo olisi tulpat vaihtaa, mutta hankalassa ja ahtaassa paikassa ovat. Onkos kukaan koskaan vaihtanut Seattiinsa sytystulppia? Minun menopelini on tälläinen vuosimallin 2000 Cordoba Vario, 1,6 litrainen ja 100 heppainen AKL-kone, eli se tuttu perus-VW.
Täytyy mennä myös tulppa-avain ostoksille. Monenko mm avain (hylsy) siihen soveltuu? Katselin hieman, että ehkä siihen pitää olla se ohutseinäinen ja pitkä "pelti"hylsy, sillä ahtaalta näyttää. Voi olla, että siihen ei käy kaikkien hylsysarjojen tulppahylsyt, kun tuppaavat olemaan aika vahvaseinämäisiä.
Kai siitä täytyy irroitella niitä imusarjojakin? Ja minkä verran, vai onko joku saanut taiteiltua tulpanvaihdot, ilman purkamisia?

5

2586

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ilmainen vinkki

      Halvemmaksi tulee kun viet auto tulppien vaihtoon alan liikkeeseen, ei tarvitse ostella tyäkaluja ja työkin tulisi tehtyä oikein ja rikkomatta paikkoja.

    • Kuluvia vaihtelen

      Hah hah hah jne..
      Teetätin tuossa välillä, työkiireiden vuoksi, vuosia huollot ja korjaukset "alan liikkeissä". Silloin oli vielä mahdollista jäädä itse odottelemaan autonsa viereen halutessaan ja katsella työn etenemistä. Puhun nyt huolloista ja sellaisista pienistä vaihtohommeleista, joihin ei tunteja pitäisi mennä.
      Sattui vain niin monta kertaa kohdalleni sellaisia autopuolen oppilaita, tai juuri valmistuneita poikasia, jotka tekivät kaiken päin p... ja tuhrasivat aikaa monin verroin, sellaiseen jonka itse aikaisemmin olen tehnyt paljon ripeämmin.
      Niin aloin sitten tekemään huollot taas itse. Vaihdoin jakohihnankin kiristysrullineen ja vesipumpun ym. tuossa muutama vuosi sitten.
      Tuntuu nuo "ilmaisen vinkin" neuvot todella tarkoitushakuiselta ja lapsellisilta. Ei niillä mitään tee, mutta jos olisi ollut jotain vastattavaa kysymyksiini, niin niihin olisi voinut vastata.
      Ei työkalujen osto mitään ole, työ se liikkeissä maksaa. Tulppahylsyt muuten maksaa Motonetissä mm.: 1,90€, 2,-€, 2,50€, 3,10€.... Että silleen.

    • AKL-Toledo

      Homma hoituu normaalilla, vajaat 10 cm pitkällä tulppahylsyllä ja sen jatkoksi tulevalla joka suuntaan kääntyvällä irtonivelellä. Tämän perään vielä vähintään kymmensenttinen hylsynkiinnityksen jatkovarsi, jonka sitten kiinnittää räikkään tai vääntövarteen. Näin päästään työskentelemään imusarjan yläpuolelle ja pyörittämään vapaasti.

      Keskimmäisten tulppien saaminen paikalleen on hieman konstikasta nivelen vuoksi. Kuitenkin alle tunnin homma kokonaisuutena.

      Näin olen vaihtanut tulpat muutaman kerran imusarjaa irroittelematta. Ohjekirjan mukaan vaihtoväli on 30 000 km, mutta itse olen vaihtanut 60 000 kilometrin välein ilman tulppien ominaisuuksien havaittavaa huononemista.

      Ostin autoni käytettynä ja sen huollot oli tehty merkkiliikkeessä. Kuitenkin tulpat näyttivät ruuvimeisselillä ja vasaralla kiristetyiltä. Silti ne olivat aika löysässä. Yksi tulpanjohto oli irti, joten auto oli käynyt kolmella pytyllä. Tämä selitti ihmettelemäni heikon kiihtyvyyden.

      Ihmisiä ne ovat autonasentajatkin. On autoliikkeiden ja korjaamoiden etu pelotella ihmisiä sillä, ettei nykyautoille voi muka tehdä itse mitään. Todellisuudessa elektroniikkaa lukuunottamatta moni huoltohomma on aivan yhtä moninmutkainen tai helppo kuin vuosikymmeniä sitten.

    • Kuluvia vaihtelen

      Kiitti hyvästä ja selkeästä ohjeesta. Hylsysarjastani pitäisikin löytyä sellainen lyhyt kaksisuuntainen nivelnatsa. Haen vain Motonetista sen hylsyn, joka silmämääräisesti tulppaa vilkaisten, näyttäisi olevan 16 mm? Molemmissa hylsysarjoissani on tulppahylsyt, mutta ovat isommille tulpille. Ovat sen verran vanhoja sarjoja, ettei noi pikkutulpat olleet kai silloin vielä niin yleisiä :-)
      Tuo kertomasi merkkiliikkeen huollosta, on samaa, mihin itsekin olen törmännyt. Ja paljonhan siellä jätetään tekemättäkin. Oli toisissa paikoissa aika suuri osuuskin kohteista tekemättä, kun autolehdetkin vuosien varrella, ovat huoltotestejä tehneet.
      No, sinäkin sait itse laittamalla, huoltoliikettä parempaan kuntoon.

    • Kuluvia vaihtelin

      Tulpat vaihdettu. Kävi helposti, ei tarvinnut purkaa, ei imusarjaa, eikä mitään sellaista. AKL-Toledon ohje tarvittavista välineistä oli hyvä. Eihän siinä paljon mitään välineitä tarvita, kun vain tietää mitä. Hain tulpat (Bosch 4,50€/kpl) ja tulppahylsyn (16mm, crom.vanadiinia 1,90€) Motonetista.
      Aloitin keskimmäisistä, mutta eivät nekään erikoisen vaikeat olleet, kun rauhassa ja hosumatta tekee. Työn tein pihassa, aivan taivasalla, kun puoliltapäivin loppui sade ja alkoi aurinkokin paistelemaan, niin oli hyvä tehdä oikein valoisassa. Tulpanhattuja nostin juuresta ruuvimeisselillä kampeamalla ja käytin apuna myös sellaisia kapeakärkisiä pihtejä, joiden kärjet on päästä taivutettu. Niillä pystyi vetämään ylhäältä tulpanhatusta. Tulpanhatuissa on juuri sitä varten kavennukset, että niistä saa otteen. Johdosta ei saa kiskoa.
      Työnä tulppien vaihto, on samaa luokkaa, kuin öljyjen vaihto. Ei lainkaan niin työläs, kuin talvi- ja kesärenkaiden vaihto. Joudun aina kantamaan renkaat varastosta ja sitten vielä pesen ne, ennen varastoon vientiä. Tulppien vaihdossa pääsi niin helpolla, etten olisi uskonutkaan. Nyt tyytyväinen :-D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      173
      7185
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4202
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2105
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      2029
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1869
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1676
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1649
    8. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1593
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      21
      1588
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1418
    Aihe