Otin ne suojamuovit päältä pois ja katselin, miten helppo olisi tulpat vaihtaa, mutta hankalassa ja ahtaassa paikassa ovat. Onkos kukaan koskaan vaihtanut Seattiinsa sytystulppia? Minun menopelini on tälläinen vuosimallin 2000 Cordoba Vario, 1,6 litrainen ja 100 heppainen AKL-kone, eli se tuttu perus-VW.
Täytyy mennä myös tulppa-avain ostoksille. Monenko mm avain (hylsy) siihen soveltuu? Katselin hieman, että ehkä siihen pitää olla se ohutseinäinen ja pitkä "pelti"hylsy, sillä ahtaalta näyttää. Voi olla, että siihen ei käy kaikkien hylsysarjojen tulppahylsyt, kun tuppaavat olemaan aika vahvaseinämäisiä.
Kai siitä täytyy irroitella niitä imusarjojakin? Ja minkä verran, vai onko joku saanut taiteiltua tulpanvaihdot, ilman purkamisia?
Tulppien vaihdosta
5
2812
Vastaukset
- ilmainen vinkki
Halvemmaksi tulee kun viet auto tulppien vaihtoon alan liikkeeseen, ei tarvitse ostella tyäkaluja ja työkin tulisi tehtyä oikein ja rikkomatta paikkoja.
- Kuluvia vaihtelen
Hah hah hah jne..
Teetätin tuossa välillä, työkiireiden vuoksi, vuosia huollot ja korjaukset "alan liikkeissä". Silloin oli vielä mahdollista jäädä itse odottelemaan autonsa viereen halutessaan ja katsella työn etenemistä. Puhun nyt huolloista ja sellaisista pienistä vaihtohommeleista, joihin ei tunteja pitäisi mennä.
Sattui vain niin monta kertaa kohdalleni sellaisia autopuolen oppilaita, tai juuri valmistuneita poikasia, jotka tekivät kaiken päin p... ja tuhrasivat aikaa monin verroin, sellaiseen jonka itse aikaisemmin olen tehnyt paljon ripeämmin.
Niin aloin sitten tekemään huollot taas itse. Vaihdoin jakohihnankin kiristysrullineen ja vesipumpun ym. tuossa muutama vuosi sitten.
Tuntuu nuo "ilmaisen vinkin" neuvot todella tarkoitushakuiselta ja lapsellisilta. Ei niillä mitään tee, mutta jos olisi ollut jotain vastattavaa kysymyksiini, niin niihin olisi voinut vastata.
Ei työkalujen osto mitään ole, työ se liikkeissä maksaa. Tulppahylsyt muuten maksaa Motonetissä mm.: 1,90€, 2,-€, 2,50€, 3,10€.... Että silleen. - AKL-Toledo
Homma hoituu normaalilla, vajaat 10 cm pitkällä tulppahylsyllä ja sen jatkoksi tulevalla joka suuntaan kääntyvällä irtonivelellä. Tämän perään vielä vähintään kymmensenttinen hylsynkiinnityksen jatkovarsi, jonka sitten kiinnittää räikkään tai vääntövarteen. Näin päästään työskentelemään imusarjan yläpuolelle ja pyörittämään vapaasti.
Keskimmäisten tulppien saaminen paikalleen on hieman konstikasta nivelen vuoksi. Kuitenkin alle tunnin homma kokonaisuutena.
Näin olen vaihtanut tulpat muutaman kerran imusarjaa irroittelematta. Ohjekirjan mukaan vaihtoväli on 30 000 km, mutta itse olen vaihtanut 60 000 kilometrin välein ilman tulppien ominaisuuksien havaittavaa huononemista.
Ostin autoni käytettynä ja sen huollot oli tehty merkkiliikkeessä. Kuitenkin tulpat näyttivät ruuvimeisselillä ja vasaralla kiristetyiltä. Silti ne olivat aika löysässä. Yksi tulpanjohto oli irti, joten auto oli käynyt kolmella pytyllä. Tämä selitti ihmettelemäni heikon kiihtyvyyden.
Ihmisiä ne ovat autonasentajatkin. On autoliikkeiden ja korjaamoiden etu pelotella ihmisiä sillä, ettei nykyautoille voi muka tehdä itse mitään. Todellisuudessa elektroniikkaa lukuunottamatta moni huoltohomma on aivan yhtä moninmutkainen tai helppo kuin vuosikymmeniä sitten. - Kuluvia vaihtelen
Kiitti hyvästä ja selkeästä ohjeesta. Hylsysarjastani pitäisikin löytyä sellainen lyhyt kaksisuuntainen nivelnatsa. Haen vain Motonetista sen hylsyn, joka silmämääräisesti tulppaa vilkaisten, näyttäisi olevan 16 mm? Molemmissa hylsysarjoissani on tulppahylsyt, mutta ovat isommille tulpille. Ovat sen verran vanhoja sarjoja, ettei noi pikkutulpat olleet kai silloin vielä niin yleisiä :-)
Tuo kertomasi merkkiliikkeen huollosta, on samaa, mihin itsekin olen törmännyt. Ja paljonhan siellä jätetään tekemättäkin. Oli toisissa paikoissa aika suuri osuuskin kohteista tekemättä, kun autolehdetkin vuosien varrella, ovat huoltotestejä tehneet.
No, sinäkin sait itse laittamalla, huoltoliikettä parempaan kuntoon. - Kuluvia vaihtelin
Tulpat vaihdettu. Kävi helposti, ei tarvinnut purkaa, ei imusarjaa, eikä mitään sellaista. AKL-Toledon ohje tarvittavista välineistä oli hyvä. Eihän siinä paljon mitään välineitä tarvita, kun vain tietää mitä. Hain tulpat (Bosch 4,50€/kpl) ja tulppahylsyn (16mm, crom.vanadiinia 1,90€) Motonetista.
Aloitin keskimmäisistä, mutta eivät nekään erikoisen vaikeat olleet, kun rauhassa ja hosumatta tekee. Työn tein pihassa, aivan taivasalla, kun puoliltapäivin loppui sade ja alkoi aurinkokin paistelemaan, niin oli hyvä tehdä oikein valoisassa. Tulpanhattuja nostin juuresta ruuvimeisselillä kampeamalla ja käytin apuna myös sellaisia kapeakärkisiä pihtejä, joiden kärjet on päästä taivutettu. Niillä pystyi vetämään ylhäältä tulpanhatusta. Tulpanhatuissa on juuri sitä varten kavennukset, että niistä saa otteen. Johdosta ei saa kiskoa.
Työnä tulppien vaihto, on samaa luokkaa, kuin öljyjen vaihto. Ei lainkaan niin työläs, kuin talvi- ja kesärenkaiden vaihto. Joudun aina kantamaan renkaat varastosta ja sitten vielä pesen ne, ennen varastoon vientiä. Tulppien vaihdossa pääsi niin helpolla, etten olisi uskonutkaan. Nyt tyytyväinen :-D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jäätävä epävarmuus
Mistä tää hirveä epävarmuus molemminpuolin johtuu? Pohjimmiltaan uskon, että molemmat tietää, että tunteita on. Vai onko852400- 431980
Persut romahti Haapaveellä, kiitos Ilkka!
Persut saivat historiallisen tappion haapaveellä! Kiitos Ilkka!851778- 821600
- 491280
Pitsaa selliiä
Onko uudet pitsat hyviä, kannatteooko käyvä vai suosiollako pittää hilipasta sotkamoon261264Nyt tiedän
Että joku on lahjonut jonkun tai olemme idiootteja. Nuo kokkareiden päsmärit tuli valituksi valtuustoon. Onnea vaan kai471235- 771221
Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin
"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I481122- 591121